Keskustelu sisäänkirjaudu | esittelyt | aiheet | hakemisto | haku | uudet viestit

Puutarha.net keskustelupalstatPihasuunnitteluPihasuunnittelu - hakusanat J - N : Mitä liljojen kaveriksi ( 21 kpl)

Sivut:
[Kaikki viestit yhdellä sivulla] [Ilman kehyksiä] [Kaikki ilman kehyksiä] [Lisää suosikkeihin] [Päivitä näkymä]

Poistettu nimimerkki (id: 9747) perjantai, 16. heinäkuuta 2004 - klo 22. 38 (yli 9 vuotta sitten)
Hepparallaa! Tänään ostin hiukan itäneitä erillaisia liljoja. Mielestäni olivat aika edullisia 1e pussi. Niinpä pusseja tuli ahnehdittua 16. Nytpä herää kysymys Mitä liljojen kaverisi samaan penkkiin? Kun ne ovat kukkineet jää jäljelle vain ikävän näköisä varsia. Kiitokset vinkeistä!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällepee (563 kpl) lauantai, 17. heinäkuuta 2004 - klo 11. 54 (yli 9 vuotta sitten)
tota ollaan kyselty jo useamman kerran, ihan helppoa vastausta ei mun mielestä ole, koska liljan sipulit vie aika paljon tilaa, ja keväällä varjostaa kovasti, ettei mikään tunnu kasvavan. Nyt mulla on maksaruohoa, sillä on pienet juuret ja se rupeaa kohta kukkimaan, eli korkeutta tulee sillon puolet lisää ja peittää niitä liljanvarsia...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) lauantai, 17. heinäkuuta 2004 - klo 20. 04 (yli 9 vuotta sitten)
Istutusryhmittelyllä voisi jättää kuitenkin tilaa peittäville perennoille.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMagdalena (2290 kpl) lauantai, 17. heinäkuuta 2004 - klo 20. 36 (yli 9 vuotta sitten)
Liljoja on niin erilaisia ja eri aikaan kukkivia. Mihin aikaan ostamasi liljat kukkivat ja mitä lajia ne ovat? Toiset liljalajit suosivat hapanta maata, toiset kalkkipitoista...toiset aurinkoa ja toisille käy pohjoisen puoli. Minulla on yksi hyvin viihtyvä kohta: pantterililjoja, pellavaliljoja, heikinliljoja ja jalostettuja "Monte Negro" ja "Samur". Muita kasveja penkissä: Osmunda regalis "Purpurascens", Osmunda claytoniana, Aconitum hemsleyaum, Hosta ""Guacamole", Hemerocallis "Red Rouge", Clematis fargesii, Geranuim pratense "Plenum Violaceum" ja vielä jokunen muu kasvi. Penkki on lähes luoteeseen eikä se ole iso. Rikkaruohot eivät mahdu.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRuutana (1084 kpl) lauantai, 17. heinäkuuta 2004 - klo 21. 03 (yli 9 vuotta sitten)
Kirja: puutarha kukkii ehdottaa melkein jokaiselle esittämälleen perennalle (ja sipulille ja yksivuotiselle) seuralaisia.
Värililjoille kylläkin vain "ryhmäperennat"(?).
Kuningasliljan seuralaiseksi sopii kirjan mukaan Astilbe, Campanula ja Geranium.
Madonnanliljalle sopii Delphiniumit, Lychnis ja ruusunpunaiset ruusut.
Tulililjalle Geranium renardii, Inula ensifolia 'Compacta'.
Tiikerinliljalle Ceratostigma, Clematis x jouiniana, Euphorbia griffithii, Inula ensifolia.
Varjoliljoille Campanula latifolia ja heinät ja saniaiset.
Makuasia.
Poistettu nimimerkki (id: 9747) lauantai, 17. heinäkuuta 2004 - klo 22. 40 (yli 9 vuotta sitten)
Ostin kerottuja värililljoja, värililjoja, tiikerililjoja, Butter Pixie(keltaisia), Crimson Pixie(oranssinpunertavia) Mielestäni kukkii samaan aikaan joskus kesä-heinäkuussa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleBetula (627 kpl) maanantai, 19. heinäkuuta 2004 - klo 1. 19 (yli 9 vuotta sitten)
Jos liljat on istutettu tiheään (tai leviävät hyvin), niin ei niiden välissä täysvarjossa mikään mahdu kasvamaan. Jos haluat penkkiin myös syyskesän perennoja, niin jätä niille tosiaan tilaa.

Tiikerililjoissa voi olla virustauteja, jotka eivät haittaa tiikereitä itseään, mutta muita liljoja kyllä. Eli tiikerililjoja ei suositella samaan penkkiin muiden liljojen kanssa. (Ja kannattaa sijottaa niin kauas muista, etteivät varren itusilmut vieri muiden liljojen luo.)

Mulla värililjat kukkivat heinäkuussa viikkoa ja tiikerililjat muistaakseni elokuun puolella.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleBetula (627 kpl) maanantai, 19. heinäkuuta 2004 - klo 1. 19 (yli 9 vuotta sitten)
... siis piti olla heinäkuussa 2 viikkoa...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMagdalena (2290 kpl) maanantai, 19. heinäkuuta 2004 - klo 11. 13 (yli 9 vuotta sitten)
Tikerililjat ovat myös happaman maan kasveja, päinvastoin kuin useimmat muut liljat. Joten eivät menesty erityisen hyvin samassa penkissä muiden liljojen kanssa, jommat kummat "kituvat" riippuen maan laadusta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällebelgi (2663 kpl) maanantai, 19. heinäkuuta 2004 - klo 11. 16 (yli 9 vuotta sitten)
Jahas! Siitäkös se johtuukin että tiikerinliljat kukkivat kauniisti ja muissa liljoissa on aina vain melkein pelkät lehdet! Tänks!!!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePrimula (577 kpl) maanantai, 19. heinäkuuta 2004 - klo 13. 07 (yli 9 vuotta sitten)
Minulla kasvaa samassa penkissä tiikerinliljaa, ruskoliljaa ja kuningasliljaa. Penkissä kasvoi aikaisemmin myös varjoliljaa. Hyvin ovat kaikki viihtyneet.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMagdalena (2290 kpl) maanantai, 19. heinäkuuta 2004 - klo 21. 00 (yli 9 vuotta sitten)
Eiväthän kirjaviisaudet ehdottomia totuuksia ole, mutta aika hyvin asiantunteva (kokenut) kirjoittaja tietää kertoa vinkkejä onnistumiselle. Ei kai noita maaperävaatimuksia niin tule tarkisteltua, jollei mitään ongelmia ilmene. Tarkistelin asiaa lähinnä Lena Månssonin kirjasta: Ruskoliljalle "happamuusastekin on sivuseikka". Tiikerililja "viihtyy happamassa maassa". Kuningaslilja "vettä läpäisevä, ei kovin voimakas maa, joka saa mielellään olla kalkipitoinen". Varjolilja "tyytyy happamaankin maahan".
Minulla näyttävät viihtyvän kaikki muut paitsi Kuningaslilja ja tiikerinlilja. En tiedä miksi. En sitten osta niitä :).
Poistettu nimimerkki (id: 9747) tiistai, 20. heinäkuuta 2004 - klo 11. 38 (yli 9 vuotta sitten)
TUHANNET KIITOKSET VINKEISTÄ! Laitoin kaikki liljat samaan penkkiin saas nähdä sitten aikanaan miltä näyttää. Tuli kyllä melko tiheästi istutettua. Minkälaisia maksaruohoja kannattaa kokeilla? Jos liljat ovat kovia varjostamaan. Muuten paikka on aurinkoinen. Entä köynnöstäviä kasveja tai muita kukkivia maanpeitekasveja, jotka eivät paljon vaadi olosuhteilta?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePiivi (1756 kpl) tiistai, 20. heinäkuuta 2004 - klo 11. 49 (yli 9 vuotta sitten)
Kevätkaihonkukka ei ole kyllä pyytänyt muuta, kuin saada varpaansa multaan. Leviää sekä varjossa, että auingossa yhtälailla. Ja ne kukat! Heti keväällä ei ole montaa niin kirkkaan sinistä kukkaa.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePrimula (577 kpl) tiistai, 20. heinäkuuta 2004 - klo 12. 25 (yli 9 vuotta sitten)
Minulla kasvaa liljoen joukossa maanpeitekasvina pitkäpalkoa, koska penkki on varsinkin keväällä paahteinen. Pitkäpalko kukkii näyttävästi ennenkuin liljat ovat kunnolla lähteneet kasvuun. Liljoja ei ole penkissä kovinkaan tiheästi joten pitkäpalko saa riittävästi auringonpaistetta myös kesällä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) tiistai, 20. heinäkuuta 2004 - klo 14. 19 (yli 9 vuotta sitten)
Mulla on "lollypop" liljaa ja kuningas liljaa samassa penkissä keisarinliljojen seassa. Kuningaslilja ei oikeen voi hyvin, mutta lollypop voi, ja kukkii mahottoman hyvin

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekaurahattu (217 kpl) keskiviikko, 21. heinäkuuta 2004 - klo 18. 46 (yli 9 vuotta sitten)
Minulle kävi kurjasti valkoisten värililjojen kanssa, kun sateet ilmeisesti mädännyttivät sipulit maassa, ja nyt koko kasvit ovat ruskettuneet, ja lähes kaikki nuput myös, vain muutama terve nuppu näyttää olevan. Ja aikaisemmin ovat olleet varsinaisia kukkimiskoneita.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleBetula (627 kpl) torstai, 22. heinäkuuta 2004 - klo 15. 32 (yli 9 vuotta sitten)
Primula, sullako kasvaa Tiikerililja samassa penkissä muiden liljojen kanssa ilman ongelmia? Mulla tiikeri nimittäin pääsi leviämään vahingossa värililjapenkkiin, ja nyt olen katsellut kauhuissani värililjojen nuppuihin tulleita rengasmaisia tummia läikkiä, pelkään että saivat jonkun virustaudin vaivoikseen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePrimula (577 kpl) keskiviikko, 28. heinäkuuta 2004 - klo 15. 27 (yli 9 vuotta sitten)
Tiikerililjojen kanssa kasvaa rusko- ja kuningasliljoja. Varjolijoja minulla on viereisessä penkissä. Mitään ongelmia ei ole ilmennyt.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMyra (1512 kpl) torstai, 29. heinäkuuta 2004 - klo 21. 31 (yli 9 vuotta sitten)
Tiikerinliljatko kasvaa muiden liljojen kanssa.
Luin, että tiikerit kuolevat, jos ovat muiden kanssa samassa penkissä?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKevätlinnunsilmä (1882 kpl) torstai, 29. heinäkuuta 2004 - klo 21. 38 (yli 9 vuotta sitten)
Tiikerinliljat voivat kantaa virusta, joka ei vahingoita niitä, mutta voi tarttua muihin liljoihin, jotka sairastuvat. Viruksen ei pitäisi mennä itusilmuihin, niin että virusta kantavan tiikerinliljan itusilmut ovat vapaita viruksesta ja niistä kasvavien liljojen ei tarvitse kantaa virusta.(Tällaista olen jostain lukenut).

Vain nimimerkin(profiilin) valinneet, rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa keskustelualueelle

Valitse nimimerkki ->>

Sisäänkirjaudu- >>

Jos sinulla ei vielä ole omaa käyttäjätunnusta niin rekisteröidy tästä.