Keskustelu sisäänkirjaudu | esittelyt | aiheet | hakemisto | haku | uudet viestit

Puutarha.net keskustelupalstatYrtitYrtit hakusanat L - N : Lääkitsevät yrtit ( 373 kpl)

Sivut: 50 | 100 | 150 | 200 | 250 | 300 | 350 | 400 | Seuraavat 50 kpl->>

[Kaikki viestit yhdellä sivulla] [Ilman kehyksiä] [Kaikki ilman kehyksiä] [Lisää suosikkeihin] [Päivitä näkymä]

Poistettu nimimerkki (id: 4655) perjantai, 21. marraskuuta 2003 - klo 19. 20 (yli 10 vuotta sitten)
No niin. Kokemuksia ja neuvoja.
Poistettu nimimerkki (id: 4655) perjantai, 21. marraskuuta 2003 - klo 19. 35 (yli 10 vuotta sitten)
Minä otan flunssan koputellessa tuhdin annoksen auringonhattu-uutetta.
Lapsille syötän nokkospillereitä yleiskuntoa parantamaan (on tuntunut auttavan myös
kasvukipuihin). Siis valmiita luontaiskaupan
aineita nämä.

Yrttien yleiskäyttö on kyllä meidän
huushollissamme valitettavan vähäistä.
Niiden avullahan voisi lisätä vastustuskykyä
eikä itkeä sitten kun taudit jo iskevät.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleInki (7432 kpl) perjantai, 21. marraskuuta 2003 - klo 19. 56 (yli 10 vuotta sitten)
Carmolistipat ovat minun yskänlääkettäni, irrottaa limaa ja estää yskänärsytystä. Flunssan uhatessa syön mahdollisimman paljon valkosipulia raakana, leivän päällä. Mielestäni ehkäisee flunssaa ja jos ei ehkäise, tulee tauti ainakin lievempänä. Miehen mielestä usko tekee ihmeitä:)

Lapset haluavat valkosipulia hengitellä yskäisinä, siitä nousevat eteeriset höyryt pitävät hengitysteitä auki ja estävät yskänärsytystä.

Viime talvena söimme flunssan uhatessa salvian ja rosmariinin lehtiä suoraan puskasta. Hyvin auttoi.

Tuoksulampussa poltan laventelia, bergamottia ja ylang-ylang´ia pms-oireisiin. Enpä tiedä auttaako, isäntä naureskelee, että tulen niistä kiukkuiseksi. Omasta mielestäni se kuitenkin helpottaa pahinta painetta.

Vaniljaa poltan ihan vaan tuoksun vuoksi.
Poistettu nimimerkki (id: 4655) perjantai, 21. marraskuuta 2003 - klo 20. 03 (yli 10 vuotta sitten)
PMS-neuvot kiinnostavat ainakin minua erityisesti,
koska olen huomannut omassa käyttäytymisessäni selvää "syklisyyttä"...hee. Toisinaan olen liikkeellä
ihan tappomielialalla ja olen yhdistänyt
sen tähän naisten hormonihyrrään..
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleInki (7432 kpl) perjantai, 21. marraskuuta 2003 - klo 20. 16 (yli 10 vuotta sitten)
Ginivuokolla lisävinkkejä?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) perjantai, 21. marraskuuta 2003 - klo 20. 31 (yli 10 vuotta sitten)
PMS on ihan tuttu vaiva :-)
Juuri niinä viheliäisinä turvonneina ja henkisesti piukeina päivinä teen suursiivouksen. PMS:ssäni tunnistaa juuri raivokkaasta siivousvietistä. Ei sen puoleen - se tuleekin aina suureen tarpeeseen.

PMS:ään käytän nestettä poistavia rohtoja: koivua, kultapiiskua, nokkosta ja valko-apilaa. Mielialaa kohottaa "sydämen ilo" eli Sitruunamelissa ja kamomilla. Myös kuisma toimii, mutta sitä ei ole miulla varastossa.

Jalkakylvyt ovat muuten aivan ihania - varsinkin kun saa rakkaansa kuivaamaan kintut ja antamaan samalla jumalaisen jalkahieronnan! Kumma kuinka lämpimät jalkakylvyt ovat jotenkin unohtuneet ihmisten tietoisuudesta. Frantislalla on mukava valmis jalkakylpy nimeltään "Romanssi". Se tepsii muuten myös PMS:ään ja vaihdevuosivaivoihin.

Tuoksulamppua meilläkin käytetään ahkerasti. Ylang-ylangia käytetään kyllä kynttilänvalon lisäksi mukaviin kahdenkeskisiin hetkiin puolison kanssa... Saunan löylyvesikin on yleensä aina höystettyä. Flunssa-aikana eukolepytys (=eukalyptys) aukaisee röörejä mukavasti.

Vielä pisteenä tämän uuden ihanan topicin loppuun kehtaan kehua myös kukkatippoja. Niitä on Bachin ja Frantsilan valmisteina. Pidin itse niitä huuhaana, mutta käytännön testit niiden parissa kyllä vakuuttivat. Niistä löytyy apua silloin, kun sielua painaa.

Kiitokset Rissaselle tästä avauksesta. Itsekin mietin uuden otsikon perustamista, mutta juutuin tuohon olohuoneen lattialle punomaan ovikransseja.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleInki (7432 kpl) perjantai, 21. marraskuuta 2003 - klo 20. 36 (yli 10 vuotta sitten)
Hetkinen, kukkatipat? Onko ne jotain muuta kuin nämä aromaterapiaöljyt?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) perjantai, 21. marraskuuta 2003 - klo 20. 42 (yli 10 vuotta sitten)
Uups, sorgen... en tiedä saako tuotteiden valmistajia mainita nimeltä. Ei kai täällä saa mainostaa, mutta en markkinapohjalta liikukaan. Minulla on omia tuotteita, joiden reseptejä olen täällä jakanut, mutta kaikkea ei ole. Silloin käytän muiden valmistajien tuotteita.

Eli voiko mainita nimeltä joitain tuotteita? Vai pitäisikö kehottaa painelemaan luontaistuotekauppaan kyselemään valmisteita? Pitäisikö käyttää kiertoilmaisuja "erään suomalaisen valmistajan tuote, joka on valmistettu siitä-ja-siitä-yritistä-uuttaen-öljyyn/alkoholiin" tms? Minkälainen linja tässä nyt pitäisi valita?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) perjantai, 21. marraskuuta 2003 - klo 20. 46 (yli 10 vuotta sitten)
Kukkatipat ovat ihan sillä nimellä. Ne eivät ole öljyjä, vaan uutteita. Käy luontaistuotekaupassa kysymässä. Kaksi valmistajaa on markkinoilla. Se ulkomainen on vanhastaan tunnettu, ja kotimainen valmistaja on tehnyt vastikään oman sarjansa.

Itse olen testannut sen kotimaisen valmistajan tuotteita... Ne on tehty kotimaisista kasveista, jotka tuntuvat minusta läheisemmiltä kuin eksoottiset kasvit. Kukkatipat nautitaan sisäisesti tippoina ja ne vaikuttavat ihmiseen psyyken kautta.
Poistettu nimimerkki (id: 4315) perjantai, 21. marraskuuta 2003 - klo 20. 48 (yli 10 vuotta sitten)
PMS:stä on joku lohkaissut että silloin on
nainen muutaman päivän aivan kuin miehet.
Ei meidän miehellä kuitenkaan koskaan ole
mitään siivousvimmaan viittaavaakaan, mutta
tinttailuaste ehkä...?

Eräs asiakas soitti minulle tänään koska
oli rikkonut vähän yhtä sun toista PMS:n
vallassa siivotessaan töissä. No minähän
olin vain iloinen kun tavaraa menee :)

Pitäisikin keskittyä tähän yrttilääkitykseen
paremmin. En ole käyttänyt kuin ratamoa
laastariksi ja rohtoraunioyrtiä hyttysenpuremiin.

Inhottavia ovat nuo lääkekuurit.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) perjantai, 21. marraskuuta 2003 - klo 20. 53 (yli 10 vuotta sitten)
Minä välttelen kuin ruttoa antibioottikuureja. Ne ovat ehdottomasti hyviä ja tarpeellisia kun on ärhäkkä tulehdustila, joka vaatii nopeata hoitoa. Kääntöpuolena on vain kuurin bakteereja kokonaisvaltaisesti tuhoava vaikutus. Hyvät bakteerit tuhoutuvat siinä kuin huonotkin.

Tuli keskeytys - jatkan myöh...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällepujo (1870 kpl) perjantai, 21. marraskuuta 2003 - klo 20. 57 (yli 10 vuotta sitten)
Laventeli-, kamomilla-,teepuu-,rosmariini-, eukalyptusöljyjä yritän pitää aina saatavilla.
Sekoitan apteekin perusvoiteeseen nukketalon lautasella kerta-annoksen aina kulloiseenkin tarpeeseen tai teen jalkakylvyn.
Lavetelia käytän suonenvetoon, rosmariinia särkyihin, eukalyptusta vilutukseen ja kamomilla ja teepuu ovat desinfioivia. Ja tehoavat sieniin. Sain kynsisienen ja lääkärin määräämä lääke aiheutti pahan allergisen reaktion. Hoitelin kynsiä kamomilla muutaman viikon, eikä ole enää sientä näkynyt.
Puutarhassa käytän mm pihlajanmarjakoille sitronellaöljyä. Se käy myös "ohviksi".
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleInki (7432 kpl) perjantai, 21. marraskuuta 2003 - klo 21. 05 (yli 10 vuotta sitten)
Kai tässä nyt saa nimeltä mainita, onhan näillä sivuilla monta muutakin kaupallista yritystä nimellä mainittu:) Ehkä enemmän pahennusta herättää sitten, jos alat omiasi myymään - sitten täytyy siirtyä tuonne hlökohtaisiin:))

Minulla on sellainen tytinä näistä luontaisrohdoista, että monet sopivat ennaltaehkäisyyn ja oireiden lievitykseen, ei niinkään hoitoon. Ja niinhän moni muukin lääke, ei apteekin yskänlääkekään yskää paranna vaan ainoastaan helpottaa oloa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleVanda (1955 kpl) perjantai, 21. marraskuuta 2003 - klo 21. 40 (yli 10 vuotta sitten)
Flunssan jälkeiseen sitkeään yskään käytän Tavipec-nimistä laventeliöljyä (Lavandula latifolia-kasvista) ja olen todennut sen todella tehokkaaksi. Sen öljy rauhoittaa lihaksia. Eteeristä laveteliöljyä taikka kuivattuja versoja voi vaikkapa sijoittaa lähelle tyynyä yöksi, antaa hyvän unen.
Kehäkukan terälehtiä silppuan aina teen sekaan: on hyvää silmänpohjan soluille. Kehäkukka sisältää luteiinia ja zeaksantiinia, jotka suojaavat näkökykyä ja silmänpohjaa.
Sama vaikutus mustikoilla. Niitä ollaan perheessä syöty säännöllisesti vuositolkulla. Siksi varmaan pimeällä auton valot eivät sokaise niin hirveästi, näkö on hyvä heti ohituksen jälkeenkin. Flunssaan ja yskään on ajuruoho/timjamitee hyvää, minulla on puska timjamia myös täällä kaupunkipihalla. Salvia on oikea naisten yrtti, kannattaa käyttää erilaisiin kremppoihin. Rohtoaaloe käy palovammoihin ja auringonpolttamiin, raahaan kesäisin ruukun kaupungista mökille.

Poistettu nimimerkki (id: 4655) perjantai, 21. marraskuuta 2003 - klo 21. 49 (yli 10 vuotta sitten)
Rohtoaaloen minäkin totesin oikein tehokkaaksi,
kun 3-vuotias halusi kokeilla onko kiuas oikeasti kuuma.
Aloella siveltyyn ja aloekääreellä peiteltyyn palovammaan ei jäänyt jälkeäkään ja
"kipuilu" lakkasi heti. (Palovammoissa tietysti ensimmäiseksi
pelkkää vettä.)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleVanda (1955 kpl) perjantai, 21. marraskuuta 2003 - klo 21. 56 (yli 10 vuotta sitten)
Sain kerran jostakin antibiottista voimakkaan punaista aurinkoihottumaa molempiin käsivarsiin. Tein kokeen, jossa toiseen käsivarteen sivelin hydrokortisonivoidetta ja toiseen keto-orvokkiuutetta. Molemmat paranivat samassa ajassa, mutta orvokilla sivelty ihottuma vaaleni ja rauhoittui kaksi päivää nopeammin.

Poistettu nimimerkki (id: 4315) perjantai, 21. marraskuuta 2003 - klo 22. 28 (yli 10 vuotta sitten)
Kyllä aloe on yliveto palovammoihin.
Kipu lähtee heti ja arpi häipyy paremmin.
Olenhan minä sitäkin käyttänyt.

Muisti palailee pätkittäin.

Minä menen nyt katsomaan Men in Black
-elokuvaa. Jotenkin hauska ja irroittaa
luutuneita ennakkoluuloja.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) perjantai, 21. marraskuuta 2003 - klo 22. 55 (yli 10 vuotta sitten)
Yhteen aikaan ostin aina kaupasta kahvipurkin taakse sellaisen monen yrtin teesekoituksen. Siinä oli muistaakseni ainakin piparminttua ja monta muuta sorttia, sellainen kuivattujen tuotteiden sekoitus lasipurkissa. Joskus hemmottelin itseäni keittämällä siitä teetä. Se maistui aivan ihanan pehmeän yrttiselle ja toi makeat yöunet sekä mielestäni paransi alkavaa flunssantunnetta pois.

Katsoin tuota Miehet mustissa -elokuvaa vähän matkaa, mutta ei jaksanut pysyä mielenkiinto yllä, vaikka päähenkilö olikin juuri oikeaa tyyppiä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleInki (7432 kpl) lauantai, 22. marraskuuta 2003 - klo 9. 19 (yli 10 vuotta sitten)
Kamomillahauteilla parantelin pienten silmätulehdukset. Kerrankin päiväkodissa varoiteltiin, että nyt kiertää ärhäkkä tulehdus, joka ei parana ilman lääkettä - tk:sta saa luukulta valmiiksi kirjoitetun reseptin, ettei tarvitse lääkäriinkään mennä. Tulehdus tietenkin tuli ja päätin kokeilla vuorokauden kamomillalla ennenkuin haen reseptin ja paranihan se.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) lauantai, 22. marraskuuta 2003 - klo 9. 37 (yli 10 vuotta sitten)
Samansuuntaisia tuntuu olevan lääkkeet minullakin.
Auringonhattu-uutetta kurkkukipuun ja munkkitippoja yskään. Valkosipuli-piparjuuri-hunaja juomaa jos tuntuu tauti uhkaavan. Virosta ostettua siitepölyä käytän melkein joka päivä vitamiinilisänä ja syksyllä ostin sieltä mehiläispihkaa jonka liotin viinaan, pitäisi myös ehkäistä vilustumisia. Huuhkajan ohjeesta kuivattelin Reunuspäivänkakkaraa migreeni lääkkeeksi, en ole onneksi vielä tarvinnut kokeilla. Aloetta on palovammoihin ja hyönteisten pistoihin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) lauantai, 22. marraskuuta 2003 - klo 22. 16 (yli 10 vuotta sitten)
Anoppi kehui saamaansa uniteetä. Siinä oli sitruunamelissaa, kamomillaa ja valeriaanan kukkia. Oli kuulemma uni tullut kuin huomaamatta ja unta oli riittänyt poikkeuksellisesti tauotta aamu viiteen asti. Anoppi on vuosikymmenet karjatilallisena aloittanut aamunsa viideltä, joten mitenkään aikainen herätys tuo ei hänelle ole.

Käytännön ihmiskokeet jatkuvat yrttien parissa...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) lauantai, 22. marraskuuta 2003 - klo 22. 23 (yli 10 vuotta sitten)
Minä olen kerran tehnyt itse teetä metsämansikanlehdistä ja oliskohan siinä ollut horsmaa lisänä. Mitä se nyt olikaan nimeltään, kun ne lehdet hierretään pieniksi nyyteiksi ja sitten muistaakseni kuivattiin.

Paljon sitä teetä ei tullut, mutta mahdottoman hyvää se oli. Oliskos vain maistunut hyvältä siks kun oli omatekoista ja suuren työn takana.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) lauantai, 22. marraskuuta 2003 - klo 22. 53 (yli 10 vuotta sitten)
Fermentointi eli hiostaminen on sitä, että ensin lehden rakenne kevyesti murskataan vaikka käsissä palloiksi pyörittämällä, laitetaan tiiviiseen lasipurkkiin ja sitten lykätään pariksi vuorokaudeksi n. 40 asteeseen (vaikka kuivuriin). Tänä aikana lehtien viherys muuttuu ruskeaksi ja aromi vahvenee. Lopuksi nämä pallerot kuivataan normaalisti. Väri ja aromi muuttuvat entsyymitoiminnan seurauksena.

Hupaisaa tässä yrttien käsittelyssä on se, että käsityötä on aivan hirmuisesti, kuivattaessa yrttimassa pienenee valtavasti ja lopputuloksesta ei voi kaupallisessa mielessä pyytää minkäänlaista työpalkkaa.

Minä kuitenkin suunnittelen elannon hankkimista yrttien parista. Omat yrttituotteet ovat vähän "harrastuksena" ja toimeentulon saan toivottavasti palvelun myyntinä. Yrtit sinällään eivät työmääräänsä nähden voi ketään elättää. Mutta ah, työ on NIIN sydämellä tehtyä, nautinnollista ja iloa tuottavaa! Voisiko sitä edes työksi sanoakaan? Voi kunpa joku siitä vielä jotain maksaisikin...

Askartelen kotisivuja, jossa sitten esittelen liikeideaani enemmän, puutarhaani, yrttejäni ja palveluja... Mutta malttakaa odottaa...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleVanda (1955 kpl) sunnuntai, 23. marraskuuta 2003 - klo 11. 58 (yli 10 vuotta sitten)
ginivuokko, kuulostaa hyvältä tuo suunnitelmasi! Erilaisilla messuilla ja maatalousnäyttelyissä yms. on paljon noita itse tehtyjen yrttien ja yrttisekoitusten myyjiä. Siellähän sinä voisit pikkuhiljaa aloittaa tuon projektisi. Saisit kokemusta ja asiakassuhteita ja taidon kertyessä voi vaikkapa kasvattaa sopimusviljelyllä yrttejä.
Kannattaa myös selvittää, mitä yrttejä on lupa myydä. Lääkeluettelon rohdokset löytyvät Lääkelaitoksen nettisivuilta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) sunnuntai, 23. marraskuuta 2003 - klo 20. 20 (yli 10 vuotta sitten)
Olen ollut jo muutamilla messuilla yrtteineni, ja kiinnostuksen määrä (ynnä myytyjen yrttisekoitusten määrä...) on todella ilahduttanut sydäntä!

Olen tutkinut ja harrastanut yrttien lääkinnällistä käyttöä jostain 80-luvun alusta ja nyt pätevöidyn fytoterapeutiksi Frantislan yrttitilalla.

Yrttejä kasvatan pääsääntöisesti omaan ja jo olemassaolevan asiakaskunnan tarpeisiin. Resurssit eivät kerta kaikkiaan riitä edes ajatella laajamittaisempaa tuotantoa. Yrttien kasvatus sinällään ei ole vaikeaa, mutta kaikki on niin käsityötä kuin olla saattaa. Mitään ei voi koneellistaa (paitsi kuivatuksen). Henkilökunta ei riitä... Nytkin nuo muutamat messut ovat nielleet yrttivarastoni niin vähiin, että suorastaan pitää alkaa säästelemään loppuja.

Tiedän mitä ovat apteekkirohdokset. Kertomani uniteen resepti on muuten "laiton" sisältämänsä valeriaanan vuoksi. Se on apteekkirohdos. Sitä ei siis saa myydä, mutta sen voi antaa asiakkaalle... Kas siinä sen kiertotie. Muita apteekkirohdoksia en käytäkään, ja valeriaanastakin vain sen kukinnon. Muutoinhan siitä käytetään juuri.

Yrttien käytössä haluan itse tuottaa yrtit juuri sen takia, että tiedän silloin tarkalleen koko prosessin kulun ja sitä kautta laadun. Luotan luomuun ja ennen kaikkea myrkyttömyyteen.

Käly teki testiä viljelemälläni tillillä. Haistoi kaupan tillipussia ja sitten meiltä saatua. Tuumasi vain, että onpas rehuissa aromiero! Kaupan Tilli ei haissut edes tillille, mutta luomutillin aromi oli kuulemma huikaiseva.

Yrttien maailma on minulle todella kiehtova, ja niiden lääkinnällinen teho on käytännön kokemusten kautta vakuuttanut. Yrtit toimivat yhtä hyvin niin ihmisille kuin eläimillekin. Eläimet ovat siitä kiitollinen testausryhmä, että niihin ei plasebovaikutukset tepsi.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleVanda (1955 kpl) sunnuntai, 23. marraskuuta 2003 - klo 22. 06 (yli 10 vuotta sitten)
Upeeta, ginivuokko! Olet jo päässyt mukavasti alkuun. On ihan totta, että esim. kaupan kuivattu Tilli haisee, tuoksusta ei voi puhua. Tuoreet tillitkin kaupassa ovat usein ilman aromia. Huomasin kyllä tuon valeriaanan sekoituksessasi. Lääkelaitos on melko tyly tuossa tiukassa luettelossaan, täytyy sanoa. Minä vain muuten vain harrastelen näitä asioita ilman mitään päämääriä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) keskiviikko, 10. joulukuuta 2003 - klo 17. 01 (yli 10 vuotta sitten)
Muutamia vinkkejä tuoksulampun käyttäjille:

Eteeriset öljyt vaikuttavat aromaterapeuttisesti. Tuoksulamppu on ihana tunnelmanluoja, mutta siitä haihtuvilla aromeilla on omat vaikutuksensa. Tässä pikkuinen lista, jos aihepiiri on uusi:

Eukalyptus: Piristää, auttaa astmaan, yskään, flunssaan ja poskiontelon tulehduksiin.

Fenkoli: yskään ja ilmavaivoihin :-)

Greippi: PMS-oireisiin, väsymykseen

Jasmiini: alakuloisuuteen, aisteja stimuloimaan (kiihottaa myös sukuviettiä...)

Kataja: Vahvistaa oloa, nesteen poistoon, reumatismiin, eturauhasvaivoihin.

Laventeli: rauhoittaa, lihasjännitykseen, kuukautiskipuihin, palovammoihin ja ihottumaan.

Limetti: energisoi, kirkastaa ajtuksia, kohottaa vastustuskykyä, kuumeeseen.

Mänty: vahvistaa, yskään, lihaskipuihin, kuonan poistoon ja miehisyyden tukeen.

Neroli: masennukseen, unettomuuteen.

Piparminttu: lisää vireyttä, vatsa-/ilmavaivoihin, pahoinvointiin ja päänsärkyyn

Rosmariini: lisää tarmoa, elvyttää muistia, verenkiertoa

Ruusu: (on sitten kallitta tippoja!) Hormonaalisen elvytykseen, naisten vaivoihin

Santelipuu: tuo harmoniaa, stressiin ja ihoallergioihin.

Sypressi: ylirasittuneisuuteen, turvotukseen, suonikohjuihin, kipuihin

Ylang ylang: kohottaa mielialaa, viettelevä, vaihdevuosiin.

Eteerisiä öljyjä voi käyttää monella tavalla. Tuoksulampuissa ne ovat ihania, mutta niitä voi myös sekoittaa öljyihin ja käyttää hierota- tai hoitoöljyinä. Hoitoöljynä yksi suosikkini on sekoitus, jossa on luomurypsiöljyyn ensin uutettu kehäkukkaa ja siihen lisätty laventelin eteeristä öljyä.

Jos joku pähkäilee joululahjapulmien kanssa, niin mukava lahja on tuoksulamppu ja muutama pikkuinen eteeristen öljyjen pullo.
Poistettu nimimerkki (id: 4655) torstai, 11. joulukuuta 2003 - klo 20. 28 (yli 10 vuotta sitten)
Salvia ei olekaan haudukkeena niin pahan makuista kuin kuvittelin!
Teinitkin kehuvat hunajalla maustettua salviateetä hyväksi : )

Eilen ja tänään olen hauduttanut salviaa/piparminttua/timjamia sekaisin, maistuu vielä paremmalta, mutta pelkään myrkyttäväni itseni (ja perheeni). Kovat lääkkeet, mutta kova
on tautikin : )
Minuun ei ole vielä edes iskenyt,
mutta silti olen ihan poikki ; )
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) torstai, 11. joulukuuta 2003 - klo 23. 37 (yli 10 vuotta sitten)
Jo on Risssasella makuhermot! Minusta salvia on niin peevelin kitkerää, ettei pahemmasta väliä. Ehkä käytettävässä yrttimäärässä on hienosäätövaraa...

Salvialla on hienoinen käyttörajoitus - ei suositella pitkäaikaista ynnä runsasta salvian käyttöä, mutta kukapa sillä aromilla varustettua yrttiä hirmuisia määriä jatkuvasti viitsii kitusiinsa vedellä. Raskaana oleville ei salviaa myöskään suositella.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) tiistai, 13. tammikuuta 2004 - klo 15. 29 (yli 10 vuotta sitten)
Hip hei, kevät tulee ja nyt olisi hyvä tehdä sellainen elimistön puhdistuskuuri. Itse lipitän parin viikon ajan sellaista teesekoitusta jossa on koivua, valkoapilaa ja mesiangervoa. Pissillä saa käydä puolta tiheämpään, mutta vaikutuksen huomaa.

Tuosta teestäköhän tämä hirmuinen kevätvillitys johtuukin? Ja minä kun kuvittelin sen olevan sivuvaikutuksetonta...
Poistettu nimimerkki (id: 101) tiistai, 13. tammikuuta 2004 - klo 16. 30 (yli 10 vuotta sitten)
Olen tullu hirmu varovaiseksi yrttien kans, kun
näköjään monet vaarallisia munuaisille, eipä
edes piparminttua pidä juoda liian usen...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleInki (7432 kpl) tiistai, 13. tammikuuta 2004 - klo 16. 44 (yli 10 vuotta sitten)
Ginivuokko olikin tehnyt tuonne hyvän listan aromaterapiaöljyistä, kiitos! Taidankin mennä täräyttämään itselleni oikein tuhdin tuoksuannoksen ruusua ja ylang ylangia:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) tiistai, 13. tammikuuta 2004 - klo 16. 46 (yli 10 vuotta sitten)
Huomaistkos HanneleR, että tuossa on maininta parin viikon kuurista. Eli elimistön puhdistuskuuri on todella korkeintaan kaksi viikkoa. Jos olisin tosi reipas ihminen, niin paastoaisin myös vähän aikaa, mutta kun tuo ruoka maistuu niin hyvälle :D
Poistettu nimimerkki (id: 101) tiistai, 13. tammikuuta 2004 - klo 16. 47 (yli 10 vuotta sitten)
Olen kerran paastonnut, vedellä ja hedelmämehuilla.
Poistettu nimimerkki (id: 101) tiistai, 13. tammikuuta 2004 - klo 16. 48 (yli 10 vuotta sitten)
En puolusta paastoamista, en ymmärrä hyötyä...
Mut yks hedelmäpäivä viikossa vaikuttaa järkevältä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekuunlilja (447 kpl) tiistai, 13. tammikuuta 2004 - klo 20. 02 (yli 10 vuotta sitten)
Ginivuokko ihania suunnitelmia sinulla!Itse olen myös todella kiinnostunut yrttien käytöstä ja niiden vaikutuksista terveyteen.Ensi kesänä meinaan kasvatella mm.kehäkukkia,kamomillaa,minttuja ja ehkä laventelia ja sen jälkeen hyödynnän niitä voiteissa,salvoissa ja öljyissä.Oletko tehnyt ikinä mitään kosmetiikkaa yrteistäsi?Anu Rannan kirjassa:porkkanaa hiuksille jne.(loppua en muista)oli aivan ihania ohjeita kotikosmetiikan valmistamiseen.Tilasin juuri mehiläisvahaa niiden valmistamiseen ja meinaan aloittaa kokeiluni tässä piakkoin.
Poistettu nimimerkki (id: 101) tiistai, 13. tammikuuta 2004 - klo 20. 14 (yli 10 vuotta sitten)
Kehäkukat ja kamomillat sopii kosmetiikkaankin.
kehäkukka on paras käsivoide herkkäihoiselle.
Täällä on omien saippuoiden teko suosittua.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) keskiviikko, 14. tammikuuta 2004 - klo 10. 54 (yli 10 vuotta sitten)
Teen oikein ihanaa ihonhoitoöljyä, jossa maseroin kylmäpuristettuun luomurypsiöljyyn kehäkukan kukintoja parin viikon ajan, siivilöin kukinnot pois ja lisään kylmäpuristettua tyrniöljyä ja eteeristä laventeliöljyä.

Tuo öljy on ollut tosi tehokasta erilaisille kuiville ja hilseileville ihottumille (atopia) ja kuiville ihonkohdille (kyynärpäät,kantapäät, päänahka jne.)

Hiushuuteiksi sopivat hyvin nokkonen ja kamomilla. Samoin kamomillaa voi maseroida öljyihin ja mehiläisvahan kanssa valmistaa voiteiksi. Säilyvyyden kanssa voip tulla ongelmia, mutta jääkaappisäilytys auttaa asiaan. Siis jos ei aio käyttää säilöntäaineita. Rasvathan lämpimässä vähikseen härskiintyvät.

Kerrothan kuunlilja sitten kokeiluistasi?
Poistettu nimimerkki (id: 1670) keskiviikko, 14. tammikuuta 2004 - klo 15. 33 (yli 10 vuotta sitten)
Kerro Ginivuokko, mitä tarkoitat maseroinnilla? Minä kun olen maseroitumisen liittänyt johonkin ihan muuhun kuin yrttiöljyihin...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) keskiviikko, 14. tammikuuta 2004 - klo 17. 04 (yli 10 vuotta sitten)
Se tarkoittaa hidasta yrttien liuottamista öljyssä, jolloin öljyy liukenee yrttien hyödyllisiä ainesosia.

Itse teen tuon hoitoöljyn leikkaamalla tuoreet kehäkukan mykeröt siivuiksi ja upottamalla ne öljyyn. Tämä astia sijoitetaan valoiseen paikkaan pyyheliinalla peitettynä ja sekoitetaan kolme kertaa päivässä kahden viikon ajan.
Poistettu nimimerkki (id: 3263) lauantai, 17. tammikuuta 2004 - klo 10. 42 (yli 10 vuotta sitten)
Kuulostaapa hyvältä tuo GInivuokon ihonhoitoöljy...paljonko laitat kehäkukkaa suhteessa öljyyn? Itse olen hoitanut atooppista ihoani tämmöisellä itse kehitellyllä reseptillä (no, äiti on kosmetologi & aromaterapeutti, joten hältä saan aina vinkkejä eli resset taas kerran hälle):
Oliiviöljyn (1 litra) ja manteliöljyn (2 dl) sekoitukseen maseroidaan kolmen viikon ajan 2 dl kehäkukan terälehtiä, 1 dl kamomillankukkia, 3 dl valkoapilan kukkia ja runsaasti sitruunakissanminttua (tätä en ole ikinä mitannut, sullonut vaan loppuastian täyteen). Yrteistä puristellaan tuon 3 viikon jälkeen öljyä huolellisesti talteen tiheässä siivilässä, ja öljyyn sekoitetaan muutaman luomusitruunan mehu.
Ohje saattaa kuulostaa järjettömän isolta, mutta kyllä tuota öljyä kuluukin esim. suihku"pesuaineena"; meikäläinen kun ei saa käyttää mitään saippuoita.
Itse kokeilen aina uusién yrttien ärsyttävyyttä iholle keittämällä vahvaa teetä ja tekemällä siitä pyyhehauteen kyynärtaipeeseen. Aika nopeasti huomaa, jos joku yrtti ärsyttää ihoa, samoin sen, jos joku tuntuu pehmittävän kovaa kyynärnahkaa...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) lauantai, 17. tammikuuta 2004 - klo 15. 08 (yli 10 vuotta sitten)
Sullon lasipurkit suurinpiirtein täyteen kehäkukkia, liruttelen öljyt sinne väleihin, painelen ilmakuplia pois ja lopulta siinä käyp silleen, että kehäkukat nousevat pintaan niin että öljyä jää pohjalle n. 1/4 purkkia. Tätä sotkua sitten hämmennän sekaisin 3 kertaa vuorokaudessa. Purkit peitetään harsolla, jotta kehäkukista erkaneva vesi pääsee haihtumaan esteettä öljyseoksesta pois.

Mistä saat muuten Jepa manteliöljyä? Kiinnostaisi minuakin...

Tyrniöljy on muuten aivan timanttia tavaraa niin sisäisesti kuin ulkoisestikin! Ainoa vain tuossa että se sisältää paljon karotenoideja ja värjää siis oranssiksi... Pieni haitta kuitenkin erinomaisessa öljyssä.
Poistettu nimimerkki (id: 7786) keskiviikko, 18. helmikuuta 2004 - klo 23. 58 (yli 10 vuotta sitten)
En malta olla lisäämättä tähän väliin: manteliöljyä ja muita ihonhoitoon/voidepohjaksi loistavasti soveltuvia öljyjä (kuten avokado-, jojoba-, vehnänalkio-, aprikoosinkivi-, ruusunkiviöljy ym.) saa luontaistuotekaupasta sekä kylmäpuristettuna, että nykyään joitakin jo luomunakin. Tahtovat vain olla aika arvokkaita. Jonkin verran olen näitä öljyjä ja voiteita päässyt itsekin valmistamaan ja testaamaan.(Aikaa siitä on jo tosin muutama vuosi!) Jojoba esimerkiksi toimii upeana kasvojen hemmotteluöljynä! ;)
Ja tyrniöljyn kuivan/ atooppisen ihon hoitavista vaikutuksista on valmistunut (jopa!) väitöskirja Turun yliopistossa n.vuosi sitten. Saattaisi ehkä löytyä netistäkin?!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällehuisa (2647 kpl) keskiviikko, 31. maaliskuuta 2004 - klo 16. 00 (yli 10 vuotta sitten)
Lisääjä sahrami keskiviikko, 14. tammikuuta 2004 - klo 15.33
Kerro Ginivuokko, mitä tarkoitat maseroinnilla? Minä kun olen maseroitumisen liittänyt johonkin ihan muuhun kuin yrttiöljyihin...

Lisääjä Ginivuokko keskiviikko, 14. tammikuuta 2004 - klo 17.04

Se tarkoittaa hidasta yrttien liuottamista öljyssä, jolloin öljyy liukenee yrttien hyödyllisiä ainesosia.

Itse teen tuon hoitoöljyn leikkaamalla tuoreet kehäkukan mykeröt siivuiksi ja upottamalla ne öljyyn. Tämä astia sijoitetaan valoiseen paikkaan pyyheliinalla peitettynä ja sekoitetaan kolme kertaa päivässä kahden viikon ajan.

Lueskelen tässä Yrttiaapista (Peter McHoy & Pamela Westland) ja mieleni pursuaa kysymyksiä.

Onko yllä kopiotu ohje aromaattisten öljyjen tekoon?

Mistä saadaan seljankukkamehua? Voiko sitä tehdä itse?

Mitä on stooraksi? Entä bentsoeuute? (ruusuvesireseptistä)

Miten kylmäpuristetaan öljyjä? Voiko sitä tehdä kotona?

Mistä saa bergamottiöljyä?(olen todellakin ensikertaa asialla)

Nämä tuli nyt aluksi mieleen...

Kiitoksia etukäteen.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) keskiviikko, 31. maaliskuuta 2004 - klo 19. 58 (yli 10 vuotta sitten)
Vastaillaanpas...
Ohje ei ole aromaattisen öljyn tekoon. Eikä eteerinen öljy. Ohjeessa on uutettu öljyyn yrttejä. Eli nimike on yrttiöljy.

SELJANKUKKAMEHU:
10 mustaseljan kukkaterttua
1 sitruuna
0,5 kg sokria
0,5 l vettä
15 g sitruunahappoa

Pese sitruunat hyvin. Leikaa siitruuna ohueksi viipaleksi.
Laita huudetut kukat ja sitruunaviipaleet vuorotellen ruukkuun tai muuhun astiaan.
Keitä vesi ja sokeri. Nosta kattila hellalta ja sekoita sitruunahappo sokeriveteen.
Kaada sokerivesi varovasti ruukkuun ja peitä lautasella tai muovilla.
Anna mehun seistä 5-7 päivää, välillä hämmentäen viileässä paikassa.
Siivilöi mehu tarkasti ja kaada puhtaisiin pulloihin.
Jos haluat säilyttää mehun pidempään on se pakastettava.

Bentsoehappoa saa apteekista. Sitä on mm. useissa marjoissa luotaisesti (puolukka) säilömässä marjaa.

Stooraksi on outo. Äänneasu on kuin Styrax Benzoen, joka on bentsoehappo latinaksi.

Kylmäpuristettua öljyä ei ihan näppärästi tee kotona. Siihen tarvitaan kokonaiset siemenet (rypsi, pellava jne.) ja voimakas hyrdraulinen puristin joka murskaa siemenet ja sitten pitää vielä onnistua erottamaan syntyvä kuorijäte ja öljy toisistaan.

Pergamottiöljyä saa mm.luontaistuotekaupoista
Eteerinen bergamotin sanotaan virkistävän, auttavan alakuloisuuteen ja lisäksi sitä käytetään iho-ongelmiin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällehuisa (2647 kpl) torstai, 1. huhtikuuta 2004 - klo 17. 29 (yli 10 vuotta sitten)
Kiitoksia tuosta. Reseptissä lukee todellakin stooraksi. Mitäköhän merkillistä se mahtaa olla?
Ihme kirja...
Poistettu nimimerkki (id: 4655) torstai, 1. huhtikuuta 2004 - klo 17. 44 (yli 10 vuotta sitten)
Huisa: suomenna tämä : A balsamic vanilla-scented resin obtained from Styrax officinalis, formerly used in medicine etc (lähde: The Concise English Dictionary)
Poistettu nimimerkki (id: 4655) torstai, 1. huhtikuuta 2004 - klo 21. 18 (yli 10 vuotta sitten)
Huisa on vissiin jo nukkumassa, mutta minä löysin sanakirjani ja resin = pihka/hartsi, jota saadaan tuosta Styrax officinalis -puusta (joka on kuukkelikuvien mukaan todella kaunis puu).
Sitä en sitten tiedä, minkä prosessin se käy läpi ja miten sitä käytetään,
mutta ihan mielenkiintoinen juttu : )

Ja ihme kirja on muuten myös tuo Concise Dictionary. Kovakantinen kuukkeli ?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällehuisa (2647 kpl) torstai, 1. huhtikuuta 2004 - klo 21. 54 (yli 10 vuotta sitten)
Kiitos Rissanen, en ole aina paikalla kun isännän synttäribileet vaan jatkuu..
Poistettu nimimerkki (id: 4655) torstai, 1. huhtikuuta 2004 - klo 22. 19 (yli 10 vuotta sitten)
Ei hätiä, ajattelinkin jo, että aijaa
huisa bilettää työnsaantia....ihan kiva : ))
Paitsi ehkä isännän bileet...minä olen menossa
neljättä yötä nukkumaan lampaan kanssa : / se on
vissiin päättänyt olla synnyttämättä niin kauan kunnes löydän oman sänkyni.

Aasinsilta: mitähän yrttiä synnyttävälle
uuhelle voisi syöttää?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) torstai, 1. huhtikuuta 2004 - klo 22. 23 (yli 10 vuotta sitten)
Vadelmaa, Rissanen. Se on kaikkien äitien yrtti. Salviaa älä missään nimessä anna! Se toppaa maidontulon.
Poistettu nimimerkki (id: 4655) torstai, 1. huhtikuuta 2004 - klo 22. 35 (yli 10 vuotta sitten)
Marjoja, lehtiä vai varsia?
Äläkä vaan sano että varsia.
Harmi, ettei ole kuivattuja lehtiä, mutta ensi talvena
kyllä tulee olemaan.
Taidankin harventaa vadelmikon vasta loppukesästä.
Meillä on muuten nyt kaikki kerput syöty, ensi syksynä täytyy kerätä enemmän.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) torstai, 1. huhtikuuta 2004 - klo 23. 54 (yli 10 vuotta sitten)
Vadelman lehti on hyvä kerppuaines. Sitä tarjoa kun karitsointi alkaa olla ajankohtainen. Ennen ja jälkeen.
Poistettu nimimerkki (id: 4655) perjantai, 2. huhtikuuta 2004 - klo 0. 00 (yli 10 vuotta sitten)
Kiitos kiltti ginivuokko !
Minulla on hoitamaton jalovadelmaviidakko ja
koivun alla villivadelmaa .
Kohta en keksi enää täksi kevääksi muuta tekemistä kuin
hiukkasen haravoin... : D
Mutta niistä vadelmanlehdistä täytyy kerätä itselle hiukan, vai mitä ; )
Poistettu nimimerkki (id: 4655) perjantai, 2. huhtikuuta 2004 - klo 20. 08 (yli 10 vuotta sitten)
ÄÄh, huisa, pakko palata vielä tähän stooraksi-juttuun : )
Sen verran olin utelias, että
tutkailin asiaa ja sain selville, että sumeerilaiset (noin 4000 vuotta sitten) liottivat tuon puun kaarnaa kuumassa vedessä ja saivat siitä eroteltua tuota ihmeainetta. Nykyisin (= varmaan vain 2000 vuotta sitten) käytetään
Liquidambar styraciflua'aa...lähdeviitteitä en
edes yritä nyt muistella, mutta olisikohan ollut
www.botgard.ucla.edu...jotain : )

(tarkistin osoitteen, ja sehän onkin kiva; täytyy vain löytää volume 5 (2))
Voi ei, meniköhän pahasti ohi otsikon ?
Poistettu nimimerkki (id: 4655) torstai, 22. heinäkuuta 2004 - klo 20. 31 (yli 10 vuotta sitten)
Kiitos, ginivuokko, yrttiöljyohjeesta.

Kaikki (kolme ) kirjaani kävin läpi enkä yhtä
hyvää ohjetta löytänyt.

Mikähän olisi paras öljy ....
Mahtaako niissäkin olla kumppanuuskasvijuttuja....
Poistettu nimimerkki (id: 4655) torstai, 22. heinäkuuta 2004 - klo 20. 32 (yli 10 vuotta sitten)
Ei kun maserointiohjeesta kiitokset : )
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) perjantai, 23. heinäkuuta 2004 - klo 2. 13 (yli 10 vuotta sitten)
Itse käytän kotimaista kylmäpuristettua luomurypsiöljyä kaikkeen maserointiin. Se on helposti saatavilla ruokakaupoistakin. Lopputulos säilytetään jääkaapissa.

Kipuöljyä saa muuten uuttamalla mesiangervon kukkia öljyyn ja lisäämällä siihen eteerisistä öljyistä katajaa ja rosmariinia sekä mustakuusta. Sopii erittäin hyvin lihasperäisten kipujen linimentiksi.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) perjantai, 23. heinäkuuta 2004 - klo 11. 58 (yli 10 vuotta sitten)
Puutarhaseura tekee sunnuntaina retken Frantsilan yrttitilalle. Monivuotinen haaveeni toteutuu:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) perjantai, 23. heinäkuuta 2004 - klo 21. 26 (yli 10 vuotta sitten)
Jalkoja voisi kuulemma liottaa vuohenputkivedessä :D Onneksi minulla on kukkaruukussa yksi.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMellu (2133 kpl) perjantai, 23. heinäkuuta 2004 - klo 21. 35 (yli 10 vuotta sitten)
Jee, voisin markkinoida muutamat tuhannet litrat vuohenputkivettä.
Tilaukset sähköpostina, please :D
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) perjantai, 23. heinäkuuta 2004 - klo 21. 53 (yli 10 vuotta sitten)
"Pari kourallista murskattua vuohenputkea vatiin, kuumaa vettä päälle, jäähdytys ja jalat likoon" Näin ohjaa (vähän suoristeltuna) Elisabeth Hoppe kirjassaan Vuosi kasvitarhassa, sivulla 35 :)...siinä sanotaan, että vuohenputken tieteellinen nimikin johtuu siitä, että sen uskotaan parantavan kihtiä!! Ei kait minulla kihtiä ole, mutta kumpparit aiheuttavat kovettumia kantapäihin eeh.

Samassa kirjassa on kaiken maailman kivan tuntuisia ohjeita, jotkut suorastaan hämmentäviä, en uskaltaisi silmiäni liottaa ihan kaikissa vesissä, mutta jalat nyt voi upottaa vähän vaikka minne.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleusva (2184 kpl) perjantai, 23. heinäkuuta 2004 - klo 21. 58 (yli 10 vuotta sitten)
yrttikylpykin on vielä kokematta!!! ;)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) perjantai, 23. heinäkuuta 2004 - klo 22. 01 (yli 10 vuotta sitten)
Mellu, aatteles, jos pakkaisit parin kourallisen pussillisia ja möisit ensi kesänä tangomarkkinoilla väelle jossain parkkipaikkojen uloslähtöteillä. Siinä voisi ihan euro pyörähtää.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) perjantai, 30. heinäkuuta 2004 - klo 21. 04 (yli 10 vuotta sitten)
Tänään laitoin maseroitumaan kipuöljyn ainekset. Keräsin viimeiset nuppuiset mesiangervon kukat, siankärsämön kukintoja sekä rohtoraunioyrtin valtaisia lehtiä. Koko komeus on nyt kolme kertaa vuorokaudessa hämmennettävänä kolmen viikon ajan. Sitten höystän tuotoksen valitsemillani eteerisillä öljyillä ja aloitan testikäytön urheilijajoukkion sekä reumaattisten ystävieni kanssa. Uskoakseni varsin hyvää ainetta kaikkien mopilaattien sun muiden rinnalla.

Ai kun kiva kehitellä kaikkea tämmöistä!!!!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) perjantai, 30. heinäkuuta 2004 - klo 21. 07 (yli 10 vuotta sitten)
P.S. Koe-erän suuruus on 10 litraa. Viime kesänä kehittämäni Hyvän Ihon Hoitoöljyn koe-erän suuruus oli vaatimattomat 2 litraa ja se vietiin käsistä kuukaudessa.... Nyt sitä öljyä tehdään 20 litraa ja myyntikoko on 50 ml. Se oli tehokasta vaikeisiinkin ihottumiin ja muihin iho-ongelmiin.

Kivaa!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) perjantai, 30. heinäkuuta 2004 - klo 21. 51 (yli 10 vuotta sitten)
Hienoa Gini:)
Poistettu nimimerkki (id: 4655) perjantai, 30. heinäkuuta 2004 - klo 22. 05 (yli 10 vuotta sitten)
Kuulostaa mukavalta :) Mesiangervo näyttää tänä kesänä voivan hyvin. Tuleeko nuppuisista parempaa ?

Minua hiukan ihmetyttää "eteeriset öljyt" : ?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällebelgi (2663 kpl) perjantai, 30. heinäkuuta 2004 - klo 22. 08 (yli 10 vuotta sitten)
Kuinka olet Ginivuokko tuollaista oppinut??? Kehitteleminen on varmaan tosi mielenkiintoista! Voihan viiksivallu!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) perjantai, 30. heinäkuuta 2004 - klo 22. 12 (yli 10 vuotta sitten)
Hyvän ihon hoitoöljy kyllä poistaa kovettumat jalkapohjista. Päänahan kutinaan siitä ei ollut. En luultavasti valellut riittävän paljon, koska puoli pullollista on vielä jäljellä. :>)
urheilijajoukkion
Älä käytä sen urheilujoukkueen kanssa tätä nimitystä. (ns. ystävän neuvo) :-)
Poistettu nimimerkki (id: 4655) perjantai, 30. heinäkuuta 2004 - klo 22. 16 (yli 10 vuotta sitten)
Olenkin tässä kesän mittaan tuumaillut, että onko anttipa saanut vaivaansa avun.
Nokkosvettä kannattaisi kokeilla ?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) perjantai, 30. heinäkuuta 2004 - klo 22. 17 (yli 10 vuotta sitten)
Eräässä tuttavaperheessä mies oli kärsinyt tavattoman pahasta kämmenihottumasta. Lääkäri totesi lopulta antamiensa ohjeiden mukaan tehdyn kokeen jälkeen aiheuttajaksi erään utarevoiteen. Sen käyttö lopetettiin. Samalla mies aloitti kuitenkin luontaisparantajan hoitovoiteen käytön ja kas, kämmenet paranivat. Paranemisen oli perhe pannut kokonaan luontaishoitajan piikkiin. Rohkenin epäillä, että utarevoidealtistuksen lopettamisellakin saattoi olla vaikutusta asiaan.
Poistettu nimimerkki (id: 4655) perjantai, 30. heinäkuuta 2004 - klo 22. 25 (yli 10 vuotta sitten)
Valitettavasti aika monissa hoitovoiteissa käytetään aineita, jotka tukkii ihohuokoset
(esim parafiini?). Joskus kierre pahenee sillä, että käytetään apteekin perusvoiteita. (mutua)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) perjantai, 30. heinäkuuta 2004 - klo 22. 25 (yli 10 vuotta sitten)
Kärsin tässä pahenneesta liman kertymisestä nieluun ja keuhkoihin. Kuvattiin keuhkot ja käytin sitten nenäsumutetta (Nasomex), joka piti nenän auki ja jonkin verran irroitti limaa keuhkoistakin, mutta ei poistanut varsinaista vaivaa. Olin sitten viikon poissa taloudesta ja liman muodostuminen lakkasi. Luulin jo, että olin päässyt vaivasta. Tulin kotiin ja liman kertyminen alkoi uudelleen. Rupesin poissulkemaan mahdollisia vaikuttajia tiivistäen ensin erään ikkunan sisältä päin. Sen puitteet ovat joskus saaneet kosteutta ja vanheneva puu joskus tuoksahteli ikkunasta. Ei auttanut sekään. Sitten avasin 12 vuotta sitten kalliilla ostetun luonnonkumipatjan (selälle erittäin hyvä) päällisen. Patja oli haurastunut ja sivuja peittävä ohut kumikerros käytännössä hajonnut tuuleen. Vaihdoin patjan ja liman kertyminen loppui siihen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) perjantai, 30. heinäkuuta 2004 - klo 22. 27 (yli 10 vuotta sitten)
Odottelen tässä, että se päänahan (ei kovin paha) kutiaminenkin loppuu lähiaikoina.
Poistettu nimimerkki (id: 4655) perjantai, 30. heinäkuuta 2004 - klo 22. 29 (yli 10 vuotta sitten)
Happy end :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) perjantai, 30. heinäkuuta 2004 - klo 22. 59 (yli 10 vuotta sitten)
Tere anttipa - tuttu skeptikkoasenne säilyy ihanan taatulla varmuudella! Olisin kohta lähettänyt hengitysteiden hoitoon tarkoitettua uutetta (toooosiii tehokasta muuten!) mutta osasitkin eliminoida elinympäristöstäsi sen vaivan syyn. Hanki futon-patja - semmoinen voisi olla sinun makuusi. Samalla kertaa kirpaisten voisit hankkia futon tyynyn. Tekee hyvää niskalle ja hartiaseudulle.
* Gini huolehtii anttipan hyvinvoinnista.... *

Vielä lisäisin, että kyseessä on joukkio yleisurheilijoita - ei urheilujoukkue :-D Joten kukaan ei vedä herneitä nenuliinsa. Mieheni vakioasiakkaina on seurallinen yleisurheilijoita, jotka käyttävät sitten lukemattomiin vaivoihinsa (urhelija ei tervettä päivää näe...) näitä minun kehittämiä tuotteita.

Rissanen: eteeriset öljyt ovat kasveista tislaamalla erotettuja aromaattisia öljyjä. Niitä myydään aika hirmuisella hinnalla pikkupulloissa mm. luontaistuotekaupoissa. Tehokkaita ne ovat - käytän niitä mm. monissa hierontaöljyissä.

Kaikissa kukkivissa kasveissa tehoaineet ovat parhaiten tallessa juuri kun kukka avautuu. Aikoinaan salisyyli löydettiin juuri mesiangervon nupusta. Kovin on tarkkaa näissä yrtinkeruuhommissa tuo oikea keruuajankohta. Aurinkoisena aamupäivänä kasteen haihduttua juuri sopivassa kehitysaseessa on sääntö. Heinäkuussa olen kyllä kaivannut näitä aurinkoisia aamuja... Tosin tilanne ei ole pohjanmaalla ollut yhtä kamala kuin etelässsä.

Belgi: olen harrastusmielessä opiskellut ja hyödytänyt yrttejä lääkinnällisessä tarkoituksessa yli 20 vuotta. Näin sitten neljänkympin tietämillä lähdin opiskelemaan ja pätevöitymään Frantsilan yrttitilalle fytoterapeutiksi. Käy vilkaisemassa www.haapajoki.net
Poistettu nimimerkki (id: 4655) lauantai, 31. heinäkuuta 2004 - klo 0. 24 (yli 10 vuotta sitten)
Ah. tisleitä, tietty....(edelleenkin yleti ymmyrkäisenä ihmettelen... mutta eiköhän se tästä..)

anttipalle iso hali :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) lauantai, 31. heinäkuuta 2004 - klo 7. 52 (yli 10 vuotta sitten)
Olisin nukkunut vielä sikeämmin, jos olisin tuon Rissasen viestin aamuvarhaisella (?) lukenut. Kiitos. En tarkoittanut tisleitä. :>)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) lauantai, 31. heinäkuuta 2004 - klo 10. 24 (yli 10 vuotta sitten)
Eteeriset tuoksut ovat ihania, tykkäisin että koko koti tuoksuisi. Olen pidättäytynyt hankkimasta tuoksulamppua sillä viimeksi kun hankin suitsukkeita ne piti heittää pois kun miehellä turposi silmät allergisen reaktion vuoksi, kurjuuksien kurjuus !
Esitin eilen toiveen että syntymäpäivälahjaksi tulisin saamaan tuoksulampun ja joitain öljyjä siihen ja mies toivottavasti poikkeaa luontaistuotekaupassa miettimässä myyjän kanssa mitä tuoksuja siihen voisi hankkia.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) lauantai, 31. heinäkuuta 2004 - klo 11. 46 (yli 10 vuotta sitten)
Yritän saada itsestäni sen verran irti, että kuivaan vadelman, mustaherukan ja mintun lehtiä talven tee-hetkiä varten. Mitä muta siihen kannattaisi laittaa? Sitruunamelissaa?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleInki (7432 kpl) lauantai, 31. heinäkuuta 2004 - klo 11. 52 (yli 10 vuotta sitten)
Kurpitsa, apilankukistakin tulee hyvä aromi:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) lauantai, 31. heinäkuuta 2004 - klo 12. 28 (yli 10 vuotta sitten)
Kiitos, niitähän tänä kesänä riittää (ja ovat sitten kauniita)
Poistettu nimimerkki (id: 101) lauantai, 31. heinäkuuta 2004 - klo 12. 43 (yli 10 vuotta sitten)
Anttipan pitäis tehdä shampoota suopayrtin juurista.
Erinomaista, jos on allerginen, sopii vauvoillekin.
Murskaa juuret, kaada kuumaa vettä ja anna seisoa.
Poistettu nimimerkki (id: 101) lauantai, 31. heinäkuuta 2004 - klo 12. 44 (yli 10 vuotta sitten)
Sopii vaatteittenkin pesuun.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrista (8281 kpl) lauantai, 31. heinäkuuta 2004 - klo 13. 02 (yli 10 vuotta sitten)
Voiko näin sateisena päivänä kerätä kuivuriin laitettavaksi mitään? Meillä on tuolla komerossa lahjaksi saatu kuivuri, jota en ole vielä koskaan käyttänyt.

Nyt, kun ei voi tehdä mitään pihatöitä, voisi sadekamppeet päällä käydä keräämässä jotakin ja laittaa se kuivuri hurisemaan.

Mutta mitä keräisin ja mihin tarkoitukseen? En ole aikaisemmin kuivannut muuta kuin minttua nipussa keittiön katossa ja nekin on aika pian aina syöty siitä :-)

Jotain tee-aineksia ja mausteeksikäytettävää? Minkä "aika" nyt on?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleInki (7432 kpl) lauantai, 31. heinäkuuta 2004 - klo 13. 22 (yli 10 vuotta sitten)
Krista, kuivaa säätä keruuseen suositellaan, mutta kuivuri on varmaan niin tehokas, ettei homehtumisvaaraa ole. Sitäpaitsi ei ainakaan tarvitse ylimääräisiä pölyjä pelätä, kun sadesäällä keräilee:)

Yrtit kuivuvat yhtä hyvin nipuissakin ja ovat vielä silmänilonakin. Edellä suosittelin apilankukkia Kurpitsalle, samoin sinulle - ovat hyviä ja vielä nättejäkin, kuten Kurpitsakin huomasi. Lasikannuun hautumaan...

Apilanlehdistä saa "voimalisuketta" leipiin ja lettuihin, miedonmakuisena se sopii mihin vaan. Kuivurilla saakin nopeasti riittävän suuria määriä. Samaa voi tehdä nokkosenlehdistä.

Mustikoitten, juureksien ja sienten kuivaamiseen kuivuri on oiva apu - niiden kuivaaminen huoneenlämmössä näin kosteilla säillä on hiukka hankalaa...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) lauantai, 31. heinäkuuta 2004 - klo 15. 22 (yli 10 vuotta sitten)
Tänä sateisena päivänä mietin aivan samaa kuin Krista, kuivurin aion hurauttaa käyntiin.
Alkoi kiinnostaa tuo Ginin puuha, voisitko liikesalaisuuksiasi paljastamatta kertoa tuosta enemmän että voisiko tuollaisia tehdä kotosalla huviksensa ?
Nyt kun olisi sitä NaOH:ia niin olisi hyvä saippuantekopäivä mutta apteekki meni jo kiinni.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) lauantai, 31. heinäkuuta 2004 - klo 15. 46 (yli 10 vuotta sitten)
Onko se aitokissanminttua mitä on kissojen leluissa, ne tykkäävät tästä tuoksusta niin että huumaantuvat aivan ?
Olisi kissa, aitokissanminttupuska ja sadepäivä eli kissalle lelun tekoon ?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) lauantai, 31. heinäkuuta 2004 - klo 16. 05 (yli 10 vuotta sitten)
Käykäähän katsomassa "reseptejäni" nettisivuiltani. Mitään liikesalaisuuksia kun ei ole - kaikki voivat vapaasti kuivailla luonnon antimia teehetkien iloksi. Osoite oli tässä ja siellä tuotteet-sivu.

Mesiangervon juuri auenneet kukat antavat ihanan kesän aromin, mutta ainakin täällä keräilen varjoisemmilta paikoilta ihan viimeisiä kukkia. Apila antaa ihanan makean hunajaisen maun, siankärsämön kukka on kitkerää, mutta mahdottoman terveellistä moneen vaivaan. Kultapiiskun kukkivasta versosta saa hyvää diureettia ylimääräisen nesteen poistoon (ei saa käyttää pitkiä aikoja) ja vadelman lehdistä saa myös hienon makuista nautiskeluteetä. Myös mustaherukan ja mansikanlehtiä voi kerätä teeaineksiksi.

Yrttimaalta löytyy monta ihanaa - tällä hetkellä riivin iisoppia sankokaupalla kuivumaan, samoin Sitruunamelissa on aivan ihanan makuinen. Timamista saa vähästäkin määrästä ihanan makuelämyksen, yrtti-iiso on myös ihan pientenkin lasten suosikki makean anismaun takia. Kamomilla on yksi kestosuosikki ja sitä kerään joka toinen päivä aina pakkasiin asti.

Yrtit kannattaa kerätä kuivana, sillä ihan turhaa sähköä kuluu kosteiden yrttien kuivattamiseen.

Vielä viimmoinen varoitus.... kun yrttiteeaineksien mahtavaan makuvalikoimaan tutustuu, niin muut teet alkavat maistua valjuilta. Yleensä maku on mieto, mutta ainakin minulla yrttiteen nauttiminen assosioi kesän ihanat tuoksut ja maut.... ja mikäs puutarhurille onkaan mieluisampaa synkeinä talvi-iltoina.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) lauantai, 31. heinäkuuta 2004 - klo 17. 13 (yli 10 vuotta sitten)
Heippa Gini :) Kävin kivoilla sivuillasi ja kiitos niistä resepteistäsi !
Tässähän tulee kiire oikein kun mahdollisuuksia tehdä kaikenlaisia omia salvoja, öljyjä ja teesekoituksia on niin monia kuin mielikuvitus keksii.
Tällä www.yrttitarha.com:ista poimitulla ohjeella laitoin 2 viikoksi kylmäpuristettuun oliiviöljyyn likoamaan aitokissanminttua ja timjamia.
Kissa nyt sekosi haisteltuaan aitokissanminttua niin pahoin että pyörii varmaan vieläkin hyrränä ympyrää.
Sen vuoksi tujautin nekin öljyyn muhimaan enkä käynyt lelun tekoon.
"ÖLJYT

Öljyjen valmistuksessa murskatut kasvinosat (esim. kuisman tai ukontulikukan kukinnot) pannaan lasipurkkiin ja peitetään mieluiten oliiviöljyllä, myös auringonkukka- ja rypsiöljy kelpaavat. Kanneksi asetetaan pyyhe, jotta kosteus pääsee haihtumaan pois. Purkki pannaan aurinkoiselle ikkunalle, missä sisältöä sekoitetaan päivittäin. Noin kahden viikon kuluttua öljy on valmis siivilöitäväksi. Jos halutaan nopeuttaa öljyn tekoa, yrtit ja öljy pannaan uuninkestävään vuokaan ja seosta haudutetaan uunissa 50-70 °C:ssa 1-2 vuorokautta.

Öljyjä käytetään iholle hierottuna paikallisesti kipujen ja ihovaivojen hoitoon. Öljykääre tehdään hieromalla yrttiöljyä hoidettavalle alueelle ja peittämällä se kuumalla pyyhkeellä. Pyyhe on hyvä sitoa paikalleen ja peittää vielä esim. villahuivilla, jotta lämpö säilyisi mahdollisimman pitkään. Yrttiöljyjä voidaan käyttää myös kylvyissä joko yksinään tai yhdessä eteeristen öljyjen kanssa. Jalkakylpyihin käytetään yrttiöljyä n. 5 ml ja kokokylpyyn n. 15 ml.

Salvoja voi tehdä lämmitetyistä yrttiöljyistä sekoittamalla niihin sulatettua mehiläisvahaa ja lisäksi esim. lanoliinia tai kaakaovoita. Säilöntäaineeksi, hajusteeksi ja rohtovaikutusta tehostamaan voi jäähtyneeseen seokseen lisätä sopivaa eteeristä öljyä."

En tiedä vielä timjami/aitokissanminttu-valmisteen tehosta sillä valitsin ne siksi että tuoksuvat minusta niin hyvältä.
Osasta teen hierontaöljyä ja osasta varmaan jotakin voidetta, kokeiluahan tämä on :)
Täytyy hankkia vielä jotakin eteeristä öljyä, vai pitäisikö, tuo oliiviöljy on melko karun hajuista itsessään vai muuttuuko se niin paljon noista siellä liukenemassa olevista kasveista ?
Millähän tuo kissa selviäisi vai ei ole varmaankaan vaarallista ?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) lauantai, 31. heinäkuuta 2004 - klo 22. 45 (yli 10 vuotta sitten)
Itse käytän luomurypsiöljyä juuri sen neutraalin tuoksun vuoksi...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) sunnuntai, 1. elokuuta 2004 - klo 9. 21 (yli 10 vuotta sitten)
Nyt alkoi kuivaa yrttiä pukkaamaan. Voiko sitä nokkosjauhetta käyttää vaikka tuoremehun sekaan?
Ja kaikissa melkein luki, että on nestettä poistava vaikutus, että vessassako sitä sitten talvi istutaan:D
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) sunnuntai, 1. elokuuta 2004 - klo 9. 46 (yli 10 vuotta sitten)
Voisikohan piparjuurta kuivata lastuina mintun, vadelman, sitruunamelissan ja mustaherukoiden lehtien sekaan?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleGiardina (2482 kpl) sunnuntai, 1. elokuuta 2004 - klo 11. 02 (yli 10 vuotta sitten)
Mikä ettei, mä ainakin kuivasin silloin kun sain kuivurin lainaksi, kaikkea mitä palstalta löytyi. (Kesäkurpitsaakin on vielä iso purkillinen, samoin lehtisellerin lehtiä sun muuta.)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) sunnuntai, 1. elokuuta 2004 - klo 11. 48 (yli 10 vuotta sitten)
Piparjuurta ei missään tapauksessa kannata kuivata. Juuren tehohan perustuu haihtuviin aineisiin, jotka vapautuvat solujen rikkoutuessa. Ruokaankin se pannaan juuri ruokailun yhteydessä. Piparjuuren oikea säilöntätapa on murskata se jäiden kanssa tahnaksi ja pakastaa. Kylmässä aromit nimittäin eivät haihdu. Voin etsiä ohjeenkin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) sunnuntai, 1. elokuuta 2004 - klo 14. 28 (yli 10 vuotta sitten)
Etsi vaan:)
Siitä se tuli mieleen, kun noissa joissain kurkkusäilepusseissakin on kuivattua piparjuurta mukana ja se on säilyvyyden parantamiseksi.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) sunnuntai, 1. elokuuta 2004 - klo 16. 15 (yli 10 vuotta sitten)
Saattaa parantaa säilyvyyttä, mutta piparjuuren oikea maku siinä ei tunnu.
En löytänyt kokeilemaani. Ideana oli se, että juuret murskataan mausteineen (muistan ainakin etikan) tehosekoittimella jäiden kanssa. Jäiden tarkoitus on pitää murskattavan seoksen lämpötila alhaalla, jotteivät aromit karkaa.
Tässä eräs Finnfoodista kopioitu ohje, josta saattaisi löytyä mausteet.
PIPARJUURITAHNA

500 g piparjuurta
1 tl suolaa
1 tl sokeria
1-2 prk smetanaa
1½ dl etikkaa
1 dl vettä

1. Liota kuorittuja piparjuuria kylmässä vedessä, kunnes ne kovenee (yön yli).
2. Raasta piparjuuret todella hienolla terällä konetta käyttäen. Peitä kone pyyhkeellä/muovilla, jotta piparjuuren höyryt eivät käy silmiin.
3. Lisää smetana, suola ja sokeri. Viimeiseksi etikkavesi. Katso, että seos jää tahnamaiseksi.
4. Purkita pieniin lasipurkkeihin. Säilyy jääkaapissa muutaman viikon. Erinomainen paistin lisäke ja miksei ihan leivällekin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) sunnuntai, 1. elokuuta 2004 - klo 17. 35 (yli 10 vuotta sitten)
Kiitos ohjeesta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) sunnuntai, 1. elokuuta 2004 - klo 18. 59 (yli 10 vuotta sitten)
JALKAKYLPY VILUSTUNEELLE (http://www.yle.fi/akuutti/vinkit.htm#jalkakylpy)

KÄYTTÖ: Heti ensimmäisten vilustumisoireiden ilmaannuttua.

VAIKUTUS: Kohottaa elimistön lämpötilaa ja nostattaa puolustuskykyä.

1. Kiehauta kaksi litraa kuumaa vettä. Lisää veteen kuivattuja yrttejä (esim. timjami, siankärsämö).

2. Laita seos sankoon, lisää ripaus merisuolaa ja purista joukkoon valkosipulinkynsi. Jos yrttejä ei ole, pelkkä vesi-valkosipuliseoskin riittää.

3. Lisää kylmää vettä niin, että vettä on pohkeisiin asti. Pidä jalkoja vedessä noin 10 minuuttia.

4. Kuivaa jalat. Hiero lapsen jalkapohjiin valkosipuliöljyä. Vedä jalkoihin lampöiset sukat. Juodaan mustaherukkamehua ja mennään vällyjen alle maate.

Valkosipuliöljyn valmistus: Ruokaöljyyn puristetaan valkosipulia. Huom! Vain öljy hierotaan
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) sunnuntai, 1. elokuuta 2004 - klo 20. 29 (yli 10 vuotta sitten)
Minä uutan raastetun piparjuuren 60-80%:een alkoholiin. Tekee terää flunssa-aikaan. Tosin seokseen lisään myös muita alkoholiin uutettuja yrttejä. Resepti näkyy puuttuvankin nettisivuilta - jassoo - päivitystä tarvitaan.

Jalkakylvyt ovat toooosii hyviä ja tehokkaita.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) sunnuntai, 1. elokuuta 2004 - klo 21. 00 (yli 10 vuotta sitten)
Jaa että alkoholiin, sehän kuulostaa heti hyvältä:) Päivitähän vaan niin lueskellaan.

Onko eroa puna-ja valkoapilan kukilla?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) sunnuntai, 1. elokuuta 2004 - klo 22. 28 (yli 10 vuotta sitten)
Tempaisen otteen Virpi Raipala-Cormierin kirjasta Luontoäidin kotiapteekki (suosittelen lämpimästi kirjan hankintaa kaikille yrttilääkinnästä kiinnostuneille)

Puna-apilan flavonoidit irroittavat limaa ja lisäävät virtsaneritystä. Puna-apila desinfioi ja uudistaa ihoa, parantaa tulehduksia ja haavoja. Sitä käytetään rohtoteenä limakalvojen tulehduksiin, ripuliin, vatsakatarriin, peräpukamiin ja ummetukseen sekä yskään ja maksavaivoihin. Nestettä poistavana rohtona se sopii kihdin ja reuman hoitoon. Puna-apilatee sopii "verenpuhdistuskuureihin".

Omana huomautuksena tähän vielä lisäisin puna-apilan tutkimuksessa ilmenneisiin antituumorisiin vaikutuksiin.

Valko-apila kirjan mukaan "vahvistaa yleiskuntoa ja lisää virtsaneritystä. Sitä käytetään vilustumissairauksiin, vatsa- ja kuukautiskipuihin, kihtiin ja nivelreumaan, limakalvojen tulehduksiin, valkovuotoon, peräpukamiin, ummetukseen ja ripuliin.

Nyt tietenkin monet katsovat että kuinka sama yrtti tepsii muka ripuliin ja ummetukseen. Monet yrtit tasapainottavat elimistön epätasapanotiloja. Samoin useimmat yrtit ovat myös diureetteja eli nestettä poistavia. Mutta apilat ovat pehmeästi vaikuttavia yrttejä, eli kuivumisen vaaraa ei ole. Koivunlehtiteetä jatkuvasti juomalla pystyy kyllä elimistönsä kuivattamaan.

Apiloita voi käyttää huoletta vaikka jatkuvasti, mutta yleensä yrttejä pitäisi käyttää vaihdellen ja kuuriluontoisesti.

Alkoholiin uuttaminen on erittäin tehokas tapa irroittaa yrteistä maksimaalinen määrä tehoaineita. Alkoholihan on erinomainen liuotin.

* lopettaa sanan julistuksen ja laittaa lapset nukkumaan *
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleklematis (4621 kpl) sunnuntai, 1. elokuuta 2004 - klo 22. 36 (yli 10 vuotta sitten)
Yrtti tämä ei ihan ole, mutta on lääkitsevä luonnontuote: Volgan sieni, eli 'tatti taari'.
Minulla ja vanhimmalla pojallani on se koko ajan käytössä. Se auttaa lähes kaikkeen. Siinä on mm.jotain antibioottia, poika oli lueskellut.
Sain sienen venäjältä yhdeltä kaveriltani. Meillä kotona oli tämä sieni kun olin lapsi. Äiti oli kotoisin Inkerinmaalta ja siellä sitä perinteisesti on käytetty juomana ja myös lääkitsemään monissa vaivoissa!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 0. 04 (yli 10 vuotta sitten)
Volgan sieni ! Sehän on aarre.
Alkoholiin uuttaminen on minusta kaikista näppärin ja helpoin tapa ja jotenkin helpottava sinällään että ei tarvitse pelätä homehtumista tms.
Olen informoinut perhettä että siankärsämöjä EI saa katkoa, viikatoida tai ajaa nurmikonleikkurilla yli.
Siankärsämö vaikuttaa tosi näppärältä yrtiltä.
Se harmittaa että olisin tahtonut koivunlehtiteetä mutta kannattaako niitä vielä kerätä, keväällähän olisi ollut oikea aika ?
Jos edes jonkun verran olisi tehoa nesteenpoistajana niin tahtoisin kerätä PMS-oireisiin (Pimahdan Miltei Sekunnissa-oireryhmä).
Teimme tänään illalla siankärsämö-voikukanlehti-mesiangervokukinto-jalkakylvyn.
Toinen kylpijä tässä haki muovisotilaita kylpyleluiksi ja tämä oikeastaan näytti olevan myös kasikylpy.
Tahtoisin kerätä väinönputkia rohdoksi mutta putkikasveja en erota toisistaan millään :(
Sillä on joku lähisukulainen saman näköinen mutta myrkyllinen niin en ihan randomina uskalla keräillä :(

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 0. 16 (yli 10 vuotta sitten)
Koivu kerätään ennen juhannusta, joko ihan hiirenkorvina (sikamaisen iso työ...) tai sitten nuorena lehtenä. Enää ei kannata koivua kerätä. Vastaava diureetti on kukkiva kultapiisku. Siitä käytetään koko kukkiva kasvi.

PMS:ään hyviä ovat kultapiiskun lisäksi nokkonen, Valkoapila Sitruunamelissa ja kamomilla.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 10. 00 (yli 10 vuotta sitten)
Kertokaahan (jos jaksatte) kuinka se alkoholiin liotus oikein tehdään, niinkuin öljyynkinkö?
Monta vuotta olen ajatellut näitä yrttijuttuja, ja yksi Frantsilan reissu sai aikaan "herätyksen":)
(Hitsi kun ehtisi kirjastoon tuota kirjaa lainamaan.)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 11. 09 (yli 10 vuotta sitten)
Ahaa, no koivut pitäkööt lehtensä sitten. Kultapiiskujen kukintaa odottelin ja laitankin ne "lihoiksi" kukkiessa.
Nokkosesta, yleensä sanotaan että nuoria versoja kerätään mutta törmäsin jossain sivuilla sellaiseenkin neuvoon että kukkiva nokkonen olisi kerättävä myös, mitä sanot Gini ?
Taitaa tulla viinakauppaan reissu hakemaan alkoholia, piparjuuren uuttamiseen ajattelin ryhtyä. Juuret kai kannattaa yleensäkin uuttaa alkoholiin, joitain kai voi myös keitellä ?
Taidan raaskia nykäistä maasta punahatut ja uuttaa ne mutta kerro Gini onko valkoinen punahattu yhtä tehokas rohdos kuin punavärinen ? Kannattaa vasta kukkiessa kerätä kasvi ja käyttää kukat, lehdet ja juuret vai vainko juuret ?

(Lähde:www.yrttitarha.com)
"UUTTEET

Uute (tinktuura) valmistetaan uuttamalla murskattua kasvimassaa vahvassa (40-60%) alkoholissa. Uuttosuhde on painon mukaan 1 osa kasvia ja 2-5 osaa alkoholia; kuivatut yrtit vaativat yleensä 4-5 osaa alkoholia. Uutosta sekoitetaan päivittäin ja noin kahden viikon kuluttua seos siivilöidään ja suodatetaan esim. kankaan läpi. Uute puristellaan talteen kasvimassasta mahdollisimman tarkkaan.

Yleinen uutteen sisäinen annostusohje on 15-20 tippaa veden kera 3-5 kertaa vuorokaudessa. Vanhuksilla annostus on puolet tästä. Lapsilla tippojen määrä voidaan laskea 3 + ikävuodet. Aivan pienille uute kannattaa sekoittaa kuumaan veteen, jolloin alkoholi haihtuu pois. Yrttiuute kannattaa ottaa aterioiden välillä tai esim. unitipat puolisen tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Iholle yrttiuutetta voidaan käyttää paikallisesti laimentamattomana esim. haavojen tai hyönteistenpistojen hoitoon. Suun limakalvojen purskutteluun uute on syytä laimentaa suhteella 1 osa uutetta ja 1-3 osaa vettä. Uutteita voidaan käyttää myös esim. kääreisiin ja kylpyihin. Jalkakylvyissä annostus on 20-40 tippaa uutetta vadilliseen lämmintä vettä. Kokokylpyyn tarvitaan 80-100 tippaa uutetta, sopiva kylpyaika on 10-30 minuuttia iän ja kunnon mukaan. Yksinkertainen kääre valmistetaan sivelemällä iholle yrttiuutetta ja peittämällä kohta kylmään tai kuumaan veteen kastetulla pyyhkeellä. Päällimmäiseksi laitetaan kuiva pyyhe ja villahuivi."
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 11. 29 (yli 10 vuotta sitten)
Kiitos, taas neuvoista (olen näköjään itse huono netistä tietoa etsimään) Meillä varmaan juomatonta viinaa kaapista löytyy:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleklematis (4621 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 11. 34 (yli 10 vuotta sitten)
Saara, jos se on aarre, niin sitä arvostava saa yhden siivun tässä vaiheessa minulta. Myöhemmin ehkä lisää, kun sieni paksuuntuu...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 17. 00 (yli 10 vuotta sitten)
Voi että, olisin tosi onnellinen jos saisin pienen volgansienen :)
volgansienilinkki

Piparjuuresta edelleen www.yrttitarha.com lähteenä:
"Käyttö rohtona
Runsaasti C-vitamiinia sisältävä Piparjuuri tunnettiin ennen keripukkilääkkeenä. Sitä otettiin mukaan pitkille laivamatkoille ja jopa viljeltiin laivoilla. Piparjuuri vilkastuttaa aineenvaihduntaa, edistää ruuansulatusnesteiden eritystä. Juurista haudutettu tee sopii sisäisesti käytettynä lieviin äkillisiin keuhkoputkentulehduksiin. Suu- ja kurlausvetenä teetä voi käyttää suun ja nielun tulehdusten hoitoon. Poskiontelon tulehduksia voi hoitaa raastetusta piparjuuresta (1 osa) ja rahkasta (vähintään 5 osaa) tehdyllä seoksella, joka levitetään hyvin öljytylle iholle poski- ja nenäontelon alueelle muutamaksi minuutiksi; silmät on hyvä suojata pumpulitupoilla. Ulkoisesti piparjuuriraasteella voi hoitaa myös kihti- ja nivelvaivoja. Tuore juuri sisältää sinigriiniä, joka liukenee vedessä tai muussa nesteessä sinappiöljyksi eli allyyli-isotiosyanaatiksi juuren sisältämän myrosinaasi-entsyymin vaikutuksesta. Tämä liukoinen aine aiheuttaa verentungosta ja torjuu tulehduksia.

Varoitukset
Suuret sisäisesti nautitut annokset voivat aiheuttaa ruuansulatuskanavan limakalvojen tulehtumista. Piparjuuri ei sovikaan henkilöille, joilla ruuansulatuskanava on ärtynyt. Sitä ei myöskään suositella raskaana oleville eikä hermostuneisuudesta kärsiville. Ulkoisesti kasvi voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja polttaa ihon rakoille.

Muu käyttö
Piparjuuren sanotaan edistävän muiden kasvien kasvua ja torjuvan tuholaisia. Sitä suositellaankin istutettavaksi esim. perunamaan kulmiin ja omenapuun alle.

Käyttö ravintona

Piparjuurta pidetään paljolti saksalaiseen keittiöön kuuluvana mausteena. Ranskassa sitä nimitetäänkin melko yleisesti saksansinapiksi. Pohjolassa Piparjuuri on ollut perinteisesti kalaruokien mauste, esim. piparjuurihauki on ollut yleinen ruokalaji. Piparjuuri sopii myös kastikkeisiin, maustevoihin ja tuorejuustoihin. Kasvisruuista erityisesti punajuuriruuat ja kaalisalaatit sopivat piparjuurella maustettaviksi. Sitruuna ja sinappi käyvät hyvin yhteen piparjuuren kanssa. Piparjuuriraastetta voi levittää voileivän päälle tai siitä voi hauduttaa teetä. Piparjuurta ei pitäisi koskaan keittää, vaan se tulisi sekoittaa valmiiseen ruokaan. Ja koska raaka Piparjuuri on polttavan makuista, sen käytössä on oltava varovainen. Nuoria piparjuuren lehtiä voi hyödyntää esim. kasvismuhennoksissa ja salaateissa.

Säilykkeissä Piparjuuri estää homehtumista, ja sen vuoksi sitä käytetäänkin esim. suolakurkuissa ja säilykepunajuurissa. Kuorittua juurta voi pakastaa, ja ottaa käyttöön pienissä erissä raastamalla sitä jäisenä.

Alkujaan piparjuurta on viljelty lähinnä vain lääkekasvina. Nykyään sen voimakasaromista juurta käytetään pääasiassa mausteena. Suomessa viljely on keskittynyt maan lounaisosiin.

Lajikkeet

Piparjuuresta on olemassa useita eri viljelymuotoja, jotka poikkeavat toisistaan lehtien ja juurten muodon perusteella.

Viljelyedellytykset

Piparjuurta viljellään ammattiviljelmillä yksivuotisena, vaikka se onkin monivuotinen kasvi. Kotipuutarhassa sen voi antaa kasvaa 4-5 vuotta samalla paikalla. Kasvupaikan tulee olla lämmin, syvämultainen ja kostea.

Lisäys

Piparjuuri ei tee ollenkaan siementä. Lisäystä varten piparjuuresta otetaan syksyllä n. 30 cm:n pituisia ja sentin paksuisia sivujuuria, ja ne säilytetään talvi hiekassa esim. kellarissa n. 0 °C:n lämpötilassa. Keväällä juuret istutetaan vinosti vakoihin 3-12 cm:n syvyyteen siten, että juuren paksumpi pää tulee ylemmäksi. Rivi- ja taimivälin tulisi olla vähintään 60 cm. Juurenpätkiä tarvitaan n. 350 kpl aarille."

Meikämamma kävi tänään lapsensa kera penkomassa viinakaupan hyllyjä uuttamistarkoituksessa.
Mietin että pitäisiköhän lapsi viedä autoon odottamaan mutta kun heti kaupasta tullessa on ALKOn ovi ja auto oli pidemmällä parkissa niin en sitten jaksanut moralisoida.
Kuinka moraalinvastaista tuollainen on ? :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 23. 36 (yli 10 vuotta sitten)
Saara:"Nokkosesta, yleensä sanotaan että nuoria versoja kerätään mutta törmäsin jossain sivuilla sellaiseenkin neuvoon että kukkiva nokkonen olisi kerättävä myös, mitä sanot Gini ?

Vasta kukkimaan alkava nokkonen parasta kuivattavaksi ja uutettavaksi.

"Taidan raaskia nykäistä maasta punahatut ja uuttaa ne mutta kerro Gini onko valkoinen punahattu yhtä tehokas rohdos kuin punavärinen ? Kannattaa vasta kukkiessa kerätä kasvi ja käyttää kukat, lehdet ja juuret vai vainko juuret ?"

Uskoakseni valkoinen on yhtä tehokasta kuin punainen. Sama kasvi, vain väriaineessa on eroavuutta. Punahattu kerätään kun kasvi kukkii. Kerätään kukinto ja lehdet, murskataan ja laitetaan uuttumaan alkoholiin. Punahattua voi ihan hyvin myös kuivata. Itse käytän molempia menetelmiä. Juuret kerätään vasta kolmantena kasvuvuotena. Silloin kyllä ei ole samasta kasvista satotoiveita seuraavalle vuodelle. Juuri on kuitenkin se väkevin osa kasvia.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekibuvitsi (8785 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 23. 42 (yli 10 vuotta sitten)
yrttitietäjät,mahtaako palsamipäivänkakkaralla olla mitään käyttöä?
säilyyköhän tuoksu kuivattuna?
(no höh,mikset kokeile :)?)
yksi puska on sitäkin tullu maailmalta hankittua....
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) tiistai, 3. elokuuta 2004 - klo 9. 53 (yli 10 vuotta sitten)
Tanacetum balsamita

Kiitos tiedosta Gini :) Punahattuni ovat tuon 3 vuotta nyt ja sen vuoksi suunnittelinkin niiden maasta nostoa. Punahatut ovat muutenkin hävinneet aina muutaman vuoden päästä joten ajattelin laittaa ne nyt hyötykäyttöön.
Kibuvitsi tuosta palsamipäivänkakkarasta kannattaa etsiä enemmän tietoa englanniksi, suomeksi ei ollut paljoa. Tarkoitathan Tanacetum balsamita ?

"---Part Used---Leaves.
The fresh leaves were also used in salads and in pottage, and dried are often put into pot-pourri, as they retain their aroma.
It was at one time employed medicinally in this country, having somewhat astringent and antiseptic properties, and had a place in our Pharmacopceia until 1788, chiefly as an aperient, its use in dysentery being especially indicated.

Green's Universal Herbal (1532) stated, 'A strong infusion of the leaves to be good in disorders of the stomach and head,' and much celebrated for its efficacy as an emmenagogue

Salmon (171O), among other uses, recommends the juice of the herb as a diuretic and 'good in cases of Quotidien Ague,' and continues:

'The powder of the leaves is a good stomatick and may be taken from 1/2 to 1 dram morning and night. I commend it to such as are apt to have the gout to fly upwards into the stomach. It is astringent, resists poison and the bitings of venomous beasts and kills worms in human bodies. The oil by insolation or boiling in Olive oil warms and comforts preternatural coldness, discusses swellings and gives ease in gout, sciatica and other like pains. The Cataplasm draws out the fire in Burnings, being applied before they are blistered. The spirituous tincture helps a weak and disaffected liver, strengthens the nerves, head and brain.'
Culpepper speaks of its being 'astringent to the stomach' and:

'strengthening to the liver and all other inward parts; and taken in whey works more effectually. Taken fasting in the morning it is very profitable for pains in the head that are continual, and to stay, dry up, and consume all thin rheums or distillations from the head into the stomach, and helps much to digest raw humours that are gathered therein. . . . It is an especial friend and help to evil, weak and cold livers. The seed is familiarly given to children for the worms, and so is the infusion of the flowers in white wine given them to the quantity of two ounces at a time.'
And before Culpepper's days, Gerard had said:

'The Conserve made with leaves of Costmaria and sugar doth warm and dry thebraine and openeth the stoppings of the same; stoppeth all catarrhes, rheumes and distillations, taken in the quantitie of a beane."
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) tiistai, 3. elokuuta 2004 - klo 11. 24 (yli 10 vuotta sitten)
Ai se on noin suuri se Volgan sieni. Ei mahdu enää astiaan. (Saaran viesti 2.8.) :>)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) tiistai, 3. elokuuta 2004 - klo 15. 34 (yli 10 vuotta sitten)
Hehehee :) Kasvaakin vinhaa vauhtia tuo "sieni" :)
Poistettu nimimerkki (id: 4315) maanantai, 9. elokuuta 2004 - klo 11. 54 (yli 9 vuotta sitten)
Rohtoraunioyrtistä kyselisin.

Tuo hevosen tallaama sääriluu ja nilkkani
vihoittelevat edelleen (ts. nilkka on niin
turvoksissa ettei kehtaa pitää kuin pitkiä
housuja ja nyt on KUUMA) ja illalla muistin
vasta tuon raunioyrtin.

Otin illalla muutaman lehden ja kaulin niitä
kunnes ne tulivat tummemmiksi ja laitoin
liinalla kipeään kohtaan. Annoin olla vajaa
pari tuntia ja aion kokeilla tänään uudelleen.

Heräsi vain kysymyksiä: Pitäisikö sidontaliina olla kostea?
Jätetäänkö lehtimehu iholle kun
kääre poistetaan? Tulisiko juurista "ärjympää"?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) maanantai, 9. elokuuta 2004 - klo 15. 54 (yli 9 vuotta sitten)
Kääri 3-4 kerrosta kaulittuja rohtoraunioyrtin lehtiä kipeän kohdan ympärille ja kiinnitä koko komistus talouskelmulla. Anna hautua pari tuntia tai niin pitkään kuin viittit pitää.

Juuret ovat yleensäkin se tehokkain osa kasvia, mutta siitä on hankalaa tehdä hauteita. Pitäis raastaa mössösksi ja taiteilla siitä kelmun kanssa jotenkin pitävä haude. En ole sitä itse käyttänyt.

Haudotun kohdan voi hyvin pyyhkiä puhtaaksi hoidon jälkeen.
Poistettu nimimerkki (id: 4315) maanantai, 9. elokuuta 2004 - klo 17. 49 (yli 9 vuotta sitten)
Kiitos Gini :)

Taisikin olla niin että puhuit tuosta kelmusta
jos silloin kun olit meillä ja minä en enää
sitä kohtaa muistanut. Muuten muistin oikein.

Tuumasin että pian laitan siihen kyllä
hernemaissipaprikapussin pakastimesta, noin
niinkuin kasvisparantamisen hengessä :D
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) maanantai, 9. elokuuta 2004 - klo 19. 45 (yli 9 vuotta sitten)
Kylmä auttaa aina tuommoisissa! Laita ihmeessä, mutta laita vaikka ohut keittiöpyyhe alle, ettei tule paleltumavammoja. Sitten tuokion päästä vain ruuan valmistukseen....
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) keskiviikko, 11. elokuuta 2004 - klo 19. 42 (yli 9 vuotta sitten)
Löysin kirjastosta Monipuoliset yrtit kaikki yrttien kasvattamisesta ja käytöstä kirjan ja eikun opiskelemaan.
Poistettu nimimerkki (id: 4655) lauantai, 14. elokuuta 2004 - klo 21. 42 (yli 9 vuotta sitten)
(en taida uskaltaakaan kuivattaa reunuspäivänkakkaraa hyötykäyttöön.
Saattaisi muuntaa täydellistä DNA:tani :)

Ihan hirvittävän mielenkiintoista, kaiken kaikkiaan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekibuvitsi (8785 kpl) sunnuntai, 15. elokuuta 2004 - klo 1. 46 (yli 9 vuotta sitten)
Oletteko panneet merkille,että Marie Trebenin kirjasta on otettu uusintapainos?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) sunnuntai, 15. elokuuta 2004 - klo 11. 23 (yli 9 vuotta sitten)
Siivosin linkkejäni ja eteen osui tällanen tälle palstalle sopiva: Suomalaiset syötävät luonnonyrtit. Paljon voisi syödä pihastansa, jos vain uskaltaisi :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) perjantai, 3. syyskuuta 2004 - klo 15. 39 (yli 9 vuotta sitten)
Gini ja muut tietävät!
Onko mitään syytä, mikä estäisi tinktuurassa pirtun käytön (hävittääkö liiallinen alkoholi jotain hyödyllistä ainetta yrteistä)
Nimimerkillä litra olisi juomatonta:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) perjantai, 3. syyskuuta 2004 - klo 19. 59 (yli 9 vuotta sitten)
Ei kun päinvastoin. Alkoholi on liuotin, joten se liuottaa itseensä kaikki mahdolliset hyödylliset ainesosaset. Uutan alkoholiin kaikkia hyödyllisiä yrttejä ja tuo uutos on tehokkaampaa kuin teeaineksina vastaavista yrteistä veteen haudutettuna.

Hyvät flunssatipat saa uuttamalla punahattua, piparjuurta, ratamonlehtiä ja siankärsämön kukintoja. Yrtit murskataan (veitsellä, monitoimikoneella tai sauvasekoittimella) ja laitetaan alkoholiin niin että reilusti peittyvät. Annetaan olla 2-3 viikkoa päivittäin purkkia ravistellen. Sihdataan sitten vihneet pois ja nautitaan flunssan uhatessa 15-20 tippaa 2-3 krt/vrk vesilasilliseen sekoitettuna. Lapsille annetaan yhtä monta tippaa kuin on ikävuotta.

Maistuu pahalta... lapsille annan mehuun sekoitettuna.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) perjantai, 3. syyskuuta 2004 - klo 20. 27 (yli 9 vuotta sitten)
Nii, mutta kysymys oli, onko pirtu siihen liian vahvaa:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) perjantai, 3. syyskuuta 2004 - klo 22. 03 (yli 9 vuotta sitten)
Pirtua (97%) voi lantrata - puolen litran pulloon laittaisin desin vettä sekaan. Se laskee promilleja noin 77 prosenttiin. Itse teen uutteeni 80%:een votkaan. Lantraan sitä sitten lopuksi vähäsen siten, että lopullinen "pitoisuus" on 55-60%:n välillä. Uutteet säilyvät luonnollisesti kohtuullisen hyvin - noin viisi vuotta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) perjantai, 3. syyskuuta 2004 - klo 23. 06 (yli 9 vuotta sitten)
Kiitos paljon Gini:) Nyt tulee sekin käyttöön ja aion myös kokeilla noita muita mainitsemiasi yrttejä piparjuuren kanssa.
Poistettu nimimerkki (id: 9575) lauantai, 4. syyskuuta 2004 - klo 9. 25 (yli 9 vuotta sitten)
Luomurypsiöljy auttaa parantamaan kuivan atooppisen ihon. Veljeni rumasta ja kuivasta ihosta tuli kauniin sileä ja pehmeä.
Iisoppi on hyvää lääkettä yskään. Maku ei ole kaikkein parhainta mutta teho on.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) lauantai, 4. syyskuuta 2004 - klo 10. 46 (yli 9 vuotta sitten)
Vähän netissä seikkailin. Miltäs kuulostaa tälläinen vilustumis/yskän rohto: Belliksen lehtiä, Soikkoratamon lehtiä, Ryytisalvian lehtiä, Sitruunamelissan lehtiä, Mintun lehtiä ja raastettua piparjuurta laimennettuun pirtuun.
Laiskuuttani yritän pihasta löytää tarpeet.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) lauantai, 4. syyskuuta 2004 - klo 13. 35 (yli 9 vuotta sitten)
Minä taas olen aivan ihastunut kuivattuun iisoppiteehen! Vähän timjamia kaveriksi niin johan on hyvää ja yskät lähtevät samalla.

Kurpitsan resepti kuulostaa hyvältä, mutta laita aika varovasti sitä piparjuurta - vain 5-10% yrttimäärästä. Muuten tulee liian "kuumaa" uutetta. Bellis eli Kaunokainen - sitä ei minun lähteeni tunnista rohdoksi. Mihin sitä käytetään ja onko siitä tehty tutkimuksia? Ihan kaikkea netistä löydettyä ei kannata tarkistamatta lähteä kokeilemaan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) lauantai, 4. syyskuuta 2004 - klo 13. 50 (yli 9 vuotta sitten)
Luomutar-sivuilta. Voinhan sen jättää poiskin jos laittaisi tilalle päänsärkyä poistavan Reunuspäivänkakkaran. Tämähän vaikuttaa mielenkiintoiselta:)
Hyvä kun mainitsit tuosta piparjuuren käytöstä, olisin sitä laittnut ihan reilusti.
Miulla on noita yrttejä vielä niin vähän pihalla, mutta ehkä ensi vuonna enemmän.
Oletko värimintun lehtiä mihinkään käytellyt?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) lauantai, 4. syyskuuta 2004 - klo 19. 03 (yli 9 vuotta sitten)
Tässä nyt tämä on: 225g yrttejä (sitruunamelissaa, piparjuurta, minttua, ryytisalviaa, soikkoratamoa, reunuspäivänkakkaraa) 5,7dl laimennettua pirtua.
Mies sanoi heti sotkun nähtyään, ettei ole yhtään kurkkukipeä:)
Pidän tätä nyt kaapissa kaksi viikkoa ja sekoitan kaksi kertaa päivässä (menikö oikein)

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) lauantai, 4. syyskuuta 2004 - klo 19. 24 (yli 9 vuotta sitten)
Oikein meni. Tehokas lääke, kun jo mieheltäkin ennaltaehkäisee :-D

Tuo yrttien sekoitus on kyllä semmoinen, että parantaa kaiken muun paitsi lasisilmän ja puujalan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) lauantai, 4. syyskuuta 2004 - klo 19. 27 (yli 9 vuotta sitten)
Luuvalosta luulotautiin:)
Vaikuttaa yhtä mielenkiintoiselta, kun uusien säilykkeiden keksiminen.
Jossain sanottiin, että säilytetään kaksi viikkoa auringonpaisteessa ja jossain luki, että säilytetään tummassa astiassa?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) lauantai, 4. syyskuuta 2004 - klo 20. 11 (yli 9 vuotta sitten)
Minulla nuo purkit ovat ihan huoneen valossa, mutta ei auringossa. Asialla ei käsittääkseni ole muutoin suurta merkitystä, mutta auringon valo hajottaa karotenoideja eli a-vitamiinin esiastetta sekä klorofylliä eli lehtivihreää. Itse muistan paremmin sekoitella näkösällä olevia purkkeja kuin kaapissa lymyileviä. Eikä minulla sitä paitsi ole kaapeissa tilaakaan tuollaiselle purkkiarmeijalle :-)

Kahden viikon päästä kaada sihdin läpi tuo mössö, puristele mössöstä tarkkaan pirtut pois, anna laskeutua sakan pohjalle ja sihtaa sitten kirkas uutos. Se sakkakin on ihan käyttökelpoista, mutta ei ns. kauppalaatua. Omaan käyttöön se kyllä sopii - ei siinä mitään myrkyllistä ole, mutta laskee visuaalista tuotteen laatua. Purkita sitten valolta suojaan tummaan lasipurkkiin tai lasipulloon, jonka säilytät pimeässä - huoneenlämpö passaa ihan hyvin.

Tuommoiset pirtu-uutokset ja teeainekset ovat muuten mukava lahjaideakin. Nätti etiketti vain päälle ja lahjan saajalle hyvät ajatukset lujasta terveydestä. Sopii lahjaksi varsinkin niille, joilla on jo kaikkea. Tuollaisessa omin käsin tehdyssä lahjassa on mukavaa välittävää latausta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) lauantai, 4. syyskuuta 2004 - klo 20. 48 (yli 9 vuotta sitten)
Tänä vuonna saavat kurpitsa-säilykkeiden sijasta yrttejä ja sieniä:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) sunnuntai, 19. syyskuuta 2004 - klo 14. 01 (yli 9 vuotta sitten)
Siivilöin äsken tinktuuran ja maistui varsin tehokkaalle, en usko että tulee liian paljoa kerralla kipattua:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) sunnuntai, 19. syyskuuta 2004 - klo 18. 48 (yli 9 vuotta sitten)
Sekoita vesilasilliseen 10-20 tippaa, nautitaan 2-3 krt/vrk. Siinä ohjeellinen annostus.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) sunnuntai, 19. syyskuuta 2004 - klo 19. 31 (yli 9 vuotta sitten)
Kiitos! Tarkistin lenkillä, että apteekista saa pieniä pulloja joihin tämän koe-erän meinaan laittaa. (mies uskalsi maistaa ja sanoi olevan paremman makuista kun uskalsi toivoa:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) sunnuntai, 19. syyskuuta 2004 - klo 20. 00 (yli 9 vuotta sitten)
Kyllä te aika rohkeasti kaikenlaisia tippoja naamaanne vedätte. Mitään eläviä vaaratekijöitä noissa dropeissa ei ole; kova viina tekee niistä kyllä selvää. On se vain niin, että "Rykimällä pääsee yskästä ja tappamalla kärpäsestä." Vai miten se olikaan. Aikuisen ihmisen on ehkä hauskempi sairastaa noiden aineiden kanssa, mutta silloin tuota viinapuolta pitäisi ottaa aika paljon enemmän.
Näin kirjoitti ikuinen skeptikko. :>(
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) sunnuntai, 19. syyskuuta 2004 - klo 22. 55 (yli 9 vuotta sitten)
Anttipa - kyllä näissä tropeissa on vuosikymmeniä ja useita sukupolvia kestäneet ihmiskokeet takana. Useita yrttejä käytetään edelleen esim. yskänlääkkeissä. Timjamia esimerkiksi varsin usein. Jos tutkii yskänlääkkeen koostumusta, niin aine nimeltä tymoli tulee timjamista. Rykiminen ei ole niinkään hauskaa, joten hyvä yskänlääke tulee uuttamalla kuusenkerkkää, timjamia, iisoppia ja yrtti-iisoa. Tuo yhdistelmä on turkasen paljon tehokkaampaa kuin apteekin yskänlääkkeet. Testattu on.

Näin kirjoitti asiaan perehtynyt Gini :-D
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) sunnuntai, 19. syyskuuta 2004 - klo 23. 36 (yli 9 vuotta sitten)
Uskonhan minä, totta kai. Ainakin vähän aikaa. :>)
Hyvää yötä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) sunnuntai, 19. syyskuuta 2004 - klo 23. 48 (yli 9 vuotta sitten)
Elä kehtaa - et usko kuitenkaan..... etkä huijaa minua! Kuten aina anttipa - arvostan eriävää mielipidettäsi. Olen silti vankkumattomasti omassa kannassani :-D

Hyvää yötä!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) maanantai, 20. syyskuuta 2004 - klo 1. 48 (yli 9 vuotta sitten)
hehheheh... "Eihän ne yskänlääkkeet olekaan toimivia lääkkeitä, vaan keino saada ihmisiltä rahaa" sanoi mein lääkärimme :D Ja yskäkään kun ei lähde yksimällä aina pois. Iskä yski niin kauan kunnes katkes kylkiluut ja senkin jälkeen viel :( puhas happi auttaa parhaiten yskään. sitä ne sille siel sairaalassa työnsivät.

Mut noi tein tropit voi vaikka toimiakin.. aika tujulle kuulostaa :) ei vaan taida äiti antaa mun ruveta pirtulla leikkimään...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) maanantai, 20. syyskuuta 2004 - klo 8. 42 (yli 9 vuotta sitten)
Ei pirtulla pidäkkään leikkiä:)
Miulla on vuosia ollut Munkkitippoja yöpöydällä ja kun yöllä on alkanut yskittää olen pari tippaa laittanut suuhun ja yskän-ärsytys on loppunut samantien. Kyllä minusta nämä puhtaista yrteistä valmistetut tuotteet apteekki-valmisteet hakkaaa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) tiistai, 21. syyskuuta 2004 - klo 16. 57 (yli 9 vuotta sitten)
Noh nih, pari joululahjaa valmiina.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleInki (7432 kpl) tiistai, 21. syyskuuta 2004 - klo 17. 05 (yli 9 vuotta sitten)
Nyt tarttis päästä Kurpitsan kanssa lahjaväleihin:) Tulikin hienot pullot, noita on mukava antaa ja ilo saada:))
Poistettu nimimerkki (id: 4655) tiistai, 21. syyskuuta 2004 - klo 17. 05 (yli 9 vuotta sitten)
Ei voi muuta kuin ihailla Kurpitsan kättein työtä.
(Eilen juur mietin, että kohta on joulu...)
Meidän isommalla teinillä oli viikonloppuna yli 39 (ploing-ploing) kuume ja kyseli tippojen ja höyryhengityksen perään (yleensä kun auttavat). Ja yrttihauduke. - Kyllä "me" varmaan tästä eteenpäinkin kaikenlaisia tippoja naamaamme vedämme, vai mitä : ) Joitakin troppeja kannattaa kyllä nenänkin kautta "vedellä".
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) tiistai, 21. syyskuuta 2004 - klo 17. 20 (yli 9 vuotta sitten)
Kurpitsallahan on ihan uusi ura edessä! Nuo pipettipullot ovat tosi paljon kivempia käyttää kuin luontaistuotteiden perinteiset tippapullot. Itse käytän molempia, mutta kotikäyttöön ilman muuta pipettipullo!

Yrttituotteet ovat mielestäni tuhannen erinomaisia kotiapteekkiin itselääkintään erilaisiin oireisiin. Jos ei ne tepsi, niin sitten lääkäriin. Tällä systeemillä Suomessa olisi paljon väljempää terveyskeskuksissa ja turhat käynnit jäisivät käymättä. Se olisi iso kansantaloudellinen säästö.

Keskimäärin jokainen sairastaa ainakin yhden nuhakuumeen ja yskän vuodessa. Jo siinä on hyvä syy tehdä itsekin jotain yrttivalmistetta immuniteetin kohottamiseen, olon helpottamiseen ja yskän/nuhan hoitoon. Puutarhureilta ainakin sen pitäisi onnistua!

Monella kasvaa mitä erilaisimpia yrttejä puutarhassa ja luonto tarjoaa lisäksi hyviä lääkkeitä. Rippunen viitseliäisiyyttä selvittää asioita ja vähän harrastusta - joka kyllä maksaa vaivan, sillä apteekista ostetut tuotteet eivät nekään ole halpoja.

Kurpitsan lahjoista henkii ihanaa tunnelmaa hyvän olon ja terveyden välittämisestä lähimmäisille.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) tiistai, 21. syyskuuta 2004 - klo 18. 15 (yli 9 vuotta sitten)
Menee taas ohi otsikon..
Ilmaisia lahjojahan on metsät täynnä, sieniä, puolukoita..
Kuivattuja suppilovahveroita saa sienten ystävät.
Toi Tinktuuran teko oli tosi simppeliä ja mukavaa hommaa, kaikki vaan kokeilemaan (on meillä onni, että Gini jaksaa neuvoa:)

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleGiardina (2482 kpl) lauantai, 2. lokakuuta 2004 - klo 16. 16 (yli 9 vuotta sitten)
Kertoisitteko tietäväisemmät, millainen on valeriaanan juurakko. Minulla pitäisi olla valeriaanaa kasvamassa, kukkikin kauniisti kesällä ja nyt kaivoin pari juurakkoa maasta. Enpä kuitenkaan uskalla maistella jollen tiedä että se todella on sitä eikä jotain muuta.

Ne juuret on kuin pitkiä valkoisia matoja ja niitä on paljon ja tuoksuvat sellaiselle aika jännälle. Kuka tietää, Ginikö, ovatko sitä mitä pitäisi.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällepujo (1870 kpl) lauantai, 2. lokakuuta 2004 - klo 17. 39 (yli 9 vuotta sitten)
Giardina,Se on niinkuin tohvelintupsu, harvakarvaisempi vain. Sitä paitsi Sinulla on kotona tietääkseni ainakin seitsemän asiantuntijaa :) Anna niiden kertoa!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleGiardina (2482 kpl) lauantai, 2. lokakuuta 2004 - klo 18. 09 (yli 9 vuotta sitten)
Kokeilin ja anoin asiantuntijoiden haistella, ei ne oikein hirveästi innostuneet, nuuskivat kyllä tosi kovasti mutta ei tehnyt kovinkaan suurta vaikutusta. Sellainen tupsu se juuri kyllä on ja kukka oli sellainen vähän kuin saksankirvelin kukinto, osa oli vähän vaaleanpunaista ja osa valkoista.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) lauantai, 2. lokakuuta 2004 - klo 18. 27 (yli 9 vuotta sitten)
Valeriaana se on, minkä Giardina on löytänyt. Juurkosta tulee tehokasta rauhoittavaa/unettavaa lääkettä kun sen uuttaa alkoholiin. Kuivaus on toinen mahdollinen tapa säilöä. Tai sitten istuttaa maahan ja nauttii katseella!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleGiardina (2482 kpl) lauantai, 2. lokakuuta 2004 - klo 19. 06 (yli 9 vuotta sitten)
Tyhmä kysymys, mutta voiko siitä tehdä teetä nyt noin tuoreeltaan?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) sunnuntai, 3. lokakuuta 2004 - klo 9. 02 (yli 9 vuotta sitten)
Kuinka paljon kuivattua valeriaanan juurakkoa laitetaan jos teenä juo eikä uuta sitä alkoholiin ?
Vai olisiko parempi uuttaa kun juuresta on kyse ?
En ole vielä testaillut mutta tarkoitus olisi.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemai-lee (5945 kpl) sunnuntai, 3. lokakuuta 2004 - klo 9. 08 (yli 9 vuotta sitten)
"Sopiva annos rauhoittavaksi rohdoksi on 15 g kuivattua juurta litraan vettä" sanoo aina käyttökelpoinen yrttitarha
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) sunnuntai, 3. lokakuuta 2004 - klo 9. 17 (yli 9 vuotta sitten)
Ahaa, kiitos mai-lee !
Mietin että kenet nukuttaisin kun itse olen kuuluisa nukkuja :D
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) sunnuntai, 3. lokakuuta 2004 - klo 10. 21 (yli 9 vuotta sitten)
Toisinajattelijan neuvo sinulle, Saara:
Hävitä se valeriaana puutarhasta! On sitkeäjuurinen ja siemenistään helposti leviävä kasvi. Kukkakaan ei ole paljon mistään kotoisin. Jos joku tuttavasi haluaa rauhoittua, käske tekemään iltakävely, miksei aamukävelykin. Itsehän kertomasi mukaan nukut hyvin ja oletan sinun oleva muutenkin rauhallinen.
Selitys puheenvuorooni:
Ihmistä medikalisoidaan ihan liian innokkaasti. Kun on vähänkin jotakin vaivan tapaista, pitää saada droppia.
En pidä yhtään sen vähemmän riskialtiina sitä, että niitä rehuja puutarhasta eletaan tosta vaan kukkapenkistä pureksia. :>)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) sunnuntai, 3. lokakuuta 2004 - klo 12. 42 (yli 9 vuotta sitten)
Tietäisitpä vaan kuinka paljon niitä pureksitaan:) Mutten ole vielä kokeillut juuria poltella...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) sunnuntai, 3. lokakuuta 2004 - klo 13. 31 (yli 9 vuotta sitten)
No se nyt vielä puuttuisi tai se, että rupeaisitte lehtiäkään polttelemaan. :>)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) sunnuntai, 3. lokakuuta 2004 - klo 13. 55 (yli 9 vuotta sitten)
Eihän lehdistä ollut mitään puhetta:O
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) sunnuntai, 3. lokakuuta 2004 - klo 14. 49 (yli 9 vuotta sitten)
Ai se on jotenkin huumaava ? :D
Keräsin valeriaanaa siksi että jos sitä tarvitsee joskus jos ei saa unta jostain syystä.
Ei sitä kasva omassa pihassa joten ei vaaraa leviämisestä.
Mesiangervon sen sijaan toivon leviävän vimmatusti.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) sunnuntai, 3. lokakuuta 2004 - klo 18. 59 (yli 9 vuotta sitten)
Onkos anttipalla yhtä vahva näkemys mausteyrttien käytöstä ;-) Niistä saa terveellisesti hyvää makua ruokiin. Samalla niillä on lääkinnällisiä vaikutuksia.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) sunnuntai, 3. lokakuuta 2004 - klo 19. 53 (yli 9 vuotta sitten)
Valeriaana on mielestäni viehko kasvi, siinä on kauniit lehdet, viehättävä kukinto ja ihana tuoksu. Ei se edes ole mikään hirmuinen leviämään, joten meillä sitä rehottaa useammassakin paikassa luonnontilassa olevilla paikoilla. Tänä syksynä käyn kaivelemassa vähän juuria ja uutan sitä alkoholiin. Normaalisti olen kerännyt siitä kukinnot, mutta säästin tänä vuonna vaivan keskittymällä juurakoihin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrista (8281 kpl) sunnuntai, 3. lokakuuta 2004 - klo 20. 15 (yli 9 vuotta sitten)
Meillä tuoksuu vieläkin minttu hivenen alakerrassa, sillä kuivuri hurisi koko lauantai-illan. Yllättävän pieneen yrtti menee kuivana - valtavat pehkot tuoretta minttua mahtuivat kuivattuna tosi pieneen tilaan.

Valeriaanaa kasvaa paikallisen seuraintalon nurkalla ja olen itsekseni himoinnut, josko ilkenisin sieltä muutaman alun kaivaa ojanreunasta. Valeriaana on minustakin nätti kasvi, ja tuoksuu hyvälle. Tosin sisätiloissa tuoksu muuttuu ainakin omaan nenääni hajuksi (kokemusta on, joskus poimin niittykukkia vaasiin ja koko keittiö alkoi haista kummalle - kesti kauan ennenkuin hoksasin, että haju tulee valeriaanasta - en tunnistanut silloin kasvia).
Poistettu nimimerkki (id: 4315) sunnuntai, 3. lokakuuta 2004 - klo 20. 18 (yli 9 vuotta sitten)
Laitoin maljakkoon muiden kukkien joukkoon
piparminttua - aamulla vanhempi poika ihmetteli
miksi tuoksuu jotenkin niin hyvältä :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) torstai, 7. lokakuuta 2004 - klo 14. 52 (yli 9 vuotta sitten)
Piparmintturuukun nostin taannoin seinustalle penkin päälle kuistityömaan tieltä :)

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) lauantai, 9. lokakuuta 2004 - klo 16. 40 (yli 9 vuotta sitten)
Pari päivää särki päätä ihan kiitettävästi, eilen vedin kaikki lääkkeet mitä keksin ja ei auttanut, tuli vaan huono olo. Tänään muistin Reunuspäivänkakkaran ja haudutin siitä teetä. Ei säre päätä nyt ei:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) lauantai, 9. lokakuuta 2004 - klo 19. 45 (yli 9 vuotta sitten)
Tiesittekö, että esim. Buranan sivuvaikutuksena on päänsärkyä? Näin lääkeluettelon mukaan. Ei ole sivuvaikutuksettomia lääkkeitä, joten itse huolimme vain sivuvaikutuksettomat luonnonlääkkeet. Siis nämä itse tehdyt.

Koko tuoterepertuaarimme on tekeytynyt omista tarpeista, vähitellen niitä on tehty tuttavien tarpeisiin ja nyt niitä tarjotaan laajemmallekin piirille. Palaute on ollut hyvin positiivista. On iso ilo auttaa oman perheen lisäksi myös muita.

Jossain vaiheessa tämä kemiallisten lääkkeiden jatkuva vahventaminen tulee määränsä päähän sivuvaikutusten rankentuessa. Mitä järkeä on lääkitä jotain oiretta, ottaa sivuvaikutusten kumoamiseksi toista lääkettä, jonka sivuvaikutuksia yritetään kumota kolmannella.... Näin on tänä päivänä monilla vanhuksilla.

* lopettaa paasauksen ja odottaa anttipan murhaavaa vasta-argumentointia :-D *
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) lauantai, 9. lokakuuta 2004 - klo 20. 19 (yli 9 vuotta sitten)
Olet suloinen, Ginivuokko. Enpä tähän hätään sen kummempaa sanottavaa keksinyt. :>)
Hyvän ihon öljystäsi on jäljellä enää noin kolmannes, joten käyttöä on ollut. Olen voidellut kantapäitäni ja ihan hyvää on tehnyt eikä ole ollut sivuvaikutuksia.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleGiardina (2482 kpl) lauantai, 9. lokakuuta 2004 - klo 20. 26 (yli 9 vuotta sitten)
Muuten tuosta sivuvaikutuspäänsärystä, mä joudun edelleen ottamaan Panacodia tuon käteni takia iltaisin ja aamulla herään usein hurjaan päänsärkyyn. Jos en ota tuota pilleriä, särkyäkään ei ole. Aika jännää, että pitäis poistaa särkyä kädestä mutta päänsärky tulee tilalle, kumpi sitten parempi, tiedä häntä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) lauantai, 9. lokakuuta 2004 - klo 22. 09 (yli 9 vuotta sitten)
Voi Giardina - vaihtoehtoja kivun hoitoon on luomunakin! Apteekista paras tuote on Dermosilin linimenttivoide, mutta luomuna paras mitä tiedän on oma kipuöljyni.

Haluatko vielä Giardina sen preeria-angervon, vai lähetänkö keväällä?

Anttipa sai kommentillaan minut leveään ja lämpimään hymyyn. Kiitos siitä!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleGiardina (2482 kpl) lauantai, 9. lokakuuta 2004 - klo 22. 13 (yli 9 vuotta sitten)
Gini, lähetä vasta keväällä, nyt on mun osalta jo palsta laitettu talvilepoon.

Täytyy varmaankin ruveta koettamaan muita konsteja tuohon käsikipuun, siinä on se hermovaurio joka tuli sen murtumisen seurauksena vuosi sitten. Sain minä sairaalasta sellaista "chilivoidetta" joka polttaa tosi tulisesti, kipu häviää joksikin aikaa. Pitäisköhän koettaa tuota sinun öljyäsi? Tuo jatkuva kipu nimittäin alkaa jo "ottaa hermoon".
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) lauantai, 9. lokakuuta 2004 - klo 23. 47 (yli 9 vuotta sitten)
Hermovaurioihin on minulla erikoisöljy, joka on tehty mäkikuismasta ja eteerisistä öljyistä. Se tepsii hermosärkyihin, iskiakseen, hermopinteisiin ja on etevää leikkaushaavojen parantamiseen. Levitetään 2-3 krt/vrk kipualueelle. Oma pari vuotta sitten ruhjottu ja leikattu käsi sai paljon apua tuosta tuotteesta. Eli sekin on kehitetty omiin tarpesiin ja siten hyväksi todettu.

Vasen käteni meni tosi murskaksi yhdessä onnettomuudessa ja tänä päivänäkin se on "ruma" värttinäluun murskauduttua ja jäätyä kyynärluuta n. 1.5 senttiä lyhyemmäksi. Mutta kivuton ja toimiva, siis olosuhteet huomioon ottaen hyvä ja käyttökelpoinen käsi. Nivelpinnat menivät tohjoksi, joten lääkäri povasi kivuliasta kättä ja totesi, ettei rikkoontuneisiin nivelpintoihin ole mahdollisuutta tehdä remonttia. Mutta ihanaa tässä on se, että avun sain luonnosta ja tänään käsi tekee töitä hyvänä parina oikealle kädelleni.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) sunnuntai, 10. lokakuuta 2004 - klo 6. 09 (yli 9 vuotta sitten)
Hermovaurioihin on minulla erikoisöljy, joka on tehty mäkikuismasta ja eteerisistä öljyistä. Se tepsii hermosärkyihin, iskiakseen, hermopinteisiin ja on etevää leikkaushaavojen parantamiseen.
Älä vain tällaista pane mainoksiin! Kuluttajansuojaviranomaiset puuttuvat varmasti peliin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleaeta (482 kpl) sunnuntai, 10. lokakuuta 2004 - klo 10. 15 (yli 9 vuotta sitten)
Ginivuokko, olisikohan ihmeöljystäsi apua minun kipeään selkään?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) sunnuntai, 10. lokakuuta 2004 - klo 20. 30 (yli 9 vuotta sitten)
Ei ne mitään ihmeitä ole, vaan vaan ihan luonnon tarjoamia anteja, joilla hoidetaan OIRETTA. Kivun syy pitää aina selvittää ja mahdollisuuksien mukaan hoitaa kivun syytä. Jos selkä on kipeä, niin mistä se johtuu - jumiutuneista lihaksista, nikamalukoista, skolioosista, reumasta, vammoista, revähtymistä.... luetteloa voisi jatkaa pitkään. Kipuöljyllä helpotetaan oiretta eli kipua. Lisäksi se on erittäin hyvä rauhoittamaan tulehtuneet alueet.

Kehitin kipuöljyn viime kesänä saadessani toistuvia jännetupentulehduksia peukalon tyviin liiallisesta yrttien nyppimisestä :-D

Kiitos Anttipa kielenhuoltoryhmänä toimimisesta. Lipsahti täällä tuo "tepsii". Ikinä kun ei voi luvata, että nämä tuotteet AUTTAVAT. Yleensä aina sanon, että niitä voi KOKEILLA, mutta kun on niin paljon positiivista palautetta näiden kokeilujen toimivuudesta että sitten lipsahtaa.

Korjaan siis, että tuotetta voi kokeilla hermosärkyihin, iskiakseen, hermopinteisiin...

Ihan asiallinen huomautus, Anttipa!

* menee suihkuttamaan vaahtokylvyssä rypistynyttä pientä merenneitoa *
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) sunnuntai, 10. lokakuuta 2004 - klo 20. 47 (yli 9 vuotta sitten)
Pineksi merennneidoksi sanotaan, mutta mitä? Hehheee....
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) sunnuntai, 10. lokakuuta 2004 - klo 20. 49 (yli 9 vuotta sitten)
Heh, anttipa...

Tämä ylös kirjattu pieni merenneito on vaahtokylpyihin ihastunut 3-vuotias jälkikasvu...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) sunnuntai, 10. lokakuuta 2004 - klo 21. 21 (yli 9 vuotta sitten)
Kolmivuotiaanakin lapset ovat ihastuttavia. Hengessä mukana, kun kylvetät. :>)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleaeta (482 kpl) sunnuntai, 10. lokakuuta 2004 - klo 22. 28 (yli 9 vuotta sitten)
Ginivuokko, selkä venähti kivien latomisesta ja piti latoa seuraavana ja seuraavanakin päivänä, kun en uskonut kerralla, että se venähti. Nyt se sitten ON kipeä. Lääkäriinkö?!? Lääkäri sanoo: Kyllä se varmaan kipeä on, ota särkylääkettä.
Joo, oon ollut tänään tekemättä mitään suurempia nosteluja, kyllä se siitä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) sunnuntai, 10. lokakuuta 2004 - klo 22. 54 (yli 9 vuotta sitten)
Lepo auttaa, mutta tuo kipuöljy on juuri tuommoisiin etevää rauhoittamaan, poistamaan tulehdusta ja kipua sekä rentouttamaan lihaksia. Anttipan sanoja muistellen lisään, että sitä voi kokeilla :-)

Ice Powerin kaltaiset jääsalvat auttavat tuollaisiin myös ja jo mainitsemani Dermosilin linimenttivoide (apteekeista). Levitetään 2-3 kertaa vuorokaudessa ja annetaan selän levätä. Siis ladotaan kiviä jälleen vasta selän kivun helpotuttua....
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) tiistai, 1. helmikuuta 2005 - klo 13. 53 (yli 9 vuotta sitten)
Pärskäjuuri, täältä löytyy keskustelua tinktuurasta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) tiistai, 1. helmikuuta 2005 - klo 13. 57 (yli 9 vuotta sitten)
Kiitos Kurpistsa, muistelin että tämmöinen topikki oli olemassa, mutta en enää muistanut mikähän hakusana auttaisi tämän löytymiseen. Nyt yrtit ykköseen on tungettu vaikka mitä. Jatketaan tarpeen vaatiessa täällä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) tiistai, 1. helmikuuta 2005 - klo 14. 09 (yli 9 vuotta sitten)
Ilman Kurpitsan hyvää muistia olisi painunut unholaan sekin, että keväällä pitää muistaa lähettää Giardinalle preeria-angervoa... Mitähän muuta olen luvannut muille p-nettiläisille? Mai-leelle ainakin niitä valkoisen tulikukukan siemeniä. Entä muille?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) tiistai, 1. helmikuuta 2005 - klo 14. 15 (yli 9 vuotta sitten)
Tinktuuralla löytyi:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällepärskis (1101 kpl) tiistai, 1. helmikuuta 2005 - klo 15. 17 (yli 9 vuotta sitten)
Kiitos! Siis opiskelemaan uutta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) tiistai, 1. helmikuuta 2005 - klo 17. 18 (yli 9 vuotta sitten)
Tuo tinktuura jonka syksyllä tein on tosi hyvää. Vähänkin kun tuntuu kurkku karhealta otan lusikalisen (joo tiedän että pitää sekottaa veteen mutta muutenkin juon viinan viinana) ja seuraavana päivänä ei mitään oireita, ja minttu maistuu siitä hyvin läpi. Ystäväni kehui myös tehokkaaksi, annoin hänelle sitä joululahjaksi.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) tiistai, 1. helmikuuta 2005 - klo 18. 22 (yli 9 vuotta sitten)
Ei sitä ole pakko sekoittaa veteen. Myös minun mieheni ottaa tipat raakana kurkkuun. Itse pidän vähän enenmmän "long drinkeistä" ja sekoitan veteen. Viskin juon kyllä sitten raakana :-)

Varsinkin kurkkukivussa tipat suoraa kitusiin voi olla tehokasta, sillä etanoli (siis se pirtu/vodka/tms) on itsessään bakteereita tuhoavaa. Lisäksi etanoli vie yrttien vaikuttavat aineet tehokkaasti limakalvon läpi syvemmälle kudokseen. Monta kertaa vettä tehokkaammin.

Siltikin otan omat tippani lantrattuna. Raakana ottaessa kannattaa pitää mielessä, että kyseessä on 40-60%:n alkoholi. Siis jos pitää vielä lähteä heti ajamaan autolla...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) tiistai, 1. helmikuuta 2005 - klo 18. 51 (yli 9 vuotta sitten)
Täytyy tässä kevään aikana opiskella noista vaihdevuosi lääkekasveista, jotta olisi rohdot valmiina, kun aika koittaa. Ja voi olla, että tarvii niitä nopeammin kun haluaisikaan:(
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) tiistai, 1. helmikuuta 2005 - klo 19. 08 (yli 9 vuotta sitten)
Salviaa ja sitruunamelissaa, siinäpä vaihdevuosi-uutteen hyviä ainesosasia! Tarpeen mukaan voi laittaa muitakin yrttejä, mutta nuo kaksi ovat aivan must. Kasvisruoka on auttanut myös monia, mutta megalomaaniset hikoilukohtaukset eivät oman kokemukseni mukaan asetu millään yrtillä täysin vaivattomiksi.

Jotkut tuttavat ovat kokeilleet läpi kaikki mahdolliset mitä luontaistuotekaupasta saa, mutta hirveimmät hikoilijat (=kahdet lakanat yössä ja muutamat paidat päivässä) ovat todenneet, että aikansa kun kärsii niin sitten helpottaa. Vaihdevuosissa on hirveän suuria eroja. Toisilla ne menevät helposti, toiset kituvat hikoillen ja pinna piukeana.

Minun tekemäni Kaamos-uute (salvia ja sitruunamelissa) on auttanut sitä käyttäneiden kertoman mukaan ennen kaikkea huonoon uneen ja pinkeisiin hermoihin. Kuumiin aaltoihin ne ovat auttaneet jonkin verran - jos aallot eivät ole alunpitäenkään olleet hirveän häiritseviä. Ja jälleen on sanottava, että toisille on auttanut, toisille taas ei.

Itse en vielä ikäni puolesta ole päässyt testaamaan uutteeni tehoa... PMS:ään käytän kauranversouutetta. Sillä tavoin perheenjäsenet ovat vielä hengissä :-D
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) tiistai, 1. helmikuuta 2005 - klo 19. 17 (yli 9 vuotta sitten)
No sitten vaan salviat ja sitruunamelissat itämään:) Kerrohan tuosta kauranverso uutteesta, viinaanko senkin teet? Se uute ei olisi pahitteeksi täälläkään.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällelenanen (1992 kpl) tiistai, 1. helmikuuta 2005 - klo 19. 22 (yli 9 vuotta sitten)
No niin, löysin oikean palstan... Kiitos Ginivuokko! Minua on aihepiiri kiinnostanut jo pitkään ja kun noita kukkia pihassa muutenkin kasvattelen, valitsen mielellään sellaisia, mistä on muutakin iloa kuin pelkkä kauneus. Vanhat luostaripuutarhat kiehtovat suunnattomasti ja sieltähän ovat monet tämänpäivän perennamme ja kaksivuotisemme meitä ilahduttamassa.
Täytyy tunnustaa, että olen monta kertaa pähkäillyt että mistä sitä tavallinen tallaaja sitä etanolia hankkii... A ! vot nyt tiedän ;)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) tiistai, 1. helmikuuta 2005 - klo 19. 29 (yli 9 vuotta sitten)
Haa, mie olin kuivannut viimekesänä ison purkillisen Sitruunamelissaa.
Poistettu nimimerkki (id: 10943) tiistai, 1. helmikuuta 2005 - klo 19. 41 (yli 9 vuotta sitten)
jos kellä nyt vielä löytyypi kuivattuna seuraavaa , paljastan tässä salaisista salaisimman reseptini kavalan nyhän varalle:

1 osa timjamia
1 osa appelsiinin kuorta
1 osa kurtturuusun kukkaa

3 osaa sitruunamelissaa
2 osaa viinimarjan lehteä
1 osa maitohorsman lehteä

on hyvä, tehoaa nuhaan ja unettomuuteen ja on tosi hyvää iltajuotavaa myös lapsille, ei maistu vihreältä.. namia.
kokeilkaa kesällä kuivattaa tuossa suhteessa valmiiksi harsonyytteihin ja nyytti kuppiin, kuumaa vettä päälle ja hulumpsis , siinä se on !
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) torstai, 17. helmikuuta 2005 - klo 19. 55 (yli 9 vuotta sitten)
Tyrni rohdoskäytössä

Jos näin kevättalvella alkaa pukata uupumusta ja väsymystä, niin suosittelen
suuresti tutustumista tyrnimehuun. Linkistä voi lukea miksi.
Tyrni on
valittu Vuoden 2005 rohdoskasviksi (Suomen luontaistuotekauppiaiden liitto)
ja Vuoden luonnonmarjaksi (Arkitset aromit ry)

Idän suunnasssa tyrniä on käytetty pari tuhatta vuotta kansanlääkinnässä,
mutta siellä tutkimustavoista ja luotettavuudesta en ole päässyt oikein
kattavaan mielipiteeseen. Länsimaissa on tehty puolenkymmentä vuotta
systemaattista tutkimustyötä tyrninstä, joten kyllä ihan kivasti tuloksia on
saatavilla.

Tyrnimehupullon etikettiin pitäisi muuten lisätä varoitus:"Saattaa aiheuttaa
riippuvuutta" sillä sen energisoi, vitalisoi ja auttaa jaksamaan. Ja ne
jotka ovat kuusalla kiinalaisesta lääketieteestä, niin tiedoksi että Tyrni
on hyvin janginen kasvi. Kuten valkosipulikin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHelmiNukkajäkkärä (3418 kpl) keskiviikko, 9. maaliskuuta 2005 - klo 19. 11 (yli 9 vuotta sitten)
Oletko Ginivuokko kokeillut Aloe Veraa mihinkään? Entä toiset. Tarkoitan oikein sitä kasvia, enkä noita myytäviä voiteita. Minulla on siitä kokemuksia, joita kerron nyt teille. Minulle tuli tuossa joulukuun alussa ihottumaläiskä leukaan. Suureni ja suureni. Kävin apteekista ostamassa 1,5% hydrokortisoni voidetta. Alkuun se näytti auttavan, mutta sitten ihottuma rehevöityi ja kasvoi n. 5cm kokoiseksi. Viime viikolla katkaisin lehden Aloe verastani ja laitoin sitä geeliä lehden sisältä ihottumaan joka ilta. Kolmen päivän päästä kaikki näppylät olivat pienentyneet ja nyt vajaan viikon käytettyäni ihottumasta ei ole minkäänlaista jälkeä.Siis yritin hoitaa sitä hydrokortisonilla melkein kolme kk., enkä älynnyt kokeilla Aloe veraa.
Aikaisemmin tyttöni korvan lävistys tulehtui aivan tomaatiksi ja siihenkin auttoi Aloe vera. Oli jo menossa lääkäriin, kun päätimme kokeilla tätä "geeliä".
Myös mieheni käsissä oleviin halkeamiin se on auttanut, vaikka mikään voide ei auta, mutta ei hän kyllä niitä muista rasvatakaan päivittäin :) Sitten vasta kun on oikein halki, niin levittelee Aloe veraa.
Ja kerran oli koiralla joku tulehtunut pieni paise selässä, sitäkin hoidin Aloe veralla. Siitä en tosin tiedä vaikka olisi parantunut muutenkin. Mutta ainakin se mun ihottuma parani sillä. jeh ;c)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) keskiviikko, 9. maaliskuuta 2005 - klo 19. 23 (yli 9 vuotta sitten)
Palovammoihin ja ampiaisen pistoon teippaan halkaistun lehden palan päälle ja kipu on täysin poissa. Liian auringon oton jälkeen sillä sively, niin ei iho edes kesi.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) keskiviikko, 9. maaliskuuta 2005 - klo 20. 07 (yli 9 vuotta sitten)
Minulla on paljon kokemusta aloe verasta, rispa. Se on ulkoisessa käytössä mitä erinomaisin yrtti erilaisten ihovaivojen hoitoon. Sen lisäksi se on sisäisessä käytössä erinomainen ravintolisä, jonka monipuolinen apu terveyden tukena on huomattava.

Nyt sitten tehdään iso ero aloen ja Aloen välillä. On tuotteita, joissa on aloeta häviävän vähän tai se on kuivattu, tiivistetty tai muuten käsitelty siten, että sen tehoaineet ovat hävinneet. Näitä on suurin osa aloe-tuotteista. Sitten on olemassa erittäin hyviä Aloe-tuotteita. Niillä on IASC:n (International Aloe Sience Counsil) myöntämä sertifikaatti. Suomessa tämmöisiä ovat ainakin Forever Living Productsin tuotteet. Vain tällä leimalla varustetut tuotteet ovat minusta uskottavia. Foreverin tuotteet myydään verkostomarkkinoinnin kautta ja olen itse niitä kokeillut ja erittäin hyväksi havainnut.

Puhun nyt vain tämän yhden valmistajan tuotteista. Ulkoiseen käyttöön heillä on Gelly-niminen - lähes tuoreen aloe-lehden mehun veroinen tuote. Sillä olen itse tehnyt lähes "ihmeitä". Jos joku muistaa Peikko-kissan mätänevän jalan, niin sen erittäin nopeassa paranemisessa Gelly oli yrttien kanssa apuna. Samalla tuotteella voitelen ipanoiden mustelmat, ihottumat ja ystävättärein vaalensi ikävät maksaläiskät naamastaan (!). Turha sanoa, että itsestään paranivat - ne läiskät olivat olleet jo yli 10 vuotta ja kaikkea niihin oli kokeiltu. Kaksi viikkoa aloe-Gellyä vaalensi ikävän kosmeettisen haitan. Toinen tuttuni sai apua samasta voiteesta krooniseen poskiontelotulehdukseen. Hän siveli päivittäin Gellyä onteloalueelle, eikä sen koommin ole tarvinnut lääkekuureja ja punkteeraamisia. Palovammathan ne ovat se "perinteinen" käyttökohde aloelle, mutta se on osoittautunut niin monipuoliseksi hoitavaksi tuotteeksi, että pitkän selostuksen loppuun voisi lisätä käyttökohteista:.... keksi itse lisää... Eli kokeilemalla on löytynyt vaikka mitä käyttöalueita.

Sitten minullekin uusi aloen käyttömuoto on sen käyttö sisäisesti. Samalla valmistajalla on ravintolisä, joka on tehty tuoreista aloen lehdistä puristamalla ja lisätty on vain stabilointiaine (sis. lähinnä luonnon antioksidantteja ja vitamiineja), jolloin aloe-pitoisuus on lähes 97%. Itse sain merkittävän avun pehmytkudosreumaani aloen ja luomupersikan sekoituksella. Nyt olen täysin kivuton. Minulle henkilökohtaisesti se on todella suuri juttu.

Anopille vein samaa aloe/persikka-ravintolisää ja hänen polven keinonivelleikkauksensa siirtyi vielä hamaan tulevaisuuteen ja reumalääkitys on voitu jättää pois. Nivelreumansa pysähtyi. Näitä tarinoita on kuulkaa paljon.

Mihin tämä aloen mahtivoima sitten voi perustua? Tuote on ravintolisä, joka sisältää 75:ttä ihmiselle elintärkeätä ravintoainetta. Lisäksi se sisältää saponiineja, eli luonnon saippua-aineita. Aloen sisäinen nauttiminen aikaansaa puhdistumisreaktion (tällä kohden kuulen korvissani anttipan hekotusta....) joka juoksuttaa alkuunsa vessassa tiuhempaan, hikoiluttaa mahdollisesti jopa pahanhajuisesti ja vaikuttaa suoliston toimintaan.

Aloe on adaptogeeni, eli elimistöä tasapainottava yrtti. Sillä on suoliston toimintaa parantava vaikutus ja se lisää suoliston peristaltiikkaa. Aloe hoitaa epiteeliä ruansulatuskanavan sisällä yhtä ansiokkaasti kuin ihollakin.

* Tuli keskeytys - palaan asiaan myöhemmin *
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHelmiNukkajäkkärä (3418 kpl) keskiviikko, 9. maaliskuuta 2005 - klo 20. 18 (yli 9 vuotta sitten)
Jätin tuossa kertomatta, mutta kun kerroit tuon maksaläiskä jutun, niin kerron. Minulla vuosia olleet couperosa- puna posket ovat nykyään normaalin ihon väriset. Se on aivan varmasti Aloe veran ansiota.En edes osaa selittää, miten se voisi olla mahdollista. En kehdannut äsken kertoa, ennenkuin kuulen mielipiteitä. Mutta siis laitan ihan sitä aitoa 100%. Hehe..pitäiskö pistää bisnes :]
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletrekooli (2818 kpl) keskiviikko, 9. maaliskuuta 2005 - klo 21. 02 (yli 9 vuotta sitten)
Pitääkin hankkia tuo ihmekasvi. Onko sitä olemassa vain yksi ja ainoa laji, että tiedän ostaa oikean. Mummulla sellainen joskus oli.
(provosoidun täällä nykyään helposti)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) keskiviikko, 9. maaliskuuta 2005 - klo 21. 24 (yli 9 vuotta sitten)
* Keskeytys lakkasi viimeinkin huutamasta ja nukahti... *

Aloe on hyvä bisnes. Yrttinä se on yksi vanhimmista tunnetuista. Ja samalla myös yksi tutkituimmista.

Aloen ongelmatiikka on sen nopea pilaantuminen. Aivan kuin omena kuorittuna pöydällä ruskettuu, niin aloe pilaantuu nopeasti korjattuna. Tiedemiehet pähkäilivät aikansa ja tutkivat kuinka aloen hyvät ominaisuudet saataisiin säilymään - näin keksittiin FLP:n patentoima stabilointimenetelmä. Heidän aloegeelinsä on lähes identtinen tuoreesta aloen lehdestä puristettuun geeliin verrattuna.

Itse tiedän monien vaikeiden sairauksien tukihoitona käytetyn aloeta. Mutta kuten kaikissa yrttijutuissa - mikä auttaa toiselle ei välttämättä autakaan toiselle. Mutta suosittelen kovasti kyllä kokeilemaan. FLP:llä on erittäin poikkeuksellinen takuu tuotteilleen. Yritys antaa täyden palautusoikeuden 90 vuorokautta ostohetkestä. Jos ei ole tuotteeseen tyytyväinen ja palauttaa (vaikka tyhjänkin pakkauksen) saa rahansa takaisin. Ja tämä yritys on toiminut lähes 27 vuotta tällä periaatteella. Siitä voi päätellä, että tuotteet ovat todella hyviä.

Itse kelpuutan yleensä vain kotimaista ja luomutuotantoa, mutta tämän aloen kanssa teen perustellun poikkeuksen. Tosin FLP:n viljely totetutetaan ekologisin menetelmin (sana luomu on pelkästään kotimaisille tuotteille). IASC:n sertifikaatti on ehdottomasti laadukkaan aloe-tuotteen takuu.

Rispaa varoitan kuitenkin nauttimasta sisäisesti omaa rohtoaloetaan. Aloen kuoren sisäpinnalla on erittäin voimakasta ulostavaa ainetta. Se otetaan näissä FLP:n tuotteissa fileoimalla pois. Kuuleman mukaan toista kertaa ei sitä erehdystä tee - on meinaan niiiiiin puhdistava kokemus :-D

Minulta voi kysellä hölöviesteillä enemmän, jos jotakuta kiinnostaa. Aloe on ihonhoitotuote, ravintolisä, mutta ei lääke. Silti sillä on aivan ehdottomasti terveyttä tukevia ominaisuuksia. Minä käytän joka päivä - sisäisesti ja ulkoisesti. Sisäisesti koen saavani siitä vitaalisuutta, terveyttä ja ravinteita. Ulkoisesti se hoitaa aivan ylivertaisesti (minun mielestäni) ihoa. Käytän vaihdellen puhdasta geeliä, kosteuttavaa aloevoidetta ja aloe-propolis-voidetta. Kaikkien pääasiallinen valmistusaine on puhdas aloe-geeli.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) keskiviikko, 9. maaliskuuta 2005 - klo 21. 29 (yli 9 vuotta sitten)
trekooli: lajikkeita on tuhansia. Paras hoitovaikutuksiltaan on Aloe barbadensis miller. Sitä tuskin saa kukkakaupasta.

Helpointa lienee ostaa aloe-geeliä ja pitää sitä käsilaukussaan. Se muuten vie vaikka nokkosenpolttaman kivut ja näppylät. Joka puutarhurin "Must" minun mielestäni. Samalla hoituu ötököiden puremat, sierrettyneet kädet ja kaikki haavat ja rupeumat. Meillä ipanat olivat kesällä ihan tuskissaan vesirokon vesikellukoiden kanssa. Ainoa mikä auttoi, oli aloe-gelly. Eikä jäänyt arpia kummallekaan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHelmiNukkajäkkärä (3418 kpl) keskiviikko, 9. maaliskuuta 2005 - klo 21. 36 (yli 9 vuotta sitten)
Trekooli,monen näköisiä Aloeita olen nähnyt myytävän lääkealoen nimellä. Minäkin olen ostanut yhden oikein paksulehtisen, mikä osoittautui piikkiaaloeksi. Tämä, mitä minä käytän, on kovasti leviävä, ohuempilehtinen,kuulaan vihreä.Senkin olen ostanut Aloe vera-nimellä. Lehdet ovat täynnä tätä "ihmevoidetta". Siitä raskii hyvin aina katkaista lehden tarpeeseen.Trekooli, jos et löydä, voinhan aloittaa bisneksen sinusta, siis ihan lahjoittaa... Sitä riittää.
Poistettu nimimerkki (id: 4315) keskiviikko, 9. maaliskuuta 2005 - klo 22. 00 (yli 9 vuotta sitten)
Aloehoitoa tänään: Tulin kotiin reissulta, istuin sohvaan ja kuulin tömähdyksen. Aaloeressukka siellä tömähti lattiaan. Kissa oli kuulemma sen pudottanut ja vanhempi poika oli taitonsa mukaan siivonnut jäljet ja laittanut kasvin vajaamultaisena pöydälle. Joten tuli tänään senkin mullat vaihdettua...koska yksi lehti oli katki laitoin sitä kirkasta lehtiainetta sipaisun jalassani olevaan outoon länttiin, vailla hajuakaan mikä aaloe minulla on. Puhunko pian kielillä?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) keskiviikko, 9. maaliskuuta 2005 - klo 22. 11 (yli 9 vuotta sitten)
:-)
Samaa metakkaa pidät varmasti kuten ennenkin...
:-)
Poistettu nimimerkki (id: 4315) keskiviikko, 9. maaliskuuta 2005 - klo 22. 20 (yli 9 vuotta sitten)
Hehee! Mukavan viileältä jalka nyt ainakin tuntuu : D
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) torstai, 10. maaliskuuta 2005 - klo 0. 09 (yli 9 vuotta sitten)
Hihitin ihan hervottomasti äskön saunassa...

Pesin ensin hiukseni aloeshamppoolla, sitten laitoin aloe-hoitoainetta. Hiukset tuntuvat jälleen upeilta. Sitten pesin vartaloni aloe-suihkusaippualla ja olo tuntuu tosi raikkaalta. Saunan jälkeen sipaisin kosteuttavaa aloe-voidetta kasvoihini. Saunalonkeron ja myöhäisiltapalan jälkeen pesen hampaani aloe-hammastahnalla. Aamulla aloitan aloe-persikka-juomalla ja laitan aloe-deodoranttia kainaloihin....

Ihan totta. Näin on aikuisten oikeasti.

-> osoittaa sormella rispaa. Se aloitti!
Poistettu nimimerkki (id: 8273) torstai, 10. maaliskuuta 2005 - klo 0. 30 (yli 9 vuotta sitten)
Gini,mistä sitä aloe geeliä saa,ja mitä maksaa? vähänkö alkoi kiinnostaa...
Poistettu nimimerkki (id: 8273) torstai, 10. maaliskuuta 2005 - klo 0. 33 (yli 9 vuotta sitten)
rispa,onko sun aloe NIIN leviävä et riittäis mullekkin?? :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) torstai, 10. maaliskuuta 2005 - klo 0. 51 (yli 9 vuotta sitten)
Kuusio sai hölöviestin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleValmu (1563 kpl) torstai, 10. maaliskuuta 2005 - klo 8. 30 (yli 9 vuotta sitten)
Gini, kerro mullekin!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) torstai, 10. maaliskuuta 2005 - klo 8. 56 (yli 9 vuotta sitten)
Ginivuokko unohti kyllä tuosta yhden tärkeän asian. Sinun tulee tietenkin koko ajan laulaa suureen ääneen: "Aloe oee, aloe oee, taas päivä painuu taivaanrannan puoleen..." tietenkin haivaijikitaralla säestäen. Onhan sinulla tietysti sellainen, jos ei ole kyllä paistinpannukin käy.
Näin ainakin aloe-päivän lopussa ennen nukkumaan menoa. :>)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) torstai, 10. maaliskuuta 2005 - klo 9. 03 (yli 9 vuotta sitten)
Ajattelin Anttipan myös kysyvän, että mistä sitä saa:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) torstai, 10. maaliskuuta 2005 - klo 9. 16 (yli 9 vuotta sitten)
Enpä vielä kysele. Hankin ensin sen kitaran. "Kun teet, tee tervan kanssa", sanoi vanhan kansa ennen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) torstai, 10. maaliskuuta 2005 - klo 15. 18 (yli 9 vuotta sitten)
Lähetän kaikille kiinnostuenille hölöä illalla kun maailma ympäriltä rauhoittuu ja ehtii naputella.

Anttipalle sen verran, että täytyy tyytyä paistinpannuun. Raskaksi se käy, sillä taloudessa on vain pari tooosi painavaa valurautaista sellaista. Lauluääni ja nuottikorva ovat kyllä yhtä timakassa vireessä kuin se paistinpanukin :-D
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) torstai, 10. maaliskuuta 2005 - klo 18. 13 (yli 9 vuotta sitten)
Kiinnostuneille ensihelpotukseksi yksi linkkivinkki Forever Living Products:n sivulle. Jatka klikkaamalla Suomen lippua, niin kieli on ymmärrettävää.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHelmiNukkajäkkärä (3418 kpl) torstai, 10. maaliskuuta 2005 - klo 18. 13 (yli 9 vuotta sitten)
Hahhahahah Ginivuokko! Kun minä eilen illalla ryntäsin popsimaan Aloetani oitis, kun kirjoitit, että sitä voi nauttia sisäisestikin.Laitoin voileivän päälle muutaman kokonaisen pötkäleen ja ah, kuinka oli rapeaa! Ja, kun tulin takaisin koneelle, olit jo kieltänyt minua 8CO). Minä tietysti ihmeissäni aloin tunnustella olotilaani...sen takia en ollut enää sen jälkeen koneella. Ilta meni mukavasti muutenkin...(ei vaan, älkää vaan uskoko, olen erittäin tarkka siitä, mitä suuhuni laitan)
Mutta Ginivuokko ainakin on vitaalinen, kun jaksaa noin myöhään saunoakin. Täytynee kuitenkin harkita tuota sisäistäkin käyttöä. Tyrnimarjoja jo syönkin, mutta silti väsyttää...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) torstai, 10. maaliskuuta 2005 - klo 19. 17 (yli 9 vuotta sitten)
Aamulla huvitti meidän miehen kanssa. Tuli tohkeissaan sanomaan, että olenko olenkaan huomannut että kissalla on kohta kaikki karvat hävinneet toisesta korvalehdestä ja se on aivan punainen. Kävin katsomassa ja aavistuksen punertavaa väriä siinä olikin joskin reilusti vielä karvojakin. Otin aloe lehden ja sen halkaissulla pinnalla pyyhin korvaa ja nyt illalla pystyin rauhoittaman miestä, ettei korva punoita enää yhtään. Aiemmin hän oli katkera siitä, että elukoita vaan tulee meille eikä häneltä kysytä mitään:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) torstai, 10. maaliskuuta 2005 - klo 20. 30 (yli 9 vuotta sitten)
Joskus lämmitän yöllä saunan ja saunon ihan vain itsekseni tai yhdessä miehen kanssa. Siis ilman lapsia :-D Sauna on silloin todellinen nautinto, jolloin voi rojottaa lauteilla pitkin pituutta, heittää eteerisillä öljyillä terästettyä löylyvettä ja tehdä vaikka hunajasauna tai turvehoito.

Kengittäjä lähti just, otin pannarin uunista ja odotan päivän viimeiset vieraat. Takassa loimuaa tuli. Elämä on ihanaa!
Poistettu nimimerkki (id: 4315) tiistai, 31. toukokuuta 2005 - klo 13. 43 (yli 9 vuotta sitten)
Lääkekasveja esillä Kuopion museossa
(31.5. 13:02)

Kuopion luonnontieteellisessä museossa voi tutustua kesän aikana noin puoleensataan perinteiseen lääkekasviin sekä myrkyllisiin kasveihin. Näyttelyssä kerrotaan kuvin ja kasvinäyttein lajien lääkinnällisestä käytöstä, niiden vaikuttavista aineista ja myrkyllisyydestä.

Hullukaalista humalaan -näyttelyn kasvit on kerännyt Kuopion ja Pohjois-Savon alueelta pitkäaikainen kasviharrastaja, Pieksämäen aluesairaalan entinen ylilääkäri Jaakko Savola.

Ihminen on hakenut tuhansien vuosien ajan luonnosta terveyttä ja rohtoja vaivoihinsa. Lääkekasvit löydettiin alun perin yrityksen ja erehdyksen kautta, ja moni hyödylliseksi havaittu kasvi saattoi liiallisesti käytettynä osoittautua haitalliseksi. Kasvien lääkekäyttö nousi kukoistukseen renessanssiaikana, jolloin rohdoskasveja viljeltiin lukemattomissa apteekkien ja luostarien yrttitarhoissa. (STT)

Lainaus tämän päivän Ilta-Sanomista

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) tiistai, 31. toukokuuta 2005 - klo 16. 40 (yli 9 vuotta sitten)
No kappas. Pitäisköhän vääntää itsensä joku päivä Kuopioon asti :]
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) keskiviikko, 1. kesäkuuta 2005 - klo 8. 11 (yli 9 vuotta sitten)
Voihan lääh, tuollaiseen näyttelyyn olisi hienoa päästä katsomaan mutta Kuopioon on meiltä matkaa ihan liikaa :(
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällehelianthusannuus (23 kpl) sunnuntai, 26. kesäkuuta 2005 - klo 15. 43 (yli 9 vuotta sitten)
Varoituksen sanoja kaikille innokkaille uushyötykäyttäjille: Mäkikuismaa ei suositella käytettäväksi yhtäaikaa hormonaalisen ehkäisyn (e-pillerit, nuvaring jne..) kanssa. Se heikentää hormonien imeytymistä, ja näin ollen myös ehkäisytehoa. Ja raskaana olevien kannattaa ennemmin ottaa selvää mitä yrttejä/luonnonkasveja SAA käyttää sisäisesti ja ulkoisesti, sillä kiellettyjen lista on pitkä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) sunnuntai, 26. kesäkuuta 2005 - klo 22. 28 (yli 9 vuotta sitten)
Ei Mäkikuisma heikennä hormonien imeytymistä. Mäkikuisma on vahva maksarohto, joka tehostaa maksan toimintaa niin paljon, että se hajoittaa lääkeainepitoisuuksia verestä nopeammin kuin on lääkeannostelussa on arvioitu. Maksan tehtävänä on puhdistaa verta, eli siellä hajoaa myös veressä kiertävät lääkeainepitoisuudet.

Tästä syystä mäkikuismaa ei ole suotavaa käyttää sisäisesti yhdessä minkään lääkkeen kanssa.

Ulkoisessa käytössä Mäkikuisma on erinomainen hermosärkyjen ja -vaivojen hoidossa. Maseroin mäkikuisman kukintoja öljyyn ja lisäilen vähän eteerisiä öljyjä sekaan - tuloksena on erittäin hyvä hoitotuote mm. hermosärkyjen - issiaksen, kolmoisehermon, pinnetilojen, leikkaushaavojen yms. hoitoon, jossa vaiva löytyy hermosta.

Sisäisesti käytän mäkikuismaa vain kukkatippojen muodossa. Siitä on saatavilla myös homeopaattinen valmiste.

Raskaana oleville on olemassa useita turvallisia ja monia hyödyllisiä yrttejä. Mutta niiden käytössä pitää olla tietämys niiden vaikutuksista. Ja loppukädessä annostus ratkaisee paljon.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällehelianthusannuus (23 kpl) maanantai, 27. kesäkuuta 2005 - klo 10. 52 (yli 9 vuotta sitten)
Siinähän se tuli tarkempana. Lääkäri tosin puhunut lääkkeen imeytymisen estosta. Ginivuokko: mitä tietämyksesi sanoo pajun rohtokäytöstä? Olen käyttänyt sen keitettä särkylääkkeenä jo kauan, mutta olen huomannut että aika harvoissa lähteissä/kirjoissa on ollut mainintaa sen haittavaikutuksista, kuten mahd. vatsavaivoista. Tunnutaan pitävän sitä ns. "turvallisena" jos annostukset ja tasalaatuisuus kohdallaan (eikä ole aspiriini-,paju- tms allergiaa). Onko mielessäsi jotain lisäystä, joka olisi hyvä tietää?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) maanantai, 27. kesäkuuta 2005 - klo 19. 12 (yli 9 vuotta sitten)
Käytätkö heliahtusannuus pajun kuorta vai mitä osaa? Kuori on taaajuuutttoooomaaaan kitkerää (tähän irvistävä hymiö) ja voisin hyvin kuvitella että enemmän käytettynä siitä kyllä voi saadakin vatsavaivoja.

Itse suosin makuasioita ajatellen mesiangervoa kipujen hoitoon. Sitä käytetään hoitamaan tulehduksia ja kuumetta. Antireumaattisten vaikutusten takia sitä käytetään niveltulehduksiin, reumaattisiin vaivoihin, kihtiin ja sidekudostulehduksiin. Mesiangervolla on antiseptinen ja virkistävä vaikutus. Lisäksi se maistuu ihan kesältä :D

Mesiangervon käytössä pitää olla varovainen jos on vahvasti salisyyliallergikko.

Yrteissä ei koskaan päästä tasalaatuisuuteen vaikuttavien aineiden suhteen. Pitoisuudet vaihtelevat niin suuresti kasvupaikan, keruuajankohdan yms. vaihtelevien olosuhteiden mukaan. Vierekkäin kasvavilla kasviyksilöilläkin saattaa olla eroa kemiallisessa analyysissä. Tästä syystä yrttilääkintä on näppituntumalla tehtävää, tieteellisessä mielessä erittäin epätarkkaa puuhaa. Lääkkeisiin verrattuna vaikuttavia aineita on myös tavattoman vähän.

Kirjoitan tästä myöhemmin lisää, mutta vieraat odottavat vissiin saavansa kahvia....
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) maanantai, 27. kesäkuuta 2005 - klo 22. 26 (yli 9 vuotta sitten)
Kaikkien atoopikkojen ja allergikkojen tulee suhtautua suurella varovaisuudella luonnonlääkintään. Hoitotulokset voivat olla yllättäviä eikä mitenkään mieluisalla tavalla.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) maanantai, 27. kesäkuuta 2005 - klo 23. 15 (yli 9 vuotta sitten)
Minä testaan aina asiakkaani sivelemällä yrttiuutosta ranteen tai korvantaustan ohuelle iholle. Jos iho ei reagoi, niin viimeisen päälle voi varmistaa laittamalla laimennettua uutetta huulen sisäpuolelle. Jos ei vieläkään tule reaktiota, niin voi ottaa sisäisesti. Ja sittenkin pitää tarkkailla oloa. Mutta tuo ihotesti antaa kyllä melko luotettavan kuvan. Epämiellyttäviä yllätyksiä ei ole tullut näiden vuosien aikana.

Nykyisessä ns. holistisessa yrttilääkinnässä arvostetaan kasvin kokonaisvaikutusta. On todettu, että esim. siankärsämö, eri kulttuureissa arvostettu "tuhattaituri", ruuansulatuksen edistäjä, vaikuttaa elvyttävästi myös muuhun elimistöön; se lisää suoliston toimintaa ja virtsaneritystä, aktivoi keuhkoja ja laskimoverenkiertoa. Monien aineiden yhtäaikaiseen vaikuttamiseen perustuvat myös kansanlääkinnässä tehdyt havainnot yhden kasvin lukemattomista eri vaikutuksista.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällehelianthusannuus (23 kpl) tiistai, 28. kesäkuuta 2005 - klo 11. 00 (yli 9 vuotta sitten)
Käytän pajunkuorta kuivattuna ja hienonnettuna ennen käyttöä. Kitkerää kyllä jos yksinään, mutta lisään aina ns. tehostavan makuaineen, jonkin rentouttavan/tarpeen mukaan muun, yrtin, esim. timjami, rosmariini. Ja makeutusaineena hunaja.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällehelianthusannuus (23 kpl) tiistai, 28. kesäkuuta 2005 - klo 11. 43 (yli 9 vuotta sitten)
...ja ei maistu pahalle enää. Makuaineen oltava tarpeeksi voimakkaan makuinen peittääkseen kitkeryyden.

Mesiangervo on loistava moneen vaivaan (ja hirvittävän hyvän makuinen!), mutten ole havainnut sen olevan kovin tehokas kivunpoistajana pajuun verattuna. Paju sopii nimenomaan ns. koskee jo-tapauksiin akuuttina hoitona. Tietystikin oireiden syyt vaihtelevat kovasti, ja esim. migreeni on toisinaan omaa luokkaansa, sen sietämättömään kipuun lienee helpottavinta ottaa kemiallisesti vaikuttavaa henk.koht. määrättyä lääkettä. Pajun haittavaikutuksista kyselin, koska se tuntuu olevan sen verran voimakas apu lieviin kiputiloihin,että haittavaikutuksiakin siis voi olla. Näkyvänä en ole havainnut kuin lievää vatsan vääntöä, jos tuli hörpättyä reippaasti vahvaa tavaraa.

Yrttilääkinnän monipuolisuudesta: juuri se on hienoin puoli (ja toisinaan ehkä myös huonoin puoli, jos ei tunne kasvia kunnolla tai laatu ei vastaa annoskokoa) yrttilääkinnässä, että kehoa hoidetaan kokonaisvaltaisesti, eli myös syytä, ei vain seurausta. Päänsärkyyn syynä on usein lihasten kireys tai levottomuus, parempi siis ottaa kipua poistava, rauhoittava ja puhdistava rohdos, joka toimii hieman hitaammin kuin pelkkä äkillinen kivun lievittäjä. Tätä mieltä minä, joku muu saa toki olla toista mieltä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) tiistai, 28. kesäkuuta 2005 - klo 12. 53 (yli 9 vuotta sitten)
Pajunkuorta käytetään nahkojen parkitsemiseen, joten varmasti hyvää vatsavaivoihin. Kun vatsanahkan parkitsee, eivät vaivat pysty iskemään. :>)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) tiistai, 28. kesäkuuta 2005 - klo 14. 31 (yli 9 vuotta sitten)
Ehdotankin helianthusannuukselle makuaineina piparminttua ja kamomillaa. Ne puolestaan helpottavat vatsan toimintaa. Kamomilla rentouttaa myös vatsan sileiden lihasten kouristustilaa ja siten vie kivun tunnetta pois.

Siltikin harkitsisin jonkin sekoituksen tekemistä kipuihin, sillä paju sinällään saattaa olla liian vahvaa ainakin sivuvaikutuksista päätellen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällepujo (1870 kpl) tiistai, 28. kesäkuuta 2005 - klo 19. 08 (yli 9 vuotta sitten)
Mitä pajulajia tuohon kivun lääkintään käytetään? Kelpaako tavallinen kiiltolehtipaju?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) tiistai, 28. kesäkuuta 2005 - klo 19. 43 (yli 9 vuotta sitten)
Kelpaa. Kuori irroitetaan ja kuivataan. Sitten se murskataan tai jauhetaan pieneksi. Pajun kuorijauhetta otetaan 2,0 - 3,5 gr 2-3 kertaa päivässä. Tai sitten tehdään kuoresta keite ja juodaan. On muuten kitkerää, eli helianthuksen neuvo makuaineista on varamasti kokemuksen sanelemaa.

Migreenin hoidossa käytetään myös piparminttua. Migreeni on monitahoinen ongelma, jonka taustalla voi olla mm. hermosto, suolisto (paksusuoli) ja/tai hormonit. Oire (=migreenikohtaus) on sama, vaikka taustalla on erilaisia syitä. Tästä syystä migreenin hoidossa haetaan ensin syytä. Eli jos kyseessä on hermosto, hoidetaan esim. kamomillalla, sitruunamelissalla, timjamilla. Jos ongelman takana on suolisto, niin kamomilla toimii siinäkin, samoin mintut jne. Hormoneissa käytetään vadelman ja poimulehden lehtiä jne.
Poistettu nimimerkki (id: 11189) tiistai, 28. kesäkuuta 2005 - klo 19. 59 (yli 9 vuotta sitten)
Pajun vaikuttava aine on asetyylisalisyylihappo eli asperiini. Tulee ehkä helpommaksi ottaa asperiinitabletti, mutta pajun kuori on tietysti ilmaista. Ja saattahan siinä päänsärky kaikota raittiissa ilmassa pajuja kerätessä ;-))
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) tiistai, 28. kesäkuuta 2005 - klo 22. 48 (yli 9 vuotta sitten)
I.H - pajussa ei ole asetyylisalisyylihappoa :-D
Siinä on fenoliglykosideja mm. salisiinia joka hajoaa elimistössä saligeeniksi ja edelleen salisyylihapoksi ja sokereiksi, ja salikortiini, pikeiini ja triandriini.

Lisäksi siinä on katekiiniparkkiaineita (=kitkerää makua) ja flavonoideja.

Pajussa kuten muissakin yrteissä vaikutus ei johdu yhdestä aineesta, vaan aineiden yhteisvaikutuksesta. SIINÄ on se suurin ero lääkkeiden ja yrttien käytössä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) keskiviikko, 29. kesäkuuta 2005 - klo 7. 31 (yli 9 vuotta sitten)
Ginivuokko, teet ihan oikein ja kai sitä neuvotaan varoittamaankin allergian vaaroista niissä opinnoissa, joita olet käynyt asian tiimoilta. Kuitenkin pitäisi mielestäni vielä neuvoa sitäkin herkistymisen seuraamista.

Ensimmäisestä kerrastahan ei tule allergista reaktioa vaan myöhemmin, kun elimistö on tutustunut aineeseen ja tunnistaa sen. Paljonkin myöhemmin ja onneksi useimmiten ei ollenkaan.

Viivästyneet reaktiot ovat kaikkein kummallisimpia. Niistä ei meinaa saada selkoa mistä mikin johtuu. Oireet saattavat ilmetä kutinana ja muuna vasta vuorokaudenkin kuluttua.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) keskiviikko, 29. kesäkuuta 2005 - klo 8. 53 (yli 9 vuotta sitten)
"Pajussa kuten muissakin yrteissä vaikutus ei johdu yhdestä aineesta, vaan aineiden yhteisvaikutuksesta. SIINÄ on se suurin ero lääkkeiden ja yrttien käytössä."
Suurin ero on kuitenkin siinä, että lääkkeenä myytävällä tuotteella on se vaikutus, jonka sillä sanotaan olevan. Yrtit vaikuttavat joskus, joskus eivät. Toisiin vaikuttavat, toisiin eivät.
Tietoja yrttien vaikutuksista haetaan pääasiassa kansanperinteestä. Kaikkeahan ennen täytyi koettaa, kun lääkkeitä ei ollut. On vähän samaa, kuin hakea kansanperinteestä konsteja pitää jalat kuivina suolla liikkuttaessa. Ennen piti tölätä kaikenlaista dödöä lapikkaisiin, että olisivat pitäneet vettä. Nykyään vetäistään kumpparit jalkaan ja jopa pysyy tassu kuivana.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) keskiviikko, 29. kesäkuuta 2005 - klo 15. 40 (yli 9 vuotta sitten)
Tjaa - myös lääkkeillä on vaikutuksensa lisäksi sivuvaikutuksia. Joka ainoalla lääkkeellä. Se kuinka haitallisia ne sivuvaikutukset ovat, ratkaisee lääkkeen käyttökelpoisuuden.

Minulla on yksi migreenistä kärsivä asiakas, jonka epätoivoiset, vuosia kestäneet lääkkeillä hoitamisyritykset ovat kaatuneet aina kamaliin sivuvaikutuksiin. Ja hänen on pitänyt valita päiväkausien migreenin tai huikeiden sivuvaikutusten välillä. Tämmöisessä tilanteessa tulee helposti miettineeksi onko mitään vaihtoehtoja.

Useinmiten asiakkaani ovat pitkänlinjan sairastajia, joilla on vuosien (-kymmenien) kokemusta elää jonkin sairauden ja lääkkeiden kanssa. Heidän kauttaan olen tutustunut aikamoiseen kirjoon lääkkeiden sivuvaikutuksista. Lisää tietoa saa kirjallisuudesta, jos hirveää lukea näitä lääkeluetteloita.

Onneksi ylilääkintään ollaan kiinnittämässä enemmän huomiota ja haetaan myös hoidollisia vaihtoehtoja. Hoitoa kun on mm. ravinto, liikunta ja mielenkin rentoutus.

Enkä edelleenkään aseta lääkintää ja yrttilääkintää vastakkain toisensa pois sulkevina vaihtoehtoina. Korostan edelleenkin, että en myöskään tee diagnooseja enkä hoida sairauksia. Ne kuuluvat lääkärille. Mutta monenlaista tukihoitoa erilaisten vaivojen kanssa - yrtein ja hoidoin - teen kyllä. Asiakashan se ratkaisee mitä haluaa, arvioi myös mikä auttaa ja mistä hän hyötyy. Joskus yrttilääkintää käytetään nimenomaan lääkkeiden sivuvaikututusten helpottamiseen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällehelianthusannuus (23 kpl) torstai, 30. kesäkuuta 2005 - klo 12. 46 (yli 9 vuotta sitten)
Raitaa paljon käytetty rohdoksiin, mutta monet muutkin pajulajit sisältävät reippaasti salisiinia, kaikki pajulajit Suomessa käyttökelpoisia (taas jos joku tietää toisin, korjatkaa kiitos!).

Edes kemiallisesti valmistettujen lääkkeiden vaikutukset eivät ole takuilla toimivia, etenkin jos ei ole tietoa MISTÄ VAIVA JOHTUU. Jos tohtori määrää joka vatsa-/pääkipuun buranaa, ei tarvinne ihmetellä jos lääke ei aina toimikaan. Hieman ihmettelen miksei lääketeollisuus ole tuonut avoimille markkinoille kokovartalopuudutuspilleriä, sillä tulisi takuuvarmasti niin pääpipi kuin sen aiheuttava selän jumi tai stressikiirekin hoidettua.

Anttipa, nykyihmiset ovat niin kovin suppeakatseisia.. Joskus on hyvä avartaa katselmustaan hieman ja vetää hillasuolle mennessään villasukat jalkaan. Ihana viilentävä kokemus kuumana kesäpäivänä tassutella mättähältä mättähälle pehmein töppösin: jalkahieronta ja turvehoito, kaikki yhdellä kertaa. Sukat tosin eivät sovellu enää muuhun käyttöön, mutta toimivat useamman kerran ;)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) torstai, 30. kesäkuuta 2005 - klo 12. 59 (yli 9 vuotta sitten)
* reps *

Tuo viimeinen kappale oli kyllä yliveto!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällesailasi (7926 kpl) torstai, 30. kesäkuuta 2005 - klo 13. 27 (yli 9 vuotta sitten)
Jos laittaa ne hillasuosukat pesukoneeseen, niistä saavat perheen pienimmät ihanat huopatöppöset!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällehelianthusannuus (23 kpl) torstai, 30. kesäkuuta 2005 - klo 17. 36 (yli 9 vuotta sitten)
Gini, keto-orvokin rohtovaikutukset ovat tiedossa, mutta miten muut orvokit? Muistan visusti lukeneeni jostain, että kaikki orvokit (kukat) ovat vaarattomia sisäisestikin nautittuna, ja olen suht surutta ripotellut niitä salaattiin, kakkuihin jne. Nyt sitten luin tovi sitten jostain artikkelin että vain OSA ORVOKEISTA MYRKYTTÖMIÄ.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) torstai, 30. kesäkuuta 2005 - klo 21. 39 (yli 9 vuotta sitten)
Itse käytän keto-orvokkia ja tuoksuorvokkia sekä koristeorvokeista kukkia kakkujen ja salattien koristamiseen. Niitä voi syödä. Mitähän muita viola lajeja sitten mahtaa olla kuin tuo tricolor, odorata ja nämä koristesellaiset? Yhtä lailla olen käyttänyt sarviorvokkia kuin sitä isompa tarhaorvokkiakin.

Elossa ollaan...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKathy(entinenChardonnay) (802 kpl) torstai, 7. heinäkuuta 2005 - klo 15. 11 (yli 9 vuotta sitten)
Ginivuokko! Näin joskus tv:sta ohjelman, jossa tehtiin jotain (?) nokkosen siemenistä. En vaan jaksa muistaa miten ja mihin tarkoitukseen. Onko Sinulla tai kenelläkään tietoa? Kiitos jo etukäteen, mikäli saan vastauksia!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) torstai, 7. heinäkuuta 2005 - klo 15. 33 (yli 9 vuotta sitten)
Nokkosen siemenet ovat monipuolinen ravintolisä, josta tehdään myös lempeä ynnä mieskuntoa nostattavaa vauhtiainetta :-D

Ruoka palaa pohjaan, joten kerron illalla enemmän kun maailma taas rauhoittuu ympäriltä...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) sunnuntai, 10. heinäkuuta 2005 - klo 20. 51 (yli 9 vuotta sitten)
Gini, mitäs tykkäät näistä tänään laittamistani tinktuureista.
Kipulääkkeeksi: Mesiangervoa, Sitruunamelissaa, Nokkosta, Reunuspäivänkakkaraa.
Olenko käsittänyt oikein, että tällaista voi kayttää myös ulkoisesti. (ainakin Frantsilan linimentti on auttanut)

Vaihdevuosioireisiin: Valkoapilaa, Salviaa, Sitruunamelissaa, Siankärsämöä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) sunnuntai, 10. heinäkuuta 2005 - klo 21. 23 (yli 9 vuotta sitten)
Yleisimpiä kivun ulkoiseen hoitoon käytettyjä yrttejä ovat juuri mesiangervo, sitten hyviä ovat myös salvia, timjami, rohtoraunioyrtti, katajanmarjat, siankärsämö, paju, Rosmariini ja mänty.

Reunuspäivänkakkaraa käytetään sisäisesti migreeniin. Sitruunamelissa on sydämen ilo, erittäin antiviraalinen ja -bakteerinen, rauhoittava, nukahtamista helpottava rohto, joka auttaa psyykisperäisiin sydänvaivoihin, migreeniin ja kuukautis- ja vaihdevuosivaihoihin. Sitä ei tunneta kivun hoidossa tehokkaana.

Nokkonen on verta vahvistava, se poistaa lievästi nestettä ja virtsahappoa ja hoitaa virtsatietulehduksia. Se auttaa kihtiin, turvotuksiin ja iskiakseen. Moneen muuhunkin se on kätevä.

Tinktuuraa voidaan käyttää ulkoisesti, mutta laita se laimennettuna iholle, sillä alkoholi on voimakkaan kuivattavaa. Se on liuotin, joka liuottaa ihon rasvakerroksen hiiteen :-D

Vaihdevuosioireiden hoitoon salvia ja Sitruunamelissa ovat mitä parhaita. Valkoapilaa käyteään yleiskunnon vahvistamieen ja se lisää virtsaneritystä. Sitä käytetään vilustumissairauksiin, vatsa- ja kuukautiskipuihin, kihtiin ja nivelreumaan, limakalvojen tulehduksiin, valkovuotoon, peräpukamiin, ummetukseen ja ripuliin.

Kaikki muut yrtit ovat turvallisia ja sivuvaikutuksettomia, paitsi reunuspäivänkakkara. Sen käyttö voi aiheuttaa suuhun haavaumia tai toisille siitä tulee vatsakipuja. Toinen vakava huomautus tulee reunuspäivänkakkaran veren hyytymistä estävästä ominaisuudesta. Sitä ei voi suositella henkilöille, jolla on hyytymishäiriöitä tai Marevan-lääkitys. Muuten terveille aikuisille sen sanotaan olevan turvallinen yrtti myös pitkäaikaiskäytössä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) sunnuntai, 10. heinäkuuta 2005 - klo 21. 37 (yli 9 vuotta sitten)
Yleisimpiä kivun ulkoiseen hoitoon käytettyjä yrttejä ovat juuri mesiangervo, sitten hyviä ovat myös salvia, timjami, rohtoraunioyrtti, katajanmarjat, siankärsämö, paju, Rosmariini ja mänty.
"Nokkonen on verta vahvistava, se poistaa lievästi nestettä ja virtsahappoa ja hoitaa virtsatietulehduksia. Se auttaa kihtiin, turvotuksiin ja iskiakseen."
Vaikuttaa olevan melko lähellä lääkkeen vaikutuksia, joten ei menisi läpi näiden rohtojen mainoksena. Lääkintöhallitus alkaisi känistä. :>(
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) sunnuntai, 10. heinäkuuta 2005 - klo 22. 43 (yli 9 vuotta sitten)
Anttipa: laki menee sillä lailla, että TUOTTEELLA ei saa mainostaa olevan hoitavia vaikutuksia, mutta siinä käytettyjen yrttien tieteellisesti tutkituista vaikutuksista saa informoida. Eli laillista tekstiä muuten :-D

Eli esim. valmistamani Kipukka-yrttisalva ja -öljy "eivät hoida mitään", mutta niissä käytetyt yrtit puolestaan hoitavat kipua ja tulehdusta.

Hienoa lainsäädäntöä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) maanantai, 11. heinäkuuta 2005 - klo 8. 24 (yli 9 vuotta sitten)
Olen käyttänyt Reunuspäivänkakkaraa teenä, kun on ollut tosi kova päänsärky, ja ei ole ollut muita vaikutuksia, kun että särky loppuu:))
Kiitos kun jaksat taas neuvoa!
Loppu-kesästä teen sitten vielä noita vilustumis-rohtoja, ainakin viime talvisesta on ollut vaan hyviä kokemuksia, ei ainuttakaan kertaa flunssaa päässyt päälle.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) maanantai, 11. heinäkuuta 2005 - klo 11. 25 (yli 9 vuotta sitten)
Gini, minulla kasvaa jokin raunioyrtti mutta en ole pystynyt tunnistamaan sitä tarkemmin.
Käyvätkö kaikki raunioyrtit yrttikäyttöön?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) maanantai, 11. heinäkuuta 2005 - klo 20. 22 (yli 9 vuotta sitten)
Saara - kyllä käy. Laji on sama, lajike mahdollisesti vähän eri, mutta kemiallinen koostumus on suurinpiirtein sama.

Minäkin yritin toissakeväänä kylvää reunuspäivänkakkaraa, mutta pääsivät pirulaiset kuolemaan jostain mystisestä syystä koko kylvös. Olisi ollut kiva testata sen tehoa migreeniin. Minäkin kärsin siitä aina toisinaan, eikä ole kivaa. Pahuksen invalidisoiva vaiva.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) maanantai, 11. heinäkuuta 2005 - klo 20. 26 (yli 9 vuotta sitten)
Laitanko nipun siementaimia tulemaan niin ehtivät vielä siementää ensi kesää ajatellen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) maanantai, 11. heinäkuuta 2005 - klo 22. 59 (yli 9 vuotta sitten)
Voih! Oliskos sulla ylimääräisiä? Laitan hölöä :-D
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleLiisukka (2677 kpl) tiistai, 12. heinäkuuta 2005 - klo 14. 17 (yli 9 vuotta sitten)
Kuinka te käytännössä teette esim. noita kipulääkkeeksi tarkoitettuja tinktuuroita ja mitä niihin laitetaan?
Laitetaanko kasvit siihen tuoreena vai kuivattuna?
Poistettu nimimerkki (id: 4315) tiistai, 12. heinäkuuta 2005 - klo 14. 44 (yli 9 vuotta sitten)
Laitan julkisesti kokemuksia Ginivuokon Kipukasta ja Hipiäisestä.

Anoppi kantoi vettä sangossa kukille ja astui kuoppaan. Hän kertoi miten katseli selälleen kaatuessa miten vesipisarat kimaltelivat auringossa ja vesi lensi appivaarin niskaan. Seurauksena oli että "tanner tömähti" (appivaarin sanoin) ja pää ja hartiat jysähtivät ikävästi kuivaan kömikkään. Anoppi valvoi kivuissaan jo yhden yön joten annoin hänelle Kipukkaa kokeiltavaksi ja hän kertoi että kivut ja valvominen loppuivat heti kun appivaari siveli sitä pari kertaa kipukohteisiin. Hän ei ole palauttanut pyynnöistä huolimatta purkkia millään.

Hipiäistä tilasin hevosille mutta toisin kävi.
Minulla on pahasti allergisuutta hyönteisten puremiin (hyttysestä viinirypäleen, paarmasta omenan ja ampiaisesta voittokurpitsan kokoinen patti) joten sivelin sillä sääriäni joita koristaa monenlaiset puremat. Kutina ja paisutus helpottivat heti selvästi. Mutta lattialle sitä ei kannata ripostella, tulee liukas paikka.
Vanhemman pojan kuivat, helposti haavaantuvat sormet paranivat jo kertasivelyllä huomattavasti.
Hän kehui myös Hipiäisen tuoksua. Niin että hevosille emme tuota mainiota tuotetta nyt maltakkaan laittaa...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) tiistai, 12. heinäkuuta 2005 - klo 15. 02 (yli 9 vuotta sitten)
Liisukka, täältä löytyy paljon tietoa: Yrttitarha
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleLiisukka (2677 kpl) tiistai, 12. heinäkuuta 2005 - klo 15. 13 (yli 9 vuotta sitten)
Kiitos, Kurpitsa, niimpä tosiaan näyttää olevan!

Vielä kun kerrotte mikä yrtti tehoaa itsepintaiseen iskiaskipuun, niin olen ikuisesti kiitollinen!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) tiistai, 12. heinäkuuta 2005 - klo 15. 36 (yli 9 vuotta sitten)
Tuolla ylempänä Gini taisi mainita ainakin nokkosen. Tee sekoitus "kaikkiin särkyihin" ja aina kun kolottaa hörppää pullosta:))
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) tiistai, 12. heinäkuuta 2005 - klo 17. 34 (yli 9 vuotta sitten)
Heips - kiitos TMK palautteesta :-D

Kirjoittelen illemmalla enemmän kun päivä rauhoittuu. Tänään teen kipukka-öljyä muhimaan. Kuuma on kuin mikä ja helteessä pitää jaksaa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) tiistai, 12. heinäkuuta 2005 - klo 19. 46 (yli 9 vuotta sitten)
Olen aivan todella ajatellut, että kuinka te pystytte käyttämään sellasta ainetta kuin öljyä iholla. Jos öljyä tarttuu esim. vaatteisiin, vaikkapa vain salaattikastiketta tai pelkkää oliiviöljyä pullosta, tahrii se kyllä vaatteet, sohvat ja muut tekstiilit. Eikä lähde pesussa vielä 40 asteessa. Tietty sitten, jos ihon peittää jollain, ettei öljy leviä minnekään asiattomiin paikkoihin, ymmärrän sen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKathy(entinenChardonnay) (802 kpl) tiistai, 12. heinäkuuta 2005 - klo 21. 19 (yli 9 vuotta sitten)
Ginivuokko! Olen nyt kerännyt nokkosen siemeniä. Onko niillä käyttöä? Laitanko öljyyn "muhimaan"?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) keskiviikko, 13. heinäkuuta 2005 - klo 2. 00 (yli 9 vuotta sitten)
Ai tuo nokkosasia pääsi unohtumaan, kun heinätyöt on puolessavälin. Tulimme juuri kokoamasta heiniä ja ovat jo ladossa. Yrttien aurinkokuivatusta juu. Heinäsarat olivat luonnoheinää, eli hyvin yrttipitoista. Se on hevosille kaikkein maittavinta.

No nokkosesta ja sen siemenistä. Niissä on samat vaikuttavat aineet kuin koko nokkosessakin, mutta siinä on myös poikkeuksellisesti kasviperäistä testosteronin kaltaista yhdistettä. Siksi se käy kuulemma hyvänä lemmenlääkkeenä :-D

Voit laittaa sen joko öljyyn (kylmäpuristettu kasviöljy esim. rypsiöljy on hyvä) tai vahvaan alkoholiin. Kolme viikkoa on uuttumisaika molemmissa. Jos teet öljyyn, niin muista hämmentää kolmesti päivässä ja pidä purkki avoinna mutta harsolla peitettynä.

Katariina: öljy on erittäin hyvästä syystä käytössä. Se imeytyessään vie yrttien vaikuttavat aineet syvemmälle kudokseen. Annostus on ratkaiseva käytön ongelmattomuudessä - yrttiöljyjä levitetään vain sen verran kuin ihoon imeytyy. Yksi tippa levittyy muuten varsin suurelle alalle. Ihon laadusta riippuu kuinka pajon öljyä se imee. Kokemuksen mukaan suomalainen - yleensä kuiva - ihonlaatu imee öljyä varsin hyvin.

Itse pidän oliiviöljyä aika raskaana, niinpä suosin rypsiöljyä. Laadultaan sen pitää olla parasta mahdollista, eli tuoretta ja ehdottomasti kylmäpuristettua.

Nyt on pakko mennä nukkumaan...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) keskiviikko, 13. heinäkuuta 2005 - klo 8. 00 (yli 9 vuotta sitten)
Ginivuokko, niin hiukan ajattelinkin, jotta määrä kait sen määrää. Toisaalta, jos vaivaihinsa saa apua, voi kait istua kädet sylissä paraatisohvalla. Tai jalat kääreissä :).
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKathy(entinenChardonnay) (802 kpl) keskiviikko, 13. heinäkuuta 2005 - klo 10. 55 (yli 9 vuotta sitten)
Ginivuokko! Kiitos vastauksestasi. Taidan uuttaa siemenet kuitenkin alkoholissa. Viime kesänä kokeilin mm. mansikkalikööriä ja minttulikööriä, kanttarellisnapsia ja apilankukka-ruusulikööriä. Mielenkiintoisia projekteja ja helppoa hommaa! Nytkin on suunnitteilla monenlaista uutta kokeilua.
Iskias-kipuuni ja polvisärkyyn kun vain löytäisin apua!! Rohtoraunioyrttiä ja Ruotsinraunioyrttiä minulla kasvaa vaikka kuinka paljon, samoin isotakiaista, koiruohoa, eril. minttuja, kehäkukkaa, timjamia, piparjuurta ym.
Mukavaa olisi, jos löytyisi niille käyttöä!
Kiitos Gini upeista vastauksista. Tämä palsta on yksi p-netin mielenkiintoisempia!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) keskiviikko, 13. heinäkuuta 2005 - klo 12. 56 (yli 9 vuotta sitten)
Iskiaksen ja hermoperäisten vaivojen hoitoon on ehtottomasti erinomainen öljyuutoskasvi mäki- tai särmäkuismat. Niiden kukintolatva hienonnetaan oikein hienoksi yrttimassaksi ja peitetään kylmäpuristettuun oliiviöljyyn ja edellä kuvatulla tavalla hämmennnetään kolmen viikon ajan. Mäkikuisman kanssa käytän kylmäpuristettua oliiviöljyä. Pieni lisä eteerisistä öljyistä (esim. kataja, mustakuusi, rosmariini) terästää vaikutusta.

Listastasi kipua hoitavia yrttejä ovat raunioyrtit ja timjammi - piparjuurikin. Kehäkukka ja takiainen (juuri ja siemenet) ovat ihoa hoitava, mintut ruoansulatusta ja koiruohoja en käyttäisi sisäisesti ollenkaan sen sisältämän tujonin vuoksi.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) keskiviikko, 13. heinäkuuta 2005 - klo 12. 58 (yli 9 vuotta sitten)
P.S. Ukkoskuuro tuhosi lopun heinäntekoa... Mutta talven heinät on kuitenkin koossa! Että ei kamalan paljoa harmita.
Poistettu nimimerkki (id: 4315) keskiviikko, 13. heinäkuuta 2005 - klo 13. 31 (yli 9 vuotta sitten)
Viime yönä sain unenpäästä kiinni vasta kun laitoin Hipiäistä jalkoihin.

Kuivaan ihoon öljy imeytyy kuin saharan autiomaahan, parin minuutin päästä ei enää tahraa vaatteita tai lakanoita. Ja ei sitä tietenkään kannata lotrata palksua kerrosta kerrallaan, vaan ohuesti. Näin minä olen kokenut asian.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) perjantai, 15. heinäkuuta 2005 - klo 13. 35 (yli 9 vuotta sitten)
Katariina, tuo Ginin Kipukka-voide on ihan kiinteää (mukana mehiläisvahaa), ei varmaan jää öljyistä tunnetta.

Kyllä kelpaa taas kastelukannua kantaa kun ei särje kyynerpäätä:) Suosittelen!!
Poistettu nimimerkki (id: 4315) perjantai, 15. heinäkuuta 2005 - klo 14. 17 (yli 9 vuotta sitten)
Hahaa, sain eilen kipukkapurkkini takaisin kun oikein vaadin vieraiden aikana : D
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKathy(entinenChardonnay) (802 kpl) maanantai, 1. elokuuta 2005 - klo 20. 06 (yli 9 vuotta sitten)
Ginivuokko! Laitoin 2 viikkoa sitten lasipurkkiin rohtoraunioyrtin lehtiä, mäkikuisman, mesiangervon ja siankärsämön kukkia sekä timjamia ja kylmäpuristettua luomurypsiöljyä. Purkki on melko suuri ja tuota öljyä meni 1,5 litraa. Seos on paksua mönjää ja olen sekoitellut sitä päivittäin. Viikon kuluttua aion sen siivilöidä. Onko se sitten valmista kivunhoito-öljyä? Miten sitä pitäisi säilyttää?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) maanantai, 1. elokuuta 2005 - klo 20. 46 (yli 9 vuotta sitten)
Siivilöin äsken oman kipuöljyni:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) maanantai, 1. elokuuta 2005 - klo 21. 46 (yli 9 vuotta sitten)
Chardonnay - kivun ulkoiseen hoitoon tehtyä öljyä olet tehnyt. Jos haluat terästää vaikutusta, niin hae luontaistuotekaupasta eteeristä rosmariinia (haista ensin että kestät sen vahvaa tuoksua - jotkut hajuherkät henkilöt eivät sen tuoksua kestä pärskimättä) Myös eteerinen kataja ja Mustakuusi ovat hyviä kivun hoidossa.

Saat vähän reilun litran tuota kipuöljyä. Siihen voi laittaa yhden pikkupullon eteeristä rosmariinia ja saman verran katajaa tai mustakuusta. Suosittelen Frantsilan eteerisiä öljyjä. Ne ovat laaduikkaimpia mitä Suomesta saa.

Öljyn voi siivilöidä varaamalla apukädet ja ämpärin sekä harsokankaan. Koko öljysotku kaadetaan harson läpi ämpäriin (tmv. astia) ja loput öljystä puristellaan harsonyytistä sen minkä siitä lähteee.

Itse kirkastan öljyn antamalla sen laskeutua vuorokauden verran ja kaatamalla kirkkaan öljyn varovasti toiseen astiaan. Sakkaa en käytä.

Sitten sekoitetaan eteeriset öljyt ja pullotetaan pieniin pulloihin, jotka säilytetään valolta suojattuna ja viileässä. Säilyvyys on n. 1.5 vuotta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) maanantai, 1. elokuuta 2005 - klo 21. 47 (yli 9 vuotta sitten)
Kiva muuten kun innostus leviää!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKathy(entinenChardonnay) (802 kpl) maanantai, 1. elokuuta 2005 - klo 22. 14 (yli 9 vuotta sitten)
Ginivuokko, kiitos! Uskon, että innostus tulee vauhdilla lisääntymään. Pakko on kokeilla muutakin kuin särkylääkkeitä, joita lääkärit ihmisille määräävät ja syöttävät suut ja silmät täyteen (olen kohta kaksi vuotta popsinut niitä roppakaupalla). Jos tämä kipukkaöljy nyt tehoaa, palkitsen Sinua aivan varmasti!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleBinja (606 kpl) tiistai, 16. elokuuta 2005 - klo 13. 03 (yli 8 vuotta sitten)
Tuhannet kiitokset Ginille Hengetär-yrttiuutteesta. Eipä tartte enää yskiä keuhkojansa pihalle... Tosi tehokasta, eikä tule pahaa oloa niinkuin apteekin tehokkaista yskänlääkkeistä. Voin vilpittömästi suositella myös muille.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTanu (2598 kpl) keskiviikko, 26. lokakuuta 2005 - klo 0. 59 (yli 8 vuotta sitten)
Hahaa, minkä ihanan keskustelun löysin. Nyt ei tarvitse hoitaa lapsia koirien ohjeilla! 8D
Minä uskon vakaasti, että yrteistä on apua, kun kaikki on tutkittu, laktoosit, keliakiat sun muut eikä mitään varsinaista sairautta ole löydetty. Aaloeta kehiin, Vilustusta kitusiin, vähän Masukkaa silloin tällöin (ei kaikkia päällekkäin tietenkään) ja Kaamosta mammalle... Ja (ainakin meidän perheen) maailma pelastuu!

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) keskiviikko, 26. lokakuuta 2005 - klo 9. 38 (yli 8 vuotta sitten)
Miulla on täksi talveksi valmiina kaapissa yskänrohtoa, kipulääkettä ulkoisesti ja sisäisesti ja jos vaihdevuosioireet yllättävät niin siihenkin on lääke valmiina. Viime talvena flussa-rohto toimi ainakin tosi hienosti.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) keskiviikko, 26. lokakuuta 2005 - klo 21. 49 (yli 8 vuotta sitten)
Olette ihania, ihmiset!
Lämmittää aina niin pirskuleesti kun kuulee kuinka apua on löytynyt.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTanu (2598 kpl) keskiviikko, 26. lokakuuta 2005 - klo 23. 24 (yli 8 vuotta sitten)
Hymyssäsuin luin viime yönä kuinka Gini tuolla ketjun alussa melkein tasan kaksi vuotta sitten haaveili, että toivottavasti saisin näistä unelmistani jotain aikaiseksi ja jonkinlaista ansiontynkääkin... Ja kuinkas sitten kävikään? Hyvin kävi, meidän vaivaisten onneksi! 8D
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) perjantai, 28. lokakuuta 2005 - klo 1. 25 (yli 8 vuotta sitten)
Kiitos tanu, kiva oli käydä lukemassa omiakin ajatuksia muutamien vuosien takaa. Unelmat käyvät kuulkaas toteen. Niihin kannattaa uskoa. Unelmilla on siivet, jotka lennättävät uskomattomiin korkeuksiin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) torstai, 17. marraskuuta 2005 - klo 21. 44 (yli 8 vuotta sitten)
Tein ihanaa oliiviöljyä, johon liotin basilikaa ja valkosipulia. Pullotan sen ja jaan joululahjapaketeissa ruoanlaitosta innostuneille ystävilleni. Koristeeksi tällään joka pulloon vielä rosmariininoksan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällenemesia (650 kpl) maanantai, 20. helmikuuta 2006 - klo 14. 59 (yli 8 vuotta sitten)
Ennen EU:ta oli semmoinen sydänlääke kun Cardiosedan, joka sitten direktiivien tarkennuksen myötä lopettiin siksi että siinä oli jotain kasviuutetta. Lääkärit myöntävät että se oli hyväksi havaittu ja tehosi todella. Vastaavaa ei ole olemassa enää.

Tietääkö joku mikä kasviuute se on ollut ja onko sitä jossain luonnontuotteissa tai saako sitä niissäkään myydä?

Ginivuokolla taitaa olla tietoa vai onko?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleInki (7432 kpl) maanantai, 20. helmikuuta 2006 - klo 18. 20 (yli 8 vuotta sitten)
Nemesia, adonisyrttiuute ja kielouute lukee vanhassa farmacassa cardiosedanin kohdalla...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) maanantai, 20. helmikuuta 2006 - klo 20. 05 (yli 8 vuotta sitten)
Nemesia - tuota sinun pitää kysyä luontaistuotekaupoista, epäilen kyllä noiden yrttien saatavuutta. Sydänvaivojen hoidon jättäisin kyllä ihan lääkäreiden valvontaan - on ne vain sen verran vakavia juttuja.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällenemesia (650 kpl) maanantai, 20. helmikuuta 2006 - klo 20. 17 (yli 8 vuotta sitten)
Inkivääri kiitos tiedosta, minulla oli niin uusi Pfarmaca Fennica ettei siinä ollut enää Cardiosedania.
Kyselen luontaistuotekaupasta noita jos sieltä löytyy.

Arvasin että täältä se tieto löytyy. On tämä kumma paikka, asia kun asia tietoa tulee:)))
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällenemesia (650 kpl) maanantai, 20. helmikuuta 2006 - klo 20. 24 (yli 8 vuotta sitten)
Ginivuokko, vaiva ei koske minua, mutta auttaisin ystävää. Hänelle on kaikki mahdolliset tutkimukset tehty sairaalassa ja erikoislääkärit vain pudistelee päätään. Sanovat että cardiosedan auttaisi jos sitä vielä olisi saatavana.
Se kuulemma tehosi ennenvanhaan, miksei siis nytkin.
Monissa asioissa luontaistuote on auttanut vaikkei varsinaiset lääkkeet ole tehonneet.

Palataan asiaan jos ja kun uutteet löytyvät.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleInki (7432 kpl) maanantai, 20. helmikuuta 2006 - klo 20. 53 (yli 8 vuotta sitten)
Heh, minun P. Fennicani on jo kunniakkaassa 15 v. iässä, joten sieltä löytyy vain näitä vanhoja kunnon lääkkeitä=)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällenemesia (650 kpl) maanantai, 20. helmikuuta 2006 - klo 22. 54 (yli 8 vuotta sitten)
Ja minä kun olin niin tyhmä että heitin vanhat fennicat pois kun sain uusia. Kaikkea muuta yritän säästää 10 vuotta, paljon olematontakin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) tiistai, 21. helmikuuta 2006 - klo 0. 14 (yli 8 vuotta sitten)
Sekä adonisyrtti että kielo ovat kumpikin paitsi myrkyllisiä mutta myös apteekkirohdoksia. Eli tuon Cardiosedanin väärtiä tuotetta ei saa ihan lainsäädännöllisistä syistäkään. Jos luotaistuotekaupoista kyselee, niin sydänvaivoihin on lähinnä orapihlajauute. Sitäkään ei sovi käyttää jos on beetasalpaajat käytössä.

Jos lääkärit nostavat kädet pystyyn, niin sitten menisin kyllä vyöhyketerapeutille ja pyytäisin hoitamaan munuaisia. Sitä kautta autetaan sitten sydäntä. Tämä näin mutuna tapausta tuntematta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällepujo (1870 kpl) tiistai, 21. helmikuuta 2006 - klo 19. 46 (yli 8 vuotta sitten)
Viron apteekeissa, ainakin luontaistuotteisiin panostavissa, on paljon enemmän tuollaisia Cardiosedanin tapaisia valmisteita. Jos siellä päin on käyntiä, kannattaa kysellä. En tosin tiedä kuin Saaremaa apteekin Kuressaaressa, joka on näihin paneutunut, mutta kyllä sellainen varmasti löytyy Tallinnastakin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällenemesia (650 kpl) tiistai, 21. helmikuuta 2006 - klo 21. 01 (yli 8 vuotta sitten)
Kiitoksia vinkeistä, vien viestiä ystävälle. Eipä tullut tuo Viro ensimmäisenä mieleen, mutta onhan sekin jo EU-maa. Kaikki maat eivät silti EU:ssakaan noudata samoja ohjeita yhtä tunnon tarkasti kun mallioppilas Suomi.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) tiistai, 21. helmikuuta 2006 - klo 21. 09 (yli 8 vuotta sitten)
Nyt menee kyllä riskialueelle ainakin minun mielestäni. Kun on kysessä ns. apteekkirohdokset, niin silloin niiden myrkyllisyys on annoksesta kiinni. Eli ne eivät ole turvallisia ottaa ilman lääkärin valvontaa. Omin päin en niitä ottaisi oman terveyden ja turvallisuuden takia.

Vaikutukset eivät siis ole pelkästään positiivisia, sen vain tahdoin sanoa. Kyse on asiantuntemuksesta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällepujo (1870 kpl) keskiviikko, 22. helmikuuta 2006 - klo 0. 17 (yli 8 vuotta sitten)
JOS esim. Cardiosedan on EUssa kielletty, niin ei sitä sitten Virostakaan saa. Mutta meillä voi sen saamattomuus johtua siitä, että ei apteekeissa juurikaan ole luontoperäisiä lääkkeitä, myydään vain suurten valmistajien hienoja patenttivalmisteita.
Virossa on vielä kunniassa nuo rohdoksista valmistetut lääkkeet.
Jos C on reseptilääke, siellä pitää olla virolaisen lääkärin resepti, suomalainen ei kelpaa. Apteekista osaavat kyllä neuvoa , siellä ei ole vaikea päästä lääkärille.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) perjantai, 12. toukokuuta 2006 - klo 9. 30 (yli 8 vuotta sitten)
Titamiini, joko siulla näkyy penkissä tälläistä?

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) perjantai, 12. toukokuuta 2006 - klo 17. 16 (yli 8 vuotta sitten)
Enpä ole käynyt katsomassa mitä migreenirohdolle kuuluu. Täytyypä käydä katsomassa miten reunuspäivänkakkara jakselee! Lämmöllä muistan lähettäjäänsä :)

Yrttimaa on vielä retuperällä, kun punnerran perennapenkeissä. Huvi ensin, sitten työ....
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHelmiNukkajäkkärä (3418 kpl) perjantai, 12. toukokuuta 2006 - klo 17. 44 (yli 8 vuotta sitten)
Reunuspäivänkakkarako migreenirohto??? Miten sitä käytetään?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) perjantai, 12. toukokuuta 2006 - klo 19. 27 (yli 8 vuotta sitten)
Mie olen kuivannut ja hauduttanut teeksi, lisäksi olen laittanut sitä kiputinktuuraan.
Täältä lisää
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) perjantai, 12. toukokuuta 2006 - klo 19. 36 (yli 8 vuotta sitten)
Kurpitsa: kävin katsomassa. Niitä on - tai sitten vesiheinän alkuja... pian väri paljastaa kumpiako ovat :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) perjantai, 12. toukokuuta 2006 - klo 20. 23 (yli 8 vuotta sitten)
Reunuspäivänkakkaran siementaimet (joita on paljon) on vähän keltasävyisempiä kun muut taimet.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) lauantai, 13. toukokuuta 2006 - klo 21. 25 (yli 8 vuotta sitten)
Olen epäillyt reunuspäivänkakkaraksi ruukullista, jonka sain Poppiukselta edelliskesänä. Luulin sitä yksivuotiseksi, mutta nyt on jo toinen kevät jolloin se nousee. Toinen vaihtoehto voisi olla kyllä peikonkakkarakin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) perjantai, 7. heinäkuuta 2006 - klo 13. 29 (yli 8 vuotta sitten)
Reunuspäivänkakkarasta olen kuivattanut lehtiä ja kukkia teen tapaan käytettäväksi. Tai käyttänyt tinktuurassa tuoreena.
Mesiangervot yms kasvit nyt parhaimmillaan rohtojen tekoon!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) perjantai, 7. heinäkuuta 2006 - klo 20. 03 (yli 8 vuotta sitten)
Kävin mökin rannasta keräämässä aika kasan Mesiangervojen kukintoja ja Siankärsämän kukintoja. Rohtoja muhimaan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) perjantai, 7. heinäkuuta 2006 - klo 20. 15 (yli 8 vuotta sitten)
Siinä on ainekset mukavalle kipuöljylle. Rohtoraunioyrttiä sekaan, niin on samanlainen kuin Titamiini Kipukka-öljy. Timjami, rosmariini, mustakuusi, kataja ja inkiväärikin sopii eteerisinä öljyinä terästämään vaikutusta.

Öljyksi suosittelen kylmäpuristettua rypsi- ja oliiviöljyä (2:1).

Kokeilkaa tehdä, se on kivun ja tulehduksen ulkoisena hoitona ällistyttävän tehokasta. Apteekin voiteet ja emulgeelit ei pärjää vertailussa mitenkään päin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) perjantai, 7. heinäkuuta 2006 - klo 20. 16 (yli 8 vuotta sitten)
Kurpitsan kanssa samoja rohtoja työstetään :)

Huomenna kerään minäkin Kipukkaöljyvärkkejä, meillä mesiangervo vasta aloittelee. Frantsilasta tuli iso paketti eteerisiä höysteitä. Kallis paketti...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) perjantai, 7. heinäkuuta 2006 - klo 20. 19 (yli 8 vuotta sitten)
Miulla on vielä viime syksyistä kipuöljyä jäljellä joten aion flunssälääkettä tehdä ja viinaa tietenkin pohjaksi:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) perjantai, 7. heinäkuuta 2006 - klo 21. 37 (yli 8 vuotta sitten)
Henrietta Kress kirjoittelee Hesarin sivulla tuon tuosta. Antoi kerran sellaisia ohjeita korvakivun hoidosta, että asiantuntija katsoi aiheelliseksi varoittaa moisesta "itselääkinnästä" ja antoi paremmat ohjeet. Kressillähän on oma lehmä ojassa, kun hän on niitä kirjoja kirjoitellut. Myyntityötähän ne ovat nuo jutut Hesarissa.
Poistettu nimimerkki (id: 4655) perjantai, 7. heinäkuuta 2006 - klo 22. 22 (yli 8 vuotta sitten)
Muistaakseni H. Kressillä on aika paljon koulutusta "moisesta itselääkinnästä".
eikös hän ole muuten Henriette?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKassikäpp (3053 kpl) perjantai, 7. heinäkuuta 2006 - klo 23. 24 (yli 8 vuotta sitten)
Yrttien allergisoivista vaikutuksista en voi kyllin varoittaa!
Joillekin ne käyvät pikkuvaivoihin, toisille vooivat aiheuttaa anafylaktisen shokin. Kaikki, mikä tulee "luonnosta", ei välttämättä ole hyväksi.
Poistettu nimimerkki (id: 4655) perjantai, 7. heinäkuuta 2006 - klo 23. 32 (yli 8 vuotta sitten)
Ja kaikki, mitä lääkärit reseptillä määrää, ei välttämättä ole hyväksi. Niistäkin voi saada sen anafylaktisen shokin tai muita lievempiä sivuvaikutuksia.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekibuvitsi (8785 kpl) perjantai, 7. heinäkuuta 2006 - klo 23. 32 (yli 8 vuotta sitten)
ei tietenkään,mutta Hetta (tuttujen kesken:) tietää aivan varmasti mistä puhuu ja kirjoittaa...
eikä päätoimisesti elätä itseään kirjoillaan...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekibuvitsi (8785 kpl) perjantai, 7. heinäkuuta 2006 - klo 23. 33 (yli 8 vuotta sitten)
siis ennen Rissaa mun viesti......
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) lauantai, 8. heinäkuuta 2006 - klo 8. 30 (yli 8 vuotta sitten)
Kuuntelin hänen haastattelunsa (siis tämän Henrietten) ja ihmettelen vieläkin, miten valtavava yrttien voima on. Tuntui löytyvän ratkaisu kaikkiin vaivoihin. Yrttitiedottamisessa on vain se vika, että kun uutta kirjaa kirjoitetaan, siihen ladellaan vain kaikki kirjallisuudesta löydetyt maininnat kunkin yrtin vaikutuksesta kuhunkin vaivaan. Löydetyn tiedon pätevyyden kriteeri on lähinnä se, miten kaukaa historiasta se on löydetty. Eräskin Kiinan kasvikuntaan perehtynyt kasvitieteilijä (en muista nimeä) oli siinä sivussa kerännyt kasveista kaikki maininnat niiden lääkintäkäytöstä ja tempaissut kirjan ja lehtihaastattelun mukaan juoda rillitti itsekin näitä litkuja päivittäin.
Varsinkin jatkuva kasveista saatujen uutteiden "varmuuden vuoksi" tapahtuva ryypiskely on vähintäänkin harkitsematonta, koska pitkäaikaisvaikutuksista ei ole olemassa tutkittua tietoa. Ihmisen verta puhdistavat elimet, maksa ja munuaiset ovat siinä helisemässä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekibuvitsi (8785 kpl) lauantai, 8. heinäkuuta 2006 - klo 9. 34 (yli 8 vuotta sitten)
yhtä "vaarallista" kuin mättää sisäänsä varmuuden vuoksi antibiootteja,särky-ym.lääkkeitä,joka on paljon,paljon yleisempää...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) lauantai, 8. heinäkuuta 2006 - klo 10. 04 (yli 8 vuotta sitten)
Antibiootteja ei mätetä varmuuden vuoksi. Niille pitää olla lääkärin resepti. Varmuuden vuoksi ei mätetä myöskään särkylääkkeitä. Käyttäjällä on kipuja, mutta niiden syy pitäisi selvittää. On myös kiputiloja, joiden syytä ei tunneta; niidenkin takia on joidenkin ihmisten pakko käyttää kipulääkitystä edes joten kuten pärjätäkseen, vaikka se ei terveellistä olekaan.
Yrteistä ihmettelen erikseen niitä, joiden sanotaan jotenkin puhdistavan kehoa, poistavan nesteitä jne ja joita ihan terveet ihmiset käyttävät päivittäin ollakseen vielä terveempiä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekibuvitsi (8785 kpl) lauantai, 8. heinäkuuta 2006 - klo 10. 54 (yli 8 vuotta sitten)
ei kolme neljä reseptittä hankittua kipulääkettä lievitä oireita yhtään enempää kuin yksi ohjeen mukaan otettu?
jospa kupillinen kamomillateetä ja hyvä nokkoskeitto olisi terveellisempää ja edullisempaa ja kipeän kohdan päälle haude vaivaa helpottavasta kasvista??
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) lauantai, 8. heinäkuuta 2006 - klo 14. 29 (yli 8 vuotta sitten)
Mie olen kuulunut siihen porukkaan jotka vetää särkylääkkeitä vuodessa aikamoisen kasan. Nykyisin tinktuuran tekijänä on käyttö pienentynyt mahottomasti ja olen paljon miellyttävämpi kanssaihmisille:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHanneleRuattist (3278 kpl) lauantai, 8. heinäkuuta 2006 - klo 18. 52 (yli 8 vuotta sitten)
Niin, anttipa, ja telkussa kerrottiin, et uskovaiset elävät kauemmin ja ovat terveempiä - kuin me pakanat.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) lauantai, 8. heinäkuuta 2006 - klo 20. 46 (yli 8 vuotta sitten)
Kattos kun en ollut huomannut tätä keskustelua aiemmin :)

Kerronpas omat kokemukseni korvatulehduksesta. Oma esikoistyttäreni oli ns. korvatulehduskierteessä pienenä. Se tarkoittaa kolmen-neljän viikon välein antibioottikuuria. Juuri kun kuurin jälkeen on todettu korva terveeksi, niin viikon sisällä se on taas tulehtunut. Maha tietenkin oli kuralla ja tyttö kärttyinen ja kipeä.

Talvi rumbattiin tuota antibioottia ja odotin kesää hartaasti ja punoin sopivaa yrttiuuteyhdistelmää. Lääkäri puhui tuubien asentamisesta korviin.

Kesällä tilanne rauhoittui ja keräsin ja kasvatin ratamoa, ukontulikukkaa, siankärsämöä, punahattua, timjamia ja propolista. Syksyllä ekan nuhan jälkeen tuli korvakipu - tietenkin yöllä kuten tavallista. Annoin ensin panadolin turruttaakseni kivun, joka korvatulehduksessa on lähinnä helvetillinen. Laitoin pumpulipuikkoon uutetta ja pyyhin sitä korvakäytävän sisälle, pumpuli sitten tukkimaan korvakäytävää. Sisäisesti annoin ikävuosien verran tippoja lasilliseen vettä. Tunnin välein kolme kertaa toistin hoidon. Aamulla korva oli kivuton. Jatkoin hoitoa 3-4 päivää, 3 kertaa päivässä. Käytin normaalisti korvakontrollissa ja korva todettiin terveeksi. Ilman antibioottia.

Jokaisen nuhan jälkeen toistui sama juttu ja hoito oli aina yrteillä. Korvakontrolli viikon päästä. Joka kerta tulehdus oli pois.

Samalla hoidin lapsen suolistoa probiooteilla ja aloella, koska antibiootti tuhoaa hyvän suoliston bakteerikannan. Ripulit rauhoittuivat ja lapsen normaali vastustuskyky palasi. Nykyisin lapsi on erittäin terve, eikä antibioottikuureja ole sen koommin tarvittu.

Ja Anttipa - yrttien voima on käsittämättömän vahva ja tervehdyttävä. Mutta kuten tiedät, minulla on vuosikymmenten kokemuksen lisäksi oma lehmä ojassa koska valmistan ja myyn yrttituotteita. En tätä kuitenkaan tekisi, jollen olisi satavarman vakuuttunut siitä, että ne todella toimivat. Rahaa tekisi melkein missä tahansa ammatissa vähemmällä työllä enemmän. Tätä hommaa tekee vain sydämellä.

Oireiden hoidon sijasta pyrin vaikuttamaan vaivan syyhyn. Siitä ei edes lääkärit aina ymmärrä. Tässä anttipalle seuraava keskustelun avaus :D
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) sunnuntai, 9. heinäkuuta 2006 - klo 9. 09 (yli 8 vuotta sitten)
"Oireiden hoidon sijasta pyrin vaikuttamaan vaivan syyhyn. "
Mikähän se tuossa korvakiputapauksessa on, se syy nimittäin? Siis se syy, jota lääkärit eivät hoida vaan hoitavat vain oiretta eli kipua.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleParatiisileski (286 kpl) sunnuntai, 9. heinäkuuta 2006 - klo 9. 17 (yli 8 vuotta sitten)
Täällä poika 9v on pahassa kuumeisessa flunssassa ja korvissakin tuntuu jo lievää painetta. Tällä lapsella on vauvasta asti tullut takuuvarmasti korvatulehdus jokaisen flunssan jälkitautina, mutta nykyään korvakipua ei tulehduksesta huolimatta juurikaan tule, joten olen välttänyt antibiootteja ja antanut tulehduksen mennä ohitse omia aikojaan. No uiminen on taas loppu joksikin aikaa, harmi, on niin ihanat ilmat!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällesailasi (7926 kpl) sunnuntai, 9. heinäkuuta 2006 - klo 11. 28 (yli 8 vuotta sitten)
Paratiisilesken linja on aika monessa Euroopan maassa ihan virallinen lääketieteen linja: odotetaan, että elimistö parantaa itse itsensä. Jäkitarkastus silti tarpeellinen yleensä. (Siis puhun tästä "virallisesta" linjasta).

Kertokaa minulle, miksi elimistö pystyy parantamaan nuhan ja yskän, mutta korvatulehdukseen Suomessa pukataan antibioottia?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleriresa (875 kpl) sunnuntai, 9. heinäkuuta 2006 - klo 11. 45 (yli 8 vuotta sitten)
Meillä aikanaan esikoinen kärsi jatkuvista korvatulehduksista, ja terv.kesk.lääk. tuuppasi aina vaan antibiootti reseptin. Kerran hermostuin, ja vaadin lähetettä lastenlääkärille, lopulta saatiinkin lähete. Lastenlääkäri totesi lapsella olevan suuret kita- että nielurisat ja lähetti lapsen leikkaukseen. Leikkauksen jälkeen ei lapsella ole ollut korvatulehduksia. Monta kuuria olisi jäänyt syömättä, jos terv.kesk.lääk. olisi etsinyt syytä jatkuviin tulehduksiin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePaulastiina (5510 kpl) sunnuntai, 9. heinäkuuta 2006 - klo 12. 23 (yli 8 vuotta sitten)
Jostakin olen kuullut tai lukenut, että toinen puoli niin lasten korvatulehduksista kuin lehmien utaretulehduksistakin paranee ilman hoitoa. Etukäteen on vain vaikea arvella, kumpaan puolikkaaseen mikäkin tapaus kuuluu. Ja jos mihin syydetään paljon antibiootteja, niin lehmiin, mutta onneksi vähenemään päin lie sekin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) sunnuntai, 9. heinäkuuta 2006 - klo 21. 12 (yli 8 vuotta sitten)
Titamiini: "Oireiden hoidon sijasta pyrin vaikuttamaan vaivan syyhyn. "
Anttipa: "Mikähän se tuossa korvakiputapauksessa on, se syy nimittäin? Siis se syy, jota lääkärit eivät hoida vaan hoitavat vain oiretta eli kipua."

Anttipa on nyt ihan kesäterässä :) kun noin pehmeästi kommentoi.

Korvatulehduksessa pitää hoitaa syytä - tulehdusta. Antibiootit tepsivät siihen aiheuttaen kuitenkin sivuvaikutuksia, joista immuniteetin lasku (johtuu paksusuolen bakteerikannan vahingoittumisesta) on pitkävaikuteisin ja hankalin.

Viitaukseni oireen tai syyn hoitoon oli epäselvästi yleisempi - ei niinkään tähän simppeliin korvatulehduksen hoitoon viittava.

Korvatulehduspotilaan äitinä voin kyllä jakaa sellaisen kokemuksen, että sitä ei yksinkertaisesti voi jättää hoitamatta. Se on niin kipeä, ettei sitä yksikään vanhempi voi vierestä katsoa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePähkämö (234 kpl) sunnuntai, 9. heinäkuuta 2006 - klo 21. 24 (yli 8 vuotta sitten)
Sairastin itse tämän välikorvantulehduksen ensimmäistä kertaa kypsässä iässä. Voin sanoa, että mitään kivuliaampaa ja hankalampaa tilannetta ei ole elämässäni vielä vastaan tullut. Eka antibioottikuuri ei tehonnut, toinen tehosi, mutta kivut olivat jo valtavat. Pää ei asettunut tyynylle mitenkään, aina koski leukaperistä päänuppiin saakka. Pystypäinkään ei voinut olla. Puheäänet kuuluivat kummallisen vaimennettuina ja epätodellisina. En juurikaan käytä särkylääkkeitä, mutta tuolloin oli pakko ylittää kaikki suositusrajat, että pystyi edes paikoillaan olemaan. Joten, niinkuin Titamiini totesi, kyllä lapsiparat täytyy heti saada hoitoon tämän vaivan iskiessä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleParatiisileski (286 kpl) sunnuntai, 9. heinäkuuta 2006 - klo 21. 34 (yli 8 vuotta sitten)
Pähkämö, samanlaiset kauhukokemukset minullakin aikuisiän välikorvantulehduksesta. Käsittämättömän nopeasti kipu koveni ensimmäisestä tunteesta korvassa. Ulisin kuin pikkulapsi odotushuoneessa, kipu oli aivan järjetön. Alle kahden tunnin korva puhkaistiin ja paine oli niin kova että lääkärin valkoinen takki meni samantien pyykkikoriin :). Seuraavana yönä tulehtui toinenkin korva ja puhkesi itsellään :(((. Kolme seuraavaa yötä korvat valuivat melkoisen ikävää nestettä, yäk! Antibiootit olivat kyllä silloin tarpeen, vaikka olisin kylläkin käyttänyt vaikka ämpärillisen yrttejäkin jos kipu olisi sillä poistunut.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällesailasi (7926 kpl) sunnuntai, 9. heinäkuuta 2006 - klo 23. 35 (yli 8 vuotta sitten)
Eikö se kipu hellitä kipulääkkeellä? (Mulla ei ole koskaan ollut korva- tai hammassärkyä, joten niistä en tiedä mitään. Synnytyspoltot sentään olen kärsinyt miekin ;-)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePähkämö (234 kpl) maanantai, 10. heinäkuuta 2006 - klo 18. 02 (yli 8 vuotta sitten)
Hevoskuuri kipulääkitystä antaa muutaman tunnin unen. Ja taas sama vihlonta alkaa pikku hiljaa. Minusta tulehtunutta korvaa kuvaa se, kuin olisi työnnetty ja oikein tungettu tiiviisti korvakäytävät täyteen jotain itsestäänlaajenevaa uretaanivaahtoa. Paine tuntuu sellaiselta, kuin koko pää olisi räjähtämäisillään ulos korvien kautta. Ikävä olotila.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletrekooli (2818 kpl) maanantai, 10. heinäkuuta 2006 - klo 20. 46 (yli 8 vuotta sitten)
Minulta on kerran aikuisiällä puhkaistu tärykalvo korvatulehdksen takia. Hoitaja läpsi naamalle, piti päätä pystyssä, vaati pitämmän silmiä auki, mutta kun meinasi taju lähteä kovasta kivusta, kun lääkäri imi korvakäytävästä siellä olematonta märkää. Säälin, säälin todella niitä pieniä lapsia, joille tämä tehdään ilman puudutusta. Lääkäri ei aikonut edes sairaslomaa antaa, vaikka toimenpiteen jälkeen kipu vieläkin yltyi ja alkoi talttua vasta 12 tunnin päästä ensimmäisestä penisilliinistä.
(tässä ei tosin mainittu yrttejä ollenkaan, olisin syönyt vaikka tuoreita nokkosia, jos se olisi auttanut)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleParatiisileski (286 kpl) tiistai, 11. heinäkuuta 2006 - klo 20. 17 (yli 8 vuotta sitten)
Tuo Pähkämön toteama asia laajenevasta uretaanivaahdosta korvassa (tai pään sisällä) on juuri se kammottava kivuntunne! Ennemmin mukulan synnytän kuin tuon korvatulehduksen kestän....noin niinkuin vertailukohtana :D
Nim. kolme muksua synnyttänyt
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleParatiisileski (286 kpl) sunnuntai, 16. heinäkuuta 2006 - klo 17. 55 (yli 8 vuotta sitten)
Sain silmätulehdustartunnan pojalta (välitön käsienpesu silmäntutkimuksen jälkeen unohtui) ja nyt sitten yritän muistella mikä yrtti olikaan se joka auttoi silmätulehdukseen? Kamomillako?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) sunnuntai, 16. heinäkuuta 2006 - klo 18. 48 (yli 8 vuotta sitten)
Jep, kamomilla se on.
Sillä olen muutaman lasten ja yhden oman silmätulehduksen hoitanut, harvinaisen tehokas yrtti tuohon vaivaan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällesailasi (7926 kpl) sunnuntai, 16. heinäkuuta 2006 - klo 19. 17 (yli 8 vuotta sitten)
Ja ihan keitetyllä, jäähdytetyllä vedellä itse olen tulehtunutta silmää putsaillut.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletrekooli (2818 kpl) sunnuntai, 16. heinäkuuta 2006 - klo 19. 25 (yli 8 vuotta sitten)
Hauduta kamomillaa n.10 min ja siivilöi. Kasta pumpulitupot ja laita silmille. Ota hyvä asento ja nauti jäljelle jäänyt kamomillatee vaikka hunajan kanssa. Taivaallisen hyvää (siis sellainen kuivatuista kukinnoista haudutettu)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleParatiisileski (286 kpl) sunnuntai, 16. heinäkuuta 2006 - klo 19. 29 (yli 8 vuotta sitten)
Kiitos vain, muistin siis oikein! Nyt tietysti unohdin ostaa sitä teetä kauppareissullani, joten jää hoito huomiseen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleNefertity (282 kpl) maanantai, 24. heinäkuuta 2006 - klo 22. 48 (yli 8 vuotta sitten)
Lääkitsevät yrtit, täältä näytti löytyvän keskusteluketju tästäkin!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) keskiviikko, 13. syyskuuta 2006 - klo 11. 48 (yli 7 vuotta sitten)
Sain vihdoinkin tinktuurat tehtyä. Osa yrteistä oli pakastettuna tähän asti. Ei ensi talvena kipu, flunssa eikä vaihdevuosioireet vaivaa (toivottavasti:)

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTolkku (2160 kpl) keskiviikko, 13. syyskuuta 2006 - klo 11. 50 (yli 7 vuotta sitten)
Kaikkeen se pesto-kastike auttaakin :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemoonflower (1051 kpl) keskiviikko, 13. syyskuuta 2006 - klo 11. 53 (yli 7 vuotta sitten)
Mitä pistit purkkeihin? Mekö uteliaita, no tottakai. ;)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) keskiviikko, 13. syyskuuta 2006 - klo 12. 14 (yli 7 vuotta sitten)
Tuntuu että kaikki on nykyisin säilötty viinaan, luumut, viinimarjat ja yrtit:) Mukava talvi tulossa.
Flunssa lääkkeeseen tyrkkäsin sitruunamelissaa, piparjuurta, minttua, ryytisalviaa, soikkoratamoa ja reunuspäivänkakkaraa.

Kipulääkkeeseen mesiangervoa, siankärsämöä, reunuspäivänkakkaraa, sitruunamelissaa.

Vaihdevuosilääkkeeseen suurin osa salviaa, sitruunamelissaa, siankärsämöä, mesiangervoa. Tänä vuonna en muistanut valkoapilaa siihen kerätä. Salvia on noihin oireisiin tosi hyvä lääke.

Suhde n.5dl 50% viinaa ja reilut 200g yrttejä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHanneleRuattist (3278 kpl) keskiviikko, 13. syyskuuta 2006 - klo 13. 32 (yli 7 vuotta sitten)
Meillä syö miehet eniten tuota pestoa... :|
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleLissu (1016 kpl) keskiviikko, 13. syyskuuta 2006 - klo 14. 53 (yli 7 vuotta sitten)
Pieni lisäys uutteiden teko-ohjeisiin:
Tuoreille yrteille käytetään 80-95 % alkoholia, kuivatuille 50-60 %
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) keskiviikko, 13. syyskuuta 2006 - klo 15. 19 (yli 7 vuotta sitten)
Tarkoitatko, että laimennetaan siivilöimisen jälkeen?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemahla (29 kpl) keskiviikko, 13. syyskuuta 2006 - klo 15. 22 (yli 7 vuotta sitten)
Kurpitsa, miten toimin sinulta saadun reunuspäivänkakkaran kanssa talvea ajatellen? Rohdoksi en raaski kerätä, on niin pikkuinen vielä. Miten saan sen säilymään talven yli ja vaikka vähän runsaammaksi, että sitten sitä rohtoakin saisi??
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) keskiviikko, 13. syyskuuta 2006 - klo 16. 24 (yli 7 vuotta sitten)
Harvoin talvehtii kasvina, mutta itse kylväytyneistä siemenistä tulee keväällä satoja keltavihreitä alkuja (joita löytyy sieltä sun täältä:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) keskiviikko, 13. syyskuuta 2006 - klo 18. 15 (yli 7 vuotta sitten)
Kukka, Kurpitsa ja Tinktuura oy :)

Meillä on jo nitistetty kaksi korvatulehdusta, neljä flunssanpoikasta ja pari yskää tälle syksyä. Ihan vain näillä luomukonsteilla. Ilman niitä olis parit antibiootit pitänyt hakea ja vähän sairaslomaa kahdelle ansiotyötä tekevälle.

Jos ketä kiinnostaa, niin päivitin kotisivut:
Haapajoki.net

Viimeinkin näkösällä on kummitäti Temskukan keksimä yrityksemme nimi: Majakarin Majakka ay :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleLissu (1016 kpl) torstai, 14. syyskuuta 2006 - klo 10. 47 (yli 7 vuotta sitten)
Vahvempi alkoholi tuoreille yrteille siksi kun nehän sisältävät vettä jo itsessään. (vai mitä Kurpitsa tarkoitit?)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTanu (2598 kpl) torstai, 14. syyskuuta 2006 - klo 11. 08 (yli 7 vuotta sitten)
Titamiini, pistin hölönä uutetilauksen tulemaan - räkätaudit tosiaankin alkoivat heti kun lapset laumaantuivat! :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) torstai, 14. syyskuuta 2006 - klo 11. 15 (yli 7 vuotta sitten)
Lissu, meinaat että laimentuu jo yrtien omilla nesteillä, ettei tarvitse laimentaa enää muuten. Miulle pitää aina rautalangasta väntää:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleLissu (1016 kpl) torstai, 14. syyskuuta 2006 - klo 13. 57 (yli 7 vuotta sitten)
Joo aivan.
On mulla säilynyt jonkin aikaa 50%+tuoreet yrtit-uute mutta puolen vuoden kuluessa maku on muuttunut. Sai niistä hyvää hyttyskarkotetta hevoselle :)

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) torstai, 14. syyskuuta 2006 - klo 14. 32 (yli 7 vuotta sitten)
Lorautin vähän 80% joukkoon:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleValmu (1563 kpl) torstai, 14. syyskuuta 2006 - klo 16. 32 (yli 7 vuotta sitten)
Titamiini, en löytänyt sivuiltanne enää sitä lapsuuden kesiltä tuoksuvaa teetä. Kamomillaa tms., aina tuli semmonen hyvä hyrinä siitä tuoksusta :-)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) perjantai, 15. syyskuuta 2006 - klo 15. 24 (yli 7 vuotta sitten)
Valmu - teeainesten valmistus on lopetettu ikävä kyllä. Terveystarkastaja vaati niin kalliita testejä ja heti moneen kertaan ostettuna, että olis tullut liian kalliiksi tehdä niitä. Ne testimaksut olisivat vieneet sen vähäisenkin katteen, niin että jäljelle olis jäänyt vain työn ilo jos sitäkään.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKassikäpp (3053 kpl) lauantai, 16. syyskuuta 2006 - klo 0. 26 (yli 7 vuotta sitten)
Niinpä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePäre (29 kpl) sunnuntai, 17. syyskuuta 2006 - klo 19. 27 (yli 7 vuotta sitten)
Miten keto-orvokista saisi parasta ihonhoitoon tarkoitettua
juomaa/ uutetta.. Olen lukenut Elisabeth Hoppen yrttikirjaa, mutta jotenkin vaillinaiseksi jää tuo valmistus osio. Tarkoitus on siis käyttää ulkoisesti. Hoppe mainitsee juoman valmistuksen teen tapaan (myös ulkoiseen käyttöön) mutta vain kuivatusta yrtistä. Voiko käyttää tuoretta? Sitä olisi tuolla penkissä. Meillä iski märkärupi, ja on sitten viheliäinen tauti. Se iski ensin meidän atoopikkoon, ja levisi tietenkin muillekin.
Atoopiastakin on muistaakseni jokin ihon hoito-ohje täällä aikaisemmin. Täytyykin käydä hakemassa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) sunnuntai, 17. syyskuuta 2006 - klo 21. 33 (yli 7 vuotta sitten)
Kerää keto-orvokkia ja ratamoa (sitä löytyy yleensä kans) reilu kourallinen tiiviisti pakattua yrttiä. Jos sulla on kehäkukkaa, niin ota sen terälehtiä kans. Silppua yrtit joko veitsellä leikkuulaudalla tai monitoimikoneessa. Kiehauta puoli litraa vettä, nosta kattila levyltä ja nakkaa yrtit sinne sekaan. Hauduta kannen alla 15 minuttia. Kastele tällä uutoksella pumpuli tai harso ja haudo ihottuma-aluetta 10-15 minuuttia 3 krt/vrk. Uutos säilyy jääkaapissa ainakin vuorokauden.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) sunnuntai, 17. syyskuuta 2006 - klo 21. 38 (yli 7 vuotta sitten)
Alkoholiuutteet säilyvät n. 10 vuotta valolta suojattuna (ruskeissa pulloissa). Alkoholi on pirskatin hyvä säilöntä-aine.

Minun uutokset on 50 p-%:n luokkaa. Teen yleensä aina uutteet tuoreista uutteista. Ne eivät laimenna uutosta oikeastaan mitenkään.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKassikäpp (3053 kpl) sunnuntai, 17. syyskuuta 2006 - klo 22. 07 (yli 7 vuotta sitten)
Ennen hoitoa varaa aika ihotautilääkäriltä, myrkytyskeskuksesta ja Allergiasairaalasta, mikä sen nimi nykyisin lieneekin...:))
Älä leiki hengelläsi.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePäre (29 kpl) maanantai, 18. syyskuuta 2006 - klo 9. 50 (yli 7 vuotta sitten)
Kiitos Titamiini, Kehäkukkaa laitoin keväällä myös kasvamaan, joten sitäkin löytyy. En usko , että ulkoisesti näistä mitään haittaakaan/ myrkytystä voi olla. Allergiat ovat tietysti eri asia.
Luulen, että kerään yrtit nyt ja sitten uutan tarpen mukaan. Kuivatan loput. Alkoholi kirvelee niin vietävästi (toisaalta taitaa tappaa myös pöpöt) mutta lapsille en sitä henno laittaa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) maanantai, 18. syyskuuta 2006 - klo 13. 56 (yli 7 vuotta sitten)
Päre - älä alkoholiuutosta laita iholle - se kirvelee aivan sikana eikä sitä kestä aikuisetkaan! Eikä tarvi kestää. Nuo uutoskommentit oli tarkoitettu tuossa vähän ylempänä olevaan keskusteluun.

Tee ihan vain keite, jolla haudot ihoa tuon ohjeen mukaan.

Minä olen hoitanut mätäneviä (siis tosi pahoja) haavoja keitteellä, jossa oli kamomillaa, kehäkukkaa, punahattua ja rohtoraunioyrttiä. Tepsi tosi hyvin ja nopeasti vaikka alkutilanne oli todella hirveä. Vaikeinta oli olla oksentamatta mätänevän lihan hajussa. Kolme kertaa vuorokaudessa haudoin ja kun jonkinkaan sortin iho alko muodostua, vaihdoin hoitamaan Aloe Vera Gellyllä.
Poistettu nimimerkki (id: 4315) maanantai, 18. syyskuuta 2006 - klo 14. 32 (yli 7 vuotta sitten)
Keksinpäs siinä että peukunimemiseen ja kynsien pureskeluun voisi auttaa se, että laittaa ko. henkilön pilkkomaan habaneroja.
Paljain käsin.

Voipi olla ettei tee mieli laittaa sormia suuhun - tai tulee lisäksi vielä chiliriippuvaisuus.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleInki (7432 kpl) keskiviikko, 22. marraskuuta 2006 - klo 18. 45 (yli 7 vuotta sitten)
Yrttejä moniin vaivoihin...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) keskiviikko, 22. marraskuuta 2006 - klo 19. 11 (yli 7 vuotta sitten)
Inki on poiminut monta yrttikeskustelua näkösälle :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleInki (7432 kpl) keskiviikko, 22. marraskuuta 2006 - klo 19. 20 (yli 7 vuotta sitten)
No kun Ihaa valitteli unen puutetta ja ajattelin, että näitähän voi lueskella itsekin muistutukseksi:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleIhaanpihalla (702 kpl) keskiviikko, 22. marraskuuta 2006 - klo 19. 25 (yli 7 vuotta sitten)
Tää on kyllä oikeasti hieno juttu, taidampa kokeilla tepsisivätkö nuo minuun, kutakuinkin kaikkea on kokeiltu jo...valeriaana ei hetkauttanut mihinkään...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) keskiviikko, 22. marraskuuta 2006 - klo 21. 36 (yli 7 vuotta sitten)
Iihaanpihalla: käytä mieluiten usean yrtin sekoitusta - käytännön kokemukset ovat tuoneet tämmöisen viisauden tullessaan. Eli 2-5 samalla tavalla vaikuttavaa yrttiä on tehokkaampaa kuin yksi ainoa.

Luontaistuotekaupasta saa ihan kuivattuja yrttejä - olikohan Valioravinto, mikä pakkaa niitä. Niistä voi hauduttaa mukavaa iltateetä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleIhaanpihalla (702 kpl) keskiviikko, 22. marraskuuta 2006 - klo 22. 52 (yli 7 vuotta sitten)
Miusta tullee sekakäyttäjä sitten :D

Vain nimimerkin(profiilin) valinneet, rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa keskustelualueelle

Valitse nimimerkki ->>

Sisäänkirjaudu- >>

Jos sinulla ei vielä ole omaa käyttäjätunnusta niin rekisteröidy tästä.