Keskustelu sisäänkirjaudu | esittelyt | aiheet | hakemisto | haku | uudet viestit

Puutarha.net keskustelupalstatYrtitYrtit hakusanat O - S : Sitruunaruohon käyttö ( 78 kpl)

Sivut: <<--Edelliset 50 kpl | 50 | 100 |

[Kaikki viestit yhdellä sivulla] [Ilman kehyksiä] [Kaikki ilman kehyksiä] [Lisää suosikkeihin] [Päivitä näkymä]

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekurjenpolvi (4166 kpl) tiistai, 17. toukokuuta 2005 - klo 22. 50 (yli 9 vuotta sitten)
Mulla on yhdessä ruukussa useampi taimi (voin ottaa kuvan joskus) ja loput koulittuina omiin potteihin. Yksikseen olevat on ehkä hiukan paremmin kasvaneet.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) keskiviikko, 18. toukokuuta 2005 - klo 12. 27 (yli 9 vuotta sitten)
Joku tuolla ylempänä kysyi minkä näköinen sitruunaruoho on. Tässä on kaupasta ostettuja sitruunaruohoja. On muuten ihana keiton mauste. Sopii chilin kanssa.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällehuisa (2647 kpl) torstai, 29. syyskuuta 2005 - klo 11. 29 (yli 9 vuotta sitten)
no nyt olisi vihdoin viimein sitruunaruohoa siinä "säälittävässä törössä" . Kuinkas ton sadon oikein varovasti korjaa, ettei koko kasvi vaurioidu?

Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 29. syyskuuta 2005 - klo 18. 18 (yli 9 vuotta sitten)
huisa, joo, istuttaa voi tuon kaupan sitruunaruohon, uloskin.
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 29. syyskuuta 2005 - klo 18. 20 (yli 9 vuotta sitten)
Neuvoin jo 19. heinäkuuta 2002 - klo 1.52 :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällehuisa (2647 kpl) torstai, 29. syyskuuta 2005 - klo 20. 11 (yli 9 vuotta sitten)
Juu, juuriltaan hellävaraisesti irtimurjomistapaa mietin. Lähtihän tuo kun käytti lievää väkivaltaa. Ei siis kokonaisena vaan kaksi vartta vain. Ulkonahan tuo on ollutkin, toin jo sisälle talveksi, vaikka ulkonakin on vielä kohtuu kelit.
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 29. syyskuuta 2005 - klo 20. 46 (yli 9 vuotta sitten)
Onko tarpeellista olla hellävarainen? Rykästä vaan..
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällehuisa (2647 kpl) torstai, 29. syyskuuta 2005 - klo 20. 50 (yli 9 vuotta sitten)
(niin hellävarainen, ettei koko rehu irtoa juuriltaa, että jäisi seuraavaksi kerraksikin otettavaa. Onnistui jo, joten turha spekuloida sen enempää)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemoonflower (1051 kpl) perjantai, 10. maaliskuuta 2006 - klo 9. 16 (yli 8 vuotta sitten)
sitruunaruohokin heräilee kevääseen ja alkaa työntää uutta versoa. ei kyllä ole mikään kukkaikkunan kaunistus, metrinen heinä.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällescaleo (268 kpl) keskiviikko, 15. maaliskuuta 2006 - klo 10. 00 (yli 8 vuotta sitten)
Kyselin jo aikaisemmin jossain toisessa yrttikeskustelussa sitruunaruohosta (uusi minulle), laitoin sitä itämään viisi päivää sitten ja nyt ovat jo sieltä nousseet pienet ruohon alut. Ongelmani on nyt sellainen, että laitoin ne pariin matalaan laakeaan astiaan aika tiuhaan tuli kylvettyä kaiken lisäksi. Mitä tykkäävät, jos vain "paloittelen" ne isompiin ruukkuihin, kun astia jossa ovat itämässä on vain noin 7-8 cm korkea!(isäntä luuli, että olen kylvänyt rairuohoa), siis sellaisilta ne kasvustot nyt näyttävät. Vai onko tämä viljely-yritys jo alkuunsa tuhoontuomittu...onko vielä toivoa?:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemoonflower (1051 kpl) keskiviikko, 15. maaliskuuta 2006 - klo 11. 00 (yli 8 vuotta sitten)
aina on toivoa, kun on kärsivällisyyttä:) minusta voit kyllä jakaa isompiin purkkeihin, kun ovat päässeet kasvun vauhtiin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleaffu (492 kpl) lauantai, 16. syyskuuta 2006 - klo 13. 42 (yli 8 vuotta sitten)
Sitruunaruohoa on mahdoton pöheikkö, pitääkö se nyt ruukuttaa ja tuoda sisälle ja miten sitä parhaiten säilöisi, kun nuo hallayöt näyttää vaan jatkuvan ?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällehuisa (2647 kpl) keskiviikko, 25. lokakuuta 2006 - klo 21. 57 (yli 7 vuotta sitten)
Tuolla yläpuolella kuvassa oleva sitruunaruoho näyttää nyt kesän jäljiltä tältä. Yritän talvettaa sitä tuossa ikkunalla kasteluautomaatin avulla. Jou muuten aika paljon ja työntää näköjänsä melko paljonuuutta kasvua (osa uudesta kasvusta yrittää piilotella yläkapan taakse)

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällehuisa (2647 kpl) keskiviikko, 25. lokakuuta 2006 - klo 21. 59 (yli 7 vuotta sitten)
juo ei jou

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällenorma (849 kpl) keskiviikko, 14. helmikuuta 2007 - klo 16. 17 (yli 7 vuotta sitten)
Sitruunaruohosta kyselen, koska muutama juttu vaivaa. Usein kaupoissa myytävät sitruunaruohot on Cymbopogon flexuosus-lajiketta, kotoisin muistaakseni Intiasta, käytännössä kai myös Thaimaassa yleinen. Mutta tuo ruoanlaitossa käytettävä on kuitenkin C. citratus-eikö vain? Onko se sama kuin joissain paikoissa myytävä "Sitronellaheinä"? Olisiko kaikkein järkevin/varmin tapa lisätä sitruunaruohoa valmiista kaupasta ostetuista paloista juurruttamalla..? Noita oikeita siemeniä ei silmiini ole osunut.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällenorma (849 kpl) perjantai, 16. helmikuuta 2007 - klo 12. 02 (yli 7 vuotta sitten)
Vaan nytpä jossain luki että olisivat silti ihan "samat" lajikkeet, mua vaan se käyttö- ja makuero kiinnostaa. Höh. Mistä te olette tuota citratusta hankkineet, kasvattaneet kaupan pötkylöistä?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällehuisa (2647 kpl) perjantai, 16. helmikuuta 2007 - klo 12. 51 (yli 7 vuotta sitten)
Kaupan pötkylöistä olen kasvattanut tuon puskan pari-kolmevuotta kai siihen meni. Tapoin tuon kylläkin pari kuukautta siten kuivaan huoneilmaan, märkään kasvualustaan ja pimeyteen. Omakotioloissa joskus tulevaisuudessa yritän uudelleen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleVanda (1955 kpl) perjantai, 16. helmikuuta 2007 - klo 13. 13 (yli 7 vuotta sitten)
Ja sitruunaruohoa ei sitten syödä! Se antaa vain makua ruokaan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) perjantai, 16. helmikuuta 2007 - klo 15. 08 (yli 7 vuotta sitten)
Minä olen sitruunaruohon suurkuluttaja oikein. En ole koskaan älynnyt, että sitä voisi itse kasvattaa, ei nyt tietystikään syötäväksi sakka, mutta muuten vain. Huisa, kuinka se käytännössä käy? Tekeekö se kaupan pötkylä sivuversoja :))?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällehuisa (2647 kpl) perjantai, 16. helmikuuta 2007 - klo 16. 09 (yli 7 vuotta sitten)
Tekeehän se. Tosin aluksi kovin hitaasti, mutta tasaisella kastelulla ja kesällä parvekkeella se suorastaan villiintyy. Sain tosin liotella vesilasissa omaa pötkylääni melko kauan, ennen kuin juuria rupesi näkymään.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePienipolku (899 kpl) perjantai, 16. helmikuuta 2007 - klo 16. 15 (yli 7 vuotta sitten)
Minä kasvatin sellaista kaupasta ostettua versoa yhden kesän. Kyllä se juurtui, mutta paljon mitään muuta siinä ei sitten tapahtunutkaan kesän aikana.

Seuraavana vuonna kylvin siemenestä. Ne itivät nopeasti ja kasvuvauhti oli huima. Jo syksyllä sai satoa. Yritin sitten talvettaa kasveja viileässä, mutta pääsivät jossain vaiheessa kuivumaan.

Sitruunaruoho kannattaa kylvää hyvään multaan muoviruukkuihin. Kylvömulta on liian ohutta ja saviruukku imee liiaksi kosteutta. Kasvattamani lajike oli C. citratus. Onnea kokeiluihin, norma!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMirka (1702 kpl) perjantai, 16. helmikuuta 2007 - klo 16. 53 (yli 7 vuotta sitten)
Kyllä sitä syödäänkin. Siitähän käytetään vain varren tyviosan sisus, joka hienonnetaan ruoan joukkoon. Sitronellaheinä, lemon grass, sitruunaruoho tarkoittavat kaikki samaa, en sitten tiedä onko erilaisia lajikkeita olemassa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMirka (1702 kpl) perjantai, 16. helmikuuta 2007 - klo 16. 54 (yli 7 vuotta sitten)
Ehkäpä puutuneita lehtiä voisi käyttää keiton mausteena laakerinlehden tapaan?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePienipolku (899 kpl) perjantai, 16. helmikuuta 2007 - klo 18. 24 (yli 7 vuotta sitten)
Monissa valmiissa itämaisissa keitoissa ja maustesekoituksissa on sitruunaruohoa kuivattuna, pieneksi paloiteltuna tai jauhettuna. Sitruunaruohoa voi myös pakastaa. Varren tyviosassa aromit ovat voimakkaimmat, lehdissä niitä on vain hyvin vähän.
Poistettu nimimerkki (id: 4655) perjantai, 16. helmikuuta 2007 - klo 20. 44 (yli 7 vuotta sitten)
Kiitos pieni polku tuosta vinkistä, että hyvään multaan. Jostain syystä en saanut aikaiseksi kylvää viime vuonna, vaikka siemeniä on. Josko tänä keväänä kokeilisin. Hyvään multaan siis.

Jos tuota sitruunaruohoa pannaan keittoihin ja patoihin, niin minä kyllä ihmettelen hiukan, että millä sen saa sieltä sitten pois kerättyä, jos niin pitää tehdä....
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePienipolku (899 kpl) perjantai, 16. helmikuuta 2007 - klo 21. 50 (yli 7 vuotta sitten)
Rissa, jos laitat ruokaan ison palan sitruunaruohoa, niin kyllä se sieltä löytyy vähän niin kuin laakerinlehti keitosta. Jos taas silppuat aivan hienoksi valkosipulin tapaan ja lisäät sen ruokaan heti kypsennyksen alkuvaiheessa, niin silloin sitä ei tarvitse tietenkään poistaa. Sitruunaruohon maku on mukavan kirpeä mutta koostumus puinen. Sitruunaruoho sopii mainiosti chilin ja kookosmaidon tai -kerman kera.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällenorma (849 kpl) perjantai, 16. helmikuuta 2007 - klo 23. 57 (yli 7 vuotta sitten)
Kiitos vinkeistä! Olen sitä paljonkin käyttänyt mausteena ja ajattelin siksi että josko itse kokeilisi kasvatella. Noi nimet vaan hilppasen hämäsi, oletettavasti eri lajikkeet maistuvat sitten melko samalle. Kaupan pötkylät ovat sitä citratusta, ihmettelin kun en siemeniä löytänyt.
Keitossa, liemissä, marinadeissa, kastikkeissa, padoissa, missä vaan maistuu. Hyvin hienonnettuna sitä valkoista tyviosaa on meillä syöty, ne lehdet on puisevia ja tosiaan sellasia laakerinlehden tyyppisiä. :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePaulastiina (5510 kpl) sunnuntai, 1. huhtikuuta 2007 - klo 12. 02 (yli 7 vuotta sitten)
Mun viikkoja sitten ostetut kaupan vihannestiskin sitruunaruohoni ovat vihdoinkin tehneet juuria vesilasissa. Kuinka syvälle ne pitäisi istuttaa, jotta saisi aikaan "pöheikön"?

Vain nimimerkin(profiilin) valinneet, rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa keskustelualueelle

Valitse nimimerkki ->>

Sisäänkirjaudu- >>

Jos sinulla ei vielä ole omaa käyttäjätunnusta niin rekisteröidy tästä.