Keskustelu sisäänkirjaudu | esittelyt | aiheet | hakemisto | haku | uudet viestit

Puutarha.net keskustelupalstatHerkkuja kotipuutarhastaHerkut A - K : Aloitteleva kotiviinin tekijä ( 108 kpl)

Sivut: 50 | 100 | 150 | Seuraavat 50 kpl->>

[Kaikki viestit yhdellä sivulla] [Ilman kehyksiä] [Kaikki ilman kehyksiä] [Lisää suosikkeihin] [Päivitä näkymä]

Poistettu nimimerkki (id: 10059) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 0. 46 (yli 9 vuotta sitten)
Olen ennen tehnyt vain mehuja, hyytelöitä ja hilloja. Nyt haluaisin kokeilla kotiviinin valmistusta, mutta miten. Neuvokaa te kokeneet. Onko sellaista ohjetta kun joka päivä määrätyn ajan lisätään yksi sokeripala, miten se menee?
Marjoja löytyy lähes mitä vain ja metsistä lisää. Kerran pari vuotta sitten kokeilin mustaherukkaliköörin valmistusta ja arvatkaapas vain, että nyt se on kaksi vuotta myöhemmin edelleen samassa lasipurkissa huoneenlämmössä ja sokeri sulamatta pohjalla. Onko vielä käyttökelpoista, mitä teen heitänkö pois? Viinana on vodkaa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleJartsaP (2304 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 7. 40 (yli 9 vuotta sitten)
Kaivoi tällaisen linkin malliksi, lisää löytyy kun googleen laittaa hakusanaksi "kotiviini". Tässä vielä ohje Melkon sivuilta (www.melkko.fi)

Tärkeää noissa hommissa on puhtaus, vesilukon käyttö, kiireettömyys ja vielä uudelleen puhtaus.

Käytä muovista käymisastiaa, erikoisliikkeestä ainakin löytyy hyviä (hyvä on ainakin sellainen hiukan pehmeämpää muovia oleva, matala saavi, jossa kyljessä on viiniaiheinen painatus, ne korkeat ja kovamuoviset markettisangot ovat huonoja koska eivät kestä - ja niissä ei usein ole tilaa kunnon kumitiivisteelle). Lasiset käymispullot kannattaa unohtaa, ellei satu olemaan jonkinlainen fakiiri tai taikuri, niitä kun on ensinkin mahdoton saada puhtaaksi ja esim. siiviläpussi ei mahdu suuaukosta sisään tai ulos.

Siiviläpussi on erittäin kätevä, jos teet kokonaisista marjoista, survoksesta tai kuivatuista aineista. Jos teet mehusta (hmm... oikeastaan siinä mennään jo lain harmaille alueille), niin siiviläpussi voi olla turha. Siis kaikki kiinteät ainekset, marjat ja mahdolliset mausteet, laitetaan pussiin ja pussi käymisastiaan.

Pese kaikki välineet hyvin, kaupasta saa tarkoitukseen erityistä desinfiointiainetta. Ainakin osa välineistä saattaa kestää keittämisenkin, mutta kaikki ei kuitenkaan, siksi desinfiointiaine on hyvä olla.

Mitoita sokerimäärä oikein, ohjeita löytyy netistä ja kirjallisuudesta. Lisää alussa korkeintaan puolet sokerista, ja pari päivää myöhemmin loput. Jos käytät happamia marjoja (eritoten mustikoita), niin lisää marjat pienissä erissä, muuten marjojen hapot tappavat hiivan.´Käytä viini aina vesilukon alla, ilman vesilukkoa syntyy kiljua.

Kun viini on käynyt loppuun (tarkista ominaispainomittarilla tai hätätilassa maistamalla), ota "totkot" pois ja lappoa viini astiasta toiseen (tarvitset siis toisenkin ison astian, ja senkin pitää olla puhdas. Mielellään myös elintarvikemuovinen...) Ensin käymisn pysäyttäjä ja sitten käymisainepakkauksen ohjeen mukaan kirkastusaineet, ja lappoamista astiasta toiseen kannattaa harrastaa useampaankin kertaan, kaikki sakka on saatava pois. Kun viini on vihdoin kirkasta ja makeuskin säädetty sopivaksi (sokeri kannattaa lisätä ennen kirkastusta mutta tietenkin pysäytyksen jälkeen), sen voi pullottaa puhtaisiin, vihreisiin tai ruskeisiin pulloihin, ja sitten vain odottamaan sen kypsymistä. Suositellaan vähintään puolen vuoden kypsyttelyä, mutta periaatteessa viini on nyt jo juomakelpoista ja huoneenlämmössä kypsyminen tapahtuu nopeammin kuin esim. kellarissa, eli jos on kiire päästä maistelemaan, niin parinkin viikon säilytys keittiön kaapissa parantaa makua jo paljon.

Viininvalmistuksen tarvikkeita saa alan erikoisliikkeistä, marketeista, Honkkarista ja vastaavista halpismyymälöistä ja monista luontaistuotekaupoista. Kannattaa ostaa sellainen käymisainepakkaus, siis sellainen missä on hiiva ja kaikki tarvittavat kemikaalit. Jos omia marjoja ei ole, tai muuten arveluttaa lähteä kokeilemaan heti omilla aineksilla, voi aloittaa valmiilla viinipaketilla, niissä on kuivatut marjat/hedelmät mukana. Kannattaa myös kokeilla omien marjojen lisäämistä valmiiseen pakettiin, sillä paranee selvästi.

Ja vielä yksi vinkki: älä kerro kenellekään viineistäsi. Kenellekään, varsinkaan jos tuttavapiirissäsi on enemmäkin viiniin meneviä henkilöitä. Sillä kehumalla aikaansaannoksillasi varmistat vain sen, että itsellesi jää aina vain vähemmän juomista. Itse lopetin (tai ainakin olen pitänyt paljolti taukoa) viinin tekemisen juuri em. syystä, kun alkoi tuntua ettei itselle jää mitään, aina oli joku ruikuttamassa "ei sulta yhtään liikenisi..." Kumma juttu, jos mulla olisi ollut Alkosta ostettuja viinejä tai viinoja kaapissa, niin kukaan ei varmaan olisi kehdannut kerjätä, mutta kun se on itse tehtyä niin se tuntuu olevan jotenkin "vapaata riistaa"...?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleannas (286 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 8. 55 (yli 9 vuotta sitten)
Suosittelen kyllä kotiviinin tekoa, on aina jännitävää seurata mitä mahtaa saada aikaiseksi. Ensimmäinen kotiviinin kokeilu homehtui, laitoin sen liian viileään paikkaan käymään... Seuraavasta tuli liian makea, kun menimme lisäämään siihen vielä sokeria. Me olemme tehneet viiniä kirsikoista ja raparperista, sekä valmispakkauksista. Kannattaa ostaa kaupasta "viininteko" pakkaus, niissä on myös ohjeita eri marjoille.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMuorinkukka (156 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 9. 47 (yli 9 vuotta sitten)
JartsaP, mitä tarkoitit kirjoittaessasi "Jos teet mehusta (hmm... oikeastaan siinä mennään jo lain harmaille alueille),..." Siinähän säästää pari lappokertaa, kun laittaa vaan rusinat käymispussiin ja marjat mehuna. Olenko syyllistynyt laittomuuksiin, kauhistus.

Valmispakkauksia olen käyttänyt minäkin ja niillä onnistuu jopa mehumaijan "ruposilla" (mistä lienen sanan kuullut, tarkoittaa marjoista jäänyttä seosta). Ruposten kaveriksi olen laittanut vielä kilon pussin rusinoita makua antamaan.

Ohjeiden noudattaminen, puhtaus ja maltti on kotiviininvalmistuksessa kaiken A ja O, eikä silti aina onnistu. Kannattaa silti kokeilla.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleNoblehill (269 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 9. 52 (yli 9 vuotta sitten)
Olisikohan JartsaP tarkoittanut sitä, että kun viinihiiva on pintahiivaa, niin ilman pinnalla kelluvia marjoja tms. hiiva vajoaa helposti astian pohjalle ja käyminen vaikeutuu?

Itsekin olen aiemmin ollut kova tekemään viinejä. Mansikasta en ole koskaan saanut aikaiseksi hyvää viiniä, muista marjoista ja hedelmistä kyllä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleGiardina (2482 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 10. 23 (yli 9 vuotta sitten)
Minäkin olen tehnyt kotiviiniä vähän kaikenlaisista aineksista. Parhaiten ovat onnistuneet ihka ensimmäinen tekeleeni pihlajanmarjoista, siitä tuli todella hyvää. Toinen hyväksi todettu viini tuli aronioista, mutta ainoastaan niistä ilman omenaa mukana. Kun noudattaa puhtautta ja näkee vähän vaivaa, saa joskus aikaan oikeita "helmiä" (joskus). Marjatuomipihlajat kunhan tuosta vielä kasvavat ja tuottavat satoa enemmän, kokeilen niistä.

Tietty voi ostaa valmispakkauksen, niitäkin olen joskus harrastanut kun ei ole ollut omia marjoja käytettävissä. Mieleen on jäänyt sellainen punaviini kuin Buffalo, siitä tuli tosi hyvää.
Poistettu nimimerkki (id: 10059) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 11. 05 (yli 9 vuotta sitten)
kiitos vaan vinkeistä, varsinkin JartsaP olet nähnyt vaivaa.
Entä se mun liköörintekele, kertooko joku mitä mä sille tekisin? Voiko sitä vielä pelastaa ja jos niin miten???
kysyy tällänen tosi tumpelo, mutta joskus sitä tarvii aloittaa. Paljonkos tollaset pakolliset hankinnat maksaa ja mitä kaikkea niihin kuuluu??
Marjat nyt ainakin saan "ilmaiseksi".
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleJartsaP (2304 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 11. 29 (yli 9 vuotta sitten)
Alkoholilaki 4§ sanoo:

Alkoholijuomien kotivalmistus

Kotitaloudessa saa yksinomaan käymisen avulla valmistaa mietoja alkoholijuomia yksityiseen käyttöön muussa kuin myyntitarkoituksessa sen mukaan kuin asetuksella säädetään.

Ja vastaava asetus (luku 2, 5§) sanoo:

Kotitaloudessa yksityiseen käyttöön valmistetulla alkoholijuomalla tarkoitetaan juomaa, jonka yksityinen henkilö valmistaa hänen ja hänen perheenjäsentensä sekä heidän vieraidensa nautittavaksi. Kotitaloudessa valmistetun juoman myynti tai sen tarjoaminen kaupallisen toiminnan yhteydessä tai maksullisissa tilaisuuksissa on kielletty.

Olutta kotitaloudessa valmistettaessa saadaan raaka-aineina käyttää mallastettua tai mallastamatonta viljaa taikka tällaisesta viljasta valmistettuja tuotteita tai siitä valmistettua vierrettä tai vierreuutetta sekä sokerivalmisteita. Enemmän kuin puolet uutetta antavista raaka-aineista on kuitenkin oltava peräisin viljatuotteista. Valmistuksen yhteydessä voidaan käyttää humalaa tai humalavalmisteita taikka muita makua antavia kasvinosia.

Muita mietoja alkoholijuomia kuin olutta kotitaloudessa valmistettaessa saadaan raaka-aineina käyttää ainoastaan tuoreita tai kuivattuja hedelmiä, marjoja, rypäleitä tai raparperia sekä aromia antavia kasvinosia, ei kuitenkaan viljaa eikä siitä valmistettuja tuotteita. Valmistuksen tulee tapahtua käyttäen riittäviä raaka-ainemääriä siten, että sanotut raaka-aineet tai niiden käymisen yhteydessä syntyneet maku- ja aromiainekset ovat juomassa selvästi havaittavissa.

Valmistettaessa alkoholijuomia 3 momentissa tarkoitettuun käyttöön saadaan käymisen edistämiseksi käyttää sokerivalmisteita tai hunajaa sekä valmistuksen kannalta tarpeellisia kemikaaleja, ei kuitenkaan erillisiä aromiaineita tai -valmisteita. Sosiaali- ja terveysministeriö voi rajoittaa kemikaalien käyttöä valmistuksessa.

Eli harmaalla alueella mielestäni liikutaan siksi, että kun esim. kaupasta ostetusta mehusta ei viiniä saisi tehdä, niin jos ja kun itse tekee mehun marjoista, voitaisiin kai katsoa marjoja silloin käytetyn valmistukseen. Tai sitten ei. Siitä se harmaus.

Minusta on kyllä erittäin epäreilua sekä masentavaa, että viljatuotteet (mielestäni aikaisemmin oli myös juurekset) on rajattu viininteon ulkopuolelle. Olutta kun saa viljasta tehdä... ja maanmainio punajuuri-näkkileipäviinikin on siis periaatteessa laitonta tavaraa, perunaviinistä puhumattakaan. Ja taitaa tuo teksti rajata laittomaksi myös aikoinaan pientä suosiota saavuttaneet turbohiiva-aktiivihiilisuodatin-likööriaromi-viritelmät, eipä sillä että koskaan olisin tuntenut suurta houkutusta edes sellaisten kokeilemiseen.

Jossain oli ainakin aikaisemmin myös asetettu joku raja sokerin käytölle, nyt en sellaista löytänyt.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleJartsaP (2304 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 11. 31 (yli 9 vuotta sitten)
Noblehill, en tarkoittanut, koska neuvoin nimenomaan laittamaan marjat siiviläpussiin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMaaonni (4430 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 11. 40 (yli 9 vuotta sitten)
Hahhahhaa, voikukka- tai seljaviiniäkään ei siis saa Suomen lain mukaan tehdä. Melkoinen laki.
Poistettu nimimerkki (id: 101) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 12. 04 (yli 9 vuotta sitten)
Ostin tälläisen saavin viinintekoon,
vaik kuuluu tuleviin projekteihin.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 14. 52 (yli 9 vuotta sitten)
Leipomoilta kannattaa kysellä 30l valkeita muoviastioita (mummonmarkka aikaan maksoivat 5mk/kpl) niihin vaan kanteen vesilukko silikonilla tiivistettynä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleJartsaP (2304 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 15. 14 (yli 9 vuotta sitten)
Metsämarja, tuolta mainitsemiltani Melkon kotisivuilta löytyy myös verkkokauppa, sieltä saa käsityksen hinnoista. Varmaan marketeista ja Honkkarin kaltaisista kaupoista saa välineitä halvemmalla.

Halvimmalla tosiaan välineet saa hankkimalla jostain käypäisen saavin kansineen (vaikka leipomosta kuten Kurpitsa ehdotti), siihen vesilukon tiivisteineen (kumitiivisteen minä laittaisin). Kauhoja yms. löytyy joka kodista, sitten tarvitset lappoletkun (mielellään elintarvikelaatua) ja jotain mihin lapota eli joko toinen iso astia tai vaikka elintarvikemuovisia ämpäreitä riittävä määrä. Pullotuskin onnistuu hyvällä lappoletkulla ilman mitään suppiloita. Korkituslaite (yksinkertainen muovitötsä) on välttämätön, jollei käytä esim. Alkon kierrekorkkipulloja (ja nekin on kyllä parempi korkittaa luonnonkorkilla). Ominaispainomittaria pidän kyllä kannattavana hankintana. Sitten tietty pulloja, korkkeja, käymisaineet ja muut raaka-aineet maun mukaan, ja sokeria. Muut jutut, kuten lämpömittarit, kapsyylit, etiketit jne. ovat sitten vähemmän tärkeitä, ilmankin pärjää. Erityisesti etiketit olen itse jättänyt aina pois, ja käyttänyt sen sijaan eri valmistuserissä eri värisiä kapsyyleita tunnistamisen helpottamiseksi. Näin säästyy etikettien irrottamiselta seuraavaa erää valmistellessa - pullojen pesu on muutenkin työläin homma koko prosessissa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleJartsaP (2304 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 15. 20 (yli 9 vuotta sitten)
Siihen liköörijuttuun en kyllä osaa ottaa kantaa, muuta kuin että maista sitä, sillähän se selviää ;-)tai sitten ei.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 15. 21 (yli 9 vuotta sitten)
Pullot kannattaa aina pestä heti tyhjentymisen jälkeen hyvin ja vaan ennen uudelleen käyttöä kevyemmin. Itse kuumensin pullot ennen viinin laittoa uunissa +100 asteessa.
Poistettu nimimerkki (id: 101) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 15. 22 (yli 9 vuotta sitten)
Ei tuokaan saavi muistaakseni maksanut 10 € enempää
ja mukana oli kaikki, mitä tarvitsee, resptitkin.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleJartsaP (2304 kpl) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 15. 37 (yli 9 vuotta sitten)
Hannelen setti näyttää ihan kelvolta ja taisi olla tosi halpakin sitten. Siinähän ne sitten onkin, ylhäällä valkoisessa putkessa lienee ominaispainomittari, sitten on vesilukko korkkeineen ja tiivisteineen, valkoisissa pusseissa lienevät pysäytysaine, pektolaasi, kirkastimet ja kenties hiivakin. Punainen letku on se lappo, siinä on jopa suljin (tai nipistin, se musta nippeli kuitenkin) ja säädettävä putki käymisastiaan. "Willes" on varmaankin desinfiointiainetta... Tuosta puuttuu enää oikeastaan korkit ja korkitin. Korkituslaitteesta muuten vielä, että kun korkit liottaa hyvin lämpimässä vedessä eikä kiirehdi, niin ne pehmenevät mukavasti ja sujahtavat paikalleen sellaisella yksinkertaisella muovitötsällä ihan käsivoimin. Vääränkokoisiin tai huonosti liotettuihin korkkeihin tarvitseekin sitten jo rajummat työkalut tai rutkasti voimaa.
Poistettu nimimerkki (id: 101) maanantai, 2. elokuuta 2004 - klo 21. 06 (yli 9 vuotta sitten)
Kyl tos pari korkkiikin on... luulin et siihen reikään kannessa.
Hiivat on.
Poistettu nimimerkki (id: 101) tiistai, 3. elokuuta 2004 - klo 0. 03 (yli 9 vuotta sitten)
EF1 Hiiva/Ravinto
EF2 Käymisen pysäyttäjä/Sitruunahappo
EF3 Kiselsol
EF4 Gelatiini
4 Vinsvalva

Poistettu nimimerkki (id: 10059) tiistai, 3. elokuuta 2004 - klo 0. 21 (yli 9 vuotta sitten)
kiitti vaan taas teille vaivannäöstä!
kai mun täytyy ostaa tollaset valmiit systeemit ja sitten ihmetellä miten asia alkaa luonnistaan. edessä on muutaman viikon sairasloma, joten olisi aikaakin kokeiluun vaan epäilee, että vaivannäkö ja varat menee haaskoon jos menee pilalle.Olen siis tosi nuija, mutta mikä tarkoitus tolla vesilukolla on ja miten se toimii?? pääseekö siitä happea vai estääkö se hapettumisen??
Kuulostaa kyllä äkkiseltään aika vaikeelta hommalta, mutta ans kattoo ny. Kokeilen parin viikon kuluttua.Onko jotain eroo jos tekee viinimarjoista tai jos tekee omenoista? Entä onko Puolukka niin pektiinipitoista itse, että hyytelöityy astiaan??
Poistettu nimimerkki (id: 10059) tiistai, 3. elokuuta 2004 - klo 0. 33 (yli 9 vuotta sitten)
Kävin tuolla Melkkon sivuilla ja laitoin sen suosikkeihin. Tutkin joku kerta oikein ajatuksella, nyt on silmät ihan ristissä jo.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleJartsaP (2304 kpl) tiistai, 3. elokuuta 2004 - klo 7. 29 (yli 9 vuotta sitten)
Vesilukko päästää liiat paineet ulos käymisastiasta, mutta estää ilman pääsyn sisälle päin.

Eipä hyytelöidy puolukka, mutta pelkästä puolukasta voi olla hankala tehdä viiniä ja voin kuvitella sen olevan aika kirpakkaa maultaan. Itse olen tehnyt mustikka-puolukkaviiniä ja siitä tuli tosi hyvää, mutta kun molemmat on happamia, pitää muistaa tuo erissä lisääminen. Puolukka-omena voisi olla hyvää myös. Mustista viinimarjoista tulee ainakin erinomaista jälkkäri/aperitiiviviiniä, vähän mustikkaa joukkoon syventämään väriä.

Eipä tuo niin kamalan vaikeaa ole, jos kerran minäkin olen osannut :-)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) tiistai, 3. elokuuta 2004 - klo 9. 51 (yli 9 vuotta sitten)
Jos on säilönyt niin viininteko on ihan vastaavanlaista. Perustuu hyviin raaka-aineisiin ja puhtauteen. Itse en ole ikinä mitannut mitään grammalleen ja aina on onnistunut. Ja jokaisesta satsista kannattaa osa jättää vuosikertaviiniksi, koska silloin niiden maku vasta on kohdallaan.
Poistettu nimimerkki (id: 1670) lauantai, 7. elokuuta 2004 - klo 19. 37 (yli 9 vuotta sitten)
Puolukasta viiniä tehdessä on melkein pakko käyttää apuna rusinaa tms. jotta saa hiivan käymään kunnolla. Mutta puolukkaviini on kyllä hyvää, jos tykkää enempi kuivista viineistä. Makean ystäville se voipi vetää suun nurinpäin...
Meillä viinivalmistuksessa tärkein raaka-aine on kärsivällisyys. Annetaan viinin käydä kunnolla sokerit loppuun (eikä siis liikaa sokeria saa käyttää), annetaan sakkojen rauhassa laskeutua ja annetaan rauhassa tuulettua... Ei ole tarvinnut enää pysäyttimiä käyttää, käyminen pysähtyy kun sokeri on kaikki käynyt pois. Jositain satseista on kirkasteetkin jätetty jo pois, ja oikein kristallinhohtoisia viinejä on tullut... Mutta silloin viinierän valmistumiseen meneekin jo useita kuukausia, ei viikkoja. Superhiivat kannattaa unohtaa, ellei tavoitteena ole nopea känni. Ja siihen on helpompi konsti käydä kotimatkalla vinolafkan kautta.

Tai no, huono minä olen puhumaan, kun en enää alkomahoolia suuhuni maistelua enempää laita.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleJartsaP (2304 kpl) sunnuntai, 8. elokuuta 2004 - klo 13. 08 (yli 9 vuotta sitten)
Pysäyttimiä tarvitaan aina, jos halutaan saada makeampaa viiniä. Luonnollisesti pysähtyneen viinin makeutta on erittäin vaikea saada tasattua mihinkään muuhun kuin täysin kuivaksi tai aivan liian makeaksi (siis jos käyttää ihan liian paljon sokeria, käyminen pysähtyy kun alkoholi tappaa hiivan ja silloin viini jää todennäköisesti liian makeaksi, ja jos sokeria on sitä vähemmän, tulee aina kuivaa viiniä). Kuivan viinin ystäville luonnollinen menetelmä kyllä sopii... Kirkasteet taas nopeuttavat kirkastumista, ilmankin selviää mutta tosiaan kestää kauemmin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleterhi.k. (1371 kpl) sunnuntai, 8. elokuuta 2004 - klo 15. 51 (yli 9 vuotta sitten)
Mustikkaviiniä on meillä tulossa, ämpärillisestä mustikoita teen 25 litraa viiniä. Ensin mehumaijalla marjat mehuksi (tulee minusta parempaa niin, ja siistimmin), sokerit, 5kg, sekaan jo mehua tehdessä, ja sitten vain lisää vettä astia täyteen ja käymisaineet sekaan ja odottelemaan...
:)

Onhan siinä vielä tietysti lappoamiset, pysäyttämiset ja kirkastamiset.

Parhaillaan on mehu tippumassa, kohta jo valmis tuo työvaihe.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällebelgi (2663 kpl) sunnuntai, 8. elokuuta 2004 - klo 15. 56 (yli 9 vuotta sitten)
Ohh! Raaskit laittaa ämpärillisen mustikoita viiniin? Tulee varmaan upean väristä!
Poistettu nimimerkki (id: 10059) sunnuntai, 8. elokuuta 2004 - klo 17. 01 (yli 9 vuotta sitten)
kuinka niin?? Raaskitaan tietty laittaa kun mustikoita on tosi paljon eli metsät sinisenään ja odottavat vain poimijoita. Mutta niitä kun on nykyaikana hyvin niukasti liikkeellä, kun saavat torilta helposti ja vaivatta. Itse taas nautin metsän suhinoista ja saa rauhassa olla omien ajatuksien kanssa ja suunnitella vaikka viinintekoa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKasuariina (5146 kpl) sunnuntai, 8. elokuuta 2004 - klo 17. 23 (yli 9 vuotta sitten)
Minäkin olen ihmetellyt uutisia mustikoiden vähyydestä. Kyllä niitä on ja ISOJA !
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleterhi.k. (1371 kpl) maanantai, 9. elokuuta 2004 - klo 11. 46 (yli 9 vuotta sitten)
belgi, eihän se ole muuta kuin työtä, siis marjojen keräämistä. Ja aikaahan on. Kaukaa ei tarvinut marjoja hakea: Puoli ämpärillistä keräsin omasta pihasta, loput toiselta puolelta tietä metsästä. Ja siellä niitä riittää!
:)

Jos marjoissa säästää, ei viinistä tule yhtä hyvää.

Tuo minun jo käymisensä aloittanut viinimehu on ihan mustanpuhuvaa väriltään.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällebelgi (2663 kpl) maanantai, 9. elokuuta 2004 - klo 12. 20 (yli 9 vuotta sitten)
Hei huhuu! Älä nyt luule, että välttelen marjojen poimintaa... Mulla vaan aika ja mahdollisuudet on "kortilla". Minähän nautin yli kaiken metsämarjojen poiminnasta. Ongelma on myös se, että en ole vielä löytänyt kunnon marjapaikkoja nykyiseltä asuinpaikaltani! ( Tämä oli puolustuspuheenvuoro)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleterhi.k. (1371 kpl) maanantai, 9. elokuuta 2004 - klo 20. 23 (yli 9 vuotta sitten)
belgi, en minä millään pahalla tarkoittanut, on vaan itselläni niin tyytyväinen olo kun sain edes jonkun jutun tehtyä. Oli pakko vähän kehua!

Tiedän, että kun saan palkkatöitä, jää varmasti tuollaiset asiat vähemmälle.

Kyllä minusta muutaman kerran sen marjaämpärin kanssa tuntui, että vähempikin riittäisi, kun miljoona hyttystä vielä pyöri ympärilläni, mutta tavoite oli täysi astia ja onnistui...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällebelgi (2663 kpl) maanantai, 9. elokuuta 2004 - klo 20. 31 (yli 9 vuotta sitten)
Niinpä niin terhi k.! Ole vaan ylpeä keräämistäsi marjoista. Kyllä ihminen saa itseään kehuakin, jos muut ei sitä ymmärrä tehdä ;)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanjastiina (67 kpl) tiistai, 17. elokuuta 2004 - klo 22. 17 (yli 9 vuotta sitten)
Onpa mukavaa löytää vielä kotiviinin tekijöitä täältä. Jippiin viiniforumilla tuntuvat kotiviinin tekijät saavan halveksuntaa osakseen.
Minä olen tehnyt kotiviiniä reilun 10 v. ja yhtään satsia ei ole pilaantunut. Tietenkin on eriasteisia onnistumisia. Kokeillut olen puolukat, mustikat, herukat, karviaiset, raparperit, mansikat, omenat ja aroniakin on ollut osana jotain viiniä. Parhaimmaksi ovat osoittautuneet herukkaviini ja mustikkaviini vadelman kera (kuningatar). Joka syksy pitää tehdä eri marjoista viinipytyllinen, kun mehuja ei perheessä juoda.
Nyt teen parhaillaan mansikka- sekä karviaisviiniä. Mansikasta en raaski joka vuosi tehdä, kun ne ovat oston takana ja muita viinejäkin riittää.
Muistakaa kertoa, miten viininne onnistuivat!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällearporaattori (2279 kpl) keskiviikko, 18. elokuuta 2004 - klo 8. 23 (yli 9 vuotta sitten)
En ole tehnyt viinejä, mutta koetan muistaa erään kuorolaisen "viinin" reseptin. Sen teko oli varmaan vastoin lakia, hän kutsui sitä Apotiksi.
Isoon saaviin kuumaa vettä, pakastettuja perunan kappaleita, muutama appelsiini, sokeria laittoman paljon ja tavallista hiivaa.Annettiin käydä peitettynä viikon verran, kyllä tuli kuohua paljon. Ei sellaista kiljua kukaan juo, mutta sitten otettiin moskat pois ja sekaan kaadettiin liivateliuosta. Tämä sitoi hiivan sameuden ja lapolla saatiin varovasti ottaen aivan kirkasta ja vahvaa melujuomaa, 15-16 %. Sillä ekabasson stemmaharjoituksiin saatiin porukkaa paljon. Myöhemmin hän kehitti samalla periaatteella viinin, jossa oli ruusunmarjateepusseja.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleJartsaP (2304 kpl) keskiviikko, 18. elokuuta 2004 - klo 10. 55 (yli 9 vuotta sitten)
Ja tuostakin reseptistä olisi saanut kunnon perunaviiniä pienin muutoksin: Saavin sijaan kannellinen käymisastia vesilukkoineen ja hyvää viinihiivaa. Yleensä käytetään sitruunaa joko appelsiinin sijaan tai sen lisäksi. Sitten tarvitaan oikeastaan enää vain kärsivällisyyttä ja kiireettömyyttä sekä niiden puuttuessa kunnon kirkastimet.

Ennenmuinoin tuo olisi ollut selkeästi laitonta (juuresten käyttö oli yksiselitteisesti kielletty ja myös sokerista piti yli puolet olla hedelmistä tai marjoista), mutta kun tuolla ylhäällä lainaamamni laki ja asetus eivät mielestäni enää olekaan yhtä yksiselitteisiä, niin en osaa enää sanoa saisiko noin tehdä vai ei.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleJartsaP (2304 kpl) keskiviikko, 18. elokuuta 2004 - klo 10. 59 (yli 9 vuotta sitten)
Ehkäpä perunat voisi luokitella "aromia antaviin kasvinosiin" ja siten hiukan kiertäen todeta hyväksytyiksi ainesosiksi. Punajuuri on myös hyvää, mutta ainakin oppimani resepti perustui vain keitinveden käyttämiseen, itse juurekset heitettiin pitkän keittämisen jälkeen pois.
Poistettu nimimerkki (id: 4315) keskiviikko, 18. elokuuta 2004 - klo 11. 08 (yli 9 vuotta sitten)
Tuli mieleen tuosta viininkäymisastiasta
vesilukkoineen...
Kerran teimme ryhmätyönä rivitalolla viiniä.
Hommasimme saavin, jonka kanteen tehtiin pieteetillä vesilukkosysteemit, ja siitä meni
putki naapurin vessan katon ilmastointiluukulle.
Naapurin vessa valittiin siksi, että he asuivat
rivin päädyssä, ja heidän vessansa ilmastointi
luukku oli "yksityinen" eikä yhteinen seinänaapurin kanssa kuten muilla.

Ja eikun viini muhimaan. Sitten eräänä yönä
tämä naapurin rouva heräsi uneen että on sota
ja tykit jyskyvät. Hän heräsi ja jyskytys kuului
yhä vielä. Hän meni vessaan ja siellä se meidän
viini kävin niin että jyske kuului ja vaahtoa
valui katonrajan putkenpäästä pitkin seiniä...

Noh, sekin viini valmistui ja oli niin ärmättiä
että monet päänsäryt sillä hankittiin. Omasta
mielestäni se oli niin pahaa etten juonut kuin
maistiaiset :D
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällearporaattori (2279 kpl) keskiviikko, 18. elokuuta 2004 - klo 15. 19 (yli 9 vuotta sitten)
Tämän viinin tekijä oli evp-majuri ja reseptissä oli että muovisaavi peitetään vanhalla sotilasturkilla.
Poistettu nimimerkki (id: 10059) keskiviikko, 18. elokuuta 2004 - klo 23. 15 (yli 9 vuotta sitten)
Olen innostanut kaverini laittaan viiniä tuleen kokeeksi kun itsellä siirtyy alkamisajankohta tuon leikkaukseen menon vuoksi syyskuun lopulle.On viinin valmistus siinä vaiheessa, että sokerilisäys on tänään tehty ja iloinen pulputus kuulemma käynnissä. Hän kertoi ohjeen olevan, että pulputus pitää alkaa harveta voimakkaasti ennen pysäytysaineen yms. lisäystä. Toiveena olisi saada maistaa puolimakeaa viiniä helmikuun loppupuolella hänen syntymäpäivillään.
Raaka-aineena on punaherukkaa, oli jotain kuivattuja hedelmiäkin jos oikein muistan.
Itse laitan sitten mustaherukka-mustikkaa ja ainetta on myös punaherukka-karviaismarjalle, vielä aroniaa, omenaa, pihlajanmarjaa ja viher- sekä valkoherukkaa.Ehkä voisi "täräyttää" raparperiäkin joukkoon,ans kattoo nyt.
Aika hurja tuo Apotti- juoma !!
Tuli mieleen kun joskus villissä nuoruudessa tanssimatkalle kerran mentäessä juotiin perunapontikkaa. Oli muuten hyvänmakuista, mutta vahvaa tavaraa.
Mun mustaherukkaliköörini on sitten pullotettu ja hyväähän tuo on, jo kaksi vuotta vanhaa malliakin, joten ei tässä kovin juoppoja olla kun viinat säilyy. Laitoin nyt tuleen uuden kokeilun mustikka-vadelmasta, joten kuningatarlikööri on keväällä skoolattavana.
Tarvii lähtee Viron puolelle taas reissu hakeen raaka-ainetta kokeiluille ja samalla muutakin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanjastiina (67 kpl) perjantai, 20. elokuuta 2004 - klo 22. 37 (yli 9 vuotta sitten)
Millaisella ohjeella teet näitä liköörejä? Kiinnostaisi kokeilla tuota mustikka-vadelmalikööriä, koska niistä aineista tehty viini on mielestäni ehdoton ykkönen.
Olen joskus tehnyt viiniä, jossa oli 6-7 eri marjaa. Nimesin sen monen marjan viiniksi ja se onnistui todella hyvin. Kannattaa siis laittaa erilaisia marjoja viinipyttyyn, kun haluaa yllättävän lopputuloksen. Yleensä kylläkin pitäydyn muutaman lajin tuotteissa, esim. karviainen, Punaherukka ja rusina; puna- ja Mustaherukka ja rusina (ehkä hieman karviaista, jos on kypsää) jne.
Pian on mansikkaviini pullotusvalmista. Siinä tuntui olevan kovasti pois heitettävää sakkaa kahdella ensimmäisellä lappokierroksella. Parasta kuitenkin jättää sakat lappoamatta, jos haluaa kirkkaan lopputuloksen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleterhi.k. (1371 kpl) sunnuntai, 22. elokuuta 2004 - klo 10. 58 (yli 9 vuotta sitten)
Apua! Laitoin mustaherukkaviiniin eilen hajamielisyyksissäni hillosokeria. Se lähti ensin käymään tosi hyvin jo parissa tunnissa, ja huokaisin helpotuksesta, mutta nyt aamulla tuntu että se on pysähtynyt ja pinnalla kelluu hyytelöä...
:(

Onko mitään tehtävissä, vai tuhosivatko säilöntäaineet koko urakkani? Ajattelin, että jos viinini todella on lakannut käymästä, kaavin tuon hyytelön pois ja laitan uuden hiivan... Auttaisikohan se?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekurjenpolvi (4166 kpl) sunnuntai, 22. elokuuta 2004 - klo 11. 38 (yli 9 vuotta sitten)
Mekin ollaan joskus muinoin tehty viiniä. Tosin vaan niistä valmispakkauksista. Nyt toinen käymisastoista on joen vesisäiliönä ;). Miehen työkaverilta saatiin joskus kauan sitten itse tehtyä mustikkaviiniä. Oli mielettömän hyvää, mutta kuulemma todella vaikeaa tehdä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) sunnuntai, 22. elokuuta 2004 - klo 19. 24 (yli 9 vuotta sitten)
Voi olla vähän vaikeaa, veljeni laittoi joskus vähän toisenlaiseen käymisjuttuun samallalailla pari kiloa hillosokeria, ei käynyt mäski ei. Harmi jos menee isot määrät marjoja hukkaan.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMellu (2133 kpl) maanantai, 23. elokuuta 2004 - klo 8. 19 (yli 9 vuotta sitten)
terhik., minä kaataisin nesteet pois ja huuhtelisin marjat hyvin jonka jälkeen aloittaisin uudella hiivalla alusta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHumulus (2324 kpl) maanantai, 23. elokuuta 2004 - klo 9. 48 (yli 9 vuotta sitten)
Mummuni teki omenaviiniä siten, että hän raastoi omenat perunajauhokoneella (!) mehukkaaksi mössöksi puiseen pesusaaviin ja sitten lisäsi siihen herätetyn hiivan. Mössö lähti käymään kuohuen ja kun kuohunta loppui niin saavissa oli kirkasta viiniä päällä ja pohjalla kiinteä kokkare omenan kiintoaineksista. Viinin hän siirsi käymispulloon ja siinä se pulputteli vielä aikansa. Hyvää tavaraa siitä tuli. Vahinko vaan, että hän yleensä lisäsi viiniin jossain vaiheessa sokeria ja lopputulos oli yleensä liian makea.

Itse olen miettinyt joskus, että voisi yrittää tehdä siideriä samalla metodilla. Ja jos se onnistuu, niin vaikeusastetta voisi lisätä yrittämällä calvadosin valmistusta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleAri (72 kpl) maanantai, 23. elokuuta 2004 - klo 10. 18 (yli 9 vuotta sitten)
Hillosokeri sisältää kaliumsorbaatti nimistä säilöntäainetta, josta hiivasienet eivät pidä. Se ilmeisesti pitäisi neutraloida, jos aikoo hillosokerilla käsitellyistä marjoista vielä viiniä tehdä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleterhi.k. (1371 kpl) maanantai, 23. elokuuta 2004 - klo 10. 30 (yli 9 vuotta sitten)
Mellu, ei ole marjoja jotka voisi huuhdella... Mehustin marjat ensin ja lisäsin sokerin mehumaijan keutta...

Nyt punaherukkaviini kuitenkin tuntuu pulpahtelevan taas hitaasti, Mustaherukka ei edelleenkään sano mitään. Taidan yrittää kuoria pinnalta "hyytelön" jossa ne säilöntäaineet toivottavasti pääosin ovat, ja kokeilla uudella hiivalla. Tuntuu olevan ihan sillä rajalla, jaksaako käydä vai eikö jaksa.

Kotiviinipakkausten valmistajaltakin kysyin, ja hän sanoi, että voisin "laimentaa" hillosokerin, eli laittaa puolet toista viiniä ja sokeria sekaan, niin se ehkä jaksaisi käydä. Pitäisikö tehdä tosi iso omena-mustaherukkaviini :)

Lisäisin siis vettä, omenoita ja tavallista sokeria... Taidetaan saada melkoinen sammiollinen ensi vuodeksi, jos tuo kikka on se ainoa toimiva.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleterhi.k. (1371 kpl) maanantai, 23. elokuuta 2004 - klo 10. 32 (yli 9 vuotta sitten)
Mikäs olisi paras tapa mehustaa omenoita viemättä niitä mehuasemalle?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMellu (2133 kpl) maanantai, 23. elokuuta 2004 - klo 10. 38 (yli 9 vuotta sitten)
Auts, no sitten ei tosiaan ole mitään huuhdeltavaa :)
Tuo laimentaminen voisi tosiaan olla hyvä konsti. Riittääkö sinulla astiat tuplamäärälle? :D
Meillä on 3 joutilasta käymisastiaa kun lopetin viinin teon pari vuotta sitten. Nyt olisi kyllä suuri houkutus tehdä taas mehunkeittomäskistä, ei millään meinaa malttaa heittää pois.

Vain nimimerkin(profiilin) valinneet, rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa keskustelualueelle

Valitse nimimerkki ->>

Sisäänkirjaudu- >>

Jos sinulla ei vielä ole omaa käyttäjätunnusta niin rekisteröidy tästä.