Keskustelu sisäänkirjaudu | esittelyt | aiheet | hakemisto | haku | uudet viestit

Puutarha.net keskustelupalstatHuonekasvipalstaValinta- ja hoito-ohjeet - aiheet S - U : Saniainen ( 17 kpl)

Sivut:
[Kaikki viestit yhdellä sivulla] [Ilman kehyksiä] [Kaikki ilman kehyksiä] [Lisää suosikkeihin] [Päivitä näkymä]

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleralla1 (7 kpl) perjantai, 30. joulukuuta 2005 - klo 14. 31 (yli 8 vuotta sitten)
Muutin vuosi sitten uuteen taloon, johon ed. omistaja jätti ison saniaisen. Nyt vuoden aikana siihen on tullut valtavasti ilmajuuria :( Saniaista ei ole viherhuoneessa siirretty. Voiko noita ilmajuuria leikata pois ja minkä hoitovirheen olen tehnyt?

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) perjantai, 30. joulukuuta 2005 - klo 15. 10 (yli 8 vuotta sitten)
Meillä on ollut tuo sama itiösaniainen ja minä jostain luin, ettei niitä kannattaisi leikata pois, elleivät ole kuivuneita. Minä kokosin ne juuret yhteen ja letitin. Tuli ihan kivan näköinen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleperenna-fani (135 kpl) perjantai, 30. joulukuuta 2005 - klo 16. 44 (yli 8 vuotta sitten)
Minä oon leikellyt niitä pois.
Mulla saniainen on keittiössä, ja hyvin on viihtynyt.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTAO (650 kpl) perjantai, 30. joulukuuta 2005 - klo 21. 10 (yli 8 vuotta sitten)
Leikkaa pois jos häiritsee, minun oli pakko sitaista ne hätäisesti lenkille kun taloon tuli pentukoira. Ne joka tapauksessa kuivuvat kevättä kohti, joten anna mennä vaan saksilla.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMyrtille (89 kpl) perjantai, 30. joulukuuta 2005 - klo 21. 12 (yli 8 vuotta sitten)
Onko noin, joku muka viisas mulle sanoi, että jos leikkaa ilmajuuret, niin kuolee koko kasvi???
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) perjantai, 30. joulukuuta 2005 - klo 21. 13 (yli 8 vuotta sitten)
Ei se kuole, mutta en minä niitä silti leikannut kuin joskus. Olen myös lukenut, että niillä on tarkoitus kasvin kannalta. En tiedä mikä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePäivänhattu (1199 kpl) perjantai, 30. joulukuuta 2005 - klo 21. 22 (yli 8 vuotta sitten)
Mun saniaiseni eivät ainakaan ole kuolleet, vaikka olen ajoittain leikannut ilmajuuret melkoisen tarkkaan pois, olivat ne sitten kuivia tai vihreitä. Niitä tulee joskus tosi runsaasti, takertuvat joka paikkaan, pölisevät, eivätkä ole mielestäni kaunistukseksi muutenkaan. Voisin kuvitella, että se on yksi kasvin keinoista levitä, etsiskellä sopivaa kasvualustaa uudelle alulle. Ei mulla kyllä mitään käytännön kokemusta siitä ole, että juurtuuko tuommoinen ilmajuuri, jos se pääsee multaan esim. toisen kasvin ruukkuun. Ilmajuuret ovat tosi sitkeitä ja on tullut mieleen, että tuoreina niitä voisi käyttää vaikkapa sidonnassa tai askartelussa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTAO (650 kpl) perjantai, 30. joulukuuta 2005 - klo 21. 30 (yli 8 vuotta sitten)
Eikös se ole epifyytti ja huonojuurisena avustaa itseään ilmajuurilla; niillä ei vain taida olla käyttöä kun meillä on niille niin hyvät kasvualustat. Ei niistä voi tulla uutta kasvia; saniaiset lisääntyvät kyllä kasvullisesti, mutta ihan lehtiä tuottamalla. Mutta saniaisten suvullinen lisääntyminen se vasta jännää on.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHELLEHATTU12 (203 kpl) perjantai, 30. joulukuuta 2005 - klo 21. 33 (yli 8 vuotta sitten)
Meilläkin tuo saniainen tekee paljon ilmajuuria. Olen leikannut pois silloin kun ne rupeavat "pistämään silmään", enkä ole huomannut saniaisen siitä kärsivän. Sisareni, joka on käynyt Kempeleen puutarhakoulun, kertoi ilmajuurien kasvun syyksi liian kuivan huoneilman, kuulemma imee kosteutta tehokkaammin ilmasta juurten kautta. Meillä onkin kuiva huoneilma ja juurten leikkaamisen jälkeen muistan muutamana päivänä olla ahkera suihkepullon kanssa, kunnes tenavat taas jälleen kerran löytävät suihkepullon ja tietäähän sen vesisotahullujen puuhat. Sitten menee pullo taas piiloon.
Olen lisännyt saniaista ilmajuuriin tulevien pistokkaiden kautta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePäivänhattu (1199 kpl) perjantai, 30. joulukuuta 2005 - klo 21. 39 (yli 8 vuotta sitten)
Mutta ilmajuuriin voi suoraan tulla poikasia, uskokaa vaan. Olen itse kasvattanut toisen saniaiseni tuollaisesta poikasesta. Huomasin kerran (siitä on jo useita vuosia) ihmetyksekseni, että ison saniaiseni yhdessä ilmajuuressa oli pienenpieni saniaisen alku, sellainen pikkuruinen sykerö, josta jo alkoi pari pienenpientä lehteäkin rullautua auki niin että oikein lehtiruusuke oli muodostumassa. Otin jugurttipurkin, siihen hiekkaista multaa ja sidoin purkin emokasvin amppeliin kiinni ja painoin sen pikkupoikasen jugurttipurkin mullan pintaan kiinni pienellä rautalanganpätkällä. Siihen se juurtui ja nyt se on jo iso muhkea saniainen. Sitä en ole kokeillut, että johdattaisin ilmajuuren pään multaan - pitäisi kai kokeilla sitäkin. Tosiaan tuosta yhdestä ilmajuuripoikasesta on jo useita vuosia aikaa enkä ole sellaisia kyllä omissa saniaisissani sen jälkeen havainnut, että ei kai se ihan jokapäiväistä ole.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePäivänhattu (1199 kpl) perjantai, 30. joulukuuta 2005 - klo 21. 41 (yli 8 vuotta sitten)
Kas, Hellehattu12:kin ehti mainita tuosta lisäyksestä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHELLEHATTU12 (203 kpl) perjantai, 30. joulukuuta 2005 - klo 21. 55 (yli 8 vuotta sitten)
n.10v vanha oli saniaiseni ja ehkä kolmesti sain kasvatettua sen pennuista uuden. Aikaisemmat annoin pois ja nyt tämä kolmas kasvaa meillä kun annoin vanhan kuolla syksyllä ulos. Oli jo niin iso ja hankala käsitellä, kun en ollut kertaakaan jakanut sitä, vaihdoin vaan joskus isompaan astiaan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTAO (650 kpl) perjantai, 30. joulukuuta 2005 - klo 22. 57 (yli 8 vuotta sitten)
Hmmm... män väittelyks. Minun saniaiseni on 20 vuotta vanha, eikä se ole kertaakaan tehnyt poikasta minnekään, mutta itiöistä on lisääntynyt naapuriruukkuun. Mutta esim. ne lyhytlehtisemmät versiot tekevät poikasia, mutta tämä pitkälehtinen ei. Ilmajuuret vs. ilmankosteus kuulostaa oikein järkevältä. En ole koskaan suihkuttanut saniaistani ja ilmajuuria on piisannut.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleralla1 (7 kpl) lauantai, 31. joulukuuta 2005 - klo 15. 52 (yli 8 vuotta sitten)
Kiitos kaikille vastauksista :) Olen kyllä kuullut että jos saniaisella esim. liian ahdas ruukku tai kärsii kuivasta ilmasta niin tekee ilmajuuria :( Nyt lähden sakset kädessä sen kimppuun ja kertoilen joskus, miten kukan kävi!

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePäivänhattu (1199 kpl) lauantai, 31. joulukuuta 2005 - klo 18. 58 (yli 8 vuotta sitten)
Eeeei, ei väittelyä, kokemusten vaihtoa tämä vain, TAO. Tosiaan, kuten sanoin, kerran vain tuo saniaisen poikasjuttu on eteeni tullut. Mulla on kyllä aika pitkälehtisiä nuo saniaiset kans. Amppelissa katossa roikkuu ja... (käy mittaamassa)...110-120 cm on pisimmät lehtiruodit (vai liekö tuo oikea termi).
Olen lueskellut jostain kasvikirjasta, että jos ottaisi sellaisen lehden, missä on niitä itiöitä, siis sellaisia tummia pisteitä, ja laittaisi sen kiinni mullan pinnalle, siitä saisi uusia yksilöitä. Hmmm.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTAO (650 kpl) lauantai, 31. joulukuuta 2005 - klo 23. 16 (yli 8 vuotta sitten)
Juu saisi, mutta ensin joutuisit tihrustamaan suurennuslasin kanssa, milloin itiöpesäkkeet aukeavat. Jos omastani jotain muistan niin heinäkuussa. Omani on kerran lisääntynyt itiöistä ja se alkeisvarsikko oli ihan käsittämättömän kaunis. En yhtään ihmettele, että jotkut tilailevat itiöitä pitkin maailmata, pitäisi itsenikin kokeilla joskus kun eihän tässä maassa myydä muuta kuin kotkansiipeä valmiina taimena.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleesteri (1346 kpl) keskiviikko, 14. maaliskuuta 2007 - klo 16. 34 (yli 7 vuotta sitten)
Tänään kävin katsomassa pelakuitani ja siellä on myös saniaiseni viettänyt talven. Oli yllätys kuin hyvin oli selvinnyt talvesta vaikka kesällä näytti ettei siitä tule eläjää. Lämpö ollut n.10 astetta

Vain nimimerkin(profiilin) valinneet, rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa keskustelualueelle

Valitse nimimerkki ->>

Sisäänkirjaudu- >>

Jos sinulla ei vielä ole omaa käyttäjätunnusta niin rekisteröidy tästä.