Keskustelu sisäänkirjaudu | esittelyt | aiheet | hakemisto | haku | uudet viestit

Puutarha.net keskustelupalstatHuonekasvipalstaHuonekasvit lajeittain A - G : Aloe kuolee käsiin! ( 27 kpl)

Sivut:
[Kaikki viestit yhdellä sivulla] [Ilman kehyksiä] [Kaikki ilman kehyksiä] [Lisää suosikkeihin] [Päivitä näkymä]

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletrilian (1333 kpl) maanantai, 29. huhtikuuta 2002 - klo 18. 27 (yli 12 vuotta sitten)
Miten Aloen saa juurtumaan?
Minulla on 60-luvulta peräisin olevan, todennäköisesti jokin aloen oksa, jota en ole onnistunut saada kasvuun kunnolla oikein koskaan. Alkuperäinen kasvi oli näitä vanhoja kädestä käteen annettuja kasveja ja ihan vastaavaa en ole nähnyt myynnissä koskaan. Emokasvini on henkitoreissaan ja haluaisin niin kovasti pelastaa viimeiset oksanrippeet. Tämä kasvi on hidaskasvuinen eikä sen ''emokasvi'' ollut kun noin 25-30 cm:ä korkea.

Tarvitsisin ihan perustietoa: miten juurrutus onnistuu, millaiseen multaan pitää kasvattaa, miten kastella ja lannoittaa, millaiseen paikkaan pitää sijoittaa?

Tässä vielä kuva viimeisestä oksanrippeestäni, jossa on paljon pienen pieniä juurenalkuja. Oikeasti yksittäinen ''lehti'' on noin 20 cm pitkä, kapea ja tummanvihreä. Lehden pinnalla ja reunoilla on vaaleita nystyröitä.

Poistettu nimimerkki (id: 890) tiistai, 30. huhtikuuta 2002 - klo 8. 29 (yli 12 vuotta sitten)
Minä "pihistin" tänä keväänä jonkin sortin aaloen pistokkaan (en tiedä tarkemmin lajia) työpaikalta, tökkäsin sen suoraan tavalliseen kukkamultaan ja laitoin hyvin valoisalle ikkunalle. Lähti kasvamaan. Siinä oli muuten melkeinpä samanlainen juuri kuin tuossa sinun kasvissasi trilian. Tiedä sitten, olisiko kaktusmulta parempi? Vastatkoon siihen viisaammat!

Onko muuten olemassa sellainen kuin ripsiaaloe? Tietäiskö joku missä olisi kuva,jos vaikka tuo minun olisi sen niminen...
Poistettu nimimerkki (id: 458) tiistai, 30. huhtikuuta 2002 - klo 22. 16 (yli 12 vuotta sitten)
Kuvasta päätellen kyseessä on jokin Gasteria laji (Sukua Aloelle).
Kuvasta voisi päätellä kasvin saaneen liian vähän valoa & liikaa vettä.
Länsi-ikkuna,kaktusmulta,saa kuivahtaa kastelu kertojen välillä jotta juuret säilyvät terveinä.
Poistettu nimimerkki (id: 518) torstai, 2. toukokuuta 2002 - klo 14. 02 (yli 12 vuotta sitten)
mulle jäi työkaverin perintönä kasvi joka näyttää juurikin tuolta, kasvaa tuollaisina 'varsina' ja varsien tyvet on täynnä kuivuneita lehtiä mikä tekee kasvista aika ärsyttävän näköisen kun se kuitenkin voi (käsittääkseni) aika hyvin.. olen ajatellut vaihtaa kasviin mullat ja suurempaan ruukkuun mutta en ole uskaltanut kun nuo varret napsahtelee todella helposti poikki ja pelkään että mullanvaihto-operaation jälkeen ei olisi kasvista paljoa jäljellä.. onkohan tuo katkeilu normaalia? tarvitseeko muuten mieluummin pienen vai suuren ruukun?
Poistettu nimimerkki (id: 518) torstai, 2. toukokuuta 2002 - klo 14. 05 (yli 12 vuotta sitten)
lisäyksenä vielä, että mun kasvissa on tasaisen vihreät lehdet ja lehtien reunoissa on pienen pieniä vaaleampia 'piikkejä', mutta muuten saman näköinen. tuli mieleen että se saattaisi juurikin olla aloe tai aloen sukulainen.
Poistettu nimimerkki (id: 257) torstai, 2. toukokuuta 2002 - klo 20. 27 (yli 12 vuotta sitten)
Poikki rapsahtaneet voi pistää omaan ruukkuunsa.
Mulla on rohtoaloe saviruukussa melkeinpä pelkässä hiekassa. Voi hyvin, mutta elää poisheittouhan alla ku äitee ei tykkää siitä!
Poistettu nimimerkki (id: 1263) lauantai, 4. toukokuuta 2002 - klo 16. 24 (yli 12 vuotta sitten)
Ostin Ihanan Aloen.Siinnä on reippaasti oksistoa..l. noin neljässä kerroksessa. Toivottavasti säilyy hengissä. Ohjeissa kerrotaan nimenomaan, että voi napsia oksia esim. hyttysten puremien lievitykseen ja palovammojen hoitoon..
Saa nähdä raaskinko jos moisia ilmaantuu. Onneksi kylppäristä löytyy Aloe geeliä..

Poistettu nimimerkki (id: 257) lauantai, 4. toukokuuta 2002 - klo 18. 10 (yli 12 vuotta sitten)
No sitten se on just se rohtoaloe Kikkarallakin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekallev (536 kpl) lauantai, 4. toukokuuta 2002 - klo 18. 53 (yli 12 vuotta sitten)
Rohtoaloe on käsittääkseni eri kasvi kuin Aloe vera, jota siis käytetään auringon polttamalle iholle, aknelle, hyönteisten pistoihin jne. Ainakin Helsingin Yliopiston kasvitieteellisessä on eri nimilaput: Rohtoaloe eli Aloe arborescens ja sitten oma nimilappu toiselle Aloelle ja siinä lukeekin sitten Aloe vera. Korjatkaa, jos olen väärässä.... Ja ne kaks kasvia ovat kyllä erinäköisiäkin. Rohtoaloe on jotenkin sellainen heiveröisemmän oloinen, lehdet kapeammat ja ohuemmat ja sitten tämä Aloe veraksi nimetty kasvi taas on tanakka, vaaleamman vihreä ja paksut, halkaisijaltaan lähes pyöreät lehdet. Jälkimmäisen kaltainen löytyy kotoanikin ja se oli ostettaessa nimetty nimenomaan Aloe veraksi. Tiedä häntä vaikka kyseessä olis rohtoaaloen joku hybridi tämä vera, mutta ilmoitelkaa, jos olen väärässä...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHannele (3818 kpl) lauantai, 4. toukokuuta 2002 - klo 19. 10 (yli 12 vuotta sitten)
Viljelykasvien nimistön mukaan olet aivan oikeassa, kallev. Aloe vera on suomalaiselta nimeltään lääkeaaloe. Rohtoaaloe siis on tuo A. arborescens, sitä on kutsuttu myös puuaaloeksi, mikä minusta olisi ihan hyvä nimi, helposti näet menevät lääkkeet ja rohdot sekaisin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekallev (536 kpl) sunnuntai, 5. toukokuuta 2002 - klo 12. 46 (yli 12 vuotta sitten)
Kiitoksia lisätiedosta... :-)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMinski (58 kpl) maanantai, 6. toukokuuta 2002 - klo 19. 15 (yli 12 vuotta sitten)
Ja mikäli olen oikein tietoni päivittänyt, on tuo lääkealoe, eli aloe vera juuri se jota voi palovammoihin yms. käyttää... olenko aivan väärässä?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekallev (536 kpl) tiistai, 7. toukokuuta 2002 - klo 10. 16 (yli 12 vuotta sitten)
Just nimenomaan lääkeaaloe...
Poistettu nimimerkki (id: 257) torstai, 9. toukokuuta 2002 - klo 0. 57 (yli 12 vuotta sitten)
Kyllä se rohtoversiokin auttaa, nimimerkillä kokemusta on!

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekallev (536 kpl) torstai, 9. toukokuuta 2002 - klo 15. 23 (yli 12 vuotta sitten)
Juu varmasti auttaa, mutta Aloe verahan on se, jota käytetään luontaistuotteissa ja kosmetiikassa...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletrilian (1333 kpl) maanantai, 23. syyskuuta 2002 - klo 19. 34 (yli 12 vuotta sitten)
Ihmettelin keväällä, miten saada aloenoksa kasvamaan, ja helleboruksen vihjeestä löytyi apu:
taimi ikkunalle lievään varjostukseen uudessa läpäisevässä mullassa. Uudet lehdet kasvavat hitaasti, mutta ovat paksuja pullukoita verratuina noihin kuvan ruipeloihin.

Aloe on juurtunut todella jämäkän oloisesti mustanmeren ruusun vanhoista juurista, kukkamullan kuitupaakuista ja kaktusmullasta tehtyyn, ilmavaan alustaansa.

Kiitos vinkeistä, aloe-parka on pelastunut.

:-))

Poistettu nimimerkki (id: 2606) sunnuntai, 27. lokakuuta 2002 - klo 16. 31 (yli 12 vuotta sitten)
Piikkialoeni sitten alkoi mätänemään keskeltä. Otin kaikki lehdet pois yksitellen, lähtivät suorastaan itkettävän helposti nimittäin. Siksi tein, kun olen kuullut, että aloeta voi lisätä ihan näistä lehdistäkin? Onko se oma taitolajinsa, siis kuinka minä varmimmin saisin nämä kasvamaan? Ja pitäisikö ensin leikata tuo mätä pois, sitä on kussakin lehdessä aivan tyvessä 0,5-1cm. Minkälainen multa ja sen kaltaista.
Luulen kuulleeni jonkun pitäneen lehtiä jääkaapissa viikon, ennen kuin laittoi ruukkuihin? Onko siinä juonta?
Ja nyt vain toivon kovasti, että nuo lehdet jotenkin saisin itämään. Piikkialoe on minun suosikkini, ja jos jokainen itäisi, minulla olisi jo 17 piikkialoeta...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällepapula (4410 kpl) sunnuntai, 23. marraskuuta 2003 - klo 0. 21 (yli 10 vuotta sitten)
Sorruin tänään (siis lauantaina) taas uuteen viherkasviin. Ostin aloe veran, koska se oli niin kauniin näköinen. Ennestään minulla on jotain aloeta, äidiltä saatu, jossa on nyhälaitaiset lehdet. Toivottavasti tämä a. verakin olisi yhtä helppo.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletrilian (1333 kpl) torstai, 17. maaliskuuta 2005 - klo 20. 05 (yli 9 vuotta sitten)
Kirjoitin ensimmäisen viestini pentinkulmalle pian kolme vuotta sitten, ja siitä keväästä alkaen gasterialle (eikä siis aloelle) on kuulunut pelkkää hyvää - vaikka vähän vaihtelevasti. Tämän vuoden kevättalvella uhkasi käydä taas köpelösti: kaikki taimet punastuivat uusien lehtien ilmestymisen jälkeen ihan viininpunaiseksi ja minulla nousi taas kerran tukka pystyyn. Onneksi netistä löytyi tietoa, ja tällä kertaa en ainakaan onnistunut tappamaan kasvejani.

Taimet ovat osoittautuneet jonkinlaiseksi gasteria carinata var. verrucosaksi. Nälkä kasvaa syödessä, ja huhuilenkin tuolla ilmoituspalstalla, jos jollakulla olisi myydä "ryynilehtisen" carinatan tainta. Nyt tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että alan ymmärtää näistä edes jotain.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletrilian (1333 kpl) torstai, 17. maaliskuuta 2005 - klo 20. 05 (yli 9 vuotta sitten)
Vanhasta valokuva-albumista löytyi kuva, jossa näkyy alkuperäinen emokasvi (kuvassa numero 5) kesällä 1976.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletrilian (1333 kpl) torstai, 17. maaliskuuta 2005 - klo 20. 07 (yli 9 vuotta sitten)
Breck Breckenridgen/www.gasteria.org -sivuilla on näin hyvä kuva gasteria carinata var. verrucosasta.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletrilian (1333 kpl) torstai, 17. maaliskuuta 2005 - klo 20. 09 (yli 9 vuotta sitten)
Belgialaisen kasvattajan kokoelmasta/http://home.scarlet.be/~pin04349/html/frst_gast.html on tämä gasteria carinata var. verrucosa - ja tämänoloisena muistan myös meidän emokasvin vaikka ei näin tiheänä.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletrilian (1333 kpl) lauantai, 18. helmikuuta 2006 - klo 13. 05 (yli 8 vuotta sitten)
Melkein 4 vuotta sitten oli tuo yksi oksanpätkä, joka on avausviestin kuvassa. Tänään tuosta riutuvasta pätkästä on kolmessa ruukussa yhteensä 6 kasvia, ja vaikka taidossa on paljon toivomisen varaa, enää ei tarvitse pelätä kasvin häviämistä. Tällä kasvuvauhdilla Gasteriasta on parissa vuodessa jo kohtuullisen kokoinen puska kaikissa ruukuissa.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSalmiakki=#) (168 kpl) lauantai, 4. marraskuuta 2006 - klo 14. 43 (yli 7 vuotta sitten)
Nättejä. Minullakin on yksi aivan pieni aaloe.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSalmiakki=#) (168 kpl) lauantai, 4. marraskuuta 2006 - klo 14. 45 (yli 7 vuotta sitten)
Nättejä. Minullakin on yksi aivan pieni aaloe.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSalmiakki=#) (168 kpl) lauantai, 4. marraskuuta 2006 - klo 14. 50 (yli 7 vuotta sitten)
Aaargh! Tottakai noita tuli kaksi
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällewhiteange82 (6 kpl) maanantai, 8. tammikuuta 2007 - klo 20. 03 (yli 7 vuotta sitten)
Hei, voisiko joku kenties auttaa minua. Olen ostanut vähän aikaa sitten aloen, jossa ei lukenut minkä merkkinen aloe se on, mutta epäilisin, että se on lääkealoe. Sillä on pitkähköt kapeat lehdet. Ne ovat vaalean vihreitä ja niissä on valkoisia täpliä. Reunoissa on piikit, mutta eivät kovin kovia.
Huomasin juuri tänään mullassa kasvavan jotain sienen näköisiä juttuja. Ensin huomasin vain yhden, säikähdin ja vetäisin sen irti, mutta tarkemmin tutkittuani huomasin, että "sieniä" on enemmänkin, eri kasvuvaiheessa olevia. Mistä tämä voisi johtua? Onko kasvini homehtunut ja sienet ovat jotain homeitiöitä? Vai kuuluuko se aloen kasvualsutaan?

Vain nimimerkin(profiilin) valinneet, rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa keskustelualueelle

Valitse nimimerkki ->>

Sisäänkirjaudu- >>

Jos sinulla ei vielä ole omaa käyttäjätunnusta niin rekisteröidy tästä.