Keskustelu sisäänkirjaudu | esittelyt | aiheet | hakemisto | haku | uudet viestit

Puutarha.net keskustelupalstatTyökalut : Moottorisaha puutarhurin työkaluna ( 24 kpl)

Sivut:
[Kaikki viestit yhdellä sivulla] [Ilman kehyksiä] [Kaikki ilman kehyksiä] [Lisää suosikkeihin] [Päivitä näkymä]

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällepääsky2 (134 kpl) sunnuntai, 16. lokakuuta 2005 - klo 10. 56 (yli 9 vuotta sitten)
Moottorisaha haussa, millainen kannattaisi ostaa? Tarve: puutarhamökin hellapuiden teko lähinnä,siis ei erityisen järeään käyttöön. Tosin vanhempien mökillä joskus on pientä kaatuneiden runkojen pätkimistä, sellaisia aika paksujakin mäntyjä menee nurin satunnaisesti, ja niistä sitten saa polttopuita. Vinkkejä hyvästä vehkeestä?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRipsiäinen (223 kpl) sunnuntai, 16. lokakuuta 2005 - klo 11. 32 (yli 9 vuotta sitten)
Husqvarna, esim kokoluokka 340. On vähän kalliimpi, mutta kestää tuossa käytössä pienen ikuisuuden.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleVenla1 (3743 kpl) sunnuntai, 16. lokakuuta 2005 - klo 11. 36 (yli 9 vuotta sitten)
Osta Stihl, Jonsered tai Husqvarna. Nämä ovat osoittautuneet kaikki hyviksi.
Minä sahaan nykyään Jonsered 2045 T sahalla. Ei mikään ihan varsinainen ammattilaismalli. Kevyt, tehokas ja varma käynnistys. Sillä saa poikki tarvittaessa kohtalaisen järeätkin puut. Parina talvena tullut riehuttua sen kanssa ihan savottahommissakin. Mm. järeää kuusitukkia sahalle Manta-myrskyn hoidettua kaatopuolen :) Omakotitalon sahatavarat niistä tuli.
Lisäksi sama saha oli rakennuksen runkotöissä hyvin käyttökelpoinen. Otin sahaan järeämmän laipan (56 lenkkiselle ketjulle), koska sellainen haukkaa paremmin isompaa lastua. Vakiona siinä olisi ollut sellainen "micro-chisel" laippa ja ketju, mutta tuo yhdistelmä vaikutti hieman alimitoitetulta järeämpien pöllien katkaisuun? Lisäksi hyllyssäni oli vanhastaan näitä paksumpia teräketjuja. Saha kyllä jaksaa mukisematta isohampaista terääkin pyörittää. Hyvin kestäväksi olen havainnut. Bensaletkun olen uusinut kerran sekä takakahvan ja rungon välisen vaimennusjousen. Edes vetopyörää ei ole tarvinnut vielä vaihtaa. Ei huonoa sanottavaa noista kahdesta muustakaan. Välistä tullut sellaisillakin sahattua.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällearporaattori (2279 kpl) sunnuntai, 16. lokakuuta 2005 - klo 12. 27 (yli 9 vuotta sitten)
Stihl sahoja olen käyttänyt enimmäkseen, monenkokoisia. Jonssi ja Husu ovat saman konsernin (Electrolux) malleja ja eroja ei paljoa liene.
Poistettu nimimerkki (id: 101) sunnuntai, 16. lokakuuta 2005 - klo 15. 05 (yli 9 vuotta sitten)
Olisin rakastanut olla metsän omistaja ja moottorisahalla touhuta,
mut ei sit muutettukaan mummun vanhaan taloon, paljon remonttia.
Poistettu nimimerkki (id: 101) sunnuntai, 16. lokakuuta 2005 - klo 15. 05 (yli 9 vuotta sitten)
Naisille on kursseja täällä..
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMyra (1512 kpl) sunnuntai, 16. lokakuuta 2005 - klo 20. 01 (yli 9 vuotta sitten)
Raivaussaha- ja moottorisahakursseja on täälläkin erikseen naisille. Mietin vain, että mites miehet sitten oppii.... Joka jätkähän nyt sahata osaa, kuuluisat viimeiset sanat :-) Vai saavatko miehet muka jo geeniperimänä sahankäyttötaidon.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) sunnuntai, 16. lokakuuta 2005 - klo 21. 15 (yli 9 vuotta sitten)
Tuo on oikea asenne, Myra. Moottorisahan käytössä on paljon niksejä; ergonomisesti oikeasta ja turvallisesta sahan käsittelystä sahan huoltoon, erityisesti teroituksessa tarvitsee itse jokainen opastusta.
Useimmat sentään oppivat käynnistämään sahan ennen sahauksen alkamista. Aika hidasta kitkuttaa ketjulla puuta poikki, jos moottori ei käy. :>)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMyra (1512 kpl) sunnuntai, 16. lokakuuta 2005 - klo 21. 57 (yli 9 vuotta sitten)
Raivaussahan käyttäminen on suhteellisen helppoa, kunhan asettaa valjaat kunnolla.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRhodoisti (3953 kpl) sunnuntai, 16. lokakuuta 2005 - klo 22. 16 (yli 9 vuotta sitten)
Vanha Husqvarna Partner 400 on toiminut moitteetta mökillä sekä puunkaadossa että runkojen pätkimisessä. Tänään viimeksi kaadoin ison kuusen.
Poistettu nimimerkki (id: 4315) sunnuntai, 16. lokakuuta 2005 - klo 22. 23 (yli 9 vuotta sitten)
Juuri tänään päätin että moottorisahan opettelen vielä tässä.
Se käynnistäminen on se vaikein, näköjään...olisi jo terassinlattia valmis jos olisin itse uskaltanut moottorisahalla sahata.

Huomenna alan kyllä!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHumulus (2324 kpl) maanantai, 17. lokakuuta 2005 - klo 10. 30 (yli 9 vuotta sitten)
Mulla on normaalia mökkisahaa suurempi 45 kuutioinen moottorisaha, siinä on voimaa sen verran enemmään ettei se tökkää ja sammu jos tulee kova oksa vastaan. Samaa kokoluokkaa suosittelen muiilekin, ei se paljoa enempää paina kuin nuo pienemmät. Eikä maksa.

Polttoaineena käytään vain ns. pienkonebensiiniä, joka ei ole bensiiiniä lainkaan vaan jotain muuta palavaa nestettä. Savukaasut ovat lähes savuttomia eivätkä ainakaan minulla saa päätä särkemään niinkuin normaalibensiini saa. Aine on suoraan käyttövalmista ilman mitään öljyn lisäystä ja sitä myydään 10 litran pöniköissä. Hinta on muistaakseni noin kolminkertainen mutta tuo yksi kanisteri kestää minun käytössäni pari kesää.

TMK:lla on käynnistys vaikeata, mulla taas sammutus, sillä siitä katkesi virtakytkimen vipu ja sammmutus pitää tehdä esimerkiksi puutikulla uran pohjalta tyrkkäämällä. Erittäin vaarallinen tässä kunnossa ja vienkin sen pikimmiten huoltoon.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) maanantai, 17. lokakuuta 2005 - klo 10. 39 (yli 9 vuotta sitten)
Tärkeitä asioita käynnistettäessä:
1. virta ja ryyppy päälle
2. ryyppy pois heti, kun kone muutaman vetäisyn jälkeen hörähtää, mutten kastuu tulppa
3. ei pidä heti kiirehtiä kovasti kaasuttamaan, antaa heräillä ensin rauhassa
Poistettu nimimerkki (id: 4315) maanantai, 17. lokakuuta 2005 - klo 13. 13 (yli 9 vuotta sitten)
Hehe, sanoin eilen isännälle että voisiko hän opettaa minulle moottorisahausta. Hän vaikeni kuin muuri. Luulin ensin ettei vain kuullut joten kysyin uudelleen ja silloin hän huokasi, pyöritteli silmiään ja lähti raskaasti kahville.

En tiedä mutta joskus ihan tulee sitä sääli.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTorvikukka (2960 kpl) maanantai, 17. lokakuuta 2005 - klo 13. 17 (yli 9 vuotta sitten)
TMK ei se vaikeaa ole kun minäkin sen osaan. Siis en
isoja puita kaatele. Vain riukuja joiden halkaisija 10cm. Valmiiksi kaadettuja sit sahaan pölkyiksi. Millon isäntä antaa sahan haltuuni. Pelkää että sahaan jalkaan vaikka olen sahaillut 10vuotta aina sillon tällön.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleInki (7432 kpl) maanantai, 17. lokakuuta 2005 - klo 13. 34 (yli 9 vuotta sitten)
Kerran sahailin omin päin moottorisahalla puita, kun saunaa olisi pitänyt lämmittää ja puut oli loppu. Isäntä saapui tuulena paikalle kuultuan sahan pärinän ja kalpeni kauhusta.

Hän väitti, että teen juuri sitä mitä moottorisahalla ei ikuna koskaan saa tehdä eli koitin saada puuta poikki sahan kärjellä:]

Että kuulemma aina pitää sahata vaan sillä pitkällä osalla, kun kärjellä sahaten se jotenkin karkaa käsistä ja kuulemma sen nyt tajuaa maalaisjärjelläkin. Minulla nyt vaan ei satu järki sillä(kään) kohtaa leikkaamaan - vieläkään...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTorvikukka (2960 kpl) maanantai, 17. lokakuuta 2005 - klo 13. 48 (yli 9 vuotta sitten)
Juu se hyökkäilee/karkailee/hyppii jos kärjellä sahaa olen kokeillut. Säikähdin niin että opin heti koko terää käyttämään. Olen saanut koulutuksen myös
sahan huoltoon tulpan putsaus ym.. onnistuu. Sahan terää minun ei anneta terottaa on kuulemma kierteillä minun jäljiltä:(
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleVenla1 (3743 kpl) maanantai, 17. lokakuuta 2005 - klo 14. 14 (yli 9 vuotta sitten)
Älkää missään tapuksessa menkö kokeilemalla testaamaan mikä tämä takapotkuilmiö oikein on.
Parempi olla kajoamatta moottorisahaan lainkaan ennenkuin sisäistät tuon vaaraan. Etukahvassa olevan ketjujarrun ollessa epäkuntoinen se terälaipan kärki voi hyökätä salamannopeasti keskelle otsaa...
Vaikka täällä piirroskuvassa tuo laipan etuyläneljännes, jolla ei pidä mennä sohaisemaan mihinkään.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) maanantai, 17. lokakuuta 2005 - klo 14. 20 (yli 9 vuotta sitten)
Tavallisesti äkkinäinen sahaaja pitää peloissaan tuota meluisaa värkkiä kaukana itsestään. Saha on kuitenkin sitä tukevammin käsissä, mitä lähempänä se on vartaloa. Katkoessa kahvoja voi tukea reisiin ja polviin ja siten tukevoittaa otetta. Sahan paino ei myöskään rasita niin selkää, kun värkki on lähellä eikä kaukana "käsivarsivujen" päässä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleInki (7432 kpl) maanantai, 17. lokakuuta 2005 - klo 14. 37 (yli 9 vuotta sitten)
No joo - minä kyllä suosista jätän sen homman isännän huoleksi vaikka nyt kyllä huolestun hänen turvallisuudestaan8(

Meillähän toimii hyvin tämä perinteinen työnjako - isäntä sotkee ja minä siivoan. Juuri perjantaina hiukka manailin, kun hän raivaushommista tullessaan huitaisi itsensä sohvalle pötkölleen työhoususillaan - housunpuntin alakäänteistä sitten pöllähti kauheat sahanpurut siihen sohvalle...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällepääsky2 (134 kpl) tiistai, 18. lokakuuta 2005 - klo 8. 47 (yli 9 vuotta sitten)
Kiitos vinkeistä, tulipa ihmeen paljon keskustelua aiheesta moottorisahan hankinta. Hm, mielenkiintoista. No, ajattelin kuitenkin itse hankkia sen ja antaa isännän sahata jos se ihan välttämättä haluaa, mie kyllä ossaan varmaan itsekin. Mie käytän polttomoottoritrimmeriä, jonka käynnistys on ihan samanlainen, ja olen paljon nähnyt moottorisahan käyttöä, joten enköhän mie pärjää. Pittää saaha puita liiteriin, että pääsee taas keväthangilla hiihtämään mökille takkatulille... Kumma, että kevät on jo mielessä, vaikka ei ole edes talvi tullut vielä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHumulus (2324 kpl) sunnuntai, 15. lokakuuta 2006 - klo 22. 36 (yli 8 vuotta sitten)
Minulla oli saha huollossa ja kyllä siellä firman pihalla se kävi kun kokeiltiin. Kotona en meinannut millään saada käyntiin ja kun sitten lähti, niin ei käy tyhjäkäynnillä eikä käynnisty mielellään.
En pysty nyt ihan heti käyttämään sitä huollossa uudelleen säätämistä varten, joten onko teillä antaa vinkkejä kaasarin säätöön?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) maanantai, 16. lokakuuta 2006 - klo 7. 39 (yli 8 vuotta sitten)
Monet moottorisahat ovat tarkkoja siitä, miten käynnistetään.
Normaali menettely on seuraava:
Virta päälle ja ryyppy päälle, puolikaasunkin voi panna, koska se helpottaa narusta vetämistä. Vetäistään narusta, kunnes kone hyrähtää.
Nyt ryyppy pois ja sitten taas veto. Kun moottori käynnistyy, ei kaasua heti, vaan annetaan koneen lämmetä. Kaasua voi sitten varovasti kokeilla, jotta näkee alkaako moottori kestää kierroksia.
Jos narusta repii alussa ryyppy koko ajan päällä, sylinteriin tulee liikaa polttoainetta ja tulppa kastuu.
Tulppahan saa kastua vain käynnistäjältä, mutta ei häneltäkään milloin tahansa. Hehhee...
Jos tyhjänkäynti ei pelaa, ei tarvitse avata kaasutinta. Säätöä varten on koneen kyljessä kaksi ruuvitaltalla väännettävää ruuvia, toinen tyhjäkäyntiä ja toinen kuormitettuna käyntiä varten. Moottori pitää ansin käyttää lämpimäksi ja sitten voi noita ruuveja varovasti kokeilla. Koneen käynnistä kuulee, kumpi on tyhjäkäyntiruuvi.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHumulus (2324 kpl) maanantai, 16. lokakuuta 2006 - klo 9. 25 (yli 8 vuotta sitten)
Näin on ja näin toimin minäkin. Ykkösongelma taitaa olla tällä hetkellä se tyhjäkäynti, se täytyy vääntää arviolta hiukan suuremmalle että sahan saa käyntiin ja sitten käymään lämpöiseksi.

Vain nimimerkin(profiilin) valinneet, rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa keskustelualueelle

Valitse nimimerkki ->>

Sisäänkirjaudu- >>

Jos sinulla ei vielä ole omaa käyttäjätunnusta niin rekisteröidy tästä.