Keskustelu sisäänkirjaudu | esittelyt | aiheet | hakemisto | haku | uudet viestit

Puutarha.net keskustelupalstatHyötykasvipalstaTomaatin kasvatus ja hoito : Ensimmäinen tomaatti? ( 75 kpl)

Sivut: <<--Edelliset 50 kpl | 50 | 100 |

[Kaikki viestit yhdellä sivulla] [Ilman kehyksiä] [Kaikki ilman kehyksiä] [Lisää suosikkeihin] [Päivitä näkymä]

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleviherpeukalo (2409 kpl) lauantai, 26. heinäkuuta 2003 - klo 16. 03 (yli 11 vuotta sitten)
Ensimmäinne punainen Tomaatti pensastomaatista syöty, olipas hyvää.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleterhi.k. (1371 kpl) lauantai, 26. heinäkuuta 2003 - klo 16. 58 (yli 11 vuotta sitten)
tomaatinraakileet (lajike 'Sibiria') ovat jo osa aika isoja, mutta eivätpä näytä punaisiksi muuttuvan... kaipa pitää vain odottaa...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSoili (1442 kpl) lauantai, 26. heinäkuuta 2003 - klo 17. 20 (yli 11 vuotta sitten)
Mulla alkaa Sibiriassa näkyä punoitusta, samoin Wintertomatessa. Viimemainitussa on käpristyneet lehdet, mutta ei täpliä. Mutta minähän olen 'kilpailun ulkopuolella' kun asun etelämpänä, tosin kylvin tomaatit varsin myöhään.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällerastas (2307 kpl) lauantai, 26. heinäkuuta 2003 - klo 19. 02 (yli 11 vuotta sitten)
Minulla on myös tuota Sibiriaa ja olen ihmetellyt kun raakileet ovat selvästi muhkuraisia. Niissä on pystyvakoja, tosin kovin ovat pieniä vielä. Mietin vaan, kuuluuko se asiaan vai olenko tehnyt jotain pieleen. Tämä on ensimmäinen vuosi kun tomaatit ovat talon seinustalla ja voi olla, ettei maa ole ihan tarpeeksi voimakasta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleterhi.k. (1371 kpl) lauantai, 26. heinäkuuta 2003 - klo 21. 34 (yli 11 vuotta sitten)
rastas, taitaa tuo uurteisuus ja muhkuraisuus kuulua asiaan Sibirialla, kun minullakin ovat sellaisia.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällerastas (2307 kpl) lauantai, 26. heinäkuuta 2003 - klo 21. 45 (yli 11 vuotta sitten)
Hyvä juttu, ne on niin kivan näköisiä :-) Saitko muuten luumupuun pysymään hengissä?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleterhi.k. (1371 kpl) lauantai, 26. heinäkuuta 2003 - klo 22. 00 (yli 11 vuotta sitten)
rastas, juu, iso luumuntaimi ja kaksi pienempää ovat kaikki vahvasti hengissä :)
Kiitos :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleterhi.k. (1371 kpl) maanantai, 4. elokuuta 2003 - klo 22. 36 (yli 10 vuotta sitten)
Ensimmäinen itsekasvatettu Tomaatti syötiin meillä tänään :) Oli kypsynyt ihan huomaamatta :))
Poistettu nimimerkki (id: 2730) maanantai, 18. elokuuta 2003 - klo 12. 57 (yli 10 vuotta sitten)
Rakkaat kokeneemmat kanssaihmiset, auttakaa!
Ensimmäistä tomaattisatoamme olemme odottaneet "vesi kielellä" jo muutaman viikon, mutta tomaatit eivät vain suostu punastumaan,raakileita (isojakin sellaisia on paljon) missähän mahtaa olla vika? (tomaatit puutarhataimia ja "asuvat" meillä lämmittämättömässä kasvihuoneessa kurkkujen kanssa. Ensimmäiset kypsät kurkut on syöty muutama päivä sitten. Vyöhykkeemme on III, eli keskisessä suomessa ollaan. =)
Poistettu nimimerkki (id: 5700) maanantai, 18. elokuuta 2003 - klo 13. 31 (yli 10 vuotta sitten)
Sama täällä; pari kellervää on avomaatomaateissa ja P A L J O N raakileita, minitomaateissa oikein tummanvihreitä raakileita. Taisin tehdä ensikertalaistomaatinviljelijänä liian tuhdit kasvualustat. Kohopenkki, kanankakkakompostia, nokkosvesikasteluita...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) maanantai, 18. elokuuta 2003 - klo 14. 02 (yli 10 vuotta sitten)
Olettehan poistaneet alimmaisia lehtiä, jotta raakileet saa valoa paremmin. Minullakin alkaa nyt vasta tulla kunnolla satoa, joten myöhässä ollaan:)
Poistettu nimimerkki (id: 4868) maanantai, 18. elokuuta 2003 - klo 15. 41 (yli 10 vuotta sitten)
lehdet voi poistaa ihan sinne ensimmäiseen hedelmäterttuun saakka, ja muistakaa nyppiä varkaat oksanhangoista=)
Latvukset voi jo katkaista, lämmittämättömässä kasvihuoneessa ei enää neljännen tai viidennen tertun jälkeisten tomaattien kypsyminen ole kovin todennäköistä. Raakasti vaan, niin kypsyy maittavammiksi.
Meillä punastumista jouduttaa aina hyvän, jo melkein valmiiksi maatuneen kompostimullan kärrääminen juurille, se maatuu ja lämmittää juuria, jolloin itse huonekin on lämpöisempi alhaalta päin.
Olkipaaleja kannattaa myös ,jos vain jostain löytyy, asetella siihen juureniskalle, lämpö auttaa paljon.
Aurinkoa on tietysti vaikea korvata, mutta yksi, vähän vaivlloinen konsti on kyllä:
Musta pressu pingotetaan tomaattipenkin taakse, toimii lämmön- ja valonkerääjänä, saman asian ajaa iso peltilevy, mutta kun aurinko paistaa, peltilevy täytyy heti poistaa, muuten tulee polttovioituksia lehtiin ja tomaatteihinkin. Auttaa siis jonkin verran.
Tämmöisiä konsteja =)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleGiardina (2482 kpl) maanantai, 18. elokuuta 2003 - klo 15. 45 (yli 10 vuotta sitten)
Mullakin tuntuu olevan satoja tomaatinraakileita tuolla kasvimaalla, muutama jo pikkuisen näyttää alkavan vähän muuttaa väriään. Eilen juuri katkoin niitä lehtiä vähän harvemmaksi ja latvoin kaikki, saa nähdä ennättääkö ne kypsyä, olisi tosiaan tulossa mahtava tomaattisato, jos vain ilmoja riittää.
Poistettu nimimerkki (id: 2730) maanantai, 18. elokuuta 2003 - klo 15. 50 (yli 10 vuotta sitten)
Kauniit kiitokset neuvoista, kaikki ovat kullanarvoisia....perustaessani penkit olen lannoittanut ne hyvin hevosen p:llä, eli voimakkuutta maassa pitäisi riittää. Ei muuta kun latvosmishommiin, alempia lehtiä olen poistanut hyvin varoen ja tietysti peläten, että onnistun täten tuhoamaan koko sadon.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleValerie (323 kpl) maanantai, 18. elokuuta 2003 - klo 16. 02 (yli 10 vuotta sitten)
Eka syöty! Yksi kypsä yellow pearshaped oli, muissa tomaateissa ei kyllä vielä merkkiäkään kypsymisestä.

Myöhään meni, mutta niinpä on kaikki muutkin puutarhahommat olleet tänä vuonna myöhässä / ei tehty ollenkaan. (mm. chilintaimia taimipurkeissa kun ei niitä raatsi heittää pois vaikka jäikin istuttamatta)
Poistettu nimimerkki (id: 4868) maanantai, 18. elokuuta 2003 - klo 16. 08 (yli 10 vuotta sitten)
Giardina, laita avomaalle vaikka rikkaruohoja katteeksi juuriston tyvelle niin jouduttaasekin sitten sitä valmistumista.Toimii katteena, siementävät kyllä siihen ehkä, mutta niin ne tekisivät joka tapauksessa.
Poistettu nimimerkki (id: 4868) maanantai, 18. elokuuta 2003 - klo 16. 23 (yli 10 vuotta sitten)
Ja Merdikselle vielä semmoinen juttu, että hevonkakka on hyvä vähäisesti käytettynä, aloittelijan useimmiten tekemä virhe on lannoittaa liikaa, sadon varmistamiseksi..=) tehty itsekin samaa,vaikka pitäisi tietää paremmin...;)
Nyt vain runsaasti vettä juurille, niin punastelevat kohta kilpaa, muuten liika lannoitus vain lisää lehtikasvua kypsymisen kustannuksella.
Ensi vuonna helpompi ,jos lannoitat vaikka kompostilla tai kastelulannoitteilla, molemmissa sama hyöty: nopeasti kaikki tarvittava käyttöön, ei jää turhaan maata väkevöittämään..

Voimakas lannoitus nim. estää veden saannin ja sitä myöten saattaa vastassa olla mm. rangaslaikkutauti, härmä, ruosteet..tai tomaatin sars, virukset.
Kannattaa miettiä lannoitusmääriä ennen kuin laittaa ne sinne penkkiin, mutta tiedän kyllä tuon tunteen, tekisi tietty mieli saada suurin mahdollinen sato=) ,
itsekin hämmästelin, kun todella vähäisempi lannoitus kypsytti mahtavasti enemmän ja makeampia tomaatteja, kilokaupalla.lannoitus oli vähäisempää kuin yleensä suositellaan esim. y-lantapusseissa...
Jos jäävät vihreiksi, eipä hätää:
- ripusta kylmien tullessa tomaatit nurinniskoin, siis juuret taivasta kohden kasvihuoneen tukilangalle tai jonnekin lämpöiseen paikkaan,vaikka saunan eteiseen tai vastaavaan, ja riiputa niitä kunnes alkavat saada väriä.
Kyllä ainakin osa kypsyy sitten loppusyksystä näinkin. Ja lopuista tehdään paistettuja vihreitä tomaatteja...

Poistettu nimimerkki (id: 2730) tiistai, 19. elokuuta 2003 - klo 9. 00 (yli 10 vuotta sitten)
Kilpukalle tuhannet kiitokset Kilpukka. Ehkä mä vielä olen kehityskelpoinen yksilö ja opin tämänkin kantapään kautta. Arvelin itsekseni, että jos Tomaatti ei viihdy kurkkujen kanssa samassa kasvihuoneessa, tosin ovat eri seinustoilla. Laitoin myös muutaman chilin ja paprikan taimen kokeeksi kasv.huoneen päätyyn, kukkivat nyt (joten sato jää tod.näk.haaveeksi). =)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTomsku (1124 kpl) tiistai, 19. elokuuta 2003 - klo 9. 10 (yli 10 vuotta sitten)
Ekat tomaatit (Tigerella) popsittu pari viikkoa sitten, nyt punastuvat jo muutkin lajikkeet. Kasvatan aina kurkut samassa kasvarissa kun tomaatitkin, eikä ongelmia ole ainakaan tähän asti ollut. Kurkkuja ollaan syöty jo ainakin kuukausi ja uutta pukkaa. Myös paprikat ja chilit ovat aina olleet samassa tilassa. Tänä vuonna paprikoiden kanssa on ollut ongelmia kun on ollut aivan liian kuuma niiden pölyttymiselle. Nyt tekevät kovasti alkuja kun ilmat ovat vähän inhimillisemmät. Chilit eivät näköjään ole niin ronkeleita, vaan niissä on paljonkin satoa tulossa. Tomaateista katkoin latvat jo muutama viikko sitten, kun 5 terttua oli kaikissa jo tulollaan. Lehtiä karsin heti keväästä asti, muuten en enään kesäkuussa mahtuisi itse kasvihuoneeseen sisään. En ole huomannut sen mitenkään haittaavan kasvua tai pienentävän sadon määrää.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällecarolina (95 kpl) tiistai, 19. elokuuta 2003 - klo 10. 06 (yli 10 vuotta sitten)
Parvekelaatikoissani kasvaa yhteensä neljä minitomaattipuskaa. Tomaatteja niissä on valtavasti. Niitä on kahta eri lajíketta, ostin ne kauppatorilta pieninä taimina. Mullaksi laitoin tavallista ostopuutarhamultaa.
Kaksi isompaa puskaa tuottaa isompia tomaatteja ja ne kypsyvät pikkuhiljaa. Kaksi pienempää tummemman vihreitä tomaatteja, kypsyvät ilmeisesti myöhemmin.
Olen poiminut tomaatit kypsymään sisälle heti kun ne vähänkin näyttävät punertuvan. Ne kypsyvät lopullisesti muutamassa päivässä ja sitä mukaa kun kypsyvät joutuvat parempiin suihin.
Vettä olen laittanut laatikoihin viisikin litraa kerralla parin päivän välein. Kastelulannoitetta lisäsin silloin tällöin. Lehtiä poistin jonkin verran. Aikaisemmin en ole saanut tomaatteja onnistumaan samalla tavalla. Ensi kesänä uudet kokeilut. Pitäisi kait keksiä vähän isommat kasvuastiat. Pelkät kasvatussäkit parvekkeen lattialla ei kyllä houkuttele.
Chilejä täytyy myös kokeilla,ovat niin kauniitakin, vaikka kaikkia ei saisi syötyäkään.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMary (207 kpl) tiistai, 19. elokuuta 2003 - klo 18. 54 (yli 10 vuotta sitten)
Taitaa mun ensimmäinen tompsu jäädä vain haaveeksi :( Ei tahdo pensastomaatit kypsyä. Muutaman punertavan olen löytänyt ja heittänyt pois sillä ovat olleet alapuolelta ruskeita. Missäköhän vika...
Poistettu nimimerkki (id: 4868) tiistai, 19. elokuuta 2003 - klo 21. 47 (yli 10 vuotta sitten)
voi Mary, oliko muita viotuksen merkkejä,nim, joissain tomaattilajikkeissa itse kuoren väri viittaa kyllä rusehtavaan väriin,ennen kuin punastuu.
Jos kokeilisit sinäkin sitä nurinniskoin temppua, josta aiemmin puhuin tuolla ylempänä, tai siis et Sinä =D, vaan ne tomaatit..

Kastelulannoite on kyllä aika kinkkinen juttu,jos on innokas lannoittaja, siinäkin maltti on valttia.
Niin kuin aiemmin totesinkin, parempi sato tuli tänä vuonna vähemmällä kuin mitä siinä itse lannoitepurkin kyljessä sanotaan.
Itsellenikin yllätys, vuosikausia olen kasvatellut ja yllätystyllätys, parempi sato kuin kuunaan pienentämällä annosta reippaasti ja kastelemalla ja tuulettamalla tosi ahkerasti.

Olen kokeillut noita kasvusäkkejä, ja todennut ainakin Lounais-suomen päivänpituudella säkin olevan varsin riittämättömän.
Hyväksi konstiksi sen sijaan osoittautui tavallinen 10 l ämpäri paarvekkeen nurkkaan, kaunis ja esteettinenkin, kun otti kahvan pois, ja multatila oli tarpeeksi syvä.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleannesurfs (628 kpl) torstai, 19. elokuuta 2004 - klo 15. 24 (yli 9 vuotta sitten)
Tanskan viennissä runsaasti raakileita, muutamia isojakin, mutta eivät punastu.

Olen raa´alla kädellä karsinut alalehtiä ja latvoin jo aikaa.

Hyödyttääkö, jos karsin kukkatertutkin pois?? Eiväthän ne tomaatiksi asti kerkiä millään?

:O/
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) torstai, 19. elokuuta 2004 - klo 17. 16 (yli 9 vuotta sitten)
Annesurf, Itse olen latvonut myös kukkaterttujen latvat. viimeistään kun huomaa, ettei enää jaksa tehdä hedelmiä. ja ne jotka kukkii, niin viimeiset ukat veks, ni tulee tomaateista isoja :D kyllä ne siitä punastuu, ajallaa kunhan kerkiää.. ei sitä viel tiiä, millanen syksy tästä tulee.

Mä lannotan kasvejani aika vähän. ja kun lannotan, lannotan rakeilla, niin ei tarvi koko aikaa olla lannottamassa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) torstai, 19. elokuuta 2004 - klo 17. 16 (yli 9 vuotta sitten)
Annesurf, Itse olen latvonut myös kukkaterttujen latvat. viimeistään kun huomaa, ettei enää jaksa tehdä hedelmiä. ja ne jotka kukkii, niin viimeiset ukat veks, ni tulee tomaateista isoja :D kyllä ne siitä punastuu, ajallaa kunhan kerkiää.. ei sitä viel tiiä, millanen syksy tästä tulee.

Mä lannotan kasvejani aika vähän. ja kun lannotan, lannotan rakeilla, niin ei tarvi koko aikaa olla lannottamassa.

Vain nimimerkin(profiilin) valinneet, rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa keskustelualueelle

Valitse nimimerkki ->>

Sisäänkirjaudu- >>

Jos sinulla ei vielä ole omaa käyttäjätunnusta niin rekisteröidy tästä.