Keskustelu sisäänkirjaudu | esittelyt | aiheet | hakemisto | haku | uudet viestit

Puutarha.net keskustelupalstatPerennatPerennat P - R : Rohtosuopayrtti, Saponaria officinalis ( 50 kpl)

Sivut:
[Kaikki viestit yhdellä sivulla] [Ilman kehyksiä] [Kaikki ilman kehyksiä] [Lisää suosikkeihin] [Päivitä näkymä]

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleIllakko (1560 kpl) lauantai, 24. heinäkuuta 2004 - klo 20. 37 (yli 9 vuotta sitten)
Tästä pidän erityisesti, vaikka leviääkin melkein kuin rutto.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleakileija (1259 kpl) lauantai, 24. heinäkuuta 2004 - klo 20. 40 (yli 9 vuotta sitten)
Joku varmaan syyttäisi minua suopayrtin asiattomasta rääkkäyksestä, kun minulla se kasvaa kukkapenkissä viime kesästä asti siten että nostin paakun maasta ja unohdin sen maan päälle. Siinä se on ollut jo talven ja onpa vieläkin. ;)

Eikä leviä :D
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleshela (384 kpl) lauantai, 24. heinäkuuta 2004 - klo 21. 50 (yli 9 vuotta sitten)
Hih...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällebelgi (2663 kpl) lauantai, 24. heinäkuuta 2004 - klo 21. 55 (yli 9 vuotta sitten)
Minä sain luvan kaivella ylös nurmikolle karanneita suopayrttejä ja vein kotiin ison kasan. Minä peittelin hellästi multaan enkä rääkännyt =)))
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleakileija (1259 kpl) lauantai, 24. heinäkuuta 2004 - klo 23. 12 (yli 9 vuotta sitten)
Onneksi en kaikkia kasvustoja ole noin rankalla kädellä rääkännyt. Osa kasvaa ihan maassakin. :) Eivät ole riesaksi asti levinneet kun on varjoisaa ja kuivaa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällenemesia (650 kpl) lauantai, 24. heinäkuuta 2004 - klo 23. 24 (yli 9 vuotta sitten)
Tuntuu että tuo valkoinen suopayrtti on kovempi leviämään kuin vaaleanpunainen. Vaaleanpunaista minulla ei ole kohta lainkaan ja pidän siitä enemmän kuin valkoisesta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleVariksenmarja (1194 kpl) lauantai, 24. heinäkuuta 2004 - klo 23. 25 (yli 9 vuotta sitten)
Tuollainen on siis odotettavissa: sinänsä vaatimattoman näköinen, mutta tuoksuu kuulemma erityisen hyvälle? Sain kyseisen kasvin juurakoita keväällä ja se röyhyää ylös kukkapenkistä uskomattomalla teholla.. :) Ehkä joudun jakamaan sitä jo ensi vuonna.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällebelgi (2663 kpl) sunnuntai, 22. elokuuta 2004 - klo 21. 35 (yli 9 vuotta sitten)
Risukko, vilkaisepa yllä olevaa kuvaa. Onko riesasi tämä?
Poistettu nimimerkki (id: 5031) sunnuntai, 22. elokuuta 2004 - klo 21. 40 (yli 9 vuotta sitten)
Ei ole. Tässä on sellainen, äh kun vaikeaa, isohko n.10-15cm korkea kukinto, hieman salmiakkikuvion mallinen ja "pörröinen", tässä ei siis ole havaittavissa kukkia. Lehtiä on koko varren mitalla ja isoimmat niin kämmentä suuremmat... Mun pitää hankkia se kamera!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällebelgi (2663 kpl) sunnuntai, 22. elokuuta 2004 - klo 21. 43 (yli 9 vuotta sitten)
OK Risukko! Ei oo sitä kameraa mullakaan :(
Poistettu nimimerkki (id: 5031) sunnuntai, 22. elokuuta 2004 - klo 21. 46 (yli 9 vuotta sitten)
Belgi, Tattari! Tai ainakin hirveästi se sitä muistuttaa, kun noita kuvia täällä selailin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällebelgi (2663 kpl) sunnuntai, 22. elokuuta 2004 - klo 21. 55 (yli 9 vuotta sitten)
Oppia ikä kaikki! Taas opittiin uutta, minäkin :)))
Poistettu nimimerkki (id: 5031) sunnuntai, 22. elokuuta 2004 - klo 21. 56 (yli 9 vuotta sitten)
Mutta mä en saa sitä tapettua! Ihan mahdotonta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTiarel (778 kpl) perjantai, 6. toukokuuta 2005 - klo 23. 59 (yli 8 vuotta sitten)
Istuttaisin rohtosuopayrtin purkkiin/ämpäriin. Kävisiköhän iso kukkaruukku? Siinä on leveempi suu, kuin ämpärissä, mutta ei yhtä syvä. Entä kukkaruukun pohjareiät? Ei kai niistä voi "karata"?
Onko vaaleanpunaista rohtosuopayrittiäkin!?
Sitä haluaisin! Itselläni on valkoista, erään talon kivijalan läheltä otettua. Taloa ei kyllä ole ollut mun muistin mukaan ikinä! ;)

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) lauantai, 7. toukokuuta 2005 - klo 0. 08 (yli 8 vuotta sitten)
Minun suopayrtit aloittavat valkoisena kukinnan, mutta muuttuvat vähän vaaleanpunaisiksi kukinnan vanhentuessa. Tuoksu on muuten ihana.

Suopayrtti on kohtuullisen matalajuurinen, eli en usko sen karkaavan esim. reijitetystä ämpäristä mihinkään. Maahan lakoontuvat varret juurehtivat toisinaan, eli sitä kautta se voi päästä karkuun purkistaan.

Minulla suopayrtti elää ja kukoistaa kahdessakin penkissä, enkä ole ensinkään ongelmissa sen leviämisen kanssa. Keväällä kitken vähemmäksi, jos on aihetta. Se riittää. Lisäksi katkaisen kukinnon jälkeen siemenkodat pois.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) lauantai, 7. toukokuuta 2005 - klo 0. 10 (yli 8 vuotta sitten)
Tuoksu on tosiaan oikeasti hyvä, siitä tulee heti puhdas saippua mieleen. Se sopisi hyvin pihasaunan verannan viereen kukkimaan, jos sellainen jollain on.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTiarel (778 kpl) lauantai, 7. toukokuuta 2005 - klo 0. 11 (yli 8 vuotta sitten)
Kiitos Ginivuokko. =)
Tuoksu on hurmaava! Siksi sen halusinkin...
Kannattaisikohan sille tehdä kehikko tms. ettei se lakoisi maatapitkin?
Johtuukohan kukkien väri jotenkin maaperästä?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) lauantai, 7. toukokuuta 2005 - klo 0. 41 (yli 8 vuotta sitten)
Kannatan kehikkoa. Minulla on pajuista nurinpäin U-kirjaimen muotoisiksi taivutetuja kaaria karsinana sille. Varsinkin penkin laidalla kasvaessaan se ryöpsähtää penkistä alas lamoamaan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) lauantai, 7. toukokuuta 2005 - klo 0. 46 (yli 8 vuotta sitten)
Ai niin, minullahan myös oli matala tiuha pajuaita suopayrttien karsinana tuossa etupihalla vaahteran alla vielä viime kesänä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTiarel (778 kpl) lauantai, 7. toukokuuta 2005 - klo 9. 01 (yli 8 vuotta sitten)
Hyvä idea, noi pajuista taivutetut kaaret karsinaksi. =)
Mäkin varmaan osaan tehdä sellaisen. Kuinka korkean se tarvitsee? Olisko 30 cm hyvä? Entä kuinka tiheään ne pitäisi maahan laittaa, 20 cm välein?
Pajuaita olisi hieno, mutta ei taidot riitä sen tekemiseen, vielä... ;)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) lauantai, 7. toukokuuta 2005 - klo 21. 48 (yli 8 vuotta sitten)
70 sentin pajunpätkistä saa n. 30 senttiä korkeaa kaarta tukemaan. Kaaret laitetaan tiheästi siten, että U:n keskikohtaan tulee seuraavan U:n alkupää. Sillä tavoin rakenne tukee itseään. Tuki on kaunis, luonnonmukainen materiaali, joka maastotutuu kauniisti ympäristöönsä. Lisäksi se on hankintahinnaltaan edullinen ja nopeasti työstettävä.

Kannattaa muuten kuivattaa pajuja ensin. Minulla ne pajunpenteleet juurtuivat ja alkoivat kasvamaan... Sama ilmiö kävi hernekepeissä...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTiarel (778 kpl) lauantai, 7. toukokuuta 2005 - klo 22. 18 (yli 8 vuotta sitten)
Kiitos Ginivuokko! =)
Mä tein tänään sen kehikon, en kyllä ihan noin. ;)
Hain pajut metsäautotien varresta ja suoraan maahan, taitaa tulla elävä elementti. =)
Mä tungin maahan molemmat pajunvitsan päät. Millä olet liittänyt ne keskikohdasta toisiinsa?
Itselle tuli n. 20-30 cm korkea, kun tein sen. Molemmat päät maahan, seuraava alkaa edellisen kaaren puolesta välistä maasta. Maanpinnasta katsottuna tuli n. 7 cm välein lähti pajukaari ylös ja toinen tuli alas.
Istutin myös rohtosuopayritin isoon muoviruukkuun, joka joskus on ollut varmaan pihdan myyntiruukkuna. :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällenegus (1523 kpl) lauantai, 7. toukokuuta 2005 - klo 22. 20 (yli 8 vuotta sitten)
Saponaria ocymoidesin 3 juurakkoa ostin Lidl perennoista, ovatkohan yhtä leviäviä kuin perinne suopayrtti? Pakkauksessa ei ollut muuta informaatiota kuin: talvenkestävä pensaskasvi kork. 25 cm.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleNuppu (1077 kpl) lauantai, 7. toukokuuta 2005 - klo 22. 28 (yli 8 vuotta sitten)
Negus, eikös se ole kivikkosuopayrtti? Pensaskasvi... hmmm... maanpeittokasvi ennemmin :-)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällepapula (4410 kpl) lauantai, 7. toukokuuta 2005 - klo 22. 35 (yli 8 vuotta sitten)
Kukkii vaaleanpunaisin kukin... Nätti.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleNuppu (1077 kpl) lauantai, 7. toukokuuta 2005 - klo 22. 38 (yli 8 vuotta sitten)
Juu, nätti se on, ja siementää vimmatusti...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTitamiini (3376 kpl) lauantai, 7. toukokuuta 2005 - klo 22. 42 (yli 8 vuotta sitten)
Rönsytiarella - en ole liittänyt mitenkään, mutta todennäköisesti pajusi juurtuvat hyvin. Mutta lohdutuksen sana: ne juurtuvat vain tyvipäästään :-D Nosta (revi) sitten vain se tyvipään puoli ylös, poista juuret ja versonalut, niin selviät voittajana.

Minulla on monen seinävieripenkin laidassa pajukaaret estämässä kasvien "kaatumista" penkistä pois. Joissakin penkeissä käytän myös "sisäkaaria" juuri esmes. suopayrtin ympärillä.

Neguksella on kivikkosuopayrtti. Todellakin enempi maanpeittokasvi. Leviää siis hyvin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletalventähti (98 kpl) lauantai, 7. toukokuuta 2005 - klo 22. 49 (yli 8 vuotta sitten)
Kivikkosuopayrtti on perenna matala ,lähinnä kivikko kasvi talvehtii huonohkosti ainakin tasamaalla mutta siemmentää reippaasti, ei leviä niin kuin Rohtosuopayrtti juuristolla. Kaunis on kukkiessaan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTiarel (778 kpl) lauantai, 7. toukokuuta 2005 - klo 22. 53 (yli 8 vuotta sitten)
Ginivuokolle kiitos jälleen kerran! =)
Juurtumisen havaittuani, revitään "turhat" pois.
Ajattelin huomenna väsätä äidillekin sellaisen, sen tarkoin varjellun varjoliljan ympärille. =)
Isä kun sitä aina ruohonleikkurilla kaltoin kohtelee... ;)
Meinaan kokeilla sitä omassa asteripenkissäkin, kun ne aina kaatuu! Yritän siihen sitä "ei yhdistämistä" :)
Eiks kaikki suopayritit, paitsi rohto-, ole maanpeittokasveja?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällenegus (1523 kpl) lauantai, 7. toukokuuta 2005 - klo 23. 07 (yli 8 vuotta sitten)
Kivikkoon en sitten Ocymoidekseja laittanut vaan rinteeseen portaiden vierustaan, toisella puolella portaita leviää kivikkokilkka. Juuret olivat n. 15 cm hoikat porkkanat.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleIllakko (1560 kpl) keskiviikko, 20. heinäkuuta 2005 - klo 23. 27 (yli 8 vuotta sitten)
Yksinkertainen rohtosuopayrtti.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKasuariina (5146 kpl) tiistai, 2. elokuuta 2005 - klo 22. 25 (yli 8 vuotta sitten)
Kerrottu ja ihanasti tuoksuva, suorastaan kaunis kaikessa iättömyydessään ja helppoudessaankin:

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleGiardina (2482 kpl) tiistai, 2. elokuuta 2005 - klo 23. 05 (yli 8 vuotta sitten)
Mulla on tuollainen suopayrtin oksa ja pari jotain leimua eteisessä maljakossa ja voi mikä tuoksu leijailee koko eteisessä. Tuota pitäis saada leviämään vähän lisää siellä palstalla. Tykkään!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSoili (1442 kpl) tiistai, 2. elokuuta 2005 - klo 23. 11 (yli 8 vuotta sitten)
Mulla on kanssa tuollainen kuin muajussilla, kaksi vuotta sitten Suomessa käydessä kotitalon kuistin vierestä kaivoin ylös, siinä on se pehko kasvanut varmaan yli 60 vuotta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleLissu (1016 kpl) perjantai, 16. syyskuuta 2005 - klo 12. 58 (yli 8 vuotta sitten)
Leviääkö kerrottu suopayrtti helposti siemenistä?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleInki (7432 kpl) perjantai, 16. syyskuuta 2005 - klo 13. 09 (yli 8 vuotta sitten)
Siemenistä en tiedä, mutta juurilla kyllä:) Itseasiassa en ole tainnut tuollaista yksinkertaista nähdäkään ennen...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSannakaisa (1767 kpl) torstai, 18. toukokuuta 2006 - klo 9. 18 (yli 7 vuotta sitten)
Voi,mua. Olen unohtanut laittaa ylös rohtosuopayrtin ja illakon kasvupaikat. Nyt en eroita kumpi on kumpi? Täytyy kait vain odottaa kukkien tulemista,ei auta muu:(
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHannele (3818 kpl) torstai, 18. toukokuuta 2006 - klo 10. 22 (yli 7 vuotta sitten)
Illakolla on karheat lehdet, suopayrtillä sileät.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSannakaisa (1767 kpl) torstai, 18. toukokuuta 2006 - klo 10. 30 (yli 7 vuotta sitten)
Kiitos,Hannele! Kävin niitä aamulla tiirailemassa,toisella vähän suipompi lehti kuin toisella? Menen uudelleen tutkiin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSannakaisa (1767 kpl) torstai, 18. toukokuuta 2006 - klo 11. 27 (yli 7 vuotta sitten)
Otin tällaisen kuvatuksenkin. Rohtosuopayrtti vasemmalla ja Illakko oikealla? hui kun kiiltää.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMyskimalva (735 kpl) maanantai, 22. toukokuuta 2006 - klo 10. 41 (yli 7 vuotta sitten)
Rohtosuopayrtti

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKaisaliisa (481 kpl) sunnuntai, 16. heinäkuuta 2006 - klo 15. 15 (yli 7 vuotta sitten)
Prinsessa Rohtosuopayrtti herää kaksikymmenvuotisesta unestaan...

Jännittyneenä odotin kukintaa saadakseni selville onko prinsessani Suopayrtti vai Palava rakkaus :) (olisikohan palava rakkaus ollut romanttisempaa?)

Vanhan pihamme puiden katveeseen jääneestä kukkapenkistä siirtämäni alut kukkivat nyt. Oikeita perinnekasveja siis!

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHannele (3818 kpl) sunnuntai, 16. heinäkuuta 2006 - klo 15. 46 (yli 7 vuotta sitten)
Kitkin vime vuonna kaikki suopayrtit, yritin saada pois kaikki juuret. Turha vaiva, nyt sitä on enemmän kuin ennen ja laajemmalla alueella.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) sunnuntai, 16. heinäkuuta 2006 - klo 18. 13 (yli 7 vuotta sitten)
Niin siivosin minäkin kuistin työmaan alta kaikki suopayrtit pois ja nyt on oikein uljas kasvi nupuilla aivan siis täydellisessä paikassa kuistin kivien seassa koristetupakan, korallikeijunkukan ja ruusupavun keskiössä. Värit käyvät yhteen täydellisesti :}

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKaisaliisa (481 kpl) sunnuntai, 16. heinäkuuta 2006 - klo 19. 01 (yli 7 vuotta sitten)
Aion laittaa suopayrtin tulevaan cottage garden -penkkiini :) Täytyy olla varovainen sen kanssa, ehkäpä laittelen jonkinlaisen juuriesteen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKasuariina (5146 kpl) sunnuntai, 23. heinäkuuta 2006 - klo 22. 13 (yli 7 vuotta sitten)
Onko tämä ihan perus-perus-tavallinen yksinkertainen Rohtosuopayrtti ? Minulla on vaaleanpunertava kerrottu, jonka kukka on niin kovin erilainen, että tämä epäilyttää. Kukka tuoksuu vienosti. Vaihtoehtoina aloinkin epäillä, voiko olla valkoinen Palavarakkaus (no ei kai !) tai illakko ???

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleCrista (601 kpl) sunnuntai, 23. heinäkuuta 2006 - klo 22. 15 (yli 7 vuotta sitten)
eikös illakolla ole neljä terälehteä vain? (tai sitten oon ihan hakoteillä)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKasuariina (5146 kpl) sunnuntai, 23. heinäkuuta 2006 - klo 22. 16 (yli 7 vuotta sitten)
Ei niin mitähän tiatoo ole illakosta, jossain vain näin suht samanlaisen kuvan. Ehkä tuo on se Rohtosuopayrtti kuitenkin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleCrista (601 kpl) sunnuntai, 23. heinäkuuta 2006 - klo 22. 19 (yli 7 vuotta sitten)
tuolla ylempänä on kuva yksinkert. suopiksesta. Ainakin on ihan samannäköinen. Tarkistin googlella, illakolla ON vaan 4 terälehteä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleA.i.k.a (1507 kpl) sunnuntai, 23. heinäkuuta 2006 - klo 22. 33 (yli 7 vuotta sitten)
Kaisaliisa. Prinsessasi lienee kerrottu kaunotar? Kovasti mielelläni siitä alun ottaisin. Siis sitten kun leviää jaettavaksi asti :)

Vain nimimerkin(profiilin) valinneet, rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa keskustelualueelle

Valitse nimimerkki ->>

Sisäänkirjaudu- >>

Jos sinulla ei vielä ole omaa käyttäjätunnusta niin rekisteröidy tästä.