Keskustelu sisäänkirjaudu | esittelyt | aiheet | hakemisto | haku | uudet viestit

Puutarha.net keskustelupalstatRuusujen aikaRuusulajit : Ritausma ( 23 kpl)

Sivut:
[Kaikki viestit yhdellä sivulla] [Ilman kehyksiä] [Kaikki ilman kehyksiä] [Lisää suosikkeihin] [Päivitä näkymä]

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMaaonni (4430 kpl) sunnuntai, 6. helmikuuta 2005 - klo 10. 26 (yli 9 vuotta sitten)
Ritausma-ruusu, R. rugosa 'Plena' x 'Abelzieds' vei sydämeni täydellisesti vaikka kuinka vastustin. Netistä löytyneiden tietojen mukaan se on kaiken kukkuraksi kestävä ja nopeakasvuinen.

Joillakin teistä näkyy hakutulosten perusteella olevan Ritausma. Kysynkin nyt teiltä miten korkeaksi teidän Ritausmanne kasvavat? Netissä joku mainitsee sen kasvavan parimetriseksi, siis isommaksi kuin juhannusruusu. Jos näin on, en voi sitä ajatella siihen paikkaan mihin nyt ajattelen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemai-lee (5945 kpl) sunnuntai, 6. helmikuuta 2005 - klo 10. 32 (yli 9 vuotta sitten)
mukavaa kun olet täällä taas. olen kaipaillut aamuvirkkua kaveria.
tuosta ruususta en kylläkään osaa sanoa mitään.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällesirkkuliini (767 kpl) sunnuntai, 6. helmikuuta 2005 - klo 11. 40 (yli 9 vuotta sitten)
Maaonni, olen luullut, että 'Ritausman' vanhempia ei tunneta? Mistä olet löytänyt tuon tiedon?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKevätlinnunsilmä (1882 kpl) sunnuntai, 6. helmikuuta 2005 - klo 11. 50 (yli 9 vuotta sitten)
Sain Ritausmani aivan pienenä pistokkaana Maatiaiselta v. 2000, siihen on vasta kasvanut ehkä kolme vahvaa vartta, joten on vasta pieni. Luulisin ettei kasva hansaruusua korkeammaksi. Suomalaisessa ruusukirjassa on siitä maininta: Virosssa törmää tuon tuostakin puolitoistametrisen siroon kurtturuusuun...
Kuvassa juuri aukeamassa oleva kukka. Vanhempana kukat vaalenevat lähes valkoisiksi. Ne tuoksuvat ihanasti ja se kukkii todella pitkään. Viime kesänä siinä oli joku kukka heinäkuun puolivälistä marraskuun puoliväliin, jolloin satoi runsaasti lunta ja lopetti sen viimeisen kukan.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKesäkukka (541 kpl) sunnuntai, 6. helmikuuta 2005 - klo 11. 52 (yli 9 vuotta sitten)
Mulla on se Pentti Alangon uusin painos Suomalainen ruusukirja, ja sen mukaan Ritausman vanhempia ei tunnettaisi. Sukupuusta kyllä löytyy jokin tarhakurtturuusulajike.

Alanko suosittelee kovasti ko. ruusua ja kirjassakin on niin hehkeä kuva kukista.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleLeenaR (1299 kpl) sunnuntai, 6. helmikuuta 2005 - klo 12. 09 (yli 9 vuotta sitten)
Ritausma on etelä-suomessa kestävä ja hieno ruusu, korkeimmat mitä olen nähnyt, on olleet jotain 170-180cm, joten aika isoksi voi kasvaa ajan kanssa. Itselläni on myös maatiaisen omajuurinen ritausma ja nyt 5vuotiaana se on jotain vajaa 130cm (kainaloihin saakka).
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHannele (3818 kpl) sunnuntai, 6. helmikuuta 2005 - klo 12. 17 (yli 9 vuotta sitten)
Minulla on Oulujoen taimistolta vuoden 2002 syksyllä hankittu. Aika matala vielä, mutta kukki jo ensimmäisenä kesänään ylenpalttisesti. Sen ainoa "vika" on vähän alaspäin nuokkuvat kukat. Kohopenkissä ja korkeaksi kasvaneena näyttäisi varmaan upealta kun voisi katsella sitä hieman alaviistosta.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHannele (3818 kpl) sunnuntai, 6. helmikuuta 2005 - klo 12. 26 (yli 9 vuotta sitten)
Huomasin, että Kevätlinnunsilmä kertoi 'Ritausman' tuoksuvan ihanasti. Minun nenääni se ei tuoksu paljon ollenkaan. Hajuaisti kyllä näkyy heikkenevän iän myötä, mutta juhannusruusujen tuoksu tuntuu edelleen voimakkaana eli kokonaan ei hajuaistini vielä ole mennyt.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMaaonni (4430 kpl) sunnuntai, 6. helmikuuta 2005 - klo 12. 36 (yli 9 vuotta sitten)
Täytyy miettiä sille joku muu paikka kuin ikkunan alle. Sirkkuliini, tuo sukutieto on Ruususeuran Inger Kullbergin sivulta.

Täytyy vähän kiusata teitä ja panna linkki Kauppilan ruususivulle. Siellä on Ritausmaakin, mutta oletan ettei ole omajuurinen kun sitä ei mainita.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMaaonni (4430 kpl) sunnuntai, 6. helmikuuta 2005 - klo 12. 38 (yli 9 vuotta sitten)
Voi ei, nyt minun käy tuon Kauppilan kanssa ihan hullusti! Vakaa Ritausma-päätös horjuu.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKevätlinnunsilmä (1882 kpl) sunnuntai, 6. helmikuuta 2005 - klo 12. 56 (yli 9 vuotta sitten)
Hannele, ainakin se tuoksui ihanasti myöhään syksyllä, kesällä tuoksu oli miedompi, en tiedä mikä ilmiö sekin oli. Samoin koin Applejack-ruusun tuoksun kanssa, se tuntui paljon voimakkaampana syksyllä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleLeenaR (1299 kpl) sunnuntai, 6. helmikuuta 2005 - klo 13. 01 (yli 9 vuotta sitten)
Totta, Ritausman kukat nuokkuu alaspäin ja pienenä sitä täytyy kumarrella katsomaan. Toissa kesänä, kun oli kuuma ja aurinkoinen kesä sen kukat oli valkoiset ja sateisena viime kesänä vaaleanpunaiset. Ihmeellistä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleVanda (1955 kpl) sunnuntai, 6. helmikuuta 2005 - klo 15. 33 (yli 9 vuotta sitten)
Ouhh! Sattui! Tuon Ritausman merkitsin tämän vuoden hankintalistalleni.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekibuvitsi (8785 kpl) sunnuntai, 6. helmikuuta 2005 - klo 18. 00 (yli 9 vuotta sitten)
Leena R.onko sinulla R.'Abelzieds' ?
tekeekö versoja??

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleLeenaR (1299 kpl) sunnuntai, 6. helmikuuta 2005 - klo 19. 23 (yli 9 vuotta sitten)
Ei ole, sorry. Ritausmakaan ei ole tehnyt vielä poikasia, toivottavasti jatkossa tulee.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekibuvitsi (8785 kpl) sunnuntai, 6. helmikuuta 2005 - klo 21. 53 (yli 9 vuotta sitten)
...jäi vähän unelmiin kun näin sen Latvian matkalla,
Ritausma tekee aika vähän poikasia,yhden vuodessa....:(
Poistettu nimimerkki (id: 453) maanantai, 7. helmikuuta 2005 - klo 12. 54 (yli 9 vuotta sitten)
Minulla on muutaman vuoden ollut 'Abelzieds'. Hankin sen Schultheisin taimistosta Saksasta. Se kukkii erittäin runsaasti heinäkuusta syksyyn asti vaaleanpunaisin "omenankukin". Pensas on säilynyt aika matalana, ehkä n. 80 cm korkeana.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleeuropeana (685 kpl) keskiviikko, 9. helmikuuta 2005 - klo 14. 28 (yli 9 vuotta sitten)
Omajuurinen Ritausma näkyy M. Kuljun luettelossa, siis Oulujoen Taimisto
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHannele (3818 kpl) keskiviikko, 6. heinäkuuta 2005 - klo 10. 32 (yli 9 vuotta sitten)
Ritausma kesäyössä...

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMaaonni (4430 kpl) keskiviikko, 6. heinäkuuta 2005 - klo 10. 35 (yli 9 vuotta sitten)
Voi Hannele, minkäs teit! Ooooo...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMaaonni (4430 kpl) keskiviikko, 6. heinäkuuta 2005 - klo 10. 38 (yli 9 vuotta sitten)
Mihin sinä olet nyt hävinnyt, mai-lee? Aamu-uniko maittaa? :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemai-lee (5945 kpl) torstai, 7. heinäkuuta 2005 - klo 13. 42 (yli 9 vuotta sitten)
kiitos maaonni kun kaipailet ilkimystä. - mökillehän minä tähän aikaan vuodesta häviän. koneella käyn vain kotona ollessani. ja silloinkin vain kun parvekkeen kastelulta ehdin. juu, lounaaseen antava lasitettu parveke on kuuma.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePoppius (1135 kpl) lauantai, 30. heinäkuuta 2005 - klo 21. 46 (yli 9 vuotta sitten)
Ritausmaan sorruin minäkin sitten tänään :) Tein Oulujoen taimistolle tilauksen, tilasin Hansojen seuraksi pari Rudolfia, ja sitten paraatipaikalle talon eteen yhden Ritausman. Matti Kulju sanoi, että heillä se paleltuu joka vuosi aika lailla, mutta kasvaa silti metriseksi, ja kukkii tosi hyvin ja paljon. Joten täällä yhtä vyöhykettä alempana voisin kuvitella sen menestyvän paremmin.

Anopillekin tulee samassa paketissa pari ruusua. (olen saanut innostusta tartutettua hännenkin :)

Pistelin jo keppejä uusien ruusujen paikoille, yritän maisemoida ruusuilla likakaivojen kannet (kivaa sitten kaivontyhjentäjällä väistellä piikkioksia hehhee.). Siirrän Hansat huomenna, ja istuttelen vähän muitakin tänä kesänä saatuja ruusuja. Mutta osa joutuu väkisinkin odottamaan ensi vuotta, kun yksi kukkapenkki pistetään matalaksi.

Mihinkähän minä laitan sen Belle Poitevinenä ostetun Hansan värisen mikälie-ruusun...?

Vain nimimerkin(profiilin) valinneet, rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa keskustelualueelle

Valitse nimimerkki ->>

Sisäänkirjaudu- >>

Jos sinulla ei vielä ole omaa käyttäjätunnusta niin rekisteröidy tästä.