Keskustelu sisäänkirjaudu | esittelyt | aiheet | hakemisto | haku | uudet viestit

Puutarha.net keskustelupalstatHyötykasvipalstaPinaatti : Pinaatin sato ( 38 kpl)

Sivut:
[Kaikki viestit yhdellä sivulla] [Ilman kehyksiä] [Kaikki ilman kehyksiä] [Lisää suosikkeihin] [Päivitä näkymä]

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSyysSahrami (226 kpl) perjantai, 19. heinäkuuta 2002 - klo 15. 02 (yli 12 vuotta sitten)
Millainen hyötykasvi on pinaatti oikeastaan? Onko se yrtinomainen josta voi napsia satoa pitkin kesää vai korjataanko sato jossain vaiheessa ja sitten uutta pinaattia ei enää verso?

Mitä teette pinaatillenne? Onko se fiksuinta pakastaa vai kuivata? Entä esikäsitelläänkö pinaattia jotenkin ennen pakastusta?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSyysSahrami (226 kpl) perjantai, 19. heinäkuuta 2002 - klo 15. 09 (yli 12 vuotta sitten)
Löysin vanhoista keskusteluista pinaatin kasvatusohjeita, mutta toivoisin silti vastauksia em kysymyksiini. Sain vastauksen ainoastaan siihen, että pinaatti ryöpätään, jauhetaan ja pakastetaan. Uusia kysymyksiäkin heräsi, kuten...

...Sain sellaisen käsityksen että pinaatista nypitään lehdet. Eikö sitä voi leikellä kuten muita yrttejä tai ryöpätä ja jauhaa sellaisenaan?

Voiko vanhoja lehtiä käyttää myös vai vain tuoreet?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekuunlilja (447 kpl) perjantai, 19. heinäkuuta 2002 - klo 15. 20 (yli 12 vuotta sitten)
Minä kasvatin tänä kesänä ensimmäistä kertaa pinaattia ja olen käyttänyt lehtiä salaatteihin tuoreena ja nyt aion pakastaa lehtiä tuoreena ilman ryöppäystä.Mun mielstä pinaatti ei verso enää uudelleen vai olikohan se niin, että kukinnan jälkeen se ei enää verso(minulla ovat alkaneet kukkimaan).
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSyysSahrami (226 kpl) perjantai, 19. heinäkuuta 2002 - klo 15. 24 (yli 12 vuotta sitten)
Saako pinaattia syödä tuoreenakin? Minä olen ollut siinä luulossa että se on aina ryöpättävä???
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemai-lee (5945 kpl) perjantai, 19. heinäkuuta 2002 - klo 17. 19 (yli 12 vuotta sitten)
pinaatti on keitettävä, tai ainakin niin opetettiin silloin kun minä olin nuori. ymmärtääkseni sitä ei voi käyttää salaatin tai esim lehtikaalin tapaan semmoisenaan salaatissa. oikokaa toki minua,jos tietoni ovat vääriä.
tavallista pinaattia en ole koskaan viljellyt, niin että parempi kun en yritä arvailla siitä paljoankaan, senverran kuitenkin, että näin kuivalla ja kuumalla säällä se heittäytyy kukkimaan nopeasti ja on sitten aika puisevaa. uudenseelanninpinaatti, jota minulla on nytkin, on semmoinen, että kun varret leikkaa, hyvin kastelee, niin uutta kasvua saa taas muutaman ajan päästä.
irrottelen leikatuista oksista kaikenkokoiset lehdet ja varsien päät kokonaisina, ryöppään ne ja pakastan (juuri äskön pistin purnuja pakkaseen...)
Poistettu nimimerkki (id: 1670) perjantai, 19. heinäkuuta 2002 - klo 19. 27 (yli 12 vuotta sitten)
Pinaatissa on niin paljon nitraattia (nitriittiä?ammatti-ihminen ja en ole tätä eroa oppinut...), että tuoreena/käsittelemättömänä sitä ei kannata syödä. Etenkin lapset ovat arkoja liika-annostukselle. Haitta-aine hajoaa kuumennuksen aikana, eli ryöpättynä pinaattia vi käyttää. Ryöpätessä lehdet taitavat mennä aika lailla kasaan (kuten nokkonen).

Tuo uudenseelanninpinaatti tuntuu kovin houkuttelevalta vaihtoehdolta, kun se ei sisällä sitä nitraattia eikä ole herkkä kukkimaankaan...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemai-lee (5945 kpl) perjantai, 19. heinäkuuta 2002 - klo 20. 57 (yli 12 vuotta sitten)
"ei sisällä nitraattia" (?) - mielestäni kerää nitraatit siinä kuin tavallinen pinaattikin. itse en koskaan ole käyttänyt sitä keittämättä.
ja kasaan menee ryöpättynä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) perjantai, 19. heinäkuuta 2002 - klo 21. 20 (yli 12 vuotta sitten)
Kyllä sisältää ihan samalla tavalla ja vesi, jossa ryöpätään, kannattaa heittää pois, koska nitraatti liukenee siihen keitinveteen.

Nitraattia tulee kasveihin, toisiin enemmän, toisiin vähemmän, jos niitä viljellään liian typpirikkaassa maassa. Ihan sama vaikka lannoite olisi luonnon- tai keinolantaa, jos sitä on liikaa, nitraattimäärä kasvaa. Muistaakseni pinaatti, punajuuri, ja kaalit ovat ainakin tällaisia nitraattikerääjiä. On kai niitä muitakin.

Elimistössä ne nitraatit muuttuvat sitten nitriiteiksi, jotka ovat taas syöpää aiheuttavia aineita.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekuunlilja (447 kpl) lauantai, 20. heinäkuuta 2002 - klo 11. 13 (yli 12 vuotta sitten)
Kääks! Empä ole kuullut aikaisemmin,että pinaatti pitää ryöpätä. No onneksi en ole käyttänyt kuin yhden kerran tuoreena salaatissa.Mielestäni siemenpussissa voisi olla maininta, että pinaatti on ryöpättävä ennen käyttöä!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSyysSahrami (226 kpl) sunnuntai, 21. heinäkuuta 2002 - klo 9. 37 (yli 12 vuotta sitten)
Äläs muuta sano! Mietin tätä lukiessa juuri, että mistähän olen sen sattumoisin kuullut. Onkohan noita muitakin kotipihassa kasvavia hyötykasveja jotka eivät kelpaa sellaisenaan...? Luulee syövänsä terveellistä ruokaa ja sitten ...KUPS...

Muutes kuunlilja, salaattiin tuskin mitään yrttiä tai lehteä tulee laitettua niin paljon että määrä olisi mitenkään merkittävä vaikka sitä söisi useammankin kerran, jos ei nyt syö sitten oikein ahmimalla ja päivittäin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemai-lee (5945 kpl) maanantai, 22. heinäkuuta 2002 - klo 17. 56 (yli 12 vuotta sitten)
papu (kaikki plaadut) on semmonen, jota ei saa myöskään syödä keittämättä. - mun ikäset ihmiset oppi nää kotitaloustunneilla, ja koska niistä ajoista on kulunut jo vuosikymmeniä, kertokaa te nuoremmat, jos uudempi tietämys antaa muunlaisia ohjeita.
Poistettu nimimerkki (id: 1670) maanantai, 22. heinäkuuta 2002 - klo 18. 09 (yli 12 vuotta sitten)
Jaa'a, voin syyttää Alankoa noista vääristä tiedoista. Lamopinaatin kohdalla ei ole mitään mainintaa ryöppäyksestä, vaikka nokkosen ja pinaatin kohdalla niin mainitaankin. Oletin tietty, että se tieto on oikein, kun kerta kyse ei ole edes kasvisukulaisista.

Noo, eipä kumpaakana vielä kasva kasvimaalla, kun tämä kesä on ensimmäinen, jolloin siellä ylipäätään kasvaa mikään kunnolla. Kiitos katteen..
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) maanantai, 22. heinäkuuta 2002 - klo 19. 35 (yli 12 vuotta sitten)
Nyt minun pitää sitten sanoa, että minä luulin sen olevan jokin selvä pinaattilajike. Jollei ole kerta pinaatin sukua edes, niin tuskin se sitten on nitraattisyöppö.

Ja eiköhän ihmisten nitraattimäärät tule suurimmaksi osaksi leikkeleiden ja muiden sellaisten nitraateista. Ei pinaattia niin usein syödä, että siitä luulisi vaaraa olevan. Pienten lasten kanssa on oltava varovaisempi punajuurten ja pinaattien kanssa. Oliko se nyt alle kaksi vuotiaille kolme nakkia jo sillä rajalla. Vähän tuohon tyyliin ainakin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMirka (1702 kpl) tiistai, 23. heinäkuuta 2002 - klo 12. 53 (yli 12 vuotta sitten)
Kaikki lehtivihannekset keräävät nitraatteja, etenkin jos typpeä on paljon ja valoa vähänlaisesti. Esim. talvella kasvihuoneissa kasvatettu lehtisalaatti on yhtälailla riski, josta mm. hollantilaisia varoitetaan talvisin syöntimääräsuosituksin.

Nitriitit aiheuttavat ennenmuuta diabetesta, joka suomalaisilla lapsilla on hongkongilaisten ohella maailman yleisin! Keskeisin nitriitin lähde on kuitenkin lihajalosteet, siis makkarat, kinkut, leikkeleet ja HUOM! marinoidut lihat! Nitraatteja lisätään, jotta liha imisi vettä kudoksiinsa ja näin saadaan paisutettua painoa, ja kilohinnallahan myydään. Kun marinoitu liha vielä säilyy tavallista pidempään, ei liene suuri yllätys, että marinoimatonta broileria ja jopa possua alkaa olla yhä vaikeampi löytää kaupoista. Ja hölmöt kuluttajat menevät lankaan. Lisäainekoodi on E 250 ja muistaakseni myös naapurit 251, 252, jne.

Toinen, jolla kuluttajaa huijataan, on suolaprosentti. Se saadaan näyttämään alhaiselta, kun suolan ohella käytetään natriumglutamaattia, jota ei tarvitse ilmoittaa suolaprosentissa, vaikka sisältää ihan samaa ongelmanatriumia. Koodi E 621. Siispä vaatikaa lihanne ilman marinadeja!

Kasvisten osuus nitriittien saannista on useimmilla suomalaisilla vähäinen. Jos kasviksia syödään paljon, kuten esim. Aasiassa tehdään, kannattanee kaikki lehtivihannekset joko ryöpätä tai vokata öljyssä nopeasti. Yksi tai kaksi minuuttia riittää, vitamiinimäärät ehtivät laskea vain vähän, on hygieenisesti turvallisempaa, helpommin sulavaa, ja kun menee kasaan, tulee syödyksi isompia määriä, mikä taas on terveydelle hyväksi. Kiinalaiset katsovat suu auki meidän raakoja salaattejamme. Esim. nopeasti kypsennetty jäävuorisalaatti on tosi hyvää, eikä jäähdytä hampurilaistakaan kylmän salaatin tavoin.
Meillä kotona syödään kummallakin tavalla.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMirka (1702 kpl) tiistai, 23. heinäkuuta 2002 - klo 12. 56 (yli 12 vuotta sitten)
Meillä uudenseelannin pinaattia ei yleensä ryöpätä tai pilkota, vaan riivitään irti varsista, huuhdellaan ja valutetaan tietty, sitten heitetään kuummaan (vokki)pannuun vähän öljyä, murskattu valkospilulinkynsi ja lehdet sekaan. Kun ovat menneet kasaan ja muuttuneet tumman vihreiksi, lisätään vähän suolaa ja sokeria tai vaihtoehtoisesti osterikastiketta ja naatitaan. Soijakastikekin käy, sekä punainen fermentoitu tofu, mutta se taitaa mennä tässä yhteydessä vaikeaksi.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemai-lee (5945 kpl) tiistai, 23. heinäkuuta 2002 - klo 13. 34 (yli 12 vuotta sitten)
voi miten oikeassa olet mirka tuon pakatun/marinoidun lihan suhteen. kauppiaat ei taida paljon viitsiä kuunnella meitä eläkeläiseukkoja, teidän nuorten pienten lasten ruuantekijöiden pitäisi vaatia - ja myös ostaa - lisäaineettomia elintarvikkeita. muksuparat joutuvat muuten keräämään niitä "myrkkyjä" kroppaansa vuosikymmeniä. minun ikäiseni enää vain vähän aikaa...
ja kun kuitenkin vaikka te äidit kuinka varovaisia olisitte, maailmassa myrkkyjä piisaa, on minusta kohtuutonta, että niitä tulee vielä sen kotipuutarhasta kerätyn ruuan mukana, jonka kuitenkin pitäisi olla "tuore, terveellinen ja turvallinen" osa ruokavaliota.
se vanha tieto, jonka edelleen kouluvuosilta muistan, on, että siihen poisheitettävään ryöppäysveteen saa edes osan nitraateista häviämään (vrt rouskujen ryöppäys). pelkkä kypsennys sinänsä ei siis vähentäisi ongelmaa vanhan tietämyksen mukaan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) keskiviikko, 24. heinäkuuta 2002 - klo 9. 38 (yli 12 vuotta sitten)
Lisäaineet, torjunta-ainejäämät ja jo kotipuutarhasta tuleva nitraatti on painajainen jonka mieluummin unohtaisin mutta mahdotontahan se on. Päätin taas että meillä ei makkaroita tai leikkeleitä syödä. Parasta olisi jos voisi itse kasvattaa oman ruokansa mutta aika mahdotontahan se on. Varsinkin kun emme pysty tappamaan mitään mikä kävelee pihassamme ! Täytynee ottaa yhteyttä luomupossujen kasvattajaan ja ostaa puolikas possu valmiiksi teurastettuna. Kiskon täällä Hart Sportia näin aamutuimaan jotta heräisin, sisältää varmaan hyvän määrän lisäaineita.
Poistettu nimimerkki (id: 1670) keskiviikko, 24. heinäkuuta 2002 - klo 22. 39 (yli 12 vuotta sitten)
Natriumglutamaattihan aiheuttaa myös yliherkkyysoireita ja sekoittaa herkkiä vatsoja (glutamaattiosuus)... Miksi muuten muuten niin tarkat aasialaiset käyttävät natriumglutamaattia (makusuolaa, aromisuolaa) ruuanlaitossaan? Samoin esim. Saksassahan sitä myydään (tai on myyty) paljon ihan kotitalouskäyttöön. No, onneksi olen sen verran allerginen eräälle hyvin yleiselle ruoka-aineelle, että valmisruuat eivät meidän perheenkaappiin eksy.

Mietin muuten eilisen päivän tuota lamopinaatti/pinaattijuttua. Siis kaikki vihreät kasvithan keräävät maasta ravinteita, toiset enemmän kuin toiset. Koska pinaatin, lehtisalaatin, nokkosen ja punajuuren kohdalla aina muistetaan muistuttaa tuosta nitriittivaarasta, niin oletin, että lamopinaatti ei mitenkään erityisen herkästi keräisi sitä itseensä. Koska siitä ei ole erityistä maininta, yleensä...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMirka (1702 kpl) torstai, 25. heinäkuuta 2002 - klo 10. 01 (yli 12 vuotta sitten)
Miksi länsimaiset käyttävät liemikuutioita?Natriumglutamaatti on ihan mainio aine -kun sitä käytetään oikein. Kotoinen elintarviketeollisuutemme käyttää sitä mielestäni turhan laajasti. Puristien mielestä sitä ei pitäisi käyttää lainkaan, ja on epäilty sen aiheuttavan joillekin migreeniä. Kunnollinen, sokkotutkimukseen perustuva näyttö kuitenkin puuttuu. Asia on monipiippuinen; MSG keksittiin Kiinassa, ja 1700-luvulta aikaen sitä on uutetu vehnästä jokaisessa maalaistalossa. kotitarpeiksi. Klassinen kiinalainen ruoanlaitto on lisännyt ruokaan kuin ruokaan hyvää, itse keitettyä kanalientä. Tällä vuosisadalla natriumglutamaatti on paljolti syrjäyttänyt sen, ja onhan se toki vaivattomampaa. Jos on aikaa, parasta kiinalaista ruokaa saa edelleenkin keittämällä itse kanalientä, joka maustetaan purjolla ja tuoreella inkiväärillä.
Olin itse aiemmin glutamaatin ehdoton vastustaja, mutta lieventänyt kantaani. Mikäli syömme valmisruokia, käytämme liemikuutioita. leikkeleitä tai aromisuolaa, syömme sitä joka tapauksessa. Itseasiassa glutamiinihappoa on luonnostaan monissa kasviksissa, esim. tomaatissa, sienissä, juustoissa ja etenkin vehnässä ja merilevissä, joista sitä on uutettu. Se on siis luonnon oma aromiaine, eikä sen kohtuullisesta käytöstä ole osoitettu haittaa. Natriumglutamaatin ainoa osoitettu ongelma on sen sisältämä natrium, sama natrium kuin ruokasuolassa. Siinä on natriumia kuitenkin suhteessa tilavuuteen vähemmän, joten jos/kun sen käytöllä voi vähentää suolaa, sitä voi perustella. —Kokonaan toinen asia on, että mm. valmisruokateollisuus sekä monet länsimaiset kiinalaisravintolat suorastaan tunkevat tuotteensa täyteen glutamaattia, mistä seuraa niiden tyypillinen, metallisen raskas, teollinen maku (esim. marinoidut broilerinkoivet).

Itse olen päätynyt siihen, että käytän sitä eräisiin mietoihin ruokiin, etenkin kasviksiin, mutta harvoin ruokiin, joissa on lihaa tai kalaa, tai muuten makua runsaasti. Ei ole syytä pilata makuaistiaan tottumalla sen ainaiseen läsnäoloon.
Kaikkein miedoimpien vihannesruokien sekä keittojen makua glutamaatti parantaa ehdottomasti, mutta käyttömäärä on suunnilleen maustemitallinen.

Kiinalainen ruokatietosanakirja neuvoo seuraavaa: “Glutamaatti lisää xian-makua mietoihin ruokiin, mutta ruokiin, jotka ovat makeita tai happamia tai joissa on runsaasti xianiä muutenkin, kuten kinkku, sitä ei tule käyttää. Pitkä kuumennus muuttaa sen kemiallisen rakenteen, jolloin se ei enää paranna makua vaan muuttuu myrkylliseksi. Siksi se lisätään ruokaan vasta aivan loppuvaiheessa.”

Kiinalaiset varoittavat jatkuivasti glutamaatin hauduttamisesta. Se lisätään ruokaan vasta aivan lopuksi, usein maistamisen perusteella tarpeen mukaan. Siksi tuntuu hurjalta, että meillä sitä lisätään pitkää kypsennystä vaativiin tuotteisiin, kuten broileriin. Eli jos aine aiheuttaa toisaan oireita, meikäläinen ruoka on tässä suhteessa huomattavasti pahempaa. USA:ssa luin tehdyn arvion, että jos keskiverto valkoinen jenkki syö kiinalaisessa ravintolassa pari kertaa viikossa, sieltä saatu natriumglutamaatti muodostaa muutaman prosentin saadusta kokonaismäärästä. Niin avokätisesti nykyinen elintarviketeollisuus sitä käyttää. Vastenmielistä on minusta se, kuinka MSG:n käyttöä moralisoidaan kiinalaisilla, kun se heillä on avoimesti esillä maustehyllyssä, kun tosiasiallinen käyttö en heillä luultavasti kontrolloidumpaa kuin meillä. Enkä ole lainkaan varma, onko "länsimainen" ravintolaruoka siitä sen vapaampaa. Olen omin silmin nähnyt, kuinka kasvisyöjille tarkoitettuun vihanneskeittoon kauhottiin kanaliemijauhetta oikein kauhakaupalla... Lukekaa tuoteselosteita, jos ette usko!

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMirka (1702 kpl) torstai, 25. heinäkuuta 2002 - klo 21. 25 (yli 12 vuotta sitten)
sahrami, en usko että ohjeissa viitsitään lamopinaattia ja pinaattia juuri erotella. Mutta vakavasti en usko monenkaan länsimaisen syövän mitään lehtivihanneksia niin paljon, että vakavaa nitriittiongelmaa siitä syntyisi. Kyllä ne meidän nitriitit on sieltä lihajalostepuolelta kotoisin.

Kävin muuten juuri kaupassa vähän tutkimassa hyllyjä. Löysin yhden ainoan tuotteen koko pakattulihahyllystä, johon glutamaattia ei ollut lisätty! Sitten katsoin pakastealtaan vihannes- ja pinaattikeiton, ei ollut. Siis juuri toisinpäin kuin kiinalaiset olisivat tehneet, ja minä kyllä heihin tässä asiassa jo pelkästään makuhermojenikin perusteella uskon. Itse käytän natriumglutamaattia säännöllisesti, ehkä noin kolmesti viikossa, pieniä määriä. Liemikuutioita tai fondeja en käytä. Minusta MSG on sellaisenaan tyylikkäämpi, ei sotke ainesten perusmakua niinkuin liemikuutiot sun muut. Koska vältän valmisruokia, ulkona syömistä ja marinoitujen lihojen ostamista, luulen että kokonaissaantini on suhteellisen vähäinen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSyysSahrami (226 kpl) sunnuntai, 25. elokuuta 2002 - klo 14. 19 (yli 12 vuotta sitten)
Kyselin tuolla aiemmin että tuleeko pinaatista useita satoja. No, keräsin sadon talteen ja pakastin (ryöppäsin paniikissa ihan kahteen kertaan) ja nyt on jo uusi pehko odottamassa. Siis katsoin täältä oikein että koskahan tuon jutun kirjoitin ja se oli kuukausi sitten. Kuukaudessa pinaatti kasvoi uudestaan!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRiterina (476 kpl) sunnuntai, 25. elokuuta 2002 - klo 17. 49 (yli 12 vuotta sitten)
Nypin pinaatista lehtiä sitämukaa kun niitä kasvaa syötävän kokoisiksi. Ovathan ne pitkät kaljut varret vähän roisin näköisiä mutta hyötykasvimaani ei onneksi ole paraatipaikalla. Eli jatkuvasatoista on.
Poistettu nimimerkki (id: 1087) maanantai, 9. syyskuuta 2002 - klo 18. 04 (yli 12 vuotta sitten)
Anteeksi nyt, jos olen väärällä palstalla, kun asiani koskee mangoldia. Sitähän kehoitetaan käyttämään kuten pinaattia - siis lehtiä. Ja varsia voi kiehauttaa ja tarjota "parsan tapaan".
Kokeilin tuota mangoldia, kun oli niin kaunis puutarhalehtien kuvissa monivärisine varsineen. Kasvatus oli tosi helppoa: iti hyvin, tuholaiset eivät vaivanneet. Mutta petyin maussa. Maistuu vain "maalle", ei mitään hyvää erikoismakua, pinaatti ja nokkonen sekä kaalit ovat kyllä paljon parempia. Joten vanhassa vara parempi!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) tiistai, 10. syyskuuta 2002 - klo 7. 33 (yli 12 vuotta sitten)
Mangoldia kylvin minäkin, olet oikeassa maun suhteen. Todella satoisa olisi ko rehu ollut mutta en keksinyt mitä sillä tekisin, minäkin luulin että sitä voisi tehdä kaikenlaista hyvää mutta ei. Kuskasimme mangoldit lampaan kyötäväksi, sille maistui ! Tästä lähtien kasvatan korkeintaan sitä lilaa mangoldia koristeena.
Poistettu nimimerkki (id: 2469) tiistai, 10. syyskuuta 2002 - klo 8. 09 (yli 12 vuotta sitten)
Minä olen kyllä aina luullut, että pinaatti pitää ryöpätä oksaalihapon takia. Onhan salaateissakin nitraatteja eikä niitä ryöpätä.

Olen ostanut Dole-merkkistä tuoretta pussitettua pinaattia, jossa ainakin sanotaan, että sitä voi käyttää suoraan salaattiin. Ja niin olen tehnyt eikä vatsavaivoja ole ollut sen enempää kuin yleensäkään:D
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRiterina (476 kpl) tiistai, 10. syyskuuta 2002 - klo 21. 34 (yli 12 vuotta sitten)
Mangoldi menee erittäin hyvin vaikkapa kiinankaalin sijasta wokkiruuassa. Rapeat varrenpalat tuntuvat mukavalta suussa. Meillä wokkiin kuuluu tulinen curry-tahna ja kookosmaito (ja itsekasvatettu chili). Mangoldia kuluu ihan reilusti, kasvamassa on toistakymmentä tainta ja kaikki tulee syötyä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemaissihiiri (198 kpl) keskiviikko, 18. syyskuuta 2002 - klo 12. 30 (yli 12 vuotta sitten)
Olen tänä vuonna ensimmäistä kertaa kasvattanut pinaattia. Huomasin, että varsissa on valtavasti uusia siemeniä.
Missä vaiheessa niitä voi ottaa talteen? Olen nyt katkonut varret ja otan lehdet irti vasta sisällä, mutta kannattaako siemeniä niistä irroitella? Pitäisikö ottaa siemenet vasta niistä varsista, jotka jäävät ulos ja kuivuvat luonnollisesti?
Olisi kiva kylvää pinaattiakin ensi vuonna omista siemenistä, monien kasvien suhteen kun olen jo omavarainen.

Mutta siis, ottaako ne vihreistä versoista ja kuivata, vai antaako siementen olla kiinni maassa olevissa varsissa talven tuloon saakka?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTomsku (1124 kpl) torstai, 19. syyskuuta 2002 - klo 10. 32 (yli 12 vuotta sitten)
Meillä siemeniä on tipahdellut maahan ja aina niitä itää keväällä eli siemenet kestävät talven ja ne voi kylvää myös syksyllä. (Jossain keskustelussa puhuttiin näistä syksyllä kylvettävistä.)
Poistettu nimimerkki (id: 5239) keskiviikko, 28. toukokuuta 2003 - klo 15. 23 (yli 11 vuotta sitten)
Kyllä pinaattia voi syödä raakana kuten kaikkia muitakin vihanneksia! Pinaatti sisältää oksaalihappoa, jonka takia keittämistä suositellaan (samaa happoa kuin raparperissa) mutta minä & monet muut raakaravinnon suosijat syövät suuria määriä raakaa pinaattia ihan siitä vaan :)
Poistettu nimimerkki (id: 362) tiistai, 8. heinäkuuta 2003 - klo 0. 26 (yli 11 vuotta sitten)
Minkälaisen maan ja muut kasvuolosuhteet pinaatti tarvitsee kasvaakseen hyvin? Minusta tuntuu, että oma kasvimaani on jotenkin "väärä" pinaatille, kun taimet ovat vasta noin 10 cm korkuisia, ihan surkeita pieniä lehtiä kasvavia, ja silti pinaattini yrittelevät jo kukkia? Satohan ymmärtääkseni pitäisi korjata ennen kukintaa, mutta kun ei oikein ole mitä korjata! Missähän vika?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTomsku (1124 kpl) tiistai, 8. heinäkuuta 2003 - klo 9. 02 (yli 11 vuotta sitten)
Kokeileppa seuraavalla kerran uudenseelanninpinaattia. Sen kanssa ei yleensä ole samoja ongelmia kun tavallisen pinaatin kanssa. Itse en ole koskaan saanut tavallista pinaattia kasvamaan mitenkään erityisen hyvin. US-pinaatti on siitäkin kiva, että satoa voi kerätä lehti kerrallaan ja kasvi jatkaa kasvuaan ja tekee uutta satoa koko ajan. US-pinaatille sopii ihan normaali puutarhamaa. Itse olen kasvattanut sitä myös isoissa astioissa, se on hyvin koristeellinen roikkuvine versoineen.
Poistettu nimimerkki (id: 5147) tiistai, 8. heinäkuuta 2003 - klo 10. 30 (yli 11 vuotta sitten)
Kylvin juuri uuden rivin pinaattia. Koska minunkin ensimmäiselle rivilleni näyttää käyneen vähän kuten Enni kirjoitti, luin tarkemmin, mitä pussissa sanotaan. Ohjeena oli runsas lannoitus ja kastelu, ennen kylvöä. Siemenet parin sentin syvyyteen. Saa nähdä tuleeko nyt rivistäni yhtään parempaa. Typpilannoitus ainakin lisää kasvua vaan ei kukintaa.
Poistettu nimimerkki (id: 362) tiistai, 8. heinäkuuta 2003 - klo 23. 07 (yli 11 vuotta sitten)
No kokeilenpa minäkin vielä kastella ja lannoittaa, jos jotakin satoakin saisin.
Mutta ensi vuonna siis uudenseelanninpinaattia. Siemenestäkö sitäkin viljellään? Ja löytyykö sitä ihan tavallisista puutarhamyymälöistä?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTomsku (1124 kpl) keskiviikko, 9. heinäkuuta 2003 - klo 9. 16 (yli 11 vuotta sitten)
Siemeniä löytyy vaikka tavaratalojen valikoimista. Itää hyvin ja on satoisa. Suosittelen. Yleensä muuten kaupassa myytävät isot pinaattipussit ovat nimenomaan us-pinaattia, sellaisia paksuja sydämmenmuotoisia lehtiä. Tavallinen pinaattihan on niin pehmeää, että sitä on varmasti hankala saada kaupassa säilymään kovin hyvin. Käsittely on samanlainen kun tavallisella pinaatilla, esim. ryöppäys. Itse olen kyllä esim. wokkeihin laittanut lehtiä ihan sellaisenaan, enkä ole vielä kuollut tai tullut kipeäksi.
Poistettu nimimerkki (id: 8810) maanantai, 27. kesäkuuta 2005 - klo 15. 13 (yli 9 vuotta sitten)
Pinaattini onnistuu paremmin,kuin viime vuonna.Nyt näyttää lehdet SUURILTA,mutta kukkanuppuja pukkaa.Mitä teen?Leikkaan suuret lehdet ja pakastan ja kylvän uuden rivin,niinkö?Muistelin,että viime kesänä kukkien ilmaannuttua pinaattini ei kasvattanut enää yhtään lehtiä.
Poistettu nimimerkki (id: 8810) torstai, 7. heinäkuuta 2005 - klo 13. 49 (yli 9 vuotta sitten)
Osaako kukaan vastata? Leikkasin nyt ne lehdet pois ja leikkaanko kukkavarret pois? vai kylvänkö uuden rivin?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRiterina (476 kpl) perjantai, 8. heinäkuuta 2005 - klo 11. 15 (yli 9 vuotta sitten)
Kylvä uusi rivi.
Poistettu nimimerkki (id: 4655) keskiviikko, 31. elokuuta 2005 - klo 20. 14 (yli 9 vuotta sitten)
Tulipahan luettua aimo tietopläjäys pinaatista (ja muustakin); tämä osasto ja sitten tuolta vanhoista keskusteluista. Ikävin tieto lienee se, että lamopinaatti ei ole pinaatti ollenkaan :(
Nyt kuitenkin olen vallan innoissani vinkistä, että pinaatin voi hienontaa lihamyllyllä! Monta vuotta olen pienessä mielessäni parasta hienonnustapaa miettinyt ja apu tähänkin vaivaan löytyi pentistä. Heitin juuri pakastimeen neljä pussukkaa lihamyllyllä hienonnettua pinaattia (lamo-). Tietääkö kukaan millaiset ravintoarvot on lamopinaatissa vs pinaatti?

Vain nimimerkin(profiilin) valinneet, rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa keskustelualueelle

Valitse nimimerkki ->>

Sisäänkirjaudu- >>

Jos sinulla ei vielä ole omaa käyttäjätunnusta niin rekisteröidy tästä.