Keskustelu sisäänkirjaudu | esittelyt | aiheet | hakemisto | haku | uudet viestit

Puutarha.net keskustelupalstatHyötykasvipalstaTomaatin kasvatus ja hoito : Parhaat tomaattilajikkeet? ( 258 kpl)

Sivut: 50 | 100 | 150 | 200 | 250 | 300 | Seuraavat 50 kpl->>

[Kaikki viestit yhdellä sivulla] [Ilman kehyksiä] [Kaikki ilman kehyksiä] [Lisää suosikkeihin] [Päivitä näkymä]

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTyräkki (961 kpl) maanantai, 29. heinäkuuta 2002 - klo 18. 21 (yli 11 vuotta sitten)
Ajattelin avata jo hyvissä ajoin ensi kautta ajatellen keskustelun eri lajikkeista. Tarkoituksena saada mahdollisuus hyötyä toisten kokemuksista jottei tarvitsisi pelkän sokean kokeilemisen kautta etsiä niitä "parhaita". Itse kun olen vasta toista kesää "tosimielellä" asialla, niin tuota omaa kokemusta eri lajikkeista ei ole vielä juurikaan kertynyt.

Itse pidän eniten jokseenkin kiinteämaltoisista ja voimakkaan makuisista sekä makeista tomaateista, jotka eivät "räjähdä rinnuksille" haukattaessa. Toki muunkinlaisia hyviä tietysti on, ja kuulisin ilman rajoituksia mieluusti kaikenlaisista suosikeistanne.

Nyt kahden kesän jälkeen olen tykästynyt ehkä eniten keltaiseen ja sitruunan muotoiseen "wonder light:iin". Tämä täyttää hienosti nuo edellä mainitut kriteerini. Myös soikea "roma" on kiinteämaltoinen ja voimakkaan makuinen, joskaan ei niin makea kuin wonder light. Roma ei myöskään näyttäisi olevan niin satoisa kuin wonder light.

Varsinainen herkkupala on myös keltaisen pikkupäärynän muotoinen ja suurissa tertuissa kasvava "ildi". Tuo on lähes läpikuultavan kypsänä ehkä makein Tomaatti mitä kuunaan olen maistanut. Ei tosin kovin kiinteä, mutta pienenä suupalana helppo napsia/käyttää sellaisenaan, ja ah niin ihanan makuinen.

Vielä viime kesän jälkeen olin sitä mieltä, että vetisempi "tigerella" tiikeritomaatti on yksi parhaista maistamistani, joten sitä kasvoi tänä kesänäkin kasvarissani. Hyvänä pidän sitä toki vieläkin, mutta lienenkö nyt hiukan kyllästynyt siihen, sillä aivan parhaimmistoon en sitä enää lue. Mikäli joku osaa vakuuttavasti kertoa jostain "vielä paremmasta", niin tiikeri saa ensi kesänä väistyä. Erittäin luultavasti kuitenkin tämän kesän uudet tulokkaani ildi ja wonder light saavat ensi kesänäkin sijansa kasvaristani, nam.

Toivoisin tänne tietoa suosikeistanne ja ja lyhyen kuvauksen niistä sekä siitä mistä ominaisuuksista te näissä suosikeissanne erityisesti pidätte. Toivottavasti tuossa talven aikana sitten saadaan varmuus siitä mitä kukin ensi keväänä istuttaa.

Noita ildiä ja wonder light:ia saa muuten ainakin exotic gardenilta, ja aionpa itsekin ottaa siemeniä jonkin verran talteen kypsistä tomaateista. Toivoisinkin, että kertoisitte ainakin harvinaisempien suosikkienne siementen hankintapaikat. Jos taas haluatte käydä vaihtokauppaa ja viitsitte keräillä siemeniä omistanne, niin "vaihtareina" voisin tarjota juuri noita em. keltaisia herkkuja.

Toivottavasti tämä palsta "saa ilmaa siipiensä alle" ja saamme itse kukin runsaasti tietoa itsellemme uusista herkullisista lajikkeista. Olisipahan sitten keväällä "p-netin asiantuntijoiden testaamia lajikkeita" mistä valita. Valinnanvaraa kun siemenluetteloissa tuppaa olemaan liikaakin, niin tieto toisten kasvattajien "omin suin" testaamista lajikkeista olisi tervetullut lisä helpottamaan valintaa.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSantra (92 kpl) maanantai, 29. heinäkuuta 2002 - klo 21. 18 (yli 11 vuotta sitten)
Ildiä ainakin on ensi vuodelle saatava, kuulosti sen verran namupalalta. Itselläni on ollut tänä vuonna kahdeksaa eri lajiketta, joiden kaikkien nimiä en edes tiedä. Paras on juuri tällainen nimetön päärynätomaatti, jossa on mukavan lempeä maku. Suurin pettymys taas on ollut Long banana -niminen tomaatti. Maistuu ihan hyvältä, mutta en ole saanut tätä asukkia viihtymään kovin menestyksekkäästi. Vaikuttaa hyvin tautiherkältä lajikkeelta.
Avomaalla olen kasvattanut kasvusäkeissä Moneymarkeria. Suhtauduin siihen varsin epäillen, mutta maku on oikein kelpo. Sellainen vanhan ajan perustomsku, ja kasvaa hyvin.
Ja kirsikkatomaatteja on ensi vuodelle saatava lisää! Kasvarissa on viisi tainta, joista saa jo satoa. Tosin kukaan muu kuin minä ei ole vielä päässyt maistamaan, sillä ihanan imelät kirsikat olen syönyt jo kasvihuoneessa. Mahtava aromi, mutta niukkasatoisempi kuin päärynätomaatti
Poistettu nimimerkki (id: 219) maanantai, 29. heinäkuuta 2002 - klo 22. 44 (yli 11 vuotta sitten)
Jos haluaa aikaista satoa, niin Subarctic Plenty on ehdoton ! (Saa Korpikangas Siemenen kautta, Thompson & Morganin luettelosta). Kyseessä on lajike, joka kehitettiin Yhdysvaltain Grönlannissa sijaitsevan sotilastukikohdan tarpeisiin, ja tuottaa satoa hyvinkin huonoissa oloissa. Maku on kelvollinen, mutta kun tuota Subarctic plentyä on nyt syöty pari kuukautta (lämmittämättömästä kasvihuoneesta), niin kyllä vasta nyt kunnon satovauhtiin päässyt Olivade (Exotic Garden) maistuu aivan ihaanalta !

P.S. Toinen hyvä kylmää kestävä ja nopea lajike on Hyötykasviyhdistyksen klassikko, Sibiria.

P.P.S. Tyräkki ja muutkin kasvukauden varhaistamisesta ja myöhäistämisestä kiinnostuneet, Hyötykasvit syksyllä ja talvella olisi hyvä foorumi siihen
Poistettu nimimerkki (id: 1191) tiistai, 30. heinäkuuta 2002 - klo 9. 01 (yli 11 vuotta sitten)
Ehdottomasti San Marzano, italialainen luumutomaatti. Tuottaa satoa hyvin myös avomaalla ja runsaasti. Kiinteä, sopii hyvin salaatteihin ja tomaattikastikkeisiin. Eikä taatusti tule rinnuksille.

Siemeniä ei kyllä usein näe kaupoissa, ostin omani viime vuonna p-netin siemenkaupasta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHenrika (1278 kpl) tiistai, 30. heinäkuuta 2002 - klo 10. 55 (yli 11 vuotta sitten)
Sungold, kirsikkatomaatti, tai "cocktailtomaatti" on mulla kasvihuoneessa ollut hyvin aikainen, juhannuksena sai satoa. Ja erittäin makea! Se on kypsänä oranssi. Hyvin satoisa ja koska se oli niin aikainen niin luulen että se kelpais myös avomaalle. Tais olla Bröderna Nelson-siemen.
Muuten mulla on vaan ollut aika tavallisia tomaatteja, m.m. Moneymaker. Se on ihan ok perustomaatti mielestäni, suht makea ja sopivan kokoinen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTekla (112 kpl) tiistai, 30. heinäkuuta 2002 - klo 11. 09 (yli 11 vuotta sitten)
Tämä otsikko on todella mieleinen, koska jahtaan sitä "kaikkein makeinta ja herkullisinta tomaattia".

Gartenfreude (onkohan tämä vain saksankielinen käännös Gardener´s Delightista?) on mahtavan makea kirsikkatomaatti. Ihana paistoksissa ja "karkkina". Erittäin voimakaskasvuinen ja satoisa. Runkotomaatti, jossa kaikkein varkaiden poistaminen ei mielestäni ole välttämätöntä. Menestyy hyvin avoparvekkeella, mutta nauttii olostaan kasvihuoneessa.

Sibiria on tosiaan hyvin kylmänkestävä pensastomaatti. Kasvutapa on tanakka ja rehevä, mutta ei karkaa käsistä liian leveäksi. Aikaisuutta en kuitenkaan aivan allekirjoita. Eteläisellä seinustalla kohopenkissä kasvava Sibiria on kyllä aikainen ja tomaatit ovat keskikokoisia, kuten pitäisikin. Lounaaseen aukeavalla avoparvekkeella sato kypsyy yhtä hitaasti kuin tavallisissa lajikkeissa, mutta tomaateista on tulossa todella suuria mötkäleitä. Ensimmäisen makutestin perusteella en voi vielä sanoa muuta kuin, että oli ihan ok. Odotan mitä parvekkeen isoista siperialaisista tulee.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMirka (1702 kpl) tiistai, 30. heinäkuuta 2002 - klo 11. 59 (yli 11 vuotta sitten)
Makea? Minä haaveilen lajikkeesta, joka olisi voimakkaanmakuinen, jopa suolainen? Paras syömäni Tomaatti taisi olla sekä että. Ostin sen Yueyangin kylässä keskellä Kiinan maaseutua vanhalta mummolta, eikä lajikkeesta ole aavistustakaan. Sen jälkeen mikään Tomaatti ei ole oikein maistunut. Tomaatteja kasvatan, lajike myyjän mukaan "tavallinen", nyt ensimmäistä kertaa, kun saatiin kasvihuone valmiiksi.

Toiseksi parhaat muistot ovat Kreikasta. Eli kertokaa ystävät, kertokaa!
Poistettu nimimerkki (id: 2890) torstai, 8. elokuuta 2002 - klo 1. 34 (yli 11 vuotta sitten)
Himputti,olisi pitänyt yhdenkin kirjoittajan ottaa Kiinasta kypsä tomsku ja siemenet mukaan.Meillä tekee kypsää ja runsasta satoa pensastomaatti "Red Allert",hedelmät ovat pieniä, mutta kiinteitä ja makeita.Tigerella ja Tanskan vienti sekä Yellow Pearshaped ovat vielä raakoja."Redin" hedelmistä kilpaillaan.Yleensä perheen neljä vuotias voittaa skaban.No,vesikielellä totean ettei ainakaan tarvitse olla huolissaan lasten vihannestensyönnistä ja vitamiineista.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMirka (1702 kpl) torstai, 8. elokuuta 2002 - klo 13. 48 (yli 11 vuotta sitten)
Kasvihuoneemme, joka valmistui vasta juhannuksen jälkeen, tuotti ensimmäisen kypsän tomaatin. Korjaan hiemaan edellistä, sitä kaipaamaani suolaista (glutamiinihappoista) makua löytyi upeasti, ihan toista kuin kaupan tai torin tomaateissa, mutta em. unelmatomaateissani niihin todella yhdistyi vielä makeuskin, joten alan ymmärtää että sitä täällä peräänkuulutetaan. Itse olen arvellut, että makeus syntyisi etelän tummissa öissä, kun kasvi parka pääsee vähän lepäämäänkin. Vai onko se sittenkin kiinni lajikkeesta? Entä onko syksyn ja keskikesän tomaateilla makueroa? Kertoilkeehan!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTyräkki (961 kpl) lauantai, 10. elokuuta 2002 - klo 17. 32 (yli 11 vuotta sitten)
Kesän ensimmäiset omat tomaatit saattavat maistajansa poikkeuksetta ekstaasiin. Aivan sellaista makuelämystä ei sitten enää loppukesästä koe. Tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, että maku jotenkin huonontuisi kesän mittaan, kenties siis jopa päin vastoin. Asiaan varmasti vaikuttavat pikemminkin ne "sadat" kesän aikana syödyt omat herkkutomaatit ja "hyvään tottuminen". Kun sitten taas talven kiroilee kaupan mauttomia "lötisköjä", niin onkin taas seuraavana suvena valmis lankeamaan loveen ekojen omien kanssa. Ehkäpä se siis on onnikin ettei täällä ole ikuinen kesä. Oppiipahan arvostamaan kaikkea "kausinannaa". Kertoilkaahan lisää omista suosikeistanne, vaikka meillä toki onkin koko pitkä syksy ja talvi aikaa etsiä kullekin ne parhaat ensi kesäksi...
Poistettu nimimerkki (id: 3263) perjantai, 6. syyskuuta 2002 - klo 8. 31 (yli 11 vuotta sitten)
Minun suosikkejani ovat hybridi Sungold ja sen ja jonkun maatiaistomaatin (piru vie, en vaan muista, minkä!!) risteytys Sungella, jonka siemeniä toin Jenkeistä viime keväänä.
BTW jos joku on kiinnostunut koklaamaan kirsikkatomaatti Sweetietä, mulla on siitä vielä runsaasti samalta reissulta tuotuja siemeniä (luomu). Se on ihan ok makuinen ja aloitti sadon varsin aikaisin avomaallakin. Vaihdan mielelläni toisten kiinnostavien lajikkeiden siemeniin :)
Mutta koskapa olen varsin hajamielinen lukemaan puutarha.netiä, niin jos vaihto kiinnostaa, voi kirjoittaa mulle suoraan jepa@dodo.org -osoitteeseen :)
Poistettu nimimerkki (id: 1658) sunnuntai, 8. syyskuuta 2002 - klo 21. 25 (yli 11 vuotta sitten)
Liekö San Marzano tuleva maatiainen,sain sellaisen maatiaisen vaihtotorilta keväällä.Ihan hyvä tomaatti,en tiedä onko yleensä runsassatoinen,minulla ei ollut. Omia suosikkejani on kuitenkin oranssi Gloria of Moldavia.Sain senkin taimet vaihdossa,olisikohan kasvatettu Åke Truedssonin siemenistä.Toinen suosikki--menee yli edellisen--on Green Grapes.Mikä ihana makea maku!!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTomsku (1124 kpl) maanantai, 9. syyskuuta 2002 - klo 11. 54 (yli 11 vuotta sitten)
Kirsikkatomaateista Sweet 100 ja Gardeners Delinght ovat mielestäni makeimmat. Niiden satoisuus on myös valtava. Tavallisista tomaateista hyvä ja satoisa on Moneymaker eikä Erkissäkään ole mitään vikaa. San Marzano ja Roma ovat hyviä pastatomaatteja, satoisuus ei vaan meillä ole ollut kovin kummoinen. Keltaisia minulla on ollut sekä pieniä päärynänmallisia, kirsikkatomaatteja ja tavallisia pyöreitä. Niistä mikään ei mielestäni ole punaisten tomaattien veroinen. Pihvitomaatti Marmande on kiinteä, makea ja satoisa. Nämä nyt ensimmäisinä tulivat mieleen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleeuropeana (685 kpl) tiistai, 10. syyskuuta 2002 - klo 10. 49 (yli 11 vuotta sitten)
Kirsikkatomaatin ja pihvitomaatin suhteen olen samoilla linjoilla. Harkitsen, jopa ensi kesänä vain näitä lajikkeita käyttöön.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRiterina (476 kpl) torstai, 12. syyskuuta 2002 - klo 10. 40 (yli 11 vuotta sitten)
Meillä kasvatuksessa minitomaatti Tiny Tim, satoa tulee todella paljon ja laatu pysyy hyvänä. Pienet tomaatit ovat kiinteitä ja "tomaatin makuisia", eivät erityisen makeita vaan kunnon vihanneksen makuisia. Ei ole vaivannut home, mätä eivätkä öttiäiset. Suuretkaan leikkaukset ja varkaiden poistot eivät tunnu haittaavan. "Edellisen elämäni" huippuhyvässä kasvihuoneessa huolella perustetussa lantapedissä sain parhaimmillaan ämpärillisen tomaatteja per puska. Haittapuolena voimakas kasvu (varkaita todella paljon ja nopeasti) ja tomaattien suuret kokovaihtelut (puolen sentin halkaisijasta viiteen senttiin). Eli kaikin puolin viljelyvarma lajike. III-vyöhykkeellä antanut satoa (niukkaa tosin) myös avomaalta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTolkku (2160 kpl) perjantai, 13. syyskuuta 2002 - klo 8. 16 (yli 11 vuotta sitten)
Minulle oli yllätys Tiny Timin kovakuorisuus, hyvän makuisia ne ovat toki. Onko muiden Timpat tehneet paksun nahan, vai oliko lannoituksessa jotain toivomisen varaa? Sato ON runsas...oksaparat eivät oikein jaksa taakkaansa, vaikka tukikeppejäkin on.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleviherpeukalo (2409 kpl) perjantai, 13. syyskuuta 2002 - klo 10. 00 (yli 11 vuotta sitten)
paksunahkaisia, mutta hyviä ja paljon...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTomsku (1124 kpl) perjantai, 13. syyskuuta 2002 - klo 10. 14 (yli 11 vuotta sitten)
Paksukuorisia joo ja ihan mauttomia verrattuna kahteen edellä jo mainitsemaani. Vaikka kuinka antaisi kypsyä tosi punaisiksi, ovat aina vaan vähän sellaisia raa'an makuisia. Myös koko vaihtelee todella paljon. Satoa on paljon, mutta ei ole verrattavissa GD:n ja S:n satoisuuteen. Niiden tertuissa saattaa olla sata tomaattia. Muutenkin runkotomaatit ovat mukavampia kun vievät vähemmän "lattiatilaa" kasvarissa. Ensi kesänä taidankin laittaa jotain kivoja chilejä Timien sijasta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTolkku (2160 kpl) perjantai, 13. syyskuuta 2002 - klo 11. 03 (yli 11 vuotta sitten)
Oolrait, eli lienee ihan lajikekohtainen ominaisuus. Ensi kesäksi pitää vaihtaa merkkiä.

Hitsi kun en saa päähäni yhtä erinomaisen makeaksi mainittua keltaista kirsikkatomaattilajiketta, joku sunset tai sunburst tai sunligt (ei suno eikä omo kuitenkaan :) )

Muistuuko kellekään mieleen, onko omia kokemuksia?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRiterina (476 kpl) lauantai, 14. syyskuuta 2002 - klo 11. 52 (yli 11 vuotta sitten)
Tiny Tim on sopinut meille hyvin, emme asu kovin lähellä kasvihuonettamme eli kastelu on ollut harvimmillaan viikon välein, silti sato on laadultaan ja määrältään erittäin hyvä.

Onko kokemuksia esim. Gardeners Delightin reagoinnista harvaan kasteluun?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSantra (92 kpl) maanantai, 16. syyskuuta 2002 - klo 10. 15 (yli 11 vuotta sitten)
GD ei ainakaan halkeile herkästi, kuten esimerkiksi päärynätomaatti näyttää tekevän, jos kastelussa on vähääkään sanomista. GD on terveimpiä tietämiäni lajikkeita. Omassa kasvihuoneessa lämpö kohosi välillä liian korkeaksi, ja muiden tomaattien siitepölysysteemit menivät poskelleen, tuli siis paljon sellaisia kuivaneita kukkia. Mutta GD:llä ei ollut tätäkään ongelmaa.
Poistettu nimimerkki (id: 121) maanantai, 16. syyskuuta 2002 - klo 12. 22 (yli 11 vuotta sitten)
Keltainen makea kirsikkatomaatti on mm. Sungold.
Hyvin kasvaa ja satoa tuottaa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMinski (58 kpl) torstai, 19. syyskuuta 2002 - klo 23. 14 (yli 11 vuotta sitten)
Tiny Tim on hyvä, tykkään. Niistä ei tarvitse varkaita poistaa. Tiny on meinaan pensaslajike. Ainoastaan runkotomaateista täytyy poistaa varkaat. Et näin...
Tiny antaa parvekkeellakin ihanan ison sadon.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRiterina (476 kpl) perjantai, 20. syyskuuta 2002 - klo 10. 36 (yli 11 vuotta sitten)
Minski, meillä Tinyt kasvoivat kasvihuoneessa yli 2m korkeiksi ja varkaineen lähes metri halkaisijaltaan. Lakkasivat tekemästä raakileita kun olivat liian isoja. Raaka raakkaus (noin puolet puskasta pois) sai taimet tekemään satoa. Eli kyllä, siitä piti poistaa varkaita. Ulkona jäi kasvu heikommaksi joten siellä ei leikkauksia tarvittu.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMaaonni (4430 kpl) perjantai, 20. syyskuuta 2002 - klo 12. 27 (yli 11 vuotta sitten)
Nyt riitti kaupan tomaatit! Olen tänä kesänä saanut kerran ilmeisesti vahingossa kauppaan eksyneitä makeita, ihania, normaalia punaisempia tomaatteja, ja sen jälkeen kaikki kaupan normaalit tomaatit ovat tuntuneet vesimössöltä. Niiden lihakin on vaaleaa. Ensi keväänä laitetaan Maaonneenkin omat tomaatit kasvamaan. Kiitos kaunis kaikille tomaattilajikkeiden kuvailijoille!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTomsku (1124 kpl) perjantai, 20. syyskuuta 2002 - klo 13. 24 (yli 11 vuotta sitten)
Maaonni. Hitsi kun ei tajuttu pitää tomaattimaistiaisia. Meillä oli 8 eri plaatua ja niissä on eroja. Mutta joka tapauksessa kaikki ovat aivan eri luokkaa kun kaupassa. Sinä kun ilmeisesti meinaat kasvattaa ulkona, niin suositeltavia lajeja ovat esim. Siberia ja vaikkapa se Tiny Tim, ne eivät ole niin nirppiksiä keleille. Hyvää viikonloppua.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMaaonni (4430 kpl) perjantai, 20. syyskuuta 2002 - klo 13. 49 (yli 11 vuotta sitten)
Selvä, suurkiitos Tomsku! Ei meinata ihan ilman suojaa ulkona yrittää vaan eteläseinustalle kasvuturvesäkit ja niiden suojaksi meillä on vanhoja ikkunoita. Ei ihan riitä pieneksikään kasvariksi asti niitä ikkunoita, mutta silleesti seinän viereen suojaksi kyllä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTyräkki (961 kpl) sunnuntai, 12. tammikuuta 2003 - klo 21. 10 (yli 11 vuotta sitten)
Tässä onkin tullut jo esiin muutamia mielenkiintoisia lajikkeita, mutta ajattelin yrittää nostaa tämän topikin vielä esiin, josko joku vielä kertoisi omasta suosikistaan. Kohtahan niitä siemeniä kuitenkin pitää alkaa jo tilailemaan:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMaaonni (4430 kpl) sunnuntai, 12. tammikuuta 2003 - klo 21. 18 (yli 11 vuotta sitten)
No jopas osuikin kuin tilauksesta, Tyräkki. Just mietin että mitähän ihmeitä ne olikaan mistä täällä puhuttiin mutta laiskotti etsiä keskustelu esiin.
Poistettu nimimerkki (id: 219) tiistai, 14. tammikuuta 2003 - klo 14. 22 (yli 11 vuotta sitten)
Taas se alkaa, taimikasvatus !

Minä juuri tilasin tuota Subarctic Plentyä, nyt se on näköjaan ihan Korpikangas Siemenen kotimaisessa luettelossakin.

Pistän helmikuun puolella siemenet kasvamaan, huhitkuussa kylmään kasvihuoneeseen, ja touko-kesäkuun vaihteessa suuhun, jos käy kuten viime keväänä.

Ne varsinaiset herkkutomaatit kypsyvät sitten myöhemmin.
Poistettu nimimerkki (id: 668) tiistai, 14. tammikuuta 2003 - klo 15. 42 (yli 11 vuotta sitten)
Jos haluaa varmistaa satoisuuden, hyvä ja satoisa perustomaatti on taimistarhojenkin myymä vanha kunnon Tanskan Vienti. Onnistuu varmaan missä hyvänsä. Ajattelin itse laittaa sitä ainakin pari tainta innovatiivisempien joukkoon - jos minulla nyt ensi kesänä on kasvihuone. Piti saamani uusi, mutta tekijällä on muita töitä... Tanskanvientihän toimii kyllä Etelä-Suomessa myös avomaalla ihan ok.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTyräkki (961 kpl) keskiviikko, 5. helmikuuta 2003 - klo 13. 59 (yli 11 vuotta sitten)
Ildiä muuten saa nyt myös ainakin Helle Oy:ltä. Valitettavasti vain huomasin tuon vasta sen jälkeen kun muut sieltä tilaamani siemenet olivat jo tulleet. Unohtui näet himputtisoikoon ottaa noita siemeniä talteen omasta sadosta. Wonder Light:iä sentään on jokunen. Nyt vain pitäisi päättää vielä parista uudesta lajikkeesta tulevalle kesälle. Satoisuus ei ole minulle niinkää se ykköskriteeri, vaan sitä ennen tulevat ainakin 1.maku 2.rakenne ja 3.ulkonäkö :)

Sängyssä lepäävän Tyräkin sanelun mukaan kirjoitti, ja nettiaddiktin vieroitusoireita helpotti: Apuri
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) keskiviikko, 5. helmikuuta 2003 - klo 15. 08 (yli 11 vuotta sitten)
Kiva kuulla, että Tyräkki on hereillä taas, vai liekö edes nukkunut. Mitenhän minun kävisi jos sairastuisin, ei taitaisi löytyä kirjuria. Kissat voisivat kovasti yrittää kyllä.

Minä olen vankkumaton pensastomaattifani. En tietenkään tarkkaa lajiketta muista, mutta muovihuoneessa kasvatettuina ovat kyllä todella herkkuja ja kasvavat ilman sen ihmeellisempiä kommervenkkejä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) keskiviikko, 12. helmikuuta 2003 - klo 10. 47 (yli 11 vuotta sitten)
Miltä kirsikkatomaatit maistuvat? Yhtä makeilta kuin pensastomaatti?
Poistettu nimimerkki (id: 4132) keskiviikko, 12. helmikuuta 2003 - klo 11. 11 (yli 11 vuotta sitten)
Kirsikkatomaatteja on monta eri lajiketta. Toiset ovat erittäin makeita, mutta mielestäni kaikki ovat pensastomaatteja makeampia.
Tuontikirsikkatomaatteja ei kannata verrata itseviljelemiin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTyräkki (961 kpl) keskiviikko, 12. helmikuuta 2003 - klo 11. 18 (yli 11 vuotta sitten)
Tuo minun suosikkini viime kesältä, eli Ildi, (kirsikkatomaatti lukee pussin päällä) on kuin mehukas hedelmäkarkki, siis todella makea, raikas, kirpeä ja hyvä. Etenkin sellaisena lähes läpikuultavan keltaiseksi puskassa kypsyneenä, aaah :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) keskiviikko, 12. helmikuuta 2003 - klo 11. 20 (yli 11 vuotta sitten)
Jee. Hankintalista uhkaa kohta taloutta, ellen rauhoitu. (Ja kevät vasta yrittelee)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleFellow (1838 kpl) keskiviikko, 12. helmikuuta 2003 - klo 16. 25 (yli 11 vuotta sitten)
Tuota Ildi:ä tekis mieli kokeilla mutta kun ei sitä tunnu mistään saavan. Tai siis tilaamalla varmaan mutta kun ei viitsisi tilata vain yhden siemenpussukan takia, eikä niin pieniä tilauksia edes joka paikkaan huolita. Kävin ruokatunnilla puutarhaliikkeessä ja sinne olisivat tilanneet mulle jotain keltaista päärynätomaattia (ei kuitenkaan Idli) mutta kun pussillinen olisi maksanut 8€, niin jätin tilauksen tekemättä. Niin että jos teillä jollain on ylimääräisiä Idli:n siemeniä niin ostaisin niitä mielelläni!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) keskiviikko, 12. helmikuuta 2003 - klo 17. 39 (yli 11 vuotta sitten)
Kannattaa katsastaa myös markettien siemenvalikoimat, monasti niistäkin löytyy tosi hyviä ja edullisia. Kaupan talvitomaatteja en suostu enää suuhuni pistämään, niillä ei ole omakasvattamien tomaatin kanssa muuta yhteistä kun väri.
Poistettu nimimerkki (id: 615) keskiviikko, 12. helmikuuta 2003 - klo 20. 41 (yli 11 vuotta sitten)
Mä olen kasvattanut kirsikkatomaateissa lajiketta Sweet 100 ja se on hyvin makea.
San Marzano on hyvä ruuanlaitossa ja uutuutena mulla on Gardener´s Delight. Sitten oli vielä yksi, jota en saa nyt päähäni.
Hyvä viljellä useampia lajikkeita, kun niillä on kuitenkin niin erilaisia ominaisuuksia ja makuja.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHuuhkaja (2192 kpl) keskiviikko, 12. helmikuuta 2003 - klo 22. 12 (yli 11 vuotta sitten)
Millos tomaatteja vois alkaa esikasvattamaan? Ajattelin niitä oikein kunnolla kasvattaa tänä vuonna.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSantra (92 kpl) torstai, 13. helmikuuta 2003 - klo 7. 47 (yli 11 vuotta sitten)
Älä nyt ainkaan vielä, hujahtavat muuten niin pitkiksi sisällä. Maaliskuun lopulla voisi olla hyvä aika. Itse pistän siemenet multaan järestään liian aikaisin joka vuosi, ja sitten meinaan hermostua niiden kanssa sisällä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) torstai, 13. helmikuuta 2003 - klo 9. 27 (yli 11 vuotta sitten)
Amppelitomaatin taimet ovat jo koulimista vailla:)
Minulla on onneksi viileä kasvatuspaikka joten voin olla vähän ajoissa liikkkeellä. Amppelitomaattia kannattaa muuten kokeilla. Yhdestä taimesta tulee ihan uskomattoman suuri kasvi ja valtava sato (vaatii kyllä useamman kerran päivässä kastelun ja sitomista)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleFellow (1838 kpl) torstai, 13. helmikuuta 2003 - klo 10. 22 (yli 11 vuotta sitten)
Paikallisissa pikkukylän kaupoissa ei oikein valinnanvaraa ole, pitää käydä vielä katsomassa tuolta isommasta kukkakaupasta. Muut siemenet olen ostanutkin ihan tuolta supermarketista, puutarhaliikkeestä ostin eilen kuitenkin ananaskirsikkaa (kun halvalla sain). Täytyykin ruveta tutkimaan mitä siitä löytyy tietoa täältä p-netistä. On tämä ihana paikka kun täältä löytyy huimasti tietoa ja ihania ihmisiä jotka vastailevat aloittelijan kysymyksiin!

Juu, eilen illalla en enää pystynyt vastustamaan kiusausta vaan kylvin sarviorvokin, kiinansipulin, tomaatin (Tiny Tim) ja paprikan siemenet multaan. Uskalsin laittaa näin ajoissa kun mulla on tarjota heille myöhemmin asuinpaikaksi iso lasikuisti (lämmittämätön kylläkin mutta luotan siihen että ilmat alkaa jo lämpenemään...) Tänään ainakin täällä Mäntsälässä oli ensimmäinen kunnolla keväinen aamu ja nyt paistaa aurinko niin että kyllä se todellakin tulossa on!

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) torstai, 13. helmikuuta 2003 - klo 10. 29 (yli 11 vuotta sitten)
Istuu kateellisena ja näkee silmissään Fellowin ison lasikuistin, johon auringonsäteet luovat raitojaan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleJalomarja (2857 kpl) torstai, 13. helmikuuta 2003 - klo 11. 08 (yli 11 vuotta sitten)
Tilasin Impectalta Vildtomaatin siemeniä. Katotaan mitä ovat. Kooltaan ne on tosi pieniä ja maku pitäisi olla hyvä. Onko kukaan kokeillut?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemona (693 kpl) torstai, 13. helmikuuta 2003 - klo 13. 12 (yli 11 vuotta sitten)
Ananaskirsikka on sitten viimesen päälle ihana juttu...kasvatin sitä kans viime kesänä kuistilla ja satoa tuli mukavasti...ja naureskelin marketin ruokaosastolla sitten niiden myyntihintoja...Mut soon se lentomatka mikä niissä vissiin makso eniten :))Minä laitoin nyt kans tomskua ja paprikaa..tosin Poris ei lasikuisti ole vielä lämmöllä pilattu - päivät on jo lämpimiä mut yöllä oli 10 astetta pakkasta....
Poistettu nimimerkki (id: 219) tiistai, 18. helmikuuta 2003 - klo 7. 54 (yli 11 vuotta sitten)
Minä laitoin eilen myös ensimmäisenä kypsyvän Subarctic Plentyn purkkeihin, samoihin aikoihin menivät viime vuonnakin (15.2. jo), ja kasvihuoneeseen laitoin 17.4., niin aion nytkin, (kai tuo routa siihen mennessä tänä vuonna hellittää...).Myöhäisemmät lajikkeet laitan myöhemmin, mutta tällä tavalla saan lämmittämättömästä kasvihuoneesta omia tomaatteja kesäkuun alusta lähtien. (1-vyöhykkeellä).
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTyräkki (961 kpl) tiistai, 18. helmikuuta 2003 - klo 12. 29 (yli 11 vuotta sitten)
12.2 ja 13.3 menivät multiin omistani ensimmäiset, ja kasvariin sitten säistä riippuen 15.3-1.4. On se vaan kumma kun se eka oma pitäisi päästä maistamaan vuosi vuodelta aikaisemmin:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleFellow (1838 kpl) tiistai, 18. helmikuuta 2003 - klo 14. 29 (yli 11 vuotta sitten)
Kun en sitä paljon kehuttua Ildiä mistään löytänyt niin ostin tänään päärynätomaatin "Yellow Pearshaped" siemeniä kun halusin punaisen pikkutomaatin kaveriksi keltaisia. Millaisia kokemuksia tästä tomaatista on? Pussissa sanotaan että tuottaa runsaasti pienehköjä, keltaisia 2-3 cm halkaisijaltaan olevia makean maukkaita hedelmiä. Annoksen sanotaan riittävän 150 taimeen niin että loppupussin laitan mukaan siemenkiertokirjeeseen (josta toisaalla enemmän).
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällerastas (2307 kpl) tiistai, 18. helmikuuta 2003 - klo 14. 39 (yli 11 vuotta sitten)
Kasvattelin sitä viime kesänä. Löysin kaapista vanhoja siemeniä ja karistelin ne kaikki purkin pinnalle. Eipä ollut itävyys laskenut yhtään ja niin sitten heitin roskiin melkoisen pehkon. Ne jotka valitsin jatkokasvatukseen kasvoivat ihan kiltisti siitä huolimatta, että istutin ne avomaalle. Tomaatteja tuli ihan kivasti ja hyviä olivat. Viime kesä oli varsin suotuisa kun oli niin lämmin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrista (8281 kpl) torstai, 20. helmikuuta 2003 - klo 22. 32 (yli 11 vuotta sitten)
Viikonloppuna Viherlandiassa tuli retkahdettua hyötykasvien siemeniin, vaikka kukkasiakaan en ole oikein hyvin onnistunut siemenistä kasvattamaan silloin, kun pitää niitä sisällä esikasvatella.

Tomaatteja:

Mirabell, Lycopersicon lycopersicum
keltainen minitomaatti
(esikasvatus huhtikuussa lukee pussukassa)

Tomatillo, Physalis philadelphica
vihreä tomaatti
(esikasvatus huhtikuussa )

Tigerella, tiikeritomaatti
(esikasvatus helmi-huhtikuussa)

Tiny Tim, minitomaatti
(helmi-huhtikuussa ruukkuihin? mitähän tuokin tarkoittaa, esikasvatusta ensin ja sitten vai...)

Olen kyllä hukassa vielä noiden kanssa, mutta toivon sentään saavani jotain itämään ja onnistuvani pitämään edes muutaman taimen hengissä kesään saakka.

Joko tungen siemenet multiin?

Isäntä lupasi pusata jonkinlaisen muovihuoneen tomaatteja ja paprikoita varten, jollemme ehdi hankkia oikeaa kasvihuonetta vielä alkukesästä. Eikös nuo sentään hyväksy hätätilassa ihan puukehikosta ja muovista rakennettua "huonetta" jos istutuspenkki on hyvää multaa sen sisällä ja lämpöä & kastelua piisaa?.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) torstai, 20. helmikuuta 2003 - klo 22. 53 (yli 11 vuotta sitten)
Tuopas onkin oiva rakentamisaikataulun kiirehtimiskeino; tupa täynnä tomaatintaimia, joten missä viipyy kasvihuone?

Äläkä yhtään hyljeksi muovista väsättyä huonetta. Eipähän tule talven lumituhot kalliiksi muovihuoneessa, eikä lopu se harrastus siihen riemuun. Ja on toisaalta hyvä aloittaa halvasti ja opetella erilaisia niksejä sekä kokeilla kokoa, paikkaa yms. ennen isompaa investointia.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrista (8281 kpl) torstai, 20. helmikuuta 2003 - klo 23. 11 (yli 11 vuotta sitten)
Jeh! Päätin, että nyt opettelen tomaatinviljelyä ja hankin siemenet. Jos taimeni alkavat tursottaa purkeista virkeinä, on ihan pakko tehdä niille joku muovihuone.

Naapurin isoja kasvihuoneita uusittaessa vanhaa puutavaraa jäi yhteiselle rajalle odottamaan poisvientiä. Kysyin jo, josko saan keväällä siitä ottaa puuta pienen muovihuoneen rakenteisiin ja muovia saa varmaan rautakaupasta.

Meidän taidoillamme huoneesta voi kyllä tulla vino joka suuntaan, mutta eiköhän se taimille kelpaa :-)

Jossain vaiheessa alan kiljua apua koulimisen suhteen. Minulla ei ole harmaanpöläsen aavistusta kuinka se tehdään.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) torstai, 20. helmikuuta 2003 - klo 23. 21 (yli 11 vuotta sitten)
Taimet vaan varovasti käsitellen siirretään kylvöastiasta omiin ruukkuihinsa, ei se sen kummempaa ole. Valoa mahdollisimman paljon ja ei liikaa vettä, etteivät juuret ihan huku ja tukehdu.

Taimia siirrellessä kannattaa keskittyä siihen, että juuret eivät vahingoitu, eikä taimi katkea. Eli tainta ei kiskota mullasta vaan se nostetaan sieltä varovasti jollakin vääntimellä, kuten lusikalla, puutikulla, sormella. Niin helläkätinen ei saa olla, että siirretty taimi jää tyhjän päälle ihmettelemään, vaan pitää hieman tiivistellä sitä multaa uudessa ympäristössä, vaikka sormilla painellen. Kastelussa vesi sitten paremmin tiivistää taimen paikoilleen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) torstai, 20. helmikuuta 2003 - klo 23. 23 (yli 11 vuotta sitten)
Eikä niitä taimia mahdu leikkimökin kokoiseen kasvihuoneeseen kuin noin kymmenen kappaletta enintään, mikäli haluat siellä jotain muutakin kokeilla. Hoidolle, tukemiselle ja kastelemisellekin pitää jättää tilaa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleJalomarja (2857 kpl) torstai, 20. helmikuuta 2003 - klo 23. 31 (yli 11 vuotta sitten)
Krista minäkin kävin maanantaina Viherlandiassa. Kaikkea teki mieli ja varsinkin niitä ihania rex-begonioita, mutta sain kieltäydyttyä. Saaliiksi jäi kaksi multasäkkiä, kukkamultaa ja taimikasvatusmultaa, jotka isäntä tuo huomenna auton perässä, kun kotiutuu Jyväskylästä. Se on varmaan kesällä ihan hieno paikka toi Viherlandia.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleJalomarja (2857 kpl) torstai, 20. helmikuuta 2003 - klo 23. 35 (yli 11 vuotta sitten)
Minulla on jo parina kesänä ollut tuota tiikeritomaattia ja se on ihan hyvän makuinen ja kaunis keltaisine raitoineen. Nyt ostin Impectalta Vildtomaatin siemeniä ja Isoäidiltä Gardes delight-lajiketta. Molemmat ovat pieniä. Laitan varmaan myös Moneymakeria. Se on satoisa ja mun mielestä hyvän makuinen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrista (8281 kpl) perjantai, 21. helmikuuta 2003 - klo 0. 24 (yli 11 vuotta sitten)
Kannattaisiko minun laittaa niitä siemeniä vain neljä-viisi per laatu, etten huku liikoihin taimiin jos kasvavat? Vai kuinka monta pitää laittaa hukkaamisvaraa? Säilyvätkö loput siemenet ensi kevääseen?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällerh (570 kpl) perjantai, 21. helmikuuta 2003 - klo 7. 16 (yli 11 vuotta sitten)
Minä olen laittanut tomaatinsiemenet suoraan isoon ruukkuun. Itävyys on ollut hyvä ja taimet ovat saaneet suoraan jatkaa kasvuaan. Ehdottomasti ei mielestäni kannata vielä laittaa. Itävät ja kasvavat nopeasti. Ne ovat pian sellaisia puolet metrin korkuisia ja sinä olet ihmeessä niiden kanssa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemai-lee (5945 kpl) perjantai, 21. helmikuuta 2003 - klo 8. 47 (yli 11 vuotta sitten)
siemenet säilyvät kyllä hyvinkin useamman vuoden. viidentenä vuonna on varmaan hyvä kylvää jo yhdeksän kpl, jos kolmea tainta havittelee. tärkeätä on vain säilyttää ne kuivina ja viileässä. jääkaappi on mielestäni paras paikka. säilytys tarkoittaa myös sitä, ettei edes vähäksikään aikaa jätä pusseja lojumaan lämpimään keittiön tai kuistin pöydälle: ottaa vain tarvitsemansa ja palauttaa heti varastoon.

minä myös oikeastaan kaikkien kylvöjeni kanssa olen opetellut käyttämään rh:n tapaa. aikoinaan tuli liian paljon tappioita siinä sinänsä varsin hyödyllisessä koulintavaiheessa, niin että valitsin kompromissin. vain muutama (4-5 kpl) kaalin ja salaatin siemen, surkeimmat taimet armotta pois. taimikasvatuksen loppuvaiheessa täytyy sitten miedolla lannoituksella avittaa, kun ne raukat ei noin tehden saa sitä uutta ravinteikasta multaa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleJalomarja (2857 kpl) perjantai, 21. helmikuuta 2003 - klo 12. 51 (yli 11 vuotta sitten)
Nuo mun yhdet siemenet ovat "Gardens delight"
Joo siemenet säilyvät tosi kauan. Kokeilin viime vuonna -93 Kreikasta tuotuja pihvitomaatin siemeniä ja itivät kyllä, tosin hitaasti. Olisi kannattanut liottaa vuorokausi ennen kylvöä.
Aika hyvin Tomaatti itää, joten ei kannata paljon ylimääräistä laittaa.
Mites nuo minitomaatit, en ole aikaisemmin niitä kasvattanut?

Poistettu nimimerkki (id: 1670) perjantai, 21. helmikuuta 2003 - klo 18. 09 (yli 11 vuotta sitten)
Olen usein kylvänyt tomaatit siten, että olen jukurtti/viilipurkkiin tai sitten kukkaostosten mukana tulleisiin neilön mallisiin mustiin/vihreisiin purkkeihin kylvänyt pari siementä. Samaa lajia vain muutaman purkillisen, taimia on ollut toiveissa 4-10kpl.

Tomaatit kasvavat ilman kasvihuonettakin, lämpimällä ja tuulensuojaisella seinustalla, parvekkeella, hyvänä kesänä avomaallakin. Vaativat vahvan maan. Kasvavat myös vaikka kasvusäkissä tai ämpärissä, jos niikseen tulee, siis jos ei halua hommata parvekkeelle hienoja ruukkuja...

Olen kylvänyt parsakaaliakin siten, että olen tökkinyt siemenet yksitellen suoriin riveihin isoon kasvatuslaatikkoon (niitä isoja mustia muovilaatikoita, joissa myydään lihaa ja kanaa kaupoissa). Siitä olen nuukana ihmisenä saanut ne kaikki koulittua erillisiin purkkeihin ennen istutusta avomaalle.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrista (8281 kpl) lauantai, 22. helmikuuta 2003 - klo 12. 36 (yli 11 vuotta sitten)
Koska on aika kylvää tomaatin (ja paprikan-)siemenet? Vai pitäisikö kylvää nyt muutama ja myöhemmin taas muutama?

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemai-lee (5945 kpl) sunnuntai, 23. helmikuuta 2003 - klo 17. 23 (yli 11 vuotta sitten)
krista, kun et ilmeisesti vielä kuitenkaan saa ihan lämmitettävää kasvihuonetta, niin odottaisin kyllä sinuna ainakin maaliskuun puolivälin paikkeille sen kylvämisen kanssa.

kirjoitin viime toukokuussa tämän laista tekstiä "minun on esim tarvinnut ostaa tomaatintaimet aina vaan aikaisemmin ja aikaisemmin, koska silloin järjelliseen aikaan kesäkuun alussa paikallinen tarha tarjoilee takuu varmasti pelkkää ei oota." - koska aivan ilmeistä on, että asiat eivät vuodessa ole miksikään muuttuneet, olen vakaasti päättänyt, että ostan heti kun vaan ensimmäisen tomaatin taimen puodissa näen, yhden kappaleen ja alan sitten kasvattamaan sen "varkaista" tarvitsemiani taimia. minulle mahtuu sovussa kasvamaan 5 kpl ja aina ne rääppiäistaimet johonkin ämpäriin mökin seinustalle tai kuistille pääsevät. viime kesänä harjoittelin jo tuota. laitoin juhannuksen tietämillä muutaman varkaan purkkiin ja aika mukavan kokoisiksi ne ehtivät kasvaa ennen kuin naapurini vei ne omalle pellolleen. ihan muutaman tomaatinkin hän ehti saada, mutta viime kesähän oli aivan poikkeuksellinen ja varsinkin syksy hemmotteli tomaatteja, kun kerran ensimmäinen yöpakkanen tuli vasta syyskuun puolen välin jälkeen.

josko joku tahtoo yrittää samaa niin ehdotus vapaasti käytettävissä. minua ei sitten kuitenkaan sovi kiittää, jos onnistuu, vaan häntä, jonka jutusta idean sain. olen kaikilla mahdollisilla hauilla yrittänyt löytää sen vanhan viime keväänä lukemani jutun mutta ei onnistu. - jospa ao tunnistaa ideansa, niin vastaanottakoon nyt sitten ainakin minun kiitokseni.

en huomaa tuossa ajatuksessa kuin sen yhden huonon puolen, että kaikki tomaatit ovat sitten sitä samaa laatua, mutta olen ajatellut luistaa siitäkin huonoudesta sillä, että tarjoudun katkomaan naapurieni tomaateista varkaita pois...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSam (168 kpl) sunnuntai, 23. helmikuuta 2003 - klo 20. 19 (yli 11 vuotta sitten)
Ei ole tomaatin kylvämisellä vielä kiirettä, voi rauhassa odotta vielä runsaan kuukauden, jos ei ole lämmitettävää kasvihuonetta tai muuten sopivaa kasvatuspaikkaa.
Se "varkaasta uusi taimi" -juttu oli tuolla kasvihuonekurkkuosastolla viime toukokuussa. Se toimii hyvin sekä kurkulla että tomaatilla!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrista (8281 kpl) sunnuntai, 23. helmikuuta 2003 - klo 20. 51 (yli 11 vuotta sitten)
Sitten maltan vielä hetken odotella.

Jotakin piti sentään tehdä tässä keväthöttösissäni kun olen; kävin Bauhausissa ostamassa metallisen telineen kaikille puutarha- ja keittokirjoilleni. Ne kun ovat lojuneet pitkin keittiötä (en osaa säilyttää niitä kirjahyllyssä muiden kirjojen kanssa, ne kun ovat "koko-ajan-käyttö-kirjoja". Joten odotelkoot tomaatinsiemenpussit uuden hyllyni ylimmällä orrella ensi kuuhun :-)

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemai-lee (5945 kpl) maanantai, 24. helmikuuta 2003 - klo 9. 05 (yli 11 vuotta sitten)
sam - olipa mukavaa kun huomasit. nyt tulee kiitokset sitten varmasti oikeaan osoitteeseen, kiitos... siellähän se neuvo oli melkein kuin sivulauseeseen piilotettuna. tarkistin äsken, että olin ostanut tomaatin taimet jo 11.5. – sinun neuvosi tuli siis kaksi viikkoa liian myöhään. niin hyvältä se heti silloin kuulosti, että ihan sitä varten tein tuon harjoitustyön jo viime kesänä. uskon ainakin, että tänä keväänäkin sitten onnistun.
olisiko sinulla muita yhtä hyviä vinkkejä meille muille jaettavaksi?

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleLiisukka (2677 kpl) maanantai, 24. helmikuuta 2003 - klo 11. 00 (yli 11 vuotta sitten)
Innostuinpa taas muutaman vuoden tauon jälkeen tomaatistakin ja kurkusta. Partenokarpisia avomaankurkkuja mulla on ollu muovihuoneessa joka vuosi ja satoa on tullut hyvin.
Kuinka te otatte talteen siemeniä omista kasviksistanne? Miten jatkokäsittelyt siemenille? Neuvokaas nyt taitamatonta, kiitos!
Kovasti jo sormia syyhyttää...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSam (168 kpl) maanantai, 24. helmikuuta 2003 - klo 16. 25 (yli 11 vuotta sitten)
Vinkeistä puheenollen, taannoin joku oli kyhäämässä pientä muovihuonetta ja arveli hakevansa vaan rautakaupasta muovia katteeksi. Asiassa on muuten ihan ok, mutta kannattaa varmistua, että saa varmasti UV-suojattua muovia. Tavallinen muovi ei kestä kuin yhden kesän ja seuraavana keväänä on taas uuden muovin hankkiminen. UV-suojattu kestää ainakin 5 v tai enemmän. Meidänkin viljelypalstoilla näkyy taas ihan riittävästä talven syömiä, repaleisia muovihuoneita!
Poistettu nimimerkki (id: 4147) maanantai, 24. helmikuuta 2003 - klo 16. 32 (yli 11 vuotta sitten)
Joo, ja vaikka on uv-suojattua, niin kannattaa varmistaa "hankauskohdat" = ettei mene mekaanisesti rikki jonkin terävän kulman tai muun takia. Muovin vaihtaminen on ikävää !!! Siksi niitä monin paikoin lepattaakin : (
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) maanantai, 24. helmikuuta 2003 - klo 16. 35 (yli 11 vuotta sitten)
Puulista nurkkien tukena helpottaa kummasti. Eikä paljon auta valosuojaus, kun pitäisi vielä olla pikkupoikasuojauksetkin. Ei kestä nojaamisia muovikalvo kovalla pakkasella.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) perjantai, 28. helmikuuta 2003 - klo 11. 16 (yli 11 vuotta sitten)
Innoissani tulin nopeasti hakusanalla kirsikkatomaatti tänne sivulle sanomaan, että lukiessani äsken Arne Rousin kirjaa Auringonkukasta viiniköynnökseen, löysin sieltä selostusta tomaateista yleensä ja kirsikkatomaatista erityisesti. Se on tomaatin villilajike! Tietenkin sitten kirsikkatomaattiakin on varmaan jatkokehitelty, mutta itse olen luullut ihan päinvastoin, että kirsikkatomaatti erityisesti olisi pitkän muuntamisen tulosta!

Omassa siemenpussissani ei sitten tietenkään sanota mitään muuta, kuin lajinimi Red Cherry (Tomato)...

Kirjassa on mainiota kasvitieteellistä (osin jopa ymmärsin) selostusta ravintokasveista ja niiden alkuperästä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) perjantai, 28. helmikuuta 2003 - klo 11. 17 (yli 11 vuotta sitten)
Ja vielä yksi juttu, jota en ole ennen tiennyt: Tomaateissa on antioksidantteja myös!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTyräkki (961 kpl) perjantai, 28. helmikuuta 2003 - klo 11. 53 (yli 11 vuotta sitten)
Tomaateissa tosiaankin on hyviä antioksidantteja. Jokseenkin hassua kuitenkin on, että siinä suhteessa ketsuppi on vieläkin terveellisempää kuin tomaatti. "yhteen kiloon käytetty kaksi kiloa tuoreita tomaatteja nääs" :) Tosin olen varma, että itse kasvatetussa tomaatissa on kaikkea tervellistä potenssiin x, verrattuna kaupallisesti tuotettuihin :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemai-lee (5945 kpl) perjantai, 28. helmikuuta 2003 - klo 11. 58 (yli 11 vuotta sitten)
selvisikö? ne varkaista kasvatetut olivat kaikin tavoin jämäkämpiä kuin siementaimet konsanaan.
ostitko muuten tänä keväänä uusia ildejä? minun pussini kyljessä luvataan 85% itävyys.
Poistettu nimimerkki (id: 4147) perjantai, 28. helmikuuta 2003 - klo 12. 48 (yli 11 vuotta sitten)
Ootteko nähneet missään miniluumutomaatin siemeniä?
Poistettu nimimerkki (id: 4147) perjantai, 28. helmikuuta 2003 - klo 12. 52 (yli 11 vuotta sitten)
Luumutomaatin siemeniä löysin, mutta lapset söisivät miniluumuja kuin karamelleja. En ole aikaisemmin kokeillut minitomaattien kasvatusta , voisiko nyt jo kylvää suoraan suureen saviruukkuun ??
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) perjantai, 28. helmikuuta 2003 - klo 23. 17 (yli 11 vuotta sitten)
Tänään tuli uusi Kotipuutarha-lehti ja siinä oli tomaateista erillisartikkeli. (Mikä täten tiedoksi saatettiin)

Minulla on nyt herännyt mielessäni idea, että laitankin ulos kirsikkatomaattia ruukkuihin ja pensastomaattia laatikoihin. Kasvihuoneessa haluan tulevana kesänä kokeilla jotain erilaista, koska pensastomaatti viihtyy kyllä ulkonakin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleFellow (1838 kpl) tiistai, 4. maaliskuuta 2003 - klo 14. 34 (yli 11 vuotta sitten)
Nyt on Tiny Tim:n (kotoisasti "Timpat") taimet kasvattaneet ensimmäiset oikean tomaatinlehden näköiset lehdet eli siis sirkkalehtien jälkeen seuraavat. Niin että pitäisikö tässä vaiheessa koulia? Maito- ja mehutölkkien puolikkaat jo odottaa valmiina mutta multaa en ole vielä ostanut. Voiko tomaatintaimet laittaa kasvamaan jo nyt tavalliseen lannoitettuun multaan, ettei ole liian vahvaa taimimullan jälkeen?

En oikein tiedä kuinka suuren ruukun vaativat sitten varsinaiseksi asuinpaikakseen, tarkoitus on osa jättää lasikuistille kasvamaan ja osa ulos seinustalle. Ostin muoviruukkuja, korkeus noin 25 cm ja halkaisija 25 cm (kun halvalla sain, maksoi noin €/kpl). Pärjääkö Tomaatti sen kokoisessa purkissa?

Halpoja ostoksia tein ruokatunnilla Tiimarista kun siellä oli myynnissä amppeleita eli ruukku jossa pohjassa ritilä ja kiinteä aluslautanen+kolmihaaranen riputuskoukku, maksoivat 1,01€/kpl. Ja sitten ne mainostaa jotain tasarahapäiviä, mikäs tasaraha se tuollainen on???
Poistettu nimimerkki (id: 1256) torstai, 6. maaliskuuta 2003 - klo 14. 30 (yli 11 vuotta sitten)
Minulla oli viime kesänä Tiny Timiä. Satoa tuli runsaasti, mutta minäkään en ollut täysin ihastunut Timpan kovakuorisuuteen. Nyt ajattelin kokeilla Outdoor Girl:ä? Onko kenelläkään kokemusta. Hyötykasviyhdistyksessä näytetään myyvän.
Poistettu nimimerkki (id: 4132) torstai, 6. maaliskuuta 2003 - klo 16. 30 (yli 11 vuotta sitten)
Minulla ei ole mahdollisuutta esikasvattaa tomaatintaimia, mutta ajattelin ostaa valmiit taimet. Lajikkeissa täytyy tyytyä siihen, mitä löytää.
Kuinka monta taimea voi istuttaa sellaiseen 50-60 litran multasäkkiin?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) torstai, 6. maaliskuuta 2003 - klo 17. 05 (yli 11 vuotta sitten)
En laittaisi kun kaksi, paremmat tulee.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) perjantai, 7. maaliskuuta 2003 - klo 7. 43 (yli 11 vuotta sitten)
Fellow olen tehnyt noin että tuossa vaiheessa laitan vahvempaan multaan mutta myös niin että koulin ekan kerran vielä taimimultaan ja aloittelen lannoitusta pikkuhiljaa.

Kumpikin on ollut OK mutta se riippuu niin paljon siitä mullasta mihin koulit ne että en uskalla usuttaa sua vielä suoraan kovin lannoitettuun multaan niitä koulimaan, on sen verran karvaita kokemuksia eri multamerkeistä ja ylilannoitukseen on kuollut isojakin taimia.

Mä en tiennyt että appi lannoittaa tomskuja, hän ei tiennyt että myös minä lannoitan ja hupsista...
Kyllä ruukkusi riittävät Tiny Timille, pienemmissä amppeleissakin kasvoivat ihan hyvin viime kesänä.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleFellow (1838 kpl) perjantai, 7. maaliskuuta 2003 - klo 11. 33 (yli 11 vuotta sitten)
Koulin taimet eilen illalla tölkkien puolikkaisiin, multana oli Aurinko-kukkamultaa. Millaistakohan mahtaa olla? Ostin sitä kun kaupassa ei ollut kuin Biolanin mustaa kukkamultaa ja sen tiedän kokemuksesta olevan jotenkin huonoa, menee ihan kovaksi korpuksi ainakin sisäkukilla. Otin sitten tuota Aurinkoa, oli lisäksi yli puolet halvempaa kuin Biolanin multa. Toivottavasti en nyt sitten lukenut kuolemantuomiota tomaatintaimilleni, lisäksi koulin myös kelloköynnöksen ja kiinansipulin taimet. Tietysti olisi voinut tehdä sekoitusta eli taimimultaa ja uutta multaa sekaisin, mutta "nyt on turha kakistella kun on jo housussa" eli taimet uudessa mullassa!

Voiko kerran käytettyä taimimultaa käyttää uudelleen idätykseen? Kun tarkoitus olisi laittaa kohta jotain kukkia itämään ja mietin että kippaanko nuo tyhjentyneiden laatikoiden mullat kompostiin vai voiko samaan multaan laittaa uudet siemenet?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) perjantai, 7. maaliskuuta 2003 - klo 11. 45 (yli 11 vuotta sitten)
Minä ainakin usein tyhjennän vanhan purkin mullat multapussiin, sekoitan vähän kuin Frangen arvontapalloja ja ei kun uusiin kylvöihin...
Poistettu nimimerkki (id: 4132) perjantai, 7. maaliskuuta 2003 - klo 14. 53 (yli 11 vuotta sitten)
Kiitos Kurpitsa neuvosta.
Jos ostan multasäkin ja kaksi valmistaimea, niin 10 euroa varmasti riittäisi. Sillä saisi kesällä monta, monta kiloa tomaatteja kaupasta.

En ole kasvatellut tomaatteja, mutta luin jostakin, ettei niitä tarvitsisi lannoittaa juuri ollenkaan. Kalia pitäisi vaan olla riittävästi. Pitääköhän se paikkaansa?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) perjantai, 7. maaliskuuta 2003 - klo 14. 55 (yli 11 vuotta sitten)
Fellow, Aurinko-kukkamultaa olen viime vuonna käyttänyt kaikkiin kylvöksiin eikä ongelmai ollut että ei hätää luulisin :)
Voi toki käyttää jo käytettyä taimimultaa, "desinfioi" se vaan ensin uunissa ja eikun siemenet multiin.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) perjantai, 7. maaliskuuta 2003 - klo 15. 45 (yli 11 vuotta sitten)
Nokkosvesi on hyvää lannoitetta tomaatille ja tuhkaakin sille voi antaa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemai-lee (5945 kpl) perjantai, 7. maaliskuuta 2003 - klo 15. 58 (yli 11 vuotta sitten)
"Komposti- ja katemateriaalina sekä yrttikäytteenä raunioyrtit ovat erinomaisia runsaan kaliumpitoisuutensa vuoksi. Varsinkin Tomaatti ja Peruna hyötyvät raunioyrtistä."

tuo on lainaus niiltä minun paljon käyttämiltäni yrttitarhan sivuilta. - ainakin minun kasvimaallani tomaatit saavat molempia käytteitä.
- senkin vanhan opin,että toisin kuin muihin kasveihin, maa ei jostain syystä väsy tomaattiin, vaan tykkää kasvattaa sitä aina samassa paikassa, olen todennut paikkansa pitäväksi.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) perjantai, 7. maaliskuuta 2003 - klo 16. 55 (yli 11 vuotta sitten)
js, vaikka niihin omiin menisi vähän rahaakin, niin ensimmäisen kypsän kun on päässyt maistamaan, niin huomaa kaiken olevan sen arvoista. Ja heti oman kompostin tekoon ja syksyllä omat siemenet tomaateista talteen, niin seuraavana vuonna ei maksa enää mitään:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleapris (212 kpl) perjantai, 7. maaliskuuta 2003 - klo 17. 20 (yli 11 vuotta sitten)
Tomaatti on tosiaankin hyvä kasvatettava, kuten mai-lee totesi, koska sitä voi kasvattaa samassa paikassa monia, monia vuosia. Multaa ei tarvitse vaihdella jatkuvasti.
Saattaisi olla, että sama multasäkkikin voisi mennä useamman vuoden juuri siitä syystä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemai-lee (5945 kpl) perjantai, 7. maaliskuuta 2003 - klo 18. 01 (yli 11 vuotta sitten)
tiedätkö sinä (tai kuka muu hyvänsä), miksi noin on? tähän ikään mennessä olen ehtinyt lukea erinäisen määrän tietoa puutarhailusta. kaikkialla vain sanotaan "tomaatti tykkää kasvaa samalla paikalla" ns annettuna totuunena, mutta ei selitetä miksi. kuitenkin perunakin on saman kaltainen kasvi, eikä sitä totisesti parane kasvatella samalla paikalla pitkään, jos tauditonta ja hyvälaatuista satoa haluaa.

tomaatti tykkää siitäkin, että pois otetut lehdet ja varkaat jätetään katteeksi. samoin syksyisin loppusiivouksen yhteydessä kaikki roippeet on hyvä jättää paikalleen maanparannukseksi (itse laitan paksut varret kuitenkin uuden kompostin pohjalle).

melkein tuon perusteella todella olisi parempikin kasvattaa tomaattia siinä vanhassa pussissa niin kauan kuin pussi vain kestää. jos siihen vielä saisi tuupatuksi esim vahvaa kompostia tai palanutta hevonpeetä lisukkeeksi, niin luulisi lannoituksenkin olevan riittävän.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) perjantai, 7. maaliskuuta 2003 - klo 18. 26 (yli 11 vuotta sitten)
Syytä vanhassa, omassa maassaan, viihtymisestä en ole missään nähnyt, mutta lannoittamista tomaatille suositellaan kyllä. Omat karikkeet maan pinnan katteeksi sekä tyhjä penkki talveksi eloperäisen katteen alle. Jo syksyllä suositellaan lisättäväksi multaan myös kompostia sekä maatunutta lantaa. Keväällä voidaan vielä sirotella penkkiin kivijauhoa tai puuntuhkaa. Kasvuaikaiseen lisälannoitukseen sopii todella kastelun yhteydessä annettu (ohjeiden mukaan laimennettu) nokkosvesi sekä tietenkin raunioyrtti- tai virolainen vihervesi. (Näitä kokosin kirjasta Luonnonmukainen puutarhanhoito)
Poistettu nimimerkki (id: 4292) maanantai, 10. maaliskuuta 2003 - klo 15. 19 (yli 11 vuotta sitten)
Olen aloittelija tomaatti-asioissa, ja sorruin ostamaan Korpikankaalta siemenpaketin, jossa on kuusi erilaista tomaattilajia, enkä tiedä niistä yhtään mitään. Onko teillä kokemuksia (sato, hoito jne.) lajikkeista Sun Belle, Auriga, Costoluto Fiorenzino, Red Pear?
Olen lisäksi ostanut Shirley f1-siemeniä, joiden uskoisin olevan aloittelijan kausikasvihuoneeseen turvallinen hankinta.
Muuten tältä palstalta on löytynyt paljon hyviä vinkkejä, joista kiitos kaikille kirjoittajille!
Poistettu nimimerkki (id: 4292) torstai, 13. maaliskuuta 2003 - klo 12. 34 (yli 11 vuotta sitten)
Eikö tätä lue kukaan vai eikö kukaan tunne em. lajikkeita? Kysymykseni siis kuuluu, kannattaako niitä aloittelijan kokeilla kausihuoneessa vyöhykkeellä 5/6 vai ostanko turvallisempia lajikkeita?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleterhi.k. (1371 kpl) torstai, 13. maaliskuuta 2003 - klo 12. 46 (yli 11 vuotta sitten)
Kyllä lukee, mutta enpä osaa vastata tomaattikysymyksiin, luen vain itsekin oppiakseni...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) torstai, 13. maaliskuuta 2003 - klo 13. 13 (yli 11 vuotta sitten)
Outoja lajikkeita minullekkin, kokeile ja kerro meille millaisia tuli.
Poistettu nimimerkki (id: 90) torstai, 13. maaliskuuta 2003 - klo 13. 41 (yli 11 vuotta sitten)
Nuo ovat minullekin outoja tomskuja, vaikka kaikenlaisia olen kasvatellut.

Omista muistan seuraavia: Sibiria oli hyvin herkkä perunarutolle, ei kuollut, mutta kärsi. Keltainen päärynätomaatti teki kamalasti pieniä tomaatteja, mutta ne halkeili helposti. Tigerella oli mielestäni hapan. Nyt mulla on hyötykasviyhdistyksestä joku pensastomaatti, joka näyttää tosi vankalta. RomaX-tomaatti onnistui kasvihuoneessa hyvin.

Jos kasvihuoneessa siis kasvatat, luulen, että onnistumismahdollisuudet on yhtä hyvät kuin etelämpänäkin (olen Mudduksellakin ollut tomskuja kasvattelemassa yhtenä kesänä). Lisälämmitystä ehkä tarvitset, vaikka sen tarvetta vähentääkin, jos laitat mustassa tynnyrissä vettä lämpöä tasaamaan, valo varmasti riittää. Kannattaa myös runkotomaateilta katkoa vaan riittävän ajoissa latva pois, etteivät turhaan tee liian monta terttua, jotka ei sitten ehdi kasvaa ja kypsyä. Mutta tilaa jo, jos aiot ehtiä ajoissa esikasvattaa!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) torstai, 13. maaliskuuta 2003 - klo 14. 04 (yli 11 vuotta sitten)
Minäkin huomasin kysymyksesi, mutta koska en muutenkaan ole merkkitietoinen henkilö, en milloinkaan muista, minkä nimisiä tomaatteja olen kasvatellut. Eikä minullakaan ole mitään kokemusta erikoisemmista lajeista. Liekö pensastomaattisuosikkini nimeltään Bonita? Onko sellaista olemassa?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleJalomarja (2857 kpl) torstai, 13. maaliskuuta 2003 - klo 14. 25 (yli 11 vuotta sitten)
Minun mielestäni Money maker on idioottivarma lajike ja hyvin satoisa. Maku myös miellytti. Kasvatin monta vuotta Tigerellaa ja ihan sama mielipide kuin Cornyllä, että hapan se on. Nyt osti pikkutomaatti Viltomatin siemeniä ja sitte punaisen pikkutomaatin Gardens delightin siemeniä ja ennestään on netin kautta saatuja Golden Königin siemeniä. Ihan uusia kokeiluja noi kolme.
Poistettu nimimerkki (id: 1596) perjantai, 4. huhtikuuta 2003 - klo 15. 40 (yli 11 vuotta sitten)
Onkos kellään kokemuksia Gnom-lajikkeesta? Tuleeko paljon satoa ja aikaisin? V-vyöhykkeellä kun kasvattelen. Eivät ole vielä siemenet itäneet, kun olin vähän myöhässä niiden kanssa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) keskiviikko, 9. huhtikuuta 2003 - klo 23. 03 (yli 11 vuotta sitten)
Mitähän minä olen oikein ajatellut, kun kylvin koko astiallisen kirsikkatomaatin taimia. Niitä on nyt monta kymmentä! Pitää varmaan rakentaa laattapolun varteen siirreltävät, pitkät laatikostot ja laittaa ne täyteen kirsikkatomaattia. Tai purkittaa kaikki ja jakaa naapureihin kilometrin säteellä. En minä malta heittää pois eläviä taimia.

Hii, tulisikohan hieno lopputulos, kun istuttaisi keskelle pensastomaattia ja laidoille kirsikkatomaattia?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällepennyw (562 kpl) keskiviikko, 9. huhtikuuta 2003 - klo 23. 58 (yli 11 vuotta sitten)
Sand, kuulostaa kivalta, mutta en tiiä mistään mitään =/
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) torstai, 10. huhtikuuta 2003 - klo 0. 01 (yli 11 vuotta sitten)
Minä en ole ikinä nähnyt oikeasti kirsikkatomaattia. Pelkästään kuvissa. Minulla ei ole aavistustakaan miten se kasvaa ja käyttäytyy!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleterhi.k. (1371 kpl) torstai, 10. huhtikuuta 2003 - klo 8. 27 (yli 11 vuotta sitten)
Sand, minä tein samat tavallisilla 'Sibiria' tomaateilla. En ollut ennen tomaattia kasvattanut ja kun hulautin koko pussillisen siemeniä multaan, sain 33 tainta!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleterhi.k. (1371 kpl) torstai, 10. huhtikuuta 2003 - klo 8. 28 (yli 11 vuotta sitten)
Niin että kyllä meilläkin tomaattia riittää ensi kesänä...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleesteri (1346 kpl) torstai, 10. huhtikuuta 2003 - klo 8. 56 (yli 11 vuotta sitten)
Minulla on kans semmonen mieli ettei millään raaskis nakata pois eläviä taimia tai yleensäkin
kasveja.
Nytkin tomaatteja tuli kylvettyä liikaa ja siinä
ne kaikki on vielä pöydällä osa koulittu osa ei.
Ja sama se on muidenkin taimien kans
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 10. huhtikuuta 2003 - klo 11. 47 (yli 11 vuotta sitten)
Täältä voi ostaa halpoja siemeniä, ilmaiseksikin saa,
paljon ohjeita ja lista parhaista laaduista:

http://www.angelfire.com/la/caprioli/tomathemsida.html
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 10. huhtikuuta 2003 - klo 11. 51 (yli 11 vuotta sitten)
Lähemmäs 100 tomaattisortin siementä:

http://www.angelfire.com/la/caprioli/sortpris.html

Parhaimmat: http://www.angelfire.com/la/caprioli/goda2002.html
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTyräkki (961 kpl) torstai, 10. huhtikuuta 2003 - klo 12. 03 (yli 11 vuotta sitten)
Minullakin olisi ylimääräisiä tomaatintaimia, mutta kun ovat nyt tuommoisia 50-70cm, niin kukapa niitä ottaisi riesoikseen jos ei omista lämmitettävää ansaria?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) torstai, 10. huhtikuuta 2003 - klo 13. 02 (yli 11 vuotta sitten)
Liian pitkäksi vehähtäneet taimet voi istuttaa uudestaan niin että kiertää purkin pohjalle vartta ympyrään, niin mullan päälle tuleva osa kutistuu kummasti.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekurjenpolvi (4166 kpl) torstai, 10. huhtikuuta 2003 - klo 14. 53 (yli 11 vuotta sitten)
Taidan minäkin vielä olla ihmeessä pensastomaattieni kanssa, vaikkei niitä olekaan kuin 5, sen verran viime vuodesta viisastuin. Silloin kun kylvin koko pussin;-D. Tänään huomasin 4 taimessa olevan jo kukkanuput, iikk. Siirsin 3 niistä äkkiä maitopurkeista kunnon ruukkuihin. Onneksi tuli osa viime kesäisistä taimipurkeista säästettyä. Tämän vuotiset taimet ovat puolet tanakampia kuin viime vuotiset, johtuu varmaan siitä, että ovat saaneet valohoitoa alkutaipaleellaan. Yhtään en ole vielä edes lannoittanut, nyt laitoin kompostilla lannoitettuun multaan. Ei varmaan ihan heti tarvitse lannoittaa vieläkään. Nappasinpa taimistani kuvankin :).

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällepujo (1870 kpl) torstai, 10. huhtikuuta 2003 - klo 21. 19 (yli 11 vuotta sitten)
Tunteeko kukaan Purple Calabash -tomaattia? Kun pitäisi välttämättä taimia vähentää, ja nyt vasta huomasin Impectan luettelosta, että tämän maku on "intensiv". Mahtaneeko tarkoittaa että se on hapan tai muuten päällekäyvä? Jotta olisiko tämä sellainen, jota sopisi pudottaa sakista jo tässä ensimmäisen koulinnan vaiheessa?
Poistettu nimimerkki (id: 4292) perjantai, 11. huhtikuuta 2003 - klo 11. 45 (yli 11 vuotta sitten)
(Liian isoista taimista:) eikös tomaatin taimista voi ottaa varkaita uusiksi taimiksi -> saat tavallaan uusittua taimet pienempään kokoon.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) perjantai, 11. huhtikuuta 2003 - klo 16. 16 (yli 11 vuotta sitten)
Niin, että onko joku kasvatellut kirsikkatomaattia sen verran, että voisi ensikertalaiselle kertoa vähän sen olemuksesta? Vaatiiko se tuen ja miten korkean vai roikkuuko se ja sitten katkeilee?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) perjantai, 11. huhtikuuta 2003 - klo 16. 31 (yli 11 vuotta sitten)
Miulla siintä on tullut reilut 2m korkea, olen laittanut tukinarun heti istutusvaiheessä ja sen kattorakenteisiin kiinni. Jos ulkona kasvattaa, niin kannattaa heti laittaa tukeva keppi, tai jos seinään saa narulla kiinni. Viime kesänä tuli aivan mahdottomasti raakileita/tertu ja joitain joutui sitomaan ettei repeä. Varkaat poistetaan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) perjantai, 11. huhtikuuta 2003 - klo 18. 35 (yli 11 vuotta sitten)
Kurpitsa, puhutko sinä kirsikkatomaatista? Apua, minä ajattelin istuttaa niitä nätisti roikkumaan piharuukuista. Huuuuh.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) perjantai, 11. huhtikuuta 2003 - klo 18. 49 (yli 11 vuotta sitten)
Voihan niitä olla pensasmallisiakin, lukeehan siinä pussissa varmaankin. Amppelitomaatit roikkuu nätisti ruukusta:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleesteri (1346 kpl) lauantai, 12. huhtikuuta 2003 - klo 7. 45 (yli 11 vuotta sitten)
Onpas Kurjenpolven tomaatit tosi hyvän näköisiä
Minun on p a l j o n heiveröisempiä.
Miten on Kurjenpolvi kerkesikö kirsikkatomattisi kypsyä ollenkaan.
Ellei niistä saa varmaan hyvää säilyketomattia.
Viimevuonna tein sitä vihreistä tavallisista tomaateista ja oli oikein hyvää
vähän vielä jäljellä.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleesteri (1346 kpl) lauantai, 12. huhtikuuta 2003 - klo 7. 52 (yli 11 vuotta sitten)
Ai niin Kurpitsalta piti kysymäni noista kirsikkatomaateista
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) lauantai, 12. huhtikuuta 2003 - klo 8. 20 (yli 11 vuotta sitten)
Mitä piti kysyä?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSoili (1442 kpl) lauantai, 12. huhtikuuta 2003 - klo 11. 27 (yli 11 vuotta sitten)
Mun pitää tänään koulia tomaatintaimet, ainakin kolkyt Wintertomate-tainta, viljelen tätä lajiketta kolmatta vuotta, pienempi kuin tavallinen, mutta isompi kuin kirsikkatomaatti, mieto. Ja viisi tainta ilmestyi ensikertalaisesta Sibiriasta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) lauantai, 12. huhtikuuta 2003 - klo 15. 03 (yli 11 vuotta sitten)
Pitkin kuukkelia etsin tietoja kirsikkatomaatista ja vain muistaakseni yhdellä sivustolla kerrottiin sen olevankin runkotomaatti! No, täytyy minun kuitenkin rakentaa ihmeviritysaitoja pitkin pihaa, että saan myös japaninhumaloille paikkoja.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekurjenpolvi (4166 kpl) lauantai, 12. huhtikuuta 2003 - klo 16. 22 (yli 11 vuotta sitten)
esteri: ihmeissäni olen itsekkin, vaikka on mullakin pari ruipelompaa, kun olivat toisten varjossa. Viime vuotiset oli kyllä tosi surkeita näihin verrattuna. Oskohan nuo taidot kehittyny ;-D.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleesteri (1346 kpl) lauantai, 12. huhtikuuta 2003 - klo 22. 57 (yli 11 vuotta sitten)
Kurpitsa: kylelin. että saitko punasia kirsikkatomatteja?
Vihreistä tulis varmaan hyvää säilykettä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKurpitsa (10688 kpl) sunnuntai, 13. huhtikuuta 2003 - klo 18. 03 (yli 11 vuotta sitten)
Esteri, tuli tosi paljon. Laitoin viime vuonna aivan liian monta tainta kirsikkatomaattia kasvamaan ja sitten kypsytti kun niistä tomaattisosetta keitin. Ämpärillisen kuoriminen ei ollut kivaa. Olen joskus aiemmin tehnyt vihreitä tomaatteja, muttei meillä oikein tykätty. Raakana kerätyt kypsyvät hyvin kyllä sisälläkin, niihin tulee vaan vähän kovempi kuori.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleesteri (1346 kpl) maanantai, 14. huhtikuuta 2003 - klo 8. 40 (yli 11 vuotta sitten)
Säilöin viime vuonna vihreät tomaatit kokonaisina joita jäi kypsymättä. Ovat tosi hyviä. Olen niinkuin säästellyt niitä ja isäntä moittii ettei
niitä kannata enää vastaisuudessa valmistaa kun ei saa niitä syödä. Tuo kuoriminen on kyllä aikaa vievää, sain siihen jonkun niksin mutta enpä nyt muista sitä.
Poistettu nimimerkki (id: 5037) maanantai, 14. huhtikuuta 2003 - klo 18. 39 (yli 11 vuotta sitten)
Mistä olette saaneet Sibirian siemeniä? Ainakaan Hyötykasviyhdistyksen tuoteluettelosta en niitä enää löytänyt. Sibiria on siitä kiva, että ei tartte edes kasvihuonetta, vaan laittaa eteläseinälle kasvamaan.
Poistettu nimimerkki (id: 2818) maanantai, 14. huhtikuuta 2003 - klo 19. 38 (yli 11 vuotta sitten)
Mistä olet Sand kirsikkatomaattisi siemenet saanut/tilannut? Ymmärtääkseni kirsikkatomaatteja on erityyppisiä, on sekä runkotomaatteina(pitkät, tuettavat varret)sekä pensas-(matalat, esim. ruukussa kasvatettavat)ja amppelitomaatteina(pitkät,rennot, roikkuvat varret)kasvatettavat. Kirsikka- tai minitomaatteja niistä kaikista kai tekee se syötävän osan koko? Amppelitomaattia voi kuulemma myös kasvattaa isossa ruukussa, kun nostaa ruukun esim. jonkun maata korkeamman päälle(pöytä, jakkara, kivi, pölkky jne.).

Aion saada minäkin tulevana kesänä jotain siemenistä aikaan, saa sitten nähdä, kun on ensimmäinen kerta ... Mulla on kaikki kolme tomaattilajiketta kirsikka-/minikokoa eli Sungold(mulla seinää vasten ulkona, naruilla kiinnitettyinä), Tumbler(mieluiten amppeli, myös ruukku)ja Gnom (amppeli/ruukku). Oli mulla männäkesänäkin kahdessa isossa ruukussa valmiina taimina hankitut pensastomaatit, joita luulin minisellaisiksi, mutta aika isoja syötäviä tekivät; en oikein tykännyt mausta, mutta en kyllä osannut edes lannoittaa. Täältä olen lukenut nyt lannoitusvinkkejäkin, kiitos!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) maanantai, 14. huhtikuuta 2003 - klo 20. 50 (yli 11 vuotta sitten)
Meri, kirsikkatomaattipussit toi ystävällisesti meidän nuoriso Suonenjoelta jostain perusmyymälästä :) Pussissa lukee pelkästään: Tomaatti; Red cherry, kirsikkatomaatti. Esikasvatusaika 35-40 vrk, satoa heinäkuun lopulta lähtien. Ei kerrota korkeutta yms. (Onneksi kylvin innoissani vain toisen pussin)
Poistettu nimimerkki (id: 2818) maanantai, 14. huhtikuuta 2003 - klo 21. 34 (yli 11 vuotta sitten)
No on sulla jännät paikat! Jos noista mun tomskupusseista vois jotain sun tilanteeseen päätellä, niin ainoastaan Sungoldissa on otsakkeena Kirsikkatomaatti; ja juuri se on runkotomaatti eli tuettava. Toisissa lukee suoraan Amppelitomaatti(Tumler) ja Kruktomat(Gnom) för ampel och kruka.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleterhi.k. (1371 kpl) tiistai, 15. huhtikuuta 2003 - klo 8. 08 (yli 11 vuotta sitten)
Homer, lue Hyötykasviyhdistyksen siemenluettelo tarkemmin: Sieltä minä ainakin tilasin Sibiriaa tänä keväänä...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleJalomarja (2857 kpl) keskiviikko, 16. huhtikuuta 2003 - klo 0. 37 (yli 11 vuotta sitten)
En tiedä millanen tuo "Vildtomat" on, mutta sellasia siemeniä tilasin Impectalta ihan mielenkiinnosta. Siinä on ihan pienet punaiset hedelmät; muuta en tiedä. Onko kukaan tutustunut?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) keskiviikko, 16. huhtikuuta 2003 - klo 0. 38 (yli 11 vuotta sitten)
Kirsikkatomaattihan on "alkuperäinen" tomaatti, jos villitomaatti on myös se?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällejuhail (232 kpl) keskiviikko, 16. huhtikuuta 2003 - klo 7. 50 (yli 11 vuotta sitten)
Sain muutamia villitomaatin siemeniä eräältä puutarhurilta, hän kehui sitä kovaksi kasvamaan ja tekemään hedelmää. Itämässä ovat, katsotaan mitä tuleman pitää.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) keskiviikko, 16. huhtikuuta 2003 - klo 8. 17 (yli 11 vuotta sitten)
Katselin tomaattisadon korjuuta kerran jonkun Kanarian saarten maaseudulla. Tomaatin versot makasivat suoraan ilman mitään tukia pitkin kuumaa peltoa ja sieltä maalaiset poimivat kypsät tomaatit pois.

Tavallisista ruokakaupoista ostetut tomaatit olivat taivaallisen makuisia, mutta hotellien tomaatit olivat ilmeisesti niistä suurista kasvihuoneista, joita myös oli saarella paljon. Sieltähän niitä lentotomaatteja meillekin tulee, eivätkä maistu juuri miltään.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSand (20360 kpl) keskiviikko, 16. huhtikuuta 2003 - klo 8. 22 (yli 11 vuotta sitten)
Katariina, sinäpä sen sanoit, miksemme voisi kokeilla käyttää tomaattia maanpeitekasvina :) alle olkia, etteivät vallan kuraisiksi tärväänny. Eihän luonnossakaan sidota köynteleviä kasveja tukiin - paitsi, että luonnossa mitään ei kasva yksikseen. Panemme siis kirsikkatomaatteja köyntelemään puiden juurille :o
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) keskiviikko, 16. huhtikuuta 2003 - klo 8. 35 (yli 11 vuotta sitten)
Noilla seuduilla se tapa menettelee oikein hyvin, koska ei sada. Keväällä sataa ja sitten voi olla kokonainen kesä satamatta. Tämä pelto, jonka minä näin oli ylhäällä vuoristossa eli oliskos niin, ettei siellä ole aamukastettakaan, jonka luulisi kyllä pilaavan satoa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemai-lee (5945 kpl) torstai, 8. toukokuuta 2003 - klo 21. 25 (yli 10 vuotta sitten)
sam - ostin viime lauantaina tomaatintaimen (tanskan vienti) ja tarkistin, että mahdollisimman paljon varkaita oli jo valmiina. silloin heti ruukutin neljä ynnä emotaimen isompaan ruukkuun ja maanantaina vielä kaksi lisää. tänään tarkistus näytti, että kaikista 6 + 1 tulee oikein tuhdit yksilöt istutettaviksi, jahka säät sen sallivat. - naapurin rouva jo lupasi keltaisen tomaattinsa varkaat minulle. ananaskirsikan taimea voin käyttää "vaihtarina".

vielä kerran kiitos hyvästä vinkistä. ei vähiten siksi, että eläkeläinen osaa arvostaa myös sitä, että seitsemän hyvää taimea maksavat vain 2.20 €.

(toivottavasti kovin moni kauppias ei ole linjoilla juuri nyt...)

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSam (168 kpl) torstai, 8. toukokuuta 2003 - klo 22. 50 (yli 10 vuotta sitten)
Muistan jokus aikasemmin ostaneeni Backaksesta tomaatin taimia ja siinä sivussa tingannut huonoksi menneitä ruuppuja kaupanpäälliseksi. Ihan hyviä niistäkin sai, tietenkin olivat hiukan myöhässä.
Nyt hyötelen täällä kotona San Marzanoja, päiväksi parvekkeelle ja yöksi sisälle ja sitä rataa kunnes säät lämpiävät. Vähän ovat vielä pieneiä, mutta kuhan pääsevät kasvihuoneessa vauhtiin, niin sitten tavaraa riittää!

Poistettu nimimerkki (id: 1303) perjantai, 9. toukokuuta 2003 - klo 10. 50 (yli 10 vuotta sitten)
Ovatko tomaatintaimet tulleet jo pääkaupunkiseudun kauppoihin? Itse kävin eilen Viherpajassa, joka tuo taimet myyntiin vasta reilun viikon kuluttua, ilmojen lämmettyä.
Poistettu nimimerkki (id: 188) perjantai, 9. toukokuuta 2003 - klo 12. 51 (yli 10 vuotta sitten)
Tomaatintaimeni ovat venähtäneet. Kurpitsa antoi tuossa aikaisemmin neuvoja, että kiertää purkin pohjalle mullan alle ylimääräistä vartta. Voiko sen tehdä vielä vaikka kasvi on jo kukassa?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSam (168 kpl) perjantai, 9. toukokuuta 2003 - klo 16. 50 (yli 10 vuotta sitten)
Tomaatti kehittää varteen uusia juuria, kun on riittävän kosteaa ja mullassahan on kosteutta. Aiotko Acer kasvattaa tomaattisi koko ajan purkissa vai vietkö kasvihuoneeseen. Yleensä suositellaan tomaatin istuttamista kasvihuoneeseen siinä vaiheessa kun ekat kukat ovat auki!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemai-lee (5945 kpl) perjantai, 9. toukokuuta 2003 - klo 16. 59 (yli 10 vuotta sitten)
muistapa en tiedä, mutta omani ostin sinnelästä. heillä myynti tapahtuu kasvihuoneessa, joten uskaltavat ottaa taimet myyntiin jo todella aikaisin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekurjenpolvi (4166 kpl) perjantai, 9. toukokuuta 2003 - klo 17. 29 (yli 10 vuotta sitten)
Uskaltaisko jo viedä tomaatit ulos??? Nimimerkillä minullakin kukkii :). Ei lämmitettyyn koppiin.
Poistettu nimimerkki (id: 188) lauantai, 10. toukokuuta 2003 - klo 12. 29 (yli 10 vuotta sitten)
Sam, kavihuoneeseen aion viedä. Olen juuri miettinyt samaa kuin Kurjenpolvi, joko uskaltaisi viedä. Lämppäri minulla on, mutta huone on tuulisella paikalla, joten jäähtyy helposti pienestäkin puhurista.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSam (168 kpl) lauantai, 10. toukokuuta 2003 - klo 13. 30 (yli 10 vuotta sitten)
No sitten voit "haudata" tomaatin vartta maahan. Itse istutan tomaatit, jos pitkiävartisia, sillai vinottain maahan, ettei juuret nyt kovin syvälle menisi. Täytyy kastellessa sitten muistaa, ainakin aluksi, missä tomaatin juuret ovat. Syksyllä kasvihuonetta purettaessa huomaa, että koko multapenkki on juuria täynnä. Kasvihuonekurkun juuret saattavat luikerrella metrien päähän!! Että kun kastelee, on syytä kastella joka paikasta!!
Poistettu nimimerkki (id: 188) lauantai, 10. toukokuuta 2003 - klo 18. 53 (yli 10 vuotta sitten)
Kiitos vinkeistä Sam. Olen kasvatellut kasvusäkeissä tomaatit ja kurkut. Taitaa olla aikamoista taiteilua saada juuret ja varret säkkeihin. Paras varmaan viillellä säkkiin isot viillot ja teippailla sitten kiinni. kasvit ovat jo nyt aikas isoissa ruukuissa, jotta jaksaisivat kasvariin pääsyyn asti. Ja kurkkujen kanssa on samam ongelma. Liian isoja olkkariin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSam (168 kpl) sunnuntai, 11. toukokuuta 2003 - klo 7. 56 (yli 10 vuotta sitten)
Kasvusäkkejä en ole koskaan kokeillut, joten en osaa sanoa kuinka kannattaisi menetellä. Mutta eikös se säkki ole aika paksu, jolloin sen juuripaakun voisi kaivaa aivan säkin pohjalle, niin varttakin jäisi vielä multaan. Turhaan kai sitä säkkiä on ruveta enempi rikkomaan??
Kyllä kai tuo Tomaatti kasvaa melkein missä vain, ainakin viime kesänä Leppävaarassa kehä 1:n tietyömaalla oli niin mahtavia tomaattipensaita, että melkein teki mieli käydä ottamassa niitä omaan hoitoon! Pudistamolietteen tuloksia!
Poistettu nimimerkki (id: 1256) maanantai, 12. toukokuuta 2003 - klo 15. 04 (yli 10 vuotta sitten)
Toissa kesänä käytin kasvusäkkiä ja se oli tosi matala. Kurjenpolven tomaatit näytti jo huhtikuussa tosi hienoilta. Meikäläisen tomaatit on maitopurkeissa honteloita kuin mitkä. En millään viitsisi tässä välissä istuttaa ruukkuun ja sitten siitä maahan. Eikä tilakaan riitä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSam (168 kpl) lauantai, 23. elokuuta 2003 - klo 9. 43 (yli 10 vuotta sitten)
Kuinkas porukan San Marzanot kypsyvät? Omassa kasvihuoneessa jo neljäs terttu/runko alkaa tuottaa kypsää tavaraa! Kuva otettu pari viikkoa sitten.

Poistettu nimimerkki (id: 1191) maanantai, 25. elokuuta 2003 - klo 9. 17 (yli 10 vuotta sitten)
Hienosti voisivat, jos eivät perhosen toukat olisi ilmestyneet apajille. Olen muutaman saanut syötyä ja aika monta oli jo kypsänä, mutta toukat ehtivät ensin. Jostain syystä eivät ole syöneet Tanskan vienti -lajiketta vaan ainoastaan Marzanoja. No, jos minä saisin valita niin tekisin saman valinnan...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleCampanula (59 kpl) keskiviikko, 18. helmikuuta 2004 - klo 16. 20 (yli 10 vuotta sitten)
Ensi kesän avomaatomaatit jo mielessä... jotakin siemeniä pitäisi tilata/ostaa, mutta mitä lajiketta? Mulla oli viime kesänä avomaalla Tanskan vientiä, ja mun mielestä se oli vähän liian "tavallinen" maultaan, jotenkin "laimea". Osaako joku suositella jotakin hyvänmakuista ja mielellään aikaista avomaalajiketta?
Mulla oli myöskin kirsikkatomaattia ostotaimesta ja sen lajikkeesta ei ole tietoa. Ne olivat hyviä ja otin siemeniä talteen, aion laittaa ensi kesänä. Mutta haluaisin myös "normaalikokoisia".
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällerastas (2307 kpl) keskiviikko, 18. helmikuuta 2004 - klo 19. 07 (yli 10 vuotta sitten)
Minulla oli viime kesänä ulkona kasvamassa siberia jota myy ainakin hyötykasviyhdistys. Minusta se oli parempi kuin Tanskan vienti jota oli edellisenä kesänä. Siberian seuraksi ajattelin kokeilla outdoor girl nimistä lajiketta tänä kesänä. Terhi k:lla oli muistaakseni myös tuota siberiaa viime kesänä.....
Poistettu nimimerkki (id: 101) keskiviikko, 18. helmikuuta 2004 - klo 20. 07 (yli 10 vuotta sitten)
Oletteko keränneet omia siemeniä?
Käy ostotomaateistakin. Keltaiset esimerkiks.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleCampanula (59 kpl) keskiviikko, 18. helmikuuta 2004 - klo 20. 35 (yli 10 vuotta sitten)
Meinaatko että avomaalla menis ostotomaatista kasvatettu, keltainen?
Siberia laitetaan korvan taakse jos sattuu siemenöitä (/taimia?) kohdalle.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällerastas (2307 kpl) keskiviikko, 18. helmikuuta 2004 - klo 20. 52 (yli 10 vuotta sitten)
Minä en ole saanut onnistumaan, olen kokeillut sitäkin kun on tullut oikein maukas Tomaatti vastaan. Tosin, en varmaankaan ole kovinkaan etevä ja huolellinen puutarhuri. Mökillä kun kaiken kasvattelen, ne joutuvat tulemaan ajoittain toimeen omillaaan. Toiseksi, pensastomaatit ovat minusta helpoimpia kasvattaa ulkona.
Poistettu nimimerkki (id: 3263) keskiviikko, 18. helmikuuta 2004 - klo 22. 25 (yli 10 vuotta sitten)
Aika monet kaupan tomaatit ovat paaaljon lämpimämpien olosuhteiden lapsukaisia. Tänä kesänä aion itse kokeilla montaa ulkotomaattilajiketta joita on kehuttu kylmänkestäviksi: Sibiriaa, joka on vanha tuttu, pitää päästää vähän vertaamaan. Verrokkeina ovat Scotia (Nova Scotiasta), Canabec Rose (Quebecista), Silvery Fir Tree (Siperiasta), Sub Arctic Plenty (Grönlantiin kehitetty lajike), Latah (USA:n kylmiltä vuoristoseuduilta), Glacier (sen alkuperästä ei tietoa mutta nimi on lupaava!), Mano (Unkarista), Double Rich (alkuperää ei tiedossa, mutta sisältää c-vitamiinia erittäin runsaasti, mikä on kasvissyöjänä mulle olennaista raudan imeytymisen takia, sekä muutama kirsikkatomaatti (joukossa SunGOld joka on aina ollut avomaalla hyvin satoisa ja aikainen).
Meidän käytössä oleva poikakaverin äidin kasvihuone on niin varjoisella paikalla että kaikki tomaatit on aina kypsyneet ulkona Annalan pellolla paremmin & aiemmin & antaneet enemmän satoa. Tänä kesänä otinkin tosiaan projektikseni selvittää, mikä olisi jatkossa kaikkein kivoin aikainen ulkotomaatti... itse olen punaisten perustomaattien vankka kannattaja, keltaiset on usein laimean makuisia. Sun Gold on tietysti luku sinänsä. harmi vaan että se on hybridi.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällerastas (2307 kpl) keskiviikko, 18. helmikuuta 2004 - klo 22. 44 (yli 10 vuotta sitten)
Jepa, mistä ihmeestä olet löytänyt noita arktisia tomaatteja? Jotain tuollaista minäkin haluaisin kokeilla, en vaan ole moisiin törmännyt. Jostain ulkomaisesta siemenliikkeestäkö ne olet hankkinut???
ps. huolehdi b-vitamiinin saannista. Aikoinaan kun en pystynyt raskauden aikana syömään rautatabletteja, veriarvot putosivat aivan hurjiksi (kurjiksi). Sairaalassa sitten neuvoivat syömään b-vitamiinia ja sillä ne arvot palautuivat ihan normaaleiksi. En tarkoita, että pillereitä pitäisi popsia, saahan sitä b-vitamiinia muutenkin.
Poistettu nimimerkki (id: 101) keskiviikko, 18. helmikuuta 2004 - klo 23. 01 (yli 10 vuotta sitten)
Niistä pitkulaisita osto-luumutomaatin siemenistä
kasvoi pitkulaisia tomaatteja.
Minä kasvatan ämpärissä suojaisessa paikassa,
aloitan sisällä maalis-huhtikuussa.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekibuvitsi (8785 kpl) torstai, 19. helmikuuta 2004 - klo 0. 00 (yli 10 vuotta sitten)
Jepa,jos meinaat olla pulassa ylimääräisten tomaatintaimien kanssa,ota yhteyttä :)
Eikös se ruotsinpoika...mikä hänen nimensä nyt onkaan?,välitä jos jonkinlaisten tomaattien siemeniä?
Åke Truedson tai sinnepäin,kuka muistaa?

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleCampanula (59 kpl) torstai, 19. helmikuuta 2004 - klo 15. 46 (yli 10 vuotta sitten)
Jepan projekti on tosi kiinnostava, laitahan tuloksia tänne p-nettiin syksymmällä! oletko Jepa siis myös sitä mieltä, että Sibiria on hyvä?
Poistettu nimimerkki (id: 1245) perjantai, 20. helmikuuta 2004 - klo 7. 53 (yli 10 vuotta sitten)
Jepa, ehdottomasti täytyy kuulla projektin vertailutulokset. Ja myös se, mistä tuollaisia siemeniä saa. Ei ole kuuna kullan valkeana tullut vastaan.
Poistettu nimimerkki (id: 101) perjantai, 20. helmikuuta 2004 - klo 10. 49 (yli 10 vuotta sitten)
Täällä löytyy hyviä ohjeita ja siemeniä. Ilmaiseksikin.

Tomatklubben, 300 sorttia: http://www.tomatklubben.se/tomatklubblad2003.pdf

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällerastas (2307 kpl) perjantai, 20. helmikuuta 2004 - klo 21. 42 (yli 10 vuotta sitten)
HanneleR, kasoittain kiusauksia.... :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällerastas (2307 kpl) perjantai, 20. helmikuuta 2004 - klo 23. 06 (yli 10 vuotta sitten)
Tuolta Hannelen linkistä löytyy Åke Truedsson
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällerastas (2307 kpl) lauantai, 21. helmikuuta 2004 - klo 9. 32 (yli 10 vuotta sitten)
Auttakaa nyt kielipuolta. Pitääkö, tilatakseen noita Åken tomaatteja, olla tomaattiklubin jäsen?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMary (207 kpl) lauantai, 21. helmikuuta 2004 - klo 10. 13 (yli 10 vuotta sitten)
Mitkäs niitä hyviä amppelitomaatti lajikkeita on? Onkos joku kokeillut miniluumutomaatin kasvattamista?
Poistettu nimimerkki (id: 3263) lauantai, 21. helmikuuta 2004 - klo 10. 46 (yli 10 vuotta sitten)
Suurin osa noista arktisista on hankittu vaihtareina gardenwebin kautta, ja osa tilattu kokopellilta, joka on mielestäni kiinnostavin hyötykasvien siementen toimittaja. Kokopelli on lisäksi vielä perinnelajikkeita suojeleva järjestö ja siemenet luomulaatuisia, eli samalla kun sieltä ostaa, tukee hyvää asiaa eikä jonkun pönön sedän lompakkoa =)
Ajattelin joka tapauksessa kerätä siemeniä noista, ja kertoa viljelykokeen tuloksista...eli ensi syksynä voi sitten siemeniä ruinata.
Kyllä minä Sibiriastakin tykkään, kovasti. Mutta kaikki eivät tykkää, ja päätin nyt antaa oikein systemaattisesti tilaisuuden kaikelle muullekin. Laitan tuohon vielä Kokopellin linkin, jos joku innostui... sen osoíte on siis http://www.kokopelli.asso.fr/boutic/index-en.html
Poistettu nimimerkki (id: 101) lauantai, 21. helmikuuta 2004 - klo 12. 15 (yli 10 vuotta sitten)
Tomatklubbenin jäsenyys maksaa 2 euroa;
Åke Truedsson 230 43 Klagshamn

Giuseppen siemeniä saa kokeilla, jos lähettää kuoren postimerkeillä, tai muutaman euron: gecap@hotmail.com
Poistettu nimimerkki (id: 101) lauantai, 21. helmikuuta 2004 - klo 13. 03 (yli 10 vuotta sitten)
Tomatklubben perustettiin, kun EU halus kieltää
eri siementen myymisen... Muistatteko?
Ihan hullu rajoitus. Mut jäsenille sai myydä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällerastas (2307 kpl) lauantai, 21. helmikuuta 2004 - klo 15. 04 (yli 10 vuotta sitten)
Kiitos HanneleR! En ollut ihan varma ymmärsinkö oikein.... ja nyt menen takaisin lukemaan sitä listaa.... :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleWisteria (16 kpl) perjantai, 23. huhtikuuta 2004 - klo 10. 59 (yli 10 vuotta sitten)
Sanooko lajike Ranco kenellekään mitään? Mieheni toi
sen siemeniä Ranskan tuliaisina. Lajike on F1-hybridi ja tomaatit ovat pussin kuvassa punaisia ja pitkähköjä. Itävyys oli huippuluokkaa ja taimet ovat kasvaneet hyvin.
Poistettu nimimerkki (id: 3263) lauantai, 8. toukokuuta 2004 - klo 12. 36 (yli 9 vuotta sitten)
Tomaattikasvatuskokeelle kuuluu tällä hetkellä KURJAA... kissat onnistuivat tuhoamaan toisen esikasvatuslaatikon ja katkomaan Silvery Fir treen, Glacierin, DOuble Richin ja Sungoldin taimet. GRR!! Kyllä meinasi tulla kiusaus ottaa rontteja niskasta kiinni. Mutta nehän vain leikkivät takaa-ajoleikkejään, eiväthän ne voineet arvata, että laatikko voi pudota partsin pöydältä lattialle, jos sen reunalle loikkaa karseeta vauhtia.
No, onneksi on vielä monta lajiketta jäljellä... tähän mennessä Mano ja Totem näyttävät lupaavimmilta, ovat tosi tanakoita ja pikkuisia. Muut hojovat.
Poistettu nimimerkki (id: 101) lauantai, 8. toukokuuta 2004 - klo 16. 34 (yli 9 vuotta sitten)
Mulle kelpaa ne taimet, jotka saan äidiltäni :)
Poistettu nimimerkki (id: 3263) torstai, 13. toukokuuta 2004 - klo 19. 03 (yli 9 vuotta sitten)
Olettekos kokeilleet kukaan Amatör-lajiketta? Ostin semmoisen ANnalan taimitorilta, kun ne olivat tosi hyvän näköisiä ja kukkivatkin jo...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekalahari (147 kpl) perjantai, 14. toukokuuta 2004 - klo 12. 42 (yli 9 vuotta sitten)
Onko kellään kokemusta Purple Calabash-lajikkeesta?
Poistettu nimimerkki (id: 101) perjantai, 14. toukokuuta 2004 - klo 18. 05 (yli 9 vuotta sitten)
Äitiltäni sain viidet eri taimet, kaikki samaan koriin:

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleInki (7432 kpl) perjantai, 14. toukokuuta 2004 - klo 18. 21 (yli 9 vuotta sitten)
Voi että HanneleR, kun hennot pihalle laittaa noin ihania koreja! Minä niitä vaan sisällä säästelen...
Poistettu nimimerkki (id: 101) perjantai, 14. toukokuuta 2004 - klo 19. 27 (yli 9 vuotta sitten)
Kirpputorilöytöjä. Hyvä tapa kasvattaa kalliolla... :)
Poistettu nimimerkki (id: 101) perjantai, 14. toukokuuta 2004 - klo 19. 28 (yli 9 vuotta sitten)
Täällä löytyy hienoja koreja 2-4 €
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRaid (843 kpl) maanantai, 24. toukokuuta 2004 - klo 23. 05 (yli 9 vuotta sitten)
Huh,huh kun meni aikaa kun nämäkin sivut luki...(ja "rakas remuhousu" ihmettelee kun mä oon monta tuntia koneella, heh) Mul on Tiny Timiä, esikasvatukses ja näitten tietojen perusteella ne pitäis nyt koht just koulia...koko pussillisen taas laitoin (kyll mä oon vihree..) ajattelin sitä laittaa parvekelaatikkoon, kolme kipaletta per70 cm. Joskus olen avomaankurkusta varkaita kitkenyt, enkä nyt yhtään tiedä minkämoisia ne oli aitoihin verratttuna...kyllä kai ne niistä tomskuista jotenkin löytää ne varkaat, ja näillä sivuilla kävi ilmi ettei niistä Timeistä tarvi niitä edes pois kiskoa...kahthellaans mitä tuleman pitää...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRaid (843 kpl) torstai, 10. kesäkuuta 2004 - klo 9. 42 (yli 9 vuotta sitten)
Ajattelin tota Tiny-Timiä laittaa kasvamaan tukea pitkin ylöspäin, kait se niinkin käy, vaikka normaalisti pitäisi antaa kasvaa alaspäin??? Mun taimeni ovat vasta n.13 cm pituisia, voisiko jo istuttaa parvekelaatikkoon ja viedä ulos?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTigger (375 kpl) torstai, 10. kesäkuuta 2004 - klo 10. 14 (yli 9 vuotta sitten)
Omat Tiny Timini ovat ollet ulkona jo pari viikkoa ja yötä päivää. Onneksi eivät ole pahemmin siitä suutahtaneet. Kai Timit voi laittaa kiipeämäänkin, kunhan tukee kunnolla. Minun Timini pyrkivät ylöspäin innolla, saa nähdä milloin alkavat roikkua amppelissa niinkuin kuuluu... Onko kellään muuten kokemuksia vihreästä Green Grapesta? Laitoin taimia nyt ensikerran kasvamaan ja odotan innolla miltä oikeasti vihreä Tomaatti maistuu. Lapsena tuli kyllä malttamattomana pihistettyä äidin kasvarista raakoja tomaatteja, mutta sehän on aivan eri asia... :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTiny Tim (128 kpl) torstai, 10. kesäkuuta 2004 - klo 14. 01 (yli 9 vuotta sitten)
Minulla kasvoi Tiny Timiä viime vuonna; yksi tukikeppi/pensas. Kasvutavasta ja tukevuudesta päätellen ei kyllä helposti riipu.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleFellow (1838 kpl) torstai, 10. kesäkuuta 2004 - klo 14. 45 (yli 9 vuotta sitten)
Minulla myös viime kesänä Tiny Timit ruukuissa saunan seinustalla eikä ihan ensimmäiseksi tulisi mieleen sitä amppeliin laittaa. Korkeutta tuli toista metriä, käytössä alkuunsa tukikeppi ja myöhemmin narulla kiinni saunan seinässä. Mielestäni siemenpussissa ei mainittu mitään että olisi amppelitomaatti, muistaakseni oli maininta että on pensastomaatti?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTiny Tim (128 kpl) torstai, 10. kesäkuuta 2004 - klo 17. 21 (yli 9 vuotta sitten)
Hankin Tiny Timin kyllä "amppelitomaatin" nimellä, mutta laitoin isoihin ämpäreihin, ja ajttelin nostaa jakkaroille kunhan kasvavat. En tarvinnut jakkaroita. Tumblerista sanotaan, että "todella rentokasvuinen", ja se näytää kasvavan rennosti, mutta tarvitsee selvästi tukea myös. Sitä voisi kuvailla ehkä amppelitomaatiksi (vertaamatta kuitenkaan mihinkään amppelimansikkaan).
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRaid (843 kpl) perjantai, 11. kesäkuuta 2004 - klo 11. 42 (yli 9 vuotta sitten)
Tiny-Timin siemenpussissa, jonka ostin luki "Minitomaatti" ja jostain luin sellaista tietoa,että olisi pensastomaatti ja jostain jäi myös mieleen että olisi amppelitomaatti...? Näillä sivuilla joku suositteli kaksi tainta per 50 litran multa(vai oliko se turve?)säkki, siihen verrattuna ajattelemani 3 tainta per 70:n cm:n parvekelaatikko tuntuu todella ahtaalta, tosin se on kyllä standardikokoa syvempi laatikko, no taidan kokeilla kumminkin, jos kukaan ei kovin rupea toppuutteleen.... Kuinkas korkeita ne teidän "Timpat" jo on?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTomsku (1124 kpl) perjantai, 11. kesäkuuta 2004 - klo 13. 36 (yli 9 vuotta sitten)
Kasvihuoneessa timppa on ollut kooltaan noin 50 cm (kork.) x 60-70 (lev.). Tomaatti tarvitsee paljon multatilaa. Sellanen normaaliämpäri (10 l) voisi olla minimi per taimi. Mutta ainahan voi kokeilla.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTiny Tim (128 kpl) perjantai, 11. kesäkuuta 2004 - klo 14. 11 (yli 9 vuotta sitten)
Raid, kuten Tomsku sanoo, kokeilla voi. Minusta tuntuu, etteivät ne mahdu kaikki vierekkäin; Tiny Timistä tulee pensas. Toisekseen taimi/iso ampäri vaati minulla viime kesänä kastelua jopa kaksi kertaa päivässä.
Poistettu nimimerkki (id: 101) perjantai, 11. kesäkuuta 2004 - klo 14. 53 (yli 9 vuotta sitten)
Raid, jos olet ahkera kasteleen ja lannoittamaan, niin voihan ne silloin parvekelaatikossa olla. Kaupassa kasvatetuilla tomaateilla ei ole multaa lainkaan, nesteessä ksvaa...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRaid (843 kpl) lauantai, 12. kesäkuuta 2004 - klo 9. 36 (yli 9 vuotta sitten)
Kääk...!
Poistettu nimimerkki (id: 101) sunnuntai, 13. kesäkuuta 2004 - klo 1. 49 (yli 9 vuotta sitten)
Raid, äidilläni tomaatit tavallises
matalas parvekelaatikos:

Poistettu nimimerkki (id: 101) sunnuntai, 13. kesäkuuta 2004 - klo 1. 51 (yli 9 vuotta sitten)
Hänellä on joka vuosi niin paljon tomaatteja,
et meillekin jakaa!
Poistettu nimimerkki (id: 101) sunnuntai, 13. kesäkuuta 2004 - klo 1. 54 (yli 9 vuotta sitten)
Kuinka monta tainta mahtaa laatikoissa olla...?

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRaid (843 kpl) sunnuntai, 13. kesäkuuta 2004 - klo 11. 24 (yli 9 vuotta sitten)
Heureka! Minä jo ajattelin, että en todellakaan rupea tätä kesää viettämään kastelukannu kädessä, tomaattilaatikon vieressä, enhän mä nyt sentään mikään kasteluau...tomaatti ole, mutta mitä ruotsalaiset edellä, sitä suomalaiset perässä...voihan sen laatikon kastella ihan litimäräksi, tosin kun tuo Timppa kasvaa leveäksi pensaaksi, niin ehkä kallistun siihen ratkaisuun ,että suoraan turvesäkkiin kasvamaan...ans kattoo nyt...
Poistettu nimimerkki (id: 101) maanantai, 14. kesäkuuta 2004 - klo 0. 55 (yli 9 vuotta sitten)
Joo, äidin lomilla ollessa kävin kasteles
kaks kertaa viikos, jos oli aurinkoista.
Poistettu nimimerkki (id: 101) maanantai, 14. kesäkuuta 2004 - klo 0. 56 (yli 9 vuotta sitten)
Litimäräks...? Njaaa, jos vaikka märäntyy?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTomsku (1124 kpl) maanantai, 14. kesäkuuta 2004 - klo 9. 36 (yli 9 vuotta sitten)
No, suomalaisethan ovat tunnetusti kovia juomaan, ehkäpä se koskee myös suomalaisia tomaatteja. Itsellä kasvaa tomaatit kasvihuoneessa isoissa kasvulaatikoissa ja kyllä niitä kesällä joutuu kastelemaan joka päivä. Vaikka harrastan ylimääräisten lehtien leikkaamista ja isojen typistämistä juuri haihdutuksen vähentämiseksi (ja tietysti siksi, että kasvariin mahtuu vielä sisään juhannuksen jälkeen). Itsellä on pelargoneja tuollaisissa matalissa laatikoissa ja niitäkin joutuu kastelemaan helteellä sen 2 kertaa viikossa säiliöt täyteen. Ne ovat kyllä täydessä auringossa, ehkä se vaikuttaa.
Poistettu nimimerkki (id: 101) maanantai, 14. kesäkuuta 2004 - klo 9. 55 (yli 9 vuotta sitten)
Täydessä auringossa nuokin. Äitilläni on pari laatikkoa pelargoneja kans - ja yhtä sun toista. Mausteita.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRaid (843 kpl) tiistai, 15. kesäkuuta 2004 - klo 21. 32 (yli 9 vuotta sitten)
Mutta HanneleR, eikö se multa niissä laatikoissa sitten ollut rutikuivaa ja tomaatinlehdet lerpallaan jos vain kaksi kertaa viikossa kävit kastelemassa?...:-)
Poistettu nimimerkki (id: 101) keskiviikko, 16. kesäkuuta 2004 - klo 15. 25 (yli 9 vuotta sitten)
Ei olleet.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) torstai, 17. kesäkuuta 2004 - klo 8. 09 (yli 9 vuotta sitten)
Mitä se "murske" olikaan mitä voi sekoittaa multaan ja se pidättää vettä hitaasti luovuttaen sitä jolloin multa pysyy pidempään kosteana ?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällerastas (2307 kpl) torstai, 17. kesäkuuta 2004 - klo 10. 58 (yli 9 vuotta sitten)
Kastelukiteitä
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleLiisukka (2677 kpl) torstai, 17. kesäkuuta 2004 - klo 13. 01 (yli 9 vuotta sitten)
Mistäs niitä kastelukiteitä sais ostaa? Nythän on tullut se kesäkukkamulta, jossa niitä on seassa valmiina. Mutta mistä saisi pelkkiä kiteitä, jotta vois sekoitella omiin multasekoituksiin?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällerhia (65 kpl) torstai, 17. kesäkuuta 2004 - klo 14. 35 (yli 9 vuotta sitten)
Hyötykasviyhdistys myy vermikuliittia (yhtä kastelukidetyyppiä) hintaan 0,75 euroa litra. Sitä sekoitetaan 1 dl litraan multaa. Pitääkin muistaa käydä hakemassa pieni säkillinen varastoon, ennen kuin Alku & Juuri menee kesätauolle.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekatajanmarja (1358 kpl) torstai, 17. kesäkuuta 2004 - klo 23. 20 (yli 9 vuotta sitten)
Tänään siirsin ulos kaksi ruukussa kasvavaa tomaattia. Lajike on kenties 'Totem' (kylvin keväällä myös 'Sibiriaa', ja lajiketiedot meni sekaisin) - terhakka, matalahko, pystykasvuinen, eikä tarvitse tukea. Olen "ulkoiluttanut" kasveja pitämällä takaovea kodinhoitohuoneeseen päivät pitkät auki (en ole jaksanut rahdata isoja ruukkuja edes'takas). Ja tänään, sateen tauottua, siirsin ruukut talon seinustalle auringonpaisteeseen. Peittelin yöksi harsolla.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrootoni (758 kpl) perjantai, 18. kesäkuuta 2004 - klo 18. 41 (yli 9 vuotta sitten)
Valistakaapa tomaatin kastelusta aloittelijaa. Kuinka paljon ne oikein imee sitä vettä??? Olen tänään jo kolmatta kannullista (~2l kannu) kantanut vettä yhteensä kuudelle tomaatin taimelle (puolimetrisiä riukuja, joista se "pensas"osuus on vielä uupuu) ja ylimmät lehdet näyttävät lurpattavan edelleen. Multa kyllä tuntuu sormella tökkiessä kostealta joka ruukussa vielä sieltä syvempääkin. Vai hämääkö näitä nyt tämä yllättävä auringonpaisteinen päivä ja vasta toinen ulkoilukerta? (13 astetta varjossa, tuolla auringossa varmaan vähän enemmän.) Pelottaa, että onnistun nyt tappamaan ne joka tapauksessa joko liialla kuivuudella tai liialla vedellä. Kumpikohan olisi pienempi paha?
Poistettu nimimerkki (id: 7637) perjantai, 18. kesäkuuta 2004 - klo 19. 37 (yli 9 vuotta sitten)
Jos se multa tuntuu kostealta syvempääkin niin ei ole kysymys kuivuudesta ainakaan tällä hetkellä. Tomaatit kyllä juo paljon vettä, mutta ei niitä uittaakaan pidä. Luulisin että olet kantanut vettä ihan sopivasti kerta multa on kosteata muualtakin kuin pinnasta. Eikä se haittaa jos multa vähän kuivahtaa välillä.

Saattaa tosiaan johtua tottumattomuudesta ulkoilmaan.

Kantamasi vesimäärä ei vielä kovin suurelta kuulosta, helteellä saat takuulla kantaa paljon enemmänkin! Vaikka nyt ei lämmintä ollutkaan, auringonpaiste lämmittää ruukkua ja vesi haihtuukin enemmän. Älä kuitenkaan enää nyt illalla kastele jos se multa on vielä kosteaa. Vesimäärä riippuu myös tomaattipuskan koosta, isommat lajikkeet tietysti vie enemmän vettä. Ruukuissa kasvatettavia pensasmallisia lajikkeitakin kun on niin monen kokoisia.

Parempi varmaan pieni kuivuus kuin liiallinen uittaminen. Pieni kuivuus ei yleensä kuitenkaan tapa kasvia vaan vettä saatuaan virkistyy.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) perjantai, 18. kesäkuuta 2004 - klo 22. 20 (yli 9 vuotta sitten)
Mie kastelen noin 10litraa per taimi, kasvaavat niinkun omissa penkeissä, silleen että multa kastuu 40-50cm saakka, ei tarvii joka päivä sitten kastella. Ei tomaatille pahaa tee PIENI kuivuminen, mutta jos se menee lurpalleen ja on raakileita, raakileet halkeilee helposti, ja tämä johtaa joskus pilaantumiseen.

aurinkoisina viikoina menee kevyesti 400litran kastelu-automaatti tynnyrillinen vettä. tomaatintaimia on noin 20kpl+ruukussa olevat Tiny Timit 2 ruukussa, viiniköynnös, 2pasuunankukkaa,4ananskirsikkaa. vielä en ole laittanut automaattikastelua käyntiin, koska ei ole ollut niin lämpimiä päiviä, että haihduttais paljon.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrootoni (758 kpl) lauantai, 19. kesäkuuta 2004 - klo 0. 40 (yli 9 vuotta sitten)
Heh! Ei taida kymmenen litran ruukkuun ihan kymmentä litraa viitsiä kaataa... :D Mutta täytyy sanoa, että ei ole työssäkäyvän ihmisen hommaa tomaatinkasvatus, jos vedentarve on noin hurjaa kuin OzzMan sanoi - ellei sitten ole tuollaista "jätti"kastelumahdollisuutta.

Näyttäisi, että tuo Päivin arvio pitää paikkansa. Lehdet alkaa näin yötä vasten taas tuntua sellaisilta "rapisevilta". Aikalailla pahan valkolaikkuisiksi kyllä menivät tuolla ulkoauringossa, vaikka ovat sisälläkin olleet "samalla" ikkunalla. Haitanneeko tuo mitään?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSam (168 kpl) lauantai, 19. kesäkuuta 2004 - klo 12. 55 (yli 9 vuotta sitten)
Epätasainen kastelu aiheuttaa tomaattien halkeilua. Ei kannata tahallisesti päästää tomaattia kuivamaan, jos kerran on vettä saatavilla! Automaatti on hyvä keksintö!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) lauantai, 19. kesäkuuta 2004 - klo 14. 16 (yli 9 vuotta sitten)
On! Meilläkin on multa tomaateilla tasaisen kostea. Halkeilleet tomaatit ei ole hyvä juttu.

Tomaatin vedentarve on suuri, mutta kurkulla suurempi. Kurkku kuluttaa ainakin sen 10l jopa 15l päivässä
Poistettu nimimerkki (id: 101) lauantai, 19. kesäkuuta 2004 - klo 18. 11 (yli 9 vuotta sitten)
Kastelukiteet on aika kalliita, ajattelin jos ostaisin, kun menen Englantiin. Kukkaruukuissa hyviä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekatajanmarja (1358 kpl) sunnuntai, 20. kesäkuuta 2004 - klo 21. 55 (yli 9 vuotta sitten)
Hedelmänalkuja näkyvissä! Sisällä olohuoneen ikkunan äärellä lattialla kahdessa astiassa kasvaa Sibiriaa. Pitkänhuiskeat pensaat on tuettu naruilla verhotankoon. Suoraa auringonvaloa eivät saa, vaan valoverhon siivilöimää paistetta. Jos todella tuottavat satoa, annan niiden kasvaa samoilla sijoilla loppuun asti.

Huonommin menee ulos viedyillä tomaateilla, ainakin toinen näyttää kärsivän.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRaid (843 kpl) maanantai, 21. kesäkuuta 2004 - klo 11. 27 (yli 9 vuotta sitten)
Olen ulkoiluttanut Tiny Timejä, koska voisin jättää ne yötä myöden ulos? Osa lehdistä on valkoistunut, mitä se tarkoittaa? Ovat vielä aika pieniä, n.20 senttisiä sinttejä. Viime vuonna minulla oli jotain lajiketta, joka teki muutaman tomaatin ja se näytti kelpaavan jollekin, kun joka tomaatista oli syöty, jokin lintu?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleFellow (1838 kpl) maanantai, 21. kesäkuuta 2004 - klo 12. 12 (yli 9 vuotta sitten)
Retuutin tomaatit ulos saunan seinustalle perjantai-iltana kun alkoivat olla reilun metrin mittaisia ja kasvoivat kuistin pöydällä olleessaan liki kattoon kiinni. Ja kun tietysti tuuli niin yksi meni ihan irti-poikki ja toinen vaan taittui poikki. Taittuneeseen laitoin oksista "lastan" ja hyvin näyttää siitä selvinneen, tuin ne naruilla seinässä oleviin nauloihin. Parina ekana yönä suojasin harsolla mutta päivällä aurinko näyttäytyi sen verran että valkaisi muutamia lehtiä (sitä se tarkoittaa, Raid, eli aurinko polttanut lehtiä) kun en niitä ollut aikaisemmin ulkoilluttanut, siirsin suoraan sisältä ulos. Nyt viime yöksi en enää peittänyt ja aamulla oli klo 5 aikaan lämmintä 3 astetta niin etten uskaltanut mennä aamulla niitä edes katsomaan, täytyy illalla tarkastaa ovatko enää edes hengissä.
Poistettu nimimerkki (id: 1245) maanantai, 21. kesäkuuta 2004 - klo 12. 28 (yli 9 vuotta sitten)
Fellow, sinulta saamissani tomaatintaimissa on jo raakileet! : )
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleFellow (1838 kpl) maanantai, 21. kesäkuuta 2004 - klo 16. 15 (yli 9 vuotta sitten)
Nina, onkos ne kasvihuoneessa? Kun mulla oli kuistilla ja kasvoivat melkoisiksi roiskoiksi ilman riittävää auringonvaloa ja lämpöä. Mutta kukkia ja nuppuja on, sitkeitä ovat, penteleet!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrootoni (758 kpl) maanantai, 21. kesäkuuta 2004 - klo 17. 57 (yli 9 vuotta sitten)
Fellow, miltä näyttää - tykkäsikö tomaattisi huonoa kylmästä? Minä olen tunnollisesti kanniskellut edestakaisin omiani kun toissa yönäkin oli vain vähän päälle kaksi astetta lämmintä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) maanantai, 21. kesäkuuta 2004 - klo 22. 21 (yli 9 vuotta sitten)
Fellow ja muut, tämmöstä kannattaa kokeilla!

Jos teillä katkeaa tai taittuu pahasti tomaatintaimi, niin katkaskaa se ihan kunnolla, ja laittakaa se katkennut latvaosa takaisin multaan. ensin se nuutuu, mutta sitten noin 3päivän päästä, teillä onkin terhakka uusi tomaatintaimi!!! se kasvattaa juuret ällistyttävän nopeasti. itse aloitan taimikasvatuksen jokaisen lajikkeen muutamalla kappaleella! sitten kun jokaisen lajin yksilö kasvaa isoksi(noin huhti/toukokuussa) otan varkaita irti ja tökin multaan, näin saan tukevia ja matalampana kukkivia taimia.
ja niitä on paljon :D
Nytten on jo raakileilla nämä yksilöt minulla. kukkivat hieman aikasemmin kun ne siemen yksilöt
Poistettu nimimerkki (id: 1245) tiistai, 22. kesäkuuta 2004 - klo 7. 59 (yli 9 vuotta sitten)
Fellow, kyllä ovat kasvihuoneessa. Siellä on automaattilämmitys, joka lähtee päälle heti, kun lämpö laskee alle 12 asteen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRaid (843 kpl) tiistai, 22. kesäkuuta 2004 - klo 8. 15 (yli 9 vuotta sitten)
OzzMan,kasvaako siis niihin multaan tökkimiisi varkaisiin myös tomskuja? Tiny Timeistä ei kai välttämättä tarvi varkaita pois nyppiäkään.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleFellow (1838 kpl) tiistai, 22. kesäkuuta 2004 - klo 9. 13 (yli 9 vuotta sitten)
Krootoni, eivät olleet moksiskaan vaikka yöllä oli ollut kylmää, ei mitään vaurioita nähtävissä. Ovat jo ihan eri värisiä kuin mitä olivat sisällä, tummemman vihreitä lehdiltään. En tiedä missä päin asut mutta luulisin että voisit jättää tomaatit jo ulos, harsotat pari ekaa yötä. Pääset helpommalla!

OzzMan, sen irtipoikki katkenneen tökkäsinkin takaisin multaa. Surkealta näyttää mutta odottelen. Se taittunut on jatkanut oloaan ihan normaalisti, ehkä tukeminen pelasti sen ja nestevirtaukset jatkuu ennallaan.

Nina, ihaniin olosuhteisiin pääsivät! Toivottavasti kasvattavat teille makoisaa suuhunpantavaa!
Poistettu nimimerkki (id: 5189) tiistai, 22. kesäkuuta 2004 - klo 10. 36 (yli 9 vuotta sitten)
Jos päätän kasvattaa tomaatteja toisenkin kerran, suunnittelen tähän mennessä kertyneen kokemuksen perusteella tekeväni seuraavasti:
1) siemenet multaan maaliskuun alussa
2) ensimmäisten kukkanuppujen ilmestyessä (taimen pituus jo 1-1,5 m) taimet poikki n. 20-30 cm nuppujen alapuolelta
3) "latvapistokkaiden" juurrutus tilavissa ruukuissa

Tällä olisi tarkoitus välttää sitä järkyttävää puolitoistametristen taimien toisiinsa kietoutunutta viidakkoa, jonka selvittäminen ulos siirrettäessä oli todella hankalaa. Yhden taimen irrottaminen kesti n. 15 min. useamman perheenjäsenen avustuksella, eikä raakileiden ja kukkanuppujen irtoamiselta vältytty. Lisäksi kasvari on surkean näköinen, kun sisällä kasvaneet reppanat, hontelot ja hailakanvihreät taimen osat surkeasti riiputtavat lehtiään.

Sanokaapas, kokeneemmat, voiko tomaatinviljely onnistua tällä tavoin?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) tiistai, 22. kesäkuuta 2004 - klo 12. 50 (yli 9 vuotta sitten)
Raid, kyllä, ja niihin varkaisiin tulee vielä aikasemmin (suhteessa kokoon) tomaatit. Et sitä kannattaa kokeilla. Tiny timejäkin juurrutin ja nyt kukkiivat.

Fellow, kyllä sen siitä pitäs alkaa juurtua.

Malin, koita toki, siis juurruta varkaita, älä latvaa jos se ei katkea. ja itse Tomaatti pitäis kylvää aika aikasin, että kerkee tehä ekat varkaat tarpeeks aikasin.
Poistettu nimimerkki (id: 1670) tiistai, 22. kesäkuuta 2004 - klo 14. 04 (yli 9 vuotta sitten)
Minun kokemukseni mukaan katkennut Tomaatti juurtuu hyvin. Ruukutin tomaattini (10l ämpäreihin) ja vein kasvihuoneeseen, esikoinen ja kuopus yhteistyössä saivat yhden (suurimman ja vahvimman...) kirsikkatomaatin katkaistua. Tungin sen suutuspäissäni multaan ja kastelin kuten muutkin tomaatit. Kannoin kaikki kasvihuoneeseen ja säntillisesti kastelin.

Auringonpolttamista ja katkeamisesta huolimatta taimet ovat kaikki elossa ja kukkivat kovaa vauhtia (kylvin siemenet kovin myöhään, en siis oletakaan saavani juhannukseksi tomaatteja kasvihuoneestani...). Katkennut taimi oli pari päivää nuutunut, mutta virkosi sitten eikä eroa ulkoisesti muista kirsikkatomaatin taimista.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrista (8281 kpl) tiistai, 22. kesäkuuta 2004 - klo 18. 16 (yli 9 vuotta sitten)
Mai-lee tuon varkaidenistutushomman minulle opetti, ja kyllä näkyy toimivan. Olen aina huolimattomasti tuikannut varkaat penkinreunan multiin ja nytpä siellä näkyy kaksi kasvavan kovaa kyytiä. Olisi varmasti lähtenyt useampikin, mutta meikäläisellä tuo tasainen kastelu on vähän niin ja näin... :-)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleJartsaP (2304 kpl) tiistai, 22. kesäkuuta 2004 - klo 22. 38 (yli 9 vuotta sitten)
Minä lykkäsin yhden multaan, kun siinä sattui olemaan raakileita (oli vähän isompi varas). Hengissä näytti olevan ja raakileetkin tallella.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleJartsaP (2304 kpl) tiistai, 22. kesäkuuta 2004 - klo 22. 42 (yli 9 vuotta sitten)
On muuten melkein joka Tomaatti mulla kaksihaarainen, parissa on haaroja enemmänkin, kun ei koko ajan ehdi vahtimaan niitä varkaita. Ne pari missä on enemmänkin on kirsikkatomaatteja (kaupan israelilaisista otetut siemenet), toivottavasti ne on niitä mistä varkaita ei tarvitsekaan poistaa.

Toisessa erässä kylvetyt tomaatit on jostain syystä paljon kitukasvuisempia ja muutenkin huonomman näköisiä kuin ekan erän jättiläisrehottajat. Pian pääsee maistelemaan, nam!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekatajanmarja (1358 kpl) tiistai, 22. kesäkuuta 2004 - klo 23. 33 (yli 9 vuotta sitten)
Tänään saivat tomaatit talon seinustalla aurinkoa :) Toisessa puskassa näkyy pieniä tomaatinalkuja. Toinen saanut lehtiinsä vaaleita laikkuja - taisi saada kylmää ensiöinään.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrista (8281 kpl) tiistai, 22. kesäkuuta 2004 - klo 23. 44 (yli 9 vuotta sitten)
Mie huomasin, että olivat päässeet hieman liikaa kuivahtamaan Tanskan viennit kasvarissa. Lehtien reunat ovat kippuralla ja kasvit selvästi kuivanoloisia. Joten hulluna viskoin vettä oikein reilusti tomaattipenkkeihin.

Samaan syssyyn kylvin tyhjään kohtaan juuriselleriä ja toiseen aukkopaikkaan kouraani ulkopenkistä ylijääneet vahapavut. Tuskin tomaatit suuttuvat ylimääräisistä kamuleista kasvihuoneessa?

Vesimelonin taimessa oli pienen pieni meloninalku. Vuorasin oitis taimen ympäryksen oljella, ettei pikkuruinen hedelmä suttaannu mullassa :-)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) keskiviikko, 23. kesäkuuta 2004 - klo 8. 35 (yli 9 vuotta sitten)
Selleri ainakin on tomaatin kumppanuuskasvi.

http://www.nettilinja.fi/~merta/kumppanit.html
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemai-lee (5945 kpl) torstai, 24. kesäkuuta 2004 - klo 12. 41 (yli 9 vuotta sitten)
...mai-lee oli oppinut varaskasvatuksen nimimerkiltä sam. välitti vaan oikein hyväksi osoittautunutta tietoa eteenpäin.

liian isoksi kasvaneesta emostakin sai hyvin kaksi taimea, kun katkaisi latvan juurtumaan ja antoi yhden tynkään jääneen varkaan kasvaa uudeksi latvaksi. - varaskasvatus on ainakin minusta varsin helppoa. aloitus on noin vapun aikaan, jolloin valoa jo riittää. siemenkasvatus pitäisi aloittaa niin aikaisin, ettei ilman lisävaloa tahdo saada tukevia taimia.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekatajanmarja (1358 kpl) keskiviikko, 7. heinäkuuta 2004 - klo 22. 09 (yli 9 vuotta sitten)
Toinen ulkona kasvavista tomaateista katkesi ja muutenkin näyttää kärsivältä. Tuikkasin katkenneen latvaosan multaan entisen viereen. Onneksi kaveri vieressä voi hyvin ja muutama hedelmä on kasvamassa. Harsoa en ole enää käyttänyt edes öisin.
Kuva on parin päivän takainen.

Poistettu nimimerkki (id: 5189) keskiviikko, 7. heinäkuuta 2004 - klo 23. 00 (yli 9 vuotta sitten)
Ensimmäinen kirsikkatomaatti Gardener's Delightin Tomaatti syötiin jo ennen juhannusta, ja tänään satoa sai jo tusinan verran! taimet luikertelevat jo kasvihuoneen kattoa pitkin ja varkaat pujottelevat siellä viidakossa omia polkujaan. Pitäisikö tomaatit katkaista? Ei vain millään raaskisi! Jos kuitenkin katkaisen, säästäisinkö kaikki varkaat? Logiikkani mukaan pitkä taimi = enemmän kukkanuppuja = enemmän tomaatteja ja paljon varkaita = enemmän kukkanuppuja = enemmän tomaatteja. Pitääkö tällainen päättely kutinsa? Olen harventanut lehtiä tomaatin alaosasta, mutta mieleni tekisi harventaa niitä myös yläosasta, jotta valoa riittäisi paremmin kehittyville tomaateille. Voiko lehtiä poistaa ja kuinka paljon?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTiny Tim (128 kpl) keskiviikko, 7. heinäkuuta 2004 - klo 23. 55 (yli 9 vuotta sitten)
Kai se voi pitää kutinsa, jos teillä ei tule "talvi" elokuun lopussa, kuten meillä.

Olen aika rankasti raakannut lehtiä jo nyt, koska varkaat :) ja tukeminen on puskissa hankalaa, raakileiden auringon tarpeesta puhumattakaan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleJartsaP (2304 kpl) torstai, 8. heinäkuuta 2004 - klo 0. 12 (yli 9 vuotta sitten)
Tiny Tim, taisi olla ihan hyvä tuo lehtien harvennus, nimittäin ensimmäinen raakile on nyt vuorokaudessa muuttunut selvästi punaisemmaksi. Kovin pieni se kyllä on, mutta pienethän ne on makoisimpia... Ensi vuoden lajikelistaan tuli lisäyksenä vielä Tumbler ja Micro Tom, joista ensimmäinen on amppeliin soveltuva kirsikkatomaatti ja jälkimmäisen pitäisi olla vielä hurjempi juttu kuin Tiny Tim, eli aivan pikkuruisessakin ruukussa sen pitäisi tehdä tomskuja. Nuo ovat seurausta ahaa-elämyksestäni, että kasvarissa on aivan tyhjää tilaa paprikoiden ja chilien yläpuolella, siihenhän voisi tehdä hyllyjä tai laittaa amppeleissa roikkumaan vaikka mitä. Todellisuudessahan siellä on muutenkin vielä käyttämätöntä tai huonosti käytettyä pinta-alaa paljon jäljellä...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) torstai, 8. heinäkuuta 2004 - klo 21. 25 (yli 9 vuotta sitten)
Malin, Ei aina pidä paikkaansa! Pitkä varsi=Paljon kukkia=paljon tomaatteja!

Mutta, Pitkä varsi= Paljon Varkaita =Paljon kukkia= paljon pieniä, kypsymättömiä, onnettomia tomaatteja, jotka ei aina kuki.. Voi olla myös silleen
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) torstai, 8. heinäkuuta 2004 - klo 21. 27 (yli 9 vuotta sitten)
Siis KYPSY, Ei kuki :D :D
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) perjantai, 9. heinäkuuta 2004 - klo 13. 14 (yli 9 vuotta sitten)
Täs ois vissiinkin Dark Redin raakileita :D

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) perjantai, 9. heinäkuuta 2004 - klo 15. 17 (yli 9 vuotta sitten)
Ja tässä on Ildi:n kukkaterttu!!! En ymmärrä, eihän noin paljon voi tomaattia tulla yhteen terttuun?

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) perjantai, 9. heinäkuuta 2004 - klo 15. 20 (yli 9 vuotta sitten)
Ja tässä sadon kypsymistä odottelen. hidasta on kypsyminen, kun ei ole aurinkoa

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrootoni (758 kpl) perjantai, 9. heinäkuuta 2004 - klo 15. 34 (yli 9 vuotta sitten)
Ja täällä kateellisena odotellaan vielä varren kasvua... Liekö sitten väärä lajike näin pohjoiseen, vai ravinnon puutetta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleannesurfs (628 kpl) lauantai, 10. heinäkuuta 2004 - klo 12. 43 (yli 9 vuotta sitten)
Wau miten tukevia tomaatteja, ja mahtavan paljon kukkia ja raakileita!

Mutta Ozzman taitaakin olla ammattilainen eiks??

Kävin tänään nyppimässä runkotomaateista alalehtiä kun viisaampani näin neuvoivat täällä, katotaan rupeeko tapahtuun!

Eikös Ildiin pitäisi voida tulla jopa 50 pikkutomaattia per runko vai terttu?

Kerro sitten Ozz mitä mieltä olet kasvattamiesi tomaattien mausta, me joilla on hyvin vähän tilaa ja halutaan käyttää se hyödyksi niin sitten vähän sen perusteella valkkaillaan ensi kesäksi!

Mulla on vaan Tanskan vientiä ja nimettömiä pensastomaatteja. Ei tosiaan ollut valikoimaa puutarhamyymälöissä.

Ihana silti seurata kun ne siellä punastuvat, pensastomaatit on nimittäin jo hyvässä mallissa, Tanska on hitaampi toimimaan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) lauantai, 10. heinäkuuta 2004 - klo 13. 57 (yli 9 vuotta sitten)
"SunGold" Ja "Golden Sunrice" on kyl parhaat! niissä on semmonen voimakas maku, semmonen, oikein mukava, sanoisin :D

Ildissä luki että voi tulla vaikka 100 tomaattia/terttu. mut eihän ku tossa on 200kukkaa :D ja eihän ne kerkee kehittymään.

Suosittelen myös Dark red lajiketta, sekin on mainio... Sitten pensastomaatit "Tiny tim" ja Amppeli "Tumbler". Viimeisimpään tulee kauheesti tomaattia, ekoja on jo syöty.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) lauantai, 10. heinäkuuta 2004 - klo 15. 32 (yli 9 vuotta sitten)
Tässä on itsekasvatettu Amppeli "tumpler"

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleSaara (1715 kpl) maanantai, 12. heinäkuuta 2004 - klo 9. 19 (yli 9 vuotta sitten)
Aivan mahtavaa tomaattikasvustoa Ozzie !
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrootoni (758 kpl) maanantai, 12. heinäkuuta 2004 - klo 15. 03 (yli 9 vuotta sitten)
Jee! Bongasin ensimmäiset minipienet kukkanuput. Ehkä nämä jouluksi...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKleopatra (308 kpl) maanantai, 12. heinäkuuta 2004 - klo 15. 49 (yli 9 vuotta sitten)
Krootoni, itsellä aivan sama juttu. Vasta kaksi nuppua auennut... Mutta periksi en anna, vaan ensi keväänä uusi yritys!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrootoni (758 kpl) maanantai, 12. heinäkuuta 2004 - klo 17. 28 (yli 9 vuotta sitten)
Pakko myöntää, että kyllä harmittaa, jossei noista ehdi mitään tulla tänä kesänä. Vaikka silloin sen 35 senttiä maksaneen siemenpussin ostettuaan ajattelikin, että ihan sama, mutta kun noita on tässä nyt kolme kuukautta juossut jatkuvasti kastelemassa ja pelastamassa myrskytuulilta, niin saisi niistä jotain iloakin tulla. Edes yksi tomaatti!?

Pitää kai ensi vuonna kokeilla kylvää jo helmikuussa ja mahdollisesti jotain "arktisempaa" lajiketta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleAllison (886 kpl) maanantai, 12. heinäkuuta 2004 - klo 18. 00 (yli 9 vuotta sitten)
Mä kylvin pensas- ja amppelitomaatit 10. tammikuuta ja olen saanut ensimmäiset maistiaiset. Tosin raakileita on nytkin hirveesti, mutta kypsyminen on hitaanpuoleista,nyyh.
Poistettu nimimerkki (id: 3263) maanantai, 12. heinäkuuta 2004 - klo 20. 10 (yli 9 vuotta sitten)
Tomaattikasvatuskoe tuottaa tulosta: ehdottomasti eniten on sadonnut tähän mennessä unkarilainen Mano. Siis avomaalla. Huonoiten on yllättäen menestynyt SUb Arctic Plenty...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällerastas (2307 kpl) maanantai, 12. heinäkuuta 2004 - klo 20. 47 (yli 9 vuotta sitten)
Jepa, onnistuit vertailevalle tomaatinkasvatuksellesi valitsemaan tosi ankeat kelit. Sataakohan Unkarissa paljon....? Ensi kesänä täytyy sitten kokeilla sitä tämän kesän voittajaa. Minulla ei sibiria itänyt tänä vuonna ollenkaan. Outdoor girlit näyttäisivät kasvavan parhaiten ja nekin huonosti.... :(
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) maanantai, 12. heinäkuuta 2004 - klo 22. 34 (yli 9 vuotta sitten)
Uskallan väittää että Sweet100 on ehkä parhaiten kasvihuoneessa menestyny... Se on ollu ihan jees poks lajike ;D
Poistettu nimimerkki (id: 101) lauantai, 24. heinäkuuta 2004 - klo 2. 00 (yli 9 vuotta sitten)

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) lauantai, 24. heinäkuuta 2004 - klo 10. 17 (yli 9 vuotta sitten)
Ompas hannelella tuuhea pusikko tomaatteja :D
Mulla kypsy ensimmäinen koko terttu kerralla. Oli erinomaisen makuisia tomaatteja, nyt äkkiä kypsys loputkin

Vain nimimerkin(profiilin) valinneet, rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa keskustelualueelle

Valitse nimimerkki ->>

Sisäänkirjaudu- >>

Jos sinulla ei vielä ole omaa käyttäjätunnusta niin rekisteröidy tästä.