Keskustelu sisäänkirjaudu | esittelyt | aiheet | hakemisto | haku | uudet viestit

Puutarha.net keskustelupalstatKuvagalleria2. Kuva-aiheet K : Kevätkuvia 16 ( 27 kpl)

Sivut:
[Kaikki viestit yhdellä sivulla] [Ilman kehyksiä] [Kaikki ilman kehyksiä] [Lisää suosikkeihin] [Päivitä näkymä]

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRaakki (9030 kpl) keskiviikko, 18. toukokuuta 2005 - klo 18. 08 (yli 9 vuotta sitten)
Kevätkuvia 15

Kiitos vaan Arporaattori kehuista! En tosiaankaan kovin monimutkaisia kameroita osaa käyttää kun en kuvauksesta mitään ymmärrä, joten kaikki kuvani otan ihan pokkarilla ja automaattisäädöillä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrista (8281 kpl) keskiviikko, 18. toukokuuta 2005 - klo 22. 08 (yli 9 vuotta sitten)
Raakki, aivan ihana se keltainen "juhlakolttunarsissi" edellisessä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRaakki (9030 kpl) keskiviikko, 18. toukokuuta 2005 - klo 22. 23 (yli 9 vuotta sitten)
:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHannele (3818 kpl) keskiviikko, 18. toukokuuta 2005 - klo 22. 48 (yli 9 vuotta sitten)
Minä olen myös kovasti ihaillut raakin kuvia ja harkinnut itselleni samanlaista kameraa. Vaan ehkä se on kumminkin kuvaajasta kiinni?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällearporaattori (2279 kpl) torstai, 19. toukokuuta 2005 - klo 11. 50 (yli 9 vuotta sitten)
Tässä voisi varmaan hyvää tietoa antaa Katariina, jolla on vuosia ollut upeita kuvia, monet vielä käsiteltyjä.
Olisi mielenkiintoista kuulla mikä on raakin alkuperäinen resoluutio näissä kuvissa. Otin 2003 Canon G 3 macrolla perhoskuvia, muuten hyviä mutta resoluutio liian pieni esim. painokuviin. Penttiin kilotavuja saa olla korkeintaan 70, tässä pienennetyssä perhoskuvassa on 54 kt, vastaavissa kuvissa samalta päivältä kilotavuja on keskimäärin alle 400.
Katariina varmasti pystyy kertomaan mitä tarvitaan painokuviin.
Olisi myös mielenkiintoista saada linkkejä makrokuvauksesta ja tarvikkeista.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleInki (7432 kpl) torstai, 19. toukokuuta 2005 - klo 20. 19 (yli 9 vuotta sitten)
Kevätkuva kai tämäkin - kevätkukkia kimpussa...

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleInki (7432 kpl) torstai, 19. toukokuuta 2005 - klo 20. 21 (yli 9 vuotta sitten)
Ja lisää pojan tekemiä kimppuja...

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) torstai, 19. toukokuuta 2005 - klo 22. 08 (yli 9 vuotta sitten)
Arporaattori, Raakin kuvien kuvapistetiheys eli resoluutio, oli 180 dpi.
Sinun kuvasi sama luku oli 300 eli muistaakseni siitä tulisi hienona painojälkenä 11x8 cm
kokoinen kuva.

Minusta G3:n makro-objektiivi on ihan hyvä, kunhan sitä oppii käyttämään
ja saa sellasen näppituntuman siihen. Tietysti oikea
makro-objektiivi on aikas kiva, mutta vaatii sitten järjestelmäkamerankin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) torstai, 19. toukokuuta 2005 - klo 22. 11 (yli 9 vuotta sitten)
Inkivääri, jos nuo on pikkupojan tekemiä kimppuja niin on pojalla
silmää kauneudelle jo pienenä. :)

(Voi arpo minkä taas teit ! :)))Levitit tämän. Minä
olen ilmeisesti palstan laiskin käyttämään
enteriä:))
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällearporaattori (2279 kpl) perjantai, 20. toukokuuta 2005 - klo 20. 24 (yli 9 vuotta sitten)
Anteeksi kauhiasti, Katariina! Mitä oikein tein, riittääkö 10 punnerrusta ensi hätään?
Mitä minä oikein levitin, sen tiedän kyllä että nämä aaateekoo- hommat eivät ole alaani. Vihellä vähän alkua, että saisin lisäoppia.
Kiitos tuosta selvityksestä, siis oma perhoskuvani ei kelpaa painatukseen. Alangon Pentti näki nämä kuvat ja kehotti lähettämään Kuvaliiteriin (hän on sen perustanut), mutta ammattilaisille ei kelvannut, pitäisi ottaa vähintään yli kuuden megan digillä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) perjantai, 20. toukokuuta 2005 - klo 21. 37 (yli 9 vuotta sitten)
Saat anteeksi, eikä tartte punnertaa edes:). Arpo, riippuu siitä minkälaiseen
painatukseen se kuva tulee. Kyllä siitä ilmeisesti joihinkin tarkoituksiin riittää 180 tarkkuus
oikein hyvin. Mulla on siitä kokemuksia.

Sain pyynnön, että
mun kotsivuiltani yhtä kuvaa voitaisiin käyttää kutsukorttien
kuvaksi. Lupasin, että tottakai. Annan heille kuvan alkuperäisenä ja muutan reson suuremmaksi.
Silloin mulle sanoi tämä henkilö, että ei tarvitse, kortti on painettu jo ja ihan hyvä tuli !!!! Hehheh. Retorinen kysymys.

Minä olen aina pienentänyt resoluutiota 72:ksi tai nykyisin 96.
Ja silti kelpasi. Eli ei taida auttaa reson pienennys.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällesailasi (7926 kpl) perjantai, 20. toukokuuta 2005 - klo 21. 39 (yli 9 vuotta sitten)
Miksi muutos 72 -> 96?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleVenla1 (3743 kpl) perjantai, 20. toukokuuta 2005 - klo 23. 37 (yli 9 vuotta sitten)
Tämä se tulee uudelleen ja uudelleen esiin. :DDD
Uskoisit jo Katariina, ettei sillä ole yhtään
mitään merkitystä mikä sen nettisivulla olevan
kuvan resoluutio on! Aivan sama onko 72dpi
vai 96dpi
. Ihan sama vaikka 4 dpi tai 4000
dpi!

Vain ja ainoastaan kuvapikseleiden lukumäärä
(montako pikseliä rinnakkain ja montako
päällekkäin?) ratkaisee. Siis pikseleiden lukumäärä
ratkaisee sen, että kuinka isoksi kuva skaalautuu
nettiselaimella katseltaessa. Painokelpoisuutta arvioidessa
täytyy ottaa aina huomioon resoluution (dpi:n)
suhde kuvan sentti/milli/tuuma "mittoihin".

Joka ikinen nettikuva on kädenkäänteessä
informaatiosisältöön kajoamatta muutettavissa
vaikkapa 300 dpi resoluutioon. Siinä samalla
kuvan "mitat" tosin pienenevät, jos resoluutiota
kasvatetaan ja suurenevat mikäli resoluutiota
pienennetään. Kyseessä olevat "mitat" ovat siis
siinä mielessä irrationaalisia "mittoja", että
kertovat minkä kokoisena kuva tulostuisi sen
hetkisellä resoluutiolla tulostettuna.
Nämä "mitat" eivät kerro, minkä kokoisena kuva näkyy netissä.

Taas tarvitaan käytännön esimerkki.
Otetaan kuva, joka on 600 pikseliä leveä ja 400
pikseliä korkea. Jos sen resoluutioksi asettaa
10dpi, sen kuvan "mitoiksi" tulee 60 tuumaa x 40
tuumaa. Jos sen resoluutioksi asettaa 100 dpi,
sen kuvan "mitoiksi" tulee 6 tuumaa x 4 tuumaa.
Jos sen resoluutioksi asettaa 200 dpi, sen
kuvan "mitoiksi" tulee 3 tuumaa x 2 tuumaa.
jne...

Kaikissa näissä tapauksissa selain näyttää kuvan
samankokoisena, tiedoston kilotavumäärä pysyy
samana ja ne ovat kaikki yhtä arvokkaita tai
arvottomia painokuvana.
Informaatiosisältö ei siis muutu resoluutiota muutettaessa,
koska "mitat" muutttuvat siinä samalla!

PS.
Aika monta kertaa piti pätkiä rivejä Entterillä
arporaattorin sähellyksien takia :(
Arpo katso ettei kuvasi leveys ole
seuraavalla kerralla suurempi kuin 600-650 pikseliä!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällearporaattori (2279 kpl) lauantai, 21. toukokuuta 2005 - klo 7. 53 (yli 9 vuotta sitten)
Anteeksi nyt vielä pyydän Venla 1:seltäkin, mutta en tajua näin hienoa aateekookieltä. Asia on varmasti niin että meikä on oppinut käyttämään tietskaria jollain lailla noin 6 vuotta sitten kun taas useimmat ovat oppineet sen jo ennen kouluikää. Lienenkö ainoa torvi pentissä?
Ihmettelen vain kun tuo perhoskuva tulee omaan näyttöön ilman rivien pätkimisiä
Haluaisin nyt laittaa eilen ottamani lisäkuvan
omenapuusta, siitä josta kisaan HanneleR:n kanssa. Nyt siinä on 1072 kt, Resize näytössä Irfancviewissä Width on 2048 ja Height 1360.
Olen tällaista pienentänyt nettiin sopivaksi vain pienentämällä kilotavut alle 400, onko parempaa tapaa?
Sen kyllä jotenkin tajuan että varmaan olisi parempi ottaa pnettiin aiotut kuvat heikommalla tasolla. Joidenkin pihakuvieni kilotavumäärä on yli 3000 kt, selitä nyt jos ehdit tuleeko tällaisesta pienennettynä penttiläisten ruudulle epäselvä.
Katsoin ohjeita vieressä näkyvältä Oppaat/Ohje/Muotoilut., enkä huomannut siellä tällaisia neuvoja.
Perhoskuvani olen pienentänyt jo pari vuotta sitten, miten se onkin näin valtava?
Uskon kyllä että en ole ainoa säheltäjä kuvieni kanssa, vai?
Jotenkin osaan kyllä kirjoittaa tänne ohjeita ym. mutta usein olisi kuvakin paikallaan.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) lauantai, 21. toukokuuta 2005 - klo 9. 22 (yli 9 vuotta sitten)
Uskoisit jo Katariina, ettei sillä ole yhtään
mitään merkitystä mikä sen nettisivulla olevan

kuvan resoluutio on! Aivan sama onko 72dpi
vai 96dpi. Ihan sama vaikka 4 dpi tai 4000

dpi!

Uskonhan minä tuon, mutta kuulemma jotenkin paremmalta voi joissakin selaimissa näyttää, kun luku on pienennetty 96:ksi.
Älä vain kysy miksi. Se meni täysin mun järkeni yli, koska asialla olivat tosi ammattilaiset,
jotka sen opettivat. Sanoivat kyllä, että eipä sillä paljon merkitystä ole silmän kannalta :)

Kuva, joka on pakattu sataan kilotavuun ei voi näyttää painettuna samalta kuin kuva,
joka on siirretty nettiin yhden megan kokoisena. Näin kärjistettynä asia kuten sen ymmärrän.
Kyllä minä tiedän, että fyysiset mitat muuttuvat dpi-luvun mukaan. Ei tuossa mitään uutta ole. Olen joutunut muuttamaan muutamia kuviani 300
dpi:ksi pari kertaa painoa varten
eikä niistä enää kovin suuria silloin tullut. Tarkkoja kyllä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) lauantai, 21. toukokuuta 2005 - klo 9. 25 (yli 9 vuotta sitten)
Ai niin, unohtui:) Samalla mies kysyi, että kuinka monta kertaa
olen löytänyt netistä minkään firman sivulta kuvaa,
joka ylittäisi dpi-luvultaan 96 tai 75 tai yleensä yli 100. Olen täällä aiemminkin tämän kertonut:)

En osannut vastata, kun en ole etsinyt.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) lauantai, 21. toukokuuta 2005 - klo 9. 32 (yli 9 vuotta sitten)
Arporaattori, minä en valitettavasti osaa neuvoa muita kk-ohjelmia kuin omaani.:)
Minä en uskalla asennella huvin vuoksi tähän koneeseen ilmaisohjelmia, koska teen työjuttuja tällä. Joskus olisi ihan kiva katsoa, mitä niissä
oikein on ne ominaisuudet.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällelenanen (1992 kpl) lauantai, 21. toukokuuta 2005 - klo 19. 25 (yli 9 vuotta sitten)
Muutes, milloinkas aloitetaan Kesäkuvia?? Tänään näin ekan pääskysen ja kuulin ja tunsin pienet purevat lentävät kiusanhenget ;)
Ah onnea ja autuutta!!

Meillä kasvaa mm.portaiden vieruspenkeissä tätä ja muuallakin, minne ikinä saan sitä juurenpätkän laitettua. Siis kieloa.

Poistettu nimimerkki (id: 4315) lauantai, 21. toukokuuta 2005 - klo 19. 28 (yli 9 vuotta sitten)
Kielo on ihana : )

Minullakin on tapana sitä levittää ja suojella.
Alunperin toin sitä tuolta omasta jokirannasta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällelenanen (1992 kpl) sunnuntai, 22. toukokuuta 2005 - klo 20. 49 (yli 9 vuotta sitten)
Urakoin tätä täyteen ;)

Ihana ilta. Kokeilin välillä tästä suunnasta
- huntuvaahtera -

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällelenanen (1992 kpl) sunnuntai, 22. toukokuuta 2005 - klo 20. 50 (yli 9 vuotta sitten)
Tarhakalliokielossa jo nuppuja näkyvillä

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällelenanen (1992 kpl) sunnuntai, 22. toukokuuta 2005 - klo 21. 54 (yli 9 vuotta sitten)
Puutarhan pohjoispuoli, jo valmiimpaa pihaa

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) sunnuntai, 22. toukokuuta 2005 - klo 21. 59 (yli 9 vuotta sitten)
Keväisiä kuvia :) Tämän jälkeen voikin varmaan alottaa kesäkuvat. Ainakin täällä alkaa olla jo aikas vihreää ulkona.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKasuariina (5146 kpl) sunnuntai, 22. toukokuuta 2005 - klo 22. 00 (yli 9 vuotta sitten)
Tuohon on pakko todeta, että täällä Keski-Suomessa on kyllä aika kiusallisen vihreää vielä ihan sisälläkin !
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällelenanen (1992 kpl) sunnuntai, 22. toukokuuta 2005 - klo 22. 01 (yli 9 vuotta sitten)
Täysin samaa mieltä!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällesailasi (7926 kpl) sunnuntai, 22. toukokuuta 2005 - klo 22. 01 (yli 9 vuotta sitten)
Tuota... kyllä meillä vielä on kevät...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKasuariina (5146 kpl) sunnuntai, 22. toukokuuta 2005 - klo 22. 04 (yli 9 vuotta sitten)
Pitkä maa, pitkä maa, on Suomi.

Vain nimimerkin(profiilin) valinneet, rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa keskustelualueelle

Valitse nimimerkki ->>

Sisäänkirjaudu- >>

Jos sinulla ei vielä ole omaa käyttäjätunnusta niin rekisteröidy tästä.