Keskustelu sisäänkirjaudu | esittelyt | aiheet | hakemisto | haku | uudet viestit

Puutarha.net keskustelupalstatKuvagalleriaPerhoset kuvaajan kohteena : Perhosen toukkia ( 38 kpl)

Sivut:
[Kaikki viestit yhdellä sivulla] [Ilman kehyksiä] [Kaikki ilman kehyksiä] [Lisää suosikkeihin] [Päivitä näkymä]

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) tiistai, 14. kesäkuuta 2005 - klo 8. 16 (yli 9 vuotta sitten)
Tänne voivat muutkin laittaa tunnistettavaksi perhosen toukkia. Tämä mun kysymysmerkkitoukka alkaa saada vahvistuksen nokkosperhosen toukaksi.

Tekisi ihan mieli sanoa, että mitä minä sanoin :))

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleVenla1 (3743 kpl) tiistai, 14. kesäkuuta 2005 - klo 9. 26 (yli 9 vuotta sitten)
Kyllä tämä kuva vahvistaa ne nokkosperhosen toukiksi.
Ovat siis edellä kehityksessä neitoperhostoukkiin verrattuna, kun mainitsit näiden olevan suurempia kooltaan.
Osasuurennos toukan kyljestä oli hämäävä, sillä kyljen oranssinpunaiset täplät eivät tahdo erottua paljain silmin näiltä pieniltä nokkosperhostoukilta.
Toinenkin selvä ero on. Nokkosperhostoukat ovat vartuttuaan vapaasti kasvilla näkyvissä. Varsinkin nuorina seittikudelmassa yhdyskunnittain ja sekä amiraalin että ohdakeperhosen toukat lähes aina yhteenkäärityn lehden sisällä piilossa ja yksittäisinä.
Mm. Chineryssä on kuva tummasta ohdakeperhostoukasta ja se kyllä on kohtalaisen samannäköinen.
Nämä nokkostoukat ovat täysikasvuisina vajaa viisisenttisiä, kun taas noiden isompien lajien toukat voivat olla 6-7 senttisiä. Toukokuun alussa tuli vaeltaneina jonkun verran ohdakeperhosia, joka sekin osaltaan oli vaikuttamassa virhepäätelmään. Lisäksi ravintokasvina nokkonen on ohdakeperhoselle toissijainen. Sille kelpaa paremmin nimensä mukaisesti mm. ohdakkeet ja raunioyrtitkin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) tiistai, 14. kesäkuuta 2005 - klo 9. 44 (yli 9 vuotta sitten)
Nyt on niin, että siinä nokkopöheikössä olivat kaikki toukat samaa lajia, kuitenkin. Kun ne toiset olivat mustia ja pieniä, luulin niitä eri lajiksi. Kasvettuaan muuttuivat kuitenkin noiksi samoiksi.

Kyllä minäkin olen vieläkin näkevinäni noissa punaiset pallukat kyljissä, joissakin kuvissa, mutta ei ne siitä kyllä jalommiksi perhosiksi taida muuttua. Hyväkin niin, sillä neitoperhoja on ollut viime vuosina paljon enemmän kuin nokkosperhosia.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällevuokkis (1034 kpl) lauantai, 10. kesäkuuta 2006 - klo 13. 12 (yli 8 vuotta sitten)
Onkos tämä perhosen, vai minkä? Kukkia istutin viime kesänä ja tällanen pöllähti esille.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHenriHeikkinen (42 kpl) sunnuntai, 11. kesäkuuta 2006 - klo 23. 33 (yli 8 vuotta sitten)
On perhonen Puuntuhooja cossus cossus. Luokitellaan pikkuperhosiin alkellisuudensa vuoksi, vaikka onkin kookas perhonen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällepuumuu (396 kpl) maanantai, 12. kesäkuuta 2006 - klo 6. 54 (yli 8 vuotta sitten)
Noita on pari kolme ilmaantunut iime vuosina yhden omenapuun luota, liekö sitten syyllinen vai tuhon edistäjä vaiko täysin syytön. Siis tänä keväänä paljastui, että toinen puoli omenapuun rungosta ja sen kohdan oksisto on täysin kuollut. Paikka on hieman outo pakkasvauriollekin (omenapuu talon seinustalla), mutta onhan sekin mahdollinen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekäppänä (2 kpl) lauantai, 24. kesäkuuta 2006 - klo 11. 51 (yli 8 vuotta sitten)
naurisperhosen toukkako? minulla ei ole kuvaa,mutta siperiankärhössäni on vaalean vihreitä noin tuuman pituisia toukkia. vihreän pintansa päällä on hopeinen harso ja 2 mustaa pistettä oletettujen silmien kohdalla.vatsa ei ole oranssi.toukassa menee "päästä häntään"eli pitkittäin pari mietoa juovaa.saattaa olla... miten sen nyt sanoisin...vähän kuin joen uomaa.semmosia pitkiä painautumia. toukat ei ole karvaisia .ne syö lehdet kokonaan.eipä silti,kukat ovat jo kuihtuneet muutama viikko sitten.muut köynnökset ne antaa olla rauhassa vaikka ne muutkin köynnökset ovat sillä samalla seinällä ja sikinsokin siperiankärhön kanssa.tietäiskö joku jotain mitä ne ovat?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletaiteilijatyyppi (153 kpl) maanantai, 22. tammikuuta 2007 - klo 21. 21 (yli 7 vuotta sitten)
Taiteilijatyypin talvipuuhina on toukkia. Löysin ison munaryhmän joulun alla mökillä puun oksasta, ja ne kuoriutuivat tammikuun alussa.
Toukat horivat talviruuakseen vuorenkilven lehtiä, joita haen kerrostalon takapihalta sisälle sulamaan pikku pussillisen kerrallaan :)
Tupsutoukkakehrääjiä nuo ovat... tuleekin läjä perkkuja kerralla.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRaakki (9030 kpl) maanantai, 22. tammikuuta 2007 - klo 21. 37 (yli 7 vuotta sitten)
Siinä onkin sitten säpinää sisällä, kun aikanaan kuoriutuvat. Tuota en olekaan saanut kuvattua sen enempää toukkana kuin perhosenakaan.

Täällä muuten on toinenkin toukkapalsta, minä kun en aina varmasti tiedä mikä siitä toukasta tulee, niin olen sinne laittanut kuviani.

On muuten aloittelijan aika hankalaa laittaa kuvia noille ammattilaistunnistuspalstoille, kun pitäisi jo ennakkoon tietää ainakin se, että onko kyseessä perhosen, vai jonkun muun toukka. Ei se ole aina niin helppoa edes sitäkään tietää.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällemalvankukka (1179 kpl) maanantai, 22. tammikuuta 2007 - klo 21. 49 (yli 7 vuotta sitten)
Tuontapaisia partasutiselkiä rouskutteli crocosmian lehdillä männäkesänä...minkälainen perhonen niistä tulee?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletaiteilijatyyppi (153 kpl) maanantai, 22. tammikuuta 2007 - klo 21. 54 (yli 7 vuotta sitten)
Uros on karvainen, punertavan suklaanvärinen, valkoiset täplät siivissä.
Siipiväli 3-4cm. Naaras on pieni, kellan-siniharmaa 2cm pitkä paksu ja lyhytjalkainen otus jonka siivet on puoltoista milliä pitkät.
Kun hakee sanalla Orgyia antiqua, löytyy kuvia. Oudon oloinen perhonen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletaiteilijatyyppi (153 kpl) perjantai, 26. tammikuuta 2007 - klo 14. 15 (yli 7 vuotta sitten)
Nyt osa naarastoukista on koeloitunut, ja kaikki urokset ovat koteloituneet. Uroksilla kuulemma menee pidempi aika kehittyä siipien takia...
naaraathan ovat tynkäsiipisiä mönkijöitä.
Tuossa on uroskoteloita ensimmäisen naaraskotelon ympärillä, poistin ne siitä silkkikopasta kun eivät ne kotioloissa tarvitse suojaa vihollisilta...
uroskoteloita tuli 45, naarastoukkia ja koteloita yhteensä 30. Outoa?
Miksi tuollanen epäsuhta ötököillä?

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletaiteilijatyyppi (153 kpl) keskiviikko, 31. tammikuuta 2007 - klo 0. 21 (yli 7 vuotta sitten)
Jesh! Eka tupsutoukkakehrääjä kuoriutui juuri. No eipä ole ulkonäöllä pilattu... Hohhoh... Tyypillistä. Yöperhosten sukuisilla lajeilla toukka voi olla korea kuin karamelli, aikuinen taas semmonen perustyylin harmaatakki.
No, onhan täplät täplätupsukkaalla. Siinä se nyt nököttää, patalapulla. kunhan naaraitakin kuoriutuu niin munitan läjän munia mökille levitettäväks muutamia satoja toukkia :)

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleratu (103 kpl) torstai, 1. helmikuuta 2007 - klo 10. 18 (yli 7 vuotta sitten)
Epäsuhta panee urokset kilpailemaan, parhaat voittavat?

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletaiteilijatyyppi (153 kpl) perjantai, 2. helmikuuta 2007 - klo 15. 57 (yli 7 vuotta sitten)
Tässä nyt on eka tupsutoukkakehrääjän naaras. kuoriutuivat ilmeisesti viimeyönä purkissaan... kun vilkaisin, niin karmii. Naisen asema tuollainen. Pyöreä, täyteläinen, siivetön, täynnä munia. uros taas lentokykyinen ja nopea ja vilkas. Nuo naaraat kävelee kyllä, mutta hitaasti raskaan takaruumiin takia.
Kun ovat munineet, niin kävelevät nopeastikin, mutta niiden elämän jatkoa ei ole kukaan tutkinut.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletaiteilijatyyppi (153 kpl) perjantai, 2. helmikuuta 2007 - klo 16. 42 (yli 7 vuotta sitten)
Missäs se raakki on? "nyyh" Tuntuu että nykyään olen ainoa ötököistä kiinnostunut puutarhuri täällä...
Vaan ois monia juttuja kuvattavana, muunmuassa ne keltaiset punkit jotka menevät mullassa ja puolustavat kasveja... Olisi halu löytää niille jokin suku, tai laji, tai jokin muu. Vaan kukaan muu kuin minä ja Raakki eivät tunne ötököitä..
Samoin huonekasvien mullassa usein näkyvät sentin-1,5:n mittaiset tuhatjalkaiset ja muut... ja hyppyhäntäiset. .Punkeista minulla on teoria, että ovat petopunkkeja. Näitä näkee aina perhetuttavien luona niiden ruukuissa kun puhaltaa. hyppyhäntäisiä, keltaisia punkkeja ja
joskus nopeita valkoisia minituhatjalkaisia.
Punkit ovat suojelijoita, sen tiedän, koska hävittivät juurikirvat ja ansarijauhiaiset parista kasvista...
Mutta muut ötökät... ei tietoa. Ja mun kameravälineistö ei riitä niiden kuvaamiseen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRaakki (9030 kpl) perjantai, 2. helmikuuta 2007 - klo 17. 48 (yli 7 vuotta sitten)
Kyllä se minunkin ötökkätuntemukseni on aika huonoa. :( Paljon olen kaikenlaisia ötököitä kuvaillut ja suurin osa niistä on vielä tunnistamattakin. Silloin, kun Venla1 oli vielä palstoilla, niin suurimmalle osalle löytyi nimi ja kun niitä otin talteen, niin omiin kuviin vertailemalla voi yrittää jotain tunnistaakin.

Tuota Chineryn Hyönteisopasta ja joitakin muita kirjoja käytän, mutta nuo piirretyt kuvat ei minusta ole oikein hyviä tunnistamiseen.

Eikä tuolla minunkaan kamerallani juuri milliä pienemmästä otuksesta saa kunnon kuvaa. Ellei pysty jalustaa käyttämään, niin raja menee noin 5mm:n kokoisissa ötököissä.

Menee vaan kaikki aika nykyään noiden kukkakuvien selailemiseen ja järjestelemiseen, kun pitäisi vielä sisäkukat ja orkideat saada laitettua kotisivuille.

Huomasitko muuten laittamaani hölöviestiä?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletaiteilijatyyppi (153 kpl) perjantai, 2. helmikuuta 2007 - klo 18. 03 (yli 7 vuotta sitten)
Noita tupsiksia? katso nyt tänään hölöviestisi, koska niistä riippuu lähetyksesi muoto.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletaiteilijatyyppi (153 kpl) perjantai, 2. helmikuuta 2007 - klo 18. 12 (yli 7 vuotta sitten)
Raakki hoi, siis sulle.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHTHB (243 kpl) perjantai, 2. helmikuuta 2007 - klo 18. 30 (yli 7 vuotta sitten)
taiteilijatyyppi, et ole ainoa ötököistä kiinnostunut; itse aikoinani ala-asteella keräsin perhosia enemmänkin ja onnistuin pyydystämään jopa muutaman harvinaisuuden. Harrastus vaan jäi niin kuin niin monet lapsuuden harrastukset.

Nyt kun viimein sain oman maapaikan, alan pyydystää perhosia lähinnä kameralla; tarkoitus olisi suosia perhosten mesi- ja ravintokasveja. Toiveissa on muuttaa nyt nokkosta ja lupiineja pursuava niitty reheväksi perhosparatiisiksi. Työtä se kyllä vaatii...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletaiteilijatyyppi (153 kpl) perjantai, 2. helmikuuta 2007 - klo 19. 05 (yli 7 vuotta sitten)
Raakki, sulle privavastaus! Homma onnistuu!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRaakki (9030 kpl) lauantai, 3. helmikuuta 2007 - klo 23. 17 (yli 7 vuotta sitten)
No niin, nyt minullakin on noita koteloita, kiitos Taiteilijatyypille! Jospa saisin tuonkin perhosen sitten meille kotiutumaan.

Vaikka tämä ei enää olekaan toukka niin laitan sen tähän perään, kun siitä ilmeisestikin perhonen pitäisi aikanaan tulla. Tämä on nyt minulla talouskellarissa purkissa talvehtimassa. Kotelo on vain vähän yli sentin mittainen.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletaiteilijatyyppi (153 kpl) lauantai, 3. helmikuuta 2007 - klo 23. 53 (yli 7 vuotta sitten)
Tuo vois olla kaapuökkösten suvun (Cucullia) kotelo tai sitten metalliyökkösten (Plusiidae). Niissä suvuissa on tuommoinen koukku
kotelossa. Vähän pieneksi vaan jäänyt, mutta mahdollista ois...
Googleta sanalla Cucullia ja Plusia niin näkyy mimmoisia yökkösiä.
Niin, ja hyviä perhoskasvatuksia nyt sitten.
Oli muuten kiva nähdä ihan livenä joku täältäkin. Mukava mies tämä meidän p-netin Raakki, pitää sanoa : )
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRaakki (9030 kpl) sunnuntai, 4. helmikuuta 2007 - klo 0. 40 (yli 7 vuotta sitten)
Noita kaapuyökkösten värikkäitä toukkia olen useastikin pihassa kuvannut, mutta perhosta en ole tainnut nähdä. Metalliyökkösiä on ollut aika paljon ja ainakin kahta olen kuvannutkin.

Toiset täällä vaihtelevat siemeniä - vaihdellaan me sitten toukkia, kun sopivia kohdalle osuu. ;)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällehoyabella (1262 kpl) sunnuntai, 4. helmikuuta 2007 - klo 0. 48 (yli 7 vuotta sitten)
Olen yrittänyt lähetellä näitä sivuja pojalleni että hänkin lähtisi perhoskeskusteluun mukaan. Onhan hän kerännyt perhosia 8-10 vuotiaasta ja kerää edelleen vaikka ei enää niin paljoa. Viikko sitten annoin yhden toukan hänelle kasvatettavaksi ja se onkin jo aikuinen perhonen
Kuljin poikani kanssa joskus yöllä keräämässä perhosia kun hän oli pieni. Tartutti minuun keräilyn sen verran että olen siirtänyt sen oppilaisiini, he keräävät myös. Olemme kasvattaneet toukista perhosia, joskus koulun jääkaapissa on monta laatikkoa koteloita talvea viettämässä. On se hauska seurata oppilaiden ilmeitä kun he katsovat perhosen kotelosta ulos kömpimistä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällehoyabella (1262 kpl) sunnuntai, 4. helmikuuta 2007 - klo 0. 50 (yli 7 vuotta sitten)
Tuommoinen vuokkiksen puutuhoojakin kasvoi perhoseksi limpun sisällä. Tarvitsi useamman "talven" jääkaapissa. Oli limppu homeessa ennen kuin perhonen oli valmis aikuinen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleÅminneforssi (41 kpl) sunnuntai, 4. helmikuuta 2007 - klo 9. 59 (yli 7 vuotta sitten)
On täällä muitakin perhosia ja öttiäisiä harrastavia. Kellarissa on tänäkin talvena viitisen lajia koteloissaan uinailemassa ja odottamassa kevättä. Cucullioita ja pari kiitäjää ja cossus cossus ( ettei pääse cossu loppumaan). Pari vuotta sitten keräsin vielä aktiivisemmin, mutta nyt on perhostenkeräily hieman telakalla. Kellarissa kotelot ovat muuten hyvissä oloissa, mutta hiirten kanssa joutuu olemaan tarkkana. Niille maistuvat talvella toukat erityisen hyvin, toukat ovatkin visusti suojattuina.

Erittäin hauska kasvatus tuo Joululahjasi ja täplätupsukkaan naaraan osa on kova - muni henkesi edestä. Minulla kuoriutui kerran varmaan 50 tavallista lanttuperhosta yhtäaikaa. Lentelivät ensin iloksemmme sisällä ja sitten avasimme poikani kanssa ikkunan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRaakki (9030 kpl) sunnuntai, 4. helmikuuta 2007 - klo 16. 07 (yli 7 vuotta sitten)
Olisi se mukavaa, jos nämä ötökkäpalstatkin virkoaisivat uudelleen, kun ei oikein nuo karppaus- ja laihdutus- ym. palstat kiinnosta ainakaan minua. ;)

Laitanpa kuvan noista eilen saamistani kasvateista.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) sunnuntai, 4. helmikuuta 2007 - klo 16. 12 (yli 7 vuotta sitten)
Yäk, mitä nuo on:)?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRaakki (9030 kpl) sunnuntai, 4. helmikuuta 2007 - klo 16. 34 (yli 7 vuotta sitten)
Ne ovat tuon ylempänä olevan tupsutoukkakehrääjän koteloita. Toukista tulee koteloita ja niistä sitten perhosia ja tuota kasvatusta minäkin haluan opetella ja harjoitella.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletrekooli (2818 kpl) sunnuntai, 4. helmikuuta 2007 - klo 16. 41 (yli 7 vuotta sitten)
Raakki saan juuri ja juuri katseltua kuvina noita ötököitä, muuten pysykööt minusta kaukana. Saa tämä palsta virota, mutta en ole niistä niin HIRVEÄN kiinnostunut. Mutta monia varmasti kiinnostaa, enkä ketään siitä arvostele. Esim.laihdutuspalstalle ei tulisi mieleenikään kirjoittaa, että kirjoitanpa tänne, kun ötökkäpalsta ei minua oikein kiinnosta. Eikö täällä ole jo jankutettu ja jankuettu sitä, ettei tarvitse lukea niitä palstoja, jotka eivät kiinnosta. Joten sen aiheen voisi antaa jo olla.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleRaakki (9030 kpl) sunnuntai, 4. helmikuuta 2007 - klo 16. 48 (yli 7 vuotta sitten)
Anteeksi kommenttini!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletrekooli (2818 kpl) sunnuntai, 4. helmikuuta 2007 - klo 17. 03 (yli 7 vuotta sitten)
Kaikin mokomin;-))
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKevätlinnunsilmä (1882 kpl) sunnuntai, 4. helmikuuta 2007 - klo 17. 13 (yli 7 vuotta sitten)
Kasvattelin minäkin tupsutoukkakehrääjiä kauan sitten. Mutta ne kuoriutuivat kesäaikaan. Sen, että naaras oli kuoriutunut, huomasi siitä, että koiraita alkoi lennellä toukkahäkin ympärillä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällerea (360 kpl) sunnuntai, 4. helmikuuta 2007 - klo 17. 38 (yli 7 vuotta sitten)
Juupa, juu minä ainakin mielelläni katselen näitä ötökkäpalstoja. Antaa tulla vaan. Se on sitten H I R M U I S E N hyvä homma ettei näilläkään sivuilla ole pakko lukea ja vielä vähemmän kommentoida asioita jotka eivät kiinnosta. Samoin tv ja radio on onnekseni varustettu nappulalla josta soopa loppuu.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleveronica (1015 kpl) sunnuntai, 4. helmikuuta 2007 - klo 18. 35 (yli 7 vuotta sitten)
Täälläkin on yksi perhoskaapisto täynnä noita siivekkäitä nuoremman pojan jäljiltä kun kaikkia ei voi sijoittaa nykyiseen asuntoon. Aikaisemmin olin avustamassa valorysän hoidossa ja tulipa muutama häkillinen kasvatettua perhosiakin. Toukkien ruokinta oli vähän hankalaa kun piti laittaa silmät kiinni ruokaa ojentaessa, olivat jotkut niin kamalan näköisiä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällehoyabella (1262 kpl) sunnuntai, 4. helmikuuta 2007 - klo 20. 34 (yli 7 vuotta sitten)
valorysien hankinnassa olen ollut myös pojan mukana, 60 metriä johtoa että sai rysän metsään. Naapuri luuli nähneensä ufon, kun rysä loisti metsässä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHebster52 (6 kpl) tiistai, 6. helmikuuta 2007 - klo 21. 44 (yli 7 vuotta sitten)
No niin, täällä sitä sitten ollaan. Hoyabellan poika. :)

Juu, tuo toukka jonka sain äidiltä oli siis Kuusikarvajalka (Calliteara abietis) joka on tuon yllä mainitun Täplätupsukkaan isompi serkku. Levinneisyyskarttojen mukaan sen ei pitäisi normaaliolosuhteissa esiintyä näin pohjoisessa ja lännessä.

Naapurit oli löytäny sen joulukuusesta. :D

Se oli kuoriutunu päiväsaikaan kun olin töissä. Harmitti vähän kun huomasin että se oli kuoriutunut, koska kissatkin oli huomannu kun se rapisi purkissa joten ne oli yrittäny "saalistaa" sitä. Sitä oli joka tapauksessa häiritty sen verran että oikean puolen siiven ovat vähän surkastuneita kun ne ei päässyt kehittymään rauhassa..

Heh, ja mulla ei sattunu olla kloroformia kotonakaan joten otin vähän vaimon kynsilakan poistoainetta. Sehän on nykyään suurimmaksi osaksi Etyyliasetaattia (Etikkaeetteriä) jota nuorempana käytin myrkyksi. Kynsilakan poistoaineessa on jotain tuoksuaineitakin joten nyt se Karvajalka tuoksuu kaiken lisäksi hyvältäkin.... :D

Huono kuva mutta kuitenkin..

Vain nimimerkin(profiilin) valinneet, rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa keskustelualueelle

Valitse nimimerkki ->>

Sisäänkirjaudu- >>

Jos sinulla ei vielä ole omaa käyttäjätunnusta niin rekisteröidy tästä.