Keittiöpuutarha - Potager

Keittiöpuutarha - Potager

Kirjoittaja
Viesti
Rapunzel
Rapunzel
Viherpeukalo
Viherpeukalo (222 mainepistettä)Viherpeukalo (222 mainepistettä)Viherpeukalo (222 mainepistettä)Viherpeukalo (222 mainepistettä)Viherpeukalo (222 mainepistettä)Viherpeukalo (222 mainepistettä)Viherpeukalo (222 mainepistettä)Viherpeukalo (222 mainepistettä)Viherpeukalo (222 mainepistettä)

Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Jesjes! Mun uuteen potageriin (s.121) on mietitty koko talvi laatikoiden materiaalia. Kivipohjassa on siis neljä 80 x 200 cm paikkaa valmiina. Mies ei viittis tehdä aina uudestaan (höh;) ja ollaan pyöritelty mm. komposiittilautaa, josta on tarkoitus tehdä potagerin lähistölle terassi. No, työkaverin kanssa juteltiin ja hänellä on tuttu pelti-pate, jolta pyydettiin nyt hinta-arviota kehikoiden tekemisestä, josko olisivatkin jotain metallia. Mä olen ihan intsinä nyt tuosta metallista! Näyttää ruosteisenakin hyvältä ja on vähän erilaista. Onko kellään kokemuksia?
Nuu
Nuu
Puutarhatohtori
Puutarhatohtori  (2,0K mainepistettä)Puutarhatohtori  (2,0K mainepistettä)Puutarhatohtori  (2,0K mainepistettä)Puutarhatohtori  (2,0K mainepistettä)Puutarhatohtori  (2,0K mainepistettä)Puutarhatohtori  (2,0K mainepistettä)Puutarhatohtori  (2,0K mainepistettä)Puutarhatohtori  (2,0K mainepistettä)Puutarhatohtori  (2,0K mainepistettä)

Ryhmä: Valvojat
muffini, minulla on talvivalkosipulit kasvamassa tuollaisessa laatikossa, ja yksikyntiset ja itusilmut omissa laatikoissaan. HYvin toimii, ei mitään ongelmia. Päinvastoin, noiden hoitaminen on hurjasti helpompaa kuin maan tasalla olevan istutuspaikan johon liukertelee juolat sunmuut sinne kuulumattomat.

Asioilla on taipumus järjestyä

Podkayne
Podkayne
Viherpeukalo
Viherpeukalo (218 mainepistettä)Viherpeukalo (218 mainepistettä)Viherpeukalo (218 mainepistettä)Viherpeukalo (218 mainepistettä)Viherpeukalo (218 mainepistettä)Viherpeukalo (218 mainepistettä)Viherpeukalo (218 mainepistettä)Viherpeukalo (218 mainepistettä)Viherpeukalo (218 mainepistettä)

Taas pientä edistystä minun mini-potagerini kanssa. Suoraan sanottuna alkaa jo ottaa päähän, että edistymisvauhti on näin hidas, pitäisi päästä jo kylvämään. Mutta minkäs teet, kun viikonloput on olleet niin buukattuja. Tänä viikonloppuna vihdoin pääsin taas tämän lempipuuhani pariin, mies haki mulle lisää soraa, ja mullat ja lannathan mulla olikin jo.

Nyt on sitten sorakäytävät kutakuinkin ok, ja eka laatikko aseteltu kohdalleen ja täytetty, ei vielä kylvetty:

Huomenna ajattelin kylvää tuohon porkkanat - vihdoin ja viimein!
anita
anita
Multasormi
Multasormi (129 mainepistettä)Multasormi (129 mainepistettä)Multasormi (129 mainepistettä)Multasormi (129 mainepistettä)Multasormi (129 mainepistettä)Multasormi (129 mainepistettä)Multasormi (129 mainepistettä)Multasormi (129 mainepistettä)Multasormi (129 mainepistettä)

Lottiksen potager näyttää kadehdittavan hyvältäSmile
trekooli
trekooli
Uusi jäsen
Uusi jäsen (3 mainepistettä)Uusi jäsen (3 mainepistettä)Uusi jäsen (3 mainepistettä)Uusi jäsen (3 mainepistettä)Uusi jäsen (3 mainepistettä)Uusi jäsen (3 mainepistettä)Uusi jäsen (3 mainepistettä)Uusi jäsen (3 mainepistettä)Uusi jäsen (3 mainepistettä)

Mä olen talvettanut monivuotiset yrtit, jotka ovat kesän ruukuissa, potagerisa. Samoin kasvatan valkkarit potskissa. Ihan hyvin ovat pärjänneet. Lunta kolaan laatikoiden päälle niin pitkään kuin sinne on mahdollista päästä.
muffini
muffini
Uusi jäsen
Uusi jäsen (1 mainepistettä)Uusi jäsen (1 mainepistettä)Uusi jäsen (1 mainepistettä)Uusi jäsen (1 mainepistettä)Uusi jäsen (1 mainepistettä)Uusi jäsen (1 mainepistettä)Uusi jäsen (1 mainepistettä)Uusi jäsen (1 mainepistettä)Uusi jäsen (1 mainepistettä)

No tuohan kuullostaa hyvältä. Toki tuollaista laatikkoa on helpompi hoitaa, eikä rikkaruohot änkeä sinne niin helposti, ja tosiaan, hyvinhän ne on kukatkin pärjänneet kivillä reunustetuissa kohopenkeissään, miksei sitten muutkin kasvit. Kauniita laatikoita teillä!
Lottis
Lottis
Uusi jäsen
Uusi jäsen (45 mainepistettä)Uusi jäsen (45 mainepistettä)Uusi jäsen (45 mainepistettä)Uusi jäsen (45 mainepistettä)Uusi jäsen (45 mainepistettä)Uusi jäsen (45 mainepistettä)Uusi jäsen (45 mainepistettä)Uusi jäsen (45 mainepistettä)Uusi jäsen (45 mainepistettä)

Ryhmä: Jäsenet
Kiitos ihasteluista, tykkään itse myös kovasti. Ja eilen huomasin jo lantun ja punajuurin taimia nousemassa kohti valoa! Jihaa!

Noista metalleista kysyi joku, niin just luin Glorian puutarhalehdestä jutun, ku joku oli tehnyt vaikka mitä romuraudasta. Oli tosi ihanan näköisiä! Eli kivalta ainakin näyttää. Enempää en tiedä.

Ja jos punatiilet murenevat, niin rakennetaan sitten uusi.. ;)
floora
floora
Uusi jäsen
Uusi jäsen (3 mainepistettä)Uusi jäsen (3 mainepistettä)Uusi jäsen (3 mainepistettä)Uusi jäsen (3 mainepistettä)Uusi jäsen (3 mainepistettä)Uusi jäsen (3 mainepistettä)Uusi jäsen (3 mainepistettä)Uusi jäsen (3 mainepistettä)Uusi jäsen (3 mainepistettä)

rapunzel metallisia käyttävät mm briteissä ja sweduissa. Suomi matttimyöhäisenä ei ole vielä herännyt metallin/pellin käyttöön. Itselläkin on vielä mietinnässä että tehdäänkö pellistä vaiko mineriittilevyistä potagerin kasvupenkit. Mineriittiä saisin ilmaiseksi mutta pellistä saisi eri mallisia helpommin.
Hieronymus
Hieronymus
Viherpeukalo
Viherpeukalo (251 mainepistettä)Viherpeukalo (251 mainepistettä)Viherpeukalo (251 mainepistettä)Viherpeukalo (251 mainepistettä)Viherpeukalo (251 mainepistettä)Viherpeukalo (251 mainepistettä)Viherpeukalo (251 mainepistettä)Viherpeukalo (251 mainepistettä)Viherpeukalo (251 mainepistettä)

Mulla on pikkanen ryytimaa tontin laidalla, rajasin sen viimekesänä vanhoilla reikätiilillä ja siihen sitten jotain kivikkokasveja tungin reikiin. Tuntuvat tykkäävän! Takana näkyy mun kesäkurpitsa kehikko, eli se on tehty kattotiilistä, päälle mansikkakangas joka ankkuroitu yhdellä kerroksella kattotiiliä paikoilleen. Tuo kehikko on oikeastaan komposti, se on ihan vaan ruohotuppaita ja kaikenmaaliman moskaa jopa voikukanjuuriakin, mutta parissa vuodessa se muuttuu hyväksi mullaksi ja sitten tyhjennän kehikon ja aloitan alusta. Tänään istutan kurpitsat ulos ja myöhemmin tuota mustaa kangasta ei edes näy.
 Siihen kuten näkyy on perusteilla samanlainen kasvusto kuin allareunassa.

Tuomipihlaja
Tuomipihlaja
Multasormi
Multasormi (125 mainepistettä)Multasormi (125 mainepistettä)Multasormi (125 mainepistettä)Multasormi (125 mainepistettä)Multasormi (125 mainepistettä)Multasormi (125 mainepistettä)Multasormi (125 mainepistettä)Multasormi (125 mainepistettä)Multasormi (125 mainepistettä)

Kaunis ja kiva idea nuo reikätiilet ja kivikkokasvit! Tekis mieli kokeilla kanssa.
GO
GO

Samankaltaiset aiheet

Lukee tätä viestiketjua

Kirjaudu
Existing Account
Email Address:

Salasana:

Valitse foorumi....

Puutarha.net Keskustelut

Hae