Sinivaleunikot

puutarha.net keskustelupalstat: Perennat: Perennat A - Ö: Sinivaleunikot
Lisääjä Sirpuli keskiviikko, 28. maaliskuuta 2001 - klo 18.32:

Minkälaisia kokemuksia teillä on sinivaleunikosta?
Miten saa parhaiten menestymään talven yli?

Lisääjä Katariina keskiviikko, 28. maaliskuuta 2001 - klo 19.08:

Kamalaa tällaista masentavaa kirjoitusta laittaa, mutta olen koettanut kolme kertaa elämäni aikana sinivaleunikkoa kasvattaa ja kerran sain kukkimaan ja meneen yhden talven yli. On mielestäni kamalan kronkeli kasvi.

Täällä on siitä juttua jossain, haulla varmaan löytyisi.

Lisääjä helena torstai, 29. maaliskuuta 2001 - klo 08.21:

Istutin toissa kesänä, eipä näkynyt....

Lisääjä Maria A torstai, 29. maaliskuuta 2001 - klo 11.05:

Minun sinivaleunikkojeni olisi pitänyt kukkia viime kesänä. Eivät kukkineet. Nyt ovat hangen alla, mutta elättelen vielä toiveita niiden suhteen.

Lisääjä ahkeraliisa torstai, 29. maaliskuuta 2001 - klo 12.30:

Minä olen aika ajoin toiveikkaasti yrittänyt sitä kasvattaa, mutta on aina kuollut talvisin. Viime syksynä sain jostain loppuunmyynnistä edullisesti 4 tainta, jotka istutin eri puolille pihaa aivan erilaisiin paikkoihin, saa nähdä talvehtiiko niistäkään yksikään. Vähän epäilyttää jo senkin takia, että istutus jäi turhan myöhään syksyyn, siitähän sinivaleunikko ei pidä.

Lisääjä Henrika torstai, 29. maaliskuuta 2001 - klo 20.10:

Sinivaleunikko ei siedä kosteutta talvella. Hyvin vettä läpäisevä maa ja mielellään jotain kuivia lehtiä päälle. Sillä tavalla on onnistunut hyvin. Valitettavasti sinivaleunikot kuolevat kukinnan jälkeen ellei ole uusia lehtiruusukkeita (oikea termi suomeksi..?) tulossa. Tosin ne saattavat siementää ja tulla sillä tavalla uudestaan jos viihtyvät jotenkuten.

Lisääjä Henrika torstai, 29. maaliskuuta 2001 - klo 20.23:

Sinivaleunikoista puheen ollen niin annapa pari fantastista linkkiä todella kiinnostuneille. Tästä löytyy fantastinen galleria eri Meconopsiksia ja tässä kerrotaan mielettömästä Meconopsis-"seikkailusta". Myöhempi sivu on ruotsiksi, seikkailun takana on routsalainen hiukan erikoinen (olen tavannut) rouva joka on jäämässä eläkkeelle. Hänellä ei ole ollut vaikeuksia sinivaleunikoitten kanssa ;-)

Lisääjä klematis torstai, 29. maaliskuuta 2001 - klo 23.56:

Opiskelukaverini alkoi valmistuttuaan kasvattaa erityisesti Meconopsiksia. Hän myy niitä myös. Asuu Granissa, ihan lähellä jokapäiväistä asiointisuuntaani. Pitäisi käydä tutustumassa. Sen käsityksen olen saanut häneltä, että ei ole ongelmia, jos tietää kasvin vaatimukset.
Kiitos Henrika taas kivoista sivuista!

Lisääjä esikko lauantai, 31. maaliskuuta 2001 - klo 20.19:

No, ostin sinivaleunikon siemeniä viime kesänä ja heittelin ne penkkiin syksyllä "saamaan" kylmäkäsittelyä. Taisipa olla hukkaan heitettyjä siemeniä....

Lisääjä oili lauantai, 31. maaliskuuta 2001 - klo 22.18:

Voi Esikko sinua miten kaltoin olet kohdellut tämän kaunottaren siemeniä joka ei ole muutenkaan niitä helpoimpia

Lisääjä Esikko maanantai, 2. huhtikuuta 2001 - klo 16.59:

Häpeän syvästi tekoani. Lupaan kautta kiven ja kannon etten enää kaltoinkohtele kasveja enkä siemeniä - taikka mörökölli minut vieköön! Nyt vasta olen ensikerran esikasvattanut perennansiemeniä. Valintani oli seuraavat: Koreakärsämö, Ruusunätkelmä, Mirrinminttu, Tulikukka(?) sekä yksvuotisista Koristesalvia, Päivänsini, punainen auringonkukka ja laitan tavallistakin vielä.

Lisääjä fiskars keskiviikko, 4. huhtikuuta 2001 - klo 13.26:

En tiedä, onko muilla samanlaisia kokemuksia ruusunätkelmästä, mutta minulla se jurotti melko pienenä ja vaivaisena pari vuotta kylvöstä. Viime kesänä, kun olin jo ajatellut repiä sen pois, se sitten kasvoi hienosti ja kukki komeasti.

Lisääjä sirpuli keskiviikko, 4. huhtikuuta 2001 - klo 20.44:

Jeeee!!!! Sinivaleunikot selvisi talven yli.
Riemu oli suuri kun tänään huomasin sinivaleunikkojen selvinneen kurjasta talvesta. Pienet karvaiset lehden alut alut alkavat työntyä näkyviin.

Lisääjä matti J keskiviikko, 4. huhtikuuta 2001 - klo 23.42:

...on taarkeaa, etta ei anna Meconopsiksen kukkia
heti ensimmaisena vuonna - eli poistamalla
kukkanuput eka vuonna annat sinivaleunikolle aikaa
asettua aloilleen ja kuten jo edella on mainittu
niin ne eivat pida talvikosteudesta... kesalla on
kuitenkin syyta huolehtia sitta ettei kasvualusta
kuivu... on myos happamanmaan kasveja, joten tasta
on syyta huollehtia! Kaikki valeunikot eivat
suinkaan ole kukinnan jalkeen ku

Lisääjä sirpuli torstai, 5. huhtikuuta 2001 - klo 19.25:

Viime kesänä ei unikot vielä kukkineet, voiko ne tänä kesänä antaa kukkia ja siementää. Kuinka saisi parhaiten sinivaleunikon ja alppikatkeron siemenet itämään.

Lisääjä oili torstai, 5. huhtikuuta 2001 - klo 23.12:

Hieno uutinen Sirpuli. Voin kuvitella ilosi kun pienet karvaiset lehdet huomasit

Lisääjä Primula tiistai, 17. huhtikuuta 2001 - klo 11.37:

Täällä lounaissaaristossa sinivaleunikot ovat talvehtineet hyvin jo monta vuotta. Hankin ensimmäisen taimen kahdeksan vuotta sitten ja tänä kesänä puutarhassani tulee kukkimaan noin 230 kpl sinivaleunikkoa (Meconopsis betonicifolia). Ne ovat kestäneet sekä lumettomat pakkaskaudet että märät talvet. Kukinnan jälkeen jokin kasvi tosin silloin tällöin kuolee. Muuten sinivaleunikko ei ole mitenkään erikoisen vaatelias kasvi kunhan kasvuolosuhteet ovat sopivat: puolivarjoinen tai jopa varjoinen, mieluiten viileä paikka joka kesällä ei kuivu liikaa. Maan tulee olla melko ravinteikas ja vettä läpäisevä (ei savimaa). Kasvi ei välttämättä vaadi hapanta kasvualustaa mutta kukkien väri on silloin parempi.

Lisääjä ahkeraliisa tiistai, 17. huhtikuuta 2001 - klo 12.06:

JEEEE! Ainakin 2 neljästä on hengissä, eli kuivemmalle kohdalle istutetut näyttävät talvehtineen hyvin. Sieltä ne pikkuiset karvakorvat pilkistelivät!

Lisääjä koskint keskiviikko, 18. huhtikuuta 2001 - klo 09.49:

Nyt minäkin kehtaan osallistua tähän keskusteluun! Sinivaleunikkoni on selvinnyt kolmannesta talvestaan, vaikka talvisuojaus unohtui. Alunperin taimia oli neljä, joista kolme kuoli ensimmäisenä talvena suojauksesta huolimatta (vyöhyke 1b). Kunhan vielä saisin tämän sitkeän yksilön kukkimaan niin...

Lisääjä koskint tiistai, 12. kesäkuuta 2001 - klo 11.49:

Jipppiiiih! Nyt sinivaleunikossani on komea nuppu!

Lisääjä ahkeraliisa tiistai, 12. kesäkuuta 2001 - klo 13.10:

Ja mulla ensimmäinen kukkii jo. Vaan onhan komea kukka, tuo sinisen sävy on jotain uskomattoman kaunista!

Lisääjä Primula maanantai, 25. kesäkuuta 2001 - klo 16.49:

Juhannuksena minulla kukki 220 sinivaleunikon tainta ja muutamassa on vielä nuput. Toivotan sinistä kesää teille muillekin.

Lisääjä klematis maanantai, 25. kesäkuuta 2001 - klo 22.34:

Kiitos Primula toivotuksista ja hyvästä kasvuolosuhdekuvauksesta! Sinua on uskominen, kun saat noin ison määrän sinivaleunikoita kukkimaan.
Minua kiinnostaa kyseinen kasvi ja eräs tuttuni kasvattaa niitä myyntiin, mutten ole toistaiseksi rohjennut ottaa sitä itselleni. Syy ei oikeastaan ole pelko oikukkuudesta, josta monet valittavat, vaan väri. Olen nähnyt sitä joissakin perennapenkeissä, mutta vain yhdessä onnistuneesti yhdistettynä muitten kasvien väreihin. Tässä onnistuneessa penkissä oli sinivaleunikon seuraan laitettu valkoisia ja viininpunaisia kasveja. Tosin viininpunainen oli yksivuotinen, eli tupakka. Taustana oli punamultainen aittarakennus.

Lisääjä Huuhkaja sunnuntai, 8. heinäkuuta 2001 - klo 19.03:

Kaikki joilla on kuvia sinivaleunikoista... Voinko käyttää niitä mun kotisivuilla? Varsinkin sirpulilla, ja lissulla on tod. hyviä kuvia. Let me know.

juu...