Miten omenapuu kuuluu leikata?

puutarha.net keskustelupalstat: Omenapuu: Omenapuun leikkaus: Miten omenapuu kuuluu leikata?
Lisääjä Kaupunkilaistyttö torstai, 22. maaliskuuta 2001 - klo 10.50:

Kertoisiko joku kaupukilaistytölle, miten omenapuu leikataan oikeaoppisesti ja tarviiko ns. leikkaushaavoihin laittaa jotain ainetta? Olen menossa viikonoloppuna "mummolaan" jossa on monta n. 50 vanhaa omenapuuta joita ei ole leikattu vuosiin, joten leikkaus olisi todella tarpeen.

Lisääjä M-L torstai, 22. maaliskuuta 2001 - klo 10.58:

Omenapuiden leikkausta on käsitelty paljon, koitappa hakua. Lyhyesti sanaoisin, että leikkaa vain jos on pakko. Vanhoja puita pitää leikata vähitellen, ettei ne riehaannu kasvamaan vesiversoja. Poista nyt alkuun kuivat ja repeilleet oksat, samoin kuin toisia hankaavia oksia voit poistaa. Siinäkin lienee puuhaa enemmän kuin ehditte tehdä. Etsi itsellesi kuvitettu puutarhakirja, ja lue sitä ensi talvi. Jatka sitten vasta leikkuupuuhia.

Lisääjä Humulus torstai, 22. maaliskuuta 2001 - klo 13.15:

Aiheesta on kirjoitetu monta kirjaa, minullakin on pari hyllyssäni. Käy kysymässä lähimmästä kirjastosta.

Lisääjä rentoAK torstai, 22. maaliskuuta 2001 - klo 14.12:

Minulla on omenapuu (nuori), josta pitäisi poistaa kilpalatvat (2kpl). Näin olen kirjoista lukenut, mutta kun seisoo siinä puun vieressä miettimässä mitkä kaksi leikataan pois(koska kaikki kolme on vähän vinkuroita), niin ei ole
helppoa. Ja epäselväksi jäi poistanko 2 kilpalatvaa kokonaan vai voisiko niitä vaan typistää ??

Lisääjä Pikkupiha torstai, 22. maaliskuuta 2001 - klo 14.25:

Kaupunkilaistyttö, napauta tuossa sivun ylälaidassa punaisella olevaa omenapuu-sanaa. Saat esiin otsikoita, joissa puhutaan omenapuun leikkauksesta. Siellä on ihan suoraan otsikko Omenapuun leikkaus (se jälkimmäinen), jossa on paaaaljon neuvoja ja kuviakin.

Lisääjä M-L torstai, 22. maaliskuuta 2001 - klo 14.41:

rentoAK, leikkaa vain kokonaan pois runkoa myöten mikäli ovat jyrkkäkulmaisia. Ja sitten typistät latvan hyvän silmun yläpuolelta. Älä leikkaa heti silmun yläpuolelta, vaan jätä vähän tukitapiksi, jonka lyhennät sitten myöhemmin. Jos latva on hyvin vinkura, leikkaa reilummin. Mutta muista jättää elävä silmu valitsemaasi latvaan. Onko puunalussasi hyviä oksia?

Lisääjä rentoAK torstai, 22. maaliskuuta 2001 - klo 15.35:

Kilpalatvat ovat jyrkkäkulmaisia elikä pois kokonaan. MItä tuo tukitapiksi jättäminen tarkoittaa ? Tuo latvan typistäminen kuulostaa hyvältä,koska se on nyt sellainen pitkä piiska. Mielestäni puussa on hyviä oksan alkuja, ei liian jyrkkiä.

Lisääjä M-L torstai, 22. maaliskuuta 2001 - klo 15.40:

Olen lukenut tuon tukitapin kirjasta ja oletan ja arvaan, että se sen tehtävä on suojata uutta pehmeätä versoa. Uuden verson voi vaikka sitoa siihen. Latvaverso kun lienee alttein tapaturmille, tiedä vaikka mikä tintti tulee ja taittaa pehmeän latvan.

Lisääjä TH torstai, 22. maaliskuuta 2001 - klo 16.14:

Voi myös olla, että jos leikkaa liian läheltä silmua niin saattaa vahingoittaa sitä. Eli tappi kannattaa typistää vasta sitten kun oksa on kasvanut enemmän eikä ole enää vaaraa sen vahingoittumisesta.

Lisääjä miina torstai, 22. maaliskuuta 2001 - klo 16.51:

Voiko nuo vesiversot sitten poistaa seuraavana keväänä vai muodostuuko niistä joku ongelmankaltainen? Omissa puissani on noita pitkiä piiskamaisia oksia, jotka alkavat jopa suoraan paksusta rungosta. Itse en ole leikannut rankasti puita kertaakaan. Voisiko se olla merkki jostain muusta? Tuli mieleen, että voisiko se olla puun yritys uusiutua?

Lisääjä klematis torstai, 22. maaliskuuta 2001 - klo 22.50:

Kyllä se puu nimenomaan hätääntyy kovasta leikkaamisesta ja työntää niitä vesiversoja. Niitä kun rupeaa sitten taas vuorostaan poistamaan, niin se lisää puun haavapintaa aina vaan ja sehän tiedetään, mistä pöpöt sitten iskee. Eli mahdollisimman vähän kannattaa leikellä senkin takia.
Olin juuri tänään leikkaamassa yhden kaverini omenapuut. Vanhat rötisköt, joita puput olivat syöneet pienestä asti. Aivan järkyttävän näköisiä, ristiinkasvaneita oksia ja haljenneita runkoja. Silti leikkasin vain muutaman oksan jokaisesta. Kyllä kaverini oli lievästi pettynyt, eikä millään tahtonut uskoa minua, vaan olisi halunnut siistin puun kertaheitolla.

Lisääjä Pomppu tiistai, 26. maaliskuuta 2002 - klo 10.26:

Pihassamme on joitakin n.45-vuotiaita omenapuita,
joiden lajike on tuntematon/unohtunut. Hyviä ome-
nia ne kuitenkin tuottavat, mutta alkavat olla tiensä päässä (runko juuresta halkeillut). Aivan
juuresta kasvaa oksia, ja toiveikkaana ajattelin,
voisiko niistä kasvattaa samanlaisia omenoita
tuottavan puun. Siis sahaisi vanhan puunrungon poikki ja kasvattelisi "oksasta" uuden. Onko jollakulla tietoa, ovatko näin vanhojen puiden
tyven villioksat samaa lajia?

Lisääjä raisa tiistai, 26. maaliskuuta 2002 - klo 12.15:

Eivät ne yleensä ole jalojuurisia, eivät vanhemmatkaan. Voit kyllä yrittää varttaa tuota oksaa, jos haluat.

Tosin juuresta halkeilleetkin rungot voivat selvitä vielä monta vuotta/vuosikymmenenkin, jos niitä leikkaa oikein, eli sellaiset oksat pois jotka painonsa tai kallistuskulmansa takia voivat repiä puita lisää tai kallistaa koko systeemiä. MUTTA ei missään tapauksessa saa leikata liikaa kerralla. Isot haavat eivät parane ja liika leikkaaminen saa puun kasvattamaan kamalan määrän vesiversoja, jotka vievät voimaa omenien tuottamiselta ja pusikoittavat puun.

Lisääjä Mirka tiistai, 26. maaliskuuta 2002 - klo 13.09:

Jos on tilaa, niin sinuna istuttaisin pari hyvää tainta tulevaisuuden varalle, mutta säilyttäisin puuvanhukset hellässä hoidossa niin pitkään kuin jaksavat. (Raisan vastaukseen lisäisin vielä mahdollisesti lannoituksen).

Lisääjä Marke tiistai, 26. maaliskuuta 2002 - klo 16.26:

Pomppu hei, minäkin mietin jokin aika sitten vanhoja omenapuitani, niiden leikkaamista ja elinikää. Katso kohdasta Omenapuu -lajit, valinta ja siellä "Vanhojen omenapuiden kohtalo". Sain paljon kullanarvoisia ohjeita. Haulla löytyy myös runsaasti aiheesta ja sen sivusta asiaa. Tiesitkö, että Hirvensalmen taimistolla on tunnistamispalvelu omenalajikkeille? Osoite muistaakseni www.omenapuu.com.

Meidän seitsemästä isosta omenapuusta kaikki taitavat olla jostain kohtaa halki. Mutta hyvin ovat kestäneet nyt sellaisinakin jo lähes kolme vuotta meidän asuessamme tätä tonttia. En tiedä tarkalleen, kauanko aikaa ovat kaikkiaan olleet halki. Tosin nyt on lasten suosikki-Huvitus pahasti haljennut, mutta olen päättänyt odottaa kevääseen ja katsoa miten se jaksaa lähteä kasvuun.

Suinpäin en menisi kaatamaan vanhuksia pihalta. Aloittaisin varovasti vanhojen oksien karsimisella. Eli poistaisin kuivat, elottomat oksat pois. Seuraavana vuonna poistaisin esim. hankaavat oksat, sitten lehvästön sisäänpäin kasvaneet oksat jne. Minulle oli tärkeä neuvo leikata ulospäin kasvavan silmun yläpuolelta oksa poikki. Tällöin ohjataan puuta kasvamaan todella ulospäin, missä oksalle riittää sitten valoa.

Vanhan omenapuun leikkaaminen on siis vuosien projekti. Jos kerralla vetää kaiken "häiritsevän" ylimääräisen lehvästön pois, puu alkaa tuottaa vesiversoja ja pian on puusi kuin pääsiäisnoidan luuta. Mutta rohkeasti vaan, harkintaa vielä kerran ennen katkaisua ja sitten vieläkin tarkistus, niin eiköhän se siitä.

Minulle kävi hassusti kahdeksannen puumme kohdalla. Se oli jo kaadettu, mutta kannosta kasvoi verso. Päätin kasvattaa siitä uuden ehdan puun. Viime syksynä totesimme joukolla koko perhe, ettei niin pahoja omenia voi syödä kukaan. Puu sai kaatotuomion. Tänä keväänä olen kuitenkin varttanut sen ja odottelen nyt uutta kasvua. Toivottavasti nyt onnistuu. Jollei, on kai luovutettava.

Lisääjä Pomppu maanantai, 8. huhtikuuta 2002 - klo 00.45:

Kiitos kannanotoistanne vanhan puun uudistamiseksi. Olen itseasiassa hyvinkin säästeliäs leikkaamaan omenapuitamme. Pihalle on istutettu uusia omenapuita, puna- ja keltakanelia,
jotka jo tuottavat omeniakin, mutta maultaan ne eivät valitettavasti vastaa vanhan, maukkaan punakanelin omenia. Siksi ajattelin toiveikkaana sen säilyttämistä. Muita vanhoja puita on mm.kaksi Antonovkaa, Huvitus sekä joku punaviirukas, keltapohjainen, suht. suuri omena. Tänäkeväänä leikkasimme Antonovkasta haljenneen latvaoksan, saa nähdä, miten vesiversot yltyvät kasvamaan. Kevättä kaikille !

Lisääjä Mikaela maanantai, 8. huhtikuuta 2002 - klo 22.50:

Palataan Pomppu syssymmällä asiaan, voisin nääs tahtoa sulta Antonovkan siemeniä!!

Lisääjä kaval tiistai, 9. huhtikuuta 2002 - klo 01.48:

Heitto tähän Mikaela!!

Jos aiot siemenestä saada lähtölajiketta tuskin onnistuu, omenapuu tulee jos itää mutta tulos on lajikkeena tuntematon. Paras keino saada samaa lajiketta on varttaa emopuusta, muita keinoja en tiedä.

Lisääjä Mikaela tiistai, 9. huhtikuuta 2002 - klo 17.43:

Niin kai...Sanotaan vain, että perusrungoksi Suomessa paras olisi mm. Antonovka. No se siitä ajatuksesta sitten!

Lisääjä kaval keskiviikko, 10. huhtikuuta 2002 - klo 10.35:

Ainahan voi yrittää ja katsoa mitä tulee mutta tie on pitkä ja kivinen. En tiedä millä tapaa perusrungot kasvatetaan.
Asiaa voi tiedustella Anssi Krannilalta osoite muistaakseni
http://www.omenapuu.com. (osoite on nyt kirjoitettu muistinvaraisesti tarkistan myöhemmin). Häneltä löytyy taimia, varttamisvälineitä ja myös kasvatusta asiakkaan jaloversoista, sekä paljon muuta tietoa.

Lisääjä Mikaela torstai, 11. huhtikuuta 2002 - klo 22.23:

Olen jostain taimistokirjasta lukenut aiheesta ja siinä suositeltiin tiettyjä lajeja perusrungoksi ja kasvatus tapahtui siemenestä. Mutta kysyn mitä Anssi asiasta tuumaa!!!
Miten neuvoisitte tekemään omenapuun latvan katkaisussa?! Siitäkin olen lukenut, että omenapuun pituuskasvun saa leikkaamalla lopetettua, mutta mitenkähän se oikeaoppisesti sitten tapahtuu. Mikä on se leikkauskohta?

Lisääjä Mirka perjantai, 12. huhtikuuta 2002 - klo 08.12:

Mikaela, minäkin olen jostakin lukenut, että paras harrastelijan perusrunko olisi juuri antonovkan siemenvesa. Rohkea rokan syö!