Lapin orvokki

puutarha.net keskustelupalstat: Kuvagalleria: Lapin orvokki
Lisääjä Jalomarja keskiviikko, 12. syyskuuta 2001 - klo 10.04:

Olen koko kesän ihaillut padassani olevinaan lapin orvokkia. Kuulin nyt kuitenkin ettei se ole sitä. Kukat on keltaiset, alimmainen terälehti huulimainen ja tummanpunaisella pilkutettu. alahuuli on selvästi muita pidempi. Osaako joku kertoa mistä kasvista on kyse; on antajansa tieyojen mukaan kellarissa talvetettuna monivuotinen. Minkälainen on oikea lapin orvokki.

Lisääjä carolina keskiviikko, 12. syyskuuta 2001 - klo 10.28:

Tietämäni mukaan lapin orvokki ja apinankukka ovat sama kasvi.
Aikoinaan anopilla kasvoi etelä-lapissa lapin orvokki pihalla isossa ruukussa ja oli tosi komea.
Omat apinankukkani ovat olleet tasoa "apinankukkia", ovat kyllä jostain kummasta syystä nousseet seuraavana kesänä uudelleen johonkin eri paikkaan, kukkien tosin vähemmän ja vaatimattomammin. Ilmeisesti joskus lisääntyy siementämällä, en ole kyllä tarkoituksellisesti kokeillut.
Oikeasta Lapin Orvokista minulla ei ole hajuakaan.

Lisääjä nemesia keskiviikko, 12. syyskuuta 2001 - klo 13.56:

Jalomarja ota lapinorvokki haulla siellä löytyy keskustelu ja kuvia aiheesta

Lisääjä Jalomarja keskiviikko, 12. syyskuuta 2001 - klo 15.02:

Kiitos Nemesia vinkistä. Kuvat eivät olleet vain kovin selviä, jotta jos jollakulla on parempi kuva niin mielellään.

Lisääjä Hannele keskiviikko, 12. syyskuuta 2001 - klo 16.58:

Oikea lapinorvokki on Viola biflora, apinankukka löytyy hakukoneista nimellä Mimulus.

Lisääjä Virpi keskiviikko, 12. syyskuuta 2001 - klo 21.37:

Katsohan täältä,ei tämäkään kovin hyvä ole,mutta näkee jotain.
http://puutarha.net/kauppa/esittely.asp?tuote=21626

Apinankukka ei ole sama kuin lapinorvokki,vaikka sitä siksi usein sanotaankin.
Itse olen apinankukkani vienyt talveksi kellariin,ja keväällä tuon ylös lämpöiseen ,vaihdan mullat,ja taas se kukkii koko kesän.Sitä on helppo lisätä,pienistä rönsyilevistä juurista,jotka on melkein mullan pinnalla.Toiset saa sen menestymään ulkonakin,mutta ei ole onnistunut täällä nelos vyöhykkeellä.

Lisääjä nemesia keskiviikko, 12. syyskuuta 2001 - klo 22.39:

Niin minunkin lapinorvokkina saamani kukka on jonkin sortin mimulus, jos haulla etsimäni kukka oli samanlainen, niin lehdet oli erilaiset tai päin vastoin, joku risteytys se kuitenkin on.

Lisääjä Jalomarja torstai, 13. syyskuuta 2001 - klo 10.16:

No nyt selvisi minullekin lapinorvokki.Muistan kyllä aikaisemmin katselleeni Lapissa ko kasveja ja ihmettelin kovasti, että eihän tuo mun kasvini ole orvokin lehtiä nähnytkään. Mimulus se on sitten minullakin mutta ei haittaa. Kaunis se on ja koukkii koko kesän.