Paprikan kasvatus sisällä

puutarha.net keskustelupalstat: Hyötykasvipalsta: Paprika, chilipaprika: Paprikan kasvatus sisällä
Lisääjä Miras, tiistai, 20. heinäkuuta 1999 - klo 22.30 tiistai, 20. heinäkuuta 1999 - klo 22.30:

Heippa!
Lueskelin keväällä niitä vanhoja viestejä, jotka olivat siinä vanhassa systeemissä. Löysin sieltä Jounin kesällä -98 kirjoittaman ohjeen paprikan kasvatukseen sisällä.

Nyt paprikani ovat noin puolimetrisiä eivätkä vielä kuki. Olen istuttanut ne 18.4. Onko kenelläkään tietoa, kuinka pitkiksi ne kasvavat ja onko kukkimaan saaminen harvinaista vai onko vielä toivoa?

Olen vastauksista kiitollinen.

Lisääjä tuuli, keskiviikko, 21. heinäkuuta 1999 - klo 09.46 keskiviikko, 21. heinäkuuta 1999 - klo 09.46:

Puolimetrisiä? Lajikkeita on tietysti monia, mutta ne pari lajiketta, joita itse kasvatan, ovat kyllä matalampia. Paprika kasvaa melko hitaasti, mutta pitäisi niiden jo kukkia. Saavatko ne tarpeeksi (=paljon) valoa? Liian vähässä valossa kasvi venyy eikä jaksa kukkia. Paprika tarvitsee myös kunnollisen lannoituksen.

Lisääjä Miras, keskiviikko, 21. heinäkuuta 1999 - klo 19.04 keskiviikko, 21. heinäkuuta 1999 - klo 19.04:

Tämä minun on ihan kaupasta ostetun punaisen paprikan kuivatuista siemenistä kasvatettu.
Valoa ne saavat varmasti tarpeeksi, koska ovat koko ajan ikkunalaudalla.
Lannoitusta en kyllä ole huomannut laisinkaan. :(
Minkäslaista lannoitusta sille pitäisi antaa??

Lisääjä fanfan, keskiviikko, 21. heinäkuuta 1999 - klo 22.03 keskiviikko, 21. heinäkuuta 1999 - klo 22.03:

Hei!
Omat paprikani ovat myöskin alle puolimetrisiä, mutta niissä on jo suuria hedelmiä. Lannoittanut olen pelkällä nokkosvedellä ja ruohokatteella. Oletko varma, että paprikasi ovat sellaista lajiketta, joka tekee siemenestä hedelmän? Kaikki kaupan paprikat nimittäin eivät sitä ole. Itse tilaan siemenet hyötykasviyhdistykseltä ja kylvän ne maaliskuun lopulla.

Lisääjä tuuli, torstai, 22. heinäkuuta 1999 - klo 08.47 torstai, 22. heinäkuuta 1999 - klo 08.47:

Minä olen onnistunut kasvattamaan oikein oivallisia paprikoita "kaupan paprikan" siemenistä. Itävyys oli lähes 100%:nen ja taimet tuuheita ja tummanvihreitä. Lannoituksen suhteen olen vähän suurpiirteinen, kaikki vihannekset saavat kaupasta ostettua luonnonmukaista yleislannoitetta, annokset ovat "ihan vähän", "kohtuullisesti" ja "reippaammin". Paprikalle annan "reippaammin". Miras, kun sanoit että kun paprikasi ovat ikkunalla, ne saavat tarpeeksi valoa, tarkoitat varmastikin, että ikkunasi on valoisa. Millä tahansa ikkunalla paprika ei pärjää. Itselläni on yksi ikkuna, jolla ei pärjää kuin sitkeimmät varjokasvit. Mutta ongelman ydin on sinun paprikoillasi varmastikin lannoituksen puute. Anna niille nyt ensihätään mitä tahansa, mitä kotoa löytyy, ruukkukukkalannoite käy ihan hyvin. Koska paprikasi ovat ruukussa (=multatila on pieni), pitää niitä lannoittaa säännöllisesti esim. kerran viikossa kastelun yhteydessä.

Lisääjä Miras, perjantai, 23. heinäkuuta 1999 - klo 08.41 perjantai, 23. heinäkuuta 1999 - klo 08.41:

Kiitos tuuli, yritän sitä lannoitusta ja toivon sitä satoa.

Lisääjä Miras, tiistai, 17. elokuuta 1999 - klo 09.17 tiistai, 17. elokuuta 1999 - klo 09.17:

Hei!
Nyt olen saanut paprikani kukkimaan. Ne ovat kukkineet jo muutamia päiviä ja olen aina välillä vienyt ruukun ulos päiväksi. Mistä tiedän pölyttyvätkö ne siellä vai näenkö sen sitten vaan mahdollisista hedelmistä?
Siinä Jounin ohjeessa kyllä oli, että niitä voi itse pölyttää sormenpäällä tai sudilla. Onko kellään kokemuksia tästä?
Entä voiko ne huoletta viedä ulos, kun aamuisin ja iltaisin alkaa olla jo melko viileätä?

Lisääjä Lissu, tiistai, 17. elokuuta 1999 - klo 13.33 tiistai, 17. elokuuta 1999 - klo 13.33:

Olen nyt kasvattanut paprikoita kasvihuoneessa, pari taimea on kaupan keltaisesta paprikasta otettuja siemeniä, ja pari taimea on Sweet Chocolate-lajia. No kun en tajunnut että taimet tarttis tukikepin, alkoivat hedelmien painosta kaatuamaan. Otin pari paprikaa sisälle jatkokypsymään (siitä keltaisesta) eli ovat isoja, mutta vihreitä. Mutta muuttuuko ne keltaiseksi sisällä, tai voiko ne syödä jo vihreinä?

Lisääjä tuuli, keskiviikko, 18. elokuuta 1999 - klo 11.39 keskiviikko, 18. elokuuta 1999 - klo 11.39:

Hei Miras! Reippaasti vaan pölyttämään, toimii kyllä. Paprika on kylmänarka, mutta karaistuna kestää melko viileääkin säätä. Ulos en jättäisi enää yöksi, arimmat kasvini avomaalla ovat jo saaneet kylmävioituksia. Muovin alla pärjäävät kunnes tulee kunnon halla. Lissu: olen miettinyt samaa, kypsyykö paprika kasvista irroitettuna. Itse en ole onnistunut siinä, ovat vain nahistuneet. Luulen, että voi syödä vihreänä, eikö kaupan vihreät paprikat ole nimenomaan raakoja?

Lisääjä kav, keskiviikko, 18. elokuuta 1999 - klo 12.53 keskiviikko, 18. elokuuta 1999 - klo 12.53:

Paprikoista!
Vihreät paprikat ovat pääsääntöisesti "raakoja" on olemassa muutamia vaalean vihreitä lajikkeita. Raakana voi syödä, maku on usein miedonpikin ainakin chilipaprikoiden osalla.
Parastahan hedelmistä saa jos ne käyttää heti emokasvista irroittamisen jälkeen (kosteutta haihtuu aina riippumatta säilytys tiloista). Kyllähän paprika kypsyy ainakin jonkin verran mutta se nahistuminen => laatu ei enää kovin hyvä.

Lisääjä Lissu, keskiviikko, 18. elokuuta 1999 - klo 13.14 keskiviikko, 18. elokuuta 1999 - klo 13.14:

Kiitos, niin vähän arvelinkin joskus lukeneeni.