Valkosipuli

puutarha.net keskustelupalstat: Hyötykasvipalsta: Sipulit ja valkosipulit: Valkosipuli
Lisääjä Katja, keskiviikko, 2. kesäkuuta 1999 - klo 15.05 keskiviikko, 2. kesäkuuta 1999 - klo 15.05:

Hei! Ostin vihjeiden perusteella luomuviljeltyjä
valkosipuleita ja nyt olen kylmäkäsitellyt niitä
reilut kaksi viikkoa.Voinko istuttaa ne suureen
kukkaruukkuun harvakseltaan vai pitääkö ne laittaa
ihan peltoon?

Lisääjä Ines, keskiviikko, 2. kesäkuuta 1999 - klo 16.13 keskiviikko, 2. kesäkuuta 1999 - klo 16.13:

Mielestäni voit tehdä miten vaan jos laitat kukkapurkkiin jätä kasvuvaraa ja että purkinpohjassa on reijät etteivät sipulit loju ammeessa,omani olen laittanut peltoon.

Lisääjä V-P Reskola, keskiviikko, 2. kesäkuuta 1999 - klo 16.59 keskiviikko, 2. kesäkuuta 1999 - klo 16.59:

Kannattaa ehdottomasti laittaa suoraan peltoon jo tässä vaiheessa, sipulit lähtevät siellä aivan yhtä nopeasti kasvuun eikä tule istutusstressin aiheuttamia pysähdyksiä kasvussa.
terv. V-P Reskola

Lisääjä Katja, torstai, 3. kesäkuuta 1999 - klo 11.06 torstai, 3. kesäkuuta 1999 - klo 11.06:

Meillä täällä pohjoisessa on vielä hallanvaaraa
varmaan pitkänkin aikaa. Pitäisikö valkosipulit suojata harsolla?
Tv:Katja

Lisääjä V-P Reskola, torstai, 3. kesäkuuta 1999 - klo 14.24 torstai, 3. kesäkuuta 1999 - klo 14.24:

Suurta paleltumisen vaaraa ei käytännössä ole, omilla valkosipulimaillani kovimmat keväthallat jo naatille tulleessa sipulissa ovat olleet jopa -7 asteen luokkaa ja hyvin kasvoivat silti. Harso tuppaa sitä paitsi painamaan naatit maata vasten, mistä kasvi ei erityisesti tykkää.
Terv. V-P Reskola

Lisääjä Katja, sunnuntai, 6. kesäkuuta 1999 - klo 17.43 sunnuntai, 6. kesäkuuta 1999 - klo 17.43:

Istutin nyt valkosipulini.Vaikka satoikaatamalla, sain ne maahan. Eivät ainakaan kärsi kuivuudesta!
Kuinkakauan kestää valkosipulin kasvukausi?
Perunan nostan syyskuussa, voiko valkosipulin ottaa samalla kertaa?

Lisääjä tuija, tiistai, 22. kesäkuuta 1999 - klo 11.25 tiistai, 22. kesäkuuta 1999 - klo 11.25:

Omani kaivan ylös joskus elokuulla (varret alkavat lakastua..se merkkinä ) ja syyskuussa istutan kynnet uudelleen maahan ja keväällä on kasvuunlähtö taattu ja nopeampi kuin kevätistutuksissa.

Lisääjä Minni, keskiviikko, 23. kesäkuuta 1999 - klo 14.29 keskiviikko, 23. kesäkuuta 1999 - klo 14.29:

Hei lisää valkosipuliasiaa. Minä kaivoin viime vuonna valkosipulit ylös syyskuun puolivälissä (samaan aikaan tavallisten sipuleiden kanssa). Kun naapurini (vanha viisas mummo) näki ylös kaivetut valkosipulit, hän sanoi, että ne olisivat saaneet olla maassa ihan yöpakkasiin asti (olisivat kasvaneet isommiksi). Tänä vuonna aion antaa niiden kasvaa isoiksi. Uudet valkosipulin kynnet istutan myös vasta myöhään syksyllä, vähän ennen pakkasia. Asumme II-vyöhykkeellä.
Terv. Minni

Lisääjä Katja, keskiviikko, 23. kesäkuuta 1999 - klo 17.08 keskiviikko, 23. kesäkuuta 1999 - klo 17.08:

No minulla ei onnistu se syysistutus, koska olen
vuokramailla ja minun pitää ottaa perunani sun
muut ylös syyskuun puoliväliin mennessä.
Menestyvätkö sipulit, jos istutan ne syksyllä
suureen ruukkuun ja jätän ulos pihalle.Vai onko vain epä-
toivoisen viimeisiä yrityksiä?

Lisääjä Minni, torstai, 24. kesäkuuta 1999 - klo 09.33 torstai, 24. kesäkuuta 1999 - klo 09.33:

Katjalle!

Turha vaipua epätoivoon, vaikka oletkin vuokramaalla.
Istuta sinä valkosipulun kynnet heti toukokuun alkupuolella, kun maa on sulanut. Ehdit kyllä saada ihan kunnon sadon syyskuun puoliväliin mennessä. Itsekin istutin aluksi valkosipulit maahan vasta keväällä ja sain satoa ihan kivasti.

Voi olla, että suureen ruukkuun istutetut paleltuvat...en tosin tiedä, mutta niin voi kovana talvena käydä ja ainakin kasvu hidastuu huomattavasti siinä vaiheessa, kun siirrät taimet keväällä maahan, niin että hyöty voi olla hyvin minimaalinen.

Terv. Minni

Lisääjä Hannu, tiistai, 29. kesäkuuta 1999 - klo 12.58 tiistai, 29. kesäkuuta 1999 - klo 12.58:

Istutin viime syksynä valkosipulia sekä suoraan maahan (hyvin lömpöiseen paikkaan eteläseinustalle) että suureen ruukkuun. Maahan laitetut kasvaahonottavat, ruukussa olleet löytyivät kaivauksissa mädäntyneinä, siis ilmeisen paleltuneina. Syysistutus kasvaa aivan eri tahdissa kuin nyttemmin keväällä istutetut.

Lisääjä Katja, sunnuntai, 4. heinäkuuta 1999 - klo 13.50 sunnuntai, 4. heinäkuuta 1999 - klo 13.50:

Lähes kaikki valkosipulini ovat nyt kasvaneet noin
15 senttisiksi.Varsikin on ihan tukeva.Rikkaruohot ovat vain pieni ns. ongelma, niitä tulee aivan hirvittävästa. Alussa en edes erottanut sipulin vartta rikkaruohosta, nyt sen jo huomaa. Onko mitään muuta keinoa hävittää rikkikset kuin nyppiä joka toinen päivä?
Tv: Katja

Lisääjä tuuli, maanantai, 5. heinäkuuta 1999 - klo 08.23 maanantai, 5. heinäkuuta 1999 - klo 08.23:

Tuhti kate. Säilyttää myös kosteuden maassa.

Lisääjä Nanna, maanantai, 5. heinäkuuta 1999 - klo 17.33 maanantai, 5. heinäkuuta 1999 - klo 17.33:

Naulan kantaan. Lue, Katja, myös Puutarhapalstan keskustelu nimeltä "Kateviljelystä", niin saat innoittunutta tietoa siitä, mitä muuta hyötyä ja helpotusta kate voi tuoda kasvimaasi hoitoon.

Lisääjä lesa, maanantai, 19. heinäkuuta 1999 - klo 01.01 maanantai, 19. heinäkuuta 1999 - klo 01.01:

Etelän kuivuus ei ole koskettanut meitä täällä pohjoisessa, mutta jokin on, koska kaikki talvivalkosipulini, jotka ovat kasvaneet hyvin ruohokatteessa, alkavat kukkimaan. Mitä teen? Missä vika?

Lisääjä vpreskola, maanantai, 19. heinäkuuta 1999 - klo 09.51 maanantai, 19. heinäkuuta 1999 - klo 09.51:

Valkosipulilla kukkiminen ei ole niin vaarallista kuin muilla sipuleilla, useimmissa tapauksissa sato on yhtä suuri ja käyttökelpoinen kuin kukkimattomillakin. Etenkin helmivalkosipuli kasvattaa jokseenkin aina kukkavarren. Helmivalkosipulissahan kynnet kasvavat yhteen kerrokseen ytimen ympärille (samaan tapaan kuin appelsiinin lohkot) eivätkä spiraaliin kuten tavallisessa valkosipulissa.

Lisääjä John keskiviikko, 23. elokuuta 2000 - klo 20.25:

Valkosipuli satoni on varsin hyvä. Onko jollain lukijalla hyvää neuvoa kuinka sipulit parhaiten kuivatetaan jotta ne säilyisi hyvin yli talven.
Saunassani en voi niin suurta määrää kuivattaa, ne ovat nyt katoksen alla ulkona.
Olen kuullut, että kun sipuli on kuiva sen voi säilöä vaikka jääkaapissa.

Lisääjä Samppa keskiviikko, 23. elokuuta 2000 - klo 23.05:

Valkosipulin kuivaan samalla tavalla kuin tavallisenkin sipulin. Ensin "ulkokuivaus", ei kuitenkaan sateessa, sitten sisälle. Kuivauspaikka on keittiössä jääkaappin päällinen, missä ne saavat olla kunnes käytetään.
En säilyttäisi valkosipulia jääkaapissa, jos sitä ei lähiaikoina käyttäisi. Säilytys jääkappissa = kylmäkäsittely ja sipuli valmistautuu uuteen kasvukauteen. Hyvin "tuleentunut" ja kuivattu valkosipuli säilyy kuivassa huonelämpötilassa hyvin seuraavaan satokauteen. Kesken kasvun pois otettu valkosipuli on syytä käyttää tuoreena. Näin meillä, kertokoot muut omia konstejaan!

Lisääjä valokki torstai, 24. elokuuta 2000 - klo 19.35:

Entä koska nostetaan kotimainen talvivalkosipuli, -99 syksyllä istutettu, joka on aina vain vihreävartinen. Osa sadosta menee letitettäväksi ja osa uudelleen istutukseen.

Lisääjä John torstai, 24. elokuuta 2000 - klo 20.11:

Kiitos neuvoista Samppa. Satoni on tänä vuonna 400 sipulia joten pitää löytää lämmin paikka.
Mahdollisesti korjasin liian myöhään koska osassa sipuleista oli jo kynnet alkanut aukeamaan - viittaako tämä siihen. Laji on Alexandra. Olen myös miettinyt miksi osa sipuleista on valkoisia ja osassa on melko punertava kuori.

Lisääjä Samppa torstai, 24. elokuuta 2000 - klo 22.44:

Valokinkin kannattaas jo kurkistaa onko sipuleissa kokoa ja onko kynnet jo muodostuneet, jos on niin nostotöihin vain. Ei kannata odottaa, että varret kokonaan ruskettuu. Omat viimesyksynä (lokakuussa) istutetut sipulit otin viikko sitten pois. Sipulit kohtuullisen kokoisia ja varret puolitoistametrisiä ja päissä suuret "itusilmupallerot". Lajikkeen nimeä en tiedä, mutta hyvältä vaikuttaa ja on helppohoitoinen.
Keväällä istutettu sipuli kasvaa vielä täyttä päätä, olin vähän laiska, olisi pitänyt kastella alussa enemmän tai olisi pitänyt kunnolla esi-idättää sipulit!
Olen ihmetellyt itsekin joidenkin sipulien erikoisen punertavaa väriä. Olisiko se jonkin hometaudin aiheuttama, vai?

Lisääjä valokki torstai, 24. elokuuta 2000 - klo 23.53:

Samppaa kiitän tiedoista. Viikonloppuhommia. Varret ovat isot. Syyskuun lopulla -99 istutin eka kerran talveksi, Aleksandraa. Vain yhteen olen jättänyt kukinnon. Satanut on hyvin, nyt ei kuivuus juuri ole haitannut.
Edellisen vuoden keväällä istutetusta ilmeisesti eri lajikkeen sadosta osan istutin viime syksyllä, varret pienemmät. Tuon ensimmäisen -99 "sadon" pesin ja kuivattelin vähän aikaa pihalla, varmaan vähän sisälläkin, letitin keittiöön roikkumaan. Olivat niin pieniä, että jäivät vain tyylikkääksi koristeeksi oman pihan tuotannosta, laiskan pihan. Nyt odotan juhlavampaa näkyä.

Lisääjä Samppa perjantai, 25. elokuuta 2000 - klo 09.10:

Tekeekö "Aleksandra" joka varteen kukinnon? Oletko huomannut sipulin koossa eroa, kun leikkaa kukkavarren pois tai antaa sen kasvaa? Itse olen saanut suurimmat sipulit juuri kukkavarrellisista sipuleista ja itusipulit kaupanpäälle, joista jo 2 - 3 vuodessa tulee mahtavia uusia sipuleita. Kukkavartisistakin saa nättejä kimppuja keittiön seinälle!

Lisääjä valokki perjantai, 25. elokuuta 2000 - klo 16.03:

Vielä ootan sitä viikonoppua, joten kukkavarsi-sipulikoko-vertailuja en pysty vielä kertomaan. Kyllä jokaiseen tuli mielestäni kukinto, enkä niitä juhlallisemmin leikellyt. Napsaisin pään poikki vaan, ja yhden jätin vertailun vuoksi.
Väristä puheenollen, ne pari alkusipulia syksyllä -99 olivat oudon lilahtavia, Prisman puutarhamyynnistä ostettuja. Yllätyin minäkin nähtyäni värin, mutta arvelin, että sellaisia ne nyt sitten ovat, kun on oikein kotimainen talvilaji. Mielenkiintoista kuultavaa oli kukkavarsitarinasi. Istutatko ne itusipulit aivan normaalisti taas maahan?

Lisääjä Samppa perjantai, 25. elokuuta 2000 - klo 21.52:

Tänä keväänä kasvamaan laitetuista itusipuleista (ovat viimevuotisista kukkavarsista, talven sisällä olleita) on kasvanut sellaisia pikkulillin paksuisia, vähän ohuen purjon näköisiä sipuleita, jotka vain siirrän sysksyllä (siirsin jo) uuteen kasvupaikkaan hiukan harvempaan. Siis ei kuivata, kun siinä ei ole mitään kuivattavaa sipulia, pelkkää vartta vain! Kasvuolosuhteista johtuen itusipuli on voinut kehittyä pikkusipuliksi ja varsi on jo kuihtunut, sen voi kaiken järjen mukaan myös jättää maahan tai siirtää uuteen paikkaan. Jos vanhat merkit paikkanasa pitää, niin seuraavana kesänä jokaisesta on kasvanut sellainen 2-4 kynttä sisältävä oikea valkosipuli. Ja kun niistä laittaa kynnet syys-lokakuussa taas maahan saa jo melkoisen sadon.
Itselläni on juuri tuo kolmas vuosi nyt menossa ja suurin sipulini painoi n. 80g.
Jos tuo menetelmä ja sipulilajike osoittautuu hyväksi, heivaan nuo kaikki "maatiaislajikkeet" pois ja siirryn tähän uuteen!

Lisääjä Samppa lauantai, 26. elokuuta 2000 - klo 10.30:

Ruotsalainen Åke Truedsson on kijoittanut vihkosen (12 kpl A4) valkosipulista, lajikkeista, viljelystä, taudeista ym. Sen kannattaisi plarata läpi. Eri lajikkeilla on oma viljelyhistoriansa. Erikoisen huolestunut oli kasvitaudeissta, viruksista ja homeista! Suomessa olosuhteet on tietenkin erilaiset kuin Ruotsissa Malmön korkeudella, mutta hyviä vinkkejä siitä saaa!

Lisääjä valokki lauantai, 26. elokuuta 2000 - klo 11.49:

Pieniä ovat valkosipulini joulusipuleiksi! Kukkavarrellinen Alexandra on kieltämättä koenostoista suurin, 4-5 cm halk., mutta myös "kypsin". Kynnet erottuvat hyvin, vähän irtoamassakin. Punaista väriä kuoressa. Muut sipulit ovat pienempiä eivätkä kynnet erotu kunnolla. Mielestäni kaikissa on kynsiä vähän.
Ennen vanhaan muistan maalla, että ainakin juurekset kasvoivat kokoa nimenomaan syksyllä. Eikö sipuli kasva niin kauan kun naatti on vihreä? Miksi nostaa vielä?
Peti ei varmasti ollut paras mahdollinen. Syksyllä aion hakea hevosenlantaa. Onko se hyvää valkosipulille?
Se toinen, valkoinen lajike, on vieläkin pienempää, tosin huonommassa maassakin.
Tarkistin vuoden vanhaa "koristelettiäni", ihan kovaa tavaraa edelleen, vaikka pientä, niin kuin kerroin.
P.S. Sudenkorento lensi heti mukaan naattipesulle ja omi valkosipulinvarren omakseen.

Lisääjä Samppa lauantai, 26. elokuuta 2000 - klo 16.38:

Valokin Aleksandrat tuntuisivat olevan kovasti jo korjuukunnossa. Tuo ruotsalainen suosittelee valkosipulille kohopenkkiä, jossa vesi ei makaa talvella (mätänee). Hyvin kalkittu multamaa, kalia, fosforia ym., mutta tuoreen hevosenlannan käyttöä sipuleita istutettaessa ei suositella tautivaaran takia. Hevosenlanta kompostin kautta yleensäkin!
Monissa valkosipulilajikkeissa on ominaista valko-violetti kuoren väri, mikä sitten kuivattaessa vaalenee.

Lisääjä valokki sunnuntai, 27. elokuuta 2000 - klo 11.02:

Kalia ja fosforia, alkoi jotenkin kuullostaa tutulta, siis kivennäisaineita. Tiedätkö Samppa tai joku muu, miten sitä yksinkertaisin luontevin konstein lisätään maahan? Entä ostolannoitesuositus?
Nostetaan valkosipulit sitten, koska käsky käy. Isoimman kynnet pistän maahan uudelleen. Paikkaa pitäisi varmaan vaihtaa? ja siemenet sisälle talveksi. Ehkä uutta kotimaista talvikantaakin voisi metsästää.
Minäkin uskon, että jos ja jahka löydän oikean opin valkosipulin kasvatukseen, muu kasvatus jää taustalle. On se niin paljon arvokasta tavaraa.

Lisääjä saaristolainen tiistai, 5. syyskuuta 2000 - klo 07.32:

Onko kellään tietoa mitä varten ostamani suurikyntisen (kynsiä noin kymmenkunta) valkosipulin kynsistä kasvaneet valkosipulit olivat kynnetömiä eli siitä tuli suuri valkosipuli, mutta kuoriessani sitä ei kynsiä löytynyt ollenkaan ?

Lisääjä ulla tiistai, 5. syyskuuta 2000 - klo 07.50:

Hei Valokki,

olen kylvänyt oman valkosipulini (sitä jäykkävartista venäläistä) siemenet samantien syksyllä ulos = itävät samantien tai sitten keväällä. Käsittääkseni niillekin kylmäkäsittely tekee hyvää. Varret talvehtivat mainiosti.

Tämä venäläinen on helppo viljeltävä; syksyllä maahan, suurimmat sipulit ovat nyrkin kokoisia. Ongelmani on varastointi; sipulit kertakaikkiaan kuivuvat alkutalvesta. Varret ovat niin jäykät ettei niitä letitä.

Kokeeksi laitoin tänä keväänä marketista ostettua kotimaista = esikasvatettu selvästi suurempaa. Varret letitettävät eli saas nähdä josko keittiön seinällä säilyisi. Taidan kokeeksi laittaa muutaman kynnen syksyllä ulos; tulos on parempi jos pääsevät heti keväällä kasvamaan.

Toinen kokeilu on Siemen Oy:stä hankittu Heikkilän kanta = vielä nostamatta mutta varret ainakin selvästi hentoisemmat kuin kahdella muulla.

Paikkaa kannattaa vaihtaa. Omani olen lannoittanut istutusvaiheessa (syksy/kevät) kompostilla = reilusti istutusvakoon. Kesän mittaan saatan heitellä vielä kanankakkaa.

Lisääjä oili tiistai, 5. syyskuuta 2000 - klo 12.01:

Valkosipuli tarvii nimenomaan kylmäkäsittelyn ja kynnet on todellakin hyvä istuttaa syksyllä ja painaa reilusti syvälle. Näin ne pääsee jo syksyllä juurtumaan ja kasvaa heti keväästä saaden pidemmän kasvukauden jonka se vaatii.
Lanoitus on sama kun muillekin sipuleille alkalinen maa.
Sen kavupaikka on hyvä vaihtaa ainakin 1 kerta 3 vuoteen maan saastumisen vuoksi. Mikä on se sairaus joka iskee en teidä mutta jos maa pääsee tästä saastumaan ei siinä voi kasvattaa mitään muutakaan syötäviä vihanneksia silloin

Lisääjä margit tiistai, 5. syyskuuta 2000 - klo 19.21:

tässäpä tulee lyhykäisesti valkosipulin kasvatusohjeet, kun ne on vaikea hahmottaa viesteistä. Olen viljellyt talvivalkosipulia 5 vuotta ja aina vaan koko paranee.Talvivalkosipuli on tosi helppo viljellä Ostin ne isoäidin kasveista ja hyvin on kasvaneet. Lajiketta en tiedä. Eli kaiva 20-30 cm syvä vako, jonka pohjalle reilusti sontaa;lampaan, hevosen, kanan. Näiden päälle laita vähän multaaettei kynnet ole ihan sonnassa kiinni. Sitten erottele kynnet ja laita maahan syys-lokakuussa n. 20 cm välein. Sitten maata päälle 15 cm. Kesällä lannoita tai laita ruohosilppua. Elokuussa kun lehdet alkaa putoilla puista, nosta valkosipulit. Pese ne ja laita kuivumaan sisälle lettiin niin että vartta on reilusti. Säilytä seinällä huoneenlämmössä. Itusilmuista saat lisäysmateriaalia, kun laitat ne maahan syksyllä, nostat seuraavana syksynä kynnet ja kuivatat ja taas maahan. Helpompaa kasvia ei ole. Vaihda paikkaa n3 vuoden välein.

Lisääjä valokki tiistai, 5. syyskuuta 2000 - klo 19.42:

Siinä se näämmä oli. Taiturilta monta ohjetta. Minä tein tuntemattomasta lajikkeestani "siemenistutuskokeen". Syksyllä maahan tökätyistä siemenistä ei keväällä ollut hajuakaan.
Minkä kokoisia mahtavat mötiskäsi jo olla, nyrkin? Kasvavatko saman sipulin "jälkeläiset" vuosi vuodelta suuremmiksi ja runsaskyntisemmiksi.
Tuo lantakooste...kuinka vanhaa se on, entä tuhka?
Minä innostuin valkosipuliasiasta FST:n puutarhaohjelman myötä. Mutta ensimmäisten kotimaisten siemensipuleiden saaminen oli tosi metsästämistä. Se ostettiin, mikä ainoa löydettiin.

Lisääjä miina lauantai, 16. syyskuuta 2000 - klo 09.02:

Myisikö joku minulle muutaman talvivalkosipulin? Ja mihin hintaan???

Lisääjä ulla maanantai, 18. syyskuuta 2000 - klo 07.17:

Anna Miina sähköpostiosoitteesi jos se venäläinen kelpaa (tosi satoisa, jäykkävartinen, minulla ollut varastointiongelmia; joillakin kuulemma säilyy varastossa kevääseen saakka..)

Lisääjä valokki maanantai, 18. syyskuuta 2000 - klo 11.12:

Venäläinen valkosipuli kiinnostaa. Voisitko ottaa yhteyttä ketoesikko@hotmail.com. Itselläni ei ole järkevää valkosipulia annettavaksi. On vielä niin alkuvaiheessa "tuotanto".

Lisääjä valokki maanantai, 18. syyskuuta 2000 - klo 11.43:

Ulla! korjaus. Yhteysosoite on ketoasteri@hotmail.com.

Lisääjä miina maanantai, 18. syyskuuta 2000 - klo 15.56:

Tähän osoitteeseen odotan innolla postia: miinakristiina@hotmail.com

Lisääjä miina maanantai, 18. syyskuuta 2000 - klo 16.00:

Mieheni tekee muutan todella maukkaita marinoituja valkosipulinkynsiä. Ne tehdään näin: kuoritan kynnet ja laitetaan lasipurkkiin. päälle lorautetaan pikkuisen omenaviinietikkaa tai etikkaa, öljyä, ketsuppia, hunajaa, mausteita, mm. pippuria, cayennepippuria (vähän vain!) pikkuisen suolaa, grillimaustetta, pitsamaustetta. Purkki unohdetaan kuukaudeksi (tai niin pitkäksi aikaa, että kynnet ovat kuultavia) jääkaappiin. Nam!!!

Lisääjä valokki torstai, 21. syyskuuta 2000 - klo 16.57:

Ullalle ruhtinaallinen kiitos venäläisestä valkosipulista. Punertaa niin kuin Alexandrakin. Onkohan samaa. Jo aiemmin istutettujan alle panin kanankakkapussin loput, kun ei muuta p:tä ole. Olikohan hommassa itua.

Lisääjä ulla perjantai, 22. syyskuuta 2000 - klo 07.27:

Ei kiittämistä, toivotan herkkuhetkiä valkosipulin parissa....

Tarkkaa lajinimeä en tälle sipulille tiedä. Venäläiseksi olen sen päätellyt tuntomerkkien perusteella = varret paksut ja jäykät. Varret kasvavat myös metrin korkuisiksi.

Satoa olen aina saanut, osa sipuleista kasvaa tosi muhkeiksi ja osa saattaa jäädä pienemmäksi.
Ainoa uhka on talvimärkyys = jos penkin päälle jää seisovaa vettä niin istukas todennäköisesti mätänee.

Lisääjä miina perjantai, 22. syyskuuta 2000 - klo 12.15:

Kiitos Ulla, niistä sipuleista. Eikun istutushommiin...

Lisääjä polo96 tiistai, 10. lokakuuta 2000 - klo 13.30:

Valkosipulini ovat kuivuneet ja odottavat vain letitystä. Mikä lienee oikea tapa letittää. Voisiko joku ystävällinen sielu neuvoa minua miten homma hoidetaan.
Valkosipulini on Piikkiön Harvaluodolta lähtöisin ja menestyy erinomaisesti pääkaupunkiseudulla.

Lisääjä Myrtti keskiviikko, 11. lokakuuta 2000 - klo 08.07:

Hei! Letitin valkosipulini samaan tyyliin kuin lapsena tehtiin voikukkaseppeleitä. Oikeaoppisuudesta en tiedä, olen näissä asioissa täysi amatööri.

Lisääjä nelli maanantai, 20. elokuuta 2001 - klo 18.42:

No niin, nyt alkaa sitten varmaan valkosipulin nostoaika. Minulla lienee kolmea lajiketta.
Aleksandrat kukkivat ja kuori on osittain kukinnossa auennut. Ullalta saatu venäläinen muistuttaa kovasti Aleksandraa. Lienee samaa?
Pari näitä venäläisiä nostin ylös. Kynsi on ehkä 7-kertainen kaupan valkosipuliin verrattuna. Kynsiä oli tosin vähemmän.

Jos venäläinen on huonosti säilyvää talvella... Onko joku tutustunut vaikkapa hapattamalla tehtyyn valkosipuliin. Kantsisko pakastaa valkosipulia vaikka surveena? Ehkä se ei säily öljypitoisuutensa vuoksi pakasteessakaan.
Tai olisiko konekuivaaminen mielekästä?

Lisääjä helena maanantai, 27. elokuuta 2001 - klo 09.29:

Jostain syystä viime syksynä istutetut kynnet tekivät tosi mitättömät sipulit, sellaiset peukalonpään kokoiset. Laitoin koko napsun takaisin maahan ja odotan ensisyksyä....

Lisääjä Kurpitsa torstai, 4. huhtikuuta 2002 - klo 10.31:

Tökkäsin valkosipulinkynnet eilen multaan ja vein ne kellariin. Jos nyt alkaisi valkosipulikeskustelu.

Lisääjä Mikaela torstai, 4. huhtikuuta 2002 - klo 19.26:

Mulla on keittiön pöydällä lautasella valkosipulin kynsiä ja siitä on ihana napsia varsia leivän päälle ja salaattiin!!!NJAM!