Mitä mieltä kasvihuoneista

puutarha.net keskustelupalstat: Kasvihuone: Mitä mieltä kasvihuoneista
Lisääjä pirkyt, keskiviikko, 27. lokakuuta 1999 - klo 08.27 keskiviikko, 27. lokakuuta 1999 - klo 09.27:

Mitä mieltä olette kasvihuoneista? Suhtaudun nähkääs vähän epäluuloisesti taitoihini kasvihuoneviljelijänä, kun muutenkin sisällä kasvatettavat tahtovat minulla kärsiä. Sellaisia asioita esim. tuli mieleeni, että mitä sitten, kun tulee tuholaisia, kastelut, tuuletukset ja mitä niitä vielä onkaan, teettääkö kaikki tämä hirveästi työtä?
SeijaHoo, miksi teillä ei ole enää kasvihuonetta?

Nimimerkki "utelias laiskiainen"

Lisääjä M-L, keskiviikko, 27. lokakuuta 1999 - klo 09.20 keskiviikko, 27. lokakuuta 1999 - klo 10.20:

Kastella täytyy kuumalla päivittäin (vesi pitää tulla letkusta huoneeseen asti, jos on laiska ihminen), mutta jos ostaa puhtaan kasvupohjan säkissä, rikkaruohoja ei ole. Jos on automaattisesti avautuvat luukut (perustuu nesteen laajenemiseen lämmön noustessa) tuuletus hoituu. Tietysti jos haluaa siivon huoneen, täytyy kasveja sitoa, varkaita nyppiä ym. Vaikka ulkonäöllä ei olisikaan väliä, kasvustoa pitää pitää silmällä, sillä tiuhaan umpeenkasvaneeseen voi tulla tauteja.

Oma kasvihuoneeni on joka kesä umpeenkasvanut kaaos, mutta onneksi se hieman syrjässä katseilta. Se on puutteistaan (muovihuone kun on) huolimatta erinomainen taimien esikasvatukseen, kevään salaatintuotantoon ja kesällä saa supermaukkaita tomaatteja, paprikoita ja basilikaa kasvaa aina. Ja aina jotakin hullua hyödytöntä, niinkuin tänä vuonna espanjan koisoja, ja ulos istuttamatta jääneitä tsinnioita ja päivikkejä. Tauteja ja tuholaisia ei pahemmin ole ollut, mutta laiskuuteni vuoksi halkeilleita tomaatteja ja karvaita kurkkuja joskus.
Kyll' se vaa must niin palj mukava värkki on!

Lisääjä ulla, keskiviikko, 27. lokakuuta 1999 - klo 09.34 keskiviikko, 27. lokakuuta 1999 - klo 10.34:

Kyllä kasvihuone työllistää ihan niinkuin M-L sanoi ja sitookin siinä mielessä että sitä ei voi jättää yksikseen useiksi päiviksi mikäli kastelua ei järjestä.

Minulle on myös automaattiluukut riittäneet tuuletukseen (siksi painotankin niiden hyötyä). Kuumina päivinä avaamme kasvihuoneen oven (= aamuisin ennen töihinlähtöä mieheni juoksee avaamaan sen mikäli näyttää tulevan kuuma päivä).

Tauteja ja tuholaisia ei minulla ole ollut (kop kop puuta) eli kasvualustan osittainen vaihto taitaa auttaa siinä asiassa. Taimet kasvatan pääosin itse eli niissäkään ei puutarhan pöpöt pääse meille.

Investointia kannattaa tosiaan miettiä; mikäli tämä ei tunnu "omalta jutulta" ei kasvihuonetta kannata ostaa tyhjänpantiksi.

Ja jos murreilmaisut sallitaan niin meikäläisittäin "mä diggaan sitä tosi lujaa, se on haadi juttu"

Lisääjä SeijaHoo, keskiviikko, 27. lokakuuta 1999 - klo 10.21 keskiviikko, 27. lokakuuta 1999 - klo 11.21:

Pieni harrastelijan kasvihuone on eri asia kuin kauppapuutarha. Syy miksi minulla ei ole enää kauppapuutarhaa: katsoin että se tuottaa liian vähän työmäärään nähden. Olen edelleen liikkeenharjoittaja, toimialaamme muutettiin siten että jätettiin kannattavampia osioita.
Tällä ei ole juuri tekemistä diggaamisten kanssa.

Lisääjä heli, keskiviikko, 27. lokakuuta 1999 - klo 13.45 keskiviikko, 27. lokakuuta 1999 - klo 14.45:

Tämä ei liity mitenkään kasvihuoneisiin, mutta on mukava tietää, että en ole ainut, johon laiskuus iskee ajoittain ja aika useinkin. Keväällä minut valtaa valtava into kasvattaa taimia. Ensin ostan pussikaupalla siemeniä, joista osa jää kokonaan kylvämättä. Sitten kasvatan taimia niin paljon kuin ikkunalaudoille sopii ja tuskailen, kun ne eivät lopulta mahdu mihinkään (kun ei ole sitä kasvihuonetta). Osa taimista jää kitukasvuisiksi, kun tila loppuu. Lopulta niistä hyvistä taimistakin jää osa istuttamatta avomaalle, koska en viitsi raivata niille tilaa.

Meillä on ollut joskus muovinen kasvihuone, mutta tuuli sen repi irti ja pyöritteli maantien ojaan. Kasvihuoneessa kasvatettiin tomaatteja ja mies hoiti kastelun, minun hoidossani tomaatit olisivatkin varmaan kuolleet.

Minulla on monta vuotta ollut suunnitelmissa kasvihuoneen rakentaminen vanhoista ikkunoista. Kustannuksia siitä ei tulisi juuri ollenkaan, koska ne ikkunat jäivät talon remontista. Kunpa saisin vain miehen innostumaan asiasta, itse en osaa nikkaroida.

Lisääjä kamomilla, keskiviikko, 27. lokakuuta 1999 - klo 14.13 keskiviikko, 27. lokakuuta 1999 - klo 15.13:

Itselläni on vanhoista ikkunaruuduista rakennettu kasvihuone, se on todella kaunis.
Sen lisäksi, että käytän sitä varsinaiseen tarkoitukseen, siitä on muodostunut huvimaja, jossa pidetään sadetta, säilytetään puutarhatyökaluja, koristellaan kynttilöillä ym.
Siellä on hyvä kasvattaa taimia vaikka koko kesän, istuttamisella ei ole niin kiire, viimeiset monivuotiset taimet istutin ulos loppukesällä.
Taimien karaisemiseen ulos se on myös verraton, ensin vain vähän ovea raolleen, myöhemmin ulkoseinustalle ja siitä sitten penkkiin.
Aion vielä laajentaa käyttöä kukkiviin kukkiin, olisivat varmasti soman näköisiä.
Voisit vedota rakennusurakassa siihen huvimajaan...

Lisääjä Kesäkukka, keskiviikko, 27. lokakuuta 1999 - klo 15.46 keskiviikko, 27. lokakuuta 1999 - klo 16.46:

Pirkyt, kun tuolla yhdellä aihealueella kerroit intohimosta tomaatteihin ja tästä Aarteen halusta rakentaa Sinulle kasvihuone, päätin jossakin vaiheessa antaa vinkin hyvästä tomaattilajikkeesta. Se on Sweet F1 Cherry-niminen minitomaatti. Kun niiden antaa kypsyä rauhassa, niin maku on sitä parhainta tomaattia, mitä minä olen maistanut.
Itse jouduin niitä jopa piilottelemaan, että minullekin jäisi jotain, sillä en halua itse ahmia kaikkea hyvää kerrallaan vaan syödä ns. herkutellen.
Minä kasvattelin niitä lasitetulla parvikkeella, rei`itetyissä muoviämpäreissä. Niiden tukikepit olivat kaksimetrisiä, mutta latvus oli kuitenkin katkaistava.

Lisääjä Kesäkukka, keskiviikko, 27. lokakuuta 1999 - klo 15.53 keskiviikko, 27. lokakuuta 1999 - klo 16.53:

Täsmennän tuota nimeä.Tomato F1 Hybrid Sweet 100. Se on kirsikkatomaatti.

Lisääjä Samppa, keskiviikko, 27. lokakuuta 1999 - klo 22.53 keskiviikko, 27. lokakuuta 1999 - klo 23.53:

Tottahan "puutarhurilla" kasvihuone olla pitää, vaikka muovinen ja pieni! Omani on vajaa 2,5 kertaa 3 metriä tuplamuovilla, automaattikastelulla ja - tuuletuksella. Voi jättää viikoksi yksikseen, jos vain tynnyrit on vettä täynnä. Pienen perheen tarpeiksi tuli tänä kesänä aivan mahtavasti tomaattia, kurkkua ym. syyskuun puoliin saakka. Lisää vain tällaisia kesiä! Kieltämättä tällainen viljelytouhu vaatii tiettyä hulluutta, mutta minkäs mahtaa, kun sen on saanut jo äidinmaidossa.

Lisääjä Päivi, perjantai, 29. lokakuuta 1999 - klo 12.45 perjantai, 29. lokakuuta 1999 - klo 13.45:

Kyllä kasvihuoneesta(kin) saa iloa laiskemmallakin hoidolla...Viikonlopuiksikin jouduttiin muutaman kerran jättämään, mutta ovi ja tuuletusikkuna raolleen (kun ei ole ns. automaatteja) lähtiessä ja kaikki hyvin takaisin tullessa. Meiltä loppui pihan kasteluvesikin elokuun alussa, mutta siitä huolimatta kasvihuone jaksoi tuottaa tomaatteja ja kurkkujakin, jotka eivät olleet karvaita vaan nameja aina syyskuun puoliväliin saakka jolloin sitten siivottiin jo talvi kuntoon.

Eihän tietty jokainen kasvi tuottanut parhaalla mahdollisella tavalla ja aina joku kuolikin, mutta pääasia oli, että oli kivaa ja tuli jotain syötävääkin. Ja jos ei juuri tänään huvittanut tehdä jotain, sen vaan jätti tekemättä!

t. Päivi = )

Lisääjä pirkyt, perjantai, 29. lokakuuta 1999 - klo 16.04 perjantai, 29. lokakuuta 1999 - klo 17.04:

Voi kiitokset tähän astisesta teille kaikille. Kivoja vinkkejä. Lisääkin saa tulla =)

Kyllä tämä alkais näyttää siltä, että ihan kiva kapistus tämä kasvihuone. Voihan olla että se hankinta vähän taas siirtyy, kun talokin pitäisi maalata ja muolimaa pitäis kiertää ja....

On muuten eilenehtoolla katsottu vanhoista lehdistä kasvihuomalleja yms.

Lisääjä Mika Kytölä, maanantai, 1. marraskuuta 1999 - klo 18.56 maanantai, 1. marraskuuta 1999 - klo 18.56:

Tässä vielä pari juttua kasvihuoneista.
Kun täytin joskus aikoinani 15 , isäni kysyi haluanko mopon vaiko kasvihuoneen. Mopoa ei koskaan hankittu, mutta kasvihuone on ollut perheen ja naapurustonkin ilona jo vuosia. Ei se liene taloudellisesti kannattava hankinta mutta ei tarvitsekaan olla. Siitä saatu ilo ja hyöty on korvaamaton. Kaupan tomaatit eivät tosiaankaan enää maistu miltään, puhumattakaan tuoksusta, jota niissä ei ole.

Tekniikalla huoneesta saa hiukan helppohoitoisemman, mutta ei kuitenkaan automaattista. Luukunavaajat ovat ihan ehdottomat. Muita hankintoja kannattaa harkita. Parhain sijoitus on hyvä naapuri, joka ilomielin kastele aina joskus "kurkkupalkalla".

Huoneen hyöty tulee esille keväisin kun ulkona on vielä keväisen viileää, mutta huoneessa tyyntä ja lämmintä. Huonetta voi tosiaankin käyttää jo maaliskuun auringossa iltapäiväkahvien pitopaikkana. Hiki tulee jo silloin. Samoin syysiltoina sinne pääsee kosteutta ja hyttysiä pakoon.

Ei sitä huonetta kannata kuitenkaan ihan hetken mielijohteesta hankkia. Töitä se teettää eikä sitä tosiaankaan voi koko kesäksi sille naapurillekaan jättää. Muovihuone voi aluksi olla hyvä kokeilu ja sitten innon kasvaessa siirtyä suurempaan. Suurempi huone on varmasti helpompi hoitaa kun pieni koppi. Eikä tarvitse tilaakaan laskea ihan yhtä tarkkaan kuin pienessä huonessa, jossa hukkaneliöille ei oiken malta antaa tilaa. Kasvilava voisi olla myös vaihtoehto jos ei ole täysin varma omasta innostuksestaan. Lavassakin saa luotua avomaata paremmat kasvuolut eikä kokeilu maksa paljon.

Mitään vippaskonsteja onnistumiselle ei ole. Tekemällä oppii ja varsinkin mokista, aivan kuten se pohjalaisisäntä, joka pystytti muovihuoneen lakeudelle ja kalkitsi kasvualusta ihan kuten oli oppaista luntannut.
Sen jälkeen laittoi oven tiukasti kiinni, ettei lämpö karkaa harakoille. Isännän käyttämä kalkki oli kuitenkin ns. sammuttamatonta kalkkia, joka ilmeisesti lämpimässä tiivissä kasvihuoneessa kaasuuntui, jonka seurauksena koko huone pullistui ja lopulta lenteli pitkin aakeaa laakeaa. Onko tämä pohjalainen urban tale, sitä en tiedä, mutta muistan ainakin aina ostaa oikeaa kalkkia pihahommiin.

Lisääjä Aikku, maanantai, 1. marraskuuta 1999 - klo 19.51 maanantai, 1. marraskuuta 1999 - klo 19.51:

Mitäs se sammutettu kalkki oikein kemiallisesti on? Pikkulikkana laitettiin aina kesällä kylän rautakauppaan siellä istuvien ukkojen turinoitten väliin ja käskettiin ostaa sammutettua kalkkia. Se sammutettu piti muistaa sanoa.Kukaan ei kuitenkaan ole koskaan selittänyt mikä ero on sammutetulla ja sammuttamattomalla kalkilla. Sillä kalkilla sitten valkaistiin maakellarin seinät.
Olen siis myös pohjanmaalta, keski- sellaiselta.

Lisääjä Mika Kytölä, maanantai, 1. marraskuuta 1999 - klo 21.00 maanantai, 1. marraskuuta 1999 - klo 21.00:

Nyt kyllä Aikku heitit kysymyksen johon jätän vastaamatta. Joku fiksumpi valaiskoon asiaa, mutta luulen sen sammuttamattoman kalkin olevan rakennuskalkkia. Mitä se sitten lie niin siihen en osaa sanoa. Kyllä joku varmasti kohta kertoo.

Lisääjä heli, tiistai, 2. marraskuuta 1999 - klo 11.23 tiistai, 2. marraskuuta 1999 - klo 11.23:

Kyllä se muovihuone voi lentää täällä lakeudella ilman sammuttamatonta kalkkiakin syysmyrskyllä. Kerroinkin jo aiemmin, että niin kävi meidän ensimmäiselle kasvihuoneelle. Seuraava ankkuroitiinkin sitten vähän paremmin maahan kiinni. Muistaakseni siitä repesivät muovit talven aikana. Kannattaa käyttää nimenomaan kasvihuonemuovia tai ottaa muovit pois talveksi.

Lisääjä pirkyt, sunnuntai, 28. marraskuuta 1999 - klo 09.42 sunnuntai, 28. marraskuuta 1999 - klo 09.42:

Hei, nyt se on hankittuna ja odottaa kevätpystytystä, kasvihuone nimittäin. Lisää vinkkejä, please.

Minulla on meneillään Kotipuutarhalehden ja näiden palstojen aiheitten selaileminen, josko sieltä löytyisi kasvivinkkejä, joita haluaisin itse kokeilla.

Tuosta tomaatin ja kurkun yhdessä kasvattamisesta aioinkin kysellä, mutta se tuli selvitettyä tuolla jossakin.

Lisääjä Aikku, sunnuntai, 28. marraskuuta 1999 - klo 11.32 sunnuntai, 28. marraskuuta 1999 - klo 11.32:

Eihän niitä yhteen suositella, mutta kyllä minä olen kasvattanut samassa huoneessa, toisia toisella laidalla, ja toisia toisella. Ovat kasvaneet.

Lisääjä pirkyt, sunnuntai, 28. marraskuuta 1999 - klo 15.57 sunnuntai, 28. marraskuuta 1999 - klo 15.57:

Nyt on paikka kasvihuoneelle raivattu. Meillä oli nimittäin kolme lehtikompostia (joista yksi oli jo aika hyvässä mallissa) paikalla, jonne ajattelimme kasvihuoneen laittaa. Kompostikasoja siirrellessä tuli mieleeni Mikan juttu siitä, haluaako hän mopon vai kasvihuoneen.

Siitä lähdettiin, että kyllä minäkin mieluummin kasvihuoneen kuin mopon. On nääs aika huonoja kokemuksia moposta. Joskus 10 vuotta sitten tämä ihana "kierrätysmieheni" osti pojalleen mopon ja pitihän minun sitä kokeilla, vaikka en ole ollut koskaan kovin innostunut mokomista. Siinä sitten neuvottiin miten kone lähtee käyntiin, miten vauhtia hiljennetään jne. Unohtui vain mainita, miten se pysäytetään. Siinä kuulkaa puut, kivet ja kannot vilisti, kun mamma tuli liian kovalla vauhdilla kaarteeseen. Keksin hätäpäissäni käsijarrun ja painoi sitä voimallisesti. Laite pysähtyi kuin seinään, mamma kaaressa mopon yli näreikköön ja eikös se piru vielä hyökännyt päällekin, että pakaraan tuli valtava mustelma.

Toissa kesänä mieheni toteutti haaveensa ja osti itselleen skootterin. Ja ei kun taas kokeilemaan. Uskokaa tai älkää samassa paikassa ajoin taas metsään, mutta sain skootterin pidettyä pystyssä. Kun mies riensi apuun, oli hän vilpittömästi hämmästynyt, että miten olin saanut sen kaikkien kivien ja puskien yli sinne, missä se oli. Voisi minusta tulla ihan hyvä trial-ajaja, mutta en taida enää kolmatta kertaa yrittää, tyydyn kasvihuoneeseen.

Lisääjä narcissus, tiistai, 15. helmikuuta 2000 - klo 22.46 tiistai, 15. helmikuuta 2000 - klo 22.46:

Paljonko tollanen automaatti kastelija maksaa? Me matkustellaan niin paljon, että se tulee todella tarpeeseen. Kuinka pitkäksi aikaa (tosi)pienen kasvihuoneen voi jättää yksikseen, jos on automaatti??

Lisääjä Samppa, keskiviikko, 16. helmikuuta 2000 - klo 22.26 keskiviikko, 16. helmikuuta 2000 - klo 22.26:

Vuosia sitten eräs naapuri kokeili kasvihuoneessaan sellaista tippukastelua. Vesi laskettiin tynnyristä omalla paineella pienten suuttimien läpi. Aluksi toimi, mutta sitten suuttimet tukkeutui levästä ym. ja homma tyrehtyi.
Oma menetelmäni pienen kasvihuoneen automaattikasteluksi on seuraava: Riittävä määrä tynnyreitä, jotka on alaosastaan yhdistetty toisiinsa. Kasvihuoneeseen asennetaan tynnyreistä paksumpi pääputki, johon T-kappaleilla liitetään ohuempia letkuja kurkkujen ja tomaattien juurille. Letkuissa on sopivasti pieniä reikiä kastelua varten ja toinen pää tukossa. Vettä säännöstellään moottoriventtiilillä, jota ohjaa automatiikka. Venttiili on auki 1-2 minuuttia kerrallaan muutamia kertoja päivässä lämpötilan mukaan. Vesi tulee omalla paineella tynnyreistä. Moottoriventtiilin ja automatiikan olen itse värkännyt. En osaa sanoa mistä niitä saisi ja kuinka kalliiksi tulisi, ideana se on toimiva.
Jos kasvihuoneesta haluaa todella saada jotakin, ei sitä kovin pitkäksi aikaa voi ihan yksikseen jättää vaikka kastelu ja tuuletus olisikin järjestetty automaateilla. Riippuu tietenkin siitä mitä viljelee, mutta tomaatille ja kurkulle viikko on jo pitkä aika!

Lisääjä Aloittelija, tiistai, 11. huhtikuuta 2000 - klo 10.05 tiistai, 11. huhtikuuta 2000 - klo 10.05:

Kamomilla, osaisitko antaa vinkkejä sen lasisen kasvihuoneen rakentamiseksi? Mittoja tms. Oletteko käyttäneet runkomateriaalina puuta vai metallia? Onko kellään kokemuksia käsittelemättömän puun käytöstä? Mätäneekö se parissa vuodessa käyttökevottomaksi? Entä perustus, kannattaako valaa betonista, laittaa kevytbetoniharkkoja vai mikä olisi paras vaihtoehto? Mites on pohjan laita, se jätettäneen avoimeksi, johon sitten hankitaan uutta multaa, vai??

Sinällään mystinen juttu; kaikissa kasvihuonekirjoissa suositellaan suosiolla hankkimaan kaupallinen tehdasvalmisteinen kasvihuone. Onko joku opetellut tämän kantapään kautta, onko omatekoinen osoittautunut "toimimattomaksi"?

Lisääjä Villa Tupala, tiistai, 11. huhtikuuta 2000 - klo 10.29 tiistai, 11. huhtikuuta 2000 - klo 10.29:

Aloittelijalle: riippuu siitä paljonko on rahaa käytettävissä. Jos olisin lottovoittaja taikka muuten varakas, ostaisin valmiin, mutta...
Koska taskussa on vain reikä ja se Matti siellä kukkarossa, minun kasvihuonerakenteluun vaikutti juuri hinta.
Sain ilmaiseksi kasan ikkunoita, osa ulko- osa sisäikkunoita.
Rakensin niistä kuvan kasvihuoneen:

kasvihuone

tein ensin vanhoista puhelinpylväistä 3 x 2m kehyksen. Pylvään pätkät oimivat sokkelina. ne on lyöty muutamalla naulalla toisiinsa, etteivät vieri karkuun. Ikkunat on sitten kiinnitetty toisiinsa pitkillä ruuveilla ja rimanpätkillä. Mitään erillistä runkoa tai kehikkoa ei ole. Päätykolmioissa käytin muovia. harjalle tuli yksi 50mm x 50mm lankunpätkä, jota vasten katon ikkunat lepäävät. Päädyssä on kahdesta ikkunasta tehty pariovi, mahtuu kottikärryillä sisälle.
Rakennelma on ollut pystyssä nyt vuoden.
Talveksi laitoin katolle pressun, jotta lumi tulisi itsestään alas, eikä jäisi ikkunan välipokiin.
Talven aikanan ikkunoiden vanha maali on alkanut hilseillä, muuta vahinkoa ei ole näkyvissä.
Sisälle rakensin kolmelle sivulle puiset kaukalot, jotka täytin mullalla. Kaukaloiden syvyys oli 40cm ja pohjassa reikiä ylimääräisen veden poisjohtamiseksi.
Rakennelma kestänee pystyssä useamman vuoden.

Nyt onkin jo laajennus tekeillä....

Lisääjä Nanna, tiistai, 11. huhtikuuta 2000 - klo 12.18 tiistai, 11. huhtikuuta 2000 - klo 12.18:

Meillä on kasvihuone tehty melkein tarkalleen samoin kuin Villa Tupalassa, sokkeli vain on lecaharkoista. Vanhojen ikkunoiden maali alkoi rapista pois heti ensimmäisen kesän jälkeen, ja toisena syksynä raaputin pois loputkin ja maalasin pokat punamullalla, sillä oikealla, joka onkin pysynyt kiinni kuin tauti.
Perustus tuli vähän huolimattomasti tehtyä ja routa on liikutellut seiniä niin että pari ruutuakin on rikkoutunut, mutta olen oikein tyytyväinen pieneen kasvihuoneeseeni.
Ehkä ainoa haittapuoli on, että tuuletusta ei saa automatisoitua, ellei tee isoa remonttia ja korvaa vanhoja ruutuja sellaisilla, joihin avautuvat luukut saisi asennettua.

Lisääjä Marika, tiistai, 11. huhtikuuta 2000 - klo 12.26 tiistai, 11. huhtikuuta 2000 - klo 12.26:

Ja mitenpä todella se routaa kestävä perustus tehdään? Onko vihjeitä? Maasto mihin kasvihuone meillä tulee, on melko kivistä ja ihmettelen pääsemmekö ollenkaan käsipelillä riittävän syvälle. Minusta tuli tänään kasvihuoneen onnellinen omistaja, kun joulupukin tuoma julianahuone saapui kiitolinjan kyydissä.

Lisääjä Aro, tiistai, 11. huhtikuuta 2000 - klo 15.57 tiistai, 11. huhtikuuta 2000 - klo 15.57:

Kasvihuoneen pohjia pohtii myös Aro. Sain oman huoneeni parisen viikkoa sitten. Pystytys saanee odotella siihen, kunnes routa on sulanut. Vanha pieni kennohuone on kuitenkin ensin pistettävä läjään ja hommattava pois pihalta. Lieneekö sellaiselle enää käyttöä?
Kannattaisiko tasoittaa pohja ja pistää jonkinlainen laatoitus tai tiililattia pohjaksi ja rakentaa istutuslootat sen päälle, vai rakentaa istutuslaatikot suoraan maapohjalle? Jonkinlainen juurikangas ja routasuojaus on kai paikallaan?
Apuva, pyytää neuvoton ...

Lisääjä Aikku, tiistai, 11. huhtikuuta 2000 - klo 18.58 tiistai, 11. huhtikuuta 2000 - klo 18.58:

Meillä on valmismalli lasikasvihuone, kun ei saatu mistään niitä ikkunoita ja kyllästyttiin vaihtamaan muovia joka kevät. Maa on ju... routiva sinisavimaa. Joten perustukset kuopaistiin kaivurilla metrin syvyinen kuoppa, laajempi kuin kasvihuoneen pohja, ja täytettiin sitä kerroksittain eri vahvuuksisilla sora ja hiekkalajeilla (ohjeet löytyy kunnollisesta puutarhakirjasta), sitten styrox-levyt ja vielä hiekka. Salaojaputket kulki siellä jossain seassa.Sitten mieheni valoi perustukset sementistä raudoituksineen. Me päädyimme myös sementtipohjaan, ja ruukkuihin, koska kasvihuone ei ole kovin iso, eikä ovesta olisi kumminkaan mahtunut multakuormia kärräämään. Hyvin on kestänyt jo kuusi vuotta ja toimii muutenkin, pieneksi vain on käynyt.Nyt havittelen viereen toista, kennolevyistä samalla periaatteella.Ei ole ollut murheita kasvitaudeista, kirvoista eikä muusta.Maapohjaisissa ne ovat käsittääkseni yleisempiä. sementtipohjaisen pesee vaikka pohjia myöten tolulla, jos on intoa. Tämä sopii meille, toisenlaisille viljelijöille omansa makuinen.

Lisääjä Saaristolainen, keskiviikko, 12. huhtikuuta 2000 - klo 07.48 keskiviikko, 12. huhtikuuta 2000 - klo 07.48:

Kasvihuoneemme on toiminut jo yli kymmenen vuotta, kehikko on painekyllästettyä puuta ja muovit kasvihuonemuovia, joka on kestänyt jo yli kymmenen vuotta kesät ja talvet, vain pari lasten suksisauvoilla tehtyä reikää on ilmastointiteipillä paikattu. Lavojen pohjalle laitoin mansikkakangasta, sillä en kaivanut mitään pois, vaan perustin kasvihuoneen suoraan maanpinnalle. Nykyään olen jättänyt tomaatin kasvatuksen, mutta kasvatan kaikkea muuta siellä. Eilen käydessäni kasvihuoneellani oli syksyllä istuttamani valkosipuli tehnyt jo 5-7 cm versot, joten sain kevään ensimmäisen tuoresadon. Samalla kylvin tillin ja salaatin, tämän teen normaalisti jo syksyllä, mutta tänä syksynä unohdin

Lisääjä Ines, keskiviikko, 12. huhtikuuta 2000 - klo 08.09 keskiviikko, 12. huhtikuuta 2000 - klo 08.09:

Hassu kysymys tuli mieleen ..onko ilmansuunnilla väliä? Vesipistettä ajatellen tulisi oviaukko länteen kasvihuone 8,1neliötä kahdella automaatti tuuletusluukulla.(Julia kennomuovihuone)

Lisääjä pirkyt, perjantai, 2. kesäkuuta 2000 - klo 20.52 perjantai, 2. kesäkuuta 2000 - klo 20.52:

Kasvihuone on vihdoinkin pystytetty =)
Ihailen sitä aamuin illoin. Nyt pitäisi vielä saada kasvualusta kuntoon, että kyllä hommia riittää. Taimia on ihan jaettavaksi asti.

Lisääjä ulla, maanantai, 5. kesäkuuta 2000 - klo 10.02 maanantai, 5. kesäkuuta 2000 - klo 10.02:

Onneksi olkoon Pirkyt, olet jo voiton puolella.
Olen viime päivinä (tosi tuulisia ja koleita ainakin täällä etelässä) pistäytynyt mielelläni kasvihuoneessa. On kuin eri maailmaan menisi; lämmintä ja kosteaa, multa tuoksuu....

On se kumma että kuinka paljon moisesta huoneesta on iloa vaikkei satoa vielä ole näkyvissä...

Lisääjä Tomsku, torstai, 8. kesäkuuta 2000 - klo 11.47 torstai, 8. kesäkuuta 2000 - klo 11.47:

Meillä jo tomaatti, ananaskirsikka, munakoiso
kukkii ja paprikassa on pieniä paprika-vauvoja
kasvamassa. Basilikasta, ruohosipulista, tillistä,
salaatista ja retiiseistä saa jo satoa.
Kasvihuoneemme pystytimme viikolla 19 ja on ollut
tosi hyvä tuuri kun ilmat ovat olleet näin
suosiolliset.
Onko kellään tarkempaa tietoa munakoison ja
paprikan leikkaamisesta?

Lisääjä Marika, torstai, 8. kesäkuuta 2000 - klo 21.07 torstai, 8. kesäkuuta 2000 - klo 21.07:

En ole leikannut omia paprikoitani (Californian wonder), ne kasvoivat vain n. 50 cm korkeiksi. Ainakin viime kesänä paprikoiden kanssa ongelmana oli sadon kypsyminen, vihreitä paprikoita kyllä sain, mutta useimmat eivät ehtineet punastua ennen syksyn tuloa. Kasvatin paprikat avomaalla.

Toivottavasti kokeneemmat osaavat kertoa viljelystä enemmän.

Lisääjä ulla, maanantai, 12. kesäkuuta 2000 - klo 10.03 maanantai, 12. kesäkuuta 2000 - klo 10.03:

Paprikan leikkamisen vitsi on se, että taimen annetaan muodostaa kaksi haaraa (niinkuin Y-muotoinen) ja ne haarat ohjataan sitten kasvamaan tarvittaessa tuettuna.

Kaikki muut haarat poistetaan = täten estetään kasvin pensoittuminen; sehän kasvaisi muuten tosi rykelmäksi.

Omat paprikantaimeni ovat n. 20 cm korkeat eli tuskin tarvitsee paljon leikellä...

Lisääjä Marika, maanantai, 12. kesäkuuta 2000 - klo 12.38 maanantai, 12. kesäkuuta 2000 - klo 12.38:

Joo, ehkä lämmitettyjen kasvihuoneiden omistajat osaavat enemmälti kertoa paprikoiden leikkaamisesta. Muuten se ei taida Suomen ilmastossa olla se tärkein tieto paprikan kasvatuksessa. Minun paprikoissani on jo raakileita, korkein taimiyksilö on ponkaissut lähes 30 cm:n pituuteen. Lajike on Topepo Rosso.

Lisääjä jussi, torstai, 15. kesäkuuta 2000 - klo 21.56 torstai, 15. kesäkuuta 2000 - klo 21.56:

sampalta ja muiltakin kysyisin periaatetta automaattikastelusysteemeistänne ja muiltakin millaiset automaatti-ikkunat ovat, voiko ne esim. itse valmistaa saadakseni automaattituuletuksen?

Lisääjä Samppa, perjantai, 16. kesäkuuta 2000 - klo 21.27 perjantai, 16. kesäkuuta 2000 - klo 21.27:

Omassa kasvihuoneessani olevan automaattikastelun periaatteen olen kertonut aikaisemmin tämän saman aiheen alla (jos tarkempia tietoja haluat, voidaan jatkaa vaikka sähköpostin kautta). Automaattisen tuuletusluukun avaajan voi ostaa liikkeestä, mikä yleensäkin myy kasvihuoneita. Sellainen maksaa n. 200 mk. Sen asentaminen on helppoa, se kestää useita vuosia ja on toimintavarma, kunhan muistaa huoltaa ja ottaa ainakin sen termostaattiosan talveksi pois. Sitä tuskin kannattaa itse ruveta värkkäämään.

Lisääjä pirkyt maanantai, 2. lokakuuta 2000 - klo 08.55:

Herneenvarsi, täältä voisi löytyä alkuun joitain vastauksia kasvihuonegalluppiisi. Myös haulla kasvihuone löytyy valtavasti asiaa.

Lisääjä Juhani sunnuntai, 19. elokuuta 2001 - klo 12.48:

Mitä malleja valmiskasvihuoneita on Suomen markkinoilla,vai pitääkö tilata ulkomailta.
Julianan löysin onko kellään kokemuksia hyviä
tai huonoja.

Lisääjä raisa keskiviikko, 22. elokuuta 2001 - klo 10.07:

Juhani, olet varmaan selaillut jo tämän aihepiirin muita keskusteluja ja saanutkin niistä hakemiasi tietoja. Helpoiten löytänet tarjolla olevia merkkejä selaamalla kumman tahansa suomalaisen puutarhalehden taka-aukeamia. Siellä on mainonksia yllin kyllin. Pikkuhuoneita on tarjolla Suomen markkinoilla paljon, mutta hinnaltaan kilpailukykyiset lasi- ja kennolevyhuoneet eivät valitettavasti ole suomalaista tekoa. Kokemukset kuitenkin hyviä. Muovikalvolle tarkoitettuja runkoja on sitten enemmän.

Lisääjä jomela70 perjantai, 28. syyskuuta 2001 - klo 15.33:

Olen rakentamassa kasvihuonetta vanhoista ikkunoista, joista olen poistanut vanhat maalit. Tiedustelisin millä ikkunakarmit kannattaisi käsitellä, jotta ne kestäisivät ja siitä ei vapautuisi myrkkyjä maaperään??

Lisääjä valma-orvokki perjantai, 28. syyskuuta 2001 - klo 21.53:

kasvihuone vetoketjulla
siivosin muovihuoneeni talviteloille, sato oli hurja! Hankin keväällä tavaratalosta alumiinikehikon+päälle vedettävän muovihupun, jossa ovi aukeaa vetoketjulla hinta oli 500:- ja hyvin toimi aloittelijalla. tomaattia ja kurkkua tuli paljon muillekin jaettavaksi mutta pesusienikurkuista en saanut pesusieniä eikä meloni edes kukkinut.
- tuuletusta varten leikkasin takaseinaan ikkunan, mutta jätin yläreunasta läpän kiinni kaiken varalle kun viikonkin olin helteillä mökillä. kasvit kasvatin 6 kpl kasvusäkeissä, niissä on multa ja lannoite valmiina. leikataan reikä ja siihen taimi, 3 tomaattia tai kurkkua/säkki. 6x3=18 tainta!
automaattikastelun tein 20 litran muotikanistereista ja muoviletkusta, pönttö/taimi korokkeen päälle nurkkaan ja lapposysteemillä tippukastelu taimelle, tikku tukkeeksi ohueeseen muoviletkuun ettei lorota liikaa! hyvin toimi. kilohintaa tulee vieläkin syötäville, mutta ensikeväänä lisään vain kanankakkarakeita säkkeihin (jos olisi keräävä leikkuri niin laittaisin lannoitteeksi ruohosilppua katteena!!!) tämä on hyvä keino muidenkin testata kuinka innokkaasti tomaatin hoidot+varkaiden poistaminen sujuu. vetoketjuhuoneestani en luovu, mutta lasiversioon en vielä raaski siirtyä.

Lisääjä raisa lauantai, 29. syyskuuta 2001 - klo 23.58:

jomela70, mahtaako sellaista ainetta ollakaan, josta ei vapautuisi myrrkyjä mutta silti kestäisi mitä tahansa puun pinnassa. Keitetty pellavaöljy (vernissa) jokavuotisena käsittelynä auttaa aika paljon. Toinen vaihtoehto on, että rakenne vain kuivataan aika ajoin, eli käytännössä talveksi. Puukin kestää yllättävän monta vuotta (3-) ihan sinällään. Vältä lateksimaaleja. Ne toimivat kosteussulkuna joka estää puuta kuivumasta.

Lisääjä Humulus maanantai, 1. lokakuuta 2001 - klo 10.06:

Vernissakin tuli minulle ensimmäisenä mieleen mutta tulisiko myös terva kysymykseen. Mietin vain sitä, että mikä oikeastaan on myrkkyä. Ajattelen asiaa jotenkin näin: jos tarkoitus on estää lahottajien toiminta jollain aineella niin eikös se oli silloin myrkkyä joka tapauksessa, on se saatu sitten luonnosta tai kemian tehtaan prosessista. Oikeastaan sokerikin on myrkkyä kun sitä lisätään hilloon niin paljon, että siinä ei enää hiivat ja homeet viihdy. Vai olenko aivan väärässä?