Joulun tienoilla myytävien katajien/sypressien hoito (voiko niitä istuttaa kesällä ulos)

puutarha.net keskustelupalstat: Koristepensaat: Koristepensaat. lajeittain A - Ö: Joulun tienoilla myytävien katajien/sypressien hoito (voiko niitä istuttaa kesällä ulos)
Lisääjä tatar maanantai, 26. marraskuuta 2001 - klo 17.17:

Tätä on kysytty aiemminkin, mutten löydä vastauksessa viitattavaa keskustelua. Siis jos onnistuu (ja miten) saamaan sypressin pysymään hengissä kevääseen, voiko sen istuttaa pysyvästi ulos ????? funtsailee tatar.

Lisääjä ow maanantai, 26. marraskuuta 2001 - klo 19.38:

Jos se sypressi on lajiketta ( niissähän niitä nimiä yleensä ei ole ) 'Squarrosa', siis hernesypressin ( Chamaecyparis pisifera ) pystykasvuinen pysyvästi varhaisneulasinen muoto ( ei tuijantapaisia lehtiä lainkaan ), sillä pitäisi jotenkuten olla menestymisen mahdollisuudet erityisen suojaisilla paikoilla I-II vyöhykkeillä, mutta se ei ole yhtä kestävä kuin luonnonmuoto, joka kasvaa etelärannikolla yli 10 metriä korkeaksi. Mutta sitä 'Squarrosaa' kasvaa kuitenkin suomessa ulkona, isonakin.
Ilmeisesti yleisin lajike on kuitenkin lawsoninsypressin ( C. lawsoniana ) lajike 'Ellwoodii' joka on aika lailla saman näköinen kuin 'Squarrosa'. Kuitenkin arempi, yhden kirjan mukaan sopii I-vyöhykkeelle, mutta saa vaurioita kylmimpinä talvina. Sitten vielä kaksi "joulukatajaa", jotka eivät menesty suomessa lainkaan: montereynsypressin (Cupressus macrocarpa) "neonvihreä" lajike 'Gold Crest' ja leylandinsypressi ( x Cupressocyparis leylandii )
joka on montereynsypressin ja nutkansypressin ( joka menestyy suomessa ) risteymä. Siitä on lajike 'Hagerston Grey' ja 'Leighton Green' muunmuassa. Se menestyy eteläisimmässä Ruotsissa.
Talven yli nesaaehkä menestymään viileimmässä mahdollisessa paikassa, kosteimmassa mahdollisessa ilmassa myyntimullassaan, joka ei saisi kuivua. Ja sitten vielä hajavaloa. Ulos istutettaessa tuore/kostea maa ei liian kalkkinen, mutten ihan rodohapankaan. Varjo tai puolivarjo, keltaiset lajikkeet pitävät auringosta, mutta ne pitää sitten suojata aina keväällä. Paikan pitäisi olla myös tuulensuojainen.

Lisääjä Vanda maanantai, 26. marraskuuta 2001 - klo 21.45:

Minulla on joku noista ow:n mainitsemista, en vaan ole tutkinut mikä. Sain sen jouluna 1999 ja sillä on nyt siis kolmas talvi menossa.
Se kasvaa kylläkin tavattoman hitaasti ja on nyt ehkä 40-senttinen. Oletan, että se selviää niin kauan kuin lumipeite on armollisesti sen päällä.
Kunhan korkeutta tulee lisää se ehkä saattaa paleltua. Ja vyöhyke on IV!

Lisääjä Pikkupiha tiistai, 27. marraskuuta 2001 - klo 09.58:

Ennen tuota ulkona säilymisen ongelmaa on vielä selvittävä siitä sisällä kevääseen saakka säilymisen ongelmasta, sekään kun ei aina ole ihan helppoa.

Lisääjä JK tiistai, 27. marraskuuta 2001 - klo 12.02:

tatar, Muhevaisella oli kyltti jo syksyllä ulos tarkoitettuihin syysistutuksiin laitettavien pikkuhavujen pöydällä, että havut on kasvatettu niin että ovat syksyllä parhaimmillaan, jonka seurauksena ne ei ehdi tuleentua talveksi, joten eivät kestä monivuotisena. Tämä on tietenkin vähän eri asia, koska nämä todellakin laitetaan ulos ja sitten ne voivat kuolla siihen että jäätyvät tuleentumattomina. Pointtini on kuitenkin se, että ei kannattane kauheasti pettyä jos ei ne lähdekään kasvuun. Yrittämisestähän tuskin on mitään haittaa!

Lisääjä ow tiistai, 27. marraskuuta 2001 - klo 18.18:

Mulla on joitain syyshavuja tarkoituksella kylmälavassa talvenyli, jospa joku niistä selviää, kun ei joudu aivan kovimpia pakkasia kestämään. Ja sitäpaitsi siellä syksy kesti pidempään.

Lisääjä SyysSahrami keskiviikko, 28. marraskuuta 2001 - klo 09.48:

Minä luin kerran jostain puutarhalehdestä että jollain oli "joulusypressi" kasvanut pihassa menestyksekkäästi jo vuosia. Teoreettisesti siis mahdollista, jos olosuhteet ja onni myöten. Mutta minustakin tuo "kevääseen saakka hengissä" on jo kyllä saavutus...

Samoin kun en ole saanut myöskään ihania ruukkukevätesikkoja pidettyä hengissä siihen asti että maa olisi sulanut.

Lisääjä ow keskiviikko, 28. marraskuuta 2001 - klo 18.54:

Siis joulusypressin ulkonakasvatuksessa onnistuminen ei ole mitenkään erityisen saavutus, sehän on samaa lajia kuin lähes kaikissa puutarhamyymälöissä myytävä lawsoninsypressi 'Alumii', joka on mullakin kasvanut ulkona jo muutaman vuoden.
Kyseinen laji on suomessakasvatettavista neljästä lajista toiseksi arin. ( Järjestys kestävimmästä arimpaan: hernesypressi (luonnonmuoto), nutkansypressi (samaten), lawsoninsypressi (jostain syystä aina suositellaan kääpiömuotoja) ja japaninsypressi (ilmeisesti osa lajikkeista on kestävämpiä kuin arimmat lawsoninsypressilajikkeista, jotain selvää voi saada ruotsalaisen zetas-myymälän hinnastosta
http://www2.dicom.se/zetas ja sieltä barrväxter)).

Lisääjä Majblomma keskiviikko, 28. marraskuuta 2001 - klo 21.56:

Syyssahrami, oletko kokeillut laittaa esikot uuteen multaan, useimmiten selviävät silloin. Myytihetkellähän nykyään ei ole kuin nimeksi turvetta juurille.
Toisaalta, ne esikot ovat sitten kyllä puutarhassa vaaleankeltaiset ja pienet, elikkä jalostus taantuu. Toiseksi toisaalta ovat ihania niinkin ja leviävät siementämällä joka paikkaan. Muutamassa vuodessa niitä on riesaksi asti. Keräsin kottikärryllisen viime kesänä kompostiin.

Lisääjä viherpeukalo keskiviikko, 28. marraskuuta 2001 - klo 22.01:

MAJBLOMMA, KERÄSIT KOMPOSTIIN. my picture
mulla on keltaiset joskus pysyneet hengissä kesänkin yli, kukkineet hyvin myöhään syksyllä ja sen koommin ei heitä ole näkynyt.

Lisääjä SyysSahrami keskiviikko, 28. marraskuuta 2001 - klo 22.43:

En ole vaihtanut multaa enkä ruukkua. Ensi vuonna kokeilen kyllä. Tosin ostin taimitarhalta kyllä esikkoja "kevätpenkkiin" ja ne juurtuivat hyvin joten ehkä minulla on niitä ihan mukavasti maassa jo. Mutta ensi keväänä koitan silti taas säilyttää vitosen "koriste-esikot" ihan periaatteesta.

Lisääjä Vanda keskiviikko, 28. marraskuuta 2001 - klo 22.48:

Sitten vielä: ne vitosen esikot pitää säilyttää mahdollisimman viileässä sekä kukinnan aikana että varsinkin sen jälkeen. Silloin on suurimmat mahdollisuudet saada ne säilymään kevääseen saakka. Parhaiten ne ovat selvineet kun olen sijoittanut ne kevättä odottamaan lasitetulle parvekkeelle, jossa lämpötila on lähellä nollaa.
Niiden kukinta-aika pihalla saattaa olla vähän omituinen, minulla yksi violettikukkainen esikko alkoi kukoistaa vasta syyskuun puolivälissä!

Lisääjä Gwendis torstai, 29. marraskuuta 2001 - klo 11.23:

Mulla on nyt ollut sisäkasvina vitosen esikko jo kaksi vuotta ja se on kukkinut useampaan kertaan. Lehtien ja violettien kukkien koko on kyllä huimasti pienentynyt. Nyt sitä vaan vaivaavat vihannespunkit. Tärkeintä niiden säilymisessä on mullanvaihto, kuten Majblomma jo mainitsi.

Lisääjä Kurpitsa torstai, 29. marraskuuta 2001 - klo 14.08:

Minulla ainakin punakukallinen esikko tekee mahottomasti "vauvoja". Syksyllä olen jakanut ne erikseen ja yhdestä on saattanut tulla toistakymmentä uutta, jotka on juurtunut tosi hyvin ja kukkii seuraavana keväällä.

Lisääjä raisa torstai, 29. marraskuuta 2001 - klo 15.09:

Keväällä kun ostaa esikon, se saa mennä varsin surkeaankin (etten sanoisi lähes lehdettömään) kuntoon ja silti se ulos päästyään virkoaa syksyyn mennessä henkiin. Mutta poikasia ei minulla ole ilmestynyt.

Lisääjä Majblomma torstai, 29. marraskuuta 2001 - klo 19.33:

viherpeukalo, haluatko kevätesikon siemeniä ensi vuonna? Esikot kukkivat heti valkovuokkojen jälkeen ja loppukesästä on miljoona siementä, roiskii ympäriinsä kun lähellä kävelee. Voin leikata kukkavanoja niin paljon kun ikinä haluat. Itse heittelen niitä sinne tänne niityllä mökillä. Siis minulla ei ole nurmikkoa siellä, luonnonnitty-rikkaruoholajitelma on. Muillekin halukkaille riittää!

Lisääjä viherpeukalo torstai, 29. marraskuuta 2001 - klo 20.41:

Majblomma, kiitos huolin minä, jos sinulla on niitä tuollaisia määriä. Mulla on vanhanajan pihaesikkoa pihassa kolme kasvia, viime kesänä huomasin uutta kasvustoa, kun jätin (unohdin) kukkavanat leikkaamatta ja saivat tehdä siemeniä rauhassa. Mutta keväällä sitten käymme siemenvaihtoon. Kivaa. :)

Lisääjä tatar sunnuntai, 2. joulukuuta 2001 - klo 11.29:

Kiitos sypressikeskustelusta. Nyt olenkin sitten sypressin onnellinen omistajatar. Korkeus n. 50 cm. Suurempaa ei jaksa bussilla kuljettaa. Kaunis se on. Mutta paineet sen hengissä säilymiseen on suuret.
Eli hyvää joulunalusaikaa, toivoo tatar

Lisääjä ow sunnuntai, 2. joulukuuta 2001 - klo 16.13:

Onnistuisikohan sellaisen sypressin talvenylisäilytys muovipussissa ( kosteat olot )?
Sellainenhan olisi todellakaunis jokakodin olohuoneen keskipiste, lawsoninsypressi kinkunpaistopussissa!

Lisääjä Calendula sunnuntai, 2. joulukuuta 2001 - klo 19.39:

Pankissa kuinka ollakaan näin viime keväänä aivan julmetun komeat sypressit. Siis joululliset. Rahan hajuko vai valaistus niiden salaisuus, mutta naiset kertoivat, että joka vuosi siinä kukoistaa sypressi kevääseen saakka ja sitten kesälomille ehdittäessä he vievät niitä kotiinsa. Itse olen parhaimmillaan selvinnyt jonnekin pääsiäisen tai vapun tienoille. Pisimmälle olen päässyt, kun olen pitänyt sypressini melko viileässä.

Lisääjä ow lauantai, 26. tammikuuta 2002 - klo 17.34:

Nyt oli tänään Kukkatalossa alennus: neljä 40 senttistä sypressiä ('Ellwoodii') kahdella eurolla. Noihin hintoihin kannattaisi jo perustaa niistä pensasaita! Mä ostin neljä, jos jokin niistä jäisi henkiin talven jälkeen oltuaan sisällä.

Lisääjä viherpeukalo lauantai, 26. tammikuuta 2002 - klo 17.42:

Minulla on jouluksi saatu vihreä, eli siis kai sypressi viileässä verannalla. mahtaako se pysyä hengissä kevääseen asti?

Lisääjä Katariina lauantai, 26. tammikuuta 2002 - klo 17.45:

Meillä on meidän 160 cm joulusypressi (Lawson) viileässä, n.12-15 asteessa ja on pärjännyt oikein hyvin. Keväällä vien sen ulos ja istutan, kun maa sulaa.

Lisääjä viherpeukalo lauantai, 26. tammikuuta 2002 - klo 17.47:

Katariina, minkälaiseen paikkaan, varjoisaanko?

Lisääjä Katariina lauantai, 26. tammikuuta 2002 - klo 17.53:

Joo, varjoisaan ja seinän viereen lämpimään kulmaukseen. On silti kyllä epävarmaa mnestyykö siinäkään, mutta yrittänyttä ei laiteta :)

Lisääjä Katariina lauantai, 26. tammikuuta 2002 - klo 17.56:

Raision kukkatalon myyjä muuten sanoi, ettei saa päästää kuivahtamaan sitä sisällä, eli tasainen kosteus. Lisäksi olen sumuttanut sen melkein joka päivä suihkupullolla.

Lisääjä ow lauantai, 26. tammikuuta 2002 - klo 18.34:

Joo paikkansa pitää, kosteaa ja viileää. Ja sitten ne kyllä kannattaisi laittaa isompiin ruukuihin, kun ne on niin pienissä myyntihetkellä. Pysyy helpommin kosteena. Itselläni on lawsonin toinen lajike menestynyt hyvin pihalla II vyöhykkeelä Tuusulassa. Sen lisäksi mun keräilyharrastuksen takia mulla taitaa olla 15 erilaista sypressiä ulkona, joista kaksi on Cupressuksia. ... ja siemenistä kasvaa koko ajan lisää.

Lisääjä Katariina lauantai, 26. tammikuuta 2002 - klo 19.57:

Jos tuon laittaa suurempaan, sitä ei saa enää ulos kannettua.

Lisääjä ow lauantai, 26. tammikuuta 2002 - klo 21.04:

Niin no sitten tietysti siinä on rajoitteensa.
Mutta kasvi kasvaa luonnossa paremmin, jos sillä on juuret jo laajalla aluella, niin että vedensaanti on turvattu no matter what. Eli jos on pieni juuripaakku, niin sitä saa kastella enemmän alussa.