Karviaispensaan leikkaus?

puutarha.net keskustelupalstat: Marjapensaat: Karviaispensaan leikkaus?
Lisääjä Oona tiistai, 12. kesäkuuta 2001 - klo 14.01:

Sain lahjaksi karviaispensaan, joka pitäisi istuttaa takapihallemme. Minkäänlaista kokemusta marjapensaista (enkä paljon muustakaan puuhtarhanhoidosta) en omaa, joten neuvoisitteko minua?
Pensaassa on kokonaista kolme honteloa oksaa ja korkeutta sillä on yli metri eli aika rujon näköinen siis. Pitäisikö pensas laittaa "matalaksi" että saan siihen lisää oksia ja tuuheutta, vai luuletteko, että se innostuu tuuheutumaan kun maahan pääsee?
Jos leikkaan niin milloin leikkaan?

Lisääjä ulla tiistai, 12. kesäkuuta 2001 - klo 14.53:

Typistäisin niitä olemassaolevia oksia eli leikkaisin niistä 2/3 pois.

Leikkaamisen avulla pensas tuuheutuu + juurtuu paremmin.

Minua eräs puutarhuri neuvoi istuttamaan karviaista; hän sanoi että istutuskuoppaan kilo kalkkia = muista kalkita taimesi kasvualusta.

Lisääjä HanneleRuattist lauantai, 16. kesäkuuta 2001 - klo 09.57:

Jos leikkaisit niin aikaisin kevättalvella. Mut mä en ole tosiaankaan karviaista koskaan leikannut - vaikka yksikin puska oli aika vaivainen.

Herukkaa sen sijaan leikkaan; lyhennän ja vanhat oksat on kokonaan poistettava silloin tällöin, jotta pensas uusiutuisi.

Lisääjä mato maanantai, 18. kesäkuuta 2001 - klo 07.41:

Karviaispensas kasvattaa kyllä uusia oksia ilman mitään leikkaustoimenpiteitä. Kannattaa kuitenkin leikata vanhat oksat pois aikaisin keväällä, jotta pensas pysyy elinvoimaisena eikä tule liian tiheäksi.

Lisääjä Oona maanantai, 18. kesäkuuta 2001 - klo 12.01:

Kiitos neuvoista!
Siispä yritän kestää katsella sitä kesän ajan ja leikkaan sitten ensi kevättalvella, jos on tarvis.
(ja jos se nyt yleensä jaksaa selviytyä talven yli)

Lisääjä nemesia maanantai, 18. kesäkuuta 2001 - klo 12.06:

Karviaispensaani ovat hyvin vanhoja, olen uusinut niitä vanhoja oksia leikkaamalla juuresta, hyvin se on toiminut, ei pensaat ole kärsineet ja ovat aina versoneet uutta.

Lisääjä lemmikki maanantai, 18. kesäkuuta 2001 - klo 14.32:

Minä leikkasin taloomme muutettaessa syksyllä karviaispensaista kaikki vanhat pois ja hyvin lähtivät keväällä kasvuun ja kukkivat todella mahtavasti. Laitoin myös juurelle katteen keväällä.

Lisääjä Mirka sunnuntai, 17. helmikuuta 2002 - klo 16.07:

Mitä vanhoille, hyvin tiheiksi päässeille karviaisille tehdään? Vaikea harventaakaan, leikkaanko kokonaan alas vai otanko taivukkaita ja alan alusta?

Lisääjä Katariina sunnuntai, 17. helmikuuta 2002 - klo 22.08:

Minä olen joka vuosi aikaisin keväällä tai syksyllä leikannut juuresta saakka pois vanhimpia oksia karviaispensaista. Uusia oksia kasvaa kyllä sitten juuresta. Luulisin, että se leikkaus kiihdyttää uusien oksien kasvua, vaikka pensaat olisivatkin vanhoja.

Lisääjä HanneleRuattist tiistai, 19. helmikuuta 2002 - klo 10.33:

Teen niin kuin Katarina; vanhat oksat pois juuresta.
Mut eihän sitä ihan joka vuosi tartte tehdä...

Lisääjä HanneleRuattist tiistai, 19. helmikuuta 2002 - klo 10.57:

Samalla lailla kuin mustaa viinimarjaa - mutta karviaiseni ehkä vain noin viisi vuotta...

Lisääjä Mirka tiistai, 19. helmikuuta 2002 - klo 11.37:

Oksia karviaisvanhuksissa on ainakin tuhat, kun ei ole harvennettu ainakaan kymmeneen vuoteen. Miten sinne saksilla mahtuu sekaan? Siksi kyselin alasleikkauksesta, mutta se ei vissiin karviaisille ole tapana?

Lisääjä raisa tiistai, 19. helmikuuta 2002 - klo 12.06:

Ei kai alasleikkuu tapana ole. Minä leikkasin alas karviaispuskat, joita jouduin niiden arvokkaalla vanhuusiällä siirtämään toissakesänä. Niistä tulee uutta kasvua juurestä, mutta aika tiheää tuokin on. En olisi varma, että mahtaako tämä menetelmä HARVENTAA pensasta. Marjoja ei tule vielä, oletan että varret ovat liian uusia. Tosin viime kesänä ei meillä tullut siihen ainoaan leikkaamattomaankaan pensaaseen.

Alasleikkaus onnistuu siksi jos tosiaan on tarpeen. Minäkin yrittäisin silti harventaa olemassaolevia oksia, en leikata alas. Harvenna kylmästi reunasta alkaen, niin että teet itsellesi kädenmentävää reittiä kohti pensaan keskustaa. Paksu farkkutakki ja kunnon rukkaset, kyllä se siitä. Niin, jos sulla on voimasakset, siis sellaiset pitkävartiset, niillä on helpompi kuin oksasaksilla.

Lisääjä Mirka tiistai, 19. helmikuuta 2002 - klo 12.35:

Kiitos, Raisa ja muut, näin teen.

Lisääjä HanneleRuattist tiistai, 19. helmikuuta 2002 - klo 13.14:

Jos leikkaat alas koko puskan, et saa marjoja pariin vuoteen.
Odota nyt sentäs syksyyn... Ota pois oksat, mitkää makaa maata pitkin ekaks.

Lisääjä Mirka tiistai, 19. helmikuuta 2002 - klo 14.56:

Vakuutuin siitä, että alasleikkaus ei kannata. Ne jätetyt oksat voin sitäpaitsi poistaa vasta parin vuoden päästäkin, kun uudet oksat ovat ehtineet satoikään. Ja muutamia taivukkaita otan myös.