Onko kellään kokemusta jumaltenpuun kasvattamisesta Suomessa? Minä ostin Sofianlehdosta viime kesänä taimen ja se on parhaillaan kylmäkellarissa. Talvehtiikohan se ulkona I-vyöhykkeellä. Eikö ole mahtava nimi - jumaltenpuu?
Minulla on 4 tai 5 vuottta vanha jumaltenpuu. Kesät se viettää ulkona ja talvet kuistilla. Olen pitänyt sitä melko pienessä ruukussa ja lannoittanut tuskin lainkaan ettei se kasvaisi kovin suureksi. Ystävälläni (jolta sain tämän oman kasvini) jumaltenpuut venähtivät nopeasti pitkiksi ja honteloiksi. Tällä hetkellä sen silmut alkavat paisua, kevät on tulossa. Laitan tähän kuvan, jossa jumaltenpuu on kutakuinkin keskellä, tuo vähän pihlajan näköinen (jos se nyt näkyy kunnolla, se on harmi ettei tässä ole kuvalle esikatselumahdollisuutta).
Hei Hannele!
Kiitos jumaltenpuun kuvasta. Hyvinhän se näkyy tuolla taustalla. Tuossahan on oikea "rypäs" muitakin hyvännäköisiä kasveja.
Mitäköhän lienevät? Kivan näköinen asetelma. Kasvaako sinulla ruukuissa sininataa?!
Joo, on siellä sininataa. Minusta se on hieno lisäke ruukkuistutuksissa. Aion laittaa sitä myös ensi kesänä.
Nyt vasta Hannelen kuvasta tajusin mistä kasvista on kyse. Taas kerran, kun ei ole kirjoja käsillä, ajatuksisasni oli eräs toinen kasvattamani puu.
Tuon Ailanthuksen olen ristinyt "jokapaikan riesaksi", koska levinneisyysalueillaan ja myös paikoissa, joissa sitä tavataan karkulaisena, se tuntuu putkahtavan esiin kaikkialta.
Se elinvoimahan taitaa olla aikamoinen. Sen näkee puskevan mitä pienemmistä raoista ja olevan aika sitkeähenkinen. Pari vuotta sitten lähettelinkin jollekin helsingin seudule siemeniä, mutta onnistumisesta en ole kuullut.
Onko Praha sen levinneisyysaluetta? Ihmettelin ja ihastelin siellä samannäköistä puuta. Niitä tuntui pursuavan joka raosta, jossa vähän maata oli, muurien ja asfaltin raoista, jopa talojen seinistä ja seinien ulokkeista.
Kyllä se Nanna taitaa Ailanthuksen levinneisyysaluetta. Silla tosiaan taitaa olla kyky tunkea esiin mistä vain. Eipä taida kuitenkaan olla sitä vaara Suomen oloissa eli on ihan tyytyminen kesäkasviin.
Ailanthus altissima eli jumaltenpuu on alunperin kotoisin Kiinasta, kuten monet muutkin upeat puut. Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan, sinne missä on kyllin leuto ilmasto, sitä on paljon istutettu ja se tosiaan leviää herkästi juuriversojen avulla. Etelä-Suomessakin se saattaa pensaana menestyä, mutta pelkoa riesaksi saakka villiintymisestä ei liene. Täällä se on hyvin eksoottisennäköinen isolehtinen pensas. Voimakkaiden taimien lehdet voivat olla yli metrin mittaisia. Näin luin lähdekirjoista.
On parempia puita kuin tama kamala rikkaruoho. Kukaan ei ole maininnut kuinka pahalle se haisee!
Ruukussa se käyttäytyy ihan mallikkaasti, ei ole karannut minnekään eikä haise. Kukat (muistaakseni nimenomaan hedekukat) kuuleman mukaan haisevat, mutta siitäpä ei täällä liene pelkoa. On lehdissäkin tuoksu, mutta se tuntuu vasta kun lehtä hieraisee, eikä se ole erityisen epämiellyttävä - minusta haju on samanlainen kuin suolapähkinöissä ja ehkä aavistus hienhajua (!) mukana.
Olen Hannelen kanssa samaa mieltä. Suomessa tuskin on pelkoa jumaltenpuun villiintymisestä. Hajukaan ei varmaan ole ongelma.
Monet luonnovaraisista kasveistamme haisee paljon pahemmalle. On monia, jotka eivät pidä esimerkiksi kukkivan tuomen hajusta/tuoksusta. Minä ainakin aion yrittää kasvattaa jumaltenpuuta ja kyllä se saisikin vähän villiintyä ja vehreyttää pihaa.
Jatkoa edelliseen: ei mikään puu voi olla "rikkaruoho", jos sen on varta vasten itse istuttanut.
...ja ilmeisesti minun on jatkettava tuohon, että rikkaruohoja ei ole olemassakaan. On vain oikeita kasveja väärissä paikoissa. ;-)
Isoista lehdistä puheenollen, onko kukaan kokeillut kentuckinpapupuuta ? Lehdet ovat metrin mittaiset ja 60 cm leveät. Mistäköhän tätä saisi ?
Chilternillä ainakin on ollut siemeniä, mutta Mustilasta ehkä voisi kysyä, jospa siellä olisi taimia.
Ja täältä löytyy tietoa kentuckinpapupuusta, kuviakin on, kun rullaa tarpeeksi alas.