Humala - miten kasvatan humalaa?

puutarha.net keskustelupalstat: Koristekasvipalsta: Koristekasvit lajeittain A - K: Humala - miten kasvatan humalaa?
Lisääjä he.li, tiistai, 27. heinäkuuta 1999 - klo 10.48 tiistai, 27. heinäkuuta 1999 - klo 10.48:

Jotta saisin ensikesänä korkean ja näyttävän humalan miten saan sen? Pitääkö siemenet kylvää suoraan maahan vai esikasvattaa? Ehdinkö ensikeväänä vai pitääkö se tehdä nyt syksyllä?
Kaikenlaisia neuvoja kaivataan.

Lisääjä Ari, tiistai, 27. heinäkuuta 1999 - klo 16.07 tiistai, 27. heinäkuuta 1999 - klo 16.07:

Astiataimen ostaminen keväällä taitaa olla helpoin tapa. Lisbet kirjoitti kesäkuussa siemenestä kasvatettavasta Japanin humalasta, mutta tämä taitaa olla paremmin parvekkeelle sopiva laji.

Lisääjä Minna, perjantai, 30. heinäkuuta 1999 - klo 11.03 perjantai, 30. heinäkuuta 1999 - klo 11.03:

Itse otin viime kesänä isovanhempieni luota humalasta pistokkaan ja kyllä se on aika hyvin kasvanut. No tänä kesänä on kyllä ollut niin kuivaa, että ei puskas ollut niin pitkä ja tuuhea kun odotin, mutta ehkä jo ensi kesänä...

Lisääjä silja-anita, perjantai, 30. heinäkuuta 1999 - klo 22.09 perjantai, 30. heinäkuuta 1999 - klo 22.09:

Ostin kesän alussa pari humalan astiatainta ja hyvin ovat kasvaneet (tuuheita yli 3 m korkeita) ainakin täällä Espoossa ja melkein ilman kastelua tms.

Lisääjä he.li, tiistai, 17. elokuuta 1999 - klo 14.24 tiistai, 17. elokuuta 1999 - klo 14.24:

Entäs jos maa on lähes kivikovaa mihin pistolapio ei pysty, niin jos laitan multaa esim. 20 cm:n kerroksen ja laudat ympärille ja humalan juurakot siihen niin onnistuiskohan? Jos onnistuu niin entäs talvehtiminen?

Lisääjä Ari, tiistai, 17. elokuuta 1999 - klo 17.16 tiistai, 17. elokuuta 1999 - klo 17.16:

Tuntuu liian kuivalta. Ehdotan, että hankit rukkaset ja rautakangen , ja pehmennät sillä maata niin, että saat kaivettua puolen metrin syvyisen kuopan, jonne kippaat nyt syksyllä kaikenlaista kasvijätettä, ja lisäät päälle kaivetun maan, niin sinulla on keväällä hyvä paikka, johon humalasi istutat. Humala lakastuu kuitenkin syksyllä maanpinnan tasolle, joten turha kiiruhtaa istuttamisen kanssa.

Lisääjä Pirkko, keskiviikko, 18. elokuuta 1999 - klo 08.50 keskiviikko, 18. elokuuta 1999 - klo 08.50:

Ostin kesäkuussä astiataimena humalan, on kyllä kasvanut tuuheaksi, mutta ei kovin pitkäksi, niin kuin odotin. Ja eikä ole tehnyt käpyjä. Onko se nyt se "väärän sukupuolinen" humala? Olisiko se pitänyt osata katsoa ostaessa? Vai tuleeko niitä käpyjä vasta vanhemmiten?

Lisääjä Villa Tupala, keskiviikko, 18. elokuuta 1999 - klo 09.04 keskiviikko, 18. elokuuta 1999 - klo 09.04:

Minulla on nyt ollut humalan taimi kolme vuotta. Joka vuosi olen sen siirtänyt eri paikkaan ja aina on kasvanut pituutta yli 5m. Vain viime kesänä siihen tuli niitä "käpyjä".
Aurinkoisella paikalla ötökät söi kaikki lehdet, varjoisalla paikalla räystään alla tuntuu viihtyvän parhaiten.

Lisääjä Pirkko, keskiviikko, 18. elokuuta 1999 - klo 09.45 keskiviikko, 18. elokuuta 1999 - klo 09.45:

Riippuuko se sitten kesästä, vai paikasta tuleeko niitä käpyjä?

Muuten, keskieuroopassa oli isoja viljelyalueita pelkkää humalaa. Niitä korkeita salko- ja lankavirityksiä katsellessa vasta ymmärsin mikä se "pitkä kuin humalasalko" on.

Lisääjä Seija, keskiviikko, 18. elokuuta 1999 - klo 10.43 keskiviikko, 18. elokuuta 1999 - klo 10.43:

Humala on kaksikotinen eli vain emikasvit tekevät käpyjä.

Lisääjä Pirkko, keskiviikko, 18. elokuuta 1999 - klo 13.04 keskiviikko, 18. elokuuta 1999 - klo 13.04:

Joo, tuota kaksikotista-sanaa etsiskelinkin. Mutta mistä sen näkee pienestä taimesta onko se emikasvi?

Lisääjä Seija, keskiviikko, 18. elokuuta 1999 - klo 17.24 keskiviikko, 18. elokuuta 1999 - klo 17.24:

Enpä ole koskaan tutkinut asiaa, koska minulla ei ollut humalaa myynnissä. Omat tekevät käpyjä ja olen saanut ne yhdeltä tuttavalta, useita kappaleita. Lie siinä sitten ollut molempia.

Humala on varsin altis taudeille eli siinä voi olla härmää, lehtimiinaajia ynnä muuta mukavaa, joita ei myytävissä kasveissa saa olla. Jos niitä tilaa jostakin muualta myytäväksi tai vaikka lisää itse, vahdi siinä sitten heidän vointiaan, huh.

Lisääjä Hannele, torstai, 19. elokuuta 1999 - klo 13.40 torstai, 19. elokuuta 1999 - klo 13.40:

Humalasta on yleensä saatavilla vain emikasveja eli niitä kävyllisiä, ainakin kaikki vanhaa alkuperää olevat ovat näitä, koska vain emikasveja on kannattanut viljellä. Ja uskoisin että myös uudemmat taimitarhoissa myytävät ovat "tyttöhumaloita". Hedekasveja olen nähnyt vain kasvitieteellisissä puutarhoissa.

Lisääjä Mika Kytölä, torstai, 19. elokuuta 1999 - klo 16.33 torstai, 19. elokuuta 1999 - klo 16.33:

Sattuuko kukaan tietämään mistä saisi
Humulus lupulus "Aureus" lajiketta?
Silllä on kauniit kullankeltaiset lehdet

Lisääjä Hannele, torstai, 19. elokuuta 1999 - klo 17.31 torstai, 19. elokuuta 1999 - klo 17.31:

Kannattaisi varmaan esittää toivomus parhaalle taimitarhalle joka lähistöltä löytyy - ehkä he tilaisivat ulkomailta. Tai Kauppilaan voisi esittää ehdotuksen että ottaisivat ensi kevään valikoimiin. Tai yksi vaihtoehto on tilata itse suoraan ulkomailta. Harkitsen itsekin tuon 'Aureuksen' hankkimista.

Lisääjä ahkeraliisa keskiviikko, 25. lokakuuta 2000 - klo 15.31:

Yksi viime kesän onnistuneimpia juttuja oli istuttaa keltalehtinen 'Aureus' kasvamaan pitkin pihlajaa: koko loppukesän olen nauttinut näkymästä. Pihlajan tumman vihreät lehdet, joiden joukosta pilkistelee kellertäviä humalanlehtiä sekä miljoonia punaisia pihlajanmarjoja. Kaunista! Pihlajanlehtien pudottua on puu edelleen ihastuttava kaikkine marjoineen ja oksistossa jo varmaan 5 metrin korkeuteen kurkottavine humaloineen. Kuten parhaat sommitelmat yleensäkin, tämä syntyi aivan vahingossa. Mielenkiintoinen seikka on se, että tavallinen humala talonseinustalla on jo aikaa sitten mennyt talviunille ja lakastunut, mutta tämä kellertävä serkkunsa on syksyn mittaan vain innostunut kasvussaan. Toivottavasti talvi ei yllätä pahasti huoletonta humalaa.