Koristeheinät

puutarha.net keskustelupalstat: Koristekasvipalsta: Koristekasvit lajeittain A - K: Koristeheinät
Lisääjä esteri tiistai, 10. lokakuuta 2000 - klo 10.30:

Hei, olen ihastunut koristeheiniin ja kuulisinkin mielelläni kokemuksia koristeheinistänne. Eli mitä lajeja teillä on, kasvuolosuhteista ja mitä muita kasveja kasvatatte heinienne lähistöllä.
Itselläni on viiruhelpeä ja sininataa. Viiruhelpi tuppaa leviämään paljon ja tarkoituksena onkin istuttaa se ensikesänä pohjattomaan ämpäriin. Mutta kertokaa ihmeessä lajestanne ym.

Lisääjä CL tiistai, 10. lokakuuta 2000 - klo 11.36:

omat\Koristeheinät

Lisääjä Hannele tiistai, 10. lokakuuta 2000 - klo 20.43:

Hei Esteri, kiva kuulla että on muitakin heinäfaneja. Minulla taitaa tällä hetkellä olla kymmenkunta koristeheinää jos sarat lasketaan mukaan. En juuri nyt ehdi pitkästi kirjoittaa, esittelen tällä kertaa vaan tämän yhden. Kuva on kurja, heinistä on hankala saada kunnon otosta huonohkolla kameralla. Nimi on Molinia caerulea 'Variegata', kirjosiniheinä luultavasti suomeksi. On minulla kuun- ja päivänliljojen kanssa samassa penkissä, maa on kosteahko. Kasvaa kauniin malliseksi, lehdet on kelta-vihreät, pulskistuu pikkuhiljaa, muttei leviä. Sitä ei taida olla ihan helppo löytää, omani ostin Viherlandiasta, jonne se oli tullut jostain vahingossa, se oli kirjopuntarpäiden joukossa ja kirjopuntarpään nimellä varustettuna.

siniheinä

Lisääjä viktoria keskiviikko, 11. lokakuuta 2000 - klo 04.10:

Loytyisikohan taalta heinan kuva?

heina

Lisääjä tiipii keskiviikko, 11. lokakuuta 2000 - klo 09.13:

Viktoria - upea, mutta mikä?

Lisääjä Hannele keskiviikko, 11. lokakuuta 2000 - klo 11.00:

Kääk! Laitanpa illalla kuvan omasta heinästäni (Imperata jotakin, ei ole lähdekirjat käsillä). Mulla on surkea pieni mutta hengissä sentään (yksi talvi takana).

Lisääjä Lissu keskiviikko, 11. lokakuuta 2000 - klo 11.32:

Kuvassa kirjavalehtinen sara, Carex ornithopoda Variegata.
sara
Huimasta alennusmyynnistä ostin 4:llä mk kuparisaran C. buchananii, jostain luin että paras paikka olisi puolivarjo/varjo, pitäneeköhän paikkaansa?
Elefanttiheinä (Miscanthus sinensis)kasvaa ruukussa, taidan pistää tallin talveksi.

Lisääjä Maaonni keskiviikko, 11. lokakuuta 2000 - klo 12.05:

Onkos kukaan kokeillut mammuttiheinää (Miscanthus sacchariflorus), josta Tammen suuri sanoo että se on "osoittautunut meillä täysin talvenkestäväksi"? Se on samantapainen valtavan iso tupsas kuin elefanttiheinä.

Lisääjä Esa keskiviikko, 11. lokakuuta 2000 - klo 12.15:

Mammuttiheinä on menossa kohti ensimmäistä talveaan Tampereen korkeudella. Pitäis kuulemma kestää hyvin, mutta taidan sittenkin hiukan juuristoaluetta suojata ekaksi talveksi.

Lisääjä viktoria keskiviikko, 11. lokakuuta 2000 - klo 14.36:

Tiipii, se on Imperata cylindrica, Japanese Blood Grass. Tassa seuraava (Festuca glauca):

grass

Lisääjä Hannele keskiviikko, 11. lokakuuta 2000 - klo 17.01:

Tietääkö joku, mistä mammuttiheinän saisi? Elefanttiheiniä minulla on nyt kaksi (samanlaisia), toinen yhden talven yli selvinnyt ja toinen tänä kesänä hankittu. Lajikenimeä niillä ei ollut, mutta oletan että Strictus tai Zebrina. Allaolevassa kuvassa on minun "japanilainen veriheinäni" (muutama punainen piippa). Keltainen heinä on lehtotesman (Milium effusum) 'Aureum'-lajike. Se leviää aika lailla, mutta minusta se on hyvin nätti. Kokeilin tummakurjenpolvea sen kumppanina, minusta aika kiva yhdistelmä, mutta molemmat on vielä nuoria, en tiedä miltä näyttävät täysikokoisina.

heinia

Lisääjä Hannele keskiviikko, 11. lokakuuta 2000 - klo 21.00:

Heinistä on muuten olemassa kiva pieni julkaisu nimeltä Koristeheinät viheralueilla, tekijä Mirva Arvo, julkaisija Puutarhaliitto v. 1997.

Lisääjä viktoria keskiviikko, 11. lokakuuta 2000 - klo 21.17:

Katsopas minkalaista pahaa tein kuvallesi, Hannele. Jos et tykkaa niin sano vaan, enka tee toista kertaa.

hannelenheina

Lisääjä Maaonni keskiviikko, 11. lokakuuta 2000 - klo 21.31:

Hih! Hauska juttu, Viktoria.

Lisääjä Soili torstai, 12. lokakuuta 2000 - klo 08.08:

Viktoria, Festuca glauca (saksaksi Blauschwingel)on minulla parvekelaatikossa, sen jättävät kissatkin rauhaan, kun taas Bouteloua gracilis (saksaksi Moskitogras) lyhenee aina välillä, mutta on silti muodostanut ihmeellisiä tähkiään, jotka muistuttavat litteätä hyönteistä

Lisääjä Tepuna keskiviikko, 1. marraskuuta 2000 - klo 13.30:

Ostin syyskuussa kaksi kierrevihvilää alesta. Ne ovat jännän korkkiruuvimaisia. Myyjä ei tiennyt kasvista juuri mitään. Arveli kasvavan n. 30 cm läpimitaltaaan olevaksi tuppaaksi. Onko kellään kokemuksia kasvatuksesta ja kestävyydestä ?

Lisääjä viktoria keskiviikko, 1. marraskuuta 2000 - klo 14.34:

Minnekas minun suomenkielinen kirjani taas havisi? Jos se on Juncus, niin ei parjaa talvella ulkona. Odotetaan, kunnes pakkanen havittaa kaiken vihrean siita ja sitten tuodaan suojattuun paikkaan talveksi. Ei saa paastaa liian kuivaksi. Luonnossahan nama kasvavat melkein suolla.

Lisääjä viktoria keskiviikko, 1. marraskuuta 2000 - klo 23.15:

Tanaan juuri tuli lehti "American Nurseryman" ja siina onnistui olemaan artikkeli Juncuksista (jos niista nyt on siis kysymys). Kirjoittajan mukaan Juncus effusus 'Spiralis', naista yleisimmin tarjolla oleva, on "hardy to zone 4", eli siis n. -30 Fahrenheit-asteeseen. Huuhkajan kotisivuilla on Fahrenheit- ja Celsiusasteiden muuntosysteemi; en viitsi nyt lahtea katsomaan. Joka tapauksessa ainakin Etela-Suomessa sen mukaan parjaisi. Samassa artikkelissa sanotaan, etta paras paikka sille on missa on seisova vesi, mutta parjaa kylla myos perennapenkissa, jos ei paasteta kuivamaan.

Lisääjä Tepuna torstai, 2. marraskuuta 2000 - klo 10.35:

Kiitos tiedoista Viktoria. On mulla aika aurinkoisessa paikassa, mutta jos talven kestää niin hyvä. Asun Kanta-Hämeessä, joten eiköhän toivoa ole. Pitää muistaa kastella kasvukautena. Olikos tuo kokoluokka oikea ? Sitä vielä utelisin, jos nimittäin siitä lehdestä sen näet !

Lisääjä viktoria torstai, 2. marraskuuta 2000 - klo 13.51:

Kylla se kuullostaa oikealta. En muista mita lehdessa sanottiin, mutta minulla on se itsellani. Ei ole nopeakasvuinen, ainakaan toistaiseksi, mutta minula on se edelleenkin kukkaruukussa, kun myyja sanoi, etta se ei kesta talvea ulkona. Nyt jatankin ulos talveksi.

Lisääjä viktoria torstai, 2. marraskuuta 2000 - klo 13.58:

Miscanthus 'Graziella' on hiukan arempi kuin muut Miscanthukset, mutta jos sita pystyy kasvattamaan, siita tulee tosi komea. Kuvassa ei ole vertailukohdetta, mutta tuo on kahden metrin korkuinen! Sen takana on Corylus maxima 'Atropurpurea'.

graziella

Lisääjä viktoria torstai, 2. marraskuuta 2000 - klo 13.59:

Miscanthus 'Cabaret' on hiukan arempi kuin muut Miscanthukset, mutta jos sita pystyy kasvattamaan, siita tulee tosi komea. Kuvassa ei ole vertailukohdetta, mutta tuo on kahden metrin korkuinen! Sen takana on Corylus maxima 'Atropurpurea'.

Cabaret

Lisääjä viktoria torstai, 2. marraskuuta 2000 - klo 16.57:

Mitahan teen vikaan, kun aina korjatessani viestia se ilmestyy tanne kaksi kertaa, alkuperaisessa ja korjatussa muodossaan? Joka tapauksessa ylla oleva heina on nimeltaan siis 'Cabaret'.

Lisääjä Hannele torstai, 2. marraskuuta 2000 - klo 17.47:

Koristeheinistä on olemassa pieni kotimainen julkaisu nimeltään Koristeheinät viheralueilla, tekijä Mirva Arvo, ISBN 951-97417-8-X. Oletan, että kierrevihvilä on Juncus effusus 'Spiralis'. Siitä sanotaan, että "Oletettavaa kuitenkin on, että sen talvenkesto on heikko. Kokeilunhaluiset voisivat kuitenkin yrittää kasvatusta astioissa ja talvehdittamista viileässä kasvihuoneessa."

Botanican mukaan on kestävä USA:n vyöhykkeellä 4, niinkuin Viktoriakin sanoo. Nelosvyöhykkeen keskimääräinen minimilämpötila on celsiuksissa -34:n ja -29:n välillä. Minä kokeilisin ulkona talvehdittamista.

Lisääjä tiipii torstai, 22. helmikuuta 2001 - klo 14.33:

Hei kaikki heinäasiantuntijat. Eilisen Viherpihan välissä tuli uuden Ruusutarhan kukkakerhon myyntiesite. Näyttää alkuperäinen tarha olevan Skoonessa, mikä pani epäilemään myytävien kasvien menestymistä Suomessa.

Tarjolla on mm. valikoima koristeheiniä: ikikaura, japanilainen veriheinä ja kirjava linnunjalkasara. Tieteellisiä nimiä ei kasveille esittessä ole, mutta oletan niiden olevan Helictotrichon (?) sempervirens, Imperata cylindrica (joka tässä keskustelussa ylempänä tulikin esiin) ja Carex ornitopoda (tästä olen kyllä epävarma). Mitä arvelette, pärjäisivätköhän nämä Suomessa ja täällä III - IV vyöhykkeellä? Houkuttelevilta näyttävät.

Lisääjä Arja sunnuntai, 1. huhtikuuta 2001 - klo 11.15:

Onko kenelläkään kokemusta seuraavista koristeheinistä: Pennisetum alopecuroides 'Hameln' (lampunputsausharja tms), Caresx hachijoensis 'Evergold'. Olisin kiinnostunut kasvupaikoista ja menestyvätkö talven yli. Asun itse II-vyöhykkeellä.

Lisääjä pia torstai, 19. huhtikuuta 2001 - klo 21.05:

minäkin olen innostunut heinistä, mitkä olisivat helppoja näin aloittelevalle... Osa heinistä kai menestyy melko hiekkaisessakin maassa? Minulla on nimittäin tontillani eräs hiekkainen kohta, johon olen haaveillut heiniä istuttavani. Pitäisikö hiekkaan lisätä multaa tms. minkäverran. Mitkä heinälajit menestyisivät hiekkamaassa ja kovassa auringon paahteessa? Entä lannoitus?

Lisääjä tiipii maanantai, 28. toukokuuta 2001 - klo 16.26:

Herätys 'heinäasintuntijat' - täällä on vaikka kuinka paljon vastaamattomia kysymyksiä. Ja lisää tulee...

Millaisella paikalla, Hannele, sinulla tuo Molinia caerulea 'variegata' kasvaa? Sellainen tarttui nimittäin mukaani tämän päiväiseltä taimitarhavierailultani. Maksoi kyllä maltaita, mutta näyttää niin rehevältä puskalta, että ajattelin jakaa sen välittömästi.Onko virallinen nimi Molinia... - minulla lapussa lukee Molinea... ja molemmilla löysin kasvin Altavistasta molemmilla nimillä?

Ostin tänään myös valkopiipon (Luzula luzuloides) - onko siitä kenelläkään kokemuksia?

Lisääjä Hannele maanantai, 28. toukokuuta 2001 - klo 21.11:

Tiipii, kostea, hapahko paikka auringossa tai puolivarjossa on siniheinälle sopivin. Ja Molinia on oikea nimi viljelykasvien nimistössä ynnä ainakin kolmessa muussa kirjassa, joita silmäilin

Lisääjä tiipii tiistai, 29. toukokuuta 2001 - klo 05.36:

Kiitos taas Hannele. Kosteaa paikkaa meillä löytyykin - melkein liiankin kanssa.

Lisääjä viola sunnuntai, 17. kesäkuuta 2001 - klo 23.40:

Mammuttiheinä? Kuten monasti ennenkin taimikaupasta tuli ostettua semmoistakin mitä ei oltu etukäteen suunniteltu...ja nyt minulla on mammuttiheinän taimi. Löysin aika niukasti tietoa sen kasvattamisesta ja viihtymisestä. Onko kenelläkään kokemusta? Vaatimukset kasvupaikan suhteen yms. yms.?

Lisääjä Huuhkaja tiistai, 31. heinäkuuta 2001 - klo 18.32:

Ostin eilen koristeheinäsekotus siemenpussin Jumbosta, siel on hirveen halpoja siemenpusseja, ja hyviä siemeniä myynnissä... Maksaa markasta ylöspäin... Niin, haluaisin nyt sellasia tuppaita/ryhmiä joissa on koristeheiniä. Tykkääkö ne kuivasta, kosteesta, auringosta vai varjosta? Ja voihan ne kylvää nyt? Kyllähän ne heinätki nyt rupee kylväytyy... :-]