Kas, hakutoiminto ei löytänyt yhtään keskustelua inuloista. Inula helenium (Isoinula n.150cm) on hieno ja paljon kukkiva kukka. Sain Inula Magnifican siemeniä, jotka ovat nyt kylmäkäsittelyssä. Onko jollain kokemusta ko.kasvista, toiveenani olisi että se olisi tosi "magnifica"= jättiläinen, onko näin?
PS:Myös tiedot Kirahvinkukasta (Cephalaria) kiinnostaisi?
Sory, nyt on iskenyt joku suuruudenhulluus!!!
Kokeileppas hakua sanalla Isohirvenjuuri, johan alkaa löytyä!
Suuruurenhulluutta on liikkeellä, poden itse samaa tautia. Lääkkeeksi ei muuta kuin lisää suuuuuria kasveja niin paljon kuin pihaan mahtuu.
Eipä täällä tosiaan paljon ole tietoa Inuloista, muutamia mainintoja vain. Minulla on molemmat Inulat, mutta ne on olleet vasta yhden kesän. Magnificasta en muista, ostinko sen syksyllä -99 vai kesäkuussa -00, mutta minulla se ei vielä mihinkään mahtaviin jättiläismittoihin pystynyt venymään. Lehdet tosin olivat mahtavan kokoiset, mutta kukkimaan se ei kyllä vielä kerinnyt, yksi nuppu tosin oli. Korkeutta sillä oli vain jotain metrin hujakoilla. Isohirvenjuuri sen sijaan keikkui joissain 180 cm:n paikkeilla ja se kukki kovastikin. Ehkä Magnificani ei ole kovin hyvässä paikassa.
Suuruudenhulluuskasveja on myös esimerkiksi jättipietaryrtti, isonauhus Liqularia macrophylla, kruunuohdake Onopordum acantihium ja tietysti se vanha tuttu kultapallo.
Siis suuruudenhulluutta...taisi olla satakuntalaisittain sanottu tuon edellisen viestin alku.
Inuloista vielä sen verran, että Inula orientalis eli idänhirvenjuuri on myös kaunis kasvi, vaikkakin vain noin 40 cm korkuinen. Helppo kasvattaa siemenestä.
Mitä eroa on auringontähdellä ja isohirvenjuurella??? Pihassani on jotain kasvia, jonka kyllä ostin auringontähden nimellä, mutta siinä on lehtien alapinnat vaaleat ja karvaiset. Luin jostain, että tuo tuntomerkki sopii myös isohirvejuureen, joten viisaammat auttakaa tunnistuksessa!
- Molempien kukat ovat hiukan samantapaiset. Isohirvenjuuri on kasvultaan pysty ja kookkaampi, sen isot alalehdet ovat soikeita, teräväkärkisiä. Auringontähti (Telekia) on 1-1,5 m korkuinen, edellistä leveäkasvuisempi. Sen alalehdet ovat leveämmät, tyvestään herttamaiset. Sen kukat mustuvat kuihduttuaan, ainakin meidän pihalla. Molemmat ovat voimakaskasvuisia, ja niiden siementaimia ilmestyy puutarhaan. Myyrät maistelevat niiden juuria, mutta eivät niistä ole kovin innostuneita.
- Inuloiden joukossa on myös kivoja pikkuperennoja. Suomessa luonnonkasvinakin harvinaisena esiintyvällä rantahirvenjuurella (Inula salicifolia) kukka on vaatimattoman ruskehtavankeltainen. Kasvi viihtyy sille osoittamassani paikassa hyvin: alkuperäinen taimi on levittäytynyt juuristonsa kautta runsaan 10 vuoden kuluessa parin m2:n alalle. Miekkahirvenjuuri (Inula ensifolia) ja pikku Inuloiden kanssa saman tapainen häränkukka (Bubthalmum salicifolium) säilyivät pihallamme vain muutamia vuosia. Viimemainittujen kukat ovat kirkkaamman keltaiset ja niistä taitaa olla puutarhalajikkeitakin.
Tässä on erot nähtävissä:Isohirvenjuuri on isompi 20-30 sm ja tummemmat ja pitemmät lehdet, Auringontähti on vaaleamman vihreä, kukkia enemmän ja muutenkin tuuheampi, kukkii myös kauemmin.
Auringontähteä se minun pihallani oleva kasvi on! Kiitos avusta!
Sain tästä keskustelusta hyvän vinkin. Juuri tuollaista auringontähteä tarvitaan meidän pihalle. Rehevä ja kasvaa isoksi. Kuvat on kyllä kaiken a ja o tälläiselle aloittelijalle.
Samaa mieltä RentoAK:n kanssa noista kuvista
Kauanko kestää saada auringontähti noin suureksi ?
Minä istutin pari kesää sitten ja kyllä se jo viime kesänä näytti noin isolta, kuin tuossa kuvassa.
Auringontähteä on helppo lisätä siemenistä,kasvaa ravinteikkaassa maassa nopeasti näyttäväksi. Keväällä mahdollisesti löytyisi kylväytyneitä pieniä siementaimia.