Krassit

puutarha.net keskustelupalstat: Koristekasvipalsta: Koristekasvit lajeittain A - K: Krassit
Lisääjä Lasipartsi torstai, 12. heinäkuuta 2001 - klo 10.37:

Olen kasvattanut siemenestä ruukussa aurinkoisella paikalla köynnöskrassia, joka ei suostu luonani viihtymään. Krassit kyllä kukkivat, mutta lehtiä on todella vähän, itse asiassa voisi luulla, että kyseessä on pensaskrassi. Alimmaiset lehdet ovat kellastuneet.

Olen lukenut, että liialla lannoituksella krassi kasvattaa vain lehtiä, mutta ei kuki. Olen hiukan lannoittanut (alle 1 krt/vko sillä punaisella peruslannoitteella), mutta kovin on kituliasta.

Luin aikaisempia viestejä (joita nyt en enää löytänyt). Joku muukin oli joskus ihmetellyt, että onko siemenet menneet sekaisin. Minulla on ollut vain yksi siemenpussi, joten ainakaan itse en niitä ole sotkenut.

Luulin ennen krassin kasvatusyritystäni, että se on takuuhelppo kaunotar.

Lisääjä Huuhkaja torstai, 12. heinäkuuta 2001 - klo 12.52:

Mulla taas on lehtiä mutta ne ei kuki. Tosin, ne on avomaalla, eikä ne mitään ihmeellistä hoitoa saa...

Lisääjä Satu torstai, 12. heinäkuuta 2001 - klo 14.34:

Meikäläisellä krassit ovat kukkineet viime viikosta lähtien ja paljon kukkivatkin. Osan istutin purkkeihin ja osan suoraan avomaalle. Molemmissa paikoissa kukkii. Lehtiä tekivät tänä vuonna paljon, mutta vielä enenmmän on kukkia ja myös nuppuja. Mitään ihmeellistä hoitoa ne eivät ole saaneet. Istutin siemenet suoraan multaan, siis en esikasvattanut, mullan joukkoon laitoin silloin reilusti kakankakkaa ja sen jälkeen ne eivät ole saaneet mitään muuta kuin vettä. Keltaisia lehtiä on jonkun verran, mutta ne olen leikellyt pois. Krassi on ollut takuuvarma kasvini vuosikymmenet ja joka vuosi olen kerännyt siemenet seuraavaksi vuodeksi, niin itselleni kuin koko tuttava piirilleni, sen verran paljon niitä aina istutan. Mulla on sekaisin niin köynnöskrassin kuin pensaskrassin siemenet. Purkit ovat muurin päällä josta köynnökset roikkuvat alas ja ns. avomaapenkki on kallion kolossa, josta krassit levittäytyvät ympäriinsä.

Lisääjä Huuhkaja torstai, 12. heinäkuuta 2001 - klo 17.23:

Tutkiskelin niitä mun krasseja, ja huomasin että isoimissa on nuppuja... jee! Lajike on Glorious Gleam. Takapihalla saattaa olla scarlet Gleamia, en enää muista...

Lisääjä Maritta torstai, 12. heinäkuuta 2001 - klo 22.02:

Minulla köynnöskrassi on innostunut köynnösruusupurkissa kipuamaan kehikkoa pitkin jo ylemmäs kuin itse ruusu ja punaisia kukkia on paljon. Ruusussa on vasta nuppuja. Samasta pussista kylvetyt muut krassit ovat kasvaneet omassa tahdissaan istutuspaikasta riippuen, useimmissa on vasta yksi kukka. Kaikki olivat esikasvatettuja.

Lisääjä helena perjantai, 13. heinäkuuta 2001 - klo 08.04:

Miten te saatte krassinne kasvamaan??! Kanarian- ja tavallinen köynnöskrassi on vasta parikymmensenttinen eli ei taida ehtiä köyntelemään tai kukkimaan tänäkesänä.....

Lisääjä Pikkupiha perjantai, 13. heinäkuuta 2001 - klo 09.10:

Kasvilannoitepurkin mukana tuli krassin siemeniä ja minäkin sain itämään niistä vain yhden (en esikasvattanut). Tämä yksi on sitten 15 cm korkea ja pukkaa täysillä nuppuja. Riippuisikohan se kesästä vai mistä, mutta joinain vuosina ne kasvaa ihan hulluna ja joinain ei edes idä.

Lisääjä ulla perjantai, 13. heinäkuuta 2001 - klo 09.23:

Samaa krassin kasvamista olen minäkin ihmetellyt. Omat esikasvatetut pensaskrassit ovat aina n. 15-20 cm korkeat, lehden halkaisija pari-kolme senttiä. Naapurin rouvalla (lajia en tullut kysyneeksi) ovat krassit lähes metrin korkuiset, lehden halkaisija n. 15 cm.

Lisääjä viherpeukalo perjantai, 13. heinäkuuta 2001 - klo 10.55:

Krassi vaatii paljon vettä, joten jos kirjoittajien kasvuolot ovat alkukesästä olleet kuivat, niin se selittää kasvun hitauden. Minulla ne kasvavat pihan perällä ja ovat nyt jotain 20 cm, mutta kukkivat ne vielä nekin tänä kesänä. Aina ovat kukkineet.

Lisääjä Calendula perjantai, 13. heinäkuuta 2001 - klo 11.29:

Kasvavat ja kukkivat - tosin ei vielä järin komeasti. Mutta joku vihulainen on löytänyt ja herkutellut niiden lehdillä oikein komeasti. Suihkuttelin eilen Tolu-vedellä, saas nähdä miten käy.

Lisääjä satsa perjantai, 13. heinäkuuta 2001 - klo 11.43:

Eipä ole minunkaan krassit kuin pari - kolmekymmentäsenttisiä. Mikä lie miinaaja tekee niihin käytäviä ja joku toinen ötökkä reikiä. En ole pahemmin lannoittanut niitä tänä kesänä, kun aikaisemmin ovat lehdet kasvaneet liiankin suuriksi ja kukat jääneet lehtien alle piiloon. Onko tässä nyt alettava lannoittaa, että saisi edes lehdet kasvamaan..

Lisääjä Taimi perjantai, 13. heinäkuuta 2001 - klo 17.08:

Laitoin pensaskrassia kasvamaan lasitetulle parvekkeelle joskus toukokuussa. Itäminen kesti isältä pojalle, mutta kun ilmat lämpenivät, niin jo vain alkoivat rehottaa. Korkeutta krasseilla on n.25 cm ja alaspäin riippuvaa osuutta ehkä metrin verran, kukinta mielestäni oikein upea. Annan paljon vettä, vaikka välillä varmaan ovatkin janoissaan. Lannoitus kerran viikossa miedolla kanankakkavedellä.

Lisääjä Lasipartsi tiistai, 17. heinäkuuta 2001 - klo 22.03:

Lohdullista kuulla, että muillakin on krassien kanssa samanlaisia ongelmia tänä kesänä. Taimillahan kasvaa krassi extrahienosti, kateus iskee... Mutta täytyy tunnustaa, että kanankakkavesi jää minun huushollissa käyttämättä, vaikka sillä saisi millaisia tuloksia.

Lisääjä perennapeukalo keskiviikko, 18. heinäkuuta 2001 - klo 23.48:

Minun krassini tuhoaa pieni(1cm) hento v.vihr. toukka! Olen sumutellut nyt mäntysuopavedellä ja katkoin reikälehdet pois kokonaan -jospa vielä elpyisi ja juuressa olevat nuput avautuisivat.
Viime vuonna minulla oli köynnös-,pensas- ja kanar.krassía ja taasen toukat tuhosivat..mistä moinen johtuu?? Samoille toukille (tai lent.yksilöille) kelpaa myös ihana Tuoksupielus!
Viimevuonna käpristivät myös Virpiangervoa..

Lisääjä Ipe perjantai, 27. heinäkuuta 2001 - klo 23.13:

Minulla on ollut köynnöskrassia jo useana vuonna samassa paikassa. Maahan jää aina siemeniä, joista ne kasvavat ilman sen kummempia esikasvatuksia. Tällä hetkellä versot ovat 1/2 - 1 m pituisia ja kukkiakin on. Annan niiden kasvaa maata myöten maanpeitekasvina. Keväällä ja alkukesästä siinä kasvaa tulpaaneja. Yhdistelmä toimii hyvin. Tein aikanaan siihen kohopenkin (lämpöpenkin), joten multa on muhevaa.

Lisääjä Iituliina torstai, 9. elokuuta 2001 - klo 12.18:

Hei! Olen laittanut joka vuosi krassia penkkiin köynnöskehikon alle ja ovat kiipeilleet ja kasvaneet valtavasti, kukkia ja lehtiä molempia on ollut, isoimmat lehdet olivat halkaisijaltaan n. 30-40 cm! Tänä vuonna laitoin vain kahteen ruukkuun enkä penkkiin lainkaan. Ruukussa krassi kyllä kukkii, mutta kehdet ovat pienet ja onnettomat ja suurin osa niistä keltaisia. On se taas mukava kuulla että muillakin on ongelmia... Tästä lähtien taidan kasvattaa krassini maassa.

Lisääjä Huuhkaja torstai, 9. elokuuta 2001 - klo 13.35:

Mun krassit on nyt tosi hienoja, siis ne mitk on puolvarjosessa ja kosteessa paikassa. Yks pensasmainen jolla on punaset kukat ja kaks oranssinkeltasta köynnöstä.
Ne pienemmät kituu tuolla ´kuivalla paikalla kirjokakkaroiden ja kosmosten kanssa, en kyllä laita sinne enää mitään. Puita ja pensaita vois kyllä :-) Ja sit kaikkein paahteisimmalla paikalla, jossa klo 4:än aikaan iltapäivällä auringonkukatki on nuutuneita kasvaa se persikanvärinen ja 2 muuta. Mielenkiintoista eikö totta?

Lisääjä Tuuli torstai, 9. elokuuta 2001 - klo 21.37:

Miten saatte krassin siemenet talteen? Tuntuu, että kasvi ränsistyy, jollei nypi kukkineita kukkia pois. Miten tämä siementen talletus käytännössä onnistuu ja miten tuleentuneita ne pitää olla keräysvaiheessa?