Juutalaiskirsikka/Lyhtykukka

puutarha.net keskustelupalstat: Koristekasvipalsta: Koristekasvit lajeittain A - K: Juutalaiskirsikka/Lyhtykukka
Lisääjä Huuhkaja sunnuntai, 15. heinäkuuta 2001 - klo 20.53:

Keillä muilla kasvaa tätä kivaa kasvia? Ei kai se leviä ihan hirveästi. Ostin yhden taimen alkukesästä, ja nyt siinä on kukkia, jee... Miten sitä voi lisätä muuten kuin siemenistä? Vai leviääkö ihan itestään? No, olis kiva kuulla muiden kokemuksia...

Lisääjä viola sunnuntai, 15. heinäkuuta 2001 - klo 21.14:

Minulla on kasvanut jo vuosia aluperin siemenestä kasvattamani lyhtykukka aurinkoisessa ja kuivassa rinnepenkissä. Kirjallisuudessa varoitellaan että se leviää hillittömästi, mutta ainakaan minulla se ei ole vallannut tilaa mitenkään vahdikkaasti. Leviäminen tapahtuu lähinnä juurirönsyjen avulla eli yksittäisiä kukkavarsia putkahtelee lähistölle sinnesuntänne eikä se mielestäni mitenkään tukahduta muita kasveja ympäriltään. Ja ne kuivatut lyhdyt on tosi kauniita, säilyvät hyvin esim. joulukoristeluja varten.

Lisääjä eremurus sunnuntai, 15. heinäkuuta 2001 - klo 22.00:

Jos vähänkin on kuohkea maa,niin kyllä lyhtykukka työntää joka paikasta alkujaan.Naapurini valitti ,ettei hän saa koskaan sitä leviämään.Sanoin että laita hyvään maahan,nyt hän kyselee,millä sen saa pois.Joten mikään ei ole hyvin ;)

Lisääjä Huuhkaja sunnuntai, 15. heinäkuuta 2001 - klo 22.07:

Huppista, se mun kasvaa tosi kuohkeessa ja syvämultasessa paikassa... ups.. No saapahan siitä sitte vaihtoon kasveja... Nyt siinä on auennu yks kukka.

Lisääjä Örkki maanantai, 16. heinäkuuta 2001 - klo 09.38:

Oletteko maistaneet marjoja? Lyhtykoisohan on ananaskirsikan lähisukulainen, ja marjat ovat ainakin periaatteessa syötäviä. Maun kanssa voi olla niin ja näin.

Lisääjä Satu maanantai, 16. heinäkuuta 2001 - klo 12.42:

Olen kasvattanut lyhtykukkaa n.35 vuotta. Otin joskus juuren palasen tuttava mummon seinustalta, hän nimitti sitä kiinan lyhdyksi ja siitä lähtien se on mulla ollut. Kova se on leviämään jos vaan on hyvä multa ja riittävästi vettä ja aurinkoa, mutta kauniita kuivakukkia siitä saa. Jonain vuonna ne ovat kasvaneet todella korkeiksi,kuten viime vuonna. Korkeimmat olivat lähes 160 cm, mutta tänä vuonna kun on saanut vähemmän vettä ovat vain n.60 cm. Tällä hetkellä se kukkii vaatimattomia valkoisia kukkiaan lehtien lomassa, mutta pian alkavat lyhdyt kehittymään. Olen syksyllä aina leikannut lähes kaikki lehdet pois, jätän vain "sateenvarjon" latvaan. Näin lyhdyt saavat paljon valoa ja muuttuvat kauniin oransin värisiksi. Tämä kukka on pihani "suojelukohde".

Lisääjä Huuhkaja maanantai, 16. heinäkuuta 2001 - klo 16.12:

Satu, jos se on vanhaa kantaa ni sitä kannattaa yrittää lisätä siemenistä...

Lisääjä Satu tiistai, 17. heinäkuuta 2001 - klo 12.48:

Joka kevät kun tuhoan syksyllä tekemäni kuivakukka asetelmat avaan lyhdyt ja laitan siemenet takaisin penkkiin. En tiedä kasvaako niistä koskaan uusia, mutta tuleepahan ne laitettua takaisin maahan. Joka tapauksessa tähän asti lyhtykukkani ovat hengissä vuodesta toiseen kasvaneet. Penkki on talon eteläseinustalla paahteessa, joten kastelu on tärkeää. Joskus heitän kanankakkaa keväällä penkkiin, muuten en lannoita.

Lisääjä AnneliH tiistai, 17. heinäkuuta 2001 - klo 21.28:

Ostin lyhtykukkaa keväällä Maatiaisen taimipäiviltä, on reheviä alkuja, mutta on vielä lyhyt. Ei ole vielä kukkanuppuja, mutta ehkä se ei kuki vielä tänä kesänä.

Lisääjä Huuhkaja maanantai, 30. heinäkuuta 2001 - klo 23.43:

Nyt alkaa pikkusia lyhtyjä kehittymään, ja siitä kasvista on tullu valtava pehko!! Jumaltenkukka meinaa jäädä alle...

Lisääjä Huuhkaja perjantai, 10. elokuuta 2001 - klo 02.11:

Se leviää, se leviää... Täynnä kukkia ja lyhtyjä - mahtava kasvuvoima!!! hehee

Lisääjä AnneliH keskiviikko, 15. elokuuta 2001 - klo 02.26:

Kukki se sittenkin jo tänä kesänä! Mahdollisia lyhtyjä en ole vielä nähnyt, koska olen ollut pari viikkoa poissa mökiltä matkan vuoksi. Täytyy päästä huomenna katsomaan, mitä kaikkea on kahdessa viikossa tapahtunut.

Lisääjä stardust perjantai, 17. elokuuta 2001 - klo 01.20:

mä kylvin siemeniä sellasen juuresta katkastun puun juurelle jo aikasin keväällä mut eipä näkyny yhtään tainta vielä eilenkään..olisko nurmikonleikkaaja ajellu sileeksi vai onko kasvupaikka huono..aurinkoa se on saanut ja vettä..

Lisääjä virpi perjantai, 17. elokuuta 2001 - klo 20.59:

standust..etkö saa mistään pientä palaa juurta,siitä se lähtee helposti kasvamaan,ja kohta koko puun juuresi on täynnä tuota juutalaiskirsikkaa.
Örkille sanoisin, ettei menisi maistelemaan tuota lyhtykoisoa eli juutalaiskirsikkaa,koska se on myrkyllinen.
Tänä kesänä on todella isoja lyhtyjä,empä ole moisia ennen nähnyt,kai kesä oli otollinen.

Lisääjä Huuhkaja lauantai, 22. syyskuuta 2001 - klo 14.50:

Juu toi mun lyhtykukka on tosiaan Physalis franchettii GIGANTEA: se on ihan sairaan kokonen. Kohta se varmaan levii suopayrtin penkiin, heh.. Nii, piti kysyä että nytten ku ne oksat on täynnä vihreitä lyhtyjä, ollu jo kauan, ni pitääkö ne oittaa sisälle, että ne muuttuu punaseks, vai muuttuuko ne muka ulkona? Noissa nyt ei oo punasen vivahdustakaan. Huoh..

Lisääjä AnneliH lauantai, 22. syyskuuta 2001 - klo 20.22:

Näin omassa kasvissani muutama viikko sitten pari lyhtyä, mutta ne näyttivät valkoisilta. Nyt niitä ei näkynyt enää ollenkaan, onkohan jokin eläin syönyt?

Kasvini ovat vain parikymmentä senttiä korkeita, johtuu kai siitä, että ovat ihan koivun juurella. Sikäli eläimetkin yltävät lyhtyihin, jos ne vain maistuvat.

Lisääjä Huuhkaja lauantai, 22. syyskuuta 2001 - klo 20.53:

Ne kukat on vaaleita, jos sekotit niihin?

Lisääjä AnneliH lauantai, 22. syyskuuta 2001 - klo 21.00:

Voi olla, että sekoitin. Tippuivat varmaan sitten pois tekemättä lyhtyä, kun koivu vie kaiken veden ja ravinnon.

Lisääjä minimimmi sunnuntai, 23. syyskuuta 2001 - klo 13.04:

Oma lyhtykoisoni (valitettavasti lajikkeesta en sen tarkempaa tiedä) on täynnä oransseja lyhtyjä. Istutin sen viime vuonna ruukkuun ja siirsin syksyllä maahan. Viime vuonna ei tullut lyhtyjä. Eli varmaan ensi vuonna ne kukkivat aikaisemmin ja lyhdyt ehtivät muuttua oranssinvärisiksi pihalla.

Lisääjä Esikko sunnuntai, 23. syyskuuta 2001 - klo 14.39:

Onko lyhtykukka perenna? Olen aina luullut että se on kesäkukka, jota kuivakukaksi kasvatetaan.

Lisääjä Huuhkaja sunnuntai, 23. syyskuuta 2001 - klo 15.16:

On perenna

Lisääjä viherpeukalo sunnuntai, 23. syyskuuta 2001 - klo 17.31:

Kylvin huuhkaja sulta saamani juutalaiskirsikan /lyhtykukan siemenet heinäkuussa, milloin niiden pitikään itää ? En ole huomannut niillä main mitään taimia.

Lisääjä Huuhkaja sunnuntai, 23. syyskuuta 2001 - klo 17.37:

Hmm.. Olikohan ne niitä Alabamasta saatuja ylimääräsiä... Kyllä niiden pitäis aika nopeasti itää. - kai.

Lisääjä viherpeukalo sunnuntai, 23. syyskuuta 2001 - klo 18.20:

Minkänäköinen taimi siinä on?

Lisääjä Huuhkaja sunnuntai, 23. syyskuuta 2001 - klo 18.21:

En tiiä... Vähän peruna/koisomainen varmaan :)

Lisääjä viherpeukalo sunnuntai, 23. syyskuuta 2001 - klo 18.24:

ai, meen vielä katsomaan, oisko siellä perunan alkuja, hmm...

Lisääjä viherpeukalo sunnuntai, 23. syyskuuta 2001 - klo 19.21:

Siellä oli joku aika erilainen kasvi tai kasveja. Siinä olis nuppukin, lehdet vähän kuin koisokasveilla vastakkain. Oliskohan se sitten se lyhtykukka? Pärjääks se nyt talven yli, pitääkö suojata? Samassa ryppäässä on sormusitnkukkia ja luultavasti maariankelloja ja sinirasteja, on vähän ahdasta joo.

Lisääjä Huuhkaja sunnuntai, 23. syyskuuta 2001 - klo 19.44:

Se taitaa olla joku koiso... Lyhtykukan pitäis kukkii vasta seuraavaran vuonna kylvöstä.. Hmm..

Lisääjä viherpeukalo sunnuntai, 23. syyskuuta 2001 - klo 19.56:

Tai rikkaruoho, mene ja tiedä :(

Lisääjä Huuhkaja lauantai, 9. maaliskuuta 2002 - klo 17.56:

Haluaako joku lyhtykukan siemeniä? On omista kasveista kerättyjä kylmäkäsiteltyjä, ostetuja ja Yhdysvalloista saatuja. Nämä mun on Physalis franchettii giganteaa :)