Begonia, uusi tuttavuus

puutarha.net keskustelupalstat: Koristekasvipalsta: Koristekasvit lajeittain A - K: Begonia, uusi tuttavuus
Lisääjä Multiflora torstai, 7. helmikuuta 2002 - klo 15.22:

Pitemmän tauon jälkeen olen taas piristymässä p.netin sivuilla ja kysyisin mistä löydän tietoa (kuvien kanssa) begonioista. Ostin tänään yhden, mielestäni todella kauniin, mutta häiritsee, kun en tiedä sen nimeä.Kuka neuvoisi hyvän kirjan? Kiinnostukseni kasveihin on aiemmin keskittynyt lähinnä puutarhakasveihin, mutta begonioita voisin kuvitella hankkivani useampaa eri lajia!

Lisääjä Clea torstai, 7. helmikuuta 2002 - klo 18.20:

Käyhän tuolta katsomassa,

http://www.logees.com/html_pages/Begonia/Begonia_Index.html

.. löytyy paljon kuvia ja tietoa begonioista.

Toinen linkki ei ole yhtä kattava, mutta kenties siitäkin apua:

http://www.wwbrg.michel.com.au/introduction.htm

Lisääjä Multiflora torstai, 7. helmikuuta 2002 - klo 21.24:

Kaunis kiitos, Clea, ihanat linkit ja paljon on vielä niiltä katsomatta, mutta tällaista begoniaa en toistaiseksi ole sivuilta löytänyt: Myös hennon vaaleanvihreät, nukkaiset varret ovat punapilkkuiset ja lehtien väri on lähinnä begonia "Marmadukea", joka löytyi ekasta linkistä. Olisikohan tämä lehtien muodosta päätellen jonkin lajinen enkelinsiipibegonia. Jatkan innostuneena etsimistä ja käyn huomenna katsomassa muut kaupassa tarjolla olleet lajit.Löytäisinpä (ekan linkin kuvissa) jostakin "Glazioviin"! Ihana!

Lisääjä Clea torstai, 7. helmikuuta 2002 - klo 22.27:

Eipä kestä kiitellä, toivottavasti löydät "omasi" ja muitakin kiinnostavia.
Laitan tähän vielä muutaman linkin.

http://absastro.tripod.com/sum_hpic_am.htm

http://www.begonias.org/greenhouse/greenhouse.htm

Tuolta löytyy hirvittävä määrä begoniakuvia, toivottavasti sulla on nopea yhteys, koska kuvat ovat melko suuria ja jos kaikki käy läpi niin siinä vierähtää aikaa.

En itse tiedä begonioista paljoakaan. Omistan vain yhden yksilön, jolla on ruokomaiset varret ja kiiltävät, pilkulliset lehdet.Kuuluu cane-like ryhmään. Kaunis se on ja helppo hoitoinen. Nämä linkit ovat jääneet suosikeihin etsiessäni tuon oman enkelinsiipeni nimeä.

Rexien kanssa on ollut epäonnea, eivät kasva ollenkaan ja ruskettavat nopeasti kaikki lehtensä. Olen jo luopunut yrittämästä :)

Lisääjä Multiflora torstai, 7. helmikuuta 2002 - klo 22.54:

Clea, on nopea yhteys, mutta taitaa aikaa vierähtää, ennenkuin ehtii käydä läpi kaikki nämä kuvat.TOSI mielenkiintoisia linkkejä! Ja nämä begoniat...toiset ihan kammottavan näköisiä, toiset herkkiä kuin keijukaiset. Mulla on monia viherkasveja kotona,lähinnä lohduttamassa aikana, jolloin pihalle ei pääse möyrimään, mutta nyt vasta kolahti oikeesti tällainen moninaisuus ja lukemattomat variaatiot. Oletko käynyt Taimipotin, tai Villa Mussalon sivuilla? Saisi mahtavia kokonaisuuksia, kun yhdistelisi uniikkiruukkuja ja niihin väreiltään yhteensopivia begonioita!

Lisääjä Thyja sunnuntai, 10. helmikuuta 2002 - klo 20.25:

Multiflora, kuulostaa kivalta. Begoniasi voisi olla Rexeihin kuuluvat tigerkitten, sitä on ollut viime aikoina kaupoissa, mutta valalle en tietenkään voi mennä. Minulla on pari Rex-begoniaa ja yksi huonovointinen Rhizomatous-hybridi "exotic peridot" jota yritän herätellä henkiin. Mikäli begoniallasi on paksu pintajuuri (maavarsi) voit rajata hakusi rexeihin ja rhizomatouseihin. Muilla begonioilla tätä ei ole. Enkelinsiivet ovat yleensä isoja ja niiden lehdet huomattavasti kovemmat ja isommat kuin muilla lajeilla. Pensasbegonioilla (shrub-like) on taas selvästi karvaiset lehdet. :) Fibrous-begoniolla yhden lehtivarren päässä on useampia lehtiä. Eiköhän tällä saa hakua rajattua, lajeja kun on satoja.

Lisääjä Multiflora sunnuntai, 10. helmikuuta 2002 - klo 21.26:

Thyja, onpa mielenkiintoista! Olen omista vanhoista huonekasvikirjoistanikin yrittänyt löytää tästä kuvaa, mutta vielä ei ole tärpännyt. Nyt sain lisää eväitä etsintään. Enkelinsiipi tämä siis ei ole! Punapilkkuiset varretkin ovat karvaiset ja lehtien reunoissa on varsin karkeita karvoja. Muu osa lehteä on nukkainen. Nuoret lehdet muistuttavat väriltään verivaahteran lehtiä (joissa kuitenkin on vihreitä laikkuja). Vanhemmat lehdet ovat syvän sammaleenvihreitä ja niiden laikut vaaleampaa vihreää, samoin kuin niiden suonisto. Lehti on kuitenkin muodoltaan lähinnä enkelinsiipi.Isoimmat lehdet ovat noin seitsemän sentin mittaiset.

Lisääjä Thyja sunnuntai, 10. helmikuuta 2002 - klo 22.49:

Lehtien muoto ja koko viittaavat rexiin, karvaisuus pensasbegoniaan. Tuon kaltaisia värimuunnoksia löytyy rhizomatouseilta, rexeiltä ja fibrous-begonioilta. Siis jos lehtivarsi haarautuu, se on fibrous tai pensasbegonia, jos sillä on mullanpinnalla kiemurtava paksu maajuuri se on rhizomatous tai rex.

Begoniat pitävät lämpimästä ja kosteasta, lehtien väritys kärsii suorasta auringonvalosta ja vedestä lehtien päällä. Kesällä runsaasti lannoitusta, multa saa kuivahtaa pinnalta. Lisätään lehden kappaleista. Mikäli tämä on ensimmäinen begoniasi, laita ihmeessä pistokas kasvamaan. Oikean hoidon oppii lähinnä error-horror-terror-menetelmällä. :) Tietyt lajit ovat hyvinkin nirsoja, toiset taas hyvinkin kiitollisia. Minulla rexit viihtyvät hyvin, mutta rhizomatous ja rautaristi kärsivät.

Lisääjä Multiflora maanantai, 11. helmikuuta 2002 - klo 14.15:

Aagh, Thyja ! Lehtivarsi ei haaraudu, enkä huomannut mullan pinnalla kiemustavaa maajuurta! Missä asut? lähettäisin sulle mielihyvin pistokkaan tästä arvoituksellisesta ja kauniista kasvista! Error - horror - terror menetelmä taitaa mun kohdallani olla ainoa mahdollinen, sillä tämä on todellakin eka begoniani, lukuunottamatta kesäbegoniaa, josta on monen vuoden positiivinen kokemus.

Lisääjä Multis maanantai, 11. helmikuuta 2002 - klo 14.50:

ÄH, ei kiemustavaa, vaan kiemurtavaa!
Sama

Lisääjä Thyja maanantai, 11. helmikuuta 2002 - klo 14.57:

Tampereelta minut saa kiinni. Olen kuitenkin senverran paranoidi tapaus, etten mielelläni huutele osoitettani netissä, mutta laita sähköpostisi, niin lähetän yhteystiedot. Voin antaa vaihdossa pistokkaan merry christmas Rex-begoniasta. Oma postini on thyja@hotmail.com.

Lisääjä Thyja torstai, 14. helmikuuta 2002 - klo 15.29:

Multiflora, begoniasi on tunnistettu. Se on kuin onkin B. Rex Tiger kitten, tuttavallisemmin tiikeribegonia. Maajuuri on se ryhmyinen osa, josta lehtivarret lähtevät. Mikäli sitä ei erotu mullan pinnalla, kasvisi on istutettu jossain välissä liian syvään. Hoidetaan kuten kaikkia muitakin Rex-begonioita. Eikä kasva jättimäiseksi. Lehdille kertyy halkaisijaa kymmenisen senttiä ja korkeutta koko kasville noin 20- 30 senttiä.

Lisääjä Thyja torstai, 14. helmikuuta 2002 - klo 19.52:

Moka, paha moka! Aargh! Ammattiylpeys kärsii! Ei sittenkään tiger kitten, ei edes rex-begonia. Vaan B. Rhizomatous "Smidgens". Laitan kummankin kuvan tähän näin, jotta voit vertailla. Yllä Rhizomatous Smidgens, alla B. Rex tiger kitten
smidgens
tiger kitten
Olin niin innoissani kun pistokas tuli postista, etten tarkastanut huolellisesti. :) Tämä on huomattavasti harvinaisempi kuin tiikeribegonia, ensimmäinen jonka näen tai josta kuulen. Smidgens pysyy pienenä, ja maajuuresta samat sanat kuin äsken.

Lisääjä Multiflora torstai, 14. helmikuuta 2002 - klo 21.43:

Jess, jess, jess! Jännää!Mä ajattelinkin, etten ole nähnyt (lyhyen begoniainnostukseni aikana) ostamani yksilön kaltaisesta kuvaa. Eikö ole kaunis?
Toinen ostamani begonia on selkeästi tiikeribegonia, eikä mielestäni yhtä hurmaava kuin se mistä lähetin sulle ja perennahullulle pistokkaan.
Mutta arvaas! Uudessakin yksilössä on ihan eri muotoiset lehdet, kuin allaolevassa kuvassa olevalla. Niissä on kolme terävää kulmaa ja niidenkin reunat ovat karvaiset, samoin varret. Mitä nuoremmat lehdet, sitä karvaisemmat. Sama ominaisuus koskee varsia. Kaunis sekin on. Ongelma on nyt se, että molemmat olivat sitten ostettaessa istutetut liian syvään ja mä istutin ne samaan syvyyteen. Mitä ehdotat, että teen? Kiitos kuvista ja mielenkiintoisesta tiedosta!

Lisääjä Thyja torstai, 14. helmikuuta 2002 - klo 22.31:

Taitaa olla parempi antaa olla näin ensi alkuun. Paitsi, jos istutut begoniat tiiviiseen multaan.
Silloin voit nostaa ne ylemmäs ja vaihtaa kuohkeamman mullan. Ne tarvitsevat erittäin kuohkean mullan, itse vain kaadan mullan ruukkuun ja lykkään kasvin siihen. Laita itsellesi varapistokkaat kustakin begoniasta, Rhizomatouseilla on taipumusta ottaa nokkiinsa ilmaston muutoksesta. Eli leikkaa kustakin 1 lehti kahtia pitkittäissuuntaan, mielellään lehtisuonta pitkin. Laita multaan leikkauspinta multaa vasten. Kastele ja pakastepussi hupuksi itämiseen asti.

3 terävää kulmaa? Taitaa olla rhizomatous kanssa. Pistän kuvia tiikeribegoniaa muistuttavista variaatioista:
Rhizomatous Butterfly
butterfly
Rhizomatous robert shatzer
roberts
Rhizomatous sisquoc
sisquoc

Eiväthän rhizomatous-begoniat mitään karvaisia ole, jossain pensasbegonioissa kasvaa oikein karvatuppoja. :)

Lisääjä nemesia torstai, 14. helmikuuta 2002 - klo 22.41:

Täällähän tämä begonia keskustelu on, kun en omaani tunnistanut, en osannut täältä kysyä ja kaikkia palstoja en ole ehtinyt edes lukea viime aikoina. Olen itsekin innoissani omasta uudesta kasvistani ja luin mielenkiinnolla hoito-ohjeita begoniasta. Mahtaakohan begonia viihtyä altakasteluruukussa, minulla kun kastelu on vähän niin ja näin, se ei kai pidä kovin pitkäaikaisesta kuivuudesta?

Lisääjä nemesia torstai, 14. helmikuuta 2002 - klo 22.44:

Thyja, istutatko sinä lehden suoraan multaan, lehden antaja neuvoi laittamaan vesilasiin juurtumaan?

Lisääjä Thyja perjantai, 15. helmikuuta 2002 - klo 09.17:

Suoraan multaan. Lehden voi pistää useampaankin osaan. Näin keväällä kannattaa tarkastaa lehtisuonten yhtymäkohta, lähtevät joskus jo emokasvissa kiinni ollessaan kasvattamaan pistokasta siitä. Silloin lehti istutetaan suonien yhtymäkohdassa oleva möykky ylöspäin kokonaisena suoraan multaan. Olen kyllä kuullut vesilasissa juurruttamisesta, mutta muutaman kasvattajan mukaan pistokkailla on taipumus mädäntyä. Olen yhdessä äitini kanssa juurruttanut parisenkymmentä Rhizomatous- ja Rex-begoniaa suoraan multaan menetelmällä, ja noin 90% on lähtenyt kasvamaan. Hitaasti mutta varmasti.

Ei altakasteluruukkua. Laita muoviruukkuun tai akvaarioon. Merry christmasin (sehän oli sinun begoniasi?) pitäisi pärjät vähemmällä vedellä muoviruukussa, varsinkin jos huoneilma on standardia kerrostalokämppää kosteampaa. Omani meinasin hukuttaa muoviruukuissa, siksi käytän itse savisia.

Lisääjä nemesia perjantai, 15. helmikuuta 2002 - klo 11.30:

Kiitos, Thyja, neuvoista. Begoniani on juuri tätä Merry Christmasia, samanlainen kuin on kuva, joka on sinulta toisessa keskustelussa. Mitä multaa käytät, minulla on kyllä saviruukkukin sille varattuna, täytyy kai se pikapuolin istuttaa.

Lisääjä Jalomarja perjantai, 15. helmikuuta 2002 - klo 13.00:

Katselin tuota begoniajuttua ja huomasin että sinä Thyja olet Mansesterista. Lähden nimittäin juuri tänään Tampereelle, käyn tytärtäni moikkaamassa ja ollaan hotellissa yötä.

Lisääjä Thyja perjantai, 15. helmikuuta 2002 - klo 14.17:

Tervetuloa tännepäin. Sää on tosi nätti, tietenkin, kun minulla on maanantaina 2 tenttiä, 2 deadlinea ja ja.. Mitäkö teen, notkun tietenkin Pnetissä! :)

Nemesia, käytän Kekkilän taimimultaa begonioilleni. Kyllä se saviruukku ihan hyvä on, yritä vain muistaa kastella. Ja begoniat ovat mieluummin ahtaasti kuin liian isossa ruukussa. Juuret ovat äärettömän heiveröisiä ja haurauta, myöhemmissä ruukun vaihdoissa saa olla varovainen.

Lisääjä perennahullu perjantai, 15. helmikuuta 2002 - klo 14.54:

Multifloralle kiitokset pistokkaista,ssavuin tänään kotiin ja mies oli kiltisti laittanut pistokkaat veteen,oli kivaa :)

Lisääjä Multiflora perjantai, 15. helmikuuta 2002 - klo 17.49:

Perennahullu, ole hyvä. Minäkin olen ihastunut omiin pistokkaisiini. Etenkin pikkuposliinikukka on aivan ihana. Se, minkä multa tuhosivat villakilpikirvat, oli vanhaa lajia, joka kukki niin voimakkaantuoksuisin kukin, että mies sai siitä päänsäryn ja kukkatertut piti katkoa pois.( Ja tässä olisi hymynaama, jos osaisin)

Lisääjä Multiflora perjantai, 15. helmikuuta 2002 - klo 17.53:

Ai niin, Thyja, luulen, että kyse on Butterfly-muunnoksesta, mutta en ole ihan varma.

Lisääjä Nerine1 perjantai, 15. helmikuuta 2002 - klo 22.28:

Minulla oli 15 v.sitten kaunis Kiiltobegonia oksastakasvatettuna.Se oli minun 67 kukastani lemmikkini silloin ja menetin sen "kesähelteellä",enkä ole missään sen jälkeen nähnyt kyseistä kaunotarta.Tunteeko kukaan teistä tuota kyseistä Begoniaa ja onkohan sillä muita "kansanomaisia" nimiä?

Lisääjä Thyja lauantai, 16. helmikuuta 2002 - klo 09.34:

Kiiltobegonia on Begonia Metallica, kuuluu shrub-like begonioihin (pensasbegonia? ei virallinen suomennos). Harvinaisia kuin mitkäkin. :( Joku täällä joskus pyysi tunnistamaan begoniaansa, joka osoittautui shrub-like-begoniaksi, mutta sen pidemmälle ei tunnistuksessa päästy. Pistokkaita voisi siis löytyä...

Lisääjä Jalomarja maanantai, 18. helmikuuta 2002 - klo 08.28:

Hep, haluan pistokkaan siitä begoniasta.Mun sähköpostiosoitteeni on listoilla.

Lisääjä nerine1 maanantai, 18. helmikuuta 2002 - klo 10.29:

Jatkan vielä kyselyä,jos joku sattuu omistamaan tuon siron kaunottaren.Sen lehdet ovat taianomaisen kiiltäväpintaiset ,niin terveenkiiltävät ja hennot varsiruodit mutkittelevat kivasti,että kasvista todella sai hennon pensasmaisen vaikutelman ja arvatkaas varsi rykelmässä oli soma punainen väri,joka vielä kaunisti kasvia edukseen ,kukkaset oli kuin miniversio enkelinsiivenkukkasista,mutta varisivat nopeasti.Mutta lehdet olivat ruusubegonian lehdistä paljon ohuempia ja sirompia muutenkin kauttaaltaan.Minäkin todella mielelläni ottaisin tuon kasvin oksan ,vaihtaisin vaikka valitsemaasi perennaan tuon viereisen Särkänperennataimiston valikoimasta :)Nyt laitan peukut ja varpaatkin pystyyn ,että minua onnistaisi tällä haulla.Ikävä vanhaa ystävää..:(

Lisääjä Thyja maanantai, 18. helmikuuta 2002 - klo 15.18:

Selasin vanhoja keskusteluita ja nimimerkki joka tälläisen shrub-like begonian omistaa, oli Sami.

Lisääjä Nerine1 maanantai, 18. helmikuuta 2002 - klo 22.29:

Odotellaan ,jospa Sami olisi käymässä sivuilla...

Lisääjä nemesia lauantai, 30. maaliskuuta 2002 - klo 19.14:

Hei Thyja, tuolla ylempänä oli keskustelua "Merry Christmas" begoniasta. Tein ohjeittesi mukaan ja laitoin lehden multaan, noin viikko sitten ilmestyi pienen pieni vaaleanpunainen "nysty" lehden juureen ja nyt se on jo viitisen senttiä pitkä. Aika kauan se kesti miettiä alkaako kasvaa vai ei.

Lisääjä Thyja tiistai, 2. huhtikuuta 2002 - klo 19.08:

Multifloralta saamani B.Smidgens lähti kanssa kasvamaan pariviikkoa sitten. Lehtien juurrutus multaan on hidasta, mutta varmempaa kuin vesilasissa. Tähän mennessä hitausennätys taitaa olla syksyllä juurtumaan laitetulla rautaristillä, uusi lehti ilmestyi keväällä. :)