Daturat ja Brugmansiat

puutarha.net keskustelupalstat: Koristekasvipalsta: Koristekasvit lajeittain A - K: Daturat ja Brugmansiat
Lisääjä Metsämaria keskiviikko, 27. maaliskuuta 2002 - klo 17.40:

Kylvin näitä siemeniä, mutta minulla ei ole mitään tietoa näiden kasvatuksesta. Voisiko joku ystävällisesti neuvoa?

Lisääjä Henrika torstai, 28. maaliskuuta 2002 - klo 10.04:

Olen henk.koht huomannut että ne itävät parhaiten jos saavat lämpöä altapäin (mulla kylppärin lattialämmitys). Melko isot ruukut niille sitten, ei liian paljon lannoitusta, silloin ne tekevät enemmän lehtiä ja ovat vähemmän kiinnostuneita kukkimaan. Pakkasta eivät kestä, joten talven yli niitä pitäis säilyttää viileästi ja valoisasti ja leikata n. puolet alas.
Lycka till! Etenkin iltasin tuoksu on huumaava. Ne ovat sitten erittäin myrkyllisiä!

Lisääjä oili torstai, 28. maaliskuuta 2002 - klo 19.56:

Brugmansia on monivuotinen ja Datura yleensä 1 vuotinen. Brugmanisat vaativat kasvukaudella lannoitusta ja kastelua tosi paljon.
Yleensä ne kukkivat vasta sitten kun latva on haaroittunut joka tapahtuu yleensä 2 vuotena

Kuten Henrika sanoikin niin ne ovat tosi myrkyllisiä

Lisääjä Piiku perjantai, 19. huhtikuuta 2002 - klo 09.54:

Minun daturani kasvoi kaikkiaan 4 vuotta, menetin sen nyt. Oli valkoinen ja kukki tosiaan valtavin ihanin isoin tuoksuvin kukin. Kesäksi raahasin sen pihalle ja talven se sai juroa sisällä nurkassa. Pudotti lehdet talveksi, keväällä rupesi taas uudestaan kasvamaan ja kasvuvauhti oli hyvä. Rupesi vain olemaan jo valtavan iso, ja jouduin leikkaamaan sen viime syksynä alas. Ottikohan siitä nokkiisa tai sitten jostain muusta, en tiedä. Tämä yksilö oli kasvatettu siemenestä ja ruukku rupesi olemaan jo halkeamispisteessä. Mutta lähtee hyvin matkaan pistokkaastakin. Olen kokeillut jakaa sitä tuttaville palasista... Valitettavasti olen taas lähtökuopassa ja uudet daturan siemenet on menossa multaan. Laitan nyt vuorostaan vaaleanpunaista ja keltaista. Ainakin tuo valkoinen iti aloittelijalla, itävyysprosentti ei ollut suuri, mutta sain yhden ison hienon kasvin useaksi vuodeksi.