Afrikan lilja

puutarha.net keskustelupalstat: Koristekasvipalsta: Koristekasvit lajeittain A - K: Afrikan lilja
Lisääjä Marja, maanantai, 1. marraskuuta 1999 - klo 16.42 maanantai, 1. marraskuuta 1999 - klo 16.42:

Mitä tehdään Afrikan liljan sipuleille syksyllä. Olen nostanut koko ruukun viileään paikkaan.
Saavatko sipulit olla koko talven ruukussa?
Miten onnistuu parhaiten liljojen kukittaminen ensi kesänä, tänä kesänä(ensimmäinen kesä) eivät ehtineet kukkia.

Lisääjä Mika Kytölä, maanantai, 1. marraskuuta 1999 - klo 17.50 maanantai, 1. marraskuuta 1999 - klo 17.50:

Eipä huolta Marja,

Agapanthus kukkii ehkä paremmin mitä umpeenkasvaneempi sen ruukku on. Se rakastaa aurinkoa ja lannoitusta ja viihtyy kesäaikaan melko kosteassakin.

Voit talvehdittaa sen joko viileässä valoisassa paikassa, jossa todennäköisesti säilyy vihreänä ja alkaa kasvun kevään myötä. Sen voi myös talvehdittaa ihan pimeässä ja juuri ja juuri plussan puoella pysyvässä paikassa, jossa lehdet kuihtuvat pois ja vain juurakko talvehtii. Sitä ei siis tarvitse kaivaa pois ruukusta.

Lisääjä Marja, maanantai, 1. marraskuuta 1999 - klo 19.38 maanantai, 1. marraskuuta 1999 - klo 19.38:

Kiitos Mika neuvoista. Se onkin siis juurakko eikä sipuli!

Lisääjä Kesäkukka, maanantai, 1. marraskuuta 1999 - klo 19.54 maanantai, 1. marraskuuta 1999 - klo 19.54:

Afrikan liljalle eli Sinisarjalle on parempi kukinnan kannalta, jos sen lehdet kuihtuvat talven aikana. Mikäli se on ympäri vuoden rehevän vihreä, kukintaa voi olla turha odottaa.

Kasvi vaatii vanhetessaan todella ison ruukun ja sen vuoksi en ole uskaltanut hankkia sitä. Viileässä talvehdittavia kasveja on muutenkin työlästä kuljetella.
Uskomattoman kaunis tuo kasvi kukkineen kuitenkin on.

Lisääjä Elina, tiistai, 2. marraskuuta 1999 - klo 18.00 tiistai, 2. marraskuuta 1999 - klo 18.00:

Meillä on ollut afrikanlilja monta vuotta, eikä se ole kukkinut kertaakaan. Talvet se on ollut vähällä vedellä n. 11-12 asteessa hämärässä, ja kaikki lehdet ovat aina kuivuneet talven aikana. Useimpina keväinä olen vaihtanut mullan, mutta se ole sittenkään kukkinut. Olisiko se tarvinnut lisäravintoa pitkin kesää? Vettä se on saanut yhtä paljon kuin fuksiat, jotka ovat kukkineet tosi runsaasti. Mitäköhän olen tehnyt väärin?

Lisääjä Mika Kytölä, tiistai, 2. marraskuuta 1999 - klo 21.27 tiistai, 2. marraskuuta 1999 - klo 21.27:

Elina, uskonpa , että salasuus on lannoituksessa. Se tarvitsee aika voimaskasta lannoitusta kukkiakseen hyvin. Mullanvaihto ei taida olla tarpeen vaan anna sille ennemminkin kasvurauha jolloin se täyttää ruukun juurilaan ja kukkii.
Kesäkukan kanssa olen hiukan eri mieltä siitä, että lehtien pitäisi kuihtua kukinnan parantamiseksi. Miksi? Kasvi ei myöskään tarvitse niin valtavaa ruukkua. Sitä voi helposti jakaa aina kun se kasvaa liian suureksi.

Muutamia vuosia sitten minulla oli mahdollisuus kasvattaa Agapanthusta kukkapenkissä, jossa se kukki suurimman osan vuotta. Välillä se huilasi, mutta jatkoi sitten taas kukintaansa. Viihtyy kesällä aika kosteassa ja täydessä auringossa.

Lisääjä Marja, tiistai, 2. marraskuuta 1999 - klo 23.29 tiistai, 2. marraskuuta 1999 - klo 23.29:

Minun liljani on uusi, joten kysynkin lannoituksesta. Voimakas lannoitus, siis minkälaista lannoitusta tämä tarkoittaa.

Lisääjä Mika Kytölä, keskiviikko, 3. marraskuuta 1999 - klo 01.20 keskiviikko, 3. marraskuuta 1999 - klo 01.20:

Hmm?
En oikein osaa sanoa tarkasti, mutta useammin kuin muut kasvit yleensä. Keväällä jotain pitkävaikutteista ja sitten aina silloin tällöin kesän aikana. Nämä lannoitusasiat taitavat olla niitä sormituntumajuttuja eli tarkkaa neuvoa on vaikea antaa.

Lisääjä Kesäkukka, keskiviikko, 3. marraskuuta 1999 - klo 10.08 keskiviikko, 3. marraskuuta 1999 - klo 10.08:

Hei! Sinisarjasta on niin vähän tietoa omissa puutarhakirjoissani ja ne rajoittuvat lähinnä mainintaan sen olevan vanhan ajan ruukkukasvi. Kasvin iso juuristo mainitaan yhtä usein kuin sen komea kukinto.
Lannoitusohjeita en ole löytänyt mistään, mutta suuri ruukku mainitaan poikkeuksetta.

Koska itse en siis omista tuota kasvia, ei minulla ole omakohtaista kokemusta siitä. Intoa on ainakin ollut sen hankkimiseen, koska olen leikannut Seura-lehdestä yli 10 vuotta sitten Kysy huonekasveista-palstalta sinisarjaa käsittelevän kysymyksen vastauksineen.

Hortonomi Esko Puupposen sanatarkkoja siteerauksia: "Sen suosio on vähentynyt siitä ymmärrettävästä syystä, että se vaatii kovin suuren ruukun, isojuurinen kun on ja talvehtii lehdettömänä viileässä ja valoisassa paikassa, ei siis asunnon ikkunalla. Jos sitä hoidetaan kautta vuoden lehtevänä ei kukista juuri ole toivoa."..."Lehtien tulee kasvaa puolimetrisiksi ja lakastua syksyn tullessa."

Mika, minun kanssa ei tarvitse olla eri mieltä vaan Esko Puupposen ;)

Lisääjä Hannele, keskiviikko, 3. marraskuuta 1999 - klo 11.47 keskiviikko, 3. marraskuuta 1999 - klo 11.47:

Minä olen huomannut olevani useinkin eri mieltä Esko Puupposen kanssa, vaikka toisaalta olen kovin harras hänen kirjojensa lukija.

Lisääjä Mika Kytölä, keskiviikko, 3. marraskuuta 1999 - klo 16.22 keskiviikko, 3. marraskuuta 1999 - klo 16.22:

huomenta täältäkin taas kerran

Hannelen kanssa olen useimmiten samaa mieltä, mutta Hra Puupposen kanssa harvemmin. Kaikella kunnioituksella kuitenkin.

Kesäkukalle suosittelen sinisarjan hankkimista. Kasvi on helppohoitoinen ja kukkimattomanakin kauniin vihreä. Omani ovat ruukussa kukkineet vasta toisena kesänä tai sitten niin myöhään syksyllä, että kukista ei juuri ole ollut iloa. Ruukut ovat ihan tavallisia saviruukkuja, eivät mitään jättisuuria.

Lisääjä Hannele, keskiviikko, 3. marraskuuta 1999 - klo 16.44 keskiviikko, 3. marraskuuta 1999 - klo 16.44:

Kiitos Mika, mutta enpä liikaa itseeni luottaisi: olen minä sinisarjankin tappanut! Kaksi talvea se sinnitteli vintin rapussa mutta kolmantena kuoli, kun tuli äkkiä 30 astetta pakkasta ja unohdin kiidättää sen ajoissa turvaan (normaalisti tila pysyy plussan puolella). Kun sinisarjan hankin opiskelin että: isohko ruukku, kasvurauha (ei turhaa mullanvaihtoa eikä missään nimessä jakamista), lannoitus kasvukaudella n. kerran viikossa, talvetus mieluiten valoisassa ja viileässä, mutta kellarikin käy. Kukkii vasta kun on kasvanut kyllin suureksi. Minun ei ehtinyt kukkia. Nyyh.

Lisääjä Kesäkukka, keskiviikko, 3. marraskuuta 1999 - klo 17.07 keskiviikko, 3. marraskuuta 1999 - klo 17.07:

Kiitokset suosituksista! On se kiva huomata, että sittenkin voisi jotain sellaista yrittää kasvatella, jota aiemmin on pitänyt mahdottomana. Se piristää kummasti näin syksyisenä iltana.

Lisääjä Elina, torstai, 4. marraskuuta 1999 - klo 15.08 torstai, 4. marraskuuta 1999 - klo 15.08:

Lannoituksessa saattaa tosiaan olla kukkimisen salaisuus - ainakin meillä. Siis tarkennus: Sopiiko tällaisen ulkona olevan ruukkukasvin lannoitukseen sama liuos, jota käytän sisäkasveille?

Anteeksi yksinkertaisuuteni. Minulta meni aikoinaan aika pitkä aika, ennen kuin sisäistin kasvin vedensaannin ja hyvinvoinnin välisen yhteyden.

Lisääjä Mika Kytölä, torstai, 4. marraskuuta 1999 - klo 19.15 torstai, 4. marraskuuta 1999 - klo 19.15:

Voit Elinan ihan hyvin käyttää samoja aineita kuin sisälläkin. Varmasti joku Huijaus Oy Ab tuo pian markkinoille sinisarjoille tarkoitetun lannoitteen, mutta uskon, että samaa ainetta löytyy joka pussista. Annostus vain saatta olla eri kasveilla erilainen.
Kananlantarakeita voit heittää keväällä purkkiin ja sitten muistaessasi jonkin ajan kuluttua jotain veteen sekoitettavaa. Helppoa, eikö vain ;-)

Lisääjä Lissu, keskiviikko, 10. marraskuuta 1999 - klo 09.35 keskiviikko, 10. marraskuuta 1999 - klo 09.35:

Viherpiha 4/99 lehdessä on sinisarjasta kerrotaan mm. talvehtimisesta seuraavaa:
Kesävihanta lajit (Agapanthus campanulatus) lehdet kellastuvat ja lakastuvat, säilyy talven pimeässä, viileässä.

Kun taas ikivihreät (A. africanus, A. praecox) pitäisi olla talvi valoisassa ja viileässä, ei kastella. Nämä kestävät jopa -10°C.

Kesällä lannoitetaan 1-2 kertaa viikossa.
Sama ruukkukoko käy, keväisen mullanvaihdon yhteydessä sinisarjaa voi kuitenkin jakaa.
Väreissä löytyy myös valkoista ja v.punaista.

Lisääjä Aikku, torstai, 18. marraskuuta 1999 - klo 20.12 torstai, 18. marraskuuta 1999 - klo 20.12:

Kysyisin,mistä Tampereen alueella voisi ostaa sinisarjan (Agapanthus campanulatus)taimia?

Lisääjä Aikku, lauantai, 20. marraskuuta 1999 - klo 13.18 lauantai, 20. marraskuuta 1999 - klo 13.18:

Nyt meitä Aikkuja on kaksi! Ottakaapas selvää, kumpi on kumpi.

Lisääjä Kesäkukka, lauantai, 20. marraskuuta 1999 - klo 19.31 lauantai, 20. marraskuuta 1999 - klo 19.31:

Aikkuja yksi tai kaksi, kohta voi olla sinisarjojakin yhtä enemmän.
Kotitarhurit Lievestuoreelta mainostavat puutarha-alan lehdissä postimyyntiä. Muistaakseni heidän valikoimissaan myydään sinisarjaa 3-5 kpl pakkauksissa ja hinta satasen kieppeillä.
Myös Exotic myy sinisarjaa ainakin siemeninä.

Siispä lähin puutarha voi olla oma postitoimistosi. Kannattaa tosin muistaa, että Posti etsii yhä yhteistyökumppaniaan Leonian sanouduttua irti sopimuksensa. Miten meidän maanpoloisten sitten käy, jos Meritan Voutilainen tarjoaa sopimukseen päätyvän kumppanuuden.
On se meillä kolkko kohtalo pienen pienien siemen- ja sipulipakettien kanssa.

Aikku! Oletko se Aikku, jolla on se rauhallinen sivupersoona ruusupuolella. Minulle tuli mieleen asia, josta kuiskaan Sinulle nettisivulla näin:
"Oletko aivan varma, että tuo Sinun villimpi sivupersoonasi ei ole lähtenyt monistumaan. Sinullahan on ollut tuo jakautumisominaisuus entuudestaan?" :=D

Toisaalta voihan se olla niin, että geenimanipulaatiokeskustelu on saanut minussa lähes harhaisen olotilan.

Lisääjä Aikku I, II, III ?, lauantai, 20. marraskuuta 1999 - klo 20.10 lauantai, 20. marraskuuta 1999 - klo 20.10:

Kuule ei ole monistunut, eikä ainakaan muuttanut, muitakin meitä on. Ja eivät ole sivupersoonia, rooliminuuksia vain. Vaan kyllä tuota sinisarjaa minäkin olen pari vuotta pähkäillyt, mutta kun minulta puuttuvat talvettamistilat.
Tuo rauhallinen, villimpi?- vaihtelu löytyy tähtitaivaalta: minähän olen härkä. Harva härkä se itsekseen meluaa, kukkaketoja vain nuuhkailee, vaan meneppäs härkää pukkaamaan, niin kyllä löytyy vauhtiakin...

Lisääjä SeijaHoo, torstai, 13. tammikuuta 2000 - klo 15.43 torstai, 13. tammikuuta 2000 - klo 15.43:

Seija Vee, tässä keskustelussa on puhuttu sinisarjasta, löytyneekö tästä apuja. Minulla tätä kasvia ei ole ollut, se kuuluu tosin haaveiluihin, joskus olen sen "melkein" hankkinut, mutta kun on tuntunut ettei oikein halua mitään erityisvaatimuskasveja. Ehkä sitten jos kellarissa talvettamista vaativat ruusuni kuolevat joskus.

Lisääjä Nanna, torstai, 13. tammikuuta 2000 - klo 17.34 torstai, 13. tammikuuta 2000 - klo 17.34:

Viherpiha no 4/99 kertoo sinisarjasta (Agapanthus), että niitä on sekä kesä- että ainavihantia. Ainavihannat tarvitsevat talveksi mieluiten n. +5 asteisen valoisan paikan, kesävihannat voivat talvehtia vaikka kellarissa.
Mullan on oltava aina kosteaa, hiekkapitoista ja runsasravinteista.
Sinisarja viihtyy lämpimällä ja aurinkoisella paikalla, ruukun voi myös upottaa kukkapenkkiin.
Sen juurien saa antaa täyttää ruukun kokonaan ennen vaihtoa suurempaan, ja siinä yhteydessä sitä voi myös jakaa.

Lisääjä Nanna, torstai, 13. tammikuuta 2000 - klo 17.36 torstai, 13. tammikuuta 2000 - klo 17.36:

No just, vasta kirjoitettuani edellisen ryhdyin katselemaan, että mitäs tuolla aikaisemmin on tarinoitu, ja huomasin Lissun siteeranneen samaa artikkelia. Sorry.

Lisääjä Seija Vee, torstai, 13. tammikuuta 2000 - klo 17.55 torstai, 13. tammikuuta 2000 - klo 17.55:

Kiitos vinkistä, täältähän sitä dataa löytyi yllin kyllin.

Lisääjä IITA, maanantai, 21. helmikuuta 2000 - klo 20.09 maanantai, 21. helmikuuta 2000 - klo 20.09:

Olen talvehdittanut oman sinisarjani jääkaapin alaosassa, jossa lämpöä n. +7 ja välillä antanut niukasti vettä. Olen ottanut sen jo huoneenlämpöön ja antanut kerran viikossa Ruukun voimaa, lehdet ovat vihreitä ja terhakan näköisiä, aion laittaa kananlantaa multaseokseen myöhemmin kevään aikana ja lisätä pintaan ennen ulosviemistä, muuten annan juuret ja ruukun olla.

Lisääjä ElinaJ tiistai, 12. syyskuuta 2000 - klo 16.40:

Onko eroa kun omistan Sinisarjan muistaakseni Agapanthus Orientalis, mutta näin eilen puutarhamyymälässä Agapanthus Afrikaansin!?
Jos sama kasvi, kumpi oikea nimi?

Lisääjä Hannele tiistai, 12. syyskuuta 2000 - klo 17.14:

Eri kasveja ovat, A. orientalis on luultavasti sama kuin A. praecox subsp. (=alalaji) orientalis. Luepa Lissun viesti 10. marraskuuta tässä samassa keskustelussa, siellä on hoidosta tietoa.

Lisääjä Nanna perjantai, 25. toukokuuta 2001 - klo 20.29:

Ilokseni kolme sinisarjaa talvehti onnistuneesti valoisassa ja viileässä satulahuoneessa. Lehdet kuihtuivat pois, ja uusi kasvu lähti vauhtiin aikaisin keväällä. Vaihdoin ne vähän isompiin ruukkuihin, ja nyt ne ovat ulkoilleet jo kolme viikkoa yötä päivää lukuunottamatta niitä öitä, joiksi on luvattu hallaa tai ainakin hyvin alhaisia lämpötiloja. Pari päivää sitten huomasin yhdessä kukkavarren! Voi kun se jaksaisi kukkia!

Lisääjä Heidi maanantai, 28. toukokuuta 2001 - klo 08.47:

Minä ostin Puutarhamessuilta tänä keväänä sinisarjan juurakon, jonka iskin multaan melko pian messujen jälkeen. Lehtiä on tullut muutama, mutta nyt on kasvussa ollut taukoa - kukkiiko se ekana vuotena? No, kai se sieltä nousee. Oliko Nanna sun sinisarja mullassa talvehtimassa, vai kaivoitko sen ylös?

Lisääjä Nanna maanantai, 28. toukokuuta 2001 - klo 10.59:

Heidi, sinisarjat talvehtivat ruukuissaan, kastelin vain sen verran, etteivät korpuiksi kuivuneet. Enpä usko, että ensimmäisenä kesänään ehtivät kukkia, omillani on alkamassa toinen kesänsä, ja yhdessä kolmesta on yksi kukkavarsi.

Lisääjä kaurahattu tiistai, 26. maaliskuuta 2002 - klo 11.28:

Tietäisikö kukaan mistä saisi hankittua agapanthus campanulatus lajiketta. Eli kyseessä on siis kesävihanta lajike?

Lisääjä kaurahattu keskiviikko, 3. huhtikuuta 2002 - klo 12.19:

Ostin viikonloppuna Virosta agapanthus umbellatum nimistä sinisarjaa pari juurakkoa. Ohjeessa sanottiin, että Virossa ne voi jättää talveksi maahan, kunhan laittaa huolellisesti katetta päälle. Tästä ajattelinkin, että olisiko tämä sitten se minun etsimäni kesävihanta lajike, joka talveksi kuivattaa lehdet ja voisi näin ollen talvettaa vaikka pimeässä kellarissa. Onko kenelläkään tietoa kyseisestä lajikkeesta??

Lisääjä Mika keskiviikko, 3. huhtikuuta 2002 - klo 13.25:

Minä talvehditan kaikki pimeässä kellarissa. Uudet lehdet kasvavat nopeasti. Vuoden 2001 hankinta oli lajike "Blue Giant", joka oli tosiaan kukkinesa ja kokonsa puolesta todella jätti. Kukkivat heti ensimmäisenä kesänä kaikki.

Lisääjä viktoria keskiviikko, 3. huhtikuuta 2002 - klo 15.12:

Mina nostin Agapanthukset viilealle kuistille puolipimeaan, enka kastellut koko talvena kertaakaan, ja siita huolimatta niista vain muutama lehti kellastui. Nyt ovat taas kasvihuoneessa lannoitettuina ja kasteltuina.

Lisääjä Osku lauantai, 6. huhtikuuta 2002 - klo 11.42:

Ostin Skotlannista pari Agapanthusta; lajikkeita, joiden kerrottiin kestävän Brittein saarilla ulkokasvatusta. Ne on kesävihantia ja jätin ne ulos talvehtimaan talon eteläseinustalle. Saas kattoa nouseeko maasta mitään. Minimi viime talvena oli -22C, mutta maassa ei ollut yhtään routaa, joten ei niiden hengissäpysyminen aivan mahdotontakaan ole. Samassa paikassa talvehti mainiosti 3 opuntiakaktusta, Yucca filamentosa, puuvartinen Sedum-laji, Wisteria, Lonicera nitida ja Elaeagnus x ebbingei.