Espanjansiruetana

puutarha.net keskustelupalstat: Pihakasvien terveydenhoito: Espanjansiruetana
Lisääjä Nanna lauantai, 19. elokuuta 2000 - klo 08.33:

Onko kukaan nähnyt puutarhassaan tätä tulokasta? Siitä on tänään juttu Hesarissa.
Ovat lehtitietojen mukaan levinneet kaikkialle Eurooppaan lukuunottamatta Färsaaria ja Islantia.
Olen nähnyt niitä aikoinaan Ranskassa metsässä, mutten koskaan esim. Saksassa enkä edes kosteassa Egnlannissa, jonka olisi luullut jo syödyn maan tasalle näiden toimesta, jotka kosteutta rakastavat.

Lisääjä kurtturuusu lauantai, 19. elokuuta 2000 - klo 10.02:

En tiedä mikä otus, se oli naapurin pihalla ja katseltiin sitä ja luultiin että on säilyttämisen arvoinen, iso kuin mikä, ja ruskea, reikä selässä, kolme kertaa meidä ukko etanan kokoinen, pahus kun ei tule hesaria, tulee vain keskari, (täytyy käydä kioskilla)

Lisääjä Maarit lauantai, 19. elokuuta 2000 - klo 10.21:

Dalmatialaisen vuoksi en nyt ole ole varma, oliko tämä juttu paikallisessa lehdessä vai jo aiemmin Hesarissa. Artikkelissa kerrottiin Lappeenrannan espanjansiruetanahelvetistä. Jollain noin 650 neliön tontilla oli aloitettu etanoiden tuhoaminen. Limalötköjä oli nurmikolla niin paljon, ettei siellä enää juuri voinut kävellä. Yhden päivän aikana oli kerätty 150 etanaa. Keräys oli tehty jonkin aikaa sekä aamuin että illoin, jolloin etanoiden määrä oli saatu sellaiseksi, ettei se enää sanottavammin häirinnyt normaalia pihan käyttöä.

Minusta yksi näitä kesän riemuja on kulkea paljain jaloin pihalla. Jos yksikin näköhavainto noista tappajaetanoista tehtäisiin pihallani, loppuisi paljain jaloin tallustaminenkin. Onneksi tuossa tämän aamun Hesarin jutussa oli todennäköinen tulevaisuuden esiintymisalue ja näyttäisi siltä, että Imatra voisi nipin napin välttyä vitsaukselta.

Lisääjä Maaonni lauantai, 19. elokuuta 2000 - klo 10.40:

Hesarin verkkoarkistosta löytyy useita tappajaetana-artikkeleita. Hesarin kotisivulta http://www.helsinginsanomat.fi/ pääsee klikkaamalla oikealla keltaisessa palkissa olevaa arkistoa. Siihen pitää kai rekisteröityä, mutta muistaakseni se ei ole maksullinen - siitä en tosin ole varma, mutta kokeillahan aina voi. Hesarin tilaajille se joka tapauksessa on ilmainen.

Lisääjä KatariinaC lauantai, 19. elokuuta 2000 - klo 12.06:

Olen viime kesänä kysynyt täälläkin puutarhanetissä kotisivunsa linkin omistavalta Esa Mustoselta, mitä ovat valkoiset etanat, joita täällä meillä esiintyy parissa paikassa. Hän ei tiennyt niiden nimeä, eikä kukaan muukaan ole moisia nähnyt. Onko kukaan teistä puutarhanettiläisistä nähnyt metsässä n. 10-15 cm pitkää liidun valkoista etanaa? Mikä olisi nimeltänsä.

Tänä kesänä en ole tosin nähnyt, jotta olisin voinut ottaa kuvan. Kuolivat ilmeisesti viime kesän kuivuuteen tai sitä edellisen vuoden pakkasiin.

Lisääjä Maaonni lauantai, 19. elokuuta 2000 - klo 12.29:

Albiinotappajaetana?

Lisääjä Nanna lauantai, 19. elokuuta 2000 - klo 12.32:

Sulle, nokkela saivartelijamme, on kiireellistä sähköpostia.

Lisääjä Maaonni lauantai, 19. elokuuta 2000 - klo 12.56:

No jopas, uteliaisuus riivaa. Näen sen vasta kun menen kotiin noin klo 16.30. Paitsi jos on oikein kiireellinen, voi lähettää osoitteeseen maaonni@luukku.com, jonka voin katsoa töissäkin. (Niin siis oliko se mulle?)

Lisääjä Nanna lauantai, 19. elokuuta 2000 - klo 13.38:

Oli sulle, panen sen luukkuun.

Lisääjä Maaonni lauantai, 19. elokuuta 2000 - klo 14.21:

Pah, Luukku ei taaskaan toimi. Jää siiheksi kun menen kotiin. Yhtä sähläämistä näiden eemeleiden kanssa - jos se on luotettava niin kuin Soneran yleensä on, se vaatii niksejä jotta sen saisi auki muuallakin kuin kotikoneella johon sen aukeneminen on automatisoitu (joita niksejä en ole opetellut kun olen nähnyt että ihmisillä jää helposti sähkärit auki yleisiin koneisiin), jos sen saa auki netissä noin vain, on tuurikauppaa toimiiko koko hökötys. Mutta sinänsä tietysti loistojuttu että sähköinen viestintä on olemassa!

Lisääjä Kesäkukka lauantai, 19. elokuuta 2000 - klo 15.48:

Olen jo valmiiksi kauhuissani tuosta uudesta tulokkaasta. Miten niitä voi oikein nitistää, kun ne kasvavat niin suuriksi.
Nämä kotoiset etanat poimin puoliksi tuhkalla täytettyyn Piltti-purkkiin, mutta tulevaisuudessa on jo liikuttava ilmeisesti ämpärin kanssa.
Taidan ryhtyä satsaamaan parvekeviljelyyn.

Lisääjä oili lauantai, 19. elokuuta 2000 - klo 16.34:

Tuosta Sirusta oli Luontoillassa puhetta ja se on raadon syöjä. Jos tarkoitat samaa kun tappajaetana on tieo väärä sillä se ei tapa lajikumppaniaan vaan lajitoveri on jo hengetön syystä tai toisesta sitä ennen ja mutustelee sen hyvällä ruokahalulla suihinsa. Meillähän on Ukkoetana joka on yleisempi iso sllainen ja jos kenellä se on saisi olla onnellinen. On toinen laji joka on harvinaisempi sanoivat luontoillassa

Lisääjä koskint keskiviikko, 23. elokuuta 2000 - klo 11.49:

KatariinaC! Ne näkemänne valkoiset etanat ovat albiino-ukkoetanoita. Ilmiö ei ole kovin harvinaninen, vaikka näitä albiinoyksilöitä luonnossa harvoin näkee (tulevat useimmiten syödyiksi ennen "aikuisikää"). Useimmiten näillä albiinoillakin on selässään ukkoetanan tunnusmerkki eli musta juova. Porkkalassa olen kerran nähnyt kauttaaltaan valkoisen ukkoetanan. Toinen paljoin yleisempi värimuunnos on pikimusta.

Lisääjä KatariinaC keskiviikko, 23. elokuuta 2000 - klo 12.21:

Voi kiitos tiedosta. Minua on nimittäin ihmetyttänyt se, että kaikki "asiantuntijat" keneltä olen kysynyt, ovat sanoneet, etteivät ole nähneet moisia. Nyt sit on käynyt niin, että tällä seudulla on ilmeisen vahva albiinokanta, koskapa niin moni on nähnyt ja monessa paikassa tässä kilometrin säteellä.

Aika suuriksi ovat täällä päässeet kuitenkin kasvamaan eikä selässä ole mustaa raitaa. Harmi vain, että en ole tänä kesänä enää nähnyt niitä, eli lienevät kuitenkin tulleet syödyiksi. Toinen mahdollisuus on, että paikka jossa aina olivat , jäi tien alle, joten eivät päässeet maan alta enää pois keväällä.

Lisääjä mari keskiviikko, 23. elokuuta 2000 - klo 12.50:

Espanjansiruetanan saa tapettua tiputtamalla sen kuumaan veteen, kertoi puutarhuri Pulkkinen Lappeenrannan kaupungilta. Ei muita keinoja ilmeisesti

Lisääjä outi perjantai, 1. syyskuuta 2000 - klo 12.18:

Kävin eilen Espoossa eräässä puutarhamyymälässä ja uskokaa tai älkää, maassa köllötteli useita espanjansiruetanoita. Olin kauhuissani ja kun sanoin siitä myyjälle/omistajalle hän vain tokaisi että no, ei ne nyt vielä ainakaan ole mitään tuhonneet...Arvatkaa ostinko yhtään kasvia! Kääk! Luulisi taimikauppiaidenkin olevan varuillaan ja hävittävän kaikki mahdollisimman pian.

Lisääjä pikkumyy perjantai, 1. syyskuuta 2000 - klo 14.17:

Siinä Hesarin jutussa muistaakseni sanottiin täälläkin olevan kymmeniä (?) taimitarhoja, joiden tiedetään olevan espanjansiruetanan levittäjiä juuripaakuissa olevien munien välityksellä...
Kaikkea ällötystä sitä pitää tännekin levitä.

Lisääjä Vanda perjantai, 1. syyskuuta 2000 - klo 17.20:

Outi, mikä on puutarhan nimi?

Lisääjä outi perjantai, 1. syyskuuta 2000 - klo 21.40:

En muista nimeä, mutta se on Muuralassa olevan K-Raudan vieressä.

Lisääjä outi perjantai, 1. syyskuuta 2000 - klo 21.41:

Tai siis siinä Ikean lähellä olevan K-raudan vieressä...