KIINALAINEN KORVAKYNTTILÄ

puutarha.net keskustelupalstat: Vapaa sana, kasvien vaihto, tiedotteet: Vapaa sana: Juttua mistä vaan: KIINALAINEN KORVAKYNTTILÄ
Lisääjä TAO maanantai, 21. tammikuuta 2002 - klo 10.00:

No niin, täältä on tilattu:

Uranus-Tuonti Oy
Kuljuntie 6
62100 LAPUA
puh. 06-4387313
email:
http://www.japo.fi/%7edante/acu/akupunktiotarvikkeet/index.html

Nyt tilataan jostain muualta pitempiä, en tiedä kun se joka tilaa, on työkaverin kaveri. Mutta nuokin kynttilät nostaa ihan ok. Onko joku muu täällä käyttänyt, kiinnostaisi tietää mistä saa parhaat.

Lisääjä outi maanantai, 21. tammikuuta 2002 - klo 10.04:

Mitä ihmettä on korvakynttilähoito?

Lisääjä Katariina maanantai, 21. tammikuuta 2002 - klo 14.06:

Outi, oliskos sulle sähköpostiosoitetta?

Lisääjä TAO maanantai, 21. tammikuuta 2002 - klo 14.40:

Kuvittele kynttilä, joka on ontto, mehiläisvahaa. Se on noin 20 cm, pitkä, halkaisijaltaan suunnilleen korvakäytävän kokoinen. Se asetetaan korvaan ja kun se palaa, se vetää syntyvän alipaineen avulla kaikki p....t korvasta ja onteloista ja mistä kaikista paikoista lie. Korvan suojaksi asetetaan sellainen pahvilämiskä että ei tuhkat tipu päähän eikä tukka syty tuleen. Tehokas.

Lisääjä ulla maanantai, 21. tammikuuta 2002 - klo 14.52:

Ihanko olet TAO tosissasi? Kerro ihmeessä käytön jälkeen kokemuksesi, tuleeko jotenkin kevyempi olo, kuuleeko kenties paremmin...tällä hetkellä vielä naurattaa koko asia :=)

Lisääjä outi maanantai, 21. tammikuuta 2002 - klo 15.21:

Katariina, kyllä löytyy.
outi.nurmela@pp.inet.fi

Mutta mitä ihmettä se tekee?? Miksi??

Lisääjä Vanda maanantai, 21. tammikuuta 2002 - klo 15.47:

Korvakynttilöinä käytetään ns. Hopi-kynttilöitä. Kynttilöiden historia juontuu Pohjois-Amerikan Hopi-intiaaneihin, jotka niitä käyttivät.
Kynttilät eivät sisällä synteettisiä aineita vaan valmistusaineet ovat luonnosta peräisin: puuvillaa, hunajauutetta, orgaanista vahaa, kamomillaa, salviaa ja kuismauutetta ja vaihdelleen muita yrttejä.
Kynttilä sytytetään palamaan ja nouseva lämpö aiheuttaa korvakäytävässä
lievän imun ja alipaineen, joka saa korvavahan eli vaikun irtoamaan ja
nousemaan ylös korvasta. Lisäksi sanotaan, että kynttilät myöskin
virkistävät ja rentouttavat
Korvakynttilöitä ei pidä käyttää, jos korvassa on tulehdus tai henkilö on allerginen kynttilän ainesosille.

Lisääjä MintunYrtit maanantai, 21. tammikuuta 2002 - klo 16.06:

Melkoiseksi huuhaaksi väitettiin näitä korvakynttilöitä jossain (kuluttaja?)ohjelmassa. Todettiin, että siinä sitä kuluttajaa taas vedetään höplästä. Toimittaja otti hoidon ja nauroi jälkeenpäin näille vaikkuselityksille: jotta muka nousisivat sieltä korvasta kynttilänjuureen. Toimittaja väitti, että kyse oli jonkinlaisesta palamisjätteestä.

Itse en osaa ottaa kantaa asiaan, sillä en ole hoitoa kokeillut enkä siihen perehtynyt.

Lisääjä TAO maanantai, 21. tammikuuta 2002 - klo 16.43:

Hyvä kun Vanda sanoit tuosta tulehduksesta, nyt nimittäin se miehen ikuinen riesa, oikea korva, vihoittelee kynttilähoidosta huolimatta. Minulle ei ole hoitoa tehty koska mitään ongelmaa ei iällään ole ollut missään ontelossa tai korvassa (no korvien välissä kyllä). Mutta eikö tuo lie sama puhdistaako lääkäri mieheni korvat jollain imulla (koskee kuulemma älyttömästi) vai teenkö minä sen korvakynttilällä. Korvakynttilä vain rutisee kun se palaa, hieman voi lämmittää. Ja eroja löytyy: työkaveri teki omalle siipalleen, minä omalleni ja tulos oli se, että minun miehelleni voisi näköjään hoidon tehdä vaikka joka viikko, niin paljon kaikkea töhnää erittyy. Kaveri taas sanoi että "eipä tuolta tullut juuri mitään". Eli jos sillä toimittajatontulla ei ole ollut mitään puhdistettavaa niin mitäs siitä. Nyt tilataan seuraavaksi pidempiä ja tehokkaampia kynttilöitä. Jos joku muuten väittää sitä töhnää, joka jää korvakäytävään palamistuotteeksi niin voisiko joku selittää, miten ne sinne tippuvat kun kynttilä aiheuttaa palaessaan alipaineen. Soitin minä muuten ennustajallekin. Täytyy olla ennakkoluuloton.

Lisääjä Hannele maanantai, 21. tammikuuta 2002 - klo 16.44:

Miksi se on kiinalainen korvakynttilä jos se on Hopi-intiaanien perua?

Lisääjä TAO maanantai, 21. tammikuuta 2002 - klo 17.07:

Hyvä kysymys. Nää on kiinalaisia mitä myö tilataan, mutta onhan niitä muitakin. Tuossa Uranus-Tuonnin mainoksessa sanotaan että yrtit on pahasta, pelkkä paine- ja lämpövaikutus heidän mukaansa riittää.

Lisääjä Ikivihreä maanantai, 21. tammikuuta 2002 - klo 20.18:

Entäs tuo kynttilän pituus, onko sillä merkitystä?
Onko joillakin henkilöillä suuremmat paine-erot kuin toisilla? Piipullakin saadaan hormivaikutus aikaan, siksi vaan kyselen.
Mistä tietää, milloin kynttilän voi sammuttaa? Vallitseeko korvassa sitten jatkuva alipaine? Entäs korvausilma, mistä se muodostuu vai sammuuko kynttilä?
Anteeksi jos kyselen tyhmiä, mutta on niin outo ja uusi asia minulle.

Lisääjä Ikivihreä maanantai, 21. tammikuuta 2002 - klo 20.29:

Minä kun en ymmärrä sitä, missä sen sisältä onton kynttilän sytytyslanka on kiinni.

Lisääjä Korvakynttilätiedotus maanantai, 21. tammikuuta 2002 - klo 23.48:

Korvakynttilähoito on melkoista humpuukia, suoranaista huijausta ja fysiikan lakien ja ihmisen anatomian vastaista. Tässä asiantuntija-artikkeli asiasta: Äklää hyvät ihmiset sortuko huuhaaseen:)

Korvakynttilähoito tehotonta, vaan ei vaaratonta!

Korvakynttilän vaikutuksen väitetään perustuvan siihen, että putkimaisen kynttilän polttaminen korvakäytävän suulle painettuna aikaansaisi korvakäytävään alipaineen ja imun, joka vetää korvavahaa korvakäytävästä ylös kynttiläputkeen. Tärykalvon väitetään olevan huokoisen ja siten läpäisevän ilmaa, niin että imu vaikuttaisi myös välikorvassa ja sieltä edelleen mm. poskionteloissa ja muissa pään onteloissa, jonne kynttilästä peräisin olevat "parantavat" yrttiuutehöyryt myös pääsisivät kiertämään.
Hoidon väitetään korvavahan poiston lisäksi auttavan mm. poskiontelotulehdukseen, päänsärkyyn, migreeniin, nenän tukkoisuuteen, aineenvaihduntaan sekä lymfanesteiden kiertoon. Pienille lapsille kynttilähoitoa on suositeltu korvatulehduskierteen katkaisemiseen. Valitettavasti sen kummemmin korvakynttilän väitetyn toimintamekanismin paikkansapitävyydestä kuin käsittelyn parantavasta vaikutuksestakaan ei ole mitään näyttöä. Tässä muutamia perusteluja:

-Putkimaisen kynttilän palaminen ei aiheuta sen sisään minkäänlaista imua tai alipainetta, kun toinen pää on suljettu. Tämän voi jokainen testata kotonaan esimerkiksi sitomalla korvakynttilän ilmatiiviisti kiinni pieneen ilmapalloon ja sytyttämällä kynttilän. Mikäli imua olisi, pitäisi pallon vetäytyä kokoon. Myös Skepsis ry on testannut korvakynttilän toimintaa. Artikkeli löytyy Skeptikko-lehdestä no 3/2001.

-Ehjä tärykalvo ei läpäise ilmaa. Välikorvasta poskionteloihin ei ole suoraa yhteyttä. Näin ollen myöskään yrttihöyryt eivät pääse kiertelemään korvassa, eivätkä etenkään poskionteloissa. Korvakynttilöiden mukana jaettavissa ohjeissa on siis virheellistä tietoa ihmisen anatomiasta.

-Kun korvakynttilän leikkaa halki polttamisen jälkeen, löytyy sieltä vahakertymä. Vaha on kuitenkin korvakynttilöiden valmistuksessa käytettävää mehiläisvahaa, jota on valunut kynttilän sisään sen palaessa, ei siis korvakäytävästä peräisin olevaa vaikkua. Vahaa ilmestyy poltetun kynttilän sisäjäänteeseen, vaikka kynttilä ei olisi korvassa käynytkään.

Hoitomuotona korvakynttilähoito on siis täysin hyödytön, mutta ei suinkaan aivan vaaraton! Sulaa ja kuumaa vahaa voi valua korvakäytävään ja tärykalvolle ja aiheuttaa palovammoja. Samoin vahan jäänteet voivat tukkia korvakäytävän aiheuttaen tulehduksia. Joissakin Suomessa myynnissä olevissa korvakynttilöissä on alaosassa harva filtteri, jonka tarkoituksena on ilmeisesti estää kynttilän vahan valuminen korvaan. Olen itse testannut pari korvakynttilää, eikä filtteri toiminut kummassakaan tapauksessa: sulanutta kynttilävahaa löytyi myös filtterin alapuolelta.

Korvakynttiläkäsittelystä ei siis ole korvan hoidossa apua. Korvan vaivojen hoito ja korvavahan poistaminen on turvallisinta jättää koulutetun lääkintähenkilön tehtäväksi. Etenkin pienten lasten korvakynttilä-käsittelyä on näiden vaarojen ja käsittelyn tarkoituksettomuuden vuoksi pidettävä täysin edesvastuuttomana!

Lisääjä TAO tiistai, 22. tammikuuta 2002 - klo 11.00:

Toivottavasti korvekynttilätiedotus on lopettanut ja esiintyy tästedes omalla nimimerkillään jos on jotain sanottavaa; tässä ei nyt jeesusteluja ja tätimäistä toppuuttelua taas tarvita. Keskusteluun ei ole pakko osallistua jos ei kiinnosta. Palaan asiaan myöhemmin.

Lisääjä TAO tiistai, 22. tammikuuta 2002 - klo 12.52:

Siis ei siinä mitään sytytyslankaa ole vaan se palaa koko tötterö. Alussa se palaa hyvin kun ilmaa on mutta sitä mukaa kun korvakäytävästä nousee töhnää, palaminen huononee. Sitten kun se "kynttilä" palaa niin pitkälle että sen pää kääntyy kun se ei enää saa ilmaa, sen voi kiskaista pois. Yksinkertaista. Jos palaa kovin huonosti, sitä saa pitää enintään 15 min. Meillä menee yleensä 7-8 minuuttia per korva. En olisi osannut tehdä oikein mutta täällä töissä pidettiin pieni neljän hengen demonstraatio, jossa yhdelle ihmiselle tehtiin se ja myö oltiin sit opissa siinä samalla.

Lisääjä Katariina tiistai, 22. tammikuuta 2002 - klo 13.01:

Ettei korvakynttilätiedotus jäisi ainoaksi kannanotoksi, voin sanoa myös ihan omalla nimimerkilläni, että olen samaa mieltä. Tiedän sen verran korvan anatomiasta ja ihmisen fysiologiasta, että uskallan epäillä kynttilöiden kliinisiä vaikutuksia.

Korvan vaikulla on sitäpaitsi ihan korvakäytävää suojeleva tarkoitus, eikä sitä tarvitse mennä väkisin poistamaan. Joillakin henkilöillä on tosin korvakäytävän rakenteesta johtuen taipumus siihen, että vaikku ei poistu korvakäytävän suuta kohti, vaan kertyy tärykalvoon saakka ulottuvaksi, kovaksi kikkaraksi, ja alkaa haitata tärykalvon toimintaa eli kuuloa. Silloin sen poisto on tarpeen, mutta ei kyllä millään korvakynttilöillä vaan ihan mekaanisesti, joko imulla tai huuhtomalla. Ennen huuhtomista käytetään vahaa pehmittäviä tippoja, jotta ei ärsytetä liikaa korvakäytävää.

Miehesi, TAO, voisi vaihteeksi kokeilla ihan koululääketieteen konsteja eli korvalääkäriä.

Ja jos korvaimulla vahan poisto sattuu, se on se tulehdus, joka sattuu ehkä eniten. Ei kait se mitään miellyttävää ole se imun kanssa putsaaminen vaikka korva olisi tervekin.

Tulee mieleen, että jospa se kynttilällä lämmittely kuitenkin aiheuttaa tulehduksen aktivoitumista. Lämmin kun ei ole yleensäkään tulehduksien hoitoa.

Lisääjä TAO tiistai, 22. tammikuuta 2002 - klo 13.39:

Niin no, kaikki on kokeiltu. Vahatipat, huuhtomiset korvapumpulla kotona, imut lääkärillä, lääkäreitä monenlaisia (mokomatkin arvauskeskuksen tohelot ja kallispalkkaiset yksityiset) ja antibiootit. Pakko keksiä muuta välillä. Tähän mennessä tänä talvena ei ole tarvinnut ukon popsia antiobiootteja, enkä laske sitä koululääketieteen ansioksi. Jos tästä talvesta selvitään yhdellä antibioottikuurilla, uskallan väittää että korvakynttilä toimii. Kesä menee taas helpommin kun ei ole kylmää ja viimaa lisäksi vaivaamassa.

Lisääjä Minski tiistai, 22. tammikuuta 2002 - klo 14.23:

Hmm... alkoipa eräs lääkäri kerran kiven kovaa väittämään että tk:ssa/siinä läheisyydessä pitää olla 'reikä'. Tk= tärykalvo. reiän tarkoitus olisi tuulettaa korvaa ja jos se on tukossa (kuten useimmilla aikuisilla immeisillä), niin korvatulehdusten yms. korvavaivojen määrä lisääntyy.
Henk. koht. olen eri mieltä, mutta lääkärit kun ovat edelleen hoitohenkilökuntaa paremmin koulutettuja, niin minkäs teet.
Et näin, tosin minä olen kuitenkin sen mekaanisen korvahuuhtelun kannalla.

Lisääjä Puutarhuri ei huuhari tiistai, 22. tammikuuta 2002 - klo 14.31:

Tao yritää estää asiallista keskustelua nälvimällä muita keskustelijoita, mutta itse mainostaa täällä humpuukia.
Oletko sinä tämän firman edustaja, jonka tarkoitus on saada provikkaa huijaushoitojen markkinoinnista.
Menikö sinulta nyt eurot poikkeen.???
Onko tämän palstan tarkoitus toimia huuhaan markkinointikanavana vaiko keskustelukanavana.
Asiallinen tiedottaminen ei ainakaan ole pahasta.

Aiotko markkinoida seuraavaksi homeopatiaa ja vyöhyketerapiaa, meillä on huijareita ihan tarpeeksi, ei niitä tarvitse täällä mainostaa erikseen.
Asiallisuutta kehiin please. Tämä ei ole mikään hörhöpalsta. Osaatko keskustella asiallisesti yleensäkään?

Lisääjä Tiitti tiistai, 22. tammikuuta 2002 - klo 14.48:

Hetkinen hetkinen, ei nyt taas aloiteta. Hyökkäys ei ehkä kuitenkaan ole se paras mahdollinen puolustuskeino. Josko kuviteltaisiin niin, että muut keskustelijat olisivat siinä saman kahvipöydän ääressä eli siis katsekontaktissa ja kommentoidaan sitten sen tilanteen vaatimalla asiallisuudella.

En minäkään tuohon oikein usko (suomalainen perusluonne), mutta mitä sen on väliä jos joku siitä kokee saavansa apua. Varovainen täytyy kuitenkin muistaa olla kun on tuli mukana kuvioissa.

Pahempi temppu korvalle on se vanupuikolla ihan korvan perukoilta asti kaivaminen. Se on muuten sellainen kierre josta on vaikea päästä eroon. Yhteen aikaan rassasin korvat joka aamu ja ilta, ja tulehdushan siitä seurasi. Nyt olen pystynyt rajoittamaan korvan kaivelut lauantaisaunan yhteyteen :)

Lisääjä Kesäkukka tiistai, 22. tammikuuta 2002 - klo 15.41:

Mun mielestä näihin vaihtoehtoishoitoihin liittyy aina jotakin hurmoshenkisyyttä ja kiihkoakin. Ihmiset odottavat ehkä liikaa hoidon tuloksia, kuten lääkepuolellakin.
Jos joku jostain syystä saa avun homeopatiasta tai vyöhyketerapiasta, täytyy olla ihan tyytyväinen hänen puolestaan. Ei koululääketiedekään kaikkeen pysty.

Koululääketiede on oikeastaan puhdasta kemiaa onnistuessaan ja eikös lääketiede tieteenä katsota kokeilevaksi.

(Minusta taas on humpuukia sellainen suolihuuhtelu, johon yksi tuttavani laittaa miehensä puolivuosittain. Syy: hän syö liika makkaraa ja makkarassa on sellaisia ainesosia, jotka jämähtävät suolenseinämään aiheuttaen syöpää. Suolihuuhtelu puhdistaisi paksusuolen seinämät näistä makkaran jäänteistä. Toimenpide tehdään käsittääkseni jonkun kauneushoitolan takahuoneessa ja asiakas voi itse ihailla läpinäkyvästä tuuman putkesta suolensa puhdistumista...)

Lisääjä Ei lääkäri vaan puutarhuri tiistai, 22. tammikuuta 2002 - klo 15.46:

Itse en moista kokeilisi, ja todennäköisesti puuttuisin asiaan, jos tietäisin jonkun toisen hoitavan pientä lasta tai muutoin vajaavaltaista "omin nokkinensa" pelkästään jollakin korvakynttilällä silloin, kun kyseessä on korvan sairaus.

Mutta "tulkoon jokainen uskollaan autuaaksi". Yhtä lailla kun on todettu, ettei moisella hoidolla ole kliinistä vaikutusta on myös tosiasia, että kun ihminen uskoo paranevansa vaihtoehtolääketieteen voimalla, niin todennäköisesti olo koheneekin jonkin verran, tai ainakin tuntuu kohenevan. Tähän se perustuu koululääketieteen plasebolääkityskin.

Lisääjä TAO tiistai, 22. tammikuuta 2002 - klo 16.25:

Minusta olisi aika päätoimittajan puuttua tuohon, että ihmiset, jotka täällä hyörivät, vaihtavat nimimerkkiä kesken kaiken. Jostain syystä tuntuu, että sitä tapahtuu etenkin silloin, kun minä olen täällä.

Kyllä minäkin olen biologina ja ihmisenä lukenut fysiologiat ja anatomiat eikä minun miestäni voi sanoa vajaavaltaiseksi. Akupunktiotakin on aikanaan pidetty huuhaana ja nyt vasta se on saanut arvoisensa aseman. Usko tieteeseen ja sen ylivertaisuuteen, ylipäätään siihen että ihminen pystyy ratkomaan kaikki ongelmat, on surullista. Minut on koulutettu tieteentekijäksi mutta samalla olen onneksi imenyt itseeni aimoannoksen epäluuloa tätä nyky-yhteiskuntaa kohtaan. Lääkäri on ihminen siinä missä muutkin eikä siten kenenkään yläpuolella. Ei vaikka olisikin lääkäriksi pätevöitynyt.

Kerronpa toisenkin jutun. Yritin tässä yhtenä iltana onteloiden huuhtelua suolavedellä: Nenän kautta sisään, suun kautta ulos. En vain saanut sitä onteloihin asti: eli joogiksi minulla on vielä pitkä matka. Mutta jos se, mitä minä teen, ei vahingoita ketään ja tuo minulle joko hyvän mielen tai hyvän olon, ei liene väärin. Eli pointti kaikessa tässä on se, että kukaan ei ole oikeassa eikä kukaan väärässä. Minä olen ottanut ohjenuoraksi muutenkin elämässäni Erno Paasilinnan ihastuttavan lauseen: "Kukkaan ei oo mittään".

Lisääjä Krista tiistai, 22. tammikuuta 2002 - klo 16.49:

Uutena p.nettiläisenä silmät "suitsen renkaina" tätä keskustelua lueskelin. En ota kantaa niinkään korvakynttilöihin, kun en niistä ole ikinä ennen kuullutkaan, saati että olisi omassa perheessäni semmoisille käyttöä, mutta huomioni kiinnittyi useampaankin kommenttiin "laittaa miehensä tekemään sitä tai tätä".

Jos minä isännälle ehdottaisin vakavalla naamalla jotakin suolihuuhtelun kaltaista makkaransyönnin päälle, niin jopa ukkokullalta kelpo nauru pääsisi. Alkaisi ehdotella mammalle seuraavan kevätkauden muotivaatteeksi valkoista paitaa, jossa on hihat somasti ristissä selän taakse!

Aikuista miestä on aika vaikea "laittaa" tekemään yhtään mitään, jollei siihen ole kiinnostusta omasta takaa tai suhde muuten mutkikas. Vaikka eipä silti, on aikuista naistakin yhtä lailla vaikea "laittaa tekemään" omasta mielestään joutavia tai vastenmielisiä asioita, minua ainakin. Miksi pitäisi ja missä määrin? Minkälainen ihminen suostuu olemaan "laittamisen" kohteena ja miksi? Miksi meillä ihmisillä on niin hirmuinen tarve vääntää toista joksikin muuksi? Kuinkahan moni parisuhde päättyy eroon sen takia, että jompikumpi aikansa tekee mitä laitetaan tekemään ja sitten lopulta joku pieni, itsessään mitätön juttu kaataa koko kipon ja tiet eroavat?

Tämä nyt kirposi vähän sivuun korvakynttilöistä, mutta menköön :-)

*ehdottaa voi, toivoa saa, keskustella pitää, mutta käskeminen ja pakottaminen on ainakin omassa liitossani kiristyksen ohella kielletty kummaltakin osapuolelta*

Lisääjä Liisa Maria tiistai, 22. tammikuuta 2002 - klo 17.10:

En nyt mitenkään neuvo, mutta olen huomannut, että jos olen saanut avun (tai kaveri)sairauteen tai vaivaan jostakin koululääketieteen ulkopuolelle menevästä, niin on ollut parasta pitää asia omana tietona.

"Ulkopuoliset" tuovat asiaan omat tuntemuksensa ja uskomuksensa, koska ovat tyytyväisiä tilanteeseensa, esim. koululääketieteeseen.

Uskoisin, että jos joku tietoa haluaa ja tarvitsee, se (tieto) saavuttaa kyseisen henkilön jollakin tavalla.

Lisääjä lemmikki tiistai, 22. tammikuuta 2002 - klo 17.21:

Anteeksi nyt vaan lääketieteilijät, minä tämän TAO:n korvakynttilä jutun aikaan sain. Minusta tuntuu, että niillä ihmisillä, jotka arvostelee esim. tätä korvakynttiläjuttua, ei ole minkäänlaista käsitystä minkälainen olo on kun korvat tuottavat paljon vaikkua. Sitä ei saa sitten millään ruiskutuksilla ja muilla imuilla pois niin, että korvan olo helpottaisi. Olen lukenut korvakynttilähoidosta ja siksi kiinnostuin kun TAO kirjoitti asiasta tuolla toisessa jutussa aikaisemmin. Olisi todella mukavaa jos saisi korvat kuntoon ilman, että tarvitsisi asiaa käydä lääkäreillä ja hoitajilla aina hoidattamassa. Minulla on tämä ongelma n. 1-3 kertaa kuukaudessa. Vaikuttaa myös tasapainoaistiin kun korvat ovat lukossa liian vaikun takia.

Kiitos TAO vastauksestasi! Minusta vaihtoehtohoitoja ainakin kannattaa kokeilla.

Kristan kanssa olen samaa mieltä tuosta miehensä tekemään laittamisesta. Kyllähän me olemme aikuisia yksilöitä ja jos joku syö makkaraa (minä en muuten syö) niin syököön...

Lisääjä Kesäkukka tiistai, 22. tammikuuta 2002 - klo 17.50:

On se uskottava, että väkisin ei voi toista laittaa tekemään asioita, jollei henkilö itse tahdo. Sopii Kristan kohtaan "kiinnostus omasta takaa".

Toisaalta olen kyllä paljon kuullut mitä ihmeellisempiä asioita, joita henkilö on tullut tehneeksi pakosta. Sopii kohtaan "parisuhde on mutkikas".

:)

Lisääjä Ikivihreä tiistai, 22. tammikuuta 2002 - klo 18.56:

Tuosta pakosta on ihan klassinen esimerkki. Poika sanoo tytölle:"Mä jätän sut, jollet tee..." Tämä sama sanonta ottaa vain myöhemmin toisen muodon. Tyttö ei halua tulla hylätyksi ja alistuu. Hyvin harvoin parisuhteet ovat kaikilta osin tasavertaisia.
Kiitos TAO:lle lisävalaisusta!

Lisääjä Krista tiistai, 22. tammikuuta 2002 - klo 22.01:

No jaa - makkaransyönti esimerkkinä oli kai hiukka kärjistetty :-)

Mutta täälläkin, p.netissä aika usein törmää kannanottoihin koskien omia puolisoita tyyliin:
- "Olen saanut sen vihdoin oppimaan... (syömään salaattia, viemään roskat, ryhtymään vegaaniksi, tulemaan uskoon tai kiinnostumaan politiikasta, virkkaamaan pitsiä, tanssimaan kansantansseja, käyttämään slipoveria... listaa voi jatkaa loputtomiin mutta aina on kyse kertojan mielihaluista, arvoista tai asenteista - toiveista siitä, minkälainen puolison PITÄISI olla, vaikka todennäköisesti on aikanaan rakastunut samaan mieheen niiden ominaisuuksien vuoksi tai niistä huolimatta joita hänellä omasta takaa on.

Miehensä "tekemään laittamalla" nainen jotenkin asettuu toisen yläpuolelle ja alkaa sanella kuinka ollaan ja eletään. Minkälainen mies semmoista pitkän päälle kestää?

Itselleni tulee mielikuva jollakin lailla toistaitoisesta ukonrahjuksesta, joka aamulla töihin lähtiessään odottaa että vaimo panee kengännauhat kiinni, autonavaimet käteen ja tarkastaa ettei paita roiku housuista :-).

Meillä naisilla taitaa olla taipumusta alkaa kohdella puolisoa samalla tavalla kuin lapsiammekin (äiti tietää parhaiten).

Oma ukkokultani on kiltti ja melko helposti tekee asioita "mielikseni", silloin, kun siitä ei koidu hänen oman mukavuutensa kannalta kohtuutonta haittaa. Arvostan kovin saamaani apua ja tukea, ja mukavuudenhaluisena nautin pienistä palveluksista. Mutta arvostan yhtä paljon puolisossani sitä, että hänellä on oma tahto ja kyky sanoa ei, silloin kun siltä tuntuu. Ja jotenkin ehkä siksi "korvaan särähtää" tuo "olen onnistunut pakottamaan/opettamaan/saamaan muuttamaan tapojaan". Mietin missä määrin teen sitä itse ja jäin kiinni melko nopeasti :-)

Puutarhan hoito on yksi niitä asioita, jotka eivät puolisoani niin suuresti kiinnosta. Meillä on pihassa "kukkia ja puskia" jotka ukkokullasta näyttävät kaikki kutakuinkin samalta (niitä on "isompia ja pienempiä") - silti saan apua kuoppien kaivuuseen ja kasteluhommatkin hoituvat, kunhan kerron mihin, kuinka paljon ja miksi. Ja joskus tietenkin harmittaa, kun toinen ei jaksa olla niin kamalan innostunut vaan istuisi mieluummin pianonsa ääressä. Ja osallistuu kyllä, mutta sanoo tulevansa lähinnä seuraksi.

Usein paras apu onkin lopulta hyvä seura. Minä kyykin perennapuskassa ja siippa soittelee kitaraa ja tuo kylmää mehua. Ja kun innoissani tohkutan jotain hirmu mielenkiintoista kasviasiaa, koetan olla ärsyyntymättä, kun näen, että rakas mieheni päästää jutun toisesta korvasta sisään ja toisesta korvasta ulos (siksi meillä varmaan ei olekaan tarvetta korvakynttilöille, jatkuva läpiveto pitää röörit auki, hoho). Hmph. Pitkä pohdiskelu, mutta pääsinpäs takaisin aiheeseen, niihin korvakynttilöihin!

Lisääjä Majblomma tiistai, 22. tammikuuta 2002 - klo 22.46:

En ole osallistunut korvatulehduskeskusteluun, mutta tuntuu kurjalta että joku/jotkut meistä väärän nimimerkin voimalla hyökkää raivopäissään toisen kimppuun.
Mielipiteitä saa olla, mutta omalla nimimerkillä. Väärä nimimerkki luo ikävän varjon kaikkien ylle. :( :( :( :(

Lisääjä outi keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 08.22:

Majblomma, se on valitettavasti yleinen tapa täällä. Kun ei uskalleta käyttää omaa nimmaria, hyökätään puskasta.

Sitten esiinnytään täällä palstoilla omalla nimimerkillä niin maireana ja lipevänä.

Täällä tuntuu olevan varsinainen ajojahti muutamia henkilöitä kohtaan, kuten TAO ja Tinde (joka täältä valitettavasti onkin poistunut), tuntuu, että heidän kommentteihinsa ja mielipiteihinsä singahtaa heti terävä nuoli puskasta. Ällöttävää.

Lisääjä Tolkku keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 08.33:

Minä kyllä edelleenkin puolustan mahdollisuutta keskustella myös väliaikaisella nimimerkillä, esimerkiksi tuolla toisaalla käytävä lapsenhankinta/kasvatus keskustelu täyttää mielestäni kriteerit, on se senverran henk. koht. asia. Onneksi siellä juttu on pysynyt asiallisena, niinkuin aloittaja toivoikin.

Mutta jos joku korvakynttilämielipide on noin intiimi asia.... oikeastaan aika huvittava juttu! Voi pyhät korvakäytävät!Ei kai TAO ketään tässä ole väenvängällä korviansa puhdistamaan laittanut! En minäkään tuohon asiaan usko, mutta eihän se minulta ole pois, jos joku saa avun siitä.

Tänne oli taas viikonloppuna näköjään ilmestynyt tämä "hauskaa länsimurretta" vääntävä myöhäisillan kirjoittelijakin, mutta ne jutut voi kai pistää kännin piikkiin.

Lisääjä Ikivihreä keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 09.34:

Jos olemme ihan tarkkoja, niin ei tuo Puutarhuri mitään asian vierestä kirjoittanut.
Noin voi reagoida, jos vaikka itseään on huijattu näillä vaihtoehtoishoidoilla tai jos ne eivät ole antaneet odotettuja hoitotuloksia johonkin vaivaan. Minä en ainakaan usko mihinkään puskajahtiin vaan pikemmin siihen, että henkilölle vastataan vähän samaan tapaan kuin hänkin vastailee muille. Muuten, kuka täällä ensin aloitti hörhönimittelyn?

Lisääjä Tolkku keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 10.06:

Eiköhän tämä vyöry lähtenyt liikkeelle tuosta ehkä humoristiseksi tarkoitetusta nimimerkin valinnasta. "Korvakynttilätiedotus" nimimerkkinä taisi olla liikaa...Sinänsä teksti ei mielestäni ollut loukkaava, vaan tulisen vakaumuksellista. Eri asia sitten on jos toisen vakaumus sotii toisen mielipiteiden kanssa ja asia menee henkilötasolle. Koitetaanhan taas pysyä nahoissamme...

Lisääjä puutarhuri ei huuhari keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 12.15:

Eihän asiallinen artikkeli lääkärin tiedoista voi ketään loukata.
Uskollaan autuaaksi tekeytyvät ovat usein jiitä pahimpia "rosvoja":)

Jos lääketiede ei löydä kaikkia vastauksia, ei sitä ainakaan sokea usko tee, joka ei edes yritä tutkia asioita.
Eihän mikään tieteenala tiedä kaikkea, mutta aina edistytään.
On loukkaavaa, että kun joku edes tutkii niinkin pöllömäistä ja naurettavaa asiaa kuin kynttilä korvassa, leimataan täällä tiukkapipoksi.
Onhan nyt selvää, että ihmiset kuolivat kuin kärpäset, ennenkuin lääketiede keksi keinot: rokotukset, tutkimukset, antibiootit yms.
Miksi sellaista vanhaa hömppää pitäisi tarjota, jopa lapsille?

Lisääjä puutarhuri ei huuhari keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 12.17:

Mikä ihmeen väärä nimimerkki täällä on??????

Lisääjä Ei lääkäri vaan puutarhuri keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 12.19:

Voi tule ja puserra! Kynttilät korvissa tai ilman! Kannattipa ottaa kantaa...

Sananvapaus ja mielipiteiden ilmaisu ei näämmä olekaan sallittua, jollei ole samaa mieltä kuin keskustelun aloittaja. Tai täällä jo kauan "vaikuttaneet".

Ensimmäisen kerran tuolla kirjoitin ja kerroin mielipiteeni, ja eikös TAO ala piipittää ajojahdista itseään kohtaan ja "vääristä nimimerkeistä".

Byhyy... on se niin väärin. Päätoimittajaa vaan huudetaan apuun (on kai sillä tärkeämpääkin tekemistä kun niistää täällä neniä, jos jonkun "hiano idea" ei saa kannatusta).

Onko tärkeämpää kuka sanoo kuin mitä mieltä joku on? Jos, niin turha täällä on keskustella ollenkaan. Joten poistun muille foorumeille, missä keskustelu merkitsee sitä, että saa sanoa mielipiteensä ilman että toista mieltä olevat saavat tajuttomuuskohtauksen.

Tunnistatte minut kaupungilla kynttilöistä korvissa, ruhahahahahahaaaa (turvallisinta varmasti olisi pitäytyä puutarhanhoidollisissa asioissa, niin ei hierry herkkä hipiä TAO). Ystävällisesti Teidän.

Lisääjä puutarhuri ei huuhari keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 12.19:

Minulla on ihan oikea nimimerkki
tämä ´"puutarhuri ei huuhari", mitä vikaa siinä on???

Lisääjä puutarhuri ei huuhari keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 12.27:

Joo, toi on hyvä. Ihmiset istuu kapakoissa kynttilä korvassa sojottaen. Onko naurettavampaa keksittykään.
Kumma että kaikkein typerimmät huijaukset saavat jopa liiketoiminnan muotoja.
Olin luomu-messuilla ja siellä Hopi-korvakynttilämyyjät nauroivat tälle korvakynttilähoitajalle, joka väitti, että kaikki poskiontelotulehduksetkin paranevat.
heillä oli jopa anatominen kuva ihmisen päästä ja sanoivat, ettei korvakynttilä mitenkään voi parantaa sellaisia tauteja kuin tämä "koulutettu" korvakynttilähoitaja sanoi.
He olivat konsultoineet korvalääkärin kanssa, eivätkä myyneet korvakynttilöitä ihmeparannuskeinona, vaan sellaisena hupiharrastuksena.
Siis myyjätkin tajusivat ettei tämä ole muuta kuin huijausta, mutta esitteissä puhuttiin paskaa.
he nauroivat ihmisille, jotka niitä ostivat. Minäkin ostin ja kokeilin sitä, hullu kun olen:)

Kokeilin myös sitä imuvoimaa, hieno sokerikaan ei imeytynyt kynttilään, mutta värjäytyi vahasta keltaiseksi vaikun näköiseksi.

Ei mitään tehoa. Pelkkää hullunkurista huijausta, koko juttu on pelkkä vitsi.

Lisääjä puutarhuri ei huuhari keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 12.31:

Suolihuuhtelu oli 1800-luvulla yleinen kuolemanaiheuttaja, sitä pidettiin parantavana keinona, mutta kun ihminen oli jo muutenkin huonossa kunnossa, siihen kuoli ihmisiä paljon.

Perustuu samoihin väärinymmärryksiin ihmisestä kuinh homeopatia, vyöhyketerapia, suoneniskentä ja virtsan juominen. Virtsaterapiaa harrastetaan nimittäin vieläkin???
Kummallisia vaihtoehtohoitoja tulee aina lisää, sitä mukaa kun ihmisten rahastaminen on vapaata.

Lisääjä Huvittunut keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 12.38:

Joo. Ei se tyhmä ole joka myy, vaan se joka ostaa.

Lisääjä puutarhuri ei huuhari keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 12.43:

Kaikki huuhaahoidot perustuvat USKOMUKSIIN, kaikki on todettu tutkimuksissa huijauksiksi.

Ihmisellä on vaun halu uskoa ihmeisiin, no uskokoon kuka haluaa.
Mutta esim. lasten vieminen huijarihoitajalle on kielletty eräissä maissa. Nykyäänkin jotkut vievät lapsensa homeopaatille, vaikka lääkärinhoitomolisi välttämätöntä, ja lapsihan saa jälkitauteja, vaikka paranisikin itsestään ja kuulovauriot ovat yleisiä huuhariperheiden lapsilla.
On myös kuolemantuottamustapauksia, lasta on hoidettu huuhaahoidolla, ja on kuollut.
Korvatulehdus on sellainen, jossa ei ainakaan saa käyttää mitää kynttilää, se pahentaa ja voi vaurioittaa lasta monella tavalla, samoin aikuista.
Natsithan suosivat esim. homeopatiaa ja sitä perua on Saksassakin tämä huuhaavillitys.
Himmlerilläkin oli vain homeopaattihenkilääkäri. Tämä joukkomurhaaja sairasti kuitenkin jatkuvasti.

Lisääjä Ikivihreä keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 12.44:

Huvittunut, kyse olikin siitä, onko pnetti oikea markkinointipaikka huuhaalle. Lue paremmin!

Lisääjä Huvittunut keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 13.06:

Kommenttini oli osoitettu edelliseen tekstiin. Anteeksi, etten tarkentanut. Minusta p.netti ei ole tarkoitettu "huuhaa"-markkinoinnin eikä minkäänlaisten "ismien" levityskanavaksi.

Lisääjä Huvittunut keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 13.08:

... jos täällä nyt kerran kärttyillään, niin Ikivihreä, ymmärrä lukemasi :-)

Lisääjä TAO keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 13.24:

No on tää vähän outoa jos natsit ja lapset ja kuolemantuottamus sotketaan tähän keskusteluun. Meillä vaan putsataan korvat korvakynttilöillä. Toimii ja hyvä niin. Muistelkaa vaan sitä uskonnollista paatoksellista paskaa, mitä täällä jauhettiin joku kuukausi sitten. Minä en hyväksynyt sitä, mutta en aio taas hermostua ja nostaa kytkintä, sillä siihenhän nämä hyökkäykset aina tukeutuvat; täältä on monta mukavaa ja hyvää keskustelijaa ajettu ulos näiden huuhaa -nimimerkkien avulla, mikä on todella ikävää. Pelottavampaa minusta on se, että täällä levitetään uskon sanomaa kuin se, että täällä puhutaan tuikitavallisista vaihtoehtohoidoista. Yleensä usko lääkäreihin, lääketieteeseen, ismeihin ym. auktoriteetteihin korreloi koulutuksen vähäisyyden kanssa. Ikävää, mutta totta. Voisitteko laskeutua lasitorneistanne ja keskustella järkevästi. Tuskin, sillä ahdaskatseisuutenne estää sen.

Lisääjä Pikkupiha keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 13.40:

Huuhaata tai ei, niin mun käly käyttää noita kynttilöitä kanssa. Ei kuulemma ole tarvinnut enää ravata puhdistuttamassa korviaan lääkärillä. Kaiken kaikkiaan, onko sillä mitään väliä, vaikka ihminen uskoisi, että tunti päälläseisontaa päivässä auttaa, niin jos hän ei muita teoillaan vahingoita, niin eikö pääasia ole se, että hänelle tulee itselleen hyvä olo.

Lisääjä Ei lääkäri vaan puutarhuri keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 14.10:

TAO, laskeudun lasitornistani ja keskustelisin mielelläni järkevästi kanssasi jos se olisi mahdollista. Eikä sekään haittaisi, vaikket olisikaan korkeasti koulutettu.

Huumorintajuni korreloi täysin irrationaalisiin väittämiisi ja ahdaskatseisena kanssaihmisenä ihailen laajaa näkemystäsi - korvakynttiläsi kertoo varmaan myös kaiken meistä ilkiöistä, jotka eivät jaksa innostua tuikitavallisesta vaihtoehtohuuhaasta.

Et kuulemma siedä uskovaisten käännytystyötä ja itse paasaat kuin lahkolaissaarnaaja. Minkä kylvää, sen niittää sanoisi puutarhuri.

Lisääjä Kurpitsa keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 14.31:

Lössöä, harmaata ja tylsää. Ainoa päivän piristys on Puutarha net. Mukavaa ajankulua, paljon rönsyäviä aiheita ja aina oppii jotain uutta. Minusta on hauska lukea uusista asioista, joista en ole muualta kuullut, eihän niitä kaikkia tarvitse niin jumalattoman vakavasti ottaa. Auttaa minunkin päänsärkyyn poretapletti, jonka olen unohtanut vesilasiin.

Lisääjä vähemmän huvittunut keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 14.45:

Anteeksi, että taas sivutaan otsikkoa. Olen tätä palstaa seurannut jo parin vuoden ajan ja mielestäni täällä on ollut ihan mukavaa. Nyt viime aikoina on tuota koulutusta ryhdytty paljon korostamaan ja se jotenkin oudoksuttaa. Täällähän on niin fiksua väkeä, vaikka eivät ole korkeasti kouluttautuneetkaan. Ja sitten on tietysti samaan syssyyn todettava, että kyllä teissä maistereissakin on mahdottoman suuria eroja noin yleissivistystä ajatellen.

Lisääjä TAO keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 14.52:

Puhutaan nyt silti niistä kynttilöistä eikä muusta. Ne, jotka uskovat sen olevan huuhaata, seuratkoot sivusta, minä jaksan hörhöillä täällä muiden samanhenkisten kanssa.

Lisääjä MK keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 15.03:

On se merkillistä, miten sitkeästi jotkut uskovat korvakynttilän imevän korvasta jotain pois.
Tärykalvo on tiivis, ei siis läpäise nesteitä eikä ilmaa. Täten kynttilä ei voi imeä korvasta mitään, ellei se samalla imaise tärykalvoa "irti juurineen". Ja näin suurta imuahan ei sillä konstilla tule, ei edes tyhjä ilmapallo mene kasaan poltettaessa kynttilää sen suulla.
Korvakynttilään kertyvä "vaikku" on kynttilää poltettaessa valunutta vahaa ja palamisjätettä.
Korvakynttilästä ei siis ole mitään hyötyä korvien putsaamisessa, mutta siitä voi olla paljonkin haittaa, mikäli sulaa vahaa valuu korvaan.
Silloin on leikki kaukana...älkää hyvät ihmiset nyt ainakaan lapsille käyttäkö näitä korvakynttilöitä!
Mitkään ns. hoitavat höyryt eivät siis myöskään pääse tärykalvon ohi sisäkorvaan, ei myöskään poskionteloon tai nieluun.

Lisääjä Ikivihreä keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 15.26:

Huvittunut, jos agentti ja ostaja on olettu samaksi henkilöksi, niin kumpi on puskasta-ampuvan mielestä se tyhmä?

Lisääjä Huuhkaja keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 15.31:

Puutarhuri ei huuhaahuri, oot varmaan ollut täällä aikaisemminkin jonkun muun nimimerkin kanssa? Vai löysitkö tälle sivulle heti kun kirjotit hakukoneeseen korvakynttilä? Toi on aika typerää nipotusta kyllä, jos joku haluaa polttaa kynttilää korvassa niin se siitä! Ite voisin vaikka laittaa adventtina kynttilät korviin ja nenään ihan sun kiusaks..

Lisääjä Tolkku keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 15.35:

Huuhkaja, minä kans! Ja vaikka järjestettäisiin korvakynttiläuskovaisten tukikonsertti stadikalla... :)

Lisääjä Katariina keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 15.52:

Kuka näki sen televisio-ohjelman moisista kynttilöistä, tuskin kehtaa tunnustautua niiden puolustajiksi. Silti, jos ihmiset ovat kovin epätoivoisia, kun tavalliset parannuskeinot eivät auta, on ymmärrettävää tarrautua näihin oljenkorsiin.

Onhan sitä myyty kaikenlaista koivunmahlaa syöpälääkkeenä ja kaninpapanoita ihmepillereinä.

Lisääjä Liisa Maria keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 16.10:

Nii, missä niitä asiallisia keskustelunettejä on?

Saako niissä olla rauhassa vaikka tunnustuksellinen kristitty korvakynttilöineen!!???

Lisääjä Katariina keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 16.13:

Haulla löytyy.

Lisääjä Kesäkukka keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 16.20:

TAO, ethän itsekään malta seurata sivusta, kun me keskustellaan uskonnosta ym. sellaisista aiheista, joita itse jopa kammoksut. Miksi vaadit muilta sellaista, johon itse et pysty? Jos korttipakan sekoitus on sinulle oikeus, sallittakoon se myös meille!

Lisääjä MintunYrtit keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 16.28:

Löytyisiköhän täältä yhtään kemistiä :) Luulisi, että on aika helppoa selvittää, onko se mömmö, joka siihen kynttilään jää, korvavaikkua vai vain sitä kynttilän palamisjätettä. Kuka ottaa asian hoitaakseen, niin ei tarvitse täällä asiasta kiistellä turhan päiten :)

Lisääjä TAO keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 16.28:

Tämä oli Liisa Maria ennen asiallinen keskustelupalsta, mutta sittemmin tämä on mennyt tämmöiseksi. En tiedä miten kauan olet ollut mukana mutta häveten voin todeta, etten syytön ole minäkään, palaa täällä keneltä tahansa käämit silloin tällöin. Asiasta tai asian vierestä, milloin mitenkin. Mutta sitä minä en ymmärrä, että samaa mieltä olevien ihmisten ei anneta keskustella täällä rauhassa omista kokemuksistaan vaan heti ollaan täällä haraamassa vastaan. Jokainen ihminen on oman alansa kasvatti, halusipa sitä tai ei, niin myös lääkärit ja sairaanhoitajat. Ja minä: jotkut omaa alaani koskevat käsitykset olen omaksunut toisessa koulussa, toiset toisessa. Mutta se, että tiedostan monesti ajattelevani ja toimivani tietyllä tavalla taustani vuoksi, on mielestäni hyvä asia. Tästä voisi edelleen johtaa että voisi tehdä muillekin hyvää, ei ole olemassa yhtä totuutta. Olenhan minäkin kokeillut allergiaani luontaistuotteita mutta eivät ne ole auttaneet. En siltikään usko, etteivät ne auttaisi ketään muuta ja olisivat siten huuhaata. Yhden totuuden maailmassa on helppo elää, popsikaa vaan antiobiootteja, meillä yritetään pärjätä ilman jos mahdollista.

Lisääjä Kesäkukka keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 16.35:

MintunYrtit, olisko ongelmajätettä :)

Lisääjä Liisa Maria keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 16.47:

TAO, ei multa ainakaan käämit pala tämmösen takia. Olen aina pyrkinyt ajattelemaan asiat myös itse. Koulutuksesta huolimatta.

Valtavirtojen mukana siinä touhussa on mahdotonta kulkea.

Lisääjä Huvittunut keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 16.51:

Ikivihreä, kaikista tyhmin on se, joka näkee tyhjissäkin puskissa ampujia :-)

Meitä on täällä varmaan monta muutakin, jotka enimmäkseen vain luemme toisten juttuja, kuten minäkin. Sitten kun joskus jotain kirjoittaa, eikä ole kukaan teistä vakituisista, niin jestas, kun höyhenet pöllyää. Kaikki luulevat mielipiteen esittäjän olleen joku "nimimerkki".

Nimimerkki: Kaikkihan me olemme vain nimimerkkejä

Lisääjä TAO keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 16.59:

Jaa. Minä olen ihminen. Muistaakseni. Muista en tiedä. Korvakynttilöistä tiedän, ettei taas asia unohdu.

Lisääjä Krista keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 17.04:

Hei ihmiset, korvakynttilöistä voi tykätä tai niitä voi pitää humpuukina, mutta ulkona on silti pimeää eikä ainakaan pääkaupunkiseudulla ole liikenne lakannut kulkemasta.

Aika totista tuntuu olevan touhu tässä topikissa.

Kaikkihan me käydään täällä p.netissä illistelemässä lystiksemme ja muun tekemisen ohella/puutteessa. Miksi siis pilata hyvä tuulensa polttamalla kääminsä jostakin jossakin jonkun sanomisesta jollekin, jota ei oikeasti edes tunne?

Lisääjä Ikivihreä keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 17.09:

Huvittunut, olipa niin hauska heitto, että tässä nauraa jo ihan itsellekin.
Täytyy välittömästi sulkea kone, jotta hyvä olo säilyisi.

Lisääjä Siis mun identiteettini on muutenki hukassa, älkää nyt enää vaatiko nimiä... keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 19.08:

En ole pitkään aikaan nauranut yksikseni niin paljon kuin lukiessani tätä Korvakynttilä-osastoa! Milloinka ei ihminen suuttuisi niin paljon, kuin silloin kun hänen itselleen omaksuma kaapu häneltä riisutaan...
Mielenkiintoisinta on argumentti "jos joku haluaa polttaa kynttilää korvassa ja tulee hyvä olo niin mitä sitä tuomitsemaan.."
Jos jollain on erilainen käsitys asioista kuin sinulla, miksi hymistellä? Jos et tiedä asiasta tarpeeksi. ota selvää, kirjoita sitten. Puolesta tai vastaan. Ketä hyminäsi palvelee? Jos ei kiinnosta, ei ehkä ole myöskään sanottavaa...?
Jos paras kaverisi uskoisi hoitoon, johon sinä et, etkö sano hänelle että hömppä on sinusta hömppää? Vai: "jos tulee hyvä olo...OK" ja nauraisit selän takana?" Se siitä ystävyydestä.

Tällä palstalla ei ole oikein kovin hyvin opittu argumentoimaan. Kun omat neuvot loppuvat, pyydetään "tule apuun, admin"!
: D

Lisääjä Liisa Maria keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 19.27:

Siis mun....jne., taas kysyn, että missä ne viisaat palstat oikein on joilla osataan arvostaa toisten erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä, keskustella asiallisesti ja ollaan opittu argumentoimaan. Olis kyllä kiva nähdä.

Katariina, mitä mä hakuun panen? Asiallinen keskustelu, vai?

Sitäpaitsi voiko muut kuin puutarhaihmiset olla kiinnostavia?

Lisääjä nelli keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 19.36:

Eikös se ole se usko, joka on tehokkain parantaja :O.

Lisääjä MintunYrtit keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 20.27:

Kesäkukka: niin, en tiedä, onko ongelmajätettä vai sopisiko sittenkin kompostiin :) :) :) En nyt kuitenkaan aio testata.

Lisääjä Katariina keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 20.48:

LiisaMaria, ihan vaikka kirjoitat hakuun sanan 'keskustelut', saat jo aika monta keskustelupalstaa. Siitä voit sitten kaikissa käytyäsi tehdä itse havaintoja, mikä on asiallista, mikä ei.

Pettyä voit silti. Olen muutamassa käynyt ihan vaan lukemassa, uutispalstaa paljonkin, ja ihan on samanlainen meininki. Eräässä ainakin käydään yhden ja saman henkilön kimppuun silloin tällöin. Näykitään ja haukutaan. Ja mukamas omilla nimillä.

Lisääjä Liisa Maria keskiviikko, 23. tammikuuta 2002 - klo 21.13:

Nonih, arvashan sen.

Lisääjä Tiitti torstai, 24. tammikuuta 2002 - klo 10.11:

Nyt täytyy kyllä sanoa jotain tuosta poskiontelohommasta.

Vaikka poskiontelot eivät olisikaan suorassa yhteydessä korviin, niin toisen "pahoinvointi" vaikuttaa ainakin minulla toiseen. Eli kun on nuhaa ja onteloissa tulehdusta niin korvanikin oireilevat ja päinvastoin. Vaikku korvassa tosin ei aiheuta tuntemuksia poskionteloissa :) mutta tulehdus kylläkin.

Ei muuta, jatkakaa.

Lisääjä Pikkupiha torstai, 24. tammikuuta 2002 - klo 10.24:

No ei voi kun nauraa tuolle identiteettinsä hukanneelle, vai kuka lienee oletkin. Ihan yhtä hyvin voisi kysyä, että ketäs tuo sinun kommenttisi palvelee? Mutta ihan niin kuin sinulla on meillä muillakin oikeus osallistua tähän keskusteluun, otimme sitten kantaa tai emme. Joskus voisi myös miettiä, että mihin se kirjoittaja otti kantaa. En edes yrittänyt ottaa puolta kynttiläasiaan, vaan siihen kuinka muut sitä kommentoivat. Tämä todella on mukava palsta ja harmittaa, että mielenkiintoisia ihmisiä lähtee pois vain siksi, etteivät ihmiset osaa hyökkäämättä kommentoida mielipidettään. En minäkään kaikkea usko, mutta luen mielenkiinnolla kannanotot puolesta ja vastaan, kommentit siitä, kuinka moni on kokeillut jne. Jätän auki sen mahdollisuuden, että vaikka nyt en uskokaan, niin jos joskus tulee tilanne, ettei mikään muu auta, niin mieleni ei ole liian suljettu kokeilemaan jotain uutta. Mielipiteiden ilmaisu on sallittua, mutta olisi ihan kiva muistaa, että se oma mielipide ei välttämättä ole se ainoa ja oikea. Ja kuten niin monesti olen kirjoittanut, sekä kirjoittaja että lukija tässä niitä merkityksiä luovat. Ja ketä tämä kirjoitus palveli? Todennäköisesti ei ketään, ei ainakaan sinua hyvä identiteetin menettänyt ystäväni, joten luit nyt tämän valitettavasti turhaan. Toivottavasti itsellesi kuitenkin tuli kirjoituksestasi hyvä olo, toivon sitä ihan vilpittömästi. Ei siitä ainakaan sinulle mitään haittaa ollut. Toivottavasti näiden toimenpiteiden avulla hyvä olosi säilyy, vaikka itse kyllä uskon hieman muunlaisiin konsteihin, kuten tähän ihanaan aurinkoiseen pakkaspäivään (-20), joka saa minulle hyvän olon. Hullu, saattaisi joku sanoa.

Lisääjä Identtinen hukka torstai, 24. tammikuuta 2002 - klo 21.45:

Minä en ota kantaa mihinkään ja minulla on oikeus osallistua tähän keskusteluun otan sitten kantaa tai en se on kuitenkin minun asiani yksin no joka tapauksessa mieleeni juolahti että pitäisikö sitten minunkin ottaa kantaa no katsos vaan millaista napanöyhtää tänän onkaan liikenteessä että ketä tämäkin nyt sitten palvelee. Tämä on mukava palsta mutta joskus harmittaa kyllä ja silloin turvaudun avonaiseen mieleen en siis ole sidottu omiin näkemyksiini. ÄO -20 saattaisi joku sanoa, varsinkin ilman pilkkuja tulkittuna.

Lisääjä Tolkku perjantai, 25. tammikuuta 2002 - klo 09.22:

TAO, auttaisivatkohan korvakynttilät henkiseen pahoinvointiin? Se tuntuu taas kovasti olevan lisääntymään päin...

Lisääjä TAO perjantai, 25. tammikuuta 2002 - klo 09.47:

Varmaan auttaisi jos ne saisi survottua aivoihin mutta koska henkinen pahoinvointi on korvien välissä, ei korvissa, tilanne lienee mahdoton. Täällä näyttää henkinen pahoinvointi lisääntyvän välittömästi kun yritetään keskustella jostain asiasta kunnolla; nimimerkkien monistuminen (luetaan jakomielitauti) alkaa välittömästi. Vaadin edelleen sisäänkirjoittautumista omalla nimellä niin loppuisi tämä paskassa piehtarointi.

Lisääjä Tolkku perjantai, 25. tammikuuta 2002 - klo 10.06:

Kevät tulee... paskaa tarvitaan...pellolla....Minä en kyllä edelleenkään HALUA uskoa, että nämä jurpot ovat samoja ihmisiä, jotka keskustelevat täällä asioista(ja asian vieruksista), tulee itsellekin neuroottinen olo jos niin ajattelen. Kyllähän näitä ohikiitäviä ahistusohjuksia tuntuu riittävän palstalle kuin palstalle, niinkuin Katariinakin tuolla ylempänä kertoi.

Uskomatonta sitkeyttä osoittaa sekin tyyppi, joka vähän väliä koittaa trollata Marttaliiton keskustelupalstalla! Siis mieti: "Saan tyydytykseni, jos saan Marttakerholaiset kimppuuni" Voi kiesus, ei tule loppua ihmisten perversioiden listaan! :)

Lisääjä TAO perjantai, 25. tammikuuta 2002 - klo 10.45:

Eihän tähän tarvita kuin vähän maalaisjärkeä. Mieti ketkä hiljenevät kun täällä puhutaan muustakin kuin "käännänkö kasvimaani keväällä vai syksyllä" -aiheista. Ei tämä ole neuroottisuutta vaan totta. Ikävä kyllä. Jospa se Marttojen vihaaja on joku Martan entinen puoliso tai hyljätty rakastettu tai sitten vaan pervo jolla on kone kotona ja... loput pervot jokainen voi keksiä itse.

Lisääjä Corny perjantai, 25. tammikuuta 2002 - klo 10.50:

Toi on nyt hieman törkeätä alkaa syyttelemään sellaisia puskajusseiksi, jotka pysyvät ja haluavatkin pysyä puutarha-aiheissa - puutarhapalstalla kun ollaan.

Lisääjä TAO perjantai, 25. tammikuuta 2002 - klo 11.05:

Ymmärsit väärin Corny koska et tunne historiaa. Mieti uudestaan. Ai niin, siinä siun männyssä on varmaan joku vika tai sairaus, männyt ei noin vain kuole, kuuset ennemminkin. Tyvitervastauti, tervasroso esim. Tosin mitä väliä sillä on jos se ei ole vaikuttanut puuainekseen. Kantoa katsomalla sen näkee.

Lisääjä Tolkku perjantai, 25. tammikuuta 2002 - klo 11.08:

Tässä asiassa olen kyllä Cornyn kanssa samaa mieltä, ei kaikki vaan halua puhua täällä muista asioista. Kun niitä rekisteröityneitä keskustelijoita on sentään yli 6000 (!) ja aktiivisia lörpöttäjiä pieni murto-osa, niin kyllähän siitä jää vielä monenlaista silmäparia piiloon...suurin osa tietenkin ihan mukavia ihmisiä. Kieltämättä nuo omituiset heitot ovat toisinaan niin täsmällisesti muotoiltuja, että väkisin tulee tunne, että tässä on kysymys jostain pers.koht. asiasta. Haa, Pikkupiha, paljasta kaamea menneisyytesi!:)

Lisääjä monistautunut, tietoisesti perjantai, 25. tammikuuta 2002 - klo 12.03:

Jos täällä kehutaan toisia, ei hyvä. Jos jurpitaan, ei hyvä. (Historiaa tuntien...). Sovitaanko sitten, että hymistellään?
Eikä täällä kukaan ilman syytä ole joutunut ojennukseen tähän mennessä. (Älkääkä pyytäkö esimerkkejä, ettei taas se sama alkaisi...) Palstalla on sellainen tietty kantokyky, minkä se kestää. Sen pettäessä hiotaan palikat uudelleen.

Tällä kertaa minäkin haluan monistautua, sillä tärkeintä on asiani, enkä halua jäädä roikkumaan.

Lisääjä TAO perjantai, 25. tammikuuta 2002 - klo 12.19:

Just niin, yksi monistautunut pelkuri lisää. Ei ymmärtänyt Tolkkukaan. Ei voi mittään.

Lisääjä Tolkku perjantai, 25. tammikuuta 2002 - klo 12.33:

Juu, TAO, meni kyllä yli hilseen. Saatat viitata sellaisiin aikoihin, jolloin en vielä ollut mukana. Tai sitten en vaan ole nähnyt asioita samalla tavalla, mene tiedä.

Lisääjä nimetön perjantai, 25. tammikuuta 2002 - klo 13.07:

Jos se niiden kynttilöiden kanssa onkin niin, että se juureen valuva kynttilän vaha tarttuu siihen korvavaikkuun ja kun kynttilä nykäistään pois, lähtee samalla vaikutkin. Tyydyttäisikö tämä selitys kaikkia osapuolia?

nimimerkillä: näillä nimimerkkipalstoilla on tarkoituskin olla nimetön ja pitää ymmärtää, että täällä voi olla jos minkin laista sanojaa.... Mitenkähän toimisi käytäntö, että jokainen keskustelija vaihtaisi nimimerkkiä joka kommenttiinsa, silloin ei syntyisi henkilöitymiä

Lisääjä Tolkku perjantai, 25. tammikuuta 2002 - klo 13.16:

Hee, tuo voisi olla kokeilemisen arvoista, pidetään anonyymiviikko! Tai keksitään lista nimimerkeistä ja sitten jokainen käyttää vuorotellen jokaista... vain yksi/asiakas, kiitos!:)

Lisääjä Kesäkukka perjantai, 25. tammikuuta 2002 - klo 15.06:

Ei sovi hymistelykään, monistautunut. Nyt on tänne, lähes laboratorio-olosuhteisiin, saatu selkeät ohjeistukset. On otettava selvästi kantaa puolesta tai vastaan unohtamatta argumentoinnin hienouksia. Muuten on pysyttävä hiljaa.
Mitäs TAO puhui juuri tuosta hiljenemisestä, kun kukaan ei ymmärrä. Onko se niin, että kaikki hiljenevät, myös puutarhapuolella?

Lisääjä Kesäkukka perjantai, 25. tammikuuta 2002 - klo 15.07:

Korjaus: Siis monistauneetko ne hiljenevät myös puutarhapuolella :)

Lisääjä TAO perjantai, 25. tammikuuta 2002 - klo 16.38:

Jep Kesäkukka, nyt se meni oikein (tuo viimeinen kommentti). Näin minä näen. Laboratorio-olosuhteet on hyvä sana, niin pitäisi olla vaan ei oo.

Lisääjä TAO perjantai, 25. tammikuuta 2002 - klo 16.40:

Ai niin nimetön, ei kelpaa tuo selitykseksi. Sitäpaitsi nimimerkistäsi tulee mieleen naisten alushousut (hymiö, ehkä).

Lisääjä Kesäkukka perjantai, 25. tammikuuta 2002 - klo 16.46:

Nythän tästä varsinainen ajojahti kehkeytyy. Ketkä ovat olleet hiljaa tällä viikolla puutarhapuolella? Niitähän on vaikka kuinka...
Et kai aio ryhtyä julkista listaa tekemään? Monistuskone voisi surahtaa käyntiin täysillä yliaktiivisten kuormittaessa puutarhapuolta.

Lisääjä Peukalo perjantai, 25. tammikuuta 2002 - klo 16.48:

Ajatelkaa, virtuaali"ystävät" miten mielenkiintoisia ilmiöitä tällainen
verkkoyhteisö tuokaan tullessaan!

-autenttisuus: en tiedä oikeasti sinun aitoudestasi, motiiveistasi tai arvostuksistasi niin kuin lihallisten ystävieni/tuttavieni kohdalla tiedän. Muussa elämässä esim. silmien alue on tärkeä kun yritän tulkita toisen ihmisen aikomuksia (ja sen puute selittää myös ns. autoilijan raivon "p-leen ohittajamäntti, mitä se idiootti aikoo..", kun näen vain jonkun tyypin peltilehmän ratissa) - ja vaikka sitä ei ole täällä, on houkutus muodostaa kokonaiskuva sanojen perusteella tällaisella palstalla.

-aikaperspektiivi ja "yhteinen historia",
jotkut keskustelunormit väistämättä muodostuvat
ajan myötä, (jotta kukaan viitsisi vastata minulle, on minun niitä noudatettava), mutta uusia henkilöitä/nimiä pöllähtää silti paikalle uusine asenteineen ja arvoineen ja pitämisineen ja vaativat yhtäläistä oikeutta saada olla mukana.
Ns. lihallisessa ryhmässä nämä usein ns. "ymmärtävät olevansa väärässä paikassa", sillä meillä on ziljoona ei-kielellistä tapaa katsoa henkilö ulos yhteisyydestä. Virtuaaliyhteisö on kuitenkin erilainen - et ole sidottu yhteen historiaan vaan voi olla houkutus kokeilla eri identiteettejä.
(Minäpä rupean huomisesta alkaen Hinkuniiskuliksi,
aina silloin kun haluan olla itseni kanssa eri mieltä! - tai sinä saatat ruveta, jos ehdit ensin. Ja silloinhan minä suutun ja mustaksi muutun.)

Pieneen mieleeni jää vain kysymys, miten paljon
verkkoyhteisö yleensä sitten kestää epäselvyyttä, ironiaa, ivaa, sarkasmia, pahaa oloa tai vain erilaisuutta?
Miten paljon sitä sitten kestää normaalielämässä, jossa väärinkäsitykset ovat sentään tavallisempia kuin oikeinkäsitykset? Virtuaaliopiskelussa (=kun opiskelijat tuntevat toisensa vain tällaisen nettikeskustelun avulla) suurimmaksi ongelmaksi usein nousevat väärinkäsitykset jotka vaativat aikaa ja ohjaavat pois asiasta, josta piti keskustella ja oppia. Ja, surullista kyllä, ohjaavat osan opiskelijoista hiljenemään.

Joku esitti hyvän ajatuksen siitä, että suhtaudu niin kuin kirjoittaja istuisi sinua vastapäätä kahvilla, ja minä kannatan tätä.

Lisääjä perennahullu perjantai, 25. tammikuuta 2002 - klo 19.50:

NO,niin immeiset,oon lukenu tätä aihetta mutta en muuten oo kommentoinut kuin tässä ja nyt.
Mulla on kolme kakaraa ja niiden kanssa saa olla sanasotaa joka päivä joten kun koneen ääreen pääsen niin mulla on hupi mielessä ja mielenvirkistys joten en viiti ruveta riiteleen.
Eli minä annan immeisten olla ihan sitä mieltä ovat,jopa minäkin voisin kokeilla niitä korvakynttilöitä jos ois tarvis.
Minä oon intihimoinen kasvihullu ja kukkafriikki ja on kiva että täällä keskustellaan asioista mutta siitä en tykkää että ruvetaan haukkumaan niitä jotka eivät halua joka palstaan kirjoitella,suokaa anteeksi mutta rupes nuo kommentit närästämään.....Minä vastaan aina vaan omalla nimimerkillä,sillä seison sanojeni takana....

Lisääjä Thyja perjantai, 25. tammikuuta 2002 - klo 20.29:

Hienoa, Perennahullu! Miksi ihmeessä pitäisi osallistua joka keskusteluun? Siksikö että on mielipide asiasta, vai siksi ettei vahingossakaan tule leimatuksi joksikin toiseksi nimimerkiksi? No, minä en usko korvakynttilöihin, enkä aio niitä kokeilla, muut saa käyttää jos tykkäävät, mikä minä niitä olen sitä kieltämään? Nyt täytyy rynnätä keskustelemaan jostakin muusta, että varmasti näyn puutarhapuolellakin... Mitähän ne Bauhiniat ovat?! ;)

Lisääjä Kesäkukka perjantai, 25. tammikuuta 2002 - klo 20.53:

Nyt taisi TAO ymmärtää ne laboratorio-olosuhteet aivan päinvastoin. Viittasin niillä tuntemuksiin, joita Huvittuneen viesti ( ke klo 16.51) herätti. Tuli vaan sellainen olo kuin jotain kontroloitua koetta suoritettaisiin ("Simmelin teekutsut"). Ei silti, pidän tuota Huvittuneen näkökulmaa sangen mielenkiintoisena.

Peukalon viestissä olisi paljon asiaa, mutta yksi asia kiinnitti huomiota. Kerroit, että elävässä elämässä väärinkäsitykset olisivat yleisempiä kuin oikeinymmärrys. Olisikohan siinä nyt sanat vaihtaneet paikkaansa?

Lisääjä huuhaahoitoa lauantai, 26. tammikuuta 2002 - klo 00.46:

Kemialliseen lääkehoitoon ja kohdennettuun sairauteen perustuva koululääketiede vai; ihmisen kokonaisvaltaisesti huomioonottava luonaislääketiede ja kokemukseen ja muuhun kuin rahaan perustuva ihmisen hoito. Kumpi oli ensin? Isoäitini kertoi, että köyhillä ei ennen ollut varaa muuhun hoitoon kuin hierontaan. Onko vähävaraisilla siihen enä varaa (Jos enää kunnon hierojia löyutyykään ilman kaiken maailman sähkökojeita ym., jotka varmasti eivät ole kunnollista luonnonhierontaa parempia)? Lääketiede on kehittynyt ja sillä pystytään hoitamaan monia sellaisia tapauksia, jotka vaativat nopean avun. Luontaislääketieteeseen lukisin mukaan myös ihmisen henkisen ja kokonaisvaltaisen huomioonottamisen, johon rahaan perustuvilla hoitomuodoilla ole enää varaa. Itselläni on hyviä kokemuksia luonnon parannuskeinoista (myös allergiaan ja astmaan)

Lisääjä Katariina lauantai, 26. tammikuuta 2002 - klo 09.21:

Keskustellaan nyt vaikka välillä muistakin tehokkaista luonnon menetelmistä ja kuka niistä on avun saanut. Olen kiinnostunut esim. tuosta 'reikityksestä'. Vaikuttaa hyvin helpolta ainakin. Ja entäs se vyöhyketerapia! Kuka siitä tietäisi

Lisääjä perennahullu lauantai, 26. tammikuuta 2002 - klo 11.08:

Minä olen itse kokeillut shiatsua ja auttoi.Mulla oli kehossa kaikennäköistä koettua ja kannoin kaikkea mukanani.En uskonut mokomaan ennekuin kerroin hoidon aikana eräästä vaikeasta asiasta niin samalla alkoi hirvittävä tärinä,hoitaja tuumi että tämä on vaan käsittelemätön asia ja nyt se näin purkaantuu ei pidä säikähtää.Keho on mielettömän viisas,sitä kulkee vaan ja pitää mölyt mahassaan,ainakin minut on siihen kasvatettu.
Mulla tämä liittyi ns, 30 kriisiin ja suosittelen lämmöllä.

Lisääjä TAO lauantai, 26. tammikuuta 2002 - klo 13.20:

huuhaahoitoa, voisitko kertoa tarkemmin siitä, miten olet saanut apua allergiaan; viime kesä nimittäin oli niin lämmin että tulossa on helvetillinen koivun siitepölyvuosi. Joka kevät uskon että en ole allerginen ja sitten aina petyn. Ja sitten perennahullu, missä kävit shiatsussa? Ihan vaan kun asutaan samoilla kulmilla, oliko se jossain täällä päin?

Tämä tilanne on varmaan vähän sama kuin silloin ennen joulua saarnaaja kari kiven kanssa. Minä en henkilökohtaisesti halua alkaa saarnaamaan minkään asian oikeellisuudesta, mutta en myöskään suostu sietämään sitä että kaikki vaihtoehtohoidot teilataan huuhaaksi. Minä haluaisin kokeilla vyöhyketerapiaa, hermoratahierontaa, akupunktiota ja kuppausta. Nyt sitten vielä tuo shiatsu. Mutta kun ne maksaa. Ikävä kyllä liikaa minulle tällä hetkellä. Tunnen yhden ihmisen, jonka paha allergia on oireeton akupunktion ansiosta. Tosin samaan lopputulokseen minä pääsen lääkkeillä koska ne on halvempia. Voisiko olla niin että jos asenne vaihtoehtolääketiedettä kohtaan olisi avoimempi, ei tarvitsisi maksaa itseään kipeäksi noista hoidoista (kunhan tässä pohdiskelen...).

Lisääjä Ääkkönen lauantai, 26. tammikuuta 2002 - klo 13.56:

mites nuo ääkköset nyt tuolviisii menee?
tosi vaikea lukea...

Lisääjä TAO lauantai, 26. tammikuuta 2002 - klo 14.09:

Joo, vaihdoin äsken konetta kun näin millaiseksi tuo tuli. Jokainen ä on Ä, niin uskomattomalta kuin se tuntuukin. Jokainen 246 -loppuinen on Ö. Tämä vaikuttaa ihan älykkäältä koneelta, toivottasti ei sotke tekstiä samalla tavalla. Tämän siitä saa kun joutuu juoksemaan pitkin kyliä kun ei ole omaa konetta kotona.

Lisääjä Krista lauantai, 26. tammikuuta 2002 - klo 15.37:

Vyöhyketerapiasta. Kävin kaksi kertaa yhdellä ja kolme kertaa toisella vyöhyketerapeutilla, kun joku kertoi sen auttaneen päätetyöskentelyssä saatuihin pää-, niska- ja hartiasärkyihin.

Avoimin mielin ja kiinnostuneena kävin hoidoissa. Tulos; ei mitään vaikutusta. Menin hierojalle, joka hieroi lihakset "auki", päänsärky loppui ja kivut katosivat.

Lisääjä huuhaahoitoa lauantai, 26. tammikuuta 2002 - klo 16.43:

Luontaislääkehoidossa pitää olla kärsivällinen. Kun aloitat lääkityksen, vaiva saattaa jopa pahentua parin ensimmäisen viikon aikana. Vaikutus alkaa näkyä noin kuukauden kuluttua. Itse en suostu syömään kemiallisia lääkkeitä kuin hätätapauksessa, mieluummin esim. kärsin päänsäryn, kuin otan pillerin. Monesti lepo ja hoitavat kääreet auttavat ja ilman sivuvaikutuksia ja lisäksi oma vastuskyky kasvaa. Kun syö vähän lääkkeitä, tarvittaessa auttaa pienikin määrä (lasten annostus), kun todellinen tarve tulee. Itse olen löytänyt mielenkiintoista tietoa kahdenksankymmenluvulla mm. Pentti Kossilan: Miksi sairastumme, miten parannumme ja A.Vogel: Luonto paras lääkitsijä. Näistä etsiskelen myös apua, kun jokin vaiva yllättää. Allergia ja astmalääkkeiden käyttöä sain vähennettyä (lähes kokonaan)Kossilan ohjein. Mutta hänethän koululääketiede on jo teilannut.

Lisääjä Krista lauantai, 26. tammikuuta 2002 - klo 17.31:

Hm. ei taida meikäläisen kärsivällisyys piisata luontaislääkehoitoihin.

Kun päätä särkee, otan kaapista buranan ja vaiva katoaa. Kipeänä olo on sen verran inhottavaa, etten jaksa alkaa kokeilemaan mitään sen kummempia uutuuksia. Riittää, kun vaiva katoaa ja mahdollisimman äkkiä. Vaihtoehto- tai luontaistuotehoito verrattuna koululääketieteeseen on omalla kohdallani tuottanut joko huonompaa tai ei ollenkaan tulosta silloin harvoin kun olen jotain kokeillut.

Silti olen sitä mieltä, että käyttäköön jokainen sitä hoitomuotoa joka tuntuu tepsivän tai jonka tehoon ko. käyttäjä uskoo. Silloin, kun vakavasti sairasta pientä lasta hoidetaan pelkästään vaihtoehtohoidoilla tai luontaistuoteilla, olen tosin todella huolissani.

Lisääjä Majblomma lauantai, 26. tammikuuta 2002 - klo 21.24:

Tytär kävi vyöhöketerapiassa hartiajännitys- ym. kipujen takia. Kerta auttoi ja kun myöhemmin tuli uutta jännitystä kävi uudestaan ja sai magneetit mukaansa kotihoitoa varten. Nyt miettii shiatsua, on kuulemma tehokkaampi. Kalliit ovat kummatkin hoitomuodot:(

Lisääjä nelli lauantai, 26. tammikuuta 2002 - klo 22.12:

No ei saanu vaivaa pois Vogelit eikä hierojat, eikä terveyskeskus. Tekivät kyllä kaikki jotain omaan toimialaansa kuuluvaa kukin.
Lopulta menin yksityiselle lääkäriasemalle, yleislääketieteen erikoislääkärille.(? mikä nimitys!). Se vähän vilikas selkärankaa ja paineli ja sillä selvä. Lähete kiropraktikolle, 10 kerran käsittelyyn. Se kuolemanvaiva ainakin poistui.
No eihän ne vaivat tietysti siihen lopu, tällä ikää.

Lisääjä huuhaahoitoa lauantai, 26. tammikuuta 2002 - klo 23.58:

'Vogeleja'
ne on niksauttajatkin, samalla tavalla luonnon ja ihmisen omaan pehmeään hoitoon perustuvaa lääketiedettä, eli parannusta ilman kemiallista lääkitystä ja veistä. Hienoa, että auttoi.

Lisääjä puutarhuri ei huuhari sunnuntai, 27. tammikuuta 2002 - klo 20.34:

Ei hukaushoidoissa ole koskaa kysmys mistään kokonaisvaltaltaisuudesta. Jos ihymiselle syöetään pelkkiä sikeripillerietä vakavaankin sairauteen, mitä kokonaisvaltaista siinä on.
Asiahan on niin, että lumevaiktus saattaajkin poisrtaa hetekeksi oireet, mutta ku n esim hiomeopatiassa yms. huijausksissa ei edes tehdä diagnoosia, on vain olemassa läkkeainekuvia ihmisestä.
Jotkut lääkärihomeopaattihuijarit tosin saattavat ethdöä diagnoosin ja valita lääkkeen sen mukaan.
Puhutaan esim. Sepia-naisesta, Sepiahan on mustekala ja annetaan sitten Sepia-nimistä lääkettä vaivaan kuin vaivaan.
Hirvittävää tyhmyttä.

Vyöhyketarapia voi olla rebtouttavaa, mutta sekin perustuu kuvitelmaan, että esim. sisäelimistä lähtisi jalkapohjiin jotakin heijastuispisteitä ja että hermosto ylensäkin päätyisi jalkapohjiin.

Lisääjä Kesäkukka sunnuntai, 27. tammikuuta 2002 - klo 20.55:

Onkos Puutarhurilla nyt jokin vaihtoehtoislääkitys "päällä", kun tuo teksti on hiukan outoa luettavaa....
:)

Lisääjä -tintti- maanantai, 28. tammikuuta 2002 - klo 09.57:

Ainakin vauvan paha koliikki helpotti vyöhyketerapialla. Veisin uudelleenkin. Eikä mene koliikit niin vain itsestään ohi, keskimmäisemme huusi sitä 4 kuukautta yötä päivää, kun silloin ei vielä kukaan osannut neuvoa vyöhyketerapiaa avuksi (-91). Nyt osasin jo laitoksella kysyä hyvää vauvojen hoitoon erikoistunutta terapeuttia, kun alkoi pikkuisella olla samankaltaisia oireita kuin edellisellä oli aikanaan.

Kolme hoitokertaa tarvittiin, mutta sen jälkeen oma tarkkailtu ruokavalioni piti vauvan mahakivut kurissa.

Lisääjä TAO maanantai, 28. tammikuuta 2002 - klo 10.01:

Ilmiselvästi sellaisen vaihtoehtolääkkeen käyttötapaus, jota minä en käyttänyt viikonloppuna. Siis... nythän on niin että ei lääkkeitä ole turhaan keksitty. Jos minulla koskee päähän, otan buranan ja sillä siisti. Myös krapulaan. Mitä sitä suotta kitumaan jos apu on kädenojennuksen päässä. Mutta antibiootit on toinen juttu. Niitä ilman yritän tulla toimeen mahdollisimman pitkälle ja helppoa se onkin jos joutuu syömään yhden kuurin 10 vuodessa. Mutta tämä miehentekeleeni on pilannut oman vastustuskykynsä juuri antibiooteilla. Jättänyt kuureja kesken eikä ole parantanut elämäntapojaan missään suhteessa, polttaa ja syö mitä sattuu. Minä tässä vain yritän paikkailla sen omia hölmöilyjä.

Tiedän että voisin yrittää elämää ilman allergialääkkeitä mutta joutuisin luopumaan kaikista allergeeneista eli kasviksista. Ei onnistu, sillä lihansyöjäksi en aio palata. Mieluummin popsin pillereitä ja suihkutan kortisonia kuukauden ajan keväällä. En siis asetu kummallekaan kannalle, sillä molemmissa vaihtoehdoissa on hyvät ja huonot puolensa.

Lisääjä Katariina maanantai, 28. tammikuuta 2002 - klo 11.17:

Nyt menee vierestä, mutta sanon silti, että antibioottien käytön karsiminen mahdollisimman vähiin on järkevää, mutta mitä me voimme tehdä sille asialle, että meitä koko ajan kyllästetään pienillä määrillä bakteereita tuhoavia aineita ympäristössämme, emmekä voi sille oikeastaan mitään. Kohta jokaisessa tiskipöydän pesuaineessa tai jossain vessanpytyn putsauslitkussa on bakteereita tu´hoavia aineita. Aineita mainostetaan vielä pikkulasten avulla, jotta ettehän vain halua pienokaistenne kasvavan likaisessa ympäristössä.

Se on pelottava tie. Tarvittaisiin paljon valistusta ja sitä, ettei niitä puhdistusaineita ostettaisi, mutta kun purkin ostat, on se teksti niin pientä, että et silmälasit päässäkään näe kaupassa mitä siinä lukee.

Kyllä bakteerit osaavat jatkaa elämäänsä kahta vahvempina, kun hiukan niitä härnätään.

Lisääjä Liisa Maria maanantai, 28. tammikuuta 2002 - klo 12.03:

Puutarhuri ei huuhari tarjoilee ainoastaan omia ennakkoluulojaan.

Skeptikkojen uskonelämän pääpiirteet nyt tiedetään muutenkin. Kaikki skeptikot eivät kuitenkaan käyttäydy halveksivasti.

Ei silti - kaikin mokomin siitä vaan. Kekustelua mitä keskustelua.

Lisääjä puutarhuri ei huuhari maanantai, 28. tammikuuta 2002 - klo 14.07:

Anteeksi edellinen epäselvä viestini, lasit kadoksissa, ei siis mitään "lääkitystä päällä":)

Liisa-Marian viestiin nyt ei kannata edes vastata, se on niin alkeellista höpötystä....:(

Vyöhyketerapiat yms. kuuluvat siihen samaan kastiin kuin suoneniskentä ja virtsan juominen. Tästä nyt ei kannata enää kiistellä.

Usein näiden huijareiden ohjelmaan kuuluu myös rokotusten vastainen manipulointi, eli lasten terveyden vaarantaminen.

Jops täällä joku kuvittelee tietävänsä paremmin asiat kuin lääkäri, niin perustakoon huuhaaparantolan, ihmisiähän saa huijata nykyään vapaasti kaiken markkinahenkisyyden nimissä.

Huijaushoitojen yleistyminen liittyy juuri tähän rahan valtaan. Ihmisille saa myydä mitä vain vapaan markkinatalouden nimissä ja hengessä.

Varsinkin sellaiset sanat kuin luonnonmukaisuus yms. ovat muotia, vaikka näillä henkiparannusmenetelmillä ei ole mitään tekemistä luonnon tai luonnonmukaisuuden kanssa.

Kaikkea myydään mielikuvamarkkinoinnin avulla.
Eräissä sivistyneemmissä maissa huijareilta on kokonaan kielletty raskaanaolevien naisten ja lasten puoskarointi, pitäisi kieltää meilläkin.

Muuten MPA-rokotteesta tehtiin juuri väitöskirja, huuhareille kamala paikka, kun siinä on taas kerran kumottu kaikki ennakkoluulot lasten terveyden edistämistä vastaan.

Edelleen, kannattaisi ensin ottaa aina selvää, mihin rahansa panee. Huijarit kun eivät sitä oikeata tietoa kyllä hoidoistaan hevin anna.
Ja usein kyse on jopa laittomasta puoskaroinnista, josta pitäisi nostaa syyte.

Mitä tulee tieteellisen maailmankuvan kannattajan uskonelämään, niitä sellaista tuskin on. Uskonelämä kun ei ole mitenkään arvo sinänsä, tieto on valttia.

Lisääjä puutarhuri ei huurari maanantai, 28. tammikuuta 2002 - klo 14.22:

Lisäisin vielä, että on kokonaan erotettava luontaislääkintä(luonnonyrttien käyttö) ja puoskarointi toisistaan.

Ainahan ihiset ovat käyttäneet yrttejä ja lääkkeitähän tehdään kasveista, siinä ei ole mitään kummallista.

Jos ennen ei ollut muuta, niin sehän nyt johtui tietenkin siitä, että puuttui tietoa. Maapallokin oli ennen litteä, mutta se tieto ei enää kelpaa.

Huijaushoidoilla ei suuria kulkutauteja ole voitettu.

Esim. homeopatiassahan ei käytetä minkäälaista vaikuttavaa ainetta, homeopaattisissa lääkkeissä ei ole mitään vaikuttavaa ainetta, vaan ainoastaan laimennettua liuosta, joka nautitaan nesteenä tai sokeripilleriin imeytettynä.
Koko juttu perustuu siihen, että vedellä kuvitellaan olevan muisti ja jokainen täysjärkinen tajuaa, ettei muistivesi ketään paranna.

Sitten on nämä muut huijarit. Kuvitellaan vauvan koliikin parantuneen jollakin vyöhyketerapialla, vaikka asiasta on tehty tutkimuksia kuinka paljon tahansa.

Samaa sarjaa kuin kuvitelmat ufojen sieppauksista, niistäkin puhutaan tuhansilla suilla totena, mutta yhtäkään tapausta ei ole näytetty toteen.
Ihmettelen miksi ihmiset uskovat juuri sen, mikä on jo maalaisjärjellä kaikkein mahdottomin ajatus ja epätodennäköisintä.
Eikö niinkuin korviewn välissä voisi raksuttaa, että kamoon, eihän tää voi olla muuta kuin höpöä.

Olen itsekin kokeillut joitakin huuhaahoitoja ja minua ne eivät muuta kuin naurattaneet.
Kuvitelkaa nyt vaikka jotakin Reiki-hoitoa. Että hoitajalla on yhteus korkeimpiin voimiin ja käsien avulla siirtää jotakin ihme energiaa muka sieltä korkeammalta taholta potilaaseen.
Miten ylipäätään kenellekään tulee mieleen maksaa moisesta hölynpölystä.
Ugh!

Lisääjä Gitta maanantai, 28. tammikuuta 2002 - klo 14.32:

Olen seurannut mielenkiinnolla tätä keskustelua, kuten monia muitakin, kommentoimatta asioihin. Mutta nyt kyllä on sanottava, että puutarhuri ei huuharhuri, ei taida tietää itse mistä puhuu.

Kyllä tuota vyöhyketerapiaa suositellaan jo ihan sairaalassa esim.lasten koliikkivaivoihin. Ainakin TYKS:n keskolassa. Omalla lapsellani oli myös koliikki, enkä kyseistä hoitoa kokeillut. Jälkeen päin olen sitä kyllä harmitellut.

Samoin synnytyksessä sitä olisi voinnut käyttää. Siellä on ihan oikeita kätilöitä, jotka osaavat vyöhyketerapian.

En siis itse ole kokeillut, joten en tiedä sen vaikutuksia, mutta halusin vain kertoa, että ihan oikea tavallinen lääkäri voi jopa sitä suositella.

Lisääjä -tintti- maanantai, 28. tammikuuta 2002 - klo 15.03:

Jos vyöhyketerapiasta on apua koliikkiin ja muuta helpotusta siihen ei sitten juuri olekaan ajan kulumisen lisäksi, niin mieluumminko sinä Puutarhuri ei huuhari annat lapsesi kärsiä kuin viet hoidettavaksi? Sinulla itselläsi ei ole tainnut olla koliikkivauvaa...

Lisääjä Suo ja kuokka, Jussi puuttuu maanantai, 28. tammikuuta 2002 - klo 16.25:

Aika kauaksi juttu on korvakynttilöistä karannut.

Vai onko tarkoituksena osoittaa, että jos vyöhyketerapiaa ei lasketa huuhaaksi, niin myös korvakynttilöiden käyttö tehoaa?

Yleistämmekö niin, että jos joku on saanut mistä tahansa huuhaasta apua, meidän on uskottava myös korvakynttilöihin?

Vai pitäisikö meidän uskoa siksi korvakynttilöihin, kun niiden äänekkäin vastustaja täällä tekee kirjoitusvirheitä eikä innoissaan malta lopettaa omien argumenttiensa tueksi haalimansa sekalaisen "todistusaineiston" suoltamista vaikka mopo on jo karannut käsistä.

Mopo on karannut käsistä. Niin TAOlta kuin hänen päävastaanväittäjältäänkin.

Miksi ylipäätään väännetään kättä keskustelussa, joka on jauhanut päiväkausia paikoillaan ja jolla ei ole mitään rakentavaa sanottavaa. Jossa kumpikaan puoli ei voi voittaa eikä hävitä. Ei edes sanoa viimeistä sanaa, sillä sen sanoo jokainen itsekseen omalla koneellaan.

Itse en ihmisen anatomiaa ja fysiikan lakeja tuntevana voi uskoa korvakynttilöihin ja monia muita luontaistuotehoitoja elämäni varrella kokeiltuani en ole lainkaan vakuuttunut niiden tehosta. Tai tehottomuudesta. Toisaalta suhtaudun epäillen myös siihen, että koululääketiede julistaa olevansa aina oikeassa. Teen ja toimin omalla kohdallani siten, kun terve järki ja tilanne sanelevat.

Lisääjä TAO maanantai, 28. tammikuuta 2002 - klo 16.47:

Joo, ei minulla ole tähän hommaan enää mitään otetta, sotkuiseksi puuroksi tämä nyt meni mutta niin tässä aina käy kun keskustelu venyy ja osallistujia on paljon. Voisiko joku tehdä uuden otsikon että päästään puhumaan luontaistuote/huuhaa/ -aiheesta yleisemmällä tasolla. Nyt nimittäin todellakin ollaan aika kaukana korvakynttilöistä. Kuka viitsisi johdannon kera?

Lisääjä Liisa Maria maanantai, 28. tammikuuta 2002 - klo 16.59:

Täähän on juuri hyvä, että keskustelijat sanovat mitä sanovat. Eihän tässä kukaan voi "voittaa" eikä "hävitä", sillä ihmiset tekevät kuitenkin niinkuin parhaaksi näkevät. Minusta on mielenkiintoista lukea ihmisten kokemuksista.

Puutarhuri vaan ei huuhariin yhdyn täysin siinä, että luontaislääkintä ja esim. reiki on ihan eri sarjassa. Kyllähän reikihoito helpotti selkäkipujani, mutta mutta... pitäs tietää mikä siinä toimii. En nimittelisi huijariksi ihmisiä, jotka todella ovat vakuuttuneita antamistaan hoidoista ja voivat auttaa toisia. Huijari on sellainen, joka tietoisesti huijaa l. ei itsekään usko asiaansa.

Pane nyt huuhari vaan ... jne yksi tutkimus, jossa todistaan, ettei vyöhyketerapialla voi auttaa esim. lapsia.

Olisi hyvä aina ymmärtää lääkkeen tai hoidon toimintaperiaate.

Lisääjä puutarhuri ei huuhari. maanantai, 28. tammikuuta 2002 - klo 19.33:

TAYS:n keksolassa ja synnytysosastolla hoitajat kyllä enempi kiroilevat kaikenmaailman huuhareiden takia. He haittaavat synnytystä ja tuppaavat neuvomaan asiantuntijoita. Tietenkin joku hörhöhoitaja voi yksityisesti typeryydessään suositella vaikka mitä. Mutta lääketiteellisiä perusteita huijareiden sotkemiseen lasten hoitoon ei ole.
Jos minulla olisi koliikkivauva, kokeilisin lääketieteellisiä keinoja. Kyllä tässä on lapsen parkua luultavasti kuultu enemmän arvoisa koliikkitäti.
Olen lukenyt, että joku on antanut Nyx Vomicaa vastasyntyneelle.
Kyllä hujarit ja muut hörhöt olisi saatava synnytyssaleita pois. Minunlastani ei ainakaan maailmaan auttaisi yklsikään hörhö.
Jos joutuisin todistamaan sellaista, tekisin rikosilmoituksen poliisille.
Sairaaloiden suosittelemat huuhaahoidot ovat pelkkä myytti.

Lisääjä puutrahuri ei huuhari maanantai, 28. tammikuuta 2002 - klo 19.51:

Todistustaakka on tietenkin refleksologeilla(vyöhyketerapeuteilla) Refleksologia on juuri se vyöhyketerapian muoto, jota koliikkiin annetaan.
Koko hoitohan perustuu täyteen väärinymmärrykseen ihmisen antomiasta ja fsiologiasta.
Voisin nyt vaikka väittää, että paskan sylminen parantaa ja sanoa, että olen kuullut tuhannen ihmisen parantuneen.
No nyt ihmettelette, mutta vielä 1700-luvulla koiran ulostetta käytettiin lääkkeenä.Miksi ei nyt käytetä, koska nyt tiedetään, ettei se auta.
Tosin paskaa käytetään homeopaattisten läkkeiden alkuaineena, ja esim. pernaruttoisen lampaan haimaa pernaruttolääkkeenä (Homeopaatti-lehti 4/2001)

Sitä annetaan myös hevosille ja koirille.
Uhteistä kaikilla huijaushoidoilla on se, että ne eivät perustu läöäketieteelliseen tioetämykseen, eivät perustu ihmisen anatomiaan (sama hoito eläimille ja ihmisislle)
ne perustuvat olettamukseen, että ihmisessä on joitain meridiaaneja ja energioita, jotka tulevat jostain kosmisesta olevaisuudesta.
Mielenkiintoista on myös se, että yksikään huijari ei suostu antamaan ilmaiseksi hoitojaan, sekin kertoo jo paljon. Miksi he eivät voisi auttaa sitten ihmisiä todella, rahan keruu on tärkeintä.
Lääkäriin pääsee ilman rahaakin, miksi ei huuharille?
He eivät suostu ilmaisiin kokeisiin, joissa voisi jokainen itse päätellä tehoaako hoito.
Toki näitä on tutkittu perusteellisesti, pitäisikö esim. uudelleen n yt todistaa kokeellisesti, ettei maapallo olekaan litteä.
Juijaushoidot perustuvat siis tietämättömyyden lisäksi mielikuvituksellisiin uskomuksiin materiasta ja henkimaailmasta.
Kaikkein kalalinta on se, että pieniä lapsia raahataan näille puoskareille, joilla ei ole mitään vastuuntuntoa.
Tampereellakin on homeopaatti Tiina Nyrhinen, joka yrittää estää vanhempia rokottamasta lapsiaan ja väittää kärsimysten jalostavan lasta.
Olisi mukava tietää, miten korkea kuume, kutina, särky yms. lasta jalostaa. Hän ei ole sairasta lasta edes nähnyt ilmeisestikään.
On jossain määrin aikuisen oma asia, jos hän haluaa perheen ruokarahat panna huuhaaseen, mutta lapsilla pitäisi sentään olla jokin suoja näitä kupleman enkeleitä vastaan.
Natsien huuhaahoitokokeilu päättyi nolosti. Koko lääkärikunta ryhtyi vastarintaan ja homeopatian ja muun vahingollisen okkultismin vastustajia vainottiin, jua samaan aikaan kaikkia huuhaahoitoja kokeiltiin keksitysleireillä vankeihin, kaikki tietenkin kuolivat näiden hienojen hoitojen takia.
Tätä peruahan saksalaiset vieläkin käyttävät homeopatiaa. Sille annettiin niin paljon, ettei perinne heti katkennut, kuten ei natsismikaan.
Natsien sokea usko huuhaaseen on samanlaista kuin nykyhörhöjenkin. Vaikka tutkimus sanoisi mitä, usko voittaa, koska ollaan muka parempia ja korkeampaa rotua.

Lisääjä Äiti maanantai, 28. tammikuuta 2002 - klo 20.31:

Pitäisiköhän Tintin nyt korjata lääkityksensä tai
edes ottaa ne?
Jos vyöhyketerapiasta ei kerran ole todistettua apua koliikkiin (ja muuta helpotusta siihen ei sitten juuri olekaan ajan kulumisen lisäksi), niin miksi raahaisin lapseni tällaisiin hoitoihin?
Annan ajan kulua ja koetan jaksaa. Minä kun olen se aikuinen, kun lastani ja minua verrataan.

Lisääjä Krista maanantai, 28. tammikuuta 2002 - klo 20.59:

Meillä kun ei täällä Nurmijärvellä, ykkös- ja kakkosvyöhykkeen rajamailla, tahdo menestyä kaikki ryhmäruusut, niin auttaisikohan siihen vyöhyketerapeutti?

Silloin ei ainakaan auttanut, kun olin ostanut halvemman lipun Pääkaupunkiseudun linjabiiliin ja Espoon puolella tuli bussiin tarkastajatätönen. Vyöhykkeistä se puheli lisämaksua periessään, mutta ei se kyllä kovin terapeuttista ollut...

Terapeuttista ei myöskään ole eksyä arki-iltaisin kuopuksen huoneeseen. Ovelta alkaa demilitarisoitu vyöhyke, jonka sisäpuolella ei kuulemma saa siivota leluja pois lattialta.

*hihittää hän ja ottaa myös pontevasti kantaa vyöhyketerapiakeskusteluun*

Lisääjä Liisa Maria maanantai, 28. tammikuuta 2002 - klo 21.47:

Nojaa. Onko esim. vyöhyketerapiasta haittavaikutuksia tiedossa, siis kohteelle?

Lisääjä -tintti- tiistai, 29. tammikuuta 2002 - klo 09.41:

Äiti: toistaiseksi en ole lääkitystä tarvinnut tai ainakaan ei kukaan ole sitä minulle määrännyt =) Se on tietysti kaksi eri asiaa. Uskallan kuitenkin olla eri mieltä kanssasi siitä, annanko vain lapseni kärsiä ja huutaa vai yritänkö auttaa ja helpottaa hänen oloaan!

Mitä lääketieteellisiä keinoja sinulla puutarhuri ei huuhari on koliikkiin? Mielelläni niistä kuusilin, sillä perheemme lapsijäsen no 2:n ollessa koliikkinen ei mitään apua luvattu, eikä lääkäreillä keinoja tähän ollut.

Minun vauvalleni vyöhyketerapia auttoi. Ja veisin uudelleenkin. Edelleenkin.

Lisääjä Gitta tiistai, 29. tammikuuta 2002 - klo 09.49:

Lisäänpä viellä, kun et tainnut, puutarhuri ei huuharhuri, lukea pintä oikaisuani kunnolla. Siis TYKS:n keskolan lääkäri suositteli lapselle kolikkiin vyöhyketerapiaa. Samoin TYKS:n kätilö kertoi, että synnytyksessä voi käyttää sitä apuna ja sen olisi antanut TYKS:n oma kätilö, ei siis joku ulkopuolinen joka olisi kyseisessä tapahtumassa ollut tiellä.

Erilaisia näkemyksiä on monenlaisia, enkä edelleenkään ota kantaa onko siitä hyötyä kun omia kokemuksia ei ole. Tuskin se kuitenkaan haitallista on, vai mitä? Seuraavan kerran, kun käymme keskolassa tarkastuksessa, niin kysäisenpä asiaa uudelleen lääkäriltä ihan mielenkiinnon vuoksi. Voin sitten kertoa, miksi siellä vyöhyketerapiaa suositellaan.

Lisääjä puutarhuri ei huuhari keskiviikko, 30. tammikuuta 2002 - klo 16.46:

HUUHAAN SYNKKÄ HISTORIA, TÄMÄ KOSKEE MYÖS VYÖHYKETERAPIAA JA KAIKKIA HUIJAUSHOITOJA, LUKEKAA JA OPPIKAA JOTAKIN.

VAIHTOEHTOPARANTAJAT TEKIVÄT NATSIEN KESKITYSLEIREILLÄ HIRVITTÄVIÄ IHMISKOKEITA

HOMEOPATIA NOUSI SUOSIOON NATSIEN ANSIOSTA.

Boris Velimiroviè:

EVALUATION AND A BRIEF HISTORICAL LOOK AT RESEARCH IN ALTERNATIVE MEDICINE. THE EXAMPLE OF HOMEOPATHY

EVALUATION DICTATED BY POLITICAL WILL: THE CASE OF THE NAZIS

Vuosina 1937-1939 annettiin suuri määrä rahaa Saksan terveysministeriölle, jotta se voisi valvoa kliinisiä tutkimuksia ja saada selville mikä parantava osa homeopaattisessa terapiassa vaikuttaa. 1937 hallitus määräsi työryhmän tutkimaan homeopatiaa. Työ aloitettiin maineikkaassa Robert-Koch-sairaalassa Berliinissä, jossa suoritettiin kokeet suositun homeopatian keinoista parantaa Sepialla (mustekalan karkotusväri). Sillä hetkellä vastuussa oleva homeopatian tutkija joutui vastatusten negatiivisten tulosten kanssa kysyen itseltään: "Mitä me ylipäätänsä tiedämme Sepiasta? Ehkäpä oireet ovat vain mielikuvituksen tuotetta?". Hän päätyi itsekseen siihen tulokseen että homeopatia ei ole lääketieteellinen metodi vaan se perustuu psykoterapiaan.
( Sepia on varsinaisesti lääkeainekuva ihmisestä. Puhutaan Sepia-naisista, jotka erakoituvat ja alkavat karttaa miehiään ja lapsiaan. Tänä päivänä Suomessakin homeopaatit kuvittelevat olevan erityisiä Sepia-naisia. Sepiaa määrätään nykyisinkin erilaisiin naistenvaivoihin. Klassinen homeopatia ei perustu taudin diagnosointiin, vaan kuvitelmiin erilaisista lääkeaineisiin liittyvistä ihmistyypeistä. Eikä klassisen homeopatian edustajilla ole edes kykyä tehdä lääketieteellisiä diagnooseja, vaan samaa lääkettä voidaan määrätä kymmeniin täysin erilaisiin oireisiin. Homeopatia ei siis tutki ihmisen sairauksia, vaan heidän oireitaan ja luonnettaan. Suom. huom!)
Homeopaatit olivat myöntäneet, että 90-95 prosentilla heidän hoidoistaan on placebon kaltainen vaikutus. 1930-luvun alkupuolella noin 6-10 miljoonaa ihmistä julisti heidän vakaumustaan (prefence) homeopatiaan, jonka kannattajia olivat myös "kunnioitetut" natsijohtajat J.Streicher, H. Himmler sekä R.Hess. Rekisteröityneiden parantajien ( Heilpraktiker)lukumäärä oli 14 000, mutta arviolta heitä oli enemmän. Suurinpiirtein luku 50 000 vastasi samaa määrää homeopaattilääkäreitä Saksassa vuonna 1946.
Rudolf Hessin sairaala Dresdenissä (1000 vuodepaikkaa) oli fasistinen keskus, joka toimi yhteistyössä tutkijoiden sekä vaihtoehtohoitojen harjoittajien kanssa. Homeopatialla oli pysyvä asema. Vuosien 1935 ja 1939 välisenä aikana noin 1000 lääkäriä oli koulutettu käyttämään homeopatiaa.
Toisen maailmansodan alettua tarve kunnollisesta hoidosta oli kova, joten Saksan täytyi muuttaa politiikkaansa. Syyskuussa 1939 oli päätetty kilpirauhasen liikatoiminnan hoidon tutkimus viedä päätökseen. Saksan Keskusunionin (Korkein terveydenhoitoviranomainen) presidentin, homeopaatti Hans Rabenin kehotuksesta. Parhaitten mahdollisten olosuhteiden sekä koko ajan päivitettyjen diagnoosien avulla mahdollisuudet olivat ulottuvilla.
Seuraavat sanat Rabelta homeopaatti R. Donnerille on nauhoitettu: " On mitä pikimmin nähtävä miten tämä koe kuroutuu umpeen. Hän ei ollut vielä löytänyt syytä. Toivottavasti hän päätyisi johonkin, sillä muuten hänen velvollisuuksiin kuuluisi mennä terveysministeri Dr.Contin luokse ja pyytämään häntä mitä kiireellisemmin lopettamaan tutkimukset homeopatiasta, koska meillä ei ole keinoja saavuttaa sitä mihin pyrimme" Hän jatkoi, että olisi täyttä hulluutta uskoa, että terveysviranomaiset ottaisivat tosissaan mitä homeopaattilääkärit, jotka ovat vain pieni osa praktiikan harjoittajia, sanovat tai julkaisevat heidän omissa lehdissään ja hyväksyvät homeopatian keinot verrannollisena tieteelle. Sama pätee myös vaaralliseen Anemian, Diabeteksen, Gonorrean (Bakteerien aiheuttama, sukupuoliyhdynnässä tarttuva taudin, kupan) yms. parannussuunnitelmien toteutukseen. Ja esim. Thyreo-toxicosis (Aiheuttaa kilpirauhasen liikatoimintaa) tutkiminen olisi hölynpölyä, sillä todellisuudessa homeopatia ei voi parantaa yhtään selvää Thyreo-toxicosia.
Hirvittävä raportti sotavuosista todistaa miten kovin voimanponnistuksin homeopatiaa yritettiin laillistaa ja virallistaa vielä vuosina 1942 ja 1943. "Kontrolloidut" kokeet vietiin Dachaun keskitysleirille vangeilla testattaviksi jossa "biokemiallisen" homeopatian vaikutuksia vertailtiin "allopathic" (koululääketieteen) käyttämien lääkkeiden kanssa, tässä tapauksessa Sulfonamidiin (Sulfonamidi hidastaa bakteerien kasvua toimimalla niiden foolihapposynteesin estäjinä).
Kontrolloitu ryhmä vankeja, jotka eivät olleet vastaanottaneet minkäänlaista hoitoa olivat myös mukana. Dr. Schutz ja "biokemisti"homeopaatti Dr. Kiesewetterin läsnä ollessa Dr. Pape antoi vangeille lihaksensisäisesti visvaa, joka sisälsi taudinaiheuttamiskykyistä streptococcia. SS-lääkäri Dr. Grawitz raportoi myöhemmin Himmlerille, että "biokemiallinen" homeopaattinen hoito oli täysin tehoton. Vangit, joista suurin osa oli pappeja, kuolivat "Sepsikseen" (Bakteerien aiheuttamaan yleisinfektioon, lähinnä verenmyrkytykseen). Ainoastaan neljässä tapauksessa, joilla oli lievä septinen infektio, oli suotuisempi lopputulos, ja lapsi joka oli saanut sulfonamidia erehdyksessä oli samassa tilassa kuin ennen koetta.
Homeopatialla tapetut vangit saivat erilaisiin potensseihin laimennettua homeopaattista lääkkeitä, joita vieläkin homeopaatit antavat jopa lapsille.(Potassium phosphoricum, ferrum phosphoricum in D6 dilution , salt, silicium D6 and D12 and five other minerals)
Kokeista on olemassa pikkutarkka pöytäkirja, jossa on neljänkymmenen potilaan tiedot ja heidän sairauksiensa syyt. Joka tapauksessa homeopaattilääkärit ja tutkijat eivät kiinnittäneet huomiota tapaan valikoida testattavia ja oli päivänselvää, että kaikki tapahtui ilman vankien suostumusta .Samanlaisia kokeita sekä monenlaisia tauteja "vietiin" Auschwitziin, eivätkä sielläkään "biokemialliset" homeopaattiset keinot tuottaneet ainuttakaan positiivista tulosta.
"Tämä oli mitä brutaalein hyökkäys perus lääketieteellisiä periaatteita vastaan" Dokumentit no. 408, 409, 994, pöytäkirjat 624-626, sekä pöytäkirja 1414ff, Dr Stöhrin todistajanlausunto (Nurnberg-Tribunal) (48) (Nurnbergin oikeudenkäynnissä tuomittiin näitä vaihtoehtoparantajia mm. homeopatteja joukkomurhista)
SS-joukkojen johtaja Heinrich Himmler oli fanaattinen lääketieteen vastustaja ja henkilökohtaisesti kiinnostunut promotoimaan vaihtoehtoisia hoitomuotoja ja homeopatiaa samalla tavalla kuin R. Hess. J Streicher sekä monet muut. SS- johtajat olivat myös kaavailleet esittelevänsä "luonnonmukaista lääkintää" ja vaihtoehtohoitoja vallatuilla alueilla Itä-Euroopassa.

Lisäys artikkeliin:

Homeopaatit ja muut vaihtoehtolääketieteen edustajat tekivät jo 1930-luvulla hirvittäviä kokeita mm juuri Dachaun keskitysleirillä. Mm. Antroposofisia lääkkeitä valmistavat tehtaan toimittivat leirille sekä homeopaattisia, että muita nykyisinkin käytössä olevia vaihtoehtolääkkeitä kokeita varten. Natsivaltio oli vaihtoehtolääketieteen suuri rahoittaja ja keskitysleirikokeet takasivat "luontaislääkinnälle" jatkuvan tulonlähteen. On myös huomattava, että homeopatia oli 1900-luvun alussa lähes unohtunut, koska lääketiede oli osoittanut kykenevänsä parantamaan kulkutauteja ja sellaisia sairauksia, joihin ennen ihmiset kuolivat. Homeopatia ei ole muuttunut juurikaan sen 200-vuotisen historiansa aikana, Natsien homeopatia on samanlaista, jota nykyäänkin ihmisille tarjotaan. Jo 1800-luvulla tehtiin kliinisiä vertailevia tutkimuksia, joissa homeopatian vaikutus todettiin täysin olemattomaksi. Tähän mennessä on edelleen tehty satoja kokeita homeopatiasta, eikä sillä ole todettu mitään tehoa, lukuunottamatta plasebo-vaikutusta.
( Tutkimuksia aiheesta mm. Jack Raso, Peter Staudenmeier, Robert S. Wistrich , Wolfgang Weyers, with a foreword by A. Bernard Ackerman ; Death of Medicine in Nazi Germany: Dermatology and Dermatopathology Under the Swastika )

Lisääjä puutarhuri ei huuhari keskiviikko, 30. tammikuuta 2002 - klo 17.11:

Vyöhyketerapiasta on paljonkin haittavaikutuksia jos sitä käytetään esim. lääkärinhoidon sijasta.
lasten vieminen vyöhyketerapeutille sairaana on sama kuin lapsen heitteillejättö ja siitä voi saada syytteen.
Eihän vyöhyketrapeutti saa lain mukaan tehdä edes diagnoosia lemmikkieläimelle ja hoitaa sitä ilman eläinlääkärin lupaa. Tuomioita on jaettu tästäkin puoskaroinnista ja lemmikkejä kuollut.
Vastuutonta lasten puoskarointia ja lapsen hengen vaarantamista. YÖK

Lisääjä Puut. ei huuh. keskiviikko, 30. tammikuuta 2002 - klo 17.24:

Ja vielä, jos lääketiede ei ole keksinyt parannuskeinoa johonkin tautiin, eihän se tarkoita, että jokin täysin taudeista teätämätön puoskari siihen pystyisi.
Tottakai joku lääkäri voi sanoa, että mene nyt sitten sinne puoskarille helpottaakseen vanhempien oloa ja antaakseen toivoa, Yksikään lapsi ei ole koliikista puoskarilla parantunut, tätä on tutkittu moneen kertaan.
Mutta parantumisjutut ovat pelkkiä juttuja, kaupunkitarinoita tai valhetta.
Koliikki paranee itsestään ja kun se sattuu siihen aikaan kun käy puoskarilla niin tottakai se yhdistetään puoskarointiin. Sen sijaan olen kuullut lääkäreiltä, miten terapaista palataa pettyneenä 99% tapauksista ja yritetään saada kunnon apua uudestaan läkäriltä.
Tämähän on se käytäntö kaikissa huijaushoidoissa, sattuma parantaa ja siihen puoskariin sitten uskotaan
Samaa tasoa kuin ufosieppaukset.
Vaihtoehtohoitajat ovat historian aikana tahallaan tai tahattomasti tappaneet miljoonia ihmisiä, pitääkö vielä sitä lukua suurentaa tahallaan.

Lisääjä Liisa Maria keskiviikko, 30. tammikuuta 2002 - klo 18.00:

No nyt menee kovaa.

Lisääjä Huuhkaja keskiviikko, 30. tammikuuta 2002 - klo 18.11:

Siis koko juttu lähti korvakynttilöistä ja nyt jo puhutaan jo keskitysleirien ihmistesteistä - Hei unohdit Dr. Mengelen kaksosten verensiirrot.....

Lisääjä Mopo karkasi keskiviikko, 30. tammikuuta 2002 - klo 23.12:

Äiti katso, mä osaan ajaa ilman käsiä...

Lisääjä Tolkku torstai, 31. tammikuuta 2002 - klo 08.27:

Hysterian hoitoon on aikoinaan suositeltu kohdunpoistoa, mutta entäs, jos se puuttuu jo alkujaan...

Lisääjä Tara torstai, 31. tammikuuta 2002 - klo 09.25:

Paha.

Lisääjä Kurpitsa torstai, 31. tammikuuta 2002 - klo 13.27:

Kiitos päivän piristyksestä!!!

Lisääjä Kuukkeli kuu torstai, 31. tammikuuta 2002 - klo 16.31:

Itsehän se Liisa Maria pyysi puutarhuri ei huuharilta tutkimusta. Lujaa pitää mennäkin.

Sinänsä olen sitä mieltä, että plasebovaikutus on parempi kuin ei vaikutusta ollenkaan.

Osallistuin itse lääketieteelliseen lääkekokeeseen oikein sairaalassa, jossa angiinaan (oli todettu streptokokki A), annettiin yhdelle ryhmälle uutta lääkettä viisi päivää ja sen jälkeen plaseboa viisi päivää, toiselle ryhmälle penisilliiniä yhteensä ne kymmenen päivää. Olin ilmeisesti ryhmässä, joka sai uutta lääkettä ja plaseboa, koska penisilliinin kyllä haistaa ainakin vessassa käydessä. Eikä parantunut angiina! Jouduin syömään kolme antibioottikuuria, vasta vanha kunnon penisilliini auttoi.

Että tämmöinen kokemus.

Lisääjä nelli torstai, 31. tammikuuta 2002 - klo 21.09:

Tehtiinköhän ne testit siellä Turun puolella :O.

Kohtuuttomuudenkin puolelle kun täällä on siirrytty... niin minusta natsien terveydenhoitoon ei kantsis hirveesti viitata. Siinä kun laajenee repertuaari Stalineihin ja Luthereihin, ties minne munkkilatinaan ja samanismiin, ihmismuistin ulottumattomiin. Mutta toki - en tunne noita viliseviä nk hoitomuotoja.
Lääkäriin kun minä olen turvautunut, pillereihin, saksiin, käyriin ja mutkiin, vaikka varmasti systeemissä on paljonkin arvosteltavaa. No nyt se on ainakin tehostunut tulosvastuujuttujen myötä. Aikansa kai kutakin?
Tuttava, jota pidän ihan järkevänä ihmisenä, antaa lymfahierontaa "friilanserina". Että tulipahan sanottua. :O

Lisääjä sama torstai, 31. tammikuuta 2002 - klo 21.11:

Toi viimeinen piti olla :). Alkaa kangistua kaavoihinsa, näämmä.

Lisääjä kikkara perjantai, 1. helmikuuta 2002 - klo 10.23:

Siskoni on vyöhyketerapeutti ja opiskelee homeopaatiksi kovaa vauhtia. Aika paljon hänellä käy "pimahtaneita" hoidossa jos vaihtoehtolääketiedettä pidetään pelkkänä huuhaana. Korvassa esim. on TODELLA oikeita pisteitä joista siskoni saa sinut huuhari vaikka oksentamaan viikoksi jos niin haluat. Uskomattomia natsi juttuja tosiaan lähettelet...ehkä olisi aika pistäytyä jossain rentoutumassa. Koliikin osaan itsekin hoitaa vauvoilta n. 10 minsan pikakurssilla..kyllä kakka ja pierut alkavat irrota. Meillä, vasta puusta pudonneilla suomalaisilla ei ole mitään sanomista esim. kiinalaisten satoja vuosia käyttämään luontaislääketieteeseen. Oikeuteen hoitaa ihmisiä ja eläimiä, toteaisin..että ainakin Kaironissa Hesassa opiskellut Vyöhyketerapeutti tai homeopaatti saavat kyllä hyvillä mielin opiskelunsa suoritettyaan hoitaa sekä ihmisiä, että eläimiä. Eläimille löytyy myös omat vyöhyketerapeutit.
Annetaanpa kaikkien kukkien kukkia...

Lisääjä TAO perjantai, 1. helmikuuta 2002 - klo 11.14:

"Vaihtoehtohoitajat ovat historian aikana tahallaan tai tahattomasti tappaneet miljoonia ihmisiä, pitääkö vielä sitä lukua suurentaa tahallaan".
---> Lääkäritkö eivät ole? Viattomia kuin pulmuset.

---> Saisinko tietää, oliko tämän kaikentietävä Boris Velimiroviè juutalainen?

Painettu sana ei aina ole totta. Ehkä Boris on sortunut samaan kuin natsit, propagandaan. Olisiko mahdollista. Ei varmaan, natsithan ne pahoja olivat. Voi perkele.

Nyt mennää karikivi -linjaa niin että paukkuu.

Lisääjä paulihoo perjantai, 1. helmikuuta 2002 - klo 11.53:

Niin mennäänkin, mutta tällä kertaa kyllä luulen, että huuhari on kirjoittanut nuo juttunsa ihan puhtaasti provokaatioksi. Eihän kukaan sentään tosissaan VOI olla noin keskiaikainen. Jospa tämä puuhari-huuhari onkin oikeasti ihan fiksu ihminen, joka on vain keksinyt esittää tyhmää nähdäkseen, kuka tarttuu koukkuun? (Tai ei sentään - mä vaan aina yritän uskoa ihmisistä parempaa...)

Lisääjä TAO perjantai, 1. helmikuuta 2002 - klo 12.06:

No arvaa luinko sitä juttua - en. Luin otsikon ja toisen jutun viimeisen lauseen. Tähän perustuu argumentointini. Mistä noita jeesuksia tänne tupsahtelee jatkuvasti...

Lisääjä Kesäkukka perjantai, 1. helmikuuta 2002 - klo 12.22:

Mun on kyllä sanottava, että minua ei tuo puutarhuri-huuhari häiritse yhtään. Hän on oman näkökantansa puolustaja, kestää hyvällä itsetunnolla herjat ym., eikä lyö kantapäitään yhteen.

Lisääjä Janne perjantai, 1. helmikuuta 2002 - klo 14.47:

Homeopatia on 100% huuhaata. Asiasta on tehty lukuisia tutkimuksia eikä yhdessäkään luotettavassa (eli ns. kaksoissokkotutkimuksessa) ole löydetty mitään tukea ko. "hoidon"
toimivuudelle.

Kikkara, väitänpä ettei korvassa ole yhtään mitään "oksennuspisteitä" tms. maagisia nappuloita. Olisin kyllä kiinnostunut toimimaan koekaniinina, mutta eipä se ketään asiaansa uskovaa höpsölogia vakuuttaisi.

Lisääjä maisteri ja huuhari TAO perjantai, 1. helmikuuta 2002 - klo 16.28:

Minua häiritsee tuo herjaava suhtautuminen: huuhaa, höpsölogia, puoskari. Ei tämä ole asiallinen keskustelu jos osalla on noin ennakkoluuloinen asenne ja samanlainen termistö valmiina. Turhaa pelkoa, luulen ma.

Lisääjä Kukkii ne perunanvarretkin perjantai, 1. helmikuuta 2002 - klo 17.10:

Mutta eihän tämä ole asiallinen keskustelu ollutkaan.

Taisit TAO itse nykäistä nyt peräänkuuluttamasi asiallisuuden vessasta alas jo alkupuolella korvakynttiläkeskustelua, kun et kestänyt negatiivisia kommentteja etkä sitä, että täällä useampikin naureskeli korvakynttilöille.

Kauas onkin juttu otsikosta karannut. Puutarhuri ei huuhari näyttää vain kulkevan hänelle viitoittamaasi tietä. Sitä, missä lukee:

1. laajenna keskustelu sen verran yleiseksi ja epämääräiseksi, että kannattajajoukkoa löytyy sekä eille että juulle.

2. sekoita soppaan paljon täysin ulkopuolisia aineksia ja omaa kantaasi tukevia argumentteja ja luota siihen, että alkuperäinen väittelynaihe hukkuu soppaan tai muuttuu osaksi laajempaa kokonaisuutta.

3. poimi vastustajista se, jonka kömpelö tapa esittää asioita tai hurmahenkisyys saa myötäilijät tai ne, jotka eivät halua ottaa kantaa siirtymään askeleen taaksepäin ja keskity väittelemään hänen kanssaan. Näin varsinainen väittelynaihe personoituu henkilöihin ja voidaankin alkaa käsittelemään niitä, jotka esittävät mielipiteitä eikä mielipiteitä, joita on esitetty.

Onneksi olkoon. Sopassa on jo koko sekatavarakaupan ainekset.

Kysymys kaikille:
Käytätkö korvakynttilöitä? Haluaisitko käyttää?

Itse vastaan, etten käytä enkä usko niiden tehoavan.

Lisääjä Janne perjantai, 1. helmikuuta 2002 - klo 17.29:

Miten sitten keskustella asiallisesti vaikka homeopatiasta?

Jos minä kehitän uuden hoitomuodon, jota voisimme sanoa vaikka caulifloweropatiaksi. Hoito perustuu selän hieromiseen kukkakaalilla ja parantaa kaikki vaivat.

Onko ko. hoitomuodon "tuomitseminen" huuhaaksi pelkoa, ennakkoluuloisuutta vai ihan oikeutettua? Pitääkö hoitomuotoa käsitellä kritiikittömästi ja kehottaa kaikkia kokeilemaan, eihän siitä ainakaan haittaa ole? Eikä ole kallistakaan, veloitan vain 200 markka kerrasta.

Tämä ei muuten ole mitenkään kaukaa haettua, homeopatiankin veti hatustaan herra Samuel Hahnemann 1700- ja 1800-lukujen taitteessa. Kai tiedätte miten homeopaattisia "lääkkeitä" valmistetaan:

"Laimenettaessa otetaan yksi osa kantaliuosta ja yhdeksän (tai 99 tai 49999) osaa laimennusainetta ja ravistellaan rytmikkäästi. Ravistuskerrat määräytyvät erityisen taulukon mukaan. Tavanomainen määrä oli Hahnemannilla 100 ravistusta pulloa oikeassa kädessä pidellen sitä vasenta kättä tai erillisellä alustalla olevaa nahanpalasta vasten iskien. "

Lisääjä Krista perjantai, 1. helmikuuta 2002 - klo 18.13:

*nauruntirskahdus*

Lisääjä nelli perjantai, 1. helmikuuta 2002 - klo 18.35:

1.Mutta jos kaiken taustalla vaikuttajana onkin telepatia!
2.Jos vaikuttava aine onkin usko.
3. Jos se onkin toinen niistä, tai toinen, tai molemmat yhdessä, tai
4.En tunne korvakynttilöitä. Jotain kutisevaa tähnää sieltä tulee. Jos sen aina keräisi talteen, siitä voisi saada ehkä kynttilän. Sitä ei saa krapata kyynärpäätä pienemmällä kuulemma. Minä krassaan tikulla, jossa on pumpulia. Sellaisia valmiita pumpulitikkuja myös myydään, jotka sopii just siihen tehtävään. Paketissa lukee aina, että niillä ei saa mennä korvaan. Ne on kuulemma tarkoitettu johonkin lapsen pyllyyn tai silmään tms. käytännölliseen. Enää en osta niitä.

Lisääjä outi lauantai, 2. helmikuuta 2002 - klo 00.12:

Olen oikeasti skeptikko. Epäilen kaikkea epätieteellistä. Turvaudun Buranaan ja Antibiootteiin tarpeen vaatiessa.

Mutta jos nyt joku uskoo korvakynttilään, homeopatiaan, vyöhyketerapiaan tai ihan mihin tahansa, ja tuntee, että hoito auttaa, eikä aiheuta sillä vaaraa muille, niin mikä ihme minä olen sitä (hoitoa) tuomitsemaan?

Tehköön kukin ihan niin kuin tykkkää, ja jos siitä on apua, niin sehän on hyvä se.

Lisääjä kikkara lauantai, 2. helmikuuta 2002 - klo 21.45:

Janne, haluaisitko tulla kokeilemaan miten yrjö lentää tai flatus pääsee peräpäästäsi...
Ennen kuin olet kokeillut, älä väitä vastaan ...
Sen kun dumppaatte itsenne täyteen kemiallisia antibiootteja ja säilytte hyvin hamaan maan multaan saakka. Käytän itsekin TARVITTAESSA kuureja jos olen aivan varma tarpeellisuudesta..
mutta..niin kuin jo joku mainitsi..aina arvauskeskuksessa käynnin jälkeen on hyvä tarkastuttaa esim.Erikois lääkärillä oliko siellä korvassa vahatulppa vai oikea tulehdus...
Ilo on kyllä huomata, että vaihtoehtoinen lääketiede PUREE...l. suurin osa meistä on alkanut kuunnella kehoamme ja omaa itseämme..eikä HERRA Tohtooria joka asiassa.
Hyv. yötä. tällä eräää...

Lisääjä Janne maanantai, 4. helmikuuta 2002 - klo 08.20:

Kemiallisia antibiootteja, mitä ne on?

Se, että länsimaissa syödään antibiootteja kuin pastilleja ja siinä ohessa kasvatellaan superbakteereja, ei nosta uskomuslääkinnän uskottavuutta millään lailla. Koululääketieteen ongelmat eivät todista minkään puolesta, ne ovat ongelmia joihin pitäisi hakea ratkaisua. Mutta ikävä kyllä raha on se mikä ratkaisee nyky-yhteiskunnassa. Stressaantuneen terveyskeskuslääkärin on niin kovin helppo määrätä antibioottikuuri vähän joka vaivaan.

Omituista on mielestäni se, että "vaihtoehtoisen lääketieteen" kannattajat tuntuvat nielevän karvoineen minkä tahansa hoitomuodon. Riittää kun poppamies vaan sanoo, että "tämä se hoitaa ihmistä kokonaisvaltaisesti ja puuttuu taudin aiheuttajaan eikä oireisiin". On sitten kyse kukkien tuoksusta tai kuunvalon tallettamisesta tislattuun veteen.

No, käykööt ihmiset -paateilla ja -logeilla niin paljon kuin haluavat. Mutta siinä vaiheessa kun tälle touhulle aletaan vaatia tukea veromarkoista tai laiminlyödään lapsen tai eläimen oikea hoito, on asialle tehtävä jotain. Ja kun uskomukset alkavat hankaloittaa muidenkin elämää, ollaan pahasti hakoteillä. (esim. grafologien, astrologien yms. käyttö työhönotossa)

Lisääjä Gitta maanantai, 4. helmikuuta 2002 - klo 10.33:

Hei! Eilisessä Turun Sanomassa oli juttu, että Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hallituksen jäsen Irene Äyräväinen ehdottaa vaihtoehtoisten hoitojen nostamista perinteisen lääketieteen rinnalle. Jos olette kiinnostuneita, niin juttu löytyy osoitteesta www.turunsanomat.fi ota arkisto ja hakusanaksi vaikka vaihtoehtohoidot.

Lisääjä TAO maanantai, 4. helmikuuta 2002 - klo 11.00:

Meillä tehtiin eilen korvakynttilähoito. Laskettiin että edellisestä antibioottikuurista on kulunut aikaa ainakin 3 tai 4 kuukautta, mikä meidän huushollissamme on ihme. Mies, joka ei ennen pystynyt edes kaljaa juomaan ilman, että hiiva yltyi korvatulehdukseksi saakka, on elänyt suhteellisen normaalia elämää.

Mitä tulee noihin syytöksiin tuolla ylhäällä, se onkin totta: ehkä olisin halunnut keskustella samanmielisten kanssa tästä asiasta. Mutta siihen en ole syyllinen, että keskustelu alkaa rönsyillä, näinhän tässä aina käy, eikä se ole kenenkään vika.

Lisääjä Minski maanantai, 4. helmikuuta 2002 - klo 11.11:

Jaa-a, kävinpäs sitten lukemassa kyseisen artikkelin.
Ratkaisu terveydenhuoltoalan ongelmiin ei suinkaan ole vaihtoehtohoitojen ottaminen mukaan julkiseen terveydenhuoltoon. Ratkaisu on raha. Saattaa kuulostaa tylyltä, mutta näin se on. Rahalla saadaa lääkärit pysymään kunnallisella puolella (tosin he ovat sen rahansa jo saaneet) ja samoin hoitajat pysymään hoitoalalla ja suomessa ylipäänsä. Rahalla saadaa myös enemmän hoitajia sinne missä heitä tarvitaan, ja näin puretaan hoitajien stressiä ja parannetaa työssä jaksamista. Sen jälkeen kun sekä lääkäreillä että hoitajilla on paremman työ olosuhteet, voidaan nähdä hymyileviä terveydenhuoltoalan ammattilaisia. Ja kun he hymyilevät, jaksavat he varmasti paremmin kuunnella ja paneutua potilaiden ongelmiin.
Suomessa ei ole tiedostettu sitä, että jos täällä meinataan pitäytyä sellaisessa yhteiskuntamallissa joka takaa kansalaisilleen julkisen terveyden- ja sosiaalihuollon, tulee näihin toimintoihin suunnata enemmän rahaa. 90-luvulla otettiin ja säästettiin juuri näistä (ja onista muista) jo paljon rahaa, nyt esim. Helsingin kaupunki suunnittelee säästävänsä yhä lisää. Ja mistä? Jo valmiiksi kärsineeltä terv.-ja sos. alalta. Nämä summat, verrattuina muilta aloilta säästettäviin summiin, ovat pöyristyttäviä. Nyt jo otetaan selkänahasta kaikki mitä saadaa. Ei se palvelun taso näin ainakaan parane. Ja ei ole vain lääkäristä kiinni että antibiootteja määrätään. Minkäs teet kun potilas tulee vastaanotolle ja kertoo heti alussa tarvitsevansa kuurin. Ja mitkään vakuuttelut eivät heidän päätään käännä. Tuntuu siltä etteivät nykyajan ihmiset kestä sairastaa edes virusflunssaa ilman jonkinlaisia troppeja.

Lisääjä Janne maanantai, 4. helmikuuta 2002 - klo 11.37:

Olen kyllä Minskin kanssa samoilla linjoilla.
Huolestuttavaa on jos sairaanhoitopiirin hallituksessa ajetaan uskomuslääketieteen ottamista verorahoilla ylläpidettyyn järjestelmään, kun rahaa ei riitä oikeaankaan hoitoon. Kai Äyräväinen on valmis ottamaan esim. seuraavasta listasta kaikki hoitomuodot. Eihän avarakatseinen ihminen voi valita vain yhtä "vaihtoehtoista" hoitoa ja hylätä liutaa muita. Aina kuitenkin löytyy iso liuta ihmisiä jotka ovat vakuuttuneet juuri tietyn hoidon ylivertaisuudesta.

Acupuncture, Alexander Technique, Anthroposcophical Medicine, Apitronic Therapy (Bee Venom), Apozem Therapy, Aromatherapy, Art Therapy, Auricular Therapy, Ayurveda, Bach Flower & Vibrational Essenses, Biofeedback, Biological Terrain, Biomagnetic Healing, Biorhythm, Body Electronics (Ray Program – Regeneration), Bowen Technique, Breatharism, Chakras, Chelation Therapy, Chiropractic, Colonics, Colour Therapy (Photobiology), Cranio-Sacral Therapy, Dentistry, Detoxification, DMSO Treatments, Ear Candling or Coning, Energy Medicine, Exercise, Fasting, Feldenkrais, Gene Therapy, Hair Analysis, Hellerwork, Herbalism, Homeopathy, Hydrotherapy (including saunas), Hyperbaric Oxygen Therapy, Hypnotherapy,Illzarov Technique, Iridology, Kinesiology, Laughter, Light Beam Generator, Live Cell Therapy, Magnetic Reasonance Imaging, Magnetotherapy, Massage Therapy Meditation, Metabolic Therapy, Midwifery – Doula, Mind/Body Healing, Moor Therapy, Moxibustion, Music Therapy, Natural Hygiene, Naturopathy, Neuro-Linguistic Programming, Neuro-Kinetics, Nursing, Nutritional Consultants, Osteopathy, Oxygen and Ozone Therapy, Pet Therapy, Physiotherapy, Pilates, Polarity Therapy, Pranic Healing, Prolotherapy, Psychiatry, Qi Gong, Reba – Psychoenergetics Testing, Rebirthing, Reflexology, Reiki, Rife Therapy, Rolfing, Sauna (see also Hydrotherapy), Shamanism (Native/Aboriginal), Shiatsu, Sound Therapy, Spiritual Healing, Tai Chi, Testing, Thermography, Thought Field Therapy, Tibetan Medicine, Touch Therapy, Traditional Chinese Medicine, Trager Therapy, Urine Therapy, Vega Testing, Vitamin Therapy (Orthomolecular Medicine), Yoga, Zappers, Zhi Neng Medicine

Lisääjä TAO maanantai, 4. helmikuuta 2002 - klo 12.13:

"Tuntuu siltä etteivät nykyajan ihmiset kestä sairastaa edes virusflunssaa ilman jonkinlaisia troppeja". <--- Minski. Virustauteihin eivät antibiootit tehoa - tiedoksi. Terveen on helppo hymyillä ja sanoa ettei tarvitse lääkettä. Mitäs me tavalla tai toisella sairaat sitten tehdään, hymyillään urheana ja kuollaan pois seisovilta jaloiltamme. Saakohan sitä jonkun mitalin. Hautakiveen teksti: TAO, hieno ihminen ja uuttera työntekijä, kuoli työnsä ääreen.

Lisääjä Minski maanantai, 4. helmikuuta 2002 - klo 12.49:

Juuri sitä tarkoitin. Tropit EIVÄT auta virusflunssiin, mutta nykyajan ihmiset väenvängällä haluavat lääkäriltään reseptejä. Ja suurin osa antibioottikuureista on TURHIA. Mutta miksi? Siksi että ihmiset niitä vaativat. Sama on linjaus antibakteeristen pesuaineiden kohdalla. On kerrottu hyvin selkeäsanaisesti että niitä ei kotitalouksissa tarvita, mutta mitä tekevät ihmiset? Ostavat kaupan hyllyt tyhjiksi. Aly hoi, älä jätä.
Ja satun todellakin tietämään mihin antibiootit auttavat ja mihin eivät. Olen sentään yksi väsyneistä ja rasittuneista hoitoalan ammattilaisista.
Samoilla linjoilla olen suurimman osan kanssa. Aikuiset ihmiset käyttäköön vaihtoehtoisia hoitoja niin paljon kun haluavat. Mutta kun on kyse lapsista, heidät hoidettakoon asiallisesti. Ei vaihtoehtohoidoilla.

Lisääjä paulihoo, kylähullu maanantai, 4. helmikuuta 2002 - klo 18.03:

Onko kenelläkään kokemusta regressioterapiasta? Enkä nyt tarkoita mitään klassista psykoanalyysiä, vaan ihan oikeata reinkarnaatio-, menneiden elämien terapiaa? Kiinnostais kuulla omia kokemuksia...

Lisääjä kikkara maanantai, 4. helmikuuta 2002 - klo 21.17:

Siihen se Jannenkin miehiskunto riitti, että vaihdetaan keskustelu vaikkapas homeopatiaan.
Saahan näitä tuntojaan purkaa vaikka Pokemon palstalla..mutta kuka haluaa kokea vyöhyke/ homeopaattisen hoidon on sinne hoitajalle on kyllä ihan itse mentävä..turha on laitella kaikenmaailman tutkimustuloksia ellei ITSE ole hoitoa Uskaltanut
tai halunnut kokeilla. Siinäpä se.
Kemian jokainen tutee...minkälaisen ...se riippuu ihan meistä itsestämme...onko se fiktiivistä vai maallista...

Lisääjä Skeptikko-Hannele maanantai, 4. helmikuuta 2002 - klo 21.51:

Janne, ihana luettelo. Kahteen olisin kuitenkin valmis pikkuisen uskomaan: Music Therapy (tuskin toimisi minulla) ja Laughter. Mitenköhän se Urine Therapy toimii?

Lisääjä Katariina maanantai, 4. helmikuuta 2002 - klo 21.55:

Juomalla sitä.....

Lisääjä matrix maanantai, 4. helmikuuta 2002 - klo 22.01:

Minkähänlainen sisko se Kikkaralla oikein on? Ja toivottavasti "suurin osa teistä" on teidän kanssanne samaa mieltä...aavistan että lapsuuden perheessänne olikin ihan erityinen tilanne.

Ja TAOn miehelle suosittelen kyllä "kaljan" juonnista luopumista kokonaan, jos se kerran aiheuttaa hiivasyndroomaa. Sen paraneminen on usein pitkäaikainen juttu.

Lisääjä nelli maanantai, 4. helmikuuta 2002 - klo 22.24:

Mutta jos ei Jannella ookaa korvis vikaa. Käys kuule Janne uudestaan läpi se lista. Siellä lienee kirjoitusvirheitä. Ja TAO:n mies voit tarkistaa mahdolliset hiivattomat juomat.
Anteeks kaikille, jos on teillä on jotain asiaakin ollut matkassa.

Mutta täs on asiaa. Musikterapia toimii. Ainakin minulla, koirilla, lehmillä... Olenpa nähnyt listan, miten eri "piisejä" voi suositella eri mielialoihin. Ja siihen minä ainakin uskon.

Lisääjä Liisa Maria maanantai, 4. helmikuuta 2002 - klo 22.26:

Antibiootit kyllä saavat aikaan hiivatulehduksen terveelläkin (?) ihmisellä. Aina pitäisi pidättyä sokerin käytöstä kokonaan ja vielä huolehtia maitohappobakteereiden avulla elimistön hiivataloudesta kun joutuu olemaan antibioottikuurilla.

Anti - vastoin, bio - elämä. Tai siis tähän suuntaan voisi suomentaa. Joku ehkä tarkastikin?

Lisääjä Minski maanantai, 4. helmikuuta 2002 - klo 23.13:

Se on yksilöllistä saako antibioottikuurista hiivatulehduksen. Osa saa, osa ei. Ja kyllä, antibiootin voi suomentaa noin jos haluaa. Totta on että se tappaa. Lähinnä bakteereita. Siinä sivussa kyllä kuolee osa omista hyödyllisistä soluista, ja juuri siihen se hiivatulehduskin perustuu. Ihmisellä on normaalistikin hiivaa, mutta kehon normaalifloora pitää sen kurissa. Kun omia soluja kuolee, tulee hiivalle tavallaan lisää tilaa, ja sen se käyttää hyväkseen lisääntymällä.
Antibioottien kanssa onkin mietittävä, onko lääkehoidosta enemmän haittaa kuin hyötyä. Esim. virusflunssasta kärsivillä haitat ovat suuremmat kuin hyödyt, siksi niitä ei määrätä (ellei pot. itse väenvängällä halua).
Kuitenkin otetaan esimerkiksi nielutulehdus (bakt. aiheuttama). Hoitamattomana se pitkittyy ja myös tarttuu. Tähän vaivaan antibiootit hyvin purevat ja näin ollen käyttö on suositeltavaa. Samoin keuhkokuume yms. vakavat sairaustilat.

Musiikkiterapiaahan käytetään jo. Samoin taideterapiaa. Näitä jopa opetetaan koulussa. Taideterapiasta on juuri ilmestynyt uusi oppikirjakin joka on suunnattu lähinnä lähihoitajakoulutukseen. Taidetaan käyttää suurimmaksi osaksi vanhus-, lapsi- ja vammaispuolella.
Ja huom. suurimmaksi osaksi. Musiikkiterapiasta on varmasti hyötyä vaikka kaikille. Varmasti kaikilla on joku musiikkilaji jonka on huomannut rauhoittavan ja rentouttavan, joku musiikki joka saa ajatukset liikkeelle ja onpa sitä musiikkia joka saa melkein raivon partaallekin.

Lisääjä nelli maanantai, 4. helmikuuta 2002 - klo 23.24:

Juu kun minä alan avata ääntä (lauluihmiset ainakin tietävät mistä on kyse) tuo 10 viikkoinen koiranpentu sylissä alkaa tuijottaa minua hyvin kunnioittavasti. (sudet kuulemma ulvovat toisilleen ihan vaan sosiaalisen seurustelun(kin?) vuoksi). Siirrynpä orrelle kauniita unia muillekin toivottaen.

Lisääjä Janne tiistai, 5. helmikuuta 2002 - klo 08.28:

Oletko kikkara oikeasti sitä mieltä että subjektiivinen kokemus on tieteellistä tutkimusta pätevämpi keino arvioida hoitomuotojen toimivuutta? Mikäli jokin hoito todella toimiii, pystytään se myös kaksoissokkotesteissä osoittamaan. Korvakynttilöiden kohdalla näin ei ole. Sinä koet saavasi niistä apua ja hyvä niin. Moni muslimikin uskoo Allahin parantaneen vaivansa, mutta kun minä sairastun, menen lääkäriin enkä suinkaan käänny islaminuskoon. Eikä todellakaan ole tarpeen kokeilla itse mitään asiaa jotta voisi siitä jotain esimerkiksi tutkimustulosten perusteella sanoa.

Se on varmastikin ihan totta, että ihmisen mielialalla on vaikutusta paranemiseen. Ja mikäli piristyt korvakynttilästä tai vaikka mattoon kääriytymisestä niin siitä vaan. Mutta järki mukana, esim. jälkimmäisellä "hoidolla" (rebirthing) saatiin taannoin pikkutyttö hengettömäksi USA:ssa.

http://abcnews.go.com/sections/us/DailyNews/therapy000818.html

Ja kyllä, tämä ON kärjistettyä EIKÄ tarkoitukseni ole väittää että kaikki vaihtoehtoinen hoito on hengenvaarallista tms.

Lisääjä Heh tiistai, 5. helmikuuta 2002 - klo 10.21:

Jees. Ei tarvitse maistaa koiranpaskaa voidakseen väittää sen olevan epäterveellistä sisäisesti nautittuna. Järki käteen hömppäuskovaiset.

Kyllä. Tämäkin on kärjistys. Joten ei kun vetämään hernettä nenään. Siitäkin voi sitten joku kehittää terapian jolla rikastua.

Lisääjä kikkara tiistai, 5. helmikuuta 2002 - klo 12.17:

Kyllä olen oikeasti sitä mieltä..että ennen kuin mättää näitä juttuja Voisi tosiaan itse käydä ensin hoidossa. Siskoni on ihan kiva tyyppi muuten..ja jos Usassa pikkutyttö kuoli vaihtoehto hoitoon..oma veljeni kuoli leikkauspöydälle ihan täällä suomessa ja niin yksinkertaisessa leikkauksessa kuin umpilisäkkeen poistossa.
Että silleen. Kaikkea saattaa sattua. Tiede on hieno homma ja tieteellisesti tutkittu on aina Niin hienoa YES. Mutta kun jotenkin vain sitä on niin maanjuuritasoinen ihminen tämä kikkara, että mieluummin kuuntelee omaa kehoaan vaikka on Tieteen kuvalehdenkin tilaaja..hauskoja juttujahan sieltä löytyy..mutta ulkona paistaa nyt aurinko ja meidän perhe lähtee mettälenkille.
kuulumisiin.

a

Lisääjä puutarhuri ei huuhari tiistai, 5. helmikuuta 2002 - klo 16.49:

No onpahan täällä ehtinyt tapahtua.
Boriksen juttu nyt ei ole ainoa natsien homeopatiasta kertova artikkeli. Asiahan on täysin julkinen, eikä mikään uusi keksintö. Boris on muuten tsekki, eikä juutalainen. Juutalaisuus ei ole taas mikään rotu, vaan uskonto.

Homeopaatit eivät itsekään tiedä, mikä mekanismi heidän ravistetussa vedessään muka vaikuttaa.

Ei ole aivan sama asia, onko homeopatiaan uskovilla samanlainen tiedeviha ja hölmö usko okkultismiin kuin natseilla.

Ja jos jonkun sisko saa aikaan mun korvaa nipistelemällä jotakin, niin tulkoon kokeilemaan ihan vapaasti.

On muuten kumma, että kun huijareiden pitäisi osoittaa taitonsa puolueettomall akentällä, ei yksikään uskalla edes antaa taidonnäytettä.

Uskovaiset uskokoon mitä tahansa, kunhat jättävät lapset rauhaan. Pedofiileja on muutenkin tarpeeksi ja minä kyllä vertaisin lasten puoskarointia pedofiliaan.

Liisa Sulkakoski tekee diagnoosia jopa siitä, onko miehellä henkesit vai vyö, sellaista se homeopatia on ja hänkin on jopa lääkärinkoulutuksen saanut.

Säälittävää

Lisääjä matrix tiistai, 5. helmikuuta 2002 - klo 17.26:

Kikkara kirjoitti:
"Janne, haluaisitko tulla kokeilemaan miten yrjö lentää tai flatus pääsee peräpäästäsi... Ennen kuin olet kokeillut, älä väitä vastaan ..."
"..mutta kuka haluaa kokea vyöhyke/ homeopaattisen hoidon on sinne hoitajalle on kyllä ihan itse mentävä..turha on laitella kaikenmaailman tutkimustuloksia ellei ITSE ole hoitoa Uskaltanut tai halunnut kokeilla."

= Jotta voisi viestiä eteenpäin lääketieteen tutkimustuloksia, on syytä keksiä pyörä uudestaan ja kokeilla koko meny itse!

Painunkin tästä kokeilemaan talon kiertämistä kolmasti vastapäivään, naapurin koiralle se kuulemma auttoi kevyeen paskantamiseen. Jos rupeaa ummettamaan, raportoin teille. Älä vielä epäile, jollet ole itse kokeillut.

Sen jälkeen kokeilen vaihtoehtoista hoitoa ja käyn katsomassa Kikkaran siskoa, siellä kuulemma ainakin yrjö lentää. Älä vielä epäile, jollet ole itse kokeillut.

Kirjoitan kokemuksistani sitten lääketieteellisen artikkelin ja koetan saada sen julkaistuksi. Siinä voi vierähtää aikaa, ennen kuin ehtivät kaikki toimituskunnan jäsenet juosta ja lennättää yrjöä. Tarkkaile mediaa!

Lisääjä Anniina tiistai, 5. helmikuuta 2002 - klo 17.56:

Vie sinäkin lapsesi heti näiden kivojen ihmisten pariin:
http://gamma.nic.fi/~luolapsi/
http://gamma.nic.fi/~luolapsi/sunrise_kindergarten.htm

Lisääjä Minski tiistai, 5. helmikuuta 2002 - klo 18.38:

Jep, heti. Lakto-vegejä tuon ikäisistä. Haloo?!!

Lisääjä Äiti tiistai, 5. helmikuuta 2002 - klo 20.21:

Minusta kyllä aika sairasta.

Lisääjä Thyja tiistai, 5. helmikuuta 2002 - klo 20.39:

Herran prkl, ei voi muuta sanoo. Järkyttävää. Olis kirveelle ja lastensuojeluviranomaisille töitä, jos ihmiset tosissaan uskoo moiseen.

Lisääjä kikkara keskiviikko, 6. helmikuuta 2002 - klo 08.03:

Kikkaran sisko on kyllä uskaltautunut mukaan potilaansa synnytyskipujen lievittäjäksi..luennoimaan Terveydenhuolto-oppilaitoksissa ja Paljon muuta. Ettäs silleen.
Tieto ei taaskaan ollut ihan oekeeta...
Tilaa vain aika jos uskallat matrix.

Ja tämä talonympäri juoksu saattaa olla hyvinkin terveellistä...mutta muista vaihtaa välillä suuntaa...muuten lentää liian pian se yrjö..ja ihan ilman korvapisteistä painamatta.
Hyvää päivän jatkoa kaikille!

Lisääjä TAO keskiviikko, 6. helmikuuta 2002 - klo 10.07:

Ystävämme huuhari...: "Uskovaiset uskokoon mitä tahansa, kunhat jättävät lapset rauhaan. Pedofiileja on muutenkin tarpeeksi ja minä kyllä vertaisin lasten puoskarointia pedofiliaan". ---> Alan pitää itseäni ja kikkaraa järkevimpinä tästä joukosta. Tehän olette kaikki ihan fanaattisia. Meille taitaa riittää, että pidämme mielemme avoimina vaihtoehdoille.

Ja "Äidille": Opettelisitko perustelemaan mielipiteesi ennen kuin taas ilmestyt tänne tuomitsemaan muita. Saanko tulla kotiisi katsomaan, kuinka hyvin selviydyt kasvatustyöstäsi. Tuskin.

Katsoitteko eilen Akuutin, muistaakseni klo 18.35 joka tiistai. Siinä fibromyalgiapotilas sai vaihtoehtohoitoa, hierontaa ym. Sitten lääkäriltä kysyttiin, mikä fibromyalgian aiheuttaa. Vastaus: En tiedä. Sitten kysyttiin, voisiko lääkäri suositella tätä hierontahoitoa, joka ilmiselvästi auttoi potilaita. Vastaus: En nykytiedon valossa. Tämä oli sitten vastaus joka kysymykseen. Tähän itse potilas sanoi että on se vähän kummallista, että vaikka lääkäri ei tiedä mikä fibromyalgian aiheuttaa eikä häntä osaa parantaa, osaa kuitenkin sanoa että toisen antama hoito ei myöskään auta. Ensi viikolla akuutissa alkaa kiinaisesta lääketieteestä sarja, minä ainakin aion katsoa silmät tapillaan, keskittykää te muut pelkäämään vaikka pedofiilejä ja tehkää huuharista Jumalanne. Etenkin nyt kun Karikivi ei enää ole täällä niin täällähän on Jumalan paikka vapaana.

Lisääjä Äiti minäkin keskiviikko, 6. helmikuuta 2002 - klo 13.19:

... ja Tao omasta mielestään heti Jumalasta seuraava! Ei saa arvostella hömppää ettei ala sataa tulikuumia vaihtoehtokiviä taivaalta. Hui.

Lisääjä Krista keskiviikko, 6. helmikuuta 2002 - klo 13.27:

Melko tosissaan täällä näyttää porukka jaksavan vääntää kättä "korvakynttilöistä". Vaikka samat nimimerkit (lue ihmiset niiden takana) sovussa jakavat puutarhatietojaan ja -kokemuksiaan.

Kuka/mikä ihme on Karikivi? Lueskelin vanhoja kirjoituksia ja häneen viitataan tämän tästä?

*uusi ja vihreä istuu huuli pyöreänä ja silmät suitsen renkaina*

Lisääjä Tiitti keskiviikko, 6. helmikuuta 2002 - klo 14.10:

Karikivi on ilmiö! Luepa hänen vanhoja kirjoituksiaan niin ymmärrät. Tosin vapaa sana -osastollahan tekstit eivät säily ikuisuuksia.

Krista kyllä täällä vanhatkin istuu huuli pyöreänä jne...

Mukavia kahvipöytäkeskustelujen jatkoja.

Lisääjä puutarhuri ei huuhari keskiviikko, 6. helmikuuta 2002 - klo 14.53:

Kovin me elellään täällä Suomessa tietämättöminä niistä tutkimuksista, joita on tehty homeopatiasta ja mm. antroposofiasta yms. huuhaasta MAAILMALLA.

OLEN ILOINEN SIITÄ, ETTÄ JÄRKEVIÄ KANNNANOTTOJA ON TULLUT PALJON LISÄÄ. MINUA ILAHDUTTAA, ETTÄ RATIONAALINEN AJATTELU EI OLE KADONNUT KOKONAAN.

Joku epäili sivistystäni ja tietojani.

Panen tähän lähdeluettelon, johon tutkimukset PELKÄSTÄÄN natsien ja huuharien yhteistyöstä perustuvat:
Tiivistän tämän jutun vielä sitä ennen, jotta kaikki voivat tarkistaa mistä on kyse, eikä tarvitse kelata ketjua taaksepäin. Muistutan, että myös antroposofia (Steinerkoulut) kulkevat käsi kädessä kaiken huijaushoidon kanssa.
Steinerkouluissakin annetaan oppilaille huijaushoitoja vanhempien tietämättä.

HOMEOPATIA, ANTROPOSOFIA JA NATSIT

Päinvastoin kuin "steiner-pedagogit", muut antroposofit, sekä "vaihtoehtolääketieteen" edustajat väittävät, antroposofeilla ja homeopaateilla sekä yleensä uskomuslääkinnän ja paratieteiden yms. okkultismin edustajilla oli erittäin kiinteät yhteistyösuhteet varsinkin 1930-luvulla natseihin Saksassa. Jopa siinä määrin, että varsinkin homeopatialla ja antroposofialla oli virallinen asema Natsihallinnon suojeluksessa.
Asia on ollut yleisessä tietoisuudessa vielä sodan jälkeenkin, mutta viime aikoina siitä on aktiivisesti vaiettu, vaikka dokumentteja on saatavissa varsin yleisesti.
Natsit suosivat kaikenlaista okkultismia ja pseudotieteitä, kuten kaikki hyvin tiedämme. Uskomuslääkintä ja Steinerin hallusinaatiot sopivat hyvin heidän epätieteelliseen ajatusmaailmaansa.
Homeopatian ja muidenkin uskomuslääkinnällisten hoitojen suosio tämän päivän Saksassa periytyy juuri natsien sille antamasta virallisesta asemasta. Valtio tuki homeopaattista "tutkimusta", jonka tuloksia vääristeltiin yleisölle. SS-johtajien toimesta perustettiin homeopaattisia sairaaloita ja klinikoita, joissa yritettiin saada aikaan homeopaattisia ihmeparantumisia., tosin tuloksetta. Kansalle sen sijaan kerrottiin homeopatian tehoavan ja kehotettiin kansalaisia käyttämään homeopaattisia klinikoita. Tämä johti tietenkin kansanterveydellisiin ongelmiin
Natsi-ideologian viehtymys homeopatiaan johti juutalaisten lisäkärsimyksiin. SS-johtaja Heinrich Himmler oli innokas homeopatian puolestapuhuja ja hänen aloitteestaan järjestettiin hirvittäviä kokeita keskitysleirivangeilla. Homeopaattisten kokeiden uhreihin istutettiin erilaisia sairauksia, joita sitten yritettiin tuloksetta parantaa homeopatialla, vangit menehtyivät poikkeuksetta.
On huomattava, että vangeilla tehdyt kokeet olivat vertailevia, toiselle ryhmälle annettiin homeopatiaa, toiselle lääketieteellistä hoitoa. Tuloksena oli, että kaikki homeopaattista hoitoa saaneet kuolivat, mutta asianmukaista hoitoa saaneet paranivat.
Lääkärit ja muut tiedemiehet alkoivat tulosten osoittautuessa huonoiksi vastustaa natsien homeopatiavillitystä ja pitivät sitä mielettömänä, mutta natsit uskoivat homeopatiaan tieteellisten tutkimusten tuloksista huolimatta.
Homeopatia ei siis ollut lainkaan vakavasti otettavien saksalaislääkärien hyväksymää, ainoastaan natsilääkärit ja homeopaatit sitä kannattivat. Tutkimustuloksetkaan eivät siis vakuuttaneet natseja, kuten eivät nykypäivän homeopatiaan uskoviakaan.
Homeopatiaa on tutkittu tieteellisesti aina 1800-luvulta alkaen, eikä yhdessäkään tutkimuksessa ole todettu homeopatialla olevan muuta kuin plasebovaikutus. Viimeksi EU-rahoitti suuren tutkimuksen 1999, jossa homeopatian todettiin olevan vailla lääketieteellisiä perusteita. Silti natsien tapainen fanaattinen usko homeopatiaan vaikuttaa joissakin ihmisissä.
Heinrich Himmler ja Rudolf Hess, jotka sairastivat alituiseen, käyttivät itsekin homeopaattisia lääkkeitä. Puhumattakaan muista natsijohtajista kuten Heydrichista, joka oli myös innokas antroposofi.
Elleivät natsit olisi nostaneet homeopatiaa jalustalle, se olisi ilmeisesti jäänyt pois käytöstä huvittavana kansanlääkintänä kuten samaan kastiin kuuluneet virtsan juonti ja suoneniskentä.
Nimittäin homeopatian suosio oli kuihtunut 1900-luvun alussa, kun lääketieteelliset menetelmät olivat kehittyneet ja monia sairauksia kyettiin parantamaan asianmukaisin keinoin. Natsit palauttivat okkultismin ja uskomuslääkinnän yleiseen tietoisuuteen. Samat homeopaatit jatkoivat työtään myös sodan jälkeen ja opettivat "taitojaan" nuoremmille.

Rudolf Steinerin okkultistiset käsitykset sisälsivät rotuoppeja. Hän puhuu mm. juuriroduista ja arjalaisesta roduista. Antroposofian mukaan on olemassa ylempiä rotuja, joihin mm. Germaaninen rotu kuuluu. Juutalaisvastaisuus leimaa antroposofiaa yhäkin.
Natsit omaksuivat lähes suoraan steinerlaisten rotuopit, jopa liittivät niihin yksityiskohtaisia antroposofisia rotuopillisia teesejä. Myös antroposofinen germaanimytologia ja myytti Atlantiksesta lainattiin Steinerilta. Puhumattakaan muista lukuisista okkultistisista hallusinaatioista, joista Steiner kertoo kirjoissaan ja jotka yhäkin ovat mm. Suomessa toimivan Snellman-korkekoulun keskeisimmät oppikirjat. Tästä koulusta valmistuvat juuri Steinerpedagogit steinerkouluihin. Nykysuomalaisten steineropettajien maailmankuvan juuret ovat siis samoissa lähteissä kuin Natsien okkultismi.
Natsien päästyä valtaa, ei Waldorf-kouluja( Saksalainen vastine Steiner-kouluille) suinkaan suljettu, vaan niitä sekä muita antroposofisia okkultistisia harrastuksia tuettiin julkisin varoin ja julkisesti. Monet natsijohtajat olivat julkiantroposofeja mm. Rudolf Hess. Eniten antroposofia vaikutti ns.natsien Green-wingissä. Natsit olivat kiinnostuneita biodynaamisesta viljelystä ja astrologiasta, kuten kaikesta muustakin okkultismista.
Waldorf-koulut suljettiin vasta 1941, jolloin Rudolf Hessin vaikutus puolueessa lakkasi. Siltikään antroposofeja ei vainottu eikä heitä suljettu leireihin, vaan tunnetut antroposofit osallistuivat joukolla
juutalaisvainoihin yhdessä natsien kanssa.
Myös antroposofien yritykset (homeopaattiset ja antroposofiset lääketehtaat) saivat virallisia tilauksia natsivaltiolta, jopa siinä määrin, että antroposofit osallistuivat mm. Dachaun keskitysleirissä suoritettuihin "lääketieteellisiin kokeisiin" yhdessä natsien kanssa toimittamalla sinne omaa "materiaali-aan" Natsisympatioista kertoo myös se, ettei Steinerin leski suostunut edes sodan jälkeen ottamaan etäisyyttä Hitleriin.
Antroposofien kehittämä astrologiaan perustuva biodynaaminen viljely, jota myös opetetaan Suomen Steiner-kouluissa, otettiin yleiseen käyttöön ensimmäisenä maailmassa natsien toimesta.
Biodynaamiset plantaasit sijaitsivat keskitysleireillä, ja orjatyövoimana käytettiin vankeja. On myös huomattava, että lannoitukseen käytettiin Steinerin suosittamaa homeopaattista menetelmää, jonka mukaan tuholaisten tuhkaa levittämällä voidaan torjua kasvistuholaisia. Natsit sovelsivat tätä Steinerin menetelmää levittämällä maahan poltettujen juutalaisten tuhkaa.
Sodan jälkeen samat natsien kanssa yhteistyötä tehneet steiner-pedagogit jatkoivat työtään Waldorf-kouluissa ja vielä 1990-luvulla on paljastunut tapauksia, joissa kouluissa on opetettu Steinerin oppeja ylemmistä ja alemmista roduista. Myös Atlantis-myyttiä on opetettu lapsille täytenä totena kuten muutakin okkultismia.
Kaiken kukkuraksi jotkut steiner-opettajat ovat kirjoittaneet kirjoja ja artikkeleita, joissa kielletään kokonaan Holocaustin olemassaolo aivan uusnatsien tapaan. Myös Steiner-pedagogisissa lehdissä on annettu omituisen paljon palstatilaa uusnatseille ja heidän ideologiansa esittelylle.
On selvää, että antroposofisen steiner-pedagogian yhteyksiä natsi-ideologiaan varsinkin Saksassa ei voida enää kieltää.
On myös syytä korostaa, että monet suomalaiset steiner-pedagogit opiskelevat saksalaisissa antroposofisissa opistoissa ja Sveitsissä sijaitsevassa Gotheanumissa. Saksalaiset sateiner-pedagogit järjestävät myös koulutusta Suomessa suomalaisille steiner-pedagogeille, joiden välityksellä tämä informaatio oletettavasti siirtyy lapsiin. Tästä on esimerkkinä steinerpedagogien puheet Indigolapsista, jotka ovat steinerpedagogien mukaan ihmelapsia, joita on jälleensyntynyt erityisesti Kiinaan.

LÄHTEET:

PROKOP,O.: Homöopathie. Was leistet sie wirklich? Ullstein, Frankfurt/Main, Berlin, 1995. PROKOP,O.& W.HOPFF: Gibt es heute noch Schildbärgerstreiche? Akt.Dermatol., 19:169, 1993. OEPEN,J.: Homöopathie (Besondere Therapieverfahren).: Homöopathie, anthroposophische Medizin, Phytotherapie. In: Grundlagen der Arzneimitteltherapie. Ed. Dälle,W. Müller,B. & U.Schwabe: Bibliographisches Institut Zürich. Pp.246-253, 1986. HAUSCHILD,TH.: Medizinische Mythen und Rituale. In: Ed.Brinkmann,M. & M.Franz: Nachtschatten im weissen Land: Betrachtungen zu alten und neuen Heilsystemen. Pp. 69-283. Verlagsgesellschaft Gesundheit m.b.H., Berlin, 1982. SKRABANEK,P. & MCCORMICK,J.: Follies and fallacies in medicine. The Tarragon Press, Glasgow, 1989. 4th Ed. 1995. RAZER,J.G.: The New Golden Bough. Ed. With notes and foreword T.H.Gaster. A Mentor Book, New York, 1964. First published 1890, originally 12 volumes. GASTER,TH.: Notes in Frazer, see Ref.23. BREWIN,TH.B.: Logic and magic in mainstream and fringe medicine. J.Roy.Soc.Med., 86: 721-723, 1993. TISCHNER,R.: Geschichte der Homöopathie. W.Schwabe, Leipzig, 4 volumes, 1932- 1939. LAMBECK,M.: Holismus und Parawissenschaften. Skeptiker, 3:63-69, 1992. SCHAFFER,H.: Das Bedürfnis nach Mystik. Skeptiker, 3:12-18, 1990. BREWIN,TH.B.: Complementary medicine - is there a reasonable basis for dialogue? J.Roy.Coll.Physicians of Lond., 30,5:406-409, 1996. ANDRAL,. :cited in TISCHNER,R., Ref. 26 HAHNEMANN,S.: Organon der rationellen Heilkunde. Arnoldische Buchhandlung, Dresden, 1810. Hung Verlag, Heidelberg, 1974. WENDEL HOLMES,O.: Homeopathy. In: Examining holistic medicine. Prometheus Book, Buffalo, 1985. (The original "Homeopathy and its kindred delusions" in two lectures, delivered in Boston 1842, printed in Holmes? Works, Vol.IX, 1892) DELARUE,F. & S.DELARUE: La rancon des vaccinations. German translation: Impfungen, der unglaubliche Irrtum. Hirthammer Verlag, M(nchen 1990. VELIMIROVIC,B.: Impfgegner. Skeptiker, 4:94-98, 1991. GOTDON,R.: Immunization under threat. Skeptik (Australia) Pp.8-9, 1991. VELIMIROVIC,B.: Exploitation of AIDS-patients: Trading with false hopes.. Quackery, drugs and unauthorized therapies. AIDS-Forschung (AIFO), 7:392- 4D1, 1988. SCHÄFER,A.TH.: Ein misslungener Nachweisversuch homöopathischer Wirkprinzipien. Skeptiker, 8:15-19, 1995. PINSENT,R.RH.: J.Roy.Coll.of Gener.Practit., 30:372, 1990 quoted in H.Boyd, World Health Forum, 4:104, Geneva, 1983. LECOMPTE,J.: Homeopathy: science or dogma. In: Homeopathy Today. Round Table, World Health Forum, 4,2:111-113, 1983. Joint Committee of the Belgian Academies of Medicine. Rapport de la Commission mixte des Académies de Médicine de Belgique concernant l'intégration de l'homéopathie dans la Sécurité Sociale, Prévention médicale. P 3, Brussels, 28 Febr. 1973. BARKER,D.J.P & ROSE,G.: Epidemiology in medical practice. 2nd ed., Churchill Livingstone, Edinburgh, London, New York, 1979. (BERLA,K.: Epidemiologie und Minimalrisiken - Möglichkeiten und Grenzen einer handlungsrelevanten Risikobeurteilung. ff.Gesundh.Wes., 52:23-28, 1990. HILL,A.B.: Principles of medical statistics. 9th Ed., Oxford University Press, London, 1971. JENSEN,D.: Pathologies of science, precognition and modern psychophysics. The Skeptical Inquirer, Pp.147- 160, 1989. EAGLE,R.: Alternative Medicine. Futura Publications Ltd. London, 1976. HAUG,A.: Die (Synthese) von Schulmedizin und Naturheilkunde im Nationalsozialismus. Ein kritisch-historischer Rückblick. In: Nachtschatten im weissen Land. Pp.115-125, s. Ref. 21. EHLERS,ST.: Homöopathie und Wissenschaft. In: Nachtschatten im weissen Land: Betrachtungen zu alten und neuen Heilsystemen. Pp.151-169, s. Ref.2l. MITSCHERLICH,A. & FMIELKE (Ed. and comment.): - Medizin ohne Menschlichkeit: Dokumente des Nürnberger Ärzteprozesses. Fischer Taschenbuch Verlag, 1985.

1. The "Nordic spirit" of Scandinavia continues to fascinate German anthroposophists; see, for example, Hans Mändl, Vom Geist des Nordens, Stuttgart 1966
2. See the incisive passages on Steiner and anthroposophy in Bloch, Heritage of Our Times, Berkeley 1991.
3. On the connections between theosophy and the Nazis, see George Mosse, "The Occult Origins of National Socialism" in Mosse, The Fascist Revolution: Toward a General Theory of Fascism, New York 1999.
4. Stewart Easton, Man and World in the Light of Anthroposophy, New York 1975, p. 164.
5. Steiner's racial teachings, a crucial element of the anthroposophic worldview, are spread throughout his work. The most concentrated and most chilling presentation is to be found in volume 349 of his collected works, published by the International Anthroposophic Society in Dornach, Switzerland. For a concise overview in English see Janet Biehl's section on Steiner in Biehl and Staudenmaier, Ecofascism: Lessons from the German Experience, San Francisco 1995, pp. 42-43.
6. Wolfgang Treher, Hitler Steiner Schreber, Emmingden 1966, p. 70.
7. Steiner quoted in Jutta Ditfurth, Feuer in die Herzen, Hamburg 1992, p. 221.
8. Rudolf Steiner, Aus der Akasha-Chronik, Basel 1955, p. 32.
9. All quotes from Steiner as cited in Oliver Geden, Rechte ökologie, Berlin 1996, p. 127, 130, and 132. Steiner's typical remarks on Asian stupidity, French decadence, and Slavic primitiveness are of similar caliber.
10. Steiner quoted in ibid., p. 128.
11. Schnurre quoted in ibid., p. 144
12. First two quotes from Daniel Gasman, The Scientific Origins of National Socialism: Social Darwinism in Ernst Haeckel and the German Monist League, New York 1971, pp. 16-17; third quote from George Mosse, Toward the Final Solution, Madison 1985, p. 87. Haeckel's virulent racism is also extensively documented in Richard Lerner, Final Solutions: Biology, Prejudice, and Genocide, Philadelphia 1992.
13. Gasman, p. 31 and 23. See also the classic account from an anthroposophist perspective: Johannes Hemleben, Rudolf Steiner und Ernst Haeckel, Stuttgart 1965.
14. Rudolf Steiner, Mein Lebensgang, Dornach 1983, p. 144.
15. Steiner quoted in Volkmar Wölk, "Neue Trends im ökofaschistischen Netzwerk" in Steiner wrote that "the social organism is structured like the natural organism" in his nationalist pamphlet from 1919, "Aufruf an das deutsche Volk und an die Kulturwelt."
16. The pamphlet is quoted extensively in Walter Abendroth, Rudolf Steiner und die heutige Welt, Munich 1969, pp.122-123.
17. Quotes from Steiner as cited in Christoph Lindenberg, Rudolf Steiner, Hamburg 1992, pp. 111-112.
18. Abendroth, p. 120.
19. Steiner quoted in Thomas Divis, "Rudolf Steiner und die Anthroposophie" in ökoLinx #13 (February 1994), p. 27.
20. From an untitled lecture manuscript in Steiner's archive, reproduced in Walter Kugler, Rudolf Steiner und die Anthroposophie, Cologne 1978, pp. 199-200.
21. Cited in Peter Bierl, Wurzelrassen, Erzengel und Volksgeister: Die Anthroposophie Rudolf Steiners und die Waldorfpädagogik, Hamburg 1999, p. 107.
22. See Charlotte Rudolph, Waldorf-Erziehung: Wege zur Versteinerung, Darmstadt 1987. No systematic surveys of Waldorf schooling are available. In this section I have relied chiefly on the work of former Waldorf teachers like Rudolph as well as the excellent critical study by Bierl.
23. From an international Waldorf teachers conference in 1996, cited in Bierl, p. 204.
24. Rudolf Steiner, The Spiritual Ground of Education, London 1947, p. 40.
25. Easton, p. 388.
26.Lindenberg, p. 134.
27. Steiner, Lecture Four from the 1924 Course on Agriculture.
28. Easton, p. 444.
29. I have borrowed the phrase "green wing of the NSDAP" (the German acronym for the Nazi party) from Jost Hermand; see his Grüne Utopien in Deutschland, Frankfurt 1991, especially pp. 112-118. The term is not meant to suggest an identifiable faction within the party; rather it refers to a tendency or shared ideological and practical orientation, common to many activists and leading figures in the Nazi movement, the main outlines of which are recognizably environmentalist by today's standards. For a much fuller treatment of this tendency see my "Fascist Ecology: The "Green Wing" of the Nazi Party and Its Historical Antecedents" in Biehl and Staudenmaier, Ecofascism.
30. See Bierl, pp. 135-138. Much of the following section is based on Bierl's work.
31. Karutz quoted in Bierl, p. 129.
32. Ibid. Steiner himself was ambivalent toward Jews. In an 1897 polemic against zionism he compared antisemites &endash; at the time a well-organized, active and very popular presence in Central Europe &endash; to harmless children, and argued that zionists and "the heartless leaders of European Jewry" were "much worse" than the antisemites (quoted in Bierl, p. 192). On the other hand he actively supported the right side in the Dreyfus affair, albeit largely out of hostility toward the French republic. Steiner publicly rejected antisemitism, aligning himself instead with what he called the "idealistic German nationalist tendency" which opposed the "materialist" antisemitism of other pan-German agitators. Steiner also believed that Jews, uniquely among peoples, lacked their own Volksgeist or national spirit.
33. Darré was himself influenced by Steiner's ideas; see Heinz Haushofer, Ideengeschichte der Agrarwirtschaft und Agrarpolitik im deutschen Sprachgebiet, volume II, Munich 1958, pp. 269-271.
34. The Wachsmuth interview is quoted in Bierl, p. 139.
35. Rascher quoted in Bierl, p. 140.
36. See Geden, p. 140.
37. Werner, Anthroposophen im Nationalsozialismus 1933-1945, Munich 1999. The book is based in part on internal anthroposophist records not available to other scholars.
38. See Robert Pois, National Socialism and the Religion of Nature, London 1985.
39. Anna Bramwell, Ecology in the 20th Century, London 1989, p. 204. Bramwell's chapter on the green wing of the Nazis, entitled "The Steiner Connection," is an important source of material on the topic, as is her earlier book Blood and Soil: Walther Darré and Hitler's 'Green Party'. Bramwell's work, however, is often unreliable and always tendentious and should be consulted with caution.
40. Ibid., p. 197. The 'Battle for Production' was Darré's state-sponsored program to increase agricultural productivity. Initiated in 1934, its leading principle was "Keep the soil healthy!"
41. Wagner quoted in Bierl, p. 162.
42. Bramwell, Blood and Soil, Bourne End 1985, p. 179.
43. For more extensive discussion of the WSL and ultra-right anthroposophy see Janet Biehl's "'Ecology' and the Modernization of Fascism in the German Ultra-right" in Biehl and Staudenmaier, Ecofascism, especially pp. 44-48.
44. Haverbeck, Rudolf Steiner &endash; Anwalt für Deutschland, Munich 1989.
45. Wölk, p. 119.
46. Anthroposophist author Henning Köhler quoted in Bierl, p. 9.
47. Wachsmuth, Werdegang der Menschheit, Dornach 1953.
48. Steiner quoted in Geden, p. 132.
49. Quoted in Bierl, p. 185. Bierl's chapter on anthroposophist antisemitism includes many more examples of a similar nature.
50. Quotes from Thieben's book taken from the 1998 letter of protest from the Society for Christian-Jewish Cooperation to the Anthroposophical Society in Hamburg.

Tutkimuksia aiheesta lisää mm. Jack Raso, Peter Staudenmeier, Robert S. Wistrich , Wolfgang Weyers, with a foreword by A. Bernard Ackerman ; Death of Medicine in Nazi Germany: Dermatology and Dermatopathology Under the Swastika )

Lisääjä TAO keskiviikko, 6. helmikuuta 2002 - klo 15.39:

­ Piilohulluutta, pillohulluutta, sanoisi Martti ja TAO on Martin kanssa samaa mieltä.

Lisääjä kikkara keskiviikko, 6. helmikuuta 2002 - klo 15.48:

Voi pyhä sylvi mikä lista. Ihan kuin shindlerin lista..hehhehee. Annetaan juutalaisten levätä rauhassa. Eivätköhän saksalaiset saa koko ikänsä kantaa tekosistaan syyllisyyttä..siitä heitä ei kukaan päästä vähälle edelleenkään..niin kuin edellä huomata saatamme. Steiner koulu on asia taas erikseen..kyllähän tuohon sai sen mukaan vedettyä..en tiedä miksi!? Ehkä siksi kun se on erittäin luova koulu, jossa oppilaat mm. tekevät itse kirjansa. Luovuushan on sitä eräänlaista hulluutta ja sehän ei käy pirtaan..ei ei..pois se meistä. Rationalistinen ajattelu.
Ihan hirvittavä sanahirviö. Yök. En epäile ettet olisi huuhari asiaasi perehtynyt ja varsin kiinnostunut saksan vallan tuntija, mutta ettet olisi jo liian viisas...
Lapseni käy saksankielistä päiväkotia ja opettelee domainin menetelmän mukaan kirjaimia...
mitä siihen sanot huuhari. Miten pahaa käännytystyötä mahdetaan selkämme takana lapsellemme tehdä??

Lisääjä Liisa Maria keskiviikko, 6. helmikuuta 2002 - klo 15.50:

Älkää ihmiset uskoko Puutaruri ei .... n kirjoituksia Rudolf Steinerin elämäntyöstä ja antroposofiasta. Ottakaa vaikka itse selvää ennen kuin uskotte tuollaista täyttä pahantahtoista valhetta.

Sanon nyt kuitenkin sen verran, että steinerkouluissa EI opeteta biodynaamista viljelyä, EIKÄ antroposofista maailmankatsomusta. (Yksi tapaus yhdessä koulussa Suomessa EI ollut opetussuunnitelman mukainen.) Kaikki muut maailmankatsomukset kyllä käydään läpi juuri sen takia, että ihmiset alkaisivat ajattelemaan asioita itse eivätkä tulisi fanaattisiksi.

Natsien ja Rudolf Steinerin väitetyt yhteydet ovat täyttä valhetta.

Steinerkoulut kiellettiin Saksassa natsien hirmuvallan aikana.

Antroposofiseen lääketieteeseen ei voi erikoistua olematta ensin koululääkäri tai vastaavasti sairaanhoitaja.

Puheet Indigolapsista ovat tullee New age-liikkeen piiristä eikä antroposofeilta.

Jne jne...

Tämä kannanotto ei ole itse Puutarhuri... jne:lle, vaan muille keskustelijoille (ja katselijoille).

Lisääjä puutarhuri ei huuhari keskiviikko, 6. helmikuuta 2002 - klo 16.44:

Jos arvoisat steineristit viitsisivät edes lukea itse steinerlaisten kirjoituksia, niin ette puhuisi tuolla tavalla. Johan jopa Espoon s-koulun kotisivuilla myönnetään kaikki antroposofinen opetus, eikä sitä ole kukaan steinerlainen koskaan edes kieltänyt.

Pannaan nyt tähän sitten kunnon tietoa, jotta asia ei jäisi epäselväksi kenellekään. Korostan, että jälleen lähteinä ovat itse steinerpedagogien omat kirjoitukset.

STEINERKOULUT OVAT OKKULTISTISIA LÄHETYSKOULUJA

Steinerkouluja- ja päiväkoteja pidetään yllä julkisin varoin. Nämä koulut mainostavat itseään taiteellis-pedagogisina kouluina, mutta todellisuus on aivan jotakin muuta. Esitän ensin muutamia tosiseikkoja steinerkoulujen antroposofisesta kasvatuksesta, jotka perustuvat antroposofisten steinerpedagogien - ja terapeuttien omiin julkisesti esittämiin tietoihin ja julkaisuihin. Luotettavaa tietoa on kyllä tarjolla, mutta kovin hajanaisesti.
Steinerkoulut saivat toimiluvan Suomessa siksi, että silloinen koulujen perustaja Reijo Wilenius ja muut antroposofit eivät antaneet oikeata tietoa koulujen antroposofisesta opetuksesta, vaan pimittivät tietoja koulujen todellisesta olemuksesta.
Steinerkoulut toimivat maassamme laittomasti 12 vuoden ajan vuoteen 1988, jona aikana ne eivät suostuneet lähettämään opetushallinnolle edes lain edellyttämiä opetussuunnitelmiaan. Vuodesta 1975 lähtien Lääninhallitukset eivät ole tehneet yhtäkään tarkastusta kouluihin.
Korostan, että joissakin EU-maissa steinerpedagogiikka on jo herättänyt vastalauseita ja oppilaiden vanhemmat ovat vaatineet koulujen opetuksen ajanmukaistamista ja antroposofian tyrkyttämisen lopettamista. Euroopassa on opetettu mm. Atlantis-myyttiä historian tunneilla täytenä totena ja vanhemmat ovat joukoittain voittaneet oikeusjuttuja steinerpedagpogeja vastaan. Suomessakin julkinen ja laaja keskustelu on jo alkanut uudelleen ja sen seurauksena steinerkoulut ovat mm. sulkeneet ennen julkisia internet-sivustojaan.
Tosin nyttemmin on aloitettu eräänlainen avoimuuskampanja, jossa uusilla koulujen sivuilla puhutaan kasvatuksesta, joka "perustuu kokonaisvaltaiseen tietämykseen lapsen kehityksestä". Tällaiset lauseet ovat naurettavia ja myös suoranaisia valheita, sillä tämä kokonaisvaltaisuus perustuu yksinomaan Rudolf Steinerin (joka ei ollut pedagogi) käsittämättömiin kuvitelmiin lapsen kehityksestä, mm. siirtymisestä jälleensyntymän kautta "eetteriruumiista" fyysiseen ruumiiseen 0-7 vuotiaana jne. kuten edempänä voimme todeta.

Steinerkoulujen ongelmista ja todellisesta luonteesta on siis tähän asti vaiettu, jopa siitä, että opetus perustuu suoraan Rudolf Steinerin 1900-luvun alussa tuottamiin, lähinnä hallusinaatioihin perustuviin, oletuksiin ihmisen "henkisestä" kasvusta.Yleisessä tiedossa ei ole edes se, että siellä opetetaan mm. astrologiaa biodynaamisen viljelyn muodossa sekä jälleensyntymisoppia. Piirustuksen tunneilla oppilaat eivät saa rajata töitään, koska silloin "valo-olennot" eivät pääse kuvaan mukaan. ( Steinerin itsensä tiedetään keskusteleen näiden olentojen kanssa) Eurytmian tunneilla ikkunat suljetaan, jotta "henget" eivät karkaisi luokkahuoneesta.
Steinerkoulujen opettajat valmistuvat Helsingissä Snellmann-korkeakoulussa. Koulutus keskittyy paljolti Rudolf Steinerin ajatusten omaksumiseen. Steinerkoulujen opettajille ei siis anneta minkäänlaisia nykyaikaisia kasvatustieteellisiä valmiuksia ( kts. Snellman-korkeakoulun viralliset kotisivut) Onkin erikoista, että peruskoululle vaihtoehtoisessa koulussa opettajan pätevyyteen riittää pelkän uskomuksen omaksuminen.
On lisäksi korostettava, ettei edes voida puhua mistään varsinaisesta "steinerpedagogiikasta", vaan Steinerkoulujen opetus on antroposofisen "salatieteen" ( kuten Steiner ja sitä itse kutsuu) soveltamista kouluopetukseen.

"STEINEPEDAGOGINEN" KÄSITYS IHMISESTÄ:

Steinerkasvattajat koulutuksessaan perehtyvät siis lähinnä vain Rudolf Steinerin teoksiin ja hyvin keskeisenä Steinerin teos Yleinen ihmisoppi, josta esitän seuraavassa muutamia lainauksia, jotka kuvastavat hyvin steinerpedagogiikan vieraantumista todellisuudesta.

"Rudolf Steiner: Yleinen ihmisoppi (Luentosarja Steinerkoulun tuleville opettajille)

14. esitelmässä Steiner selittää mm. ihmisen anatomiaa ja kertoo, mitä puhe on:

"Päässä meillä on varsinainen pää. Päässä meillä on vartalo: kaikki mikä kuuluu nenään. Ja päässä meillä on jäsentenosa, joka jatkuu ruumiinonteloon: kaikki mikä liittyy suuhun. Näin voimme ihmisen päässä nähdä kaiken, mikä ihmisessä ruumiillisesti on. Vain pään rintaosa on jo surkastunut."

"Ylöspäin rinnalla on jatkuva taipumus tulla pääksi ja alaspäin jatkuva taipumus soveltua kohtiojennettujen jäsenten mukaan, jäsentyä ulkomaailmaan, toisin sanoen tulla jäsenten luonnoksi. Rinnanluonnon ylemmällä osalla on jatkuva pyrkimys tulla pääksi, alemmalla osalla on jatkuva pyrkimys tulla jäsenihmiseksi. Ihmisvartalon yläosa siis tahtoo jatkuvasti tulla pääksi, mutta ei voi. Toinen pää estää sen."

"Eikö ole selvästi havaittavissa, miten rinnanmuodostuksen ylemmässä osassa on alku päänmuodostukselle? Siellä on kurkunpää, jota naiivin kielenkäytön mukaisesti jopa nimitetään kurkun PÄÄKSI. Ihmisen kurkunpää kaikessaan on surkastunut ihmispää, -pää, joka ei voi tulla kokonaan pääksi ja joka sen tähden toteuttaa päänluontonsa ihmisen puheessa. Ihmisen puhe on siis kurkunpään jatkuvaa ilmassa tapahtuvaa yritystä tulla pääksi.
Tätä todellisuudessa on ihmisen puhe. Sentähden teidän ei tule ihmetellä, että samalla hetkellä jolloin pää hampaiden vaihtuessa on tavallaan tullut ruumiillisesti valmiiksi, seitsemännen vuoden seutuvilla, tarjoutuu myöskin tilaisuus lujittaa sielullinen, kurkunpään tuottama pää, eräänlaisella luustolla."

"Samoin kuin ihmisen rintaosalla on ylöspäin pyrkimys tulla pääksi, samoin sillä alaspäin on pyrkimys tulla jäseniksi. Samoin kuin se, mitä kurkunpää tuottaa puheena on hienommin muodostunutta päätä, vielä ilmaksi jäänyttä päätä, samoin on kaikki, mikä mikä ihmisen rintaolemuksesta vaikuttaa alaspäin ja soveltuu jäsenten suuntaan, karkeampaa jäsenten luontoa."

* * *

Huomautan, että ko. kirjan 1. suomennettu painos on v:lta 1989.
Esipuheen on kirjoittanut Kaisu Virkkunen, joka ei ainakaan mitenkään kirjoituksessaan viittaa siihen, että oppi olisi vanhentunut. Päinvastoin, sillä: "Puhe on luonnollisesti käsittämätöntä nykyajan ihmiselle, jonka käsitteistön konkreettisiin syy- ja seurasusuhteisiin esisyntymällinen ja kuolemanjälkeinen mitenkään eivät voi asettua."

Ja lisää tässä:

Steiner paljastaa "Yleinen ihmisoppi" -teoksessaan ihmisen kehitysvaiheiden lisäksi myös syypään materialismin leviämiseen:

"Katsokaa ihmisen päätä! Se on maailmantapahtumisen tosiasioitten maailmassa muodostunut siten, että se on nyt ihmisen vanhin jäsen. Pää on syntynyt ensin korkeammista eläimistä, sitten taantuvasti kehittyen alemmista elämistä.
Päämme suhteen polveudumme eläinmaailmasta. Siihen meillä ei ole mitään sanottavaa -pää on vain pidemmälle kehittynyt eläin.

Me tulemme alempaan eläinmaailmaan, jos haluamme etsiä päämme esi-isiä. Rintamme on vasta myöhemmin liittynyt päähän: se ei ole enää yhtä eläimellinen kuin pää. Rinnan me olemme saaneet vasta myöhempänä aikakautena. Ja jäsenet me ihmiset olemme saaneet myöhäisimpinä eliminämme; ne ovat kaikkein inhimillisempiä elimiä....

Peittämällä ihmiseltä tieoisuuden hänen suhteestaan maailmankaikkeuteen, siis hänen jäsentensä varsinaisesta luonnosta, katolinen kirkko jätti myöhemmille ajoille vain hiukkasen rintaa ja pääasiallisesti päätä, pääkalloa. Ja niin materialismi keksi, että pääkallo polveutuu eläimistä. Ja nyt se väittää, että koko ihmisen polveutuvan eläimestä, vaikka rintaelimet ja jäsenelimet ovat vasta myöhemmin muodostuneet...

Kuuluu erikoisesti nykyiselle nuorison opettajalle tietää tällaisia asioita."

Ja vielä:

Yleinen ihmisoppi, 12. esitelmä

"Mitä pää oikeastaan tekee suorittaessaan työtään rinnan järjestelmän ja jäsenten järjestelmän yhteydessä?

Pää muovaa, luo alati hahmoja. Meidän elämämme tapahtuu oikeastaan siten, että ensimmäisten seitsemän elinvuoden ajan pää vaikuttaa voimakkaasti muodostumiseen saakka, ja että pää vielä senkin jälkeen auttaa, säilyttää muotoa, läpitunkee muodon sielulla ja hengellä. Pää on yhteydessä ihmishahmon muodostumiseen.

Antaako pää siis ihmiselle hänen varsinaisen ihmishahmonsa? Nimenomaan ei. Teidän on kylläkin taivuttava ajatukseen, että pää salaa tahtoo jatkuvasti tehdä teistä jotakin muuta kuin te olette.

On hetkiä, jolloin pää tahtoisi muuttaa teidät suden näköisiksi. Toisina hetkinä pää tahtoisi antaa teille lampaan näön. Sitten taas madon; madoksi se tahtoisi tehdä teidät, lohikäärmeeksi. Kaikki ne muodostukset, joita pää oikeastaan tahtoo teille antaa, te löydätte levittäytyneenä ulos luontoon erilaisina eläinmuotoina. Eläinkuntaa katsoessanne voitte sanoa itsellenne: tuo olen minä itse, rintani ja jäsenteni järjestelmät vain antavat minulle apuaan muuttamalla ihmisenmuotoon sen, mikä lähtee päästä esimerkiksi sudenhahmona."

TEMPERAMENTIT: VÄÄRINKÄSITYS LAPSEN PERSOONASTA

Esimerkki opetuksen sisällöstä Espoon Steinerkoilusta:

Temperamenttikasvatus. Rudolf Steiner uudisti vanhan kreikkalaisen temperamenttiopin:
Sangviininen – vilkas, eläväinen
Koleerinen – kiivas
Melankolinen – alakuloinen
Flegmaattinen – rauhallinen, hidas

Pedagogisena ajatuksena temperamenttikasvatuksessa on vanha homeopaattinen periaate "samaa samalle". Tämä merkitsee esimerkiksi luokan istumajärjestyksessä sitä, että samaa temperamenttia omaavat istuvat yhdessä. Näin luokkatoverit osallistuvat hyvin hienolla ja viisaalla tavalla oppilaan kasvatukseen. Temperamentin kohdalla tämä tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että oppilas havahtuu vuosien kuluessa esimerkiksi oman reaktiotapansa yksipuolisuuteen ja näin usein yksipuolinen temperamentti tasapainottuu. Tavoitteena on, että oppilas voi aikuisena löytää itsestään kaikki neljä temperamenttia ja käyttää niitä sen sijaan että ne käyttävät häntä.
(Katso myös: Kaisu Virkkunen: Temperamentit, Tammes, 1998
Tony Dunderfelt: Henkilökemia, Dialogia, 1998)

Oppilaiden henkinen olemus luokitellaan siis heidän ulkomuotonsa ja liikehdintänsä mukaan. Esim. koleeris-melankolikko, sangviinis-koleerikko. Tätä luokittelua käytetään ns. yksilöllisen kehityksen pohjana opetuksessa ja kouluissa jo vuodesta 1967 alkaen annetussa hoitoeurytmiassa, joka on uskomuslääkinnällinen terapiamuoto, ja jolla ei ole todellisuudessa mitään parantavaa vaikutusta. Kaikki ensiluokkalaiset joutuvat tähän terapiaan, eikä siitä aina kerrota edes vanhemmille mitään.
Lahden steinerkoulu teetti kyselyn vanhemmille 1999 ja jopa 25% vanhemmista kaipasi tietoa koulun pedagogisista lähtökohdista ja kouluissa annettavasta "hoidosta". (Julkaistu internetissä)
On selvää tutkimuksellista näyttöä siitä, että steinerkoululaisten tiedollinen taso on selvästi heikompi kuin peruskoululaisten. Mielenkiintoisella tavalla on näyttöä myös siitä, että steinerlasten muotoilutaito on heikompi kuin peruskoululasten. Ylioppilaskirjoitusten tuloksista nähdään, että usein steinerkoululaiset menestyvät hälytyttävän huonosti.
Kirjallisuudessa kuvataan Steinerin käsitystä matematiikasta ja sen opetuksesta siten, että lähtökohdaksi otetaan luku 1. Se on suurin numero, ykseys ja kokonaisuus. Kaikki muu syntyy jakamalla tuo luku.
Kuten mainitsin koulujen opetussuunnitelma perustuu 1800-luvulla eläneen Rudolf Steinerin "tutkimuksiin" inhimillisen kasvun ja kehityksen lainalaisuuksista. Steinerin antroposofinen uskonto ei siis perustu mihinkään tieteellisiin tutkimuksiin vaan okkultistisiin oletuksiin mm. karman laista ja jälleensyntymisestä. Esimerkiksi lastentaudit ovat steinerpedagogien mielestä johtuvia oppilaiden edellisten elämien huonosta "karmasta." Jos lapsi kuolee, sekin katsotaan olevan hyödyksi seuraavassa elämässä.
Myös vasenkätisyyden katsotaan johtuvan edellisessä elämässä tehdystä liiallisesta työstä ja vasenkäsityyden kuvitellaan olevan syynä mm. lukihäiriöihin. Steinerkouluissa pyritään pakottamaan lapset oikeakätisiksi, vaikka tätä ei tunnusteta julkisesti.
Antroposofiseen elämänkatsomukseen ja antroposofiseen "lääketieteeseen" kuuluu myös se, että lapsia ei rokoteta tai jos rokotetaan, käytetään homeopaattisia rokotteita, joita jotkut antroposofilääkärit määräävät. Jotkut homeopaattilääkärit kiistävät kokonaan homeopaattisten rokotteiden olemassaolon.
Steinerpedagogit käyttävät yleisesti tätä antroposofista lääkintää, joka on johtanut lukuisten steinerpedagogien lasten pakkohuostaanottoon, kuitenkin he saavat opettaa Steinerkouluissa. (Esimerkiksi laajalti julkisuutta1980-luvulla saanut Kalevi Kotamäki)

Steinerkoulut tiedottaessaan kouluistaan ja päiväkodeistaan pimittävät oikeata tietoa antroposofisesta ajattelusta ja kehuvat kouluja vain "taiteellisiksi" vaihtoehtokouluiksi, antroposofiasta vaietaan tai siitä puhutaan peitellysti. Srteinerkoulujen opetusta ei pääse seuraamaan vapaasti, ellei itse ole antroposofi. Suomen antroposofisen seuran säännöissä jopa mainitaan, että koska antroposofit omaavat salattua tietoa, ei tule keskustella antroposofiasta muiden kuin samanmielisten kanssa. Salailu ei ole ongelma muissa vaihtoehtoisissa korvaavissa kouluissammme.
Toisin kuin luullaan myös Steinerkouluissa on ollut vakavia kurinpito-ongelmia, viimeksi mm.Elias-koulussa oppilaat hajottivat kokonaisen luokkahuoneen.

ANTROPOSOFIA JA LASTENHOITO

Jälleensyntymisopilla on antroposofisessa ihmiskäsityksessä myös keskeinen merkitys. Siksi jälleensyntymisellä perustellaan myös sairauksien syntyyn ja hoitoon liittyviä käsityksiä. Steinerin mukaan jälleensyntymien kierrosta saapuva sieluruumis laskeutuu fyysiseen ruumiiseen ensimmäisten elinvuosien aikana. Kuumeen ja lastentautien avulla sieluruumiin kiinnittyminen fyysiseen ruumiiseen vahvistuu ja lapsen kehitysprosessi voimistuu.
Siksi vaarallisiakaan lastentauteja ei pidä ehkäistä rokotuksin, eikä myöskään tukahduttaa lääkkeillä vaan hoidon tulee kohdistua lapsen tukemiseen eri tavoin taudin aikana. Jos lapsi kuolee tai vammautuu taudin seurauksena, tämän katsotaan olevan hyödyllistä tulevien jälleensyntymien kannalta.
Antroposofit ajattelevat, että mikäli antroposofisella hoidolla ei biolääketieteellisessä katsannossa tapahdu paranemista, tämä ei merkitse sitä, etteikö parantuminen tapahtuisi "hengentieteen näkökulmasta arvioituna."

Lähteet: Antroposofisen liiton streinerpedagogisia julkaisuja:
Mm.Marja Dahlström; Seitsemänvuotias lapsi ja koulukypsyys 1999 sekä Elämäntapoja - perhe-elämän kysymyksiä

Steinerpedagogien käsitykset lasten sairauksien jalostavasta vaikuksesta ovat nykytietämyksen valossa kauhistuttavia.

VARSINAINEN STEINERKOULU

Ohessa pieni lainaus: Lähteenä käytetty Marja Dahlströmin kirjaa: Muodosta minuuteen, Edita 1999) Steinerpedagogiikan ihmiskuva: "Opetussuunnitelma perustuu Rudolf Steinerin tutkimuksiin inhimillisen kasvun ja kehityksen lainalaisuuksista."
Koska opetussuunnitelma perustuu suoraan Rudolf Steinerin 1900-luvun alussa tekemiin "tutkimuksiin", joita voisi nykytietämyksen valossa kutsua paremminkin hallusinaatioiksi, lienee syytä esitellä Steinerin ajatuksia Suomen antroposofisen seuran itsensä tekemien julkaisujen perusteella:

Steinerin mukaan ihmisessä yhtyvät toisiinsa erilaiset ruumiit; fyysinen ruumis, elämänruumis eli eetteriruumis ja sielu- eli astraaliruumis. Astraaliruumista hallitsevat energiakeskukset, chakrat. eri ruumiiden kehittymistä pyritään steinerkouluissa tukemaan erilaisin menetelmin. Jälleensyntymisen katsotaan vaikuttavan kasvatukseen niin, että vanhempien ja opettajien tulee koh-della lasta nk. "vanhana sieluna."Ensimmäisen ikäkauden aikana 0-7 vuotiaana lapsi irrottautuu henkisestä olemisesta ja kiinnittyy fyysiseen ruumiseensa.
Kuten edellä tuli ilmi, tätä kiinnittymistä edesauttavat esimerkiksi lastentaudit, minkä vuoksi antroposofit eivät mielellään rokota lapsiaan. Poikkeuksena ovat nk. homeopaattiset rokotteet (mm. tuberkuloosi, polio, hinkuyskä ), joita on saatavilla myös Suomesta. Lapsen katsotaan sovittavan sairauksien kautta myös edellisen elämänsä huonoa karmaa ja mikäli tähän puututaan rokotuksin tai antibiootein, lapsen jälleensyntymiskierto voi häiriintyä (!!!)
Steinerpedagogit katsovat, että juuri ennen 7 ikävuotta sairastetut lastetaudit ovat hyväksi lapsille, koska ne "kypsyttävät uusia luonteenpiirteitä ja uusia sielunkykyjä" (Elämäntapoja, perhe-elään kysymysksiä, Suomen antroposofinen liitto 1999) Samassa teoksessa valitetaan lääketieteen kehitys-tä ja sitä, ettei "lapsi pääse kokemaan näitä sairauksia".
Koulussa opetetaan aineita, joiden katsotaan tukevan elämänvoimaruumiin kehittymistä . Tästä syystä steinerkouluissa opetetaan esimerkiksi Goethen värioppia niin, että tiettyinä ikäkausina käytetään vain tiettyjä värejä , joiden katsotaan tukevan lapsen henkistä kasvua.
Musiikin opetuksessa katsotaan, että vain pentatonista asteikkoa noudattavat melodiat ovat 0-7 vuotiaalle soveliaita. Samoin suositellaan, ettei 0-7 vuotiaalle tulisi näyttää kuvia esimerkiksi kuva-kirjoista, koska ne"saattavat vääristää lapsen kehitystä ."
Henkisen kehityksen tukemisessa yhtenä keinona käytetään eurytmiaa. Eurytmia on Steinerin kehittämä meditatiivisen tanssin muoto, vaikka antroposofit mainostavat sitä mielellään "taideliikun-tana."
Steinerin mukaan ihmisen on mahdollisuus kehittyä jumalaksi harjoitettuaan eurytmiaa aktiivisesti seitsemän vuotta. Itsenäinen ajattelu alkaa Steinerin mukaan kehittyä vasta n. 14-vuotiaana. Aikai-semmin lasta ei ole syytä opettaa kyseenalaistamaan asioita, koska Rudolfin mukaan lapsi ei ole siihen vielä kykenevä.
Lisätietoja kirjasta "Elämäntapoja -perhe-elämän kysymyksiä , Suomen antroposofinen liitto 1999" Lisätietoja antaa myös ALY (Antroposofisen lääketieteen yhdistys).
Stenerkoulut pyritään myös rakentamaan ja sisustamaan Rudolf Steinerin oppien mukaisiksi.
Steinerlaisilla on ikioma arkkitehti Maarit Holttinen, joka on suunnitellut osan maan steinerkouluista ja -päiväkodeista. Viimeksi 20 miljoonaa maksavan Tampereen uuden steinerkoulun. Antroposofinen liitto on myös julkaissut ahkerasti Holttisen kirjoja, jotka käsittelevät lasten ja nuorten ympäristöä ja arkkitehtuuria ylipäänsä.Steinerin mukaan antroposofisen arkkitehtuurin tavoitteena on kokonaisuus, "..johon syventymällä on mahdollista tavoittaa koko antroposofian olemus."
(Matti Kuusela: Uusi kuvamaailma -taidehistoria, arkkitehtuuri, käyttöesineet, steinerkoulut, sisustus Rudolf Steinerin virikkeiden pohjalta. Suomen antroposofinen liitto1992)
S-kouluissa noudatetaan Steinerin suunnittelemaa värisarjaa siten, että joka luokka on eri värinen. Täten lapset kulkevat koko 12-vuotisen koulunsa aikana läpi kaikki spektrin värit: "Värisarja alkaa punertavasta ja palaa jälleen punaiseen viimeisellä luokalla, mutta nyt uudistuneessa sävyssä roosa-na." (Matti Kuusela)
Kirjassa on yksityiskohtaisesti kerrottu, mitä värejä ja maalaustekniikkaa on koulujen sisustuksessa käytettävä, mitä kuvia eri luokkien seinillä saa olla jne. Esimerkkejä:
2. luokka: kuvia legendoista
9. luokka: tähtikartta, johon tyylitellysti merkitty eri
konstellaatioita
10. luokka: kuvia merieläimistä
Ennen 12. luokkaa ei lasten näköpiirissä tulisi olla fysiologisia ja anatomisia kaavioita.

Steinerkoulussa opetetaan siis myyttejä ja satuja totena, joka hämärtää lapsen todellisuuskäsitystä ja tekee lapsen otolliseksi antroposofiselle maailmankuvalle.

" Elämyksellisyys
Oppilaan ajattelu ja mielikuvitus ja koko olemus halutaan säilyttää elävänä. Älyllisiä abstraktioita, teorioita ja väittämiä ilman oppilaan omaa kokemusta vältetään koko kouluajan. Kaikessa opetuksessa ajattelevaa ymmärrystä edeltää elämys ja kokemus. Elämys tekee mahdolliseksi myös sen, että asiat jäävät pysyvästi mieleen.
Esimerkiksi historian opetuksessa muinaishistorian osuus pohjaa kertomuksiin ja mytologiaan. Myöhemmässä vaiheessa keskeistä on historian suurhahmojen esittely, jolloin mukana ovat myös esikuvalliset ominaisuudet."

Lähde: Espoon Steinerkoulun kotisivut 2002

STEINERKOULUISSA ANNETTAVAT "TERAPIAT"
( Lähde: Suomen antroposofisen lääketieteen yhdistyksen viralliset kotisivut 2001)

"Hoitoeurytmia ei ole myöskään ilmaisua ulospäin, vaan eurytmisen liikkeen vaikutus suunnataan omaan olemukseen; käännytään suoraan puhuttelemaan omia elämänvoimia (eteerisiä voimia). Pyri-tään tavoittamaan parantaja, joka on oma eteerinen olemus ja paraneminen lähtee aina omista elä-mänvoimista käsin. Tämän eteerisen olemuksen voi tavoittaa vain toistamalla samoja, määrättyjä harjoituksia kerrasta toiseen, vähintään 7 viikon ajan, mieluummin päivittäin."

Hoitoeurytmia koulussa

"Hoitoeurytmiaa tehdään niissä steinerkouluissa, joissa on hoitoeurytmisti sekä yhteys antroposofi-seen lääkäriin. Ilman lääkärin mukanaoloa ei hoitoeurytmiaa pidä tehdä.

Useimmat vanhemmat eivät tiedä paljonkaan steinerkouluissa annettavasta
terapioista. Joku ihmettelee, mitä vikaa minun lapsessani on. Miksi hänelle tällaista määrätään?

Hoitoeurytmiaahan annetaan todella sairauksiin. Mutta koulussa annettava hoitoeurytmia on enem-mänkin tukemassa lapsen fyysistä ja sielullista kehitystä. Jos lapsella on jokin ilmeinen sairaus, esim. astma, allergia, yökastelu tai selkäongelmia, voidaan sitäkin hoitoeurytmialla auttaa.

Hoitoeurytmiaa voi antaa vain diplomin omaava hoitoeurytmisti. Tärkeä
tekijä on myös terapiatila.Terapiaan osallistuu joko pieni ryhmä, 2-4 oppilasta, tai vain yksi oppilas. Terapia tapahtuu yleensä kuuden viikon jaksoissa 15-30 minuuttia kerrallaan. Sama oppilas saattoi saada jakson syksyllä ja keväällä.

Terapiaan tullaan erilaisista syistä. Ensimmäiseltä luokalta tulevat yleensä melkein kaikki oppilaat. Terapialla pyritään tasapainottamaan lapsen olemusta. Jokaisessa lapsessa on jotain, jota hänessä pitäisi himmentää, tai jotain, jota hänessä tulisi herättää.

Tässä eräitä laadullisuuksia, joita voidaan auttaa hoitoeurytmialla:
•arka, itseensä sulkeutuva lapsi •keskittymätön lapsi, jonka on vaikea
seurata opetusta ryhmässä •aggressiivinen, tappeleva lapsi •
pienikasvuinen, kevyt lapsi •sielullisesti ahdistunut tai
astmaattisuuteen taipuvainen lapsi •unelias, hidas lapsi •
hahmotusvaikeuksia omaava lapsi

Jokaiselle lapselle laaditaan oma terapiaohjelma. jos muodostetaan ryhmä, otetaan siihen samantyyp-pisiä lapsia. Terapiassa tehdään erilaisia harjoituksia runojen, äänteiden ja rytmin pohjalta. Eurytmian jälkeen vähän levätään. Se vaatii hiukan houkuttelua, ja joidenkin kanssa se ei tahdo onnistua.

Suomessa on hoitoeurytmiaa ollut 1960-luvun lopulta alkaen Helsingin Rudolf Steiner-koulussa. Lääkäri Hilja Michael työskenteli koulussa ulkomaisten hoitoeurytmistien kanssa. Nämä vierailevat hoitoeurytmistit viipyivät koulussa eri pituisia aikoja; muutamasta viikosta vuoteen. Vasta vuodesta 1978 alkaen on hoitoeurytmiaa harjoitettu Suomessa suomalaisin voimin ja tällä hetkellä diplomihoi-toeurytmisteja on 17.
Hoitoeurytmiaa on tällä hetkellä useassa steinerkoulussa, hoitopedagogisessa laitoksessa ym. Marjat-ta-koulussa, Sylvia-kodissa, Joonas-koulussa, Tapolan kyläyhteisössä sekä yksityisvastaanotoilla."

Lisääjä Liisa Maria keskiviikko, 6. helmikuuta 2002 - klo 16.54:

Avasin nimellä "Koululääketiede ja vaihtoehtolääkintä" uuden otsikon mm. tähän aiheeseen.

Lisääjä puutarhuri ei huuhari keskiviikko, 6. helmikuuta 2002 - klo 16.58:

samoin minä aiheella Steinerkoulut:)

Lisääjä TAO keskiviikko, 6. helmikuuta 2002 - klo 17.15:

Kuka jaksaa lukea noin pitkän jutun. Ei varmaan kukaan. En minä ainakaan. Vaikka puhe olisi mistä. Piilohulluutta, piilohulluutta. Minulle riittää että osaan kirjoittaa sanan "piilohulluutta" kaksi kertaa peräkkäin oikein. Nyt se onnistui.

Lisääjä puutarhuri ei huuhari keskiviikko, 6. helmikuuta 2002 - klo 17.18:

No jos et jaksa lukea faktaa, niin mitä intät edelleen piilohulluudesta.
Olen samaa mieltä, sinulle riittää kunha jaksat hokea yhtä sanaa, siinä koko sivistys:)
Ei ihme, että kuvittelet kaikenlaista hörhöä korvakynttilöistä alkaen kun et jaksa hankkia tietoa, osaat sentään vähän lukea:)

Lisääjä Liisa Maria keskiviikko, 6. helmikuuta 2002 - klo 17.44:

Ei se mitään faktaa ole, jossa tyrkytetään koko ajan omia mielipiteitä ja nimitellään sinne ja tänne.

On eri asia esittää faktat ja antaa sitten ihmisen päätellä itse mitä haluavat ajatella. Puutarhuri ei... lla on ihan eri (niminen) tapa esittää asiat kuin mitä faktatiedon jakaminen on.

Lisääjä Krista keskiviikko, 6. helmikuuta 2002 - klo 18.46:

No huh huh. Myöntää pitää, etten jaksanut lukea enää tuota Steinerkoulujuttua.

Copy-paste -toiminto on helppo tapa hakea netistä "kättä pidempää", mutta armahtakaa vähän meitä, jotka emme jaksa ihan "verissä päin" olla kantaa ottamassa.

Niin koululääketiede kuin vaihtoehtohoidotkin ovat asioita, joissa terveen järjen käyttö ei ole kielletty.

Minua ei ainakaan vakuuteta sillä, että "joku juttu on jonkun mielestä näin". Tutkimuksiin ja ns. faktaankin suhtaudun miettimällä mikä on todellista faktaa, kuka sanoo, koska, missä ja miksi? Ja kenen toimeksiannosta :-)

Keskustelijat yritetään jakaa täällä järjellä tai tunteella ajattelijoiksi. Puristaa joko-tai -muottiin. Rationaalisesti ajattelevalla voi kuitenkin olla myös vahva emotionaalinen puoli. Ja päin vastoin.

Itse turvaan sairastuessani mieluummin tietoon kun tunteeseen. Joku muu toimii toisin ja se on hänelle suotava. En usko kaikkeen mitä tarjolla on mutta en myöskään tunne tarvetta ryhtyä ajatuspoliisiksi.

Tuskin täällä kukaan ihan tosissaan viitsii väitellä, saati että omaa mielipidettään sen perusteella muuttaisi. Semminkin, kun juttu tuntuu paisuvan kattamaan melko poikkitieteellisen kokoelman vaikka mitä :-)

Meitä on "moneen junaan ja kaikki tahtoo ajaa resiinalla". Osa jää asemallekin. Itse taidan poistua sillä pysäkillä missä lukee Puutarha.

Lisääjä puutarhuri ei huuhari keskiviikko, 6. helmikuuta 2002 - klo 19.20:

MITÄ IHMETTÄ????

Joku väittää asiallista artikkelia tyrkytykseksi ja nimittelyksi. Tajuatko, että suurin osa on lainausta antroposofien OMISTA kirjoituksista.!!!!

"Steinerin mukaan ihmisessä yhtyvät toisiinsa erilaiset ruumiit; fyysinen ruumis, elämänruumis eli eetteriruumis ja sielu- eli astraaliruumis. Astraaliruumista hallitsevat energiakeskukset, chakrat. eri ruumiiden kehittymistä pyritään steinerkouluissa tukemaan erilaisin menetelmin. Jälleensyntymisen katsotaan vaikuttavan kasvatukseen niin, että vanhempien ja opettajien tulee koh-della lasta nk. "vanhana sieluna."Ensimmäisen ikäkauden aikana 0-7 vuotiaana lapsi irrottautuu henkisestä olemisesta ja kiinnittyy fyysiseen ruumiseensa.
Kuten edellä tuli ilmi, tätä kiinnittymistä edesauttavat esimerkiksi lastentaudit, minkä vuoksi antroposofit eivät mielellään rokota lapsiaan. Poikkeuksena ovat nk. homeopaattiset rokotteet (mm. tuberkuloosi, polio, hinkuyskä ), joita on saatavilla myös Suomesta. Lapsen katsotaan sovittavan sairauksien kautta myös edellisen elämänsä huonoa karmaa ja mikäli tähän puututaan rokotuksin tai antibiootein, lapsen jälleensyntymiskierto voi häiriintyä (!!!)
Steinerpedagogit katsovat, että juuri ennen 7 ikävuotta sairastetut lastetaudit ovat hyväksi lapsille, koska ne "kypsyttävät uusia luonteenpiirteitä ja uusia sielunkykyjä" (Elämäntapoja, perhe-elään kysymysksiä, Suomen antroposofinen liitto 1999) Samassa teoksessa valitetaan lääketieteen kehitystä ja sitä, ettei "lapsi pääse kokemaan näitä sairauksia".

Lisääjä puutarhuri ei huuhari keskiviikko, 6. helmikuuta 2002 - klo 19.27:

Natsien ja antroposofien yhteyksistä on jo pelkästään netissä satoja sivuja tutkimustietoa.

Kieltääkö kyseinen valehtelijaksi syyttelijä myös Holocaustin ja mitähän yhteyksiä kyseisellä nimimerkillä on itse natsien kanssa, herää epäilys???

Jos haluaa jotain tietää, joutuu näkemään vaivaa ja aikaakin kuluu.

On olemassa kansainvälinen tutkijaverkosto, joka penkoo näitä asioita jatkuvasti. Samoin kuin natsien muitakin rikoksia ja Stalinin vainoja yms.

Natsien viehtymys okkultismiin ei suinkaan ole mikään salaisuus, vaan yleisesti tunnettu asia.

Mutta entä sitten, eihän tyhmyys maaimasta katoa, eikä tuo yhteys ole lainkaan kummallinen, aina on ihmisiä, jotka vihaavat tutkimusta ja tiedettä ja ovat mystikkoja, natsit eivät ole ainoita.

Lisääjä Lähes lääkäri TAO Tarja Ojala lauantai, 16. helmikuuta 2002 - klo 14.05:

Tätä juttua on vielä pakko jatkaa, vaikka meidän korvakynttilähoito vähän perseelleen menikin. Tässä meidän hoitopolitiikassa kävi niin, että ukkokullalta kipeytyivät korvat joka tapauksessa. Sitten lääkäriin kysymään, missä vika. Lääkäri sanoi että korvakäytävät ovat liian kuivat ja siksi tulehtuneet. Eli nyt ei sisäkorvissa ollut mitään vikaa mutta se korvakynttilän lämpö ilmeisesti kuivatti käytävät. Sitten taas vanhan kaavan mukaan: suolavettä ruutalla ja tippoja apteekista. Onneksi ei antibiootteja. Nyt vähän mietityttää, uskaltaako niitä enää käyttää ainakaan mieheen; ehkä polttelen ne loput sitten vaikka omassa navassani napanöyhdän poistamiseksi. Näinkin voi siis käydä...

Lisääjä Minski lauantai, 16. helmikuuta 2002 - klo 19.04:

Korvakäytävät tulehtuvat helposti jos korvaan jotain vierasta vie toistuvasti. Jopa pumpulitukolla puhdistaminen, jos sen tekee liian syvältä, saa korvakäytävät tulehtumaan. Näin kävi kaverilleni, jolla oli jonkinlainen mania korvanpuhdistamista kohtaan.