Mitä joulukukkia hankit tänä jouluna

puutarha.net keskustelupalstat: Tulppaanit, liljat ja muut sipulikukat: Yleistä sipulikukista: Sipulikukat talvella ja huonekasveina: Mitä joulukukkia hankit tänä jouluna
Lisääjä viherpeukalo tiistai, 18. joulukuuta 2001 - klo 09.46:

Aloitan ihan uuden palstan joulukukista.
Siis, mitä joulukukkia aiot tänä jouluna ostaa joko itsellesi tai lahjaksi?
Itselläni on tarkoitus selvitä vähin ostoin. Ostan jo perjantaina kimpun punaisia ruusuja tyttärelleni, kun hän valmistuu DI:ksi ja siinä tulee joukukkia minullekin, kun tytär tulee kukkineen jouluksi kotiimme. Muista kukista olen ajatellut vain kimppua tulppaaneita ja ehkä jotain kaunista punaista kukkivaa. En tiedä vielä mitä. Taidan hylätä haaveeni jouluruususta, taitaa olla liian kallis.
Lahjaksi saadut joulukukat saavat olla mitä hyvänsä, kaikki kelpaa. Heh.

Lisääjä -tintti- tiistai, 18. joulukuuta 2001 - klo 10.24:

Skimmia viime jouluna oli aivan ihana! Vaikka kuivattikin suurimman osan nupuistaan aukaisematta :( En osannut hoitaa...

Se ei ainakaan aiheuttanut allergiaoireita kellekään, joko skimmia siis uudelleen (edellinen asuu pihalla, jollei kuole nyt talvella) tai sitten minijoulutähti!

Lisääjä raisa tiistai, 18. joulukuuta 2001 - klo 10.53:

minä ajattelin ruokapöydän keskelle kimppua punaisia ruusuja, varret yhteensidottuna nippuna, ilman lehtiä. Muiden kukkien osalta täytyy katsoa,ehtivätkö omat hyasintit jouluksi, vai kannattaako jotain ostaa. Hyasinttia en kuitenkaan osta, sillä kylään tulevissa sukulaisissa on muutama, jotka saavat pänsärkyä siitä. Todennäköisesti leikkokukkia, tulppaaneja.

Joka joulu törmää niihin hopean tai pronssinvärisiksi spreijattuihin joulutähtiin, ne ovat minusta kamalia. Huumorintajuni ei taida olla vielä kyllin kehittynyt.

Lisääjä Merituuli tiistai, 18. joulukuuta 2001 - klo 11.27:

Joulukukiksi olen aikonut hankkia valkoisen amarylliksen. Olen jo hankkinut hienoa hiekkaa, aion täyttää vanhan, kirkkaan, korkean Aalto-maljakon hiekalla, keskelle istutan amarylliksen sipuleineen,hiekan pinnalle ripotan hopeakuusen pieniä oksia. Maljakon täytän lähelle
yläreunaa hiekalla,kostutan hiekan, amarylliksen voi istuttaa aika syvälle, jotta se ei pääse kasvamaan liian pitkäksi. Näin viime viikolla Hesassa erään firman aulatiloissa useita erilaisia Aalto-maljakoita, joissa oli näin tehty, olivat upean näköisiä. Sitten ostan toiseksi kukaksi valkoisen syklaamin ja laitan ruukun valkoiseen suojaruukkuun. Siinä mun kukat.

Lisääjä Puutarhatoukka tiistai, 18. joulukuuta 2001 - klo 11.30:

Ostin kaksi ensimmäistä joulutähteä jo neljä viikkoa sitten kukkatalon alennuksesta. Eilen ostin kolmen hyasintin padan. Olen ajatellut, että ostaisin jouluksi tai uudeksi vuodeksi tulppaanikimpun. Lahjakukista en vielä tiedä minkälaisia ostan. :)

Lisääjä caro tiistai, 18. joulukuuta 2001 - klo 11.36:

hyasintit tuoksuineen kuuluu mun jouluuni.. nyt on jo kolme ollut kukin vuorollaan tuomassa tunnelmaansa.. ekalla kertaa vaan meni tuoksu ohitte, ku heti ku se alko kukkimaan, ni mulle iski hirvee flunssa enkä voinu tuoksutella lainkaan :cP

Lisääjä Enni tiistai, 18. joulukuuta 2001 - klo 19.47:

Miten niitä pieniä joulusipulitulppaaneja pitäisi hoitaa, että kestäisivät leikkotulppaaneja kauemmin? Vai voivatko ylipäätään kestää?

Lisääjä klematis tiistai, 18. joulukuuta 2001 - klo 20.02:

Ne joulusipulitulppaanit voisit Enni yöksi laittaa ihan viileään, melkein jääkaappilämpöön. Hyasinttien kanssa sama juttu. Mutta jos istutuksessa on joulutähti, niin se ei saa saada yhtään kylmää!
Mulla on viisi isoa itsetehtyä koria, jotka jäivät myyjäisistä yli. Niissä on vaihtelevasti isoja tai pieniä punaisia, vaaleanpunaisia ja valkeita joulutähtiä, sinisiä ja vaaleanpunaisia hyasintteja sekä tulppaaneja. Koristeena sammalta ja eri havuja. Tänä vuonna mulla on ollut "luonnollinen" ja rustiikki tyyli: ei kultaa ja kimmellystä. Itsetehtyjä koristeita ja ruudullisia, raidallisia tai juuttikankaisia rusetteja. Viime vuonna tein paljon kimaltavia asetelmia:).

Lisääjä Jalomarja keskiviikko, 19. joulukuuta 2001 - klo 10.40:

Joulupöytään hankin punaisia ruusuja tai tuppaaneja kimpun. Löysin eilen aivan ihanat punaruusuiset kynttilämansetit kaupasta.
Muuten mun vaaleanpunainen amaryllis avasi eilen ensimmäiset kukkansa ja kohta kolme lisää.

Lisääjä Päpä keskiviikko, 19. joulukuuta 2001 - klo 13.07:

Kynttilähulluna minulla on joulukukille hyvin vähän tilaa pöydillä ja lipastojen päällä. Joka paikassa on kynttilanjalkoja tai tuikkuja. Vuosisitten ostin valkoisen joulutähden. Ja voi kuinka se oli kaunis. Ajattelin hankkia tänäkin vuonna valkoisen joulutähden, mutta sain jo lahjaksi punaisen ja monilatvaisen. Joten tänä vuonna joulutähteni on sitten punainen. Muita kun ei mahdu.

Lisääjä raisa keskiviikko, 19. joulukuuta 2001 - klo 13.08:

Mistelistä on juttua tämänhetkisessä Gardens Illustratedissa. Mielenkiintoinen ja kaunis kasvi sekin kaikkine niine myytteineen mitä siihen - ja moniin muihin ikivihreisiin kasveihin liittyy. Toimisi monissa asetelmissa, mutta jotenkin pilattu tällä ameriikkalaismallisella "sen alla saa suudella" - traditiolla. (En minä halua suutelukasvia, käskemään tai kieltämään missä ja ketkä pussailevat.) Mutta joku vaihtoehtoinen ikivihreä kasvi olisi mukava - onko kellään ehdotuksia?

Lisääjä Huuhkaja keskiviikko, 19. joulukuuta 2001 - klo 20.47:

Käytiin ostamassa Viherpajalta kivoja.... Iskä ja äiti halus tietenki niitä kamalia joulutähtiä, mukka huuhkajapas otti jouluruusun ja skimmian :) Jouluruusu vaan 45 mk, samankokonen Backaksessa 129, että vähän eroa joo.. Hyasintteja pitää vielä ostaa.

Lisääjä viherpeukalo keskiviikko, 19. joulukuuta 2001 - klo 21.37:

Voi huuhkaja onnellinne, halvan jouluruusun ostaja. Nyt olen taas vihreenä kateudesta. my picture

Lisääjä caro keskiviikko, 19. joulukuuta 2001 - klo 23.00:

mä hairahduin tänään joulutähtiin.. aivan upee kolmen matalan tähden ruukku!! todella upea!! heti tuli joulu meiänki olkkariin ku laitto tuon sohvapöydälle!
kunhan ei saanut kylmää kun kävelin sen kanssa tuulessa ja tuiskussa kotiin :c(

Lisääjä Papu keskiviikko, 19. joulukuuta 2001 - klo 23.14:

Ardisiaa tekisi mieli kokeilla, mutta oli aika kallis. Onko kukaan hoitanut sellaista?

Lisääjä Calendula torstai, 20. joulukuuta 2001 - klo 14.00:

Lila hyasintti saunakamariin, jonnekin pakollinen vaaleanpunainen. Käyn maatalousoppilaitoksen kasvihuoneilla ja ostan raakaversioita, mitä sattuu löytymään. Ainakin punasia tulppaaneja, sitten väsään asetelmia. Jostain syystä ekan kerran amaryllis epäonnistui eli ei aiokaan kukkia ennen vappua. Oli sellainen halpa sipuli tai sitten liotin ennen istutusta liian kauan. Yleensä liotan vuorokauden, nyt jotenkin lipesi, kun oli muita kiireitä. Mustikoita on paljon varastossa, niistä saa tulppaanien kanssa mukavan näköisiä

Lisääjä Joulu-JK torstai, 20. joulukuuta 2001 - klo 15.14:

raisa, miksi et käyttäisi misteliä ihan niin kuin itse haluat? Jos laitat sitä kukka-asetelmaan, niin liekö tuosta niin haittaa jos se "määrääkin" sen alle (= sohvapöydän, kirjahyllyn, sivupöydän alle) yhtä aikaa sattuvat ihmiset pussaamaan? :)

Toiseksi, kuinka moni suomalainen oikeasti tunnistaisi mistelin sen nähdessään? Minä arvaisin kyllä, että joulunauhalla oven päälle sidottu oksa voisi vaikka olla misteliä, mutta jos se olisi jotenkin muuten aseteltu, niin en erottaisi :)

Pointtini on se, että eihän kaavoihin tarvitse kangistua, etenkään muiden kulttuurien kaavoihin. Monissa maissa esim. iiris on suruvalittelukukka, mutta ei se estä minua laittamasta niitä kukkakimppuun jonka vien äidille kun hän tykkää violetista. Että ei muuta kuin asettelemaan (tosin, saako sitä misteliä Suomessa mistään?)

:) JK

Lisääjä viherpeukalo torstai, 20. joulukuuta 2001 - klo 15.41:

Miten muuten saatte kaikki huonekasvinne järjesteltyä joulun ajaksi?
Mulla on ongelmana kuusi. Se asetetaan verannalle ja tilaa menee. En oikein taaskaan tiiä, mihin kaikki verannalla olevat kasvit roudaisin, ahdasta tulee, kunnes suunnittelu on lopussaan. Kuusi on tietenkin kaunis, mutta parhaiten se saa olla verannalla viileässä. Muut siitä saavat lähteä.

Lisääjä Huuhkaja torstai, 20. joulukuuta 2001 - klo 16.27:

Mä haluaisin huonekuusen mutta kun niitä ei oo oikeen missään..
Viherpeukalo, no joo, halpa jouluruusu, se onki se tavallinen niger. Jostain taimimyymälästä vois ostaa kesällä orientaliksen ja yrittää kukittaa jouluna, ne punaset on niin kivoja =)

Lisääjä Joni torstai, 20. joulukuuta 2001 - klo 16.40:

Huonekuusi on ihan kiva, jos sille voi järjestää viileän lepokauden muutaman asteen lämpötilassa. Mutta muuten sitä ei kannata ostaa. Tuppaavat olemaan melko arvokkaita ja keskuslämmitysasunnossa rapistuvat hyvin nopeasti.

Lisääjä Huuhkaja torstai, 20. joulukuuta 2001 - klo 20.12:

No täällä on kyllä viilee ku kolibrikukkien lehdetki kärpistyy. Lämpöpatteri päätti sitte mennä rikkki nimittäin. Varastossahan se vois olla aina 'lepokauden'. =)

Lisääjä Tara torstai, 20. joulukuuta 2001 - klo 20.44:

Huuhkaja, jokin aika sitten Viherpajalla oli aika isojakin huonekuusia, hintaa alle 200,-.

Lisääjä Huuhkaja torstai, 20. joulukuuta 2001 - klo 21.32:

Juu mutta eilen ei ollu....

Lisääjä klematis torstai, 20. joulukuuta 2001 - klo 23.38:

Myyntiin on tullut punalila ruskeaan vivahtava minijoulutähti, kuka on nähnyt jo sellaisen? Löysin tukkutorilta, jossa niitä oli pieni määrä. Ostin yhden laatikollisen ja ajattelin muistaa opettajia sun muita niillä. Ovat aika erikoisia, yksinkertaisia.Ja ne ylälehdetkin ovat sellaiset kapeahkot ja terävät.

Lisääjä klematis torstai, 20. joulukuuta 2001 - klo 23.40:

Viherpeukalo, meiltä lähtee perinteisestä kuusinurkasta aina yläkertaan evakkoon joukko kasveja.

Lisääjä Puutarhatoukka perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 00.49:

Minä näin viime viikonloppuna sellaisia minijoulutähtiä. Toiset oli pakattu pieneen avonnaiseen laatikkoon. Ne punaset lehdet olivat erilaiset kuin tavallisesti, vähän pienellä rytyllä. :)

Lisääjä klematis perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 00.53:

Joo muuten, siellä tukussa oli myös niitä ryttypalloja, jotka olivat perinteisen punaisia.

Lisääjä Lissu perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 07.14:

Huuhkaja, kasvata siemenestä huonekuusi.

Lisääjä Huuhkaja perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 08.07:

Muttakun se kestää niin kauan...

Lisääjä viherpeukalo perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 08.36:

klematis. niin meilläkin kait on tehtävä, mutta kun yläkartaan majautuu joulun pyhinä vieras ja huone on sitten niin täynnä. Toiseen huoneeseen en uskalla kukkiani viedä, kun poika ei niistä pidä. Portaikossa on jo kolme kliiviaa. vielä on kaktusarmeija saatava johonkin. :)

Lisääjä raisa perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 09.03:

Niin tietysti JK - olen yleensä ihan samaa mieltä, eikähän se oikeaan paikkaan aseteltuna tosiaan tuottaisi mitään ongelmia. Ajatus suutelupakosta (esim appiukon kanssa) vain on niin kovin inha. Olen minä joskus kukkakaupassa nähnyt misteliä, mutta ei sitä kovin usein kieltämättä näy.

Lisääjä Lissu perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 10.12:

...mutta paljon mielenkiintoisempaa kun valmiina ostettu.
Nimimerkki 2 pientä huonekuusta

Lisääjä Tolkku perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 10.49:

Onko kellään kokemusta hyödetyistä kieloista joulukukkina?

Lisääjä fiskars perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 10.59:

Ostin tuttaville lahjaksi kukkivia kieloja itsesnäisyyspäivänä. Ne tuoksuivat huumaavan ihanasti koko illan, minkä olin heillä kylässä. Kukkakauppias sanoi, että ne voisi (yrittää) istuttaa keväällä kukkapenkkiin.

Huvittaa muuten tapaus toissa jouluna. Ostin kauan himoitsemani jouluruusun ja laitoin sen pienessä peltiämpärissä joulupöytään koristeeksi. Kieltämättä se oli vähän raasku, mutta minun mielestäni (kun tiesin mikä se on) maailman ihastuttavin kukka. Muistan kun meillä oli vieraita ja nämä ihmettelivät, että mikä säälittävä, kuolevan näköinen tapaus mulla on suurimman pöydän koristeena, kun muilla pöydillä on komeita, "oikeita" joulukukkia... rakkaus on sokeaa juu.

Lisääjä Hannele perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 11.02:

No eipä ole vielä osunut kukkakaupassa misteli vastaan, orjanlaakeria (holly) olen tainnut joskus nähdä. Taitaa muuten moni luulla orjanlaakeria misteliksi.

Lisääjä Tolkku perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 11.11:

Fiskars, saman oli varmaan kokenut se kukkakauppias, jonka kaupassa olin katselemassa joulukukkavalikomia jokin aika sitten: Lueteltuaan eri vaihtoehtoja hän mainitsi Hellebourusin ja lisäsi varovasti siihen perään, että "se on tietysti enemmän sellaiselle, joka sen päälle ymmärtää.." hahah!

Sitä juuri mietiskelin, että saakohan kielot säilymään istutusaikaan asti. Kaipa ne jossain kellariolosuhteissa juurensa säilyttävät.

Lisääjä raisa perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 12.07:

minä en saanut tuota Hannelen linkkiä auki kun eteen lävähti joku puhelinmainos, mutta kyllä kerran eräs kukkakauppias esitteli sellaista vaaleankeltamarjaista kasvia minulle mistelinä.

Hollyynhän liittyy kaikenlaista magiikkaa ja traditiota myös. Sitä ja murattia on käytetty kelttiläisessä perinnössä talojen koristelemiseen ennen muitakin juhlia kuin joulua, karkottamaan pahjoja henkiä ja juhlistamaan elämän voittoa talven keskellä. Meikäläisen perinteen vastaaavat kaiketi olisivat kuusen ja katajanoksat, mutta jälkimmäistä ei parane paljon mennä katkomaan.

Lisääjä Gwendis perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 15.25:

Huuhkaja, Helsingin keskustan Stockalla oli ainakin vielä keskiviikkona huonekuusia alle satasen.

Lisääjä Huuhkaja perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 15.38:

=) Miltäköhän näyttäis jos Huuhkaja matkustais täydessä S-Junassa huonekuusen kanssa ;)

Lisääjä Tara perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 16.36:

Hyvältä =).

Lisääjä Hande perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 18.58:

Minulla on valkoinen amaryllis, en tiedä, ehtiikö aatoksi avata nuppunsa... Sitten on se valkoinen atsalea, joka alkaa näyttää jo vähän rupsahtaneelta... mutta pitänee tyytyä noihin.
Ihan kivat noi kyllä on :)

Lisääjä rosmariini perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 19.20:

Luulin löytäneeni hillittyjä amarylliksia, mutta turbokukat painavat kukkavanan alas ja kukka täyty katkaista leikoksi. Green Goddess -lajikkeessa on sirot kukat, ne pysyvät ryhdikkäinä. - Huuhkaja, en tiennyt, että olet noin sovinnainen. Aina yksi kuusi junaan mahtuu...

Lisääjä Joni perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 20.31:

Hei Huuhkis! Jos satun jossain näkemään huonekuusia, ilmoittelen sulle heti. Muuten. Mulla on kerran aikoinaan ollu ihan tavallinen kuusi kukkaruukussa. Oliskohan ollu Siperian pihta. Mutta hyvin se voi muutaman kuukauden, kunnes se sitten pääsi maalle pihalle, jossa lammas sen söi...:-( Olen siitä tädille vieläkin katkera!

Lisääjä turvemuija perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 21.56:

Mähkästä kysyisin: Onko siitä pitempiaikaiseksi huonekasviksi vai 'kertakäyttöinen'? Onko jollain kokemuksia? Täällä oli valkokirjavia myynnissä.

Lisääjä Huuhkaja perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 22.01:

Joops....

Mähkää voi kasvattaa pitempiaikasesti mut on aika vaativa, suokasvi ja tarttee kosteutta yms... täällä on joskus ollu enemmän siitä juttua.

Lisääjä klematis perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 22.38:

Kysy Huuhkis kuskilta, maksatko yhdestä vai kahdesta! Meikä nuorena kuljetti Vallilasta Töölöön kuusen ratikassa ja kuski ei ottanu siitä maksua, vaikka koko oli isompi kuin sitä kantava ihminen. Ne oli niitä aikoja ne, nyt voi olla ajat toiset.

Lisääjä nelli perjantai, 21. joulukuuta 2001 - klo 22.44:

Puutarhanetissä ei varmaan saisi sanoa, mutta olen funtsinut, josko en hommaisi yhden ainukaista kukkaa tänä jouluna. Anopille täytyy hommata. Siitä ei pääse mihinkään. Ja kun ne viimeiset päivät tulevat... näin siinä pakkaa käymään. Nimimerkki: "puutarhaihminen"
vain yksi sisäkasvi

Lisääjä AnneliH lauantai, 22. joulukuuta 2001 - klo 20.15:

Minun pitää aina saada hyasintti kotiin tuoksumaan ja sitten joulutähti, jonka vien nykyään mökille. Joulutähti on toistaiseksi punainen, sitä on niin hidas modernisoitumaan.

Tulppaaneja olisi varmaan kiva hankkia lisäksi ja kaikki asetelmat ja korit ovat ihania, mutta toistaiseksi en ole raskinut satsata rahaa niin paljon.

Lisääjä Huuhkaja lauantai, 22. joulukuuta 2001 - klo 20.50:

Joo, nyt huuhkajallakin on sitten hyasintti. Sininen. Ainoa hyasintti koko huushollissa, tosin oli se tyyriskin, 20 mk.
Ens vuonna kasvatan keltasia hyasintteja tms. kivoja jouluks jos saa sipuloita.

Lisääjä Huuhkaja sunnuntai, 23. joulukuuta 2001 - klo 22.29:

Saatiin muuten lahjaksi kiva Ludisia discolor, joku H.lla alkava lajike, nimilappu katos jonnekkin. =/

Täällä on kamalan hiljasta, ei oo mitään tekemistääää.... tylsää.

Lisääjä ow sunnuntai, 23. joulukuuta 2001 - klo 23.05:

Joulutähtiä, skimmia, sypressi ( kumma neulasmainen, ei 'Ellwoodii' ) ja muuta krääsää. Ai joo, tulppaaneja ja sitten itsehyödettyjä krookuksia ja 'Negrita' & 'Queen of Night' -tulppaaneja. (mä rupeankin hyötämään enemmän sipuleita itse, niitä saa alkutalvesta halvalla, ja ne on niin helppoja laittaa ulkovarastoon viileeseen.)

Lisääjä HanneleRuattist keskiviikko, 26. joulukuuta 2001 - klo 12.07:

Ostin punaisia tulppaaneja, fuskasin. Viime vuonna yritin itse, mut märäntyivät liiassa (huoneeen)lämmössä...

Lisääjä Puutarhatoukka perjantai, 28. joulukuuta 2001 - klo 01.12:

Tuli ostettua mummulle iso punainen joulutähti. Kahdelle muulle sukulaisperheelle hyasinttipadat. Ostin myös mökille kolmen hyasintin padan. Kaikkien hyasinttien piti olla vaaleanpunaisia, mutta joukosta löytyi yksi liila ja ne aloittavat vasta nyt kukintansa. No taitavat kukkia sopivasti uutena vuotena. :) Ajattelin, että jos ostais vaikka tulppaanikimpun uudeksi vuodeksi.

Lisääjä tirlittan perjantai, 28. joulukuuta 2001 - klo 16.39:

Sain lahjaksi Ardisia Crenatan, nyt kun osais vielä hoitaa sitä. Kellä kokemuksia???

Lisääjä Huuhkaja perjantai, 28. joulukuuta 2001 - klo 17.03:

Ardisian lehtien reunassa elää sitten Basillus rossius bakteeri...

Lisääjä Huuhkaja perjantai, 28. joulukuuta 2001 - klo 17.08:

Niin siis Ardisia crispan.. ei sen batkeerin nimi tainnukkan menä noin. Noh täytyy tarkistaa kun saan sen kirjan käsiini.

Lisääjä Rhodoisti perjantai, 28. joulukuuta 2001 - klo 19.41:

Ostin äidilleni Camellia Japonican, mutta ennen lahjan antamista pari komeinta nuppua kerkesi siitä pudota, joten en tällaista "raihnaista" kukkasta voinutkaan antaa. Jouduin pitämään sen itselläni. :)
Vaimoni epäili, että tätä minä olin halunnutkin.
(Annoin sitten äidilleni lahjakortin muutaman rhodon ostamiseksi keväällä.)

Lisääjä viherpeukalo perjantai, 28. joulukuuta 2001 - klo 22.14:

tässä mun joulukukat tältä joululta.
my picture, my picture, my picture

Lisääjä Huuhkaja perjantai, 28. joulukuuta 2001 - klo 22.28:

Huuhkaja hujasintti

Lisääjä Katariina perjantai, 28. joulukuuta 2001 - klo 22.39:

Hajotin tänään yhden joulukorin ja jäin miettimään kuinka paljon itse asiassa yhdestä korista saa kauppias tai tässä tapauksessa puutarhuri voittoa, koska siinä oli kolme hyasinttiä, kaksi muraattia, yksi sypressi ja lisäksi niitä koristekimppuja 2 kpl. Korikin oli jotain kaunista punaista risua ja sankakin. Jäkälääkin vielä koristeena. Maksoi 69 mk. Sanka oli hiukan irti ja sain sen vuoksi sen tingittyä 59 markkaan.

Olikohan siinä väärä hintalappu?

Lisääjä caro perjantai, 28. joulukuuta 2001 - klo 22.39:

tässä
tähti

ja tässä toinen huono kuva
ama

Lisääjä tirlittan lauantai, 29. joulukuuta 2001 - klo 15.40:

Hei Huuhkaja,
mitäs tuo basillius saa aikaan? Pahojakin?
Onko syytä siirtää muut kasvit pois?

Lisääjä Huuhkaja lauantai, 29. joulukuuta 2001 - klo 18.16:

Ei se mitään tee, se elää symbioosissa Ardisian kanssa.

Lisääjä viherpeukalo lauantai, 29. joulukuuta 2001 - klo 19.43:

Hei, kertoisko joku, mikä toi ardisia on, eli onko sillä suomenkielistä nimeä? En saanut etsinnöissäni mitään vastauksia.

Lisääjä Huuhkaja lauantai, 29. joulukuuta 2001 - klo 20.00:

Ei sillä oo suamenkielistä nimeä..

Lisääjä viherpeukalo lauantai, 29. joulukuuta 2001 - klo 20.05:

Ja toi latinalainenkaan nimi ei anna hakukoneilla kuin ei oota. En kohta usko koko kukkaan. Minkänäkönen se on? kukkiiko? onko pitkäikäinen vai hetken hurma?
Kertokaa jotakin.

Lisääjä Huuhkaja lauantai, 29. joulukuuta 2001 - klo 20.16:

laitoitko kieleks suomi? No ei ihme jos ei löydy mitään...

Lisääjä Huuhkaja lauantai, 29. joulukuuta 2001 - klo 20.18:

joulutulppaani

Tuo oli aika neat planttu... kivan värinen.

Lisääjä Huuhkaja lauantai, 29. joulukuuta 2001 - klo 20.19:

Hupsis, tulikin iso kuva.. hmm

Lisääjä Katariina lauantai, 29. joulukuuta 2001 - klo 21.09:

Kun tuli puheeksi nuo kilotavut :)

tässä sama kuva, 37 kt.
suurempana

ja pienempänä 24 kt. pienempi

Lisääjä Katariina lauantai, 29. joulukuuta 2001 - klo 21.13:

Eli kuvan koolla ei ole tarkkuuteenkaan välttämättä yhteyttä.

Kivan värinen tulppaani.

Lisääjä viherpeukalo lauantai, 29. joulukuuta 2001 - klo 22.42:

Kaunis pitsiliina ...

Lisääjä viherpeukalo lauantai, 29. joulukuuta 2001 - klo 22.56:

Ardisiakin sitten löytyi, sellanen harmahtavalehtinen, pienet oranssit kukat, jotenkin mätästävä ja kasvaa jossain Japanissa. Mitäs sanoo Huuhkaja, korjaa kaikki vai?

Lisääjä Huuhkaja lauantai, 29. joulukuuta 2001 - klo 23.06:

Vihreälehtinen, pienet valkoiset kukat, kasvaa pensasmaisena Japanissa, Koreassa, Kiinassa ja sielläpäin.. :) Tosin, onhan niitä monia ardisia lajeja. >>> http://images.google.com/images?num=20&hl=fi&q=ardisia+crenata

Lisääjä viherpeukalo lauantai, 29. joulukuuta 2001 - klo 23.17:

Se paikka josta minä sen löysin, näytti kuvaa, jossa ardisiat kasvoivat kuin pellossa, ja lehdet oli hopeansävyiset. Hukkaisn sen tietenkin, kun olin katsellut. Pöh. my picture

Lisääjä viherpeukalo sunnuntai, 30. joulukuuta 2001 - klo 10.13:

Ardisia crenata
Coral ardisia
my picture

Lisääjä europeana sunnuntai, 30. joulukuuta 2001 - klo 13.49:

Jouluamaryllikseni Apple Blossom, teki kuusi, valtavaa kukkaa samaan varteen ja ihastutti meitä koko adventtiajajn jouluun asti. Nyt se lepää appelsiinipuun vieressä lattialla. Kukassa on täksi jouluksi hankittu valkoinen amaryllis, joka on tosin kaunis ja herkän näköinen, mutta tekee vain kaksi kukkaa varteen, joita kylläkin on kaksi. Punainen, samaan aikaan istutettu, ei ole saanut kuin nupunkärjen esiin.
Jouluksi hankin vaaleanpunaisen atsalean, joka kukkii keittiössä pakastimen päällä. Haluamiani joulukaktuksia ei ollut tänä vuonna pahemmin myynnissä näillä main.Viimevuotiset kaksi kyllä kukkivat keittiön ikkunalla.

Lisääjä Katariina sunnuntai, 30. joulukuuta 2001 - klo 15.54:

Tässä miumau mukkaan kori. Siirsin siitä jo kaksi muraattia omaan ruukkuunsa, saa nähdä jaksavatko alkaa kasvaa niin monen muuton jälkeen.
kori

Lisääjä Enni sunnuntai, 30. joulukuuta 2001 - klo 20.56:

Mun sipulijoulutulppaanit on nyt kukintansa kukkineet (kestivät muuten noin puolitoista viikkoa ja kantelin joka yöksi ahkerasti viileään nukkumaan), joten kyselenkin nyt, voiko niitä jotenkin jatkojalostaa eli saada vielä kesällä ulkona kukkimaan tai sitten ensi
jouluksi säilytettyä. Ja jos saa, niin miten pitäisi toimia?