Mustaluumu, Prunus 'Cistena'

puutarha.net keskustelupalstat: Koristepuut: Mustaluumu, Prunus 'Cistena'
Lisääjä Hannele, sunnuntai, 14. toukokuuta 2000 - klo 19.24 sunnuntai, 14. toukokuuta 2000 - klo 19.24:

Pääsin itse valitsemaan äitienpäivälahjan, ja sorruin ihan outoon kasviin nimeltä mustaluumu. Myyjä kyllä kertoi, että arka on, mutta en voinut vastustaa punaisia lehtiä. Nyt minulla ei ole kunnollisia puukirjoja, kun en semmoista omista enkä tähän aikaan vuodesta kehtaa pitää kirjaston kirjoja hyllyssäni. Olisiko joku Tammen suuren puutarhakirjan tai Puu- ja pensaskasvion omistaja niin kiltti, että katsoisi mitä niissä sanotaan. Ainakin ruotsalaisissa kirjoissa oli vähän ristiriitaista tietoa kestävyydestä. Vai olisko jollain peräti kokemusta mustaluumusta? Viktoria?

Lisääjä Maaonni, sunnuntai, 14. toukokuuta 2000 - klo 19.58 sunnuntai, 14. toukokuuta 2000 - klo 19.58:

Voi itku, rahtasin Tammen suuren maalle ja siellä se pysyykin ensi talvikauteen saakka kun on painava kuin mikä.

Lisääjä Tara, sunnuntai, 14. toukokuuta 2000 - klo 20.53 sunnuntai, 14. toukokuuta 2000 - klo 20.53:

Suoraan Suomen puu- ja pensaskasviosta:

Prunus 'Cistena', P. cerasifera 'Cistena', P. x cistena (Hansen)- mustaluumu

Juurivesaton, oraton pensas; 1-1,5m. Haarat siirottavia; nuori haararanka kalju. Lehtiruoti nystytön, lapa 4-7 cm, kapean vastapuikea, tummanpunaruskea, alta keskisuonen tyvipuoliskosta karvainen, Kukinta ennen lehtien puhkeamista, kukat yksittäin tai pareittain, kukkaperä ja verhiö punaisia, teriö valkoinen. Hedelmä 10 mm, tummanpunainen, kalju, kukinta toukokuussa.

vyöhyke 1a, kasvupaikka: aurinkoinen, tuore, runsasravinteinen, runsaskalkkinen, vähäsavinen-saveton.

Tammen suuri ei näyttänyt tuntevan koko kasvia, tosin mä en aina tunne aakkosia, joten on voinut mennä ohi silmien…

Lisääjä Hannele, sunnuntai, 14. toukokuuta 2000 - klo 22.40 sunnuntai, 14. toukokuuta 2000 - klo 22.40:

Kiitos Tara! Tuo vyöhyke osuu aika lailla yksiin ruotsalaisen Zetan luettelon kanssa (Ruotsin I-II[III]), mutta Din trädgård -kirja lupaa Ruotsin vyöhykettä IV ja netistä löysin amerikkalaisia tietoja, joiden mukaan kestää joko zone 2-8 tai 3-8, siis melkoista kylmyyttä. No, minä ja mustaluumuni olemme vyöhykkeellä III ja koetamme selvitä. Kiva että laitoit nuo kasvupaikkavaatimukset, mulla oli kaksi vaihtoehtoa, toinen saveton ja toisessa aika lailla savea. Paikka ratkesi heti.

Lisääjä ow sunnuntai, 11. helmikuuta 2001 - klo 20.00:

Cistenaa on istutettu Tuusulassa (Hyrylä) Tuusulanväylän varteen niin , että kun tien ali menee alikulku, Cistena kasvaa alikulun kummallakin puolella ( siis tavallaan yläpuolella, tien viertä menevän kävelytien vieressä) yksittäin aroniapusikossa. Vyöhyke taitaa olla II , eikä välttämättä maailman tuulensuojaisin paikka.