Vuoden 2021 turhake oli liika lihankulutus

Päivitetty 22.12.2021
202112_74233.jpg

Suomen Luonto/Kuva: Juha Pesonen / Vastavalo

Suomen Luonto -aikakauslehti on valinnut vuoden 2021 turhakkeeksi liiallisen lihankulutuksen. Valinnalla lehti haluaa kiinnittää kriittistä huomiota runsaaseen lihansyöntiin liittyviin haittoihin, kuten ilmastopäästöihin ja terveysongelmiin.

Suomalaisten lihankulutus on kasvanut lähes 40 prosenttia viidessä vuosikymmenessä. Ruokailutottumuksemme ovat vahingollisia luonnolle, ilmastolle, terveydelle ja tuotantoeläinten hyvinvoinnille, mutta tavat istuvat tiukassa. Vaihtoehtoja lihalle löytyy kokeiltavaksi, mutta niiden korkea hinta hillitsee kysyntää. Kansalliset ja EU:n maataloustuet näkyvät lihatuotteiden edullisina hintoina, sanoo Suomen Luonnonsuojeluliitto tiedotteessaan.

Terveyden näkökulmasta katse kohdistuu punaiseen ja prosessoituun lihaan. Syöpäjärjestöjen asiantuntemuksen perusteella laadittu suositus näille tuotteille on korkeintaan puoli kiloa viikossa, mutta noin 80 prosenttia miehistä ja neljännes naisista ylittää suositukset. Suomalainen kuluttaa keskimäärin lähes 80 kiloa luineen punnittua ruholihaa vuodessa. Ruokavalion terveysvaikutuksissa kokonaisuudella on väliä, ja paljon lihaa syövillä esimerkiksi ruokavalion kuitupitoisuus on yleensä tavallista pienempi.

Karjan kasvatuksen seurauksena tuprahtelee ilmakehään miljoonia tonneja kasvihuonekaasuja joka vuosi. Eläinten ruoansulatuksen ja lannan lisäksi kaasuja karkaa muun muassa karjan rehun saantiin varatusta viljelysmaasta. Karjatalous kuormittaa omalta osaltaan myös vesistöjä. Laiduntava nauta voi kuitenkin olla arvokas luonnon monimuotoisuuden hoitaja, joskin tuotannon tehostuessa laidunnus on vähentynyt.

Pohjoismaisia ravitsemussuosituksia päivitetään parhaillaan. Tulevissa suosituksissa ympäristön ahdinko otetaan yhä tarkemmin huomioon. Näiden suositusten perusteella laaditaan kansalliset suositukset, jotka puolestaan vaikuttavat julkisen tuen piirissä oleviin ruokaloihin.

Terveellisiä ekotekoja lautasella ovat muun muassa kasvipohjaiset, vastuullisesti tuotetut proteiininlähteet sekä luonnonvesistä nostettu särkikala.

Suomen Luonnon toimitus valitsee Vuoden turhakkeen lukijoiden ehdotuksista. Liika lihankulutus on 22. Vuoden turhake. Suomen Luonto -lehden kustantaja on Suomen luonnonsuojeluliitto.

Vuoden turhakkeet:

Lähde: Suomen luonnonsuojeluliiton tiedote 09.12.2021

20172_48287.jpg
Puutarhamyymälä Muhevainen
Puutarhamyymälä Muhevaisen monipuolisista valikoimista löydät kaikki pihan ja parvekkeen kasvit ja paljon muuta istutuksiin ja puutarhanhoitoon. Pihakasvien lisäksi myymälöistä löytyvät myös siemenet, mullat, lannoitteet, ruukut ja käsityökalut - eli kaikki, mitä puutarhassasi tarvitset. Muhevaisen palveluvalikoimaan kuuluvat lisäksi myös pihasuunnitelmat ja neuvontakäynnit. Anna asiantuntijan auttaa!
20228_79373.jpg
Tuija-aita kokonaan vaihtoon vai ihmepelastus? Asiantuntija vastaa
Muutimme viime vuonna alkusyksystä omakotitaloon ja pihaa on kiitettävästi pari tuhatta neliötä. Edelliset asukkaat ovat todella rakastaneet kasveja ja kaikenlaista kasvaa siellä täällä. Aika reipasta siistimisleikkausta sai jo syksyllä harrastaa ja nyt kevään myötä homma jatkuu. Harmaita hiuksia aiheuttaa pihan melko keskellä sijaitseva "terassilaituri", jota ympäröi rehevä tuija-linnake. Tuijat on kasvatettu kahteen riviin neliön malliin ja neliön vastakkaisilla sivuilla on kulkuaukot. Tuijien oksat rehottavat tupsuina aidassa ja siellä täällä on myös pidempiä ulkonevia oksia. Kaiken kukkuraksi tuijien latvat on leikattu poikki niin, että kun aluetta katsoo ylemmältä terassilta, niin päällä näkyy kaksi riviä katkaistuja latvoja noin 7 cm varrella ja näiden tuijarivien välinen tyhjyys. Mitä tehdä?
20235_81620.jpg
Ananaskirsikan istutus? Asiantuntija vastaa
Voiko ananaskirsikan taimen istuttaa syvempään uudelleenistutuksessa?
20186_53634.jpg
Tuhkapensas on kestävä ja syksyllä värikäs
(Cotoneaster)Tuhkapensaat kuuluvat ruusukasvien sukuun ja sen lajivalikoimasta löytyy useita luonnonvaraisia ja koristepensaanakin kasvatettavia lajeja. Tuhkapensaat ovat tavallisesti kesävihantia, piikittömiä pensaita. Lehdet kierteisesti, kukat kaksineuvoisia. Hedelmä syömäkelvoton, punainen tai musta luumarja. Tuhkapensaalla on usein laaja juuristo - ja upean näyttävä syysväritys!Tuhkapensasta lisätään yleensä pistokkaista, taivukkaista tai vesoista, mutta siemenlisäyskin onnistuu. Uloskylvettäessä siemen kuitenkin itää vasta toisena kasvukautenaan (tarvitsee sekä lämpö- että kylmäkäsittelyn).Suomessa tavataan noin 15 eri tuhkapensaslajia. Puutarhoissamme tutuimmat niistä ovat euroopan-, kiilto-, suikero- ja sulkatuhkapensas. Alla lyhyesti tietoa näistä lajeista.Lue lisää Puutarha.netin Kasvikortistosta. Kasvikorteissa näet myös kuvia!
20099_18550.jpg
Tehokas TC-oksasilppuri ei nirsoile
Uusi Turbine Cut -järjestelmä soveltuu kaikenlaiselle puutarhasta saatavalle materiaalille. Boschin TC-oksasilppuri ei tukkeudu, vaikka syötät sille pehmeitä kasviversoja, lehtiä, risuja tai isompia ja kovempia oksia. Näin keväällä pihamaalta löytyy yllättävän paljon risuja, oksia, lehtiä ja vanhoja perennaversoja, jotka voi toki kierrättää kompostin kautta mullaksi, mutta jotka voi myös hyödyntää nopeasti katteeksi. Aiemmin erilaiset materiaalit on pitänyt erotella silppuria varten; karkea puumainen materiaali ja vihreä sekä pehmeä materiaali on silputtu erikseen. TC-oksasilppurit nostavat silppuamisen helppouden uudelle tasolle ja silppuavat kaiken lyhyeksi ja pieneksi.
201912_61864.jpg
Trendivärit 2020
Värit tekivät tuloaan jo viime vuonna ja sama trendi jatkuu eli heippa tylsyydelle ja minimalismille. Viimevuoden hyvinkin runsaat värit ovat hieman haalistuneet, mutta eivät merkittävästi. Valkoisen ja harmaan on aika väistyä värien tieltä. Lue myös mitä värit symboloivat.