Nyt vietetään Kansallista Lottaruokaviikkoa

Julkaistu 14.01.2022
20221_75447.jpg

Kaalikeitto (kuva: Shutterstock)

Pula-aikana tarveaineita oli niukalti, jolloin säästäväisyys korostui. Mitään ei heitetty pois. Samainen periaate ohjaa myös lottaruokaviikkoa. Edellisen päivän ylijäänyt ruoka hyödynnetään seuraavana päivänä suussa sulavasti.

Tällä viikolla 17.-23.1.2021 vietetään Kansallista lottaruokaviikkoa. Tänä vuonna teemana on "tarkan markan budjetti". Viikon ateriat pohjautuvat lottien pula-ajan resepteihin. Mukaan on otettu huokeasti valmistuvia aterioita sekä perinneruokia, jotka alkavat olla ruokakulttuurissamme uhanalaisia. Lottaruokaviikolla kannustetaan vähentämään ruokahävikkiä ja ruokkimaan luovuutta huokeilla valinnoilla. Muonitus oli lottien toiminnan ydintä, josta myöhemmin kasvoi menestynyttä liiketoimintaa. Järjestön lakkauttamisen jälkeen lottajärjestöön kuuluneet antoivat arvokkaan panoksen huoltovarmuuden takaamiseen ja maan jälleenrakennukseen.

Nappaa pula-ajan ruuista vinkkejä nykypäivään

Pula-ajan keittokirjoissa oli paljon kasvispainotteisia ohjeita. Juurekset, peruna, kaali sekä riista ja kala muodostivat hyvin pitkälle ruokakulttuurimme pohjan. Sokeria, rasvoja sekä lihaa oli harvoin tarjolla.

- Gourmetia saa aikaan luovuudella. Esimerkiksi tiistaina listalla on pula-ajan perunakeitto. Siihen tulevat perunat pestään huolella ja kuoret otetaan talteen. Niistä valmistuu rapeita perunasipsejä seuraavan päivän kurpitsakeiton ryydittämiseksi. Sipsit valmistetaan ravintoaineita säästäen, kertoo Susanna Hietanen, Museokahvila Lottakanttiinin vastaava.

Hyvin useassa pula-ajan kasvisruoka- ja leivonnaisohjeessa törmää kurpitsaan.

- Se on monikäyttöinen ja ympäri vuoden saatava vihannes, joka sopii niin makeaan kuin suolaiseen. Kuidun osuus on siinä suhteellisen pieni, joten myös sen siemenet kannattaa käyttää. Mitä oranssisempi malto, sitä enemmän siinä on beetakaroteeneja. Kurpitsa sisältää myös A, B, E, K ja C-vitamiinia. Siemenissä on proteiinia, magnesiumia, rautaa ja K-vitamiinia, Hietanen kertoo.

Hernekeittoa tuunattuna (kuva: Shutterstock)

Tillilihan renessanssi

Ruokakulttuurimme perinteiden kunnioittamiseksi lottaruokaviikon listalle on myös rohkeasti nostettu tilliliha. Se oli 1920- ja 30-luvulla sunnuntairuokaa, joka tehtiin tuolloin lampaasta, nykyään naudan tai vasikan lihasta. Työpaikoilla ja kotien lautasilla sitä tuskin enää tapaa. Siitä voi moittia koulukeittiöiden lihanlaatua ja valmistustapaa.

- Tillilihalle soisi maineenpalautuksen. Se, mitä kouluissa vielä 90-luvuilla tarjottiin, kumista lihaa ja harmaata liisteriä, ei ole ollut tillilihaa vaan jotakin aivan muuta. Oikeasti sen pitää olla suussa sulavaa. Valmistus vie aikaa, koska lihan pitää antaa hautua pitkään, Hietanen neuvoo.

Instagram-haaste: Kokeile Museokahvila Lottakanttiinin pula-ajan reseptejä. Seuraa Lottakanttiinia Instagramissa ja jaa viikon lottaruokasi aihetunnisteella #lottakanttiini #lottaruokaviikko

Seuraajien kesken arvotaan Museokahvila Lottakanttiinin tuotepaketti.

Useimmat ovat valmistettavissa vegaanisina ja gluteiinittomina. Lottaruokaviikon lounas tarjolla myös Tuusulan Lottamuseon kanttiinissa ti 18.1.- su 24.1.2021 klo 11–14.

Ma 17.1. Viikonlopun ylijäänyt ruoka, joka tuunataan
Ti 18.1. Perunakeitto pula-ajan tapaan
Ke 19.1. Kurpitsakeitto ja herkkusipsit tai Sienipyörykät, kurkkukastike ja pula-ajan perunamuusi
To 20.1. Hernekeitto ja pullavanukas
Pe 21.1. Tilliliha ja perunat tai Metsäsienikeitto
La 22.1. Kaalikeitto
Su 23.1. Talvivihanneskeitto

Ohje

Lottaruokaviikonreseptit ovat saatavilla netissä

Ma 17.1. Viikonlopun ylijäänyt ruoka, joka tuunataan
Ti 18.1. Perunakeitto pula-ajan tapaan
To 20.1. Hernekeitto ja pullavanukas
Pe 21.1. Tilliliha ja perunat tai Metsäsienikeitto
La 22.1. Kaalikeitto
Su 23.1. Talvivihanneskeitto

Lähde: Lottamuseon tiedote 11.01.2022

202212_61968.jpg
Pleikkarit seis ja tv kiinni
Luonnon tarkkaileminen on hyvä aloittaa jo lapsena, jotta metsässä käymisestä ja luonnon tarkkailusta tulisi elämän mittainen harrastus. Moni saa metsästä tarvittavaa energiaa ja rauhoittuu rankan työpäivän jälkeen. Samalla retkellä voit kirjoittaa ylös luontopäiväkirjaa. Nyt onkin korkea aika aloittaa luonnon tarkkailu.
20237_82619.jpg
Viikon kysymys: Miten estetään mullan valuminen?
Minulla on angervopensas kadun laidalla. Se on pienen (noin 1 m) rinteen päällä. Mullat valuvat kadulle ja pensaiden juuret paljastuvat ja osa jo kuivunut/katkennut. Miten saisin "sidottua" mullan? Joku helpompi niksi, en voi eläkeläisenä sijoittaa suuria summia.
20237_82483.jpg
Jasmike (Philadelphus)
Jasmikkeet (Philadelphus) ovat kasvisuku, johon kuuluu noin 60 lajia 1–6 m korkeita pensaita. Monia näistä pensaista viljellään koristekasveina. Korkeahkot jasmikkeet soveltuvat niin yksittäiskasveiksi, suojapensaiksi kuin aidanteiksikin. Pohjois-Euroopassa tunnetuimpia ovat pihajasmike, hovijasmike ja puistojasmike.
20179_50179.jpg
Tontuille Viherkatto Leville
Rakennusbetoni- ja Elementti Oy oli mukana toteuttamassa viherkattoa mielenkiintoiseen kohteeseen Levillä. Elämyksellisen talon luonteeseen sopii hyvin myös viherkatto. Mielenkiintoisena haasteena oli talon jyrkät kattokulmat ja monet lappeet. Tietäjä työryhmineen kuitenkin ratkaisi nämäkin haasteet ja viherkatto saatiin kasvuun kesäkuun alussa.
20228_79397.jpg
Selviääkö omenapuu pupun jäljiltä? Asiantuntija vastaa
Pupu on syönyt rungon kuoren. Onko omenapuu menetetty? Pitääkö vaihtaa uusi?
20182_51820.jpg
Kompostoinnin syystoimet
Lehdet putoilevat puista, syysleikkauksia tehdään puille ja pensaille, kukkapenkkejä siivotaan… Apua, mitä tehdä kaikelle kasvijätteelle? Syksy saa tosiaan ajattelemaan kompostin tarpeellisuutta. Maatuvat kasvinjätteet onkin näppärää viedä pihan perälle muuttumaan arvokkaaksi mullaksi tai katteeksi, eikä täyttämään roskista tai viereistä tyhjää tonttia.