Penninvenytystä

Niksinarikka

Löytyi 167 viestiä

Kasuariina
17.12.2003 12:40:00
Eurot ja centit tuntuvat kuluvan paljon herkemmin kuin entiset pennosemme. Penninvenytys (centinvanutus) lienee itsekullekin silloin tällöin ajankohtainen aihe. Antakaahan tänne vinkkejä, miten säästyisi euro silloin tällöin.

Itse olen pitänyt parhaana venytyskohteena ruokaa, koska sitä on pakko ostaa, niin siinä ainakin voi siis säästääkin. Kun hyvin suunnittelee, ostaa edullisempia laatuja ja käy mahd. harvoin kaupassa, on lasku paljon pienempi eikä sitten osta noita nykypäivän höpöruokia, chipsejä, limuja, pizzoja tms.
Luna
17.12.2003 12:59:00
Hyväksi keinoksi olen todennut sen että tyhjennän lompakosta hilut lasipurkkiin ja kiikuttelen täyden purnukan sitten pankkiin. Hirmuisesti enemmän on jäänyt säästöön nyt kuin markka aikana=)

Silläkin säästää ainakin meidän taloudessa että kun lähtee ruokaostoksille jättää miehen kotiin, laskussa on jopa 40euron ero vaikka ruokaa ostetaan 4 päiväksi kerrallaan=)
Kasuariina
17.12.2003 13:11:00
Ihme ja kumma, tuo miehen kotiinjättä ostoksilta, se on ihan totta meilläkin. Nehän ne onkin suursyömäreitä !
Luna
17.12.2003 13:13:00
niin lisänä tuohon viellä että usein meillä siis ostetaan ruokaa viikoksi/kauppakerta=)
Tomsku
17.12.2003 14:11:00
Meillä myös käydään kunnolla kaupassa vain kerran viikossa (jos leipä loppuu, se kipastaan sitten erikseen). Ennen kauppareissua mietin suurinpiirtein seuraavan viikon sapuskat. Käytämme hyväksi tarjouksia aina kun on mahdollista ja esim. lihaa ja kanaa tulee nakattua pakastimeen aika usein. Niiden perusteella on hyvä suunnitella ruokalistaa, ei ole pelkästään mielihalujen armoilla, sillä sehän se vasta kalliiksi tulee. Kuitenkin meillä syödään erittäin hyvin. Viikolla ehkä vaatimattomammin (soppaa, kasviksia) ja viikonloppuna sitten pitkän kaavan mukaan ja viinit päälle. Ruokaa tehdään myös yleensä isossa astiassa, aina jää "eväsannoksia" pakastimeen ja samaa sapuskaa syödään parina päivänä. Meillä menee sapuskaan 2 hengeltä sellanen 250 euroa kuussa.
sarracenia
17.12.2003 15:15:00
Totta, €urot kuluvat paljon nopeammin kuin markat;) Hehehehehe. Tänään ostin 20€ suklaata:D
auri
17.12.2003 16:42:00
Meillä mies käy kaupassa ja jättää minut kotiin säästääkseen ruokaostoksissa...

Harmillista asiassa on se, että hän ostaa ruokaa vain päiväksi kerrallaan, eikä koskaan suostu huomioimaan, että minä olen päivät nälkäisenä kotona, sillä aikaa kun hän on töissä ja koulussa ja käy siis päivän mittaan syömässäkin jossain. Jos minä erehdyn menemään kauppaan, hän kauhistelee kaupaalaskuani, sekä sitä, että olen ostanut ihan vääriä asioita. (Pakkohan minun on itselleni sitä ruokaa käydä ostamassa)

Minulle onkin tullut tunne, että hän kuvittelee pienikokoisten naisihmisten elävän vaikka lähes ilman ruokaa.

Itse säästän rahaa vaikkapa niin, etten osta lehtiä, vaan käyn lukemassa ne kirjastossa. Jos lehdessä on joku tosi tärkeä juttu tai ideoita, on kirjastossa kopiokone.

Leffassakaan ei ole varaa käydä, mutta onneksi videovuokraamot on keksitty. Kannattaa myös käydä tuttavien video- ja dvd-hyllyjä tullaamassa ja lainaamassa sieltä ilmaista katsottavaa. Myös kirjastosta saa lainata leffoja ja dokkareita.

Myös musiikkiostoksissa voi säästää käymällä kirjastossa. Kun pari viikkoa kuuntelee samaa levyä, niin ei sitä enää haluaisikaan ostaa.

(Eipä sillä, en kyllä paljon kaipaa sen enempää musiikkia kuin niitä leffojakaan.)

Kaupungille kannattaa lähteä ilman lompakkoa ja pankkikorttia, näin välttyy ostamasta mitään, vaikka olisi kuinka ihania juttuja vaikka miten halvalla. ;) Kotona kuitenkin aina toteaa, että no enhän mä olis istä kyllä tarvinnutkaan.

En istu kahviloissa, niin kuin lähes kaikki kaverini. Teen teet ja joskus satunnaisen capuccinon kotona. Kotona voi myös rauhassa lueskella niitä kirjastosta lainattuja kirjoja kaakaomukin kanssa. :)

Äitini vanha kikka on ostaa tutuille synttäri- ja joululahjoja varastoon pitkin vuotta silloin, kun eteen sattuu osumaan jotain kivaa sopivaan hintaan. Joulun allahan kaikki kuitenkin on kalleimmillaan, ja kun sitä lahjaa oikeasti lähtee etsimään, niin eihän sitä silloin aina edes löydä.

Minä olen nyt harjoitellut sitä rahansäästöä ihan pakon vuoksi. Tullasin eilen kaikki kaappien perukat, ja huomasin, että sieltä löytyi vaikka kuinka paljon villalankoja ja kankaita. Ompelin siis siskoni muksuille tosi tyylikkäät "pipot" eli vuorelliset talvihatut, lämpimät ja hienot. Ja äiti saa joululahjaksi villasukat. Isän lahjaa täytyy vielä miettiä, kun niitä villalankoja oli vain punaisia ja keltaisia. ;)
Kasuariina
17.12.2003 17:09:00
Auri, oletkin säästämisen mestari ! Ja vähällä Tomskukin ruokamenoista selviää.

Auri, minusta isä voisi näyttää kotoisalta punaisissa koti-iltatöppösissä, joissa on keltaiset tupsut.
poistettu nimimerkki
17.12.2003 17:46:00
Se on helppo laskea, et yks iltalehti päivässä tekee
yli 300 euroa vuodessa... Ne on aina ne pikkuasiat
mitkä vie rahaa.

Muistan taloa rakentaessa, miten elättiin säästäväisesti.
Joskus työtön-kausikin ja vain yksi palkka.
auri
17.12.2003 17:52:00
Muajussi, pitäisi miettiä tarkkaan, millaiset sukat isälle tekeisi punaisista langoista: :)) Meidän isä ei ole mikään hirveän huumorintajuinen tahi "lämminhenkinen" ihminen sinällään, vaikka välittääkin läheisistään ja muistakin ihmisistä kovasti ja on varsin jalomielinen.

Silti saattaisi käydä niin, että hän jopa loukkaantuisi, kun luulisi, että olen kiusallani tehnyt kummalliset sukat... Hän on hieman marttyyriluonne ja välillä aika huumorintajuton. :( Harmillista.
poistettu nimimerkki
17.12.2003 17:53:00
Laskin, et leipominen meiän perheelle on puhdasta rahaa; omatekoinen leipä maksaa 2 kr ja ostettu 20 kr.
poistettu nimimerkki
17.12.2003 18:58:00
Minulla iski nuukuus kaupan kalatiskillä.
Silakkafileet 4,90 - suutarinlohi (eli etikkaliemessä
lillunut silakkafile) 16,00.
Jäip silakat ostamatta.
Pakko tehdä vähän hintavertailuja
(todennäköisesti jään ilman silakkaa noilla hinnoilla).
kurjenpolvi
17.12.2003 19:42:00
Meillä menee vähemmän rahaa kauppaan, kun mies on mukana jarruttamassa, mutta toisaalta taas silloin on pakko ottaa lapsetkin mukaan ja ne taas tekee lisää kustannuksi..joten aina menee rahaa ;D...nykyisin oon yrittänyt kädä muutaman kerran viikossa kaupassa, niin vähenee kaikenlaiset ylimääräisten herkkujen ostelut..luulen näin säästäväni, vaikka sitten kun käy tuolla supermarketissa, niin tulee sitten ostettua kaikenlaista mukamas tarpeellista :(. Meillä olisi viisainta, että mies käy kaupassa. Mies ei vaan kauheasti tykkää käydä ruokaostoksilla ja mä en silloin pääsisi täältä kotoa mihinkään :(..
terhi.k.
18.12.2003 1:20:00
Penninvenytyksessä olen lähes mestari :)

Opiskeluaikana (viime keväästä 7v. aika taaksepäin) jäi vuokran jälkeen tuhlattavaksi ruokaan ym. 6e/päivä. Voin tehdä itselleni ruuan jopa eurolla päivässä.

Tarjousruuista, jotka ovat menossa vanhaksi voi löytää tosi halvalla, ja sitten vain pakkaseen. Miehen kanssa on erilliset rahat, koska muuten menisi hermot molemmilta. Minä voin kyllä vaikka paastota pari päivää jos olen tuhlanut paljon vaikka kukkiin. (Toisaalta mieheni voi myös hukata kaikki rahat ja olla sitten ihan tyhjätasku ja lainata minulta- tilini ei koskaan pääse nollaaan)
terhi.k.
18.12.2003 1:23:00
Paras säästövinkkini: pidä kirjaa. Päiväbudjetti toimii minulla loistavasti. Jos tuhlaan enemmän, kuin käytettävissä on, ei saa ostaa mitään, paiti ihan välttämättömin, kunnes kaikki tuhlattu on säästetty takaisin :)
wera
18.12.2003 2:52:00
terhik, mitä ruokaa teet eurolla päivä? Mulla on ongelmia sen suhteen, etten haluaisi syödä aina samaa (vaikka makaronilaatikkoa) vaan vaihtelua pitäisi olla. Tuota kirjanpitoa pitää taas kokeilla kun tulot vuoden alussa tipahtavat ja lainanlyhennykset kiristyvät :P
poistettu nimimerkki
18.12.2003 3:02:00
Käyn ravintolassa syömässä. Yhden ihmisen aterian valmistukseen tärvääntyy kotioloissa hirveästi aikaa ja vielä pitää tiskata kaikki kipot ja kupit. Valmistusaineetkin maksavat aika paljon, kun kaikkea täytyy kuitenkin olla, vaikka sitä tarvittaisiinkin vain vähän ruoan valmistuksessa. Yleensä ehdin syödä puolet valmistusaineista jo tekovaiheessa...

Kun syö kerran kunnolla, ei tarvitse joka välissä napsia ylimääräisiä herkkuja.
Tomsku
18.12.2003 9:07:00
Eurolla tekee soppaa, pataa tai vaikka mitä. Mutta jos tekee sen yhden hengen annoksen joka päivä, on se tosiaan työlästä. Eikä monia aineksia (jauheliha jne.) saa enää nykyään kun valmiiksi pakattuna, joten itse ainakin olen huomannut, että kannattaa tehdä sitä sapuskaa sitten kerralla enemmän ja viskata loput pakastimeen. Itse otan soppapurkin mukaan töihin ja lämmitän sen, koska sen hinnaksi ei tule kun murto-osa siitä, mitä maksaa lounasseteli. Laskin kerran, että jos maksaa lounassetelista sen normaalin 75 % verotusarvon hinnan (7,40 lounarista 5,55), menisi pelkkään lounasruokailuun rahaa keskimäärin 116,55 kuukaudessa, jolla rahalla saa melkein kaiken ruuan kuukaudeksi jos tekee sen itse. Aikaakaan ei niin kovasti kulu kun tekee isomman satsin. Sitä syö pari-kolme päivää ja sitten on seuraavan sopan vuoro. Viikonloppuna voi sitten kuluttaa siihen ruuanlaittoon aikaa enemmän. Minua ei tiskaaminenkaan niin kovasti rasita, kun suurimmaksi osaksi tiskit hoitaa manuaalinen tiskikone (mies) ja en itsekään tiskaamista pidä kaikkein inhottavimpana kotityönä.
poistettu nimimerkki
18.12.2003 9:09:00
Terhik, meidän huusholli pyörii justiin samalla tavalla. Olen tottunut siihen että jokikinen pennonen (senttonen?) pitää saada venymään niin pitkälle kuin on mahdollista. Mies taas tykkää tuhlata vaikka ei aina siihen olisi varaakaan ja sitten se ärmättää mulle kun haluaisin ostaa halppistuotteita kaupasta normaalihintaisten sijaan...ja minä ärmätän sille kun aina tuhlaa kaikkeen turhaan. Eri rahat hyvät rahat, loppujen lopuksi.

Eurolla päivä voi syödä, mutta jestas se alkaa tympiä pitemmän päälle...

Esimerkkiruoka:
sipulia
pieni tomaattipyrepurkki
itse keitettyjä papuja
riisiä.
Tuollaisella elää hyvinkin ja masu täyttyy, mutta arvatkaapa miten nykyään tympii syödä riisiä kun yhtenä köyhäilykautenani ruokana oli viikon putkeen tomaattisose ja riisi eri tavoin höystettynä...
minimimmi
18.12.2003 10:38:00
Tässä muutamia säästövinkkejä:

käytetyt huonekalut ovat huomattavasti halvempia kuin uutena ostetut. Itse ostin kesällä käytettyjä Sopen kirjahyllyjä hesarin kirppispalstan ilmoituksen perusteella. Samaa sarjaa oli jo ennestään, mutta nyt sain hyvin edullisesti.

Samoin meidän olohuoneen pöytä on käytettynä ostettu, kuten moni muukin huonekalu. Olemme pyrkineet ostamaan hyvin ajattomia huonekaluja.

Ompelemalla vaatteita säästää melkoisesti rahaa. Erityisesti juhlavaatteet kannattaa ommella itse, sillä ne maksavat kaupassa eniten.

Osittain kauhtuneet/haalistuneet vaatteet kannattaa värjätä. Olen pitänyt yhtäkin paitaa n. 10 vuotta, tosin se on täytynyt kaksi kertaa värjätä, koska musta haalistuu niin nopeasti pesussa.

Puuro on halpaa ja hyvää perusruokaa. Syksyllä mehuja keittäessäni säästin viinimarjanperkeet ja pakastin ne. Kun niitä lisää ruishiutaleiden kanssa ja vatkaa kuohkeaksi on se herkkupuuroa.

poistettu nimimerkki
18.12.2003 10:44:00
"Miehen kanssa on erilliset rahat, koska muuten menisi hermot molemmilta."

Makuasia, mut must toi ei käy... laitetaanko ruuatkin kahdes kattilas? Toinen, kun syö enemmän... Tietysti vaikeeta, jos molemmilla on ihan eri asenne. Minulla on kokemusta vain kahdesta pitemmästä suhteesta. Elämä on ylös ja alas, joskus on toisella rahaa, joskus toisella.
Kasuariina
18.12.2003 10:57:00
Carla, euro koko päivän eväisiin aamusta iltaan alkaa olla vähän puoleisesti, mutta kaikki perinteiset kotiruuat ovat edullisimpia laittaa itse. Esim. uuniohrapuuro, itsekeitetty hernekeitto (lihalla tai ilman), sipulikeitto, riisivelli, makaronilaatikko (lihalla tai ilman), kesäkurpitsakeitto, sienikeitto, veriletut yms. Eikä niihin tarvitse kaikkia aineita sitä ohjeissa mainittua hyppysellistä, tekee oman maun ja kaapin sisällön mukaan.
terhi.k.
18.12.2003 11:01:00
Hannele Ruattis, ei me nyt joka penniä puoliteta, välillä ruuat hankkii toinen, välillä toinen. Muttei ole mitään yhteistä tiliä tms.

Minulla on pienemmät tulot kuin miehelläni, mutta hänellä raha ei pysy taskuissa ollenkaan. Jos meillä olisi yhteinen tili ja hän käyttäisi sen tyhjäksi vahingossa, kuten tekee omalle tililleen, niin mistä sitten otettaisiin rahat ruokaan ja laskuihin.
terhi.k.
18.12.2003 11:05:00
Mieheni on joskus kävellyt Lahdesta Nastolaan töihin (reilut 20 km) kun ei ollutkaan bussilippurahaa. (Olin jossain reissussa silloin)
terhi.k.
18.12.2003 11:15:00
No, halpaa ruokaa tekee ostamalla tarvikkeet aina tarjouksesta. Perunat ovat halpoja, niistä voi tehdä vaikka kotitekoisia ranskalaisia ja ostaa jotain tarjousmakkaraa uunilenkiksi. (jos uunilenkki on tarjouksessa, paketti maksaa halvimmillaan 50 c, perunat 70 c/kg) Tai jotain muuta halpaa lihaa / kalaa, mitä nyt sattuu viimeisen myyntipäivän läjässä olemaan silloin.

Nuudeleita/makaronia/riisiä ja tomaattipohjaista kastiketta, ja kesäaikaan wokkiruokia joihin tulee oikein paljon oman pihan kesäkurpitsaa :)
poistettu nimimerkki
18.12.2003 11:29:00
terhi k, elin tuollaisen kans melkein kymmenen vuotta. Ihmettelin sit eron jälkeen, et vaikka mulla oli pienet tulot, eivät rahat olleet koskaan ihan loppu! Onni on elää sellasen kanssa, jolla on raha-järkeä. Meillä ei aina ole ollut rahaa, joskus ihan mielettömän vähän, mutta aina molemmat sopeutuneet siihen.
Tomsku
18.12.2003 11:50:00
Euro koko päivän sapuskoihin on tietysti todella vähän. Käsitin, että eurolla yksi sapuska, joka ei ole ollenkaan mahdottomuus.
Luna
18.12.2003 12:10:00
HR: Meilläkin on ukon kanssa "omat" rahat elikkä yhteistä tiliä ei ole eikä varmaankaan tule. Siltikin rahat ovat tavallaan yhteiset=)

auri
18.12.2003 12:11:00
Mulla on kans ruoan suhteen se ongelma, etten todellakaan kykene syömään samaa ruokaa kahtena päivänä peräkkäin. Ei mene alas millään, eli jos vaihtoehtona on eilinen ruoka tai nälkä, niin sitten olen nälässä. :/

Kaali esim. olisi syksyllä halpaa, mutta vatsani tykkää siitä yhtä vähän kuin sipulista. Lisäksi kotoa on isältä opittu nuukailemattomuus ruoan suhteen, meillä syötiin kotona aina pihviä. Ehkä siksikin köyhäilyruoat alkaa tökkiä todella nopeasti. Se sitten tarkoittaa, että jos ei kalliimpaan ole varaa, niin sitten joutuu olemaan syömättä. Noh, juon paljon maitoa ja nakertelen leipää. ;)

Kananmunia syön kyllä mielelläni, mutta luomumunat ei ole niitä kaikkein halvimpia. :( (Tavalliset kananmunat maistuvat kalalle!)
auri
18.12.2003 12:12:00
Meillä on kanssa pakko olla molemmilla omat rahat. Mieheni elää luoton varassa, ja minä yritän kituuttaa omilla rahoillani niin pitkään kuin vaan suinkin mahdollista. Noh, nyt se ei ole ollut mahdollista, kun tuet riittävät vain vuokraan ja pakollisiin laskuihin. Ruokarahat on pakko lainata mieheltä. :/
poistettu nimimerkki
18.12.2003 12:30:00
Itse asiassa mies antaa minulle tietyn summan alkukuusta, josta hää sitten lainaa tarvitessaan. Siitä voin ottaa minäkin jos tarvitsen, yleensä en kuitenkaan. Ei siis mennä ihan pennin päälle eikä jokaista suupalaa laskien, mutta ihan samalle tilille ei rahoja kuitenkaan laiteta, siitä tulisi vaan sanomista... Vähän monimutkaista mutta takaa sen että rahaa on toisaalta vielä loppukuusta.
kurjenpolvi
18.12.2003 13:20:00
Meilläkin eri tilit, mutta käytännössä yhteiset..
Inki
18.12.2003 15:03:00
Itse tekemällä kaikki mahdollinen ruoka vaiheineen eli pastatkin tehdään kotona ja kaikki tarvikkeet perusraaka-aineina, ei esikäsiteltyinä.

Kirpputoreilla meistä kai useimmat jo säästävätkin:) Meille ostetaan iso osa vaatteista kirppareilta niin lapsille kuin aikuisillekin.

Joulukorteissakin säästin - kävelymatkan päässä oleville vien kortit postilaatikkoon. Jouluvaloja on, mutta kaikki on ostettu joulun jälkeen. Niiden polttaminen kyllä vähän riepoo säästäväistä mieltä, mutta jouluna on iahn pakko vähän revitellä:)

Säästölamput on tarjouksesta ostettu jokaiseen lamppuun ja puutarhalamppuja ei ole, on vain ovenpieluslamput. Huoneenlämpötila talviaikaan pidetään n. 18 asteessa, välillä nousee, kun kaikissa pesissä poltetaan tulia yhtäaikaa.

Meillä on yhteinen tili, jonne molempien rahat ovat menneet eri elämänvaiheissa ja yhdessä niitä on sieltä käytetty. Molemmilla on täysi oikeus käyttää rahaa, paitsi yli n. 200 euroa ylittävistä kertahankinnoista keskustellaan yhdessä.

Nykyistä tilannetta kuvaisin, että mies hankkii ja minä käytän meidän perheen rahat:) Ruokaanhan sitä saa hupenemaan euron jos toisenkin tällaisella porukalla.
poistettu nimimerkki
18.12.2003 15:37:00
Yhteinen tili on nykyään tai siis on ollut jo parikymmentä vuotta.

Aikoinaan minä maksoin laskut ja asuntolainat tilistäni, niin ei siinä juuri mitään tilistä jäänyt. Vaimoni taas kustansi ruuat ja jotain muuta.

Minulla heräsi jonkinlainen katkeruus, kun tili oli aina tyhjä eikä jäänyt rahaa mihinkään ylimääräiseen. Vaimolta kerjääminen taas...

Sen jälkeen, kun kummankin palkka on mennyt samalle tilille pankkiin, ovat molemmat olleet tyytyväisiä.
Inki
18.12.2003 16:34:00
Voitaikinat ja piparitaikinat joulunaikaan kannattaa tehdä itse. Vaiva on pieni säästöön nähden. Itse kaulittu voitaikina hakkaa mennen tullen maussa kaupan valmiit taikinat ja hinta on n. viidesosa. Meillä torttuja syödään varmaan kymmenen pellillistä, joten säästöä syntyy.

Luumusoseenkin saa halvalla, kun vesitilkassa pehmittää hellalla pussillisen luumuja kanelitangon kera. Makean ystävä lisää vähän sokeria, mutta on siltäänkin hyvää.
rastas
18.12.2003 17:49:00
auri, jos ne langat ovat todella villaa, ne voi värjätä :-)
poistettu nimimerkki
18.12.2003 18:37:00
"hänellä raha ei pysy taskuissa ollenkaan. Jos meillä olisi yhteinen tili ja hän käyttäisi sen tyhjäksi vahingossa, kuten tekee omalle tililleen, niin mistä sitten otettaisiin rahat ruokaan ja laskuihin"

terhi, k, meillä menee automaattisesti molempien palkkatilistä osa rahoista maksutilille. Sillä maksetaan kaikki laskut. Hommaa sellainen maksutili sitten, et vain sinä saat rahat ulos... Toivottavasti voitte keskustella, miten paljon sitä taskurahaa on sopiva jättää omalle tilille? Tiettyinä kuukausina ei ehkä yhtään...
Inki
18.12.2003 18:52:00
Palvelumaksuja menee paljon enemmän, kun on enemmän tilejä, ostan silläkin rahalla mieluummin jotain muuta...
poistettu nimimerkki
18.12.2003 22:37:00
Ei täällä tavalliset tilit maksa yhtään mitään,
laskut maksetaan itse internetissä.
Katariina
18.12.2003 22:46:00
Ne pankin internet-ohjelmiston käyttäjätunnukset maksavat pari euroa per kk, jotta voi kotoa maksaa niitä laskuja.
Myra
18.12.2003 22:47:00
Ei mene palvelumaksuja pahemmin, kun maksaa internetissä laskut, täälläkin. Kaikki tilit pystyy hoitamaan netissä.
mai-lee
18.12.2003 22:53:00
katariina, minkä pankin? että tiedän kavahtaa ainakin sitä, jos joskus taas haluan vaihtaa. - maksupalvelu, jota kautta laskut menevät suoraveloituksella, maksaa 0.75 € kuussa. sen maksan ihan suosiolla mieluummin kuin näpyttelen kaikki säännöllisin välein erääntyvät laskut itse. kaipa sen 9 € voisi sijoittaakin vuosittain...
Inki
18.12.2003 22:56:00
Jaaha, olenkin ajastani jäljessä, ennen oli kympin tai tilinhoitomaksu maksutavasta riippumatta käyttötileillä, mutta meidän pankissa ei kuulemma sitä ole enää. Eikö muissakaan ole?

Minun säästöni ovat kuitenkin tuollaisia pikkupuroja, kymppi kuussa oli rahaa; pari euroa kuulostaa kovin pieneltä, mutta olisi ollut 12 mk.
Katariina
18.12.2003 22:58:00
Mulla on kahdessa pankissa (olemattoman vähät) rahani. Kummassakin, Ålandsbankenissa ja Nordeassa, on kiinteä palvelumaksu per kuukausi. Åab:ssa pienempi, muistaakseni.
mai-lee
18.12.2003 23:08:00
kiitos, pidän sitten ainakin toistaiseksi kaikki kolme tiliäni entisessä. kahdesta ei ole kuluja ollenkaan, suoraveloitustililtä tuo kohtuullinen korvaus siitä työstä, minkä pankki myös tekee. - mutta, että vielä "palvelu"maksu, kun itse laskunsa omalla koneellaan maksaa...

poistettu nimimerkki
18.12.2003 23:45:00
Vaihtakaa ihmeessä pankit, Katarina ja Inkivääri!
Ja tarkistakaa, et saatte vähän korkoakin.
poistettu nimimerkki
19.12.2003 0:57:00
HanneleRuattis, Suomessa maksetaan käyttelytileille olemattoman vähän korkoa. Sillä voi korkeintaan kattaa pankin perimät palvelumaksut. Ylimääräistä rahaa ei kannata käyttelytileillä edes pitää, vaan on parasta sijoittaa se johonkin tuotavampaan kohteeseen, josta maksetaan oikeasti korkoa, eikä vain olla maksavinaan.
poistettu nimimerkki
19.12.2003 9:35:00
Niin täälläkin, 0%, siks me automaattisesti siirretään osa rahoista paremmalle tilille. Mulla on myös hivenen rahaa ruokakaupan tilillä; siellä tupla korko pankkiin verrattuna, nyt 2,6%... Joka pikku penni... kasvaa ehkä isoksi mereksi.
Inki
19.12.2003 9:51:00
HanneleR, minulla siis oli vanhaa tietoa, nykyisin ei ole enää tuota tilinhoitomaksua:) Sen puolesta voisi olla vaikka kymmenen tiliä siis. Ja maksaminen netin kautta ei maksa mitään.

Me siirretään rahaa lähinnä sinne kaupan kassaan - turha vähiä rahoja on siirrellä tililtä toiselle. Olemme molemmat säästäväisiä - minä enemmän ekologisista syistä, isäntä taas ihan rahan takia. Lopputulos on sama ja molemmille mieluinen - elämme yhden ihmisen ansioilla ihan mukavasti:)
poistettu nimimerkki
19.12.2003 9:56:00
Sääntö 1: Älä usko kaikkea, mitä pankkimies sanoo!
Siitä on monta esimerkkiä lehdissäkin, vanhat menettäneet säästönsä.
Ota aina asiat selville itse. Vertaile eri pankkeja ja palveluja.

Esikoisen syntyessä oli miehellä armejan päiväraha ja mulla 6 euroa äitiysrahaa. Silloin otin selville kaikki tilit, verot, edut, tarjoukset. Jatkoin ja hoidin perheen kaikki paperijutut, laskut, verot. Otin selville eri vaihtoehtoja asuntoa myydessä, eri korot ja muut.

En ehkä aina tiennyt kaikkea, mut usein onnistusin tienaan isonkin rahan, kun valitsin oikean vaihtoehdon. Nykyäänkin olen hirmu tarkka, etten huoli pankin maksupalveluja, kun niitä ilmasiakin on.

Jos ei ole rahaa, ei voi säästääkään;
ei voi ostaa halvalla, kun tulee tarjous.

Ensimmäinen Edellinen
1 2 3 4
Seuraava Viimeinen Sivu: 1 / 4