Viiniköynnökset 2

Hyötykasvipalsta -Erikoisemmat hyötykasvit

Löytyi 17 viestiä

Annabella
18.11.2006 17:49:00
Katkaisin ja laitoin tänään kolme zilgan oksaa brugmansian juurelle kellariin (+5 astetta). Kasvaako niihin juuristoa talven aikana ? Olisiko pitänyt laittaa niille oma purkki?
Liisukka
18.11.2006 18:25:00
Sain ystävättäreltä rypäletertun. Kuinka kannattaisi siemenet kylvää vai kannattaako siihen puuhaan ryhtyäkään?

Miten muuten noita rypäleitä käytätte?
puuhapetenvaimo
21.11.2006 20:06:00
Kyllä nyt ihan veistä kääntää selässä kun Katariina esittelee marjoista notkuvia viiniköynnöksiään ja minä sain taimeeni pelkkiä lehtiä ;o) ...ja kehtaa vielä valittaa, että happamia muka ;oD

Omaa köynnöstäni en ole vielä leikannut, koska se on mökillä, mutta ei kai tässä kiirettä ole enää. Talvi ehti jo tulla.
Multaa kynnen alla
21.11.2006 20:21:00
Annabella - Parempi olisi laittaa omiin purkkeihin. Ei tarvitsisi rikkoa multapaakkua sitten kun alkavat juurtua.

Liisukka - Laita siemenet jääkaappiin kolmeksi kuukaudeksi ja sitten multaan. Sekoita siemenet esim hienoon hiekkaan tms ja johonkin sopivaan purkkiin. Siemenet eivät oikein idä ilman kylmäkäsittelyä.

Puuhapetenvaimo - Leikata ehtii keväämmälläkin. Ei kuitenkaan kovin myöhään ettei kasvi vuoda itseänsä kuiviin kun nestevirtaukset alkaa ehkä helmi-huhtikuulla riippuen säilytyspaikasta.
Katariina
21.11.2006 20:54:00
Puuhapetenvaimo, elä turhaan tunne kipua selässäsi. Ei ne ihan kaikki olleet kypsiä, mutta kyllä osa jäi silti syömättä, oli niitä niin paljon. Viime sunnuntaina kerättiin niitä litsoja pois katosta ja kyllä se oli vihonviimosta puuhaa. Tuli iso saavillinen ja ämpärillinen oli jo kerätty aiemmin.

Nyt eka kerran leikkelin sitä oikein kunnolla eli jätin pari silmua pääversosta aina ja muu osa poikki. Mies jatkoi, kun mun niskat väsyi. Köynnös on minusta kyllä niin huonovointisen näköinen irrallisine kuorineen, jotta ans kattoo kuinka ensi kesänä käy. Se alkaa olla jo liian vanha kait. Onneksi on pari kunnollista versoa vielä.
tarleena
21.11.2006 22:14:00
Lokakuussa istutetut kolme italiaanoa ovat edelleen ruusuveskin lattialla. Pussi on jo pois päältä, kaksi lepäilee ilmeisesti ylösalaisin mullassa eikä suostu tekemään mitään, mutta yksi lipsahti kai oikein päin ja sen vieressä on viisisenttinen lehtevä alku! Saapa nähdä kauanko se pysyy hengissä.
Multaa kynnen alla
10.2.2007 10:28:00
Kevät on tulossa - sitä viestittää viiniköynnökseni joka ensimmäisenä on tänä keväänä availemassa silmujaan.
Köynnös on aika pieni ja se ei edes malttanut mennä täysin talvilepoon vaan uloimmat varrenpäät jatkoivat vihannoivat koko ajan. Nyt on sitten jokseenkin jokainen silmu pullistumassa ja osa on jo parin kolmen sentin versolla.
Kasvi on talvehtinut viileässä kamarissa mökillä. Lajike on Zilga.
Annabella
10.2.2007 10:52:00
Minulla Zilga on vielä kellarissa eikä minkäänlaista elämää ole näkyvissä. Joko pitäisi tuoda valoisaan ja lämpimään?
mai-lee
10.2.2007 10:56:00
anna nukkua vielä, jos se kerran unessa on. tahtoo sisään tuotuna lähteä niin vinhaan kasvuun, että siirteleminen ja totuttaminen julmaan ja raakaan ulkomaailmaan on sitten toukokuussa(?) tosi hankalaa.
Annabella
10.2.2007 11:06:00
Kiitos mai-lee!
mai-lee
12.2.2007 18:27:00
tuolla pelakuu-ketjussa kertomani joukkohaudan keskellä oli iloinen asia, että kaksi neljästä zilga-risusta pullisteli jo silmujaan. siltikin vaikka turve/hiekka-seos niiden purkissa näytti ja tuntui olevan umpijäässä:-)
puuhapetenvaimo
24.2.2007 20:28:00
Sehän on ihan kauniskin, vaikka tilaa viekin. Mutta ainakin nämä tavalliset lajikkeet pudottaa lehdet ja tarvitsee viileämmän lepoajan, kukahan tietäisi noista lämpimämpien ilmastojen lajikkeista?

Kävin tänään katsomassa mökillä talvehtivaa Zilgaa, kovin oli pieni hänen lumipeitteensä, joten saattaa olla, ettei kevättä enää näe. Toivottavasti varastossa talvehtivat pistokkaat heräävät henkiin.
jewe
8.3.2007 21:07:00
Katariinan viiniköynnöskuvien innoittamana heräsi meilläkin ajatus kokeilla viiniköynnöstä uuden terassin yhteyteen. Osa terassista on katettu valokatteella ja viiniköynnös kasvaisi valokatteen alla ruoteitten lomassa.
Olen ymmärtänyt että Zilga ja Beta ovat erittäin talvenkestäviä lajeja ja jompaa kumpaa ehkä kannattaisi kokeilla. Kertokaa kokeneemmat pitääkö niitä talvena jotenkin suojata ?
Viime vuonna saimme "Aito viiniköynnöksen" joka tuli istutettua etukuistin vieressä olevaan kukkamaahan. Miten tämä laji mahtaa selvitä talvesta ulkona ? Itse en uskalla edes ajatella onko se enää keväällä hengissä.
jewe
8.3.2007 21:25:00
Eli tämä mun "Aito Viiniköynnös" olikin Vitis Beta, kas kun en ollut lukenut lappua tarkemmin. Tämä Beta ilmeisesti on varsin talvenkestävä laji. Täällä turunseudulla kun asustelen niin suojasin havuilla ja lumella aina kun lunta oli. Nyt tuntuu lähtevän jo viimeisetkin lumet.
Eetenineeva
15.3.2007 20:49:00
Meillä viherhuoneessa (11-12 astetta talven läpi) frankenthaler lopulta jouluna leikattiin. Oli jo aika tuleutunut, mutta varmaan vähän turhan lämpimässä oleilee ja siksi niin pitkän kitkutteli. Oli kaljuna 40cm runkona sitten maaliskuun alkuun kiltisti, mutta sitten se pillastui: alkoi kertakaikkinen kevätriemu ja se viuhtoo vaalean versonvihreitä lehtiä jo kohta toiset 40cm ja kärhöt haroo missä olis joku kuristettava. Ensimmäinen vuosi sen kanssa joten vähän näyttää villiltä tapaukselta.
Uni
24.2.2007 15:18:00
Tulipa tuossa mieleen ihan etteeristä, että kun noita köynnöksiä kasvaa jossain afrikassakin, niin mitenkähän joku sellainen lajike selviäisi ihan huoneessa isossa saavissa :D

Tämä asiahan vaatii tietysti pitkää ja harrasta tekstien kääntämistä ties miltä kieleltä ma luulen, mutta jos joku on koskaan miettinyt samaa ja löytänyt jo jonkun nettisivun tai kirjan tai jotain niin laittakaahan ilmotellen.

Mulla on tänäkeväänä semmonen hullun puutarhurin olo kun joudun jo toista kevättä asuun parvekkeettomassa yksiössä x.x Tää on kuulkaa aikamoista kidutusta välillä :D
puuhapetenvaimo
14.2.2007 13:35:00
Minulla Riccolta saatu tappi Vitis Nordicaa on tehnyt maljakossa versoja ja vihdoin myös juuria, eli pääsee tällä viikolla multiin.