Keskustelu sisäänkirjaudu | esittelyt | aiheet | hakemisto | haku | uudet viestit

Puutarha.net keskustelupalstatNiksinarikka : Apua, kyykäärmeitä! ( 273 kpl)

Sivut: 50 | 100 | 150 | 200 | 250 | 300 | Seuraavat 50 kpl->>

[Kaikki viestit yhdellä sivulla] [Ilman kehyksiä] [Kaikki ilman kehyksiä] [Lisää suosikkeihin] [Päivitä näkymä]

Poistettu nimimerkki (id: 4245) torstai, 6. toukokuuta 2004 - klo 15. 39 (yli 11 vuotta sitten)
Pihapiirissämme on vanha aittarakennus, jonka kivijalan suojissa talvehtii käärmeitä. Miten niiden talvehtimisen voisi estää? Aitan purkaminen ei tule kysymykseen, eikä myöskään rauhanomainen rinnakkaiselo kyiden kanssa! Kolme vilkasta lasta ja kaksi koiraa, pienimmäiselle meinasi käydä vappuna kyyn kanssa huonosti! Onko olemassa jotan torjunta-ainetta tai mitä tahansa, jota voisi ruiskuttaa kyiden talvehtimispaikkaan? Jotain pahalta haisevaa? Kolojen tilkitseminen on toivotonta, kyllä ne käärmeet sinne jotain kautta tiensä löytävät. Myydäänkö kaupassa jotain? Tämänkeväinen käärmevilinä ei saa toistua...
Poistettu nimimerkki (id: 1670) torstai, 6. toukokuuta 2004 - klo 18. 41 (yli 11 vuotta sitten)
Kun vierität tätä palstaa alemmaksi, löydät kyykäärmeiden pelotteluohjeita. Meillä on tehonnut ihan eläminen. Kyyt ovat aika rauhaa rakastavia, kymmenen vuotta sitten niitä kulki pihassa useita kesässä, nyt on mennyt monta vuotta, ettei ole näkynyt yhtään.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) torstai, 6. toukokuuta 2004 - klo 20. 31 (yli 11 vuotta sitten)
Kyllähän ne lapsipihasta voi tappaa. Kyyhän ei ole rauhoitettu eläin. :>(
Poistettu nimimerkki (id: 4655) torstai, 6. toukokuuta 2004 - klo 23. 35 (yli 11 vuotta sitten)
Meidän pihasta löytyi tänään yksi kissantappama.
Ja lähistöltä löytyy kivikkoa, jossa varmasti talvisin viihtyvät. Talvipesä täytyy varmaan tuhota talvella. Ja varmistaa, että lääkekaapissa on pari pakkausta kyytabletteja.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMyra (1512 kpl) sunnuntai, 23. toukokuuta 2004 - klo 21. 18 (yli 11 vuotta sitten)
Melko musta kyy oli hiippaillut viikolla pihaan.
Äiti karahkalla mukutti hengiltä, ja pöllytti
myös tuvan nurkalta sammaleet ylös. Nyt niitä alkaa olla riittävästi, tämä oli jo kolmas. Pari edellistä oli ruskeita sahakuvio-otuksia.

Minä en kylläkään jostain syystä uskalla ja halua tappaa niitä. Pahempi minusta on katella kuollutta kyytä kuin elävää, joka menee vain pois.
Yksi ruskea otus mönki toissa viikonloppuna pihakalusteiden vieressä, kun istuttiin pihassa.

Eikä silloin tullut pieneen mieleenkään litsiä sitä. Ehkä sitten jos ne rupeaa vielä enempi lisääntymään.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMyra (1512 kpl) sunnuntai, 23. toukokuuta 2004 - klo 21. 19 (yli 11 vuotta sitten)
Tässä suttuisempi lähikuva päästä, kamera taisi
täristä ...

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekallev (536 kpl) perjantai, 13. toukokuuta 2005 - klo 9. 11 (yli 10 vuotta sitten)
Kai siitä kyynpuremasta voi puhua sekä pistona että puremana. Biologisesti ja fysiologisesti ajatellen kyyhän käyttää hampaitaa eli puree, mutta sitten kun taas ajatellaan sitä, että ne hampaat ovat ihmiset näkökulmasta kaksi ohuttu injektioneulaa, niin ei ihme, että puhutaan myös pistoista. Eihän sitä puhuta, että terkkari puri mulle rokotteen olkapäähän, vaikka käytännössä on kyse samanlaisesta vieraan aineen siirtymisestä elimistöön... :-)

Lisäksi pistämissanan käyttöön vaikuttaa varmasti myös se, että puremasta ei jää mitään puremajälkeä (vrt. koiranpurema tms..), vaan pari pientä pistettä ja pienen käärmeen ollessa kyseessä nämä pienet pisteetkin saattavat kadota suurikokoisten ihohuokosten sekaan...

Mä olen I.H:n kanssa samaa mieltä, että kyse on todennäköisesti ollu allergisesta reaktiosta. Toisaalta olen kuullut myös lukioaikaselta kaveriltani, että hänen isäänsä purrut kyy osui suoraan valtimoon ja näin ollen tuli itseasiassa todella kiire hoitoon, kun myrkky levisi salamana koko elimistöön. Ihmisen sydänhän pumppaa n. 5 litraa minuutissa eli koko ihmisen verimäärän...

Tämä nyt ei liity kyihin, mutta tällainen lötköttää meillä kotona...

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekaisuska (19 kpl) maanantai, 16. huhtikuuta 2007 - klo 22. 12 (yli 8 vuotta sitten)
Ne niljakkaat ovat heränneet. Siinä se kyy luikerteli kasvimaani kupeesa. Juuri tuntia ennen oli naapuri sanonut, ettei kyitä ole näkynyt 40 vuoteen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleJussa (2031 kpl) maanantai, 16. huhtikuuta 2007 - klo 23. 41 (yli 8 vuotta sitten)
Eikä ollut siis myrkytön rantakäärme eli tarhakäärme ?
Poistettu nimimerkki (id: 11189) torstai, 5. toukokuuta 2005 - klo 17. 52 (yli 10 vuotta sitten)
Rispa: Mistä olet lukenut, että toinen kyyn purema olisi ensimmäistä vaarallisempi? Jotkut matelijoita harrastavat ja tutkivat ihmiset saavat useitakin puremia elämänsä aikana, eivätkä oireet siitä pahene. Jotkut ovat kyyn myrkylle herkempiä kuin toiset. Kyyn myrkylle voi olla myös allerginen, mikä pahentaa oireita. Epäilen, että tämä toisen pureman vaarallisuus kuuluu matelija-aiheiseen folkloristiikkaan.

Kesäkukka: Tuskin mitään "suurta määrää kriittisessä tilassa olevia lapsipotilaita" nyt sentään kyiden takia on tarvinnut pelastaa. Kyyn purema on suht harvinainen ja siihen kuoleminen lottovoittoa paljon epätodennäköisempää. Lottovoittajiahan tulee uusia vuosittain, kyyn puremaan kuolee ihminen muutaman kymmenen vuoden välein.

Loistava artikkeli Suomen matelijoista löytyy muuten täältä: http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/suomen_matelijat.html
Poistettu nimimerkki (id: 11189) torstai, 5. toukokuuta 2005 - klo 22. 48 (yli 10 vuotta sitten)
Se vuosi, jolloin kyynpurema on Suomessa johtanut kuolemaan oli 1984, ei 1982, kuten aiemmin kirjoitin. Jos tätä vaikka kysytään trivial pursuitissa :- /
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHelmiNukkajäkkärä (3418 kpl) keskiviikko, 11. toukokuuta 2005 - klo 21. 39 (yli 10 vuotta sitten)
I.H, vastaan vanhaan juttuun, kun nyt vahingossa löysin. En ole asiaa mistään lukenut, vaan tälle työkaverin miehelle oli selitetty sairaalassa näin.Hänen munuaisensa lakkasivat toimimasta, ja siksi tilanne oli kovin vakava. Minäkin tiedän pojan, jota on purrut kyy useamman kerran, mutta en tiedä, onko toiset kerrat olleet vakavampia.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMyra (1512 kpl) keskiviikko, 11. toukokuuta 2005 - klo 22. 11 (yli 10 vuotta sitten)
Ensimmäinen kyy nähty Kangasniemellä.
Olisko ne vasta nyt alkaneet heräillä.
Vaikka tosilämmintä on ollut parina edellisenä viikkonakin.
Poistettu nimimerkki (id: 4655) keskiviikko, 11. toukokuuta 2005 - klo 22. 29 (yli 10 vuotta sitten)
Meillä on ensimmäinen kissa saanut tuta kyykäärmeenpureman oikeassa etujalassaan. Tassu paisui kaksinkertaiseksi, mutta on onneksi jo parempi. Tämä sama sälli on löytänyt jostain jonkin ihme-rottaesiintymän. Lajia ei ole vielä määritelty, mutta rotankokoisia ovat....
Minusta on muuten hassua, että monet puhuvat kyyn pistosta, mutta puremahan se on, eikä pisto...

Poistettu nimimerkki (id: 11189) perjantai, 13. toukokuuta 2005 - klo 0. 10 (yli 10 vuotta sitten)
Olisikohan rispan työkaverin mies ollut yliherkkä kyyn myrkylle ja häntä sen ja saamiensa vakavien oireiden takia varoitettiin toisesta puremasta? Sinänsähän on totta, että yliherkkyysoireet usein pahenevat altistuksen lisääntyessä. Kyyn myrkyn aiheuttama yliherkkyysreaktio on kuitenkin eri asia kuin myrkyn kaikille aiheuttamat oireet.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleChrisse (149 kpl) perjantai, 29. huhtikuuta 2005 - klo 21. 49 (yli 10 vuotta sitten)
Myös pojan kaveri joutui pikapika sairaalaan kyynpureman johdosta. Hän oli silloin n. 10 vuotias. Yksityiskohtia en tiedä mutta tilanne oli erittäin vakava.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTaina (169 kpl) lauantai, 30. huhtikuuta 2005 - klo 18. 49 (yli 10 vuotta sitten)
Tuttavaperheen 5 vuotiasta tytärtä puri kyy pihamaalla. Menivät äiti edellä ja lapsi perässä, äiti ei kyytä edes huomannut.

Seurauksena oli että lapsi oli 2 viikkoa teho-osastolla ja vielä pitkään toipilaana sen jälkeen. Lääkäreiden mukaan kyyn ei olisi tarvinnut purra kuin 10 cm ylemmäksi, niin he eivät olisi pystyneet pelastamaan tyttöä.

Itse olen aina pelännyt käärmeitä. Yllä olevasta tapauksesta huolimatta tiedän järjellä ajateltuna pelkoni älyttömäksi, mutta pelkään silti ja paljon. Puolitoista vuotta sitten muutimme alueelle, jossa käärmeitä on paljon. Eräänkin kerran metsään mennessä näin jo 2 ja metsässä vielä lisää. Silloin olisi jäänyt menemättä ellei sisareni olisi mennyt edellä pelottomasti.
Muutenkin taidan kulkea liian hiljaa metsässä, koska näen usein käärmeitä, eivätkä ne ole pelosta johtuvaa harhaa.

Pihalla katson leikkimökin luona ja navetan takana tarkasti jalkoihin, koska molemmissa paikoissa olen nähnyt kyyn.

Kesällä en metsään koiria vie, koska luulen että siellä jossain täytyy olla kyiden talvipesä. Tämä luulo siksi, että lähistöllä näkyy pääsääntöisesti pieniä kyitä ja naaraathan jäävät synnyttämään pesän lähelle. Samoin nuoret yksilöt jäävät lähelle talvipesää. Suuret yksilöt sekä urokset lähtevät vaellukselle.

Kaikki pihaan eksyvät meillä tapetaan (jos mieheni on kotona, itse en uskalla). Metsässä sen sijaan joko jähmetyn paikoilleni tai lähden kiiruusti pois.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrootoni (758 kpl) lauantai, 30. huhtikuuta 2005 - klo 19. 00 (yli 10 vuotta sitten)
Minulla on tapana hypellä vähän aikaa tasajalkaa, ennen kuin uskallan mennä vanhempieni kotitaloilla marjapensaiden luo tms. pisemmän heinän alueelle. Näyttää varmaan tosi typerältä touhulta, jos ei tiedä tarkoitusta! :) Kerran olen siitä huolimatta äitini kotitalolla onnistunut tassuttelemaan paljain varpain alle metrin päähän marjapensaan juurella loikoneesta käärmeestä. Jäi viinimarjat pensaaseen sillä kertaa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMyra (1512 kpl) sunnuntai, 1. toukokuuta 2005 - klo 22. 32 (yli 10 vuotta sitten)
Oli kyllä kyy purrut uidessa. Lääkäri käsittääkseni on tiennyt ja näkeehän sen jäljestäkin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMorsinko (145 kpl) sunnuntai, 1. toukokuuta 2005 - klo 22. 36 (yli 10 vuotta sitten)
Äitiäni puri kyy mansikkamaalla, tämän nykyisen asuinpaikkamme pihalla. Hän voi hetken huonosti mutta selvisi ilman lääkärissä käyntiä. Oli aika myöhäinen syksy, joten voiko olla, ettei myrkky olis ollut enää niin voimakastakaan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMyra (1512 kpl) sunnuntai, 1. toukokuuta 2005 - klo 22. 40 (yli 10 vuotta sitten)
Tänä keväänä ei ole maalla näkynyt kyitä (vielä).
Ehkäpä ne olisivat ymmärtäneet häipyä vähän kauemmaksi. Ei sen puoleen on nyt kylmäkin. Eilen illalla alkoi lunta heitellä Kangasniemellä ja tänäänkin satoi. En tiedä satoiko Kuopiossa viikonloppuna lunta.
Poistettu nimimerkki (id: 11189) perjantai, 29. huhtikuuta 2005 - klo 18. 31 (yli 10 vuotta sitten)
Pirjoten kuvassa on minusta rantakäärme. Pään laikusta ei oikein saa selvää, mutta pitkä ja soukka ruumis on rantakäärmemäinen. Kyy on "pötäkämpi". Sitä paitsi kyy menee harvoin veteen, rantakäärme sen sijaan mielellään.

TMK: Millaisia oireita kyynpurema sinulle aiheutti? Itse liikun paljon kyitä kuhisevalla alueella, saappaat jalassa tietysti ja kyypakkaus taskussa, mutta olisi kiva tietää, mitä on odotettavissa, jos vahinko sattuu.

Suomessa on muistaakseni kuollut ihminen kyynpuremaan viimeksi vuonna 1982 (korjatkaa joku, jos olen väärässä). Kyseessä oli muistaakseni heikkokuntoinen vanhus. Joten kyllä kyyalueilla liikkuminen on paljon turvallisempaa kuin vaikkapa lentokoneessa istuminen näinä Al Qaeda-aikoina, autoajelusta nyt puhumattakaan...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHelmiNukkajäkkärä (3418 kpl) perjantai, 29. huhtikuuta 2005 - klo 19. 18 (yli 10 vuotta sitten)
Kirjoitin tuossa aikaisemmin, että meillä on paljon kyitä. Minua puri vähän toistakymmentä vuotta sitten sääreen. Itse puremehetkeä en huomannut, mutta jalka turposi valtavaksi ja tuli isolta alalta tumman lilahtavaksi. Enkä mennyt edes lääkäriin, kun en tiennyt, mikä siinä oli. Kaksi viikkoa koipi oli tosi arka, eikä sillä päässyt juuri astumaan. Sitten meille sattui tulemaan naapurin maajussi ja näki jalkani ja sanoi, että sehän on selvä kyyn purema. Häntä oli itseäänkin oli joskus purrut käteen ja se käsi oli ollut samanlainen. Uskoin sitten, että se oli kyynpurema. Koipi oli vielä pitkään kipeä. En tarvinnut mennä lääkäriin, koska en tarvinnut s.lomaa. Töissä sillä jalalla ei olisi pystynyt käymään. Kerroin tämän siksi , kun nyt on kuulemma niin, että jos kyy pääsee puremaan toisen kerran, sitten on totiset paikat. Työkaverin mies meinasi kuolla viime kesänä. Oli kolme viikkoa sairaalassa, puolet teholla. Sillä oli toinen kyyn purema. Ihmisellä kuulemma riittää vastustuskyky yhteen yleensä vain yhteen kyynpuremaan.
Laitan tähän kuvan toisenlaisesta matelijasta, joka tuli vastaamme Thaimaassa Lanta-saarella. Se on ollut aiemminki jossain thaimaajutussa, mutta moni ei sitä varmaan nähnyt, niin laitan taas.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHelmiNukkajäkkärä (3418 kpl) perjantai, 29. huhtikuuta 2005 - klo 19. 21 (yli 10 vuotta sitten)
Uskalsi ukko ottaa vielä toisen kuvan

Poistettu nimimerkki (id: 101) perjantai, 29. huhtikuuta 2005 - klo 20. 24 (yli 10 vuotta sitten)
I.H, sellanen kyy-saari tutkimuksia varten täällä, ihan uimarantaa vastapäätä.
Olettaisin, et eivät ui sieltä. :)

Saunominenkin vaarallista: "Pari pikkulasta on pudonnut ja kuollut, toinen saunan lauteilta, toinen saunan katolta. Yhden lapsen on käärmeenpurema tappanut (1756) ja Salon Elias Johansson kuoli 1752 ukkosen aiheuttamana."
Poistettu nimimerkki (id: 101) perjantai, 29. huhtikuuta 2005 - klo 20. 29 (yli 10 vuotta sitten)
I.H tilasto viimeisetä kuolintapauksesta 1982 mielenkiintoista.

Myrkkysieniä pelkään kyllä enemmän.
Munuaiset menee, eikä edes kipua tartte tuntea ennen kuolemaa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKesäkukka (541 kpl) perjantai, 29. huhtikuuta 2005 - klo 20. 39 (yli 10 vuotta sitten)
Kyynpurema lapselle katsotaan vaikeaksi myrkytystilaksi. Nykyisin ohjataan pureman saanut lapsi 2 viikon sairaalaseurantaan.
Muistaakseni painoraja lapselle on 25 kg. Joka tapauksessa se vastaa sirorakenteisten tyttöjen painoa ala-asteen 3. luokalla.

Voi vain kuvitella, mitä tarkoittaa kahden viikon sairaalaseuranta. Onneksi ovat kyenneet pelastamaan suuren määrän kriittisessä tilassa olleita lapsipotilaita.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTorvikukka (2960 kpl) perjantai, 29. huhtikuuta 2005 - klo 12. 28 (yli 10 vuotta sitten)
Punkkeja on jo löytynyt koirista. Takapihan pellolla
niitä on kuhisten. Viime kesänä kun muutettiin koirista löyty 24kpl vain kaksi oli kiinni. Sen jälkeen on estolääkitys ollu.
Poistettu nimimerkki (id: 101) perjantai, 29. huhtikuuta 2005 - klo 12. 34 (yli 10 vuotta sitten)
outi, tarkoitin, et autoonnettomuudet huomattavasti tavallisemmat kuin käärmeenpuremat.
Poistettu nimimerkki (id: 101) perjantai, 29. huhtikuuta 2005 - klo 12. 35 (yli 10 vuotta sitten)
Torvikukka, eikä vain koirista. Tärkee illalla tutkia kroppansa,
jos pitkässä ruohossa kulkee.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTorvikukka (2960 kpl) perjantai, 29. huhtikuuta 2005 - klo 12. 43 (yli 10 vuotta sitten)
Meillä ei ole ikinä ihmisissä ollu. Illalla kyllä suihkussa käydään tuon takia. Asumme etelä-karjalassa jossa punkki kanta on suuri.
Poistettu nimimerkki (id: 101) perjantai, 29. huhtikuuta 2005 - klo 17. 06 (yli 10 vuotta sitten)
Äitini saa kymmenen puutarhassammekin, minä en koskaan.
Poistettu nimimerkki (id: 4315) perjantai, 29. huhtikuuta 2005 - klo 17. 56 (yli 10 vuotta sitten)
Minua on kyy purrut! Ja tämmöinen minusta tuli : )

Oikeasti, tämänkin verran terve ihminen ei ymmärtänyt edes lääkäriin lähteä vaikka oireet olivat selvät: Sinisenmusta, paisunut sääri, ärtynyt mieliala ja maatamennessä oli jo hengittäminenkin jkv hankalaa. Nielu ikäänkuin turposi. Mutta enhän minä nyt siinä ehtinyt kun oli väkeä ja kaikkea ja siirrettiin pensaita.

Vertaisin hankaluutta keskitason flunssaan.

Myöhemmista vaikutuksista on vaikea mennä sanomaan.

Enkä pelkää käärmeitä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTomsku (1124 kpl) perjantai, 29. huhtikuuta 2005 - klo 9. 33 (yli 10 vuotta sitten)
Minäkään en tunne ketään auto-onnettomuudessa kuollutta tai ihosyöpään sairastunutta. Sen sijaan tunnen kaksi ihmistä, joita on kyy purrut. Toinen heistä oli 2 kuukautta sairaalassa ja hengenmeno oli todella lähellä. Sopivasti oli allerginen.

Kun oma mies on esim. amppareille niin allerginen, että yhdestä pistosta turpoaan käsi Kippari-Kallen kädeksi, en halua kokeilla mitä tapahtuisi jos häntä purisi kyy. Enkä itsekään kovin mielelläni kyyn puremaa ottaisi vastaan.

Olen minäkin retkeillyt siellä sun täällä, eikä ole tullut mieleenkään ryhtyä sieltä kyitä deletoimaan. Mutta jos niitä odottelee portailla kun tulet ulos, deletointi on edessä. 10 vuotta kannoin niitä mahdollisimman kauas (jopa kilometrin päähän) ja kun ne tulevat takaisin, ei ole paljon vaihtoehtoja. Haluan elää ja olla omalla pihallani niin, ettei tarvitse koko ajan kyttäillä mihin astuu. Ja sen astelun haluan tehdä kesällä nimenomaan paljain jaloin. Hiostavia saappaita ja kenkiä saa näillä leveysasteilla kuitenkin pitää tassuissaan 10 kuukautta vuodessa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleouti (1404 kpl) perjantai, 29. huhtikuuta 2005 - klo 9. 38 (yli 10 vuotta sitten)
En myöskään minä tunne ketään ihosyöpään sairastunutta tai auto-onnettomuudessa kuollutta. En tosin tunne myöskään ketään, jota kyy olisi purrut. Itse en niitä pelkää, asunhan kaupungissa.

"Kyyalueilla" liikkuessani katselen vähän tarkemmin ympärilleni ja käytän ehkä kumisaappaita.

Ymmärrän silti varsin hyvin kyiden deletoimisen kotipihalta, en minäkään niitä pihalleni haluaisi.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällepirjote (125 kpl) perjantai, 29. huhtikuuta 2005 - klo 10. 57 (yli 10 vuotta sitten)
Olet oikeassa OzzMan. Tuo meressä uiva käärme oli todellakin rantakäärme, muut mukana olleet vahvistivat sen. Ilmeisesti käärmefobia, aika ja ikä tekevät kaikista matelijoista minun mielikuvituksessani tappajia. Inhoan yli kaiken tuota luikertavaa liikkumistyyliä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) perjantai, 29. huhtikuuta 2005 - klo 11. 13 (yli 10 vuotta sitten)
Aika monet inhoaa käärmeitä ihan vaan sen inhottavuuden takia, jota eivät voi itselleen selittää. Eikös se Freud ollut tästä jotain mieltä :))
Poistettu nimimerkki (id: 101) perjantai, 29. huhtikuuta 2005 - klo 12. 25 (yli 10 vuotta sitten)

Vaarallisin eläin on puutiainen ja siitä saatu puutiaisaivokuume, TBE.
Koirathan niitä tuo turkissaan, rannoilta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTomsku (1124 kpl) perjantai, 29. huhtikuuta 2005 - klo 12. 28 (yli 10 vuotta sitten)
Eivät käärmeet inhottavia ole. Päinvastoin. Ovat erittäin kauniita eläimiä. Metsässä kohdatessamme katselen niitä mielelläni. Siitä huolimatta en halua kokeilla kupsahtaako mieheni käärmeenpuremaan vaiko ei. Joten pihalla en halua niitä ihailla.

Käärme on muuten kivan tuntuinen kädessä. (No en tietysti kyyn kanssa kokeillut.) Uskomattoman vahva epeli.
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 22. 56 (yli 10 vuotta sitten)
pirjotella hieno kuva.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMyra (1512 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 23. 09 (yli 10 vuotta sitten)
Viime kesähän pari ihmistä oli purrut käärme
uintireissulla. Ainakin lehtijuttujen mukaan.
Muistaakseni olivat kyitä, tiedä sitten.
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 23. 24 (yli 10 vuotta sitten)
(Olisko ollut rapu tai kala?)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrootoni (758 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 23. 39 (yli 10 vuotta sitten)
Kuka tietää jonkun, jota on kala purrut uintireissulla?
Poistettu nimimerkki (id: 4315) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 23. 50 (yli 10 vuotta sitten)
Olin uimassa Floridassa ja ihan siinä parin metrin päässä molskahti hai näkyviin.
Mitäs minä? Huusin rannalle miehelle että saikkos kuvatuksi! Hänellä nimittäin oli videokamera käynnisstä. Ja toki juuri sillä hetkellä kuvasi jonkun nätin rouvan peppua.

Jäin jopa veteen innoissani tsiikaamaan että näkisinkö hain vielä mutta en. Myöhemmin juttelimme sikäläisen laiturivahdin kanssa (erittäin meritietoinen henkilö) joka kertoi etteivät ne pure kuin juuri tulleita turisteja joilla on vielä valkoiset jalat sillä hai voi luulla sitä kalaksi.

Tämä laiturivahti muuten kertoi meille salaisuuden ´Koska olemme suomalaisia emmekä näin ollen yltiöhysteerisiä´. Hänen laiturinsa päässä kävi joka yö klo 2 kaunis vasarapäähai.
Jos tieto siitä olisi levinnyt olisi uimaranta suljettu ja paikalle olisi tullut poliisi, palokunta, ambulanssi, helikopteri ja merivoimat.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekibuvitsi (8785 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 23. 57 (yli 10 vuotta sitten)
"Myös hauen ja ankeriaan tiedetään popsineen kyitä"....

" Aleksi Haapasen toinen kyynärpää oli pahoin vammautunut ja käsi jäänyt koukkuasentoon. Vamma oli aikanaan sattunut niin, että tavattoman suuri hauki oli tarttunut kalastuksen jossain vaiheessa kyynärpäähän ja purema lääkkeiden puutteessa jäänyt hoitamatta."

mielenkiintoinen tuo google :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 18. 28 (yli 10 vuotta sitten)
Kyy on jätetty rauhoituksen ulkopuolelle juuri tuon vaarallisuutensa vuoksi. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että kaikki kyyt pitää tappaa, vaan sitä että niitä voidaan lopettaa sillä, missä vaaraa lapsille ja koirille eläimestä on.

Jos kyy olisi rauhoitettu ja johonkin kertyisi sitten kyitä todella vaarallisen paljon, pitäisi tehdä anomus johonkin instanssiin niiden vähentämisestä. Virkamiehet kävisivät valtion laskuun moneen kertaan tarkastamassa tilanteen, mahdollisesti pitäisi merkitä kyitä, jotta tiedettäisiin niiden todellinen määrä harkinnan alaisina olevien toimien oikeaksi mitoittamiseksi. Kun vähentäjät sitten tulisivat paikalle, tulisivat kyytytöt ja kahlitsisivat itsensä alueen puihin ja pensaisiin, kyistä kärsivän ihmisen pihalla lappaisi jos jonkinlaista valistajaa ja tiedotusvälineitten edustajat siihen päälle. Alettaisiin kerätä adressia kyiden puolesta, tehtäisiin eduskuntakyselyjä. Jotenkin näin se menisi.
Kyllä päättäjillä on ollut järkeä, kun ovat jättäneet päättämisen kyiden määrästä ihan tavallisen ihmisen tehtäväksi.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleemmi k (44 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 19. 05 (yli 10 vuotta sitten)
Tässäpä meidän mökiltä kyy pari viikkoa sitten auringon paisteessa lekottelemassa. Odotteli ihan rauhassa, kun hain kameran. Sain monta kuvaa, mutta kun yritin ottaa lähikuvan, lähti rauhallisesti luikertelemaan varvikkoon.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällepirjote (125 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 19. 57 (yli 10 vuotta sitten)
Viime kesänä kyy rantautui uimarannalle. Tuossa missä kyy ui oli hetkeä aikaisemmin lapset uimassa. Tämän kokemuksen jälkeen minä en enää koskaan ui meressä ilman silmälaseja!!

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 21. 29 (yli 10 vuotta sitten)
Rantakäärme täältä asti katottaessa jopa!! eikö näytä olevan keltanen juttu tossa päässä :O kyy ei kauheemmin tykkää uida!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePiivi (1756 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 22. 02 (yli 10 vuotta sitten)
Mutta ui kyllä!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 22. 51 (yli 10 vuotta sitten)
Keltainen on kyllä rantakäärmeen pään takaosassa. Tuo on joku heijastuma kosteasta kuonosta. Siitä huolimatta minäkin pitäisin tuota rantakäärmeenä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 16. 58 (yli 10 vuotta sitten)
Sinä, Hannele R, loukkaat täällä monta sen takia että kirjoitat mitä yksinkertaisimmistakin asioista ikään kuin täällä ei kukaan tietäisi mitään mistään ja sieltä korkealta kaikki tietävän pallilta. Lisämausteen tähän tietysti tuo se, että olet siellä Ruotsissa. Tuntuu siltä, kuin kaikki tieto olisi paitsi vain sinulla, lisäksi vain siellä Ruotsissa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleouti (1404 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 17. 18 (yli 10 vuotta sitten)
Suomessa on lapset juosseet alasti kesällä maailman sivu.

Ei tämä pohjolan aurinko ole niin paljoa kuumentunut, että ihosyövät siitä ovat lisääntyneet, eiköhän räjähdysmäisesti kasvanut etelänmatkailu siihen ole syynä...
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 17. 21 (yli 10 vuotta sitten)
Ammutaan ihan viereen; kaikki tuntevat jonkun joka ollut auto-onnettomuudes (Suomessakin), mut silti ei autoja kielletä. Kaikki tuntee jonkun, jolla ihosyöpä, silti ei aurikoa vältetä.
Mut kukaan ei tunne ketään, joka kuollut kyyn puremaan! Statistiikkaa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrootoni (758 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 17. 24 (yli 10 vuotta sitten)
Omakohtaista kokemusta ei kyyn pistosta ole, mutta tätini miestä pisti kyy polvitaipeeseen, saappaanvarren yläpuolelle, joskus kymmenisen vuotta sitten ja polvi on kuulema vieläkin aina joskus kipeä ja jäykkä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrootoni (758 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 17. 25 (yli 10 vuotta sitten)
Onko jonkun pakko kuolla, ennen kuin saa olla huolissaan lapsensa (tai omasta) terveydestä?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePaxi (58 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 18. 07 (yli 10 vuotta sitten)
HanneleRuattis, varsin karkea yleistys tuo sinun.

Itse en tunne ketään joka olisi ollut auto-onnettomuudessa. Enkä myöskään tunne ketään jolla olisi ihosyöpä. Totta kyllä etten tunne ketään ihmistä joka olisi kuollut kyyn puremaan. Sen sijaan tätiäni on purrut kyy. Kokemus, josta hän ei todellakaan nautiskellut. Ja tiedän useita koiria jotka ovat kuolleet kyyn puremaan ja vielä päälle jokusen joilla hengenlähtö on ollut lähellä. Itse omistan pienikokoisen koiran. Ja tapan jokaisen kyyn joka mökin tontille eksyy.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePiivi (1756 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 15. 09 (yli 10 vuotta sitten)
Letkajenkkatanssiaisia silloin tällöin voisi kokeilla, eikös juuri sellainen jytke toimisi karkotteena? Kotona kakarana niitä käärmeitä piisasi, samoin suuren suuria muurahaispesiäkin! Lähimmäksi rappuja tulleet tapettiin. Kaikki peltojen ympärykset olivat kiviaidoilla tai -kasoilla ympäröidyt, siellä ne kai asusti. Ketään ei koskaan purrut, siskonikin sain siepattua syliin, ennen kuin otti "nätin kepin" 2-vuotiaana käteensä. Kyyn pirulaiset eivät olleet ennen sitä tulleet opetusmateriaaliksi näkyville. Etukäteen taas on turha kauheasti varoitella, tulee niitä pelokkaita kakaroita vähemmälläkin! Oletteko panneet merkille? Melkeinpä huomaa ihmisistä, mitä heidän vanhempansa ovat pelänneet.
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 15. 25 (yli 10 vuotta sitten)

Tomsku , Kkuimmainen talo meiän, ei ihan keskellä kaupunkia. :)

Kellä on omia kokemuskia kyykäärmeen pistoista?
Vai onko kysymys vain peloista täällä?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKesäkukka (541 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 16. 05 (yli 10 vuotta sitten)
I.H. Aivan selvästi vihjaat, että olisin listinyt rantakäärmeitä rannan tuntumassa.

Luontoillan hartaana kuuntelijana kelloni alkoivat kilkattaa. Tässä nyt jotain nettitietoa myös.
matelijoista

Kyyt viihtyvät myös vesistöjen rantavyöhykkeillä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleFellow (1838 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 16. 06 (yli 10 vuotta sitten)
Minen ymmärrä miten paljain jaloin uimaan juokseminen aiheuttaa ihosyöpää? Jos juoksee saunasta uimaan niin pitääkö pukea päälle saunalla ja riisua vasta rannassa? Ja varsinkin sytytysnestettä pitää varoa jos lähettyvillä on kyitä? No joo...

Meillä ei onneksi ole kyitä näkynyt mutta jos pihaan tulisi niin deletointi olisi edessä. Meillä kävellään paljon paljain jaloin, sekä aikuiset että kyläilevät lapset että kanat. Jos kyyn tapaan muualla kuin pihalla niin rauhassa saa jatkaa matkaansa, ei vaan passaa tulla meidän pihalle!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePiivi (1756 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 16. 15 (yli 10 vuotta sitten)
Ennen tämän talon ostoa meillä oli sellainen vanha maalaistalo mökkinä. Siellä oli kyitä suolla, metsissä ja rannoilla. Kerran säikähdin ihan tosissani, kun käärme ui vastaan! Huusin lapsille, että väistäkää tätä joka tulee! Katsoivat vierestä, kun jatkoi nurmikolla matkaansa. Ja sahalaita näkyi hyvin!
Pojan puolesta vähän pelotti, kun sitä ei pelottanut mikään ja oli se kesä, kun oli kotikäytössä spira. En jaksa uskoa, että kyypakkauksen tabletit kerkiää kenellekkään avuksi, jos on oikein herkkä kaikelle muullekkin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleInki (7432 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 16. 20 (yli 10 vuotta sitten)
Meidän portilta löytyi aamulla yliajettu kyy - liekö sattunut siinä vai linnunnokasta pudonnut...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 14. 52 (yli 10 vuotta sitten)
Lauot vain niitä kommenttejasi herkitsemattomasti. Ei ihosyöpää siitä tule, jos suoksee siältä suoraan uimaan alastomana. Tuo heittosi sisälsi sellaisen ajatuksen, etten tietäisi mitään ihosyövästä.
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 14. 56 (yli 10 vuotta sitten)

400 lasta vuodessa joutuu sairaalaan, kun juoneet grillin sytytysoljyä.
En ole koskaan kuullut kuolintapauksesta kyykäärmeen myrkystä, mut pari lasta on kuollut, kun oli pähkinöitä kouluruuaassa. Yksikään lapsi ei ole vakavasti loukkaantunut myrkyllisistä kasveista sitten 1960 (kun statistiikka aloitettiin). (OzzMan, sinun ei tarvitse ymmärtää.)

Ammutaan ihan väärään suuntaan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTomsku (1124 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 14. 58 (yli 10 vuotta sitten)
Kaupungissa harvemmin niitä kyitä joka mutkassa lötköttää. Senpä takia on niin hillittömän helppoa jurputtaa muiden tekosista. Mitenköhän suu pistettäisiin jos alkaisi siellä Hannelenkin kalliolla kiärmeet vilistään aina kun lähtisi kukkapenkkia kuopsuttamaan.

Käärmeet eivät piittaa pätkääkään siileistä, murkuista tai muistakaan kanssaeläjistä. Ainoa, millä niiden määrän saa vähän vähäisemmäksi on se, että pitää nurmikon tarkkaan lyhyenä ja paikat siistinä. Käärmeen kuljettaminen kilometrinkaan päähän ei auta pätkääkään, takaisin tulee, uskokaan pois. Joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää deletointi. Valitettavasti.
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 15. 04 (yli 10 vuotta sitten)
Tomsku, meillä kyyt saarella. :)
(Lapsemme partiolaisia. Monta yötä on nukuttu teltassa. Metsässä paljon.)

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 15. 05 (yli 10 vuotta sitten)
HR, no kyllä mä ymmärtäisin jos noille jutuille jostain sytytysnesteestä, ihosyövästä, myrkyllisestä kasveista ym. omat otsikot? En nyt usko että kukaan ottaa hyvää Grilliruokaa ja kyytipojaks lasillinen sytytysnestettä? sehän jo maistuu pahalle.. ettei sitä pitäs pystyy juomaa :(

Kyllähän käärmeenpuremaan kuolee muutama ihminen vuodessa..
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 15. 07 (yli 10 vuotta sitten)
Kiva kun näitä kuvia jotka ei liity aiheesee mitenkään, tökitää tännekin.. voih.. täyttyy vähän turhasta
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 14. 12 (yli 10 vuotta sitten)
heldalan, tuohan on kyllä aivan totista totta. Mutta en taaskaan tajua Aurinkoa ja ihosyöpää tässäaiheessa.. :(
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 14. 25 (yli 10 vuotta sitten)
heldalan, muutama lapsi kuollut täällä koiran puremasta.
Uuseempi kuin kyyn puremasta!
Poistettu nimimerkki (id: 9447) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 14. 34 (yli 10 vuotta sitten)
Nyt teen samoin kuin tirlittan - jatkakoon joku muu sen aikaa, minä lähden vaihtamaan autoon kesärenkaat.
Mielenkiintoista olisi nähdä tästä asiasta ruotsissa tehty tilasto, Teillä on huonosti kasvatetut koirat ja kyyt siellä.

Edelliseen HanneleRuottis:n viestiin sen verran, että niin on lapsia kuollut ties mihin ja kuolee edelleen ja niille asioille voisi tehdä jotain viisaampaa, kuin mitä nyt tehdään.
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 14. 37 (yli 10 vuotta sitten)
anttipallehan se aurinko - kun hän niin vastuuton...
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 14. 38 (yli 10 vuotta sitten)
Mielenkiintoista olisi nähdä tästä asiasta suomessa tehty tilasto
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 14. 43 (yli 10 vuotta sitten)
Kuulinhan lopullisen mielipiteesi minusta. Kiitos HR. :>(
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 13. 00 (yli 10 vuotta sitten)
Aurinko suuri vihollinen pikkulapsille,
he ei sais koskaan olla auringossa ilman paitaa.
Ihosyööpä lisääntynyt kamalasti.
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 13. 06 (yli 10 vuotta sitten)
Useempi kuolee UV-säteitten aiheuttamaan ihosyöpään kuin kyyn puremiin.
Poistettu nimimerkki (id: 9447) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 13. 22 (yli 10 vuotta sitten)
Ja HanneleRuottis jos kasvattamaton koira hyppii lasta vasten raukkaudesta, siihen en ole yhdenkään lapsen kuullut kuolevan - kyyn puremaan kylläkin.

Niin minunkin mielestäni asioita pitäisi laittaa omassa pääkopassaan "tärkeysjärjestykseen"
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 13. 51 (yli 10 vuotta sitten)
heldalan, ei kuolleet - mut usein auheuttanut koko elämää kestävän pelon.
Asenteesi: "hyppii lasta vasten raukkaudesta" on karmee,
täyttä välinpitämättömyyttä lasta kohtaan!
(Lapset sitä vastoin ei saa hypätä koiran päälle, 'rakkaudesta'.)
Poistettu nimimerkki (id: 9447) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 14. 03 (yli 10 vuotta sitten)
Voi, voi ei tulisi mieleenikään kertoa juttuja mitä lapset ovat tehneet koiranpennuille rakkaudesta ja tietämättömyydestä - vai kerronko yhden - lapset vetivät koiranpentua pyörän tarakkaan hihnasta kiinnitettynä, aika kamalaa katsottavaa oli, kun koiranpentu kylellään ja selällään tuli perässä, että ehkä niitä lapsiakin voi kasvattaa ja koiria myös - kyytä kuitenkaan emme pysty - pointtini oli kyy - ei lapset - eikä koirat, vaan se että turhanpäiväinen kommentti koirien hyppimisestä - aiheesta kyy - ei mielestäni sovi keskusteluun.
Poistettu nimimerkki (id: 9447) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 14. 06 (yli 10 vuotta sitten)
Ja vielä HanneleRuottis, asennetta minulla löytyy lapsia kohtaan ihan varmasti tarpeeksi, silti se ei estä minua puolustamasta muitakin luontokappaleita kuten esim. kyitä, muurahaisia jne.
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 12. 28 (yli 10 vuotta sitten)
Siis hän jo 12-vuotias, omalla tahdolla.
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 12. 31 (yli 10 vuotta sitten)
anttipa, pari vuodessa kuolee saman iskusta.
Opetin lapsilleni, ettei silloin uida eikä jalkapalloa pelata.
Mut silti ei ukkosta tartte pelätä - se on suuri ero;
Oppia käyttäytymään oikein - tai pelottaa.
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 12. 36 (yli 10 vuotta sitten)
anttipa, tuskin sallisin pienen lapsen juosta alasti kanervien keskellä,
kumisaappaat ei yhtään hullumpi keksintö metsässä.
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 12. 39 (yli 10 vuotta sitten)
Paljain jaloin ei juosta missään täällä;
lasinsiruja kaljapulloista joka rannoilla... :|
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 12. 42 (yli 10 vuotta sitten)
Olipahan rantaan johtanut saunapolku. Se kyy löytyi sitten talon seinän viereltä kirsikkapehkosta ja deletoitiin. Asutuksen ulkopuolella tapaamaani kyytä en tapa, ihailen vain sen kaunista vartaloa ja sulavia liikkeitä.
Miten perustelet sen ettei ukkoilmalla saisi pelata jalkapalloa eikä uida? Tärkeämpää olisi kieltää menemästä sateelta suojaan korkean puun alle.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 12. 47 (yli 10 vuotta sitten)
Lasten jaloille tekee hyvää juosta kesällä ulkona mahdollisimman paljon avojaloin. Saunapolulle en särkenyt kaljapulloja, vaan nakkelin ne kivikkoon talon taakse. Hehhee...
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 11. 19 (yli 10 vuotta sitten)
'Vaarallisempaa' lapsilleni on pöhlät koiranomistajat, jotka
sallivat koiriensä hyppiä lasteni päälle: "Se haluaa vain leikkiä, on niiiiin kiltti."
(Samat koirat, jotka hyppivät kyykäärmeitten päälle? Ja kaiken muun.)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletirlittan (839 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 11. 48 (yli 10 vuotta sitten)
HR, jos 'lapsesi' tulee pihalleni käärme kaulallaan, koirani SAAKOON ihan käskystä hyppiä!!!
(tuo menee niin toiseen otsikkoon, ettei siitä enempää, vaikka mieli tekis kertoa niistä mammanmussukoista, joita ei opeteta miten koiria lähestytään. Siis syyttäkööt itseään.)
Kerran vielä:
Olen keskustellut vain omalla pihalla tavatuista KYYkäärmeistä ja niiden kohtalosta, pidän mieluummin myyrät ja hiiret. Metsissä ja pelloilla saavat olla meiltä rauhassa niin käärmeet, myyrät kuin muutkin eläimet.
Poistettu nimimerkki (id: 9447) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 11. 58 (yli 10 vuotta sitten)
Kyyt, kissat, koirat, autot, myrkylliset kassvit pedofiilit jne. onhan näitä lapsille vaarallisia asioita tässä maailmassa. En voi olla vertaamatta hyppivän koiran aiheuttamaa vahinkoa ja esim. kyyn tai pedofiilin - kasvattaa pitäisi ties mitä - helpointa kuitenkin ajattelevaa ihmistä, kuin luonnon eläintä - olkoon se sitten vaikka kyy - pahin on kuitenkin ihminen - se tuottaa maailmaan ties mitä "vaarallista".
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 12. 01 (yli 10 vuotta sitten)
Meninpä kerran toisella vuodella olleen pojan perässä rantaan uimaan. Hän juoksi edellä tiukasti kanervien seassa ollutta polkua pitkin. Havahduin siihen, että olin juuri astumassa polulla kiemuralla olleen kyyn päälle. Pomppasin vaistomaisesti ilmaan, mutta en kovin kauan siellä pysynyt, sen verran vain oli tarpeen, että kyy ehti alta pois. Poika, joka oli aivan alasti, oli juossut siitä kyyn ylitse eikä sattumalta astunut sen päälle. Pienet lapset ja kyyt eivät kyllä sovi samaan pihaan. Opetus ei olisi auttanut ko tapauksessa.
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 12. 24 (yli 10 vuotta sitten)
heldalan, uhohdit, et salama vois iskeä taivaalta.
"Pienet lapset ja autot eivät sovi samaan pihaan."
"Penet lapset ja myrkylliset kasvit eivät sovi samaan pihaan."

Jo 2-vuotias ymmärtää. Sitä ennen ei jätetä yksin!
Me liikuimme lastemme kans kotipiirin ulkopuolella.
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 12. 27 (yli 10 vuotta sitten)
Lasten ystävä hyvin herkkä ampiaisille, ei poika kotona istunut - mut lääkkeet oli aina mukana vyölaukussa. Näin tämän pojan leikkivan ja poimivan ampiaisia purkkiin! :D
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletirlittan (839 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 10. 22 (yli 10 vuotta sitten)
*eipäs-juupas-juupaspas-täh?*
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 10. 33 (yli 10 vuotta sitten)
Juupas on ainoa, mitä minä olen sanonut. Viime vuonnakin.
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 10. 35 (yli 10 vuotta sitten)
(Myrkyllisiä kasvejakaa ei vältetä.)
Koko maailmaa ei voi muuttaa, mut koirat ja lapset voi opettaa. :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletirlittan (839 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 10. 44 (yli 10 vuotta sitten)
Nyt loppui multa rautalanka, jatkakoon joku muu. MOI!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällehuisa (2647 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 10. 55 (yli 10 vuotta sitten)
tuossa olen samaa mieltä HR:n kanssa: lapset a koirat voi opettaa. Ainakin minut opetettiin aika tarkaksi kasvien kanssa pienenä, asiat kerrottiin kaunistelematta ja hyvin meni oppi päähän. Miksei nykyvekaroille sitten? (Koirista en tiedä mitään, käärmeistä en sano mitään)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekatja1 (388 kpl) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 11. 10 (yli 10 vuotta sitten)
olen samaa mieltä kuin HR ja huisa.
Voisihan lapsille ja koirille tietenkin laittaa kypärät päähän ja kasvattaa ne pyöreässä pehmustetussa huoneessa... Ei varmasti tulisi mitään vahinkoja.
Poistettu nimimerkki (id: 101) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 23. 27 (yli 10 vuotta sitten)

Vaaraton kuparikäärme, Anguis fragilis, pudottaa "häntänsä", ei ole edes käärme.
Poistettu nimimerkki (id: 101) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 23. 28 (yli 10 vuotta sitten)
Vaskitsa.
Poistettu nimimerkki (id: 101) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 23. 30 (yli 10 vuotta sitten)
Vaskitsa on rauhoitettu Suomessa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletirlittan (839 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 23. 56 (yli 10 vuotta sitten)
En ymmärrä HR:n ajatuksien koukeroita ja tyttärensä saa halailla vaikka mustaa mambaa mun puolestani.
Mutta meidän pihalle/tontille ei kyillä ole asiaa.
Syy ei ole niinkään oma 'käärmepelko'. Toki vaskitsakin hieman hätkäyttää, jos kukkapenkistä yht´äkkiä livahtaa. Sisiliskoja olen kakarana kannellut taskuissakin. Kyytä olen jopa pulloon yrittänyt vaan en onnistunut(joskus kauan sitten).
Näiden nelijalkaisten ystävieni takia en suostu kyitä katselemaan pihallamme. Pienin koiramme on vajaa kymmenkiloinen ja elää voimakkaasti hajujen maailmassa, joten nenä on koko ajan maassa. Siihen kun kyy iskee hampaansa, on leikki kaukana.
Meillä saattaa silloin tällöin olla jokin koira myös kantavana kesäaikaan. Odottava emo ja kyyn myrkky on ikävä yhdistelmä. Sekin on tuttavapiirissä koettu.
Pihallamme on useita muurahaisten pesiä. Ne eivät karkoita kyitä.
Ja niin kuin jossain aiemmassa keskustelussa tuli jo ilmi, kyy pitäisi viedä aika kauas, ettei tulisi takaisin, joten siihen kuskaamiseen en rupea. ==> Kyy on henkipatto, jos luikertelee meidän pihaan!
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 9. 53 (yli 10 vuotta sitten)
tirlittan, käärme kun käärme, oli miten vaaraton ja hyödyllinen, niin monet tappaa ihan tavasta, kun sattuu näkeen. Pelko. Vaskitsa esimerkiks on rauhoitettu Suomessa, hyvin käärmeen näköinen, vaikka lisko.
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 28. huhtikuuta 2005 - klo 9. 57 (yli 10 vuotta sitten)
Käärme syö hiiriä ja myyriä.
Poistettu nimimerkki (id: 410) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 18. 25 (yli 10 vuotta sitten)
Muurahaiset eivät varsinaisesti karkota käärmeitä, vaan muurahaisten suosima elinympäristö ei ole käärmeille suotuisa.
Poistettu nimimerkki (id: 9447) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 18. 58 (yli 10 vuotta sitten)
Kiitos Panu - kyselen sitä, siksi, että pihaan metsäiseen rinteeseen, missä on nähty kyitä (talossa asuu 2 ja 4 vuotiaat lapset), on ilmestynyt uusi muurahaispesä viime kesänä ja minulta kysyttiin miten sen muurahaispesän saisi pois, niin yritin(eläinrakas kun olen) selitellä asiaa tyyliin "jospa ne kyyt ei nyt sitten enää tulisi pihalle ja lasten takia ei tarvitsisi pelätä" - siis onkohan vain uskomusta ja muurahaisraukat menettävät kotinsa jollakin ikävällä konstilla.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKesäkukka (541 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 19. 45 (yli 10 vuotta sitten)
Sen elinympäristön suuruus on niin suhteellista.
Meidän mökki sijaitsee rinteessä (rannasta noin 60 m) ja se on muurahaisrikasta aluetta. Murkkuja on riesaksi asti koko rinne alas rantasaunalle saakka.

Rantasaunan ja rantaviivan välinen alue on reilut 10 metriä ja sillä välillä ei ole muurahaisia, vaikka alue on kuivaa. Mutta jokainen käärme, johon olen törmännyt on ollut juuri tuolla 10 metriä leveällä kaistaleella.
Käärmeet hakeutuvat lähelle vettä, eivätkä ne viihdy kovin kuumilla ja paahteisilla alueilla kuten muurahaiset.

Mökkitontilla löytyy oma mikroelinympäristö sekä muurahaisille että käärmeille.
Poistettu nimimerkki (id: 11189) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 20. 50 (yli 10 vuotta sitten)
Nimen omaan rantakäärmeet viihtyvät lähellä vettä. Ne myös uivat mielellään, toisin kuin kyy, joka menee veteen vain pakon edessä. Kyitä näkee usein kuivissakin ympäristöissä, kangasmetsissä ja kallioilla. Tosin niillekin on enemmän syötävää kosteissa ja rehevissä ympäristöissä.

Joku irvileukainen äijä joskus neuvoi, että kyyn ja rantakäärmeen erottaa parhaiten hännästä nostamalla. Kyy kuulemma roikkuu velttona, rantakäärme lähtee kiipeämään kättä myöten. Semmosta folklorea.

En menisi kyllä paljain käsin kanniskelemaan kumpaakaan. Rantakäärmekin voi purra, jos sen ottaa käteen ja vaikkei se myrkyllinen olekaan, niin voi sillä olla huono suuhygienia. Sitä paitsi rantakäärme voi puolustautua paskantamalla ja se ei haise hyvälle.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 21. 18 (yli 10 vuotta sitten)
Rantakäärme leikkii kuollutta, jos se tuntee itsensä liian ahdistetuksi. Meillä kävi niin. Ei jaksanut madella mun hätistämänäni pois pihasta vaan heitti vatsapuoli ylöspäin itsensä ja käänsi suunsa aivan ammolleen. Luulin todella, että nyt se kuoli kuumuuteen. Oli kova helle toissakesänä.

Senpä vuoksi uskalsin ottaa hännästä kiinni ja kuljetin sen metsään. Kun hain kameran ja olisin ottanut kuvan kuolleesta, olikin se jo herännyt henkiin ja luikkinut pois.
Poistettu nimimerkki (id: 11189) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 21. 27 (yli 10 vuotta sitten)
Näinkin se saattaa tehdä ja jaksaa leikkiä kuollutta hämmästyttävän pitkäänkin. Sillä on ihan hyvä keinoarsenaali hädän hetkellä :- )
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrootoni (758 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 54 (yli 10 vuotta sitten)
Torvikukka: Mummun pystykorvaa oli kuulema joskus (ennen minun muistiani) purrut käärme kaulaan ja siinä oli kanssa ollut hengenlähtö lähellä ihan sen takia kun kaula oli turvonnut niin hirveästi ettei koira ollut pystynyt kunnolla hengittämään. Sekin oli kuitenkin selvinnyt.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 54 (yli 10 vuotta sitten)
no kyllä se pistää, jos käy vaikka lenkillä ja sattuu liian lähelle, mutta ei se kyllä muuten pistä ei..
Poistettu nimimerkki (id: 11942) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 58 (yli 10 vuotta sitten)
Onkohan kellään tietoa, voiko yksivuotista elämänlankaa leikata. Tuuheentuuko se vai kuoleeko. Olisin kiitollinen neuvosta. Olen esikasvattanut niitä ja niin hyvin kasvaneet, että joudun vaikeuksiin niiden kanssa, koska niitä ei voi laittaa ulos täälläpäin kun vasta kesäkuun 10. päivän jälkeen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällefiora (240 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 13. 03 (yli 10 vuotta sitten)
Kai kyytä voi ärsyttää ihan vahingossakin, vai..? Kukkapenkkiä peratessa vahingossa hipasee kylmänkangistamaa kyytä jota ei ollut huomannut... Itse en onneksi käärmeitä pelkää, mutta hyvin ymmärrän niitä jotka pelkäävät. Kai se kipeää tekee jos käärme puree (en ole kokenut) ja on pikkulapsille, vanhuksille ja allergisille hengenvaarallista.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 13. 21 (yli 10 vuotta sitten)
Tässä kun nuhaani sairastan telkkarin ääressä, niin just tuli äsken sopivasti kyystä ohjelma. Ei kyllä sen mukaan siili kyytä syönyt. Toisiansa kyyn kanssa kyräilivät ja lopulta siili luikki karkuun piikit pystyssä :) ( Ja mikä siinä jutussa ärsytti oli se, että taas kerran oli pitänyt järjestää kuvaajien tilanne eli laittaa kyy ja siili nokakkain. Ja sitten kuvataan!!)

Kyiden elinoloja uhkasi lähinnä ihminen, haukat, kylmät kesät ja kovat, vähälumiset talvet. Kylminä kesinä ei kuulemma munasolut ehtineet kypsyä poikasiksi, ja kyy piti sisällään ne suraavaan kesään. Muutenkin kyynaaras synnyttää joka toinen kesä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMorsinko (145 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 16. 44 (yli 10 vuotta sitten)
Useimiten juuri vahingossa törmää kyyhyn ja tönäisee joten se voi pistää. Aikoinaan kun meillä oli vanha pihasauna, sinne oli tullut vedenpoistoreijästä kyy, meidän poika (oli silloin 6 v.) meni sinne ja melkein otti sen käteen, hänellä oli tullut mieleen et vesiletku se siinä suhisee :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 47 (yli 10 vuotta sitten)
Sama pätee melkeenpä sisiliskoihinkin, mutta vaskitsa syö niitä, mut ei jos niitäkin on ylivoima :)
Poistettu nimimerkki (id: 101) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 48 (yli 10 vuotta sitten)
OzzMan, se joka pelkää käärmeitä, ei erota rantakäärmettä pythonista.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 48 (yli 10 vuotta sitten)
HR, niin voi! mut miks pelätä sellasta joka pelkää enemmän viel? ei se kyy pistä, ellei sitä käy ärsyttää?

(vaskitsa syö siis niitä muurahaisia, ei sisiliskoja ainakaan isoja)
Poistettu nimimerkki (id: 101) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 51 (yli 10 vuotta sitten)
Itse pelkäsin kaikkea; koiria, käärmeitä, vettä, pimeetä, mörköjä...
Poistettu nimimerkki (id: 11942) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 52 (yli 10 vuotta sitten)
Meillä siilit talvehtivat pihassa lämmitettävän koirankopin alla. Hyvin ovat viihtyneet monta vuotta jo. Koska tontilla on myös ns. luonnonvarassa oleva kesäkukka alue, jossa käyät 'metsällä' . Koskaan en ole niitä ruokkinut .
Poistettu nimimerkki (id: 101) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 52 (yli 10 vuotta sitten)
OzzMan, juuri sitä yritin sanoa: ei kyy pistä, jos ei arsytä. Se pelkää, arka.
Poistettu nimimerkki (id: 9447) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 35 (yli 10 vuotta sitten)
HanneleRuottis, niimpä niin, mutta silti uskon ettei orava tai siili ole läheskään niin pelottava otus kuin ihminen! Ihmiset ovat liian usein "tehneet pahaa" koirille ja koirasta tulee siitä syystä agressiivinen (oravan ei ainakaan luulisi mitään traumoja minkäänlaiselle koiralle aiheuttavan).
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 38 (yli 10 vuotta sitten)
Miks HR laittoi saman tyttärensä kuvan Pythonin kanssa tähän kyykeskusteluun? ja kaks kertaa? enymmärrä, mut eikai mun tarviikkaan..

toinenjuttu on se, että muurahaiset kyllä karkottaa kyykäärmeitä. Miks se kyy pitää tappaa? eiks kellää oo keppiä mis ois Y haara? et osais sillä vähän ohjailla? no joku kokeneempi osaa ottaa sen niskasta kiinni silleen ettei sitä satu eikä pääse puremaan! itse oon todella allerginen just esim: kyyn pistolle ja ampiaisen pistolle, mutta minkäs teet, emmä ala eläimiä tappamaan.

Mateliat on kaikkein mielenkiintosin eläinlahko. Kyllä mä myös ymmärrän jos joku pelkää ihan suunnattomasti itsensä, lastensa, tai koiransa puolesta (koiraahan ei saisi pitää enää missään vapaana) mutta menkää nyt sit ainakin varmistamaan asia, että se on kyykäärme, ettette tapa rantakäärmettä.

siilejä täällä meillä ei olekaan, kyykäärmeitä aika vähän, mutta suomen lähes pohjoisimmat Vaskitsat kylläkin. siinä vasta hiano eläin
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 39 (yli 10 vuotta sitten)
Ja ompa muuten kissakin tuonu kyykäärmeen elävänä saaliinaan kotiin. Vähän aikaa joutu kyl kattoo että mitä ihmettä, mut kyllä se kyy oli, ja kissa ei edes saanu puremaa
Poistettu nimimerkki (id: 9447) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 41 (yli 10 vuotta sitten)
Mäyräkoirat ovat metsästysviettisiä koiria ja toimivat HanneleRuottis:n kertomalla tavalla niinkuin niiden vietit "määräävät" - ihmisen kuuluu joko kasvattaa koiransa niin ettei ne aiheuta ympäristölleen vahinkoa tai hankkia sellainen koirarotu että hallitsee sen kouluttamattakin, koska rotuja joilta metsästysvietti puuttuu kokonaan on vaikka kuinka paljon.
Poistettu nimimerkki (id: 9447) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 44 (yli 10 vuotta sitten)
OzzMan - kiitos kommentistasi muurahaisista kyyn kanssa eläjänä - onkohan muilla samanlainen mutu tuntuma - tai vaikkapa tietoa asiasta.
Poistettu nimimerkki (id: 101) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 47 (yli 10 vuotta sitten)
OzzMan, pelkoja voi vähentää. Käärmepelko on hyvin primitiivinen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleLiisiA (413 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 14 (yli 10 vuotta sitten)
No joo=) tottelee silloin kun sitä huvittaa, terrieri kun on =)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletirlittan (839 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 15 (yli 10 vuotta sitten)
Ja katinkotit HR!
Poistettu nimimerkki (id: 9447) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 21 (yli 10 vuotta sitten)
Koirat eivät ole saaneet oravia peloteltua kokonaan pois - oravat vain ovat oppineet pysymään aidan takana olevissa kuusissa, myöskään siilit eivät tule alueelle, jossa koiria on - muuten kyllä viihtyvät metsikössä pienellä alueella yhdessä tontin kulmassa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälletirlittan (839 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 25 (yli 10 vuotta sitten)
Tuo oli vastaus tuohon pelotteluun. Riippuu paljon koiran rodusta ja koosta, mitä se tekee.
Meidän pihasta karkoitetaan kaikki käärmeet!
Siis minä karkoitan, mitkä tapaan. Ja tapan jos saan kiinni. Useimmiten olen kyllä aseeton ja kyy ehtii karkuun. Mustia kyitä en ole täällä nähnytkään, mutta sahalaitoja aivan liian usein.
Poistettu nimimerkki (id: 101) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 31 (yli 10 vuotta sitten)
tirlittan, kasvattamattomat koirat kun pelottelee ja puree ihmisiäkin täällä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHannele (3818 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 32 (yli 10 vuotta sitten)
Naapurin mäyrikset on tappaneet ainakin kaksi siilinpoikasta. Omistaja huusi kuin hinaaja saadakseen makkarat hallintaan, mutta turhaan. Meidän paimenkoira taas pelkästään paimentaa ja tahtoo olla kaveri kaikkien eläinten kanssa. Se etu naapurin koirista on, että niiden tulon jälkeen ei pihallamme ole ollut lainkaan jänistuhoja. Naapurin kissat taas pitävät myyräkannan kurissa (oma kissa ulkoilee valjaissa). Käärmeitä en ole koskaan pihalla nähnyt, vaikka tontti on kallioinen.
Poistettu nimimerkki (id: 4315) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 11. 58 (yli 10 vuotta sitten)
Meillä on valitettavasti täysin siilitön tontti.
Joskus ammoin aikoja sitten eräs naapurin koira on kuulemma hävittänyt koko
siilipopulaation : (

Haaveilen, että jostain eläinsuojelu- tai luonnonsuojelujärjestöstä voisivat poikkeuksena lähettää tänne siiliä joita pitäisi pelastaa...

Siileille olisi viihtyisää nurkkausta ja turvallinen ympäristö nykyään, sillä sellaisia koiria ei enää ole lähimaillakaan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTorvikukka (2960 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 11. 58 (yli 10 vuotta sitten)
MUISTUTIN(kirjotushäiriö)
Poistettu nimimerkki (id: 101) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 05 (yli 10 vuotta sitten)
Koirat pelottelee siilit, oravat ja käärmeet.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleLiisiA (413 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 12 (yli 10 vuotta sitten)
Ei meitin pihalla asuvaa siiliä oo koira onnistunu pelottelemaan. Siili asustaa leikkimökin alla, siellä on ollut siilinpesä jo ainakin 9 vuotta. Koiralla on aitaus niin, että se kulkee siinä leikkimökin ympärillä, muttei se siiliä tunnu haittaavan. Poikasiakin se tekee joka kevät=) Koiraa enemmän haittaa, silloin kun ne osuvat nokakkain, kun ei ymmärrä mikä se piikkinen otus on=)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleLiisiA (413 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 12 (yli 10 vuotta sitten)
Niin, eikä muuten oravia haittaa sen enempää, menevät puuhun jos tarvii päästä pakoon!
Poistettu nimimerkki (id: 101) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 12. 13 (yli 10 vuotta sitten)
LiisiA, teillä ehkä fiksu kasvatettu koira? :D
Poistettu nimimerkki (id: 101) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 10. 39 (yli 10 vuotta sitten)
Joo, tärinä ja äänet pelottajat kyyt pois.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 10. 46 (yli 10 vuotta sitten)
Se minua ärsyttää tässä kyyasiassa eniten, kun ihmiset eivät erota kyytä rantakäärmeestä. Kaikilla rantakäärmeillä ei ole sitä oranssia laikkua tuntomerkkinä eikä kaikilla kyillä sahalaitaa selässä, mutta pää ja silmät on erilaiset.

Sitten vouhkataan, että meidänkin pihassa muka kyykäärme :)) Minä roikotin hännästä tämän kyyn tuonne metsään. Tosin täytyi kyllä ihan läheltä katsoa, että silmä oli pyöreä. En olisi kyytä uskaltanut pyrstöstä roikottaa. Se voi tuikata silti sivusta.
Poistettu nimimerkki (id: 101) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 11. 26 (yli 10 vuotta sitten)
Metsään roikottaminen on paras vaihtoehto, hanskaita kuitenkin käyttäisin. :)
Katariina oikeassa, paljon puutteita tiedoissa;
kaikki käärmeet eivät ole myrkyllisiä. Kyy helppo tuntea.
Ja kyy ei hyökkää päälle, jos ei sitä pelästytä.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTorvikukka (2960 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 11. 28 (yli 10 vuotta sitten)
Siilejä ei saa siirtää luonnosta paikasta toiseen!
Poistettu nimimerkki (id: 101) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 11. 54 (yli 10 vuotta sitten)
Torvikukka, ei siirtää siilejä, vaan pitää sellanen 'roskanen' risuinen nurkkaus,
jossa siilit vois viihtyä. :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTorvikukka (2960 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 11. 56 (yli 10 vuotta sitten)
HR muistin vain ettei kukaan innostu.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTorvikukka (2960 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 8. 21 (yli 10 vuotta sitten)
Krootoni, kyy puri koiraamme rinnanseudulle ja huonosti meinasi käydä. Kyypakkaus ei auttanut.
Yllä kerroinkin tuon jutun.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleLiisiA (413 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 9. 03 (yli 10 vuotta sitten)
En minä toki sitä tarkoittanut, että kaikki kyyt pitäisi tappaa, mutta huolestuttaa tosiaan se, että koira joutuu purruksi. Itse meinasin viime kesän aikana joutua purruksi useampaan kertaan (lue: näin 3 käärmettä omalla mökillä+2 poikaystävän mökillä) siis siinä ihan mökin vieressä ja ainakin 30-40cm pitkiä. Koira kun on utelias, niin se ei ymmärrä varoa. Ja kyllä niitä käärmeitä näkee jos katselee, itse olen n.20 vuoden aikana nähnyt jo käärmeitä kuhisevan saarenkin... eipä tehnyt mieli astua veneestä pois! Ongelmana koen juuri tuon, mistä Torvikukka jo mainitsi, kun se kyypakkauskaan ei aina koiraa pelasta...Tähän asti onneksi on pärjätty ylisuojelevan holhoukseni avulla, ts. koira ei kulje vapaana, enkä anna sen kulkea metsässä edellä, vaan aina perässäni...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTorvikukka (2960 kpl) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 9. 09 (yli 10 vuotta sitten)
Minä yhä tapan kaikki kyyt jotka tulevat tontilleni.
Koira teki tosiaan kuolemaa. Lääkäri teki minkä pysty ja sanoi aamu näyttää kuin käy. Onneksi selvisi. Koira ei ole edes pieni vaan keskikokoinen.
Hammasväliä lääkäri ihmetteli isoksi kai kyseessä oli joku vanha kyy.
Poistettu nimimerkki (id: 101) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 9. 38 (yli 10 vuotta sitten)
Luulen, et koira on purrut ensin...?
Jos ei koira välitä, ei välitä kyykään. Arka.
Ruohon pidätte lyhyenä?
Poistettu nimimerkki (id: 101) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 10. 12 (yli 10 vuotta sitten)
Siilit syövät käärmeitä, niitä vois yrittää saada puutarhaan.
Poistettu nimimerkki (id: 9447) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 10. 35 (yli 10 vuotta sitten)
Tiedättekö onko muurahaisilla tekemistä sen asian kanssa, ettei käärmeet tule tontille?

Meidän tontti on "miinoitettu" muurahaiskeoilla ja ensimmäistäkään käärmettä en ole nähnyt(tontti rajoittu metsään, kivikkoa on). Metsissä olen kulkenut paljon(kerännyt kaikkea mahdollista) myös puolen vuosisataa, enkä ensimmäistäkään ole nähnyt. Ainoa kyykokemus lapsena heinäpellolla.

Syynä tietenkin voi olla koirat, joita on aina myös metsässä mukana ja kun niitä on noin 10-20, olen ajatellut, että maa "tärisee" niiden juoksemisesta ja käärmeet menevät piiloon. Kyy ei ole koskaan pistänyt ensimmäistäkään koiraani.
Poistettu nimimerkki (id: 11189) tiistai, 26. huhtikuuta 2005 - klo 23. 49 (yli 10 vuotta sitten)
"Jos kyyn talvipesällä käynyt viedään käräjille, mitä luulet hänen saavan rangaistukseksi, jos hän kertoo hakeneensa sieltä kyitä?"

Sakkoja siitä tulee, on käsittääkseni jollekin joskus tullutkin ja hyvä niin. Jos luonnoneläimiä on pakko tappaa, niin kyllä vastuu siitä, mitä tappaa on tappajalla. Jos ei tunne lajia ja tulee tappaneeksi rauhoitetun eläimen, niin ei se ole mikään lieventävä asianhaara.

Ja toistettakoon nyt vielä sekin, että en tosiaan pidä kyyn tappamista pikkulasten leikkipaikalta minään hirveänä syntinä. Jokaisen vastaan tulevan käärmeen tappaminen onkin sitten eri juttu, eläinten massoittaisesta hävittämisestä niiden talvipesiin nyt puhumattakaan.

Metsissä uskaltaa kyllä koiran kanssa kulkea. Kyynpuremaa paljon todennäköisempi onnettomuus on vaikkapa se, että joutuu koira kyydissä auto-onnettomuuteen, jossa koira kuolee. Ja silti ihmiset uskaltavat ajella autoilla. Minä tein muuten viime kesän hommia metsässä, jossa oli kyitä kuhisemalla. Näin niitä lähes joka päivä, eikä yksikään yrittänyt purra. Että niin hirmu vaarallisia ne ovat :- )
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekibuvitsi (8785 kpl) tiistai, 26. huhtikuuta 2005 - klo 23. 50 (yli 10 vuotta sitten)
no olen,sienestämässä ja marjastamassa on pakko katsella alaspäin, kehnon ropan takia useasti vielä kontaten :)
ja joskus jotain pientä liikettä tai kahinaa jäänyt oikein seuraamaan,yleensä on ollut sisilisko tai mikä lie...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) tiistai, 26. huhtikuuta 2005 - klo 23. 53 (yli 10 vuotta sitten)
Joo, mutta ne kyynpoikaset oli vain semmosia 10 cm pitkiä. Ei niitä huomaa :))
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekibuvitsi (8785 kpl) tiistai, 26. huhtikuuta 2005 - klo 23. 55 (yli 10 vuotta sitten)
..ja pelkäävät tietysti minua,raukat...
Poistettu nimimerkki (id: 11189) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 0. 07 (yli 10 vuotta sitten)
Kyy on kaunis eläin!
Poistettu nimimerkki (id: 101) keskiviikko, 27. huhtikuuta 2005 - klo 0. 11 (yli 10 vuotta sitten)
Tyttäremme.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKesäkukka (541 kpl) tiistai, 26. huhtikuuta 2005 - klo 19. 17 (yli 10 vuotta sitten)
"I.H: Rauhoitetun eliön tappaminen on kielletty myös siinä tapauksessa, että varsinainen tappamistoimi olisi kohdistettu sen vieressä uinailevaan rauhoittamattomaan eliöön ja se rauhoitettu kuolisi siinä sivussa."

Eikö siitä pidä olla näyttöä, että rauhoitettu eliö olisi kuollut kyyn talvipesällä?
Kun kyyn talvipesää ei ole rauhoitettu, voi syytteen toteennäyttäminen olla vaikeaa.
Tämän kuvion pitäisi mielestäni olla selvä!
Siksi ehdotinkin tuolla
"Jos kyiden talvipesät olisivat rauhoitettuja, niin miksi ei löydy yksinkertaisesti asetusta, että matelijoiden talvipesät olisivat rauhoitettu?"

Kuinka paljon oletetaan ihmisten tietävän eläin- ja kasvimaailmasta? Toiset eivät erota peippoa varpusesta tai leskenlehteä voikukasta. Kuinka moni tietää eri matelijoiden lajisekaisesta talvehtisesta?
Jos kyyn talvipesällä käynyt viedään käräjille, mitä luulet hänen saavan rangaistukseksi, jos hän kertoo hakeneensa sieltä kyitä?
Lukiko siellä asetuksissa mitään näistä käärmeiden talvipesistä?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKesäkukka (541 kpl) tiistai, 26. huhtikuuta 2005 - klo 19. 53 (yli 10 vuotta sitten)
LiisiA. Mökillä alkuaikoina nitistin kyitä luftarilla, koska mua iljetti koskettaa niitä edes kepin kautta. Nykyisin olen karaistunut.
Jäärauta eli petkele on hyvä siihen kesäkäytössä. Vielä joku keppi, koska petkeleellä pidän sen vain kiinni aloillaan.

15 vuoden aikana olen nähnyt noin 7-8 kyytä, jotka ovat päässeet hengestään. Se on ainoa tapa päästä niistä, koska ainakin naaraskyyt ovat paikkaeläimiä. Koiraat vaeltelevat keväisin pitkiäkin matkoja.

Puolet noista kyistä ovat lapseni löytämiä ollessaan 4-8 v.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMorsinko (145 kpl) tiistai, 26. huhtikuuta 2005 - klo 23. 06 (yli 10 vuotta sitten)
Lapiokin käy tappovälineeksi, sillä saa hyvin pää poikki ja puutarhurillahan on aina lapioita käden ulottuvilla. Yks vaihtoehto on, että seisoo kyyn päänpäällä ja huutaa apua, josko joku tulisi tappamaan. :D
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHelmiNukkajäkkärä (3418 kpl) tiistai, 26. huhtikuuta 2005 - klo 23. 30 (yli 10 vuotta sitten)
Herranen aika! En ole ikinä kuullut mistään kyiden tappamisesta ja olen elänyt jo yli puoli vuosisataa. Meilläpäin on todella paljon kyitä, joinakin kesinä enemmän ja joskus vähemmän. Pihallammekin on nähty ollut muutamia ja kyllä niitä kuleksii pitkin tonttia. Jalle-kissa roikotti kerran kuollutta kyytä. Ei tiedä, oliko itse tappanut vaiko löytänyt.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekibuvitsi (8785 kpl) tiistai, 26. huhtikuuta 2005 - klo 23. 35 (yli 10 vuotta sitten)
pitkästi yli puoli vuosisataa takana,enkä ole nähnyt kuin kymmensenttisen kyyn kerran tiellä ja kerran kiven päällä luodun nahan,
(varmasti olen rampannut kyymaastoissa)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) tiistai, 26. huhtikuuta 2005 - klo 23. 44 (yli 10 vuotta sitten)
Et ole katsonut jalkoihisi kibu! Kun minä kerran aloin polulla tuijottaa maata, niin siinä luikerteli kolme pientä kyylasta. Niin olivatkuin männyn pieniä oksia, ei niitä olisi seisaaltaan huomannutkaan. Olin kuullut, että se metsä on täynnä kyitä ja siksi aloin tarkastella tarkemmin pitikö puhe paikkaansa. Hämmästys oli suuri :))
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKesäkukka (541 kpl) sunnuntai, 24. huhtikuuta 2005 - klo 20. 28 (yli 10 vuotta sitten)
Lisääjä Kesäkukka tiistai, 19. huhtikuuta 2005 - klo 18.45

Kyyn "talvipesät" ja lintujen pesimäajat ovat kaksi eri asiaa, I.H.

Siis semmoset linnunpesät, joissa paraikaa pesitään :- ) = pesimäajat

Nyt me, I.H, kierretään yhtä ja samaa kehää :)
Ole huoleti, en mä lähde kaivelemaan niitä kivikasoja, kun täytyisi mennä routarajan alapuolelle :)
Poistettu nimimerkki (id: 12000) sunnuntai, 24. huhtikuuta 2005 - klo 20. 43 (yli 10 vuotta sitten)
Muurahaispesä tosiaan pihalle, kyyt karttavat. Aikuiset osaavat käyttäytyä kyyn nähdessään, mutta koirat ja pienet lapset eivät välttämättä, vaan uteliaisuuttaan menevät tökkimään. Kohtalokasta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTomsku (1124 kpl) maanantai, 25. huhtikuuta 2005 - klo 10. 07 (yli 10 vuotta sitten)
Kumma kun kyyt viihtyvät hyvin vaikka lähistöllä on montakin muurahaispesää..... Siinä meni sekin vanha teoria.
Vaikka olen aikuinen, en missään tapauksessa halua astua kiärmeen päälle, joten pidän pihani kyyttömänä paikkana. Lähistön pusikoissa ja heinikoissa saavat mellastaa mielin määrin. Tonttia kyllä löytyy.
Poistettu nimimerkki (id: 11189) maanantai, 25. huhtikuuta 2005 - klo 20. 55 (yli 10 vuotta sitten)
Kesäkukka: Väännelläänpäs vielä rautalankaa: Jos eliö A on rauhoitettu ja se oleskelee paikassa/rakenteessa B, josta sen elossa pysyminen on oleskeluhetkellä riippuvainen, niin myös paikka/rakenne B on rauhoitettu eliön A ollessa siellä. Siis koska matelijoiden talvipesän tuhoaminen/myrkyttäminen talvehtimisaikaan tai linnun pesän tuhoaminen pesimäaikaan tuhoaa myös siellä olevat eläinyksilöt, on ko. toimi kielletty. Tässä mielessä nämä esimerkit ovat verrattavissa. Rauhoitetun eliön tappaminen on kielletty myös siinä tapauksessa, että varsinainen tappamistoimi olisi kohdistettu sen vieressä uinailevaan rauhoittamattomaan eliöön ja se rauhoitettu kuolisi siinä sivussa.

Siinä Turkkarin jutussa todennäköisesti käsiteltiin tunnettujen ja tärkeiden talvehtimisalueiden suojelemista erilaisilta niitä muuttavilta toimilta, mikä on käytännössä eri asia. Nythän matelijoiden talvehtimispaikalle saa perustaa esim. soranottamon, vaikka ko. eläinten tahallinen ja tarkoituksellinen tuhoaminen talvipesiinsä on laitonta.

Vanha kansa väittää, että kyy ei luikertele kalkkiviivan yli, joten pihan saa suojattua käärmeiltä reunustamalla se kalkkivanalla. Tiiä sitten, että pitääkö tuo paikkaansa. vanhalla kansallahan on toinen toistaan pölhömpiä uskomuksia, varsinkin mitä käärmeisiin tulee. Mutta kokeileminenhan ei maksa kuin hiukan vaivaa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleLiisiA (413 kpl) maanantai, 25. huhtikuuta 2005 - klo 22. 03 (yli 10 vuotta sitten)
Miten te kyitä tapatte? Voiko niitä jollain "pelotella" ettei tulisi liian lähelle? Mökillä on alkanut näkyä entistä enemmän kyitä, eivätkä ne siis kovin hanakasti ihmistä pakene. Koiran (aika pieni) puolesta pelottaa... Uskaltaako sitä enää omassa metsässäkään kävellä..?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKrootoni (758 kpl) maanantai, 25. huhtikuuta 2005 - klo 22. 18 (yli 10 vuotta sitten)
Kannattaa ainakin pitää aina tuoreita kyypakkauksia käden ulottuvilla, sillä jos kyy pistää koiraa kaulaan, se turpoaa kuulema tosi nopeasti ja paljon.
Poistettu nimimerkki (id: 11189) sunnuntai, 24. huhtikuuta 2005 - klo 10. 48 (yli 10 vuotta sitten)
Kesäkukalle: Rauhoitetut matelijat ja sammakkoeläimet on lueteltu ls-asetuksessa, jonka Venla1 jo tuonne linkitti. Ko. rauhoitetut eläimet ovat tietysti rauhoitettuja myös horrostaessaan. Eri matelija- ja sammakkoeläinlajit talvehtivat samoissa paikoissa, koska sopivia paikkoja on harvakseltaan. Tämä siis tarkoittaa käytännössä sitä, että tunnettuja talvehtimispaikkoja ei saa hävittää kyidentappamistarkoituksessa, koska tällöin tulee väistämättä tappaneeksi rauhoitettuja eläimiä. Ei sitä, että jokainen kivikasa pitäisi "varmuuden vuoksi" jättää rauhaan. Kyse on lajien, ei nimettyjen paikkojen rauhoituksesta.

Euforian keltavuokoista vielä: Euforian mökkiseudulla luontainen keltavuokkoesiintymä on hyvinkin mahdollinen. Mennyt maankäyttö ei vaikuta esiintymän luontaisuuteen. Kasvihan kasvaa nimen omaan luontaisesti esim. entisillä lehtoniityillä, laidunmetsissä tms. Upea paikka, Euforian toisaallakin kertomasta kasvillisuudesta päätellen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKesäkukka (541 kpl) sunnuntai, 24. huhtikuuta 2005 - klo 18. 00 (yli 10 vuotta sitten)
I.H. Mä kyllä ymmärrän, mitä tarkoitat.
Minua kuitenkin kiinnosti tietää, onko kyyn talvipesät rauhoitettuja. Tämä voi todella tuntua jankutukselta.

Jos kyiden talvipesät olisivat rauhoitettuja, niin miksi ei löydy yksinkertaisesti asetusta, että matelijoiden talvipesät olisivat rauhoitettu?
Naurattaa jo itseänikin tämä juttu :)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMorsinko (145 kpl) sunnuntai, 24. huhtikuuta 2005 - klo 19. 57 (yli 10 vuotta sitten)
Minäkin tapan jokaisen kyyn, jonka kiinni saan :)
Meidän pihassa niitä on joka kesä. Raivostuttavia, kun pienet lapset juoksee paljain jaloin. Aina on vahdittava, etteivät astu käärmeen päälle. Itsekin joudun tarkkaileen kun tongin tuolla ulkona. Isäntää on pistänyt monta kertaa ja niin on menty tk:hon pika vauhtia. Kyypakkaus odottaa aina kaapissa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMorsinko (145 kpl) sunnuntai, 24. huhtikuuta 2005 - klo 20. 06 (yli 10 vuotta sitten)
Pojallani oli joskus kuristajakäärmeitä talvihoidossa (eläintarhasta). Siellä ne makaili samassa makuuhuoneessa kuin perhekin. Pesuhuoneessa kasvatettiin rottia ruuaksi!!! En kyllä vieraillut siellä kovin usein siihen aikaan.
:))))
Poistettu nimimerkki (id: 11189) sunnuntai, 24. huhtikuuta 2005 - klo 20. 08 (yli 10 vuotta sitten)
Linnunpesätkin on rauhoitettuja ihan sillä perusteella, että niissä pesivät linnut ovat rauhoitettuja. Siis semmoset linnunpesät, joissa paraikaa pesitään :- )
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHantsi (881 kpl) sunnuntai, 24. huhtikuuta 2005 - klo 20. 27 (yli 10 vuotta sitten)
Joku joskus sanoi, että ehkä yleisin rauhoituksia koskeva väärinkäsitys liitytyisi keltavuokkoon. On nimittäin niin (jos ei ole muutosta tullut), että Keltavuokko ei ole rauhoitettu kasvi maassamme.

Vaikka tämä on varmasti sanottu ainakin sata kertaa, sanon kuitenkin, että toisen maalta ei saa siirtää ensimmäistäkään kasvia, olipa se rauhoitettu tai ei.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTAO (650 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 16. 31 (yli 10 vuotta sitten)
Minusta kyyt on symppiksiä ja meinasin viime keväänäkin paukaista metsään sellaista väistäessäni. Luontokappale siinä missä muutkin. Miten muuten kyiden talvipesät voidaan rauhoittaa kun eihän kukaan edes tiedä missä ne on tai miten suuria ne ovat???
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleEuffis (3973 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 16. 45 (yli 10 vuotta sitten)
Just joo, pitäisi rauhoittaa jokainen vähänkin isompi kivikasa, kallionkolo tms. ja muutama vanhan aitan alunenkin ihan vain kaiken varalta.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHumulus (2324 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 17. 54 (yli 10 vuotta sitten)
Kun oikein rauhoitetaan kaikkea niin voi käydä niin kuin olen kuullut saaristossa tapahtuneen. Merikotka oli tehnyt pesän jonkun onnettoman kesämökin pihapuuhun ja se tarkoitti sitä, että sillä mökillä ei sitten omistaja saanut kesälomaansa viettää. En ole varma pitääkö tarina paikkansa mutta olisi hyvinkin voinut, nyky-Suomessa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTomsku (1124 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 18. 07 (yli 10 vuotta sitten)
Minäkään en ole nähnyt keltavuokkoa Suomessa luonnossa kun kerran. Porvoossa linnavuorella oli mahtavat esiintymät. Tosi kaunis, seassa oli vielä valkoisiakin.

Meillä on ollut pakko hieman supistaa kyiden määrää, kun niitä alkoi olla pieniä ja isoja joka mutkassa. Sainpa jossain vaiheessa tietää, että vanhojen ihmisten suussa meidän mökkitontin seutu kulkee nimellä Käärmekulma. Siitä voi tehdä jotain päätelmiä ;-D
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 19. 33 (yli 10 vuotta sitten)
Panu voisi mennä etsimään kesällä keltavuokkoja J-kylässä Köhniöltä. Kahakadun päästä menimme metsään polulle, joka vei laajavuoreen ja siellä niitä oli koivikossa. Ilmeisesti puutarhakarkulaisia.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällePaulastiina (5510 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 21. 17 (yli 10 vuotta sitten)
Tomsku, meidän mäki on nimeltään Muurahaismäki. Arvaapas mitä meillä on paljon... Onneksi yksi yhdyskunta päätti viime kesänä muuttaa pois takapihalta; jonnekin metsään päin raahasivat pesänsä ja munansa, oli oikea kansainvaellus. (Meni pois taas vähän aiheesta...)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 13. 22 (yli 10 vuotta sitten)
Hiitonen-Poijärvi-kasvio esittää valkovuokon levinneisyysalueeksi viimeksi 1950 päivitettyjen levinneisyystietojen mukaisesti Ahvenenmaa- Kainuu
ja keltavuokon Ahvenanmaa - Etelä-Häme -LK, joten valkovuokkoa on luonnossa ollut yllättävänkin pohjoisessa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTAO (650 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 13. 24 (yli 10 vuotta sitten)
Tässä toinen kulttuurijäänne täältä, sinivuokko.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleEuffis (3973 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 13. 33 (yli 10 vuotta sitten)
Yritän etsiä jonkun sellaisen kuvan, joka kertoisi maisemarakenteesta... epäilen kuitenkin, että sitä meidän villiä louhikkoaluettamme ei pahemmin ole kuvailtu. Juuri siitä syystä, ettei siellä ole mitään kuvauksellista - eikä niitä vuokkojakaan ole tullut kuvattua. No, mainittakoon, että kyseessä on myöskin niin jyrkkä rinne, että pihamaasta alas tontin rajalle ovat takametsän puiden latvat suunnilleen pihanurmen korkeudella. Eli tuolla vierasmajan takaisella rinteellä niitä vuokkoja on useampanakin esiintymänä.

Pari kuvaa:

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleEuffis (3973 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 13. 34 (yli 10 vuotta sitten)
Ja tässä toinen edellisestä vasemmalle otettu... keskellä olevien syreenien takaa alkaa luonnontilainen metsämaisema.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKesäkukka (541 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 15. 53 (yli 10 vuotta sitten)
"Kyiden talvipesissä kuitenkin talvehtii aina myös rauhoitettuja matelijoita/sammakkoeläimiä, joten ne ovat rauhoitettuja."

I.H. Löytyykö mistään asetusta tai lakipykälää kyiden talvipesien rauhoituksesta? Minä en löytänyt.
Löysin Turun Sanomista (29.10.2004) luonnonsuojelutarkastajien mielipiteitä asiasta.
Sen perusteella ymmärsin, että olisi paine saada kyiden talvipesät rauhoitetuksi.
Se on kuitenkin eri asia kuin että pesät olisivat rauhoitetut.
Onko tullut muutoksia talven aikana näihin asioihin?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTorvikukka (2960 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 16. 14 (yli 10 vuotta sitten)
Tapan jokaisen kyyn jonka näen. Koirani meinasi kuolla kyyn puremaan. Oli yön tiputuksessa. Lapset oli hyvin lähellä kun se tapahtui mökillä. Matkaa lääkäriin oli 60km. Matkalla koira meni välillä tajuttomaksi. kyypakkaus ei auttanut kuola valui.
Yllättäen oli sunnuntai ja tuli kunnon lasku.
Kyllä itkin koko matkan veltto koira sylissä.
Koirani ei ole pieni vaan setterin kokoinen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleEuffis (3973 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 12. 35 (yli 10 vuotta sitten)
Ensimmäisen kerran minäkin noita keltavuokkoja näin luonnossa vasta mökkireviirillämme... enkä oikein meinannut silmiäni uskoa!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekibuvitsi (8785 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 12. 37 (yli 10 vuotta sitten)
(Iisalmessa kasvaa pihasta levinneenä aika laaja keltavuokkoesiintymä...ellei grynderit ole tuhonneet )
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTorvikukka (2960 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 12. 38 (yli 10 vuotta sitten)
Kuvissa ovat niin kauniita:)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTAO (650 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 12. 54 (yli 10 vuotta sitten)
Keltavuokko vanhan asutuksen jäljiltä. Huvittavaa, että täällä toiset nimeävät esiintymät luontaisiksi. Ovatko esiintymät viranomaisten tiedossa ja rauhoitettu päätöksellä. Jos eivät, eivät ole luontaisia vaikka kuinka toivotte.

Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleEuffis (3973 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 13. 04 (yli 10 vuotta sitten)
Ihmettelen kyllä, miten keskellä entistä luonnon umpimetsää kallioisine, louhikkoisine saarekkeineen, kasvavat vuokot - tai muutkaan - voisivat olla sinne karkulaisina tms. tulleita. Alueella kun ei ennen mökkirakentamista ole todellakaan ollut kuin metsää. Ja mökki jotakin 15 vuotta. Jos sen edellinen omistaja olisi sinne tuonut noita vuokkoja jostakin, niin tuskinpa hän olisi niitä istutellut pahimpiin louhikkoihin tontin totaalisesti ennen meidän sinne tuloamme hoitamattomaan villiin takaosaan???

Mihinkään kirjoihin ja kansiin esiintymiä ei tiettävästi ole merkitty.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTAO (650 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 13. 21 (yli 10 vuotta sitten)
Rautalankaa. Siis ne esiintymäthän saattavat olla 100-150 vuotta vanhoja, eikä silloisesta asutuksesta/metsälaitumista/hakamaista ole enää yhtään jälkeä jäljellä/näkyvissä. Jos osaa katsoa viljavuutta, puustoa ja maisemarakennetta, voi siitä päätellä jo paljon. Jotta laitatko kuvan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekibuvitsi (8785 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 12. 11 (yli 10 vuotta sitten)
tasapeli,savolaisten sormikoukku pelaa vastaavasti muualla,matkoillaan mukana olleena asian merkillepannut
^o)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 12. 17 (yli 10 vuotta sitten)
Se valkovuokkoesiintymä on nimenomaan luontainen. Valkovuokko ei ehdi tällä korkeudella yleensä tuottaa siementä, joten se leviää vain maaversojen avulla. Sinivuokon laita on toinen. Se leviää siemenistä oikein hyvin täälläkin. Jos puutarhaansa haluaa valkovuokkoa, se kannattaa pyytää jonkun puutarhasta tai tuoda sitä etelästä, jossa se on yleinen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleEuffis (3973 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 12. 19 (yli 10 vuotta sitten)
Nimenomaan luontaisia ovat meidänkin reviirimme valko- ja Keltavuokko -esiintymätkin. Kasvavat ihan omia aikojaan mäen rinteen "louhikkoisella alueella".
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTorvikukka (2960 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 12. 25 (yli 10 vuotta sitten)
En ole ikinä nähnyt keltavuokkoa luonnossa:(
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHumulus (2324 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 12. 29 (yli 10 vuotta sitten)
Muistelen, että olisin nähnyt keltavuokkoja luonnossa jossain saaressa kun isovanhempien kanssa soutelimme kesäisin Kulovettä pitkin ja poikin. Tukikohtana oli vanhasta karjakeittiöstä tehty kylmänkalsea asunto Kutalan saaressa mutta paljon vietimme öitä teltassa jossain saaressa. Samoissa saarissa kasvoi myös silloin keltaisia vattuja.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTorvikukka (2960 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 12. 31 (yli 10 vuotta sitten)
En kyllä ole nähnyt keltaisia vattujakaan. Luulin että nekin on vain jalostettu uutuus.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTAO (650 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 9. 40 (yli 10 vuotta sitten)
Lapiot esiin!!!!!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleValmu (1563 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 9. 43 (yli 10 vuotta sitten)
(eilen kaivoin tietyön alta 5 sinivuokkoa ja istutin kukkapenkkiin)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 11. 25 (yli 10 vuotta sitten)
Tuohon TAO:n kommenttiin kuiten huomautus, että kasvien siirtämiseen pitää aina hankkia maanomistajan lupa. Joskus rauhoittamattoman kasvin kohtelu voi mennä äärimmäisyyksiin. Jossakin Iisalmen suunnassa lienee Suomen pohjoisin valkovuokkoesiintymä. Joku puutarhaporukka järjesti sinne linja-autoretken "lapiot mukaan"-periaatteella hakemaan osallistujille valkovuokkoa kotipihoihin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTAO (650 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 11. 44 (yli 10 vuotta sitten)
Buuuu ilonpilaaja. Oliko kyseessä muuten luontainen esiintymä vai kulttuurilajina paikalla elellyt valkovuokko? Erota asiat toisistaan ennen kuin alat pelastamaan puolta maailmaa anttipa!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleEuffis (3973 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 11. 46 (yli 10 vuotta sitten)
(Onneksi ei se porukka tiedä, että meidän reviirillä kasvaa keltavuokkoakin...)
Poistettu nimimerkki (id: 11189) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 12. 00 (yli 10 vuotta sitten)
Kesäkukka kirjoitti: "Kyyn "talvipesät" ja lintujen pesimäajat ovat kaksi eri asiaa, I.H."

Niin ovat. Kyiden talvipesissä kuitenkin talvehtii aina myös rauhoitettuja matelijoita/sammakkoeläimiä, joten ne ovat rauhoitettuja.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHumulus (2324 kpl) tiistai, 19. huhtikuuta 2005 - klo 19. 40 (yli 10 vuotta sitten)
Mulla on sellainen periaate, että en tapa mitään tarpeettomasti. Siksi en pidä esimerkiksi onkimisesta, se on matojen ja pikkusinttien rääkkäämistä.

Hyttysiä tietenkin lätkin hengiltä siinä kuin muutkin mutat esimerkiski ampparit yritä pyydystää juomalasiin ja viedä pihalle.

Talossa talvella mellastavat hiiret ja myyrät eivät myöskään saa armoa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMyra (1512 kpl) tiistai, 19. huhtikuuta 2005 - klo 20. 57 (yli 10 vuotta sitten)
En ole kyllä minäkään yhtään käärmettä tappanut.
Ei ne kivoja ole joka nurkalla kuitenkaan.
Äiti-eläkeläinen oli jo tutkimassa, onko niitä kyitä. Minä en kyllä tarkoituksella hae, jos yleensä edes näen ellei ole ihan jalan vieressä.
Kylläkin nykyään tarkkailen jalkojani tarkemmin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällesailasi (7926 kpl) tiistai, 19. huhtikuuta 2005 - klo 22. 24 (yli 10 vuotta sitten)
Eläin- ja luonnonsuojelusäädöksiä

Korpela on paneutunut asiaan :-)
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMyra (1512 kpl) tiistai, 19. huhtikuuta 2005 - klo 22. 46 (yli 10 vuotta sitten)
No niin, nyt se selvisi ja viisastuin taas.
Kaisa, toissa kesäinen kyy oli sitten melanistinen kyy. Ei voi olla muuta. Just tommoinen kuin sailasin linkin takana.
Äärimmäisen rauhallinen oli ainakin tuo Kaisa "melanisti" :-) Siis ei sittenkään tarhakäärme.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleVenla1 (3743 kpl) tiistai, 19. huhtikuuta 2005 - klo 23. 44 (yli 10 vuotta sitten)
Lisääjä I.H maanantai, 18. huhtikuuta 2005 - klo 21.50
"koska kaikki lajit ovat rauhoitettuja, joita ei ole erikseen lueteltu joko riistaeläinten tai rauhoittamattomien lajien listassa."

Tuo mainitsemasi periaate ei yleisesti ottaen pidä paikkaansa kaikista eliöryhmistä puhuttaessa! En tosiaan ole tässä millään muotoa puolustamassa kyyn tappamisen oikeutusta, mutta sensijaan haluan vain torjua perätöntä tietoa.
Kyy siis ei ole rauhoitettu, toisin kuin väitit!

Ympäristöviranomainen toimii nykyään varsin loogisesti luettelemalla rauhoitetut lajit sensijaan, että edes kuvittelisi laativansa listoja rauhoittamattomista lajeista.
Lintujen ja nisäkkäiden kohdalla tuo rauhoittamattomien lajien luettelointi on saattanut joskus olla mahdollista, mutta kuvitelkaamme esim. listaa rauhoittamattomista perhoslajeistamme, saatika listoja muista vähäisemmistä organismeista. Eihän se olisi edes mahdollista, koska tänä päivänäkin noteerataan viikoittain uusia eläinlajeja maallemme. Listoja joutuisi "rukkaamaan" vähän turhan usein. Sellaisella tahdilla luonnontieteellinen tietämyksemme edelleenkin lisääntyy.

Mielestäni sinivuokon lisääminen rauhoittujen lajien listalle on kummallista, koska siihen heti myönnetään poikkeussäännös, jonka perusteella sitä sittenkin saa poimia, olletikin vain omaan maljakkoon ilman kaupallista tarkoitusta?

Vanha säännöstö oli sinivuokon ja muutaman muun kasvilajin osalta paljon selkeämpi. Erikseen säädettiin rauhoitetut lajit ja erillisellä listalla sellaiset lajit, joiden osalta ainoastaan kaupustelu oli kielletty.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) keskiviikko, 20. huhtikuuta 2005 - klo 9. 16 (yli 10 vuotta sitten)
Tämän aamun hesari tiesi kertoa, että rauhoitettujen lajien listalta ovat poistumassa mm. sinivuokko, näsiä, kevätlinnunherne, kevätesikko, imikkä ja pylväsmäinen kataja.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleVenla1 (3743 kpl) tiistai, 19. huhtikuuta 2005 - klo 10. 18 (yli 10 vuotta sitten)
I.H, tarkistapa tietosi. Kyy ei ole rauhoitettu, vaikka muut matelijalajimme ovatkin!
Ks. valtion ympäristöhallinnon sivuja:Luonnonsuojeluasetuksessa rauhoitetut lajit.
Poistettu nimimerkki (id: 11189) tiistai, 19. huhtikuuta 2005 - klo 18. 40 (yli 10 vuotta sitten)
Tämä lainsäädäntö taitaa olla aika kirjavaa ja koostua useista eri säädöksistä. Esim. lintulajeja ei ole mainittu ls-asetuksessa, mutta silti ne ovat kaikki pesimäaikaan rauhoitettuja ja erikseen listattuja rauhoittamattomiakin saa tappaa vain pesimäajan ulkopuolella. Käsittääkseni tämä sääntö pätee myös muihin selkärankaisryhmiin. Ainakin metsästyslain henki on se, että vain laissa erikseen mainittuja lajeja saa tappaa ja näitäkin vain laissa säädettyinä aikoina. Pääsääntöisesti luonnonvaraisten eläinten tappaminen on siis kielletty.

Ls-asetuksessa on mainittu kaikki Suomen sammakkoeläinlajit ja kaikki matelijat kyytä lukuun ottamatta. Matelijoiden talvehtimispaikoissa talvehtii poikkeuksetta myös muita lajeja kuin kyitä, joten "talvipesät" ovat ilman muuta lain suojaamia.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKesäkukka (541 kpl) tiistai, 19. huhtikuuta 2005 - klo 18. 45 (yli 10 vuotta sitten)
Kyyn "talvipesät" ja lintujen pesimäajat ovat kaksi eri asiaa, I.H.
Poistettu nimimerkki (id: 4315) tiistai, 19. huhtikuuta 2005 - klo 18. 57 (yli 10 vuotta sitten)
Vaikka nyt miten asiaa tuumaa niin muistakaa, että kyy syö myyriä ja myyrät syö puutarhan kukkasipulit sun muut.

Eräs isäntä kertoi meille tohkeissaan miten oli ´urheana´ hävittänyt kyynpesän ja vuosi sen jälkeen valitti kun myyrät söivät pilalle istuttamansa taimikon siitä läheltä.

Sitä saa mitä tilaa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKesäkukka (541 kpl) tiistai, 19. huhtikuuta 2005 - klo 19. 05 (yli 10 vuotta sitten)
"Ainakin metsästyslain henki on se, että vain laissa erikseen mainittuja lajeja saa tappaa ja näitäkin vain laissa säädettyinä aikoina."

I.H. En liiemmin tunne metsästystä, mutta uskoisin tämän tarkoittavan lajeja, joita metsästetään. Ei siis esim. käärmeitä.

Eläimiä, joita ei metsästetä, ei laissa erikseen mainita, saako niitä tappaa vai ei. Silloin puhutaan rauhoitetuista lajeista tappokieltoon vedottaessa.

Minä ainakin käsitän sen näin. Oikaiskaa, jos ei näin mene, sillä se on tärkeää tietää.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMyra (1512 kpl) tiistai, 19. huhtikuuta 2005 - klo 19. 10 (yli 10 vuotta sitten)
TMK, tuota minäkin vähän pelkään. Nyt ei ole näkynyt yhtään kyytä. Tähän asti ovat vielä sipulikasvit olleet rauhassa. Jospa ne väijyisivät myyriä vähän kauempana kuin talon takana ja pihassa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 18. 42 (yli 10 vuotta sitten)
Hämähäkkilapset (korsspindel) syövät äitinsä. Mistäpä tämän tiedon olet saanut?
Korsspindelhän olisi suomeksi ristihämähäkki.
Hamsterit ja rotat voivat... Näin voi tapahtua ylitiheässä populatiossa tai muissa häiriötiloissa, mikseipä ruoan loppuessakin. Kettuhan syö pentujaan, kun sitä ahdistetaan esimerkiksi luolakoiralla.
Sian porsaan allejääminen on mahdollista ahtaissa karsinaoloissa ja kyseessä on silloin tapaturma.
Poistettu nimimerkki (id: 101) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 19. 55 (yli 10 vuotta sitten)
Olikin Svarta Änkan (Latrodectus mactans);
lapset tarvitsevat ravitoa syntyessään.
Mitäköhän virkaa vanhalla äitillä muuten...? :)
Uroksen on jo emo syönyt aikaisemmin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 21. 40 (yli 10 vuotta sitten)
Enpä löytänyt tästäkään hämähäkistä mainintaa tuollaisesta käyttäytymisestä. Lajin säilymisen kannalta on toki täysikasvuinen, lisääntymiskykyinen huomattavasti arvokkaampi kuin poikaset. Kun ruoka loppuu, lajin kannalta on edullisempaa, että poikaset kuolevat kuin täysikasvuinen yksilö, joka voi paremmassa ravintotilanteessa yrittää pian paremmalla onnella. Uroksenkaan syöminen ei ole sääntö. Sitä sattuu, kun uros lähestyy varomattomasti väärään aikaan. Sellaiset töppöilijät joutavatkin tulla syödyiksi.
Googlella saamani tieto kertoi päinvastoin, että mustalla leskelläkin on kyky varastoida saamansa siittiöt koko elämän kestävää käyttöä varten.
Poistettu nimimerkki (id: 101) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 21. 59 (yli 10 vuotta sitten)
Joku eläinohjelma tuon näytti.
Ei nuo hyönteiset niin pitkäikäisiä ole.
Mehiläisisten kuhnuritkaan eivät kelpaa kuin kerran...
Ressukalla on kaksi vaihtoehtoa; kuolema parituksen jälkeen.
Tai jos ei se onnistu, heittävät kaverit sen pellolle...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKukkivaLeppärinne (304 kpl) keskiviikko, 8. syyskuuta 2004 - klo 14. 52 (yli 10 vuotta sitten)
Kyykäärme kiipeää oksalle tai vastaavalle synnyttämään tietäkseni siksi, ettei sillä ole "vatsalihaksia" helpottamaan synnytystä eli tällöin sopivassa asennossa oksalla köllötellessään painovoima hoitaa osan asiasta ja synnytys sujuu paremmin. Joskus nuorena aikuisena vielä elin käsityksessä, että poikaset syövät äiteensä, mutta katsomani luontodokumentti korjasi käsitykseni. Kyyhän on muutenkin erittäin taitava kiipeämään, uimaan ja jopa sukeltamaan. Eli voimme kohdata sen ilmahyökkäyksen muodossa, uidessa tai jopa sukeltaessa. Monimuotoinen "mato" tämä meidän käärmeemme. Kanta on vähentynyt ajan saatossa tasaisesti ja piakkoin sekin ilmenee uhattujen eläinten listalle. Mikäli itse pihapiiristä tapaan käy kyylle huonosti (en vielä tavannut), mutta metsässä kävisi toisin. En kokisi sen läsnäoloa niin uhkaavaksi, jos ei nyt ihan nenäntasolla katsele silmiin.
Poistettu nimimerkki (id: 11189) maanantai, 18. huhtikuuta 2005 - klo 21. 50 (yli 10 vuotta sitten)
Tällaseen vanhaan juttuun haluaisin hiukan lisätä: Kyy todellakin on rauhoitettu, koska kaikki lajit ovat rauhoitettuja, joita ei ole erikseen lueteltu joko riistaeläinten tai rauhoittamattomien lajien listassa. Kyy ei käsittääkseni kuulu kumpaankaan. Muita kuin näitä erikseen mainittuja ei siis lain mukaan saa tappaa.

Toinen juttu on sitten, että kyyn tappaminen lasten leikkipaikalta voi silti olla ihan järkevää ja perusteltua, jos ei sitä saa poiskaan siirrettyä. Kyy ei ainakaan vielä ole mitenkään uhanalainen ötökkä, vähentynyt kylläkin. Ei se kylläkään ihmistä juuri koskaan pure, joten ei sen kanssa hysteerinen tarvitse olla. Itse silti tappaisin pihasta, jossa on pieniä lapsia.

Käärmeiden talvipesät sen sijaan on ehdottomasti jätettävä rauhaan! Niissä talvehtii myös muita matelija- ja sammakkoeläinlajeja. Esim. rantakäärme on nykyään uhanalainen ja vaskitsa silmälläpidettävä. Matelijoiden joukottainen tappaminen on todella törkeä rikos.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 14. 49 (yli 10 vuotta sitten)
Enpä usko, että kovin paljon on äitejä, jotka syövät lapsiaan. Sehän olisi lajin lisäääntymisen kannalta kohtalokasta. Sama on tuon lasten äitinsä syömisen kanssa. Voisitko muistella jonkin esimerkin HR. Matelijoilla poikaset lähtevät syntymän jälkeen saman tien omille teilleen.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 15. 12 (yli 10 vuotta sitten)
Anttipa, ei sisiliskot lähde.. Pythonit munii, hautoo ja ennen kuoriutumista menee pois, koska se söis muuten poikaset...

Hauet syö omia poikasiaan, jos kohtaavat ne...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällesarracenia (3586 kpl) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 15. 21 (yli 10 vuotta sitten)
Mutta hauet eivät ole parvikaloja, ne vain kutevat kudun jonnekkin ja jättävät siihen. Ja jos poikasia tulee myöhemmin vastaan ei se varmaan erota niitä muista hauista.
Ahvenet taas tuskin syövät omia poikasiaan.

Ainakin rukoilijasirkka naaraat usein syövät uroksen parittelun jälkeen. Samoin tekee yksi maailman myrkyllisimmästä hämähäkeistä, mustaleski, sekin nappaa uroksen suupalaksi jos se ei ole ollut tarpeeksi nopea parittelun jälkeen:) Lieneekö se yksi kerta riskin arvoista:D?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 15. 26 (yli 10 vuotta sitten)
Hahaa, joo, mutta kuitenkin, ei se kannipalismi siellä luonnossa ole niin kauheaa, siis ainakaan niitten mielestä
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 16. 33 (yli 10 vuotta sitten)
Hyvinkin kuivissa ja vähäsaaliisessa maastossa elävälle rukoilijasirkalle tuollainen käyttäytyminen on lajin säilymisen kannalta hyvinkin mielekästä. Onpahan yksi kilpailija vähemmän ja proteiiniateria on tärkeä munien kehittymisen kannalta. Monien lajien (mm. muurahaiset) urokset kuolevat parveilun jälkeen joka tapauksessa.
Poistettu nimimerkki (id: 101) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 18. 24 (yli 10 vuotta sitten)
Hamsterit ja rotat voivat syödä lapsiaan.
Hämähäkkilapset (korsspindel) syövät äitinsä.
Sika voi talloa lapsensa hengiltä...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleLeijonaEppu (255 kpl) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 11. 19 (yli 10 vuotta sitten)
Kyillä on merkillisiä tapoja, kiipeävät silloin tällöin puuhunkin synnyttämään poikasensa, sieltä niitä sitten ropisi tuttavan niskaan, joka ei meinannut millään käsittää mitä tapahtuu. Oli tainnut emo saada edelliseltä poikueelta myrkkyhammasta, kun oli muuttunut niin varovaiseksi.
Kaivinkonekuskit tekevät myöskin mukavia löytöjä; oli kaivanut talvella syvenpää kaivantoa ja osunut pesään. Oli sitten vetäny kärmekset hangelle riveihin ja laskenut toistasataa luikeroa. Variksille ja muille oikea herkkupöytä.
Itse olen lapsuuteni ollut kyykkäreiden kanssa vierivieressä leikkimässä, kun kesämökin rajalla oli vastakaadettu metsä ja isoja kivenlohkareita. Sihinää piisasi ja kaivettuihin mökin perustuksiin ne tulivat lekottelemaan porukalla. Kyllä niitä tapettiin urakalla, kun eivät mitenkään kunnioittaneet ihmisen läsnäoloa tai väistäneet.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 13. 57 (yli 10 vuotta sitten)
Sattuikohan tuo tuttavalle joskus kymmeniä vuosia sitten? Kansantarinanahan kerrotaan, että kyy synnyttää aina poikasensa puusta, koska muuten poikaset tappaisivat emonsa, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa.
Poistettu nimimerkki (id: 4315) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 14. 01 (yli 10 vuotta sitten)
Sitkeä huh, jonka luin kerran jostain eläinkirjastakin! Samperi kun en muista
missä kirjassa se oli...*hieroo ohimoitaan*
Poistettu nimimerkki (id: 101) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 14. 03 (yli 10 vuotta sitten)
Kyllä luonnossa on äitejä, jotka syö lapsiaan.
Ja päinvastoin. Naaraita, jotka syövät uroksen...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 14. 03 (yli 10 vuotta sitten)
Me kerättiin aina pienenä vaskitsoja.. niinkun sisiliskoja. niinhän lapset tekee. Mutta, kerran pääsin näkemään todella hienon tapahtuman. Näin kun vaskitsa (anguis fragilis) muni! Se oli hienoa. Poikasia kuoriutui ohuista kalvoista saman tien ainakin 10kpl. Ne oli semmosia raidallisia, todella vaalean ruskeita, ja luikerteli mahodottoman nopeaan. Kaikki laskettiin sen jälkeen sinne mistä emokin otettiin. Vaskitsan poikaset näyttää lähtevän emonsa luota saman tien. ainakin kun syntyivät, kaikki oli jo menossa ihan muualle
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleJoni (620 kpl) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 14. 40 (yli 10 vuotta sitten)
Meillä on tässä lähiympäristössä paljon vaskitsoja.
Poistettu nimimerkki (id: 101) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 9. 42 (yli 10 vuotta sitten)
Mies kertoi, et sama joutsenpari, joka poikaa oli eilen uhkaillut, oli hyökännyt hänenkin päälle, kun hän kajaakilla oli lähellä! Mitä kannattaa eniten pelätä? Joskushan joutseneet pikkulapsen tappaneet...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 9. 55 (yli 10 vuotta sitten)
Eläintensuojelu on mennyt monessa suhteessa överiksi. Poliisit kuljettelevat variksen poikia kauemmas kaupungin puistosta, jotta ihmiset saavat olla rauhassa emovariksen hyökkäyksiltä. Aina ei uskalleta edes mennä hautausmaalle aggressiivisesti ruokaa kerjäävien oravien takia. Tällaisten eläinyksilöiden suojelu johtaa vain siihen, että hyökkätystaipumus koko ajan lisääntyy. Entiseen hyvään aikaan otettiin käteen kepakko. Tuota joutsentahan ei tarvitse tappaa, mutta kunnon läimäys risulla pershöyheniin varmasti lisäisi terveellistä kunnioitusta ihmistä kohtaan.
Poistettu nimimerkki (id: 101) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 10. 10 (yli 10 vuotta sitten)
Täällä (kala)lokit ovat hyäkänneet aika paljon ihmisten päälle, asunnotkin kun niin meren lähellä, juttuja lehdissä. Kun niillä poikasia, ei ole leikkimistä.
Poistettu nimimerkki (id: 101) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 10. 22 (yli 10 vuotta sitten)
Siis täällä poliisit siirtelevät lokin poikasia.
Ovat muuten vahentyneet puoliksi...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleVenla1 (3743 kpl) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 10. 24 (yli 10 vuotta sitten)
Joutsenia kannattaa lähestyä vain asiallisesti varustautuneena.

Poistettu nimimerkki (id: 4315) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 10. 50 (yli 10 vuotta sitten)
Kun meillä pelastettiin kävellen muuttomatkalle
lähtenyt siipirikko nuorimiesjoutsen, se tuotiin
ensin meidän hakevarastoon odottamaan
kuljetusjärjestelyjä Ähtäriin.

Menin viemään sille vettä ja totesin että
onpas se iso lintu kun se sähisi hakeläjän
päällä ja katsoi hurjana silmiini.

Kyykyin ja närisin hiljaa, ja pian se rauhoittui.
Miten urheana se olikaan! Kuvitelkaa itseänne
sen joutsenen tilalle.

Kerran olimme pankin huvilalla ja siellä oli
melkoisen ärhäkkä joutsen, lasten piti varoa
sitä kun olivat uimassa. Se rauhoittui
pullanpaloilla, eli oli opettanut ihmiset niin...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMyra (1512 kpl) torstai, 5. elokuuta 2004 - klo 23. 23 (yli 10 vuotta sitten)
Kyy ei ole rauhoitettu, mutta ei sitä tarvitse ehdoin tahdoin tappaa.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) torstai, 5. elokuuta 2004 - klo 23. 33 (yli 10 vuotta sitten)
Minä näin Virossa kauneimman vaskikäärmeen mitä olen koskaan nähnyt. En siis muista nähneeni kuin hirveän kauan sitten semmosen. Kuvasta se livahti kameran viiveen takia, harmikseni.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMyra (1512 kpl) torstai, 5. elokuuta 2004 - klo 23. 41 (yli 10 vuotta sitten)
Pari vuotta sitten näin vaskikäärmeen neilikkapenkissä. Se oli tosi pieni ja kerkesi livahtaa. Ei ollut kamera valmiina. Kaunis se oli.
Nuo vaskit taitavat myös pikkuhiljaa hävitä, mikä on mielestäni sääli. Vaskitsoita en ole kyllä nähnyt ennen tuota enkä sen jälkeen. Kaiketi ne ovat todella häviämässä, valitettavasti?!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleVenla1 (3743 kpl) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 0. 50 (yli 10 vuotta sitten)
Vaskitsaa ei tulisi mielestäni kutsua vaskikäärmeeksi, koska se ei ole käärme vaan lisko. Vaskimatokin olisi sille suotuisampi nimi :)

Kesänviettopaikallamme näen joka kesä hyvin monta vaskitsaa. Niitä tulee myös säännöllisesti rakennuksen kivijalan läpi lattian alla olevaan betoniseen maakellariin eivätkä pääse pois :(
Mahdollisia kulkureittejä on yritetty selvitellä, mutta pieniä rakoja on liian paljon tukittaviksi.
Kerrankin sieltä löytyi 3 yksilöä! Pyydystelen niitä sieltä varovasti rikkalapioon, etteivät katkaise häntäänsä, ja kannan pihalle.

Kyitä on myös runsaasti (lähes joka päivä)
Erittäin harvoin olemme niitä tappaneet, vaikka ovat usein rakennuksen kivijalassa.

Rantakäärmeitä näkee näistä ehkä vähiten. Vain muutaman kerran kesässä. Tosin välillä sama yksilö asuu viikkokausia rakennuksen nurkalla näyttäytyen päivittäin.

Rakennusta ympäröi 2 ha:n kuiva ketoalue ja kallioita toisella suunnalla.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleTaina (169 kpl) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 7. 44 (yli 10 vuotta sitten)
Tietääkö joku miltä käärmeiden talvehtimispesät näyttävät ulkopuolelta ja millaisissa paikoissa ne yleensä sijaitsevat?
Täällä uudessa paikassa näyttää olevan kyitä paljon ja kun sitten luin niistä kaiken mahdollisen, tulin siihen lopputulokseen, että talvehtimispaikka on jossain lähellä. Päättelin sen siitä, että täällä näkyy lähinnä nuoria ja vastasyntyneitä kyitä ja kyistä juuri ne jäävät lähellä talvehtimispaikkaa.

Haluan kuitenkin vältellä syysaikaan (kun ne keräytyvät talvehtimaan)talvehtimispaikkoja etten törmää kyihin.

Pakko täällä tosin on opetella elämään niiden kanssa, mutta haluaisin sen tapahtuvan pikkuhiljaa. Yritän vähitellen voittaa pelon ja suhtautua niihin kuin muihinkin eläimiin. Viime lauantaina näin 2 pikkukyytä metsään mennessä ja sain sen verran itsestäni irti, että en kääntynyt ympäri, mutta sisareni pistin kyllä kävelemään ensin. Hän minut taisi rauhallisella ja pelottomalla olemuksellaan rauhoittaakin.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) perjantai, 6. elokuuta 2004 - klo 8. 52 (yli 10 vuotta sitten)
Käärmeenhän pitää päästä roudan ulottumattomiin viettämään talvea. Se ei voi kaivautua, joten parhaiten pääsee syvälle maan alle kivilouhikkorinteissä. Sopivia talvehtimispaikkoja on vähän, joten kyyt kerääntyvät sopiviin paikkoihin kilometrienkin päästä. Kesäaikaisen oleskelupaikan ratkaisevat muut tekijät, lähinnä öiset suojapaikat ja sopivat aurinkoiset lekottelupaikat sekä ravinnonsaanti.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleHöps (654 kpl) torstai, 5. elokuuta 2004 - klo 16. 30 (yli 10 vuotta sitten)
Kyyt ovat rauhoitettuja.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleVenla1 (3743 kpl) torstai, 5. elokuuta 2004 - klo 16. 33 (yli 10 vuotta sitten)
Höpsistä, kyyt eivät ole rauhoitettuja!
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleVenla1 (3743 kpl) torstai, 5. elokuuta 2004 - klo 16. 35 (yli 10 vuotta sitten)
Katsopa vaikka www.ymparisto.fi
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 5. elokuuta 2004 - klo 17. 15 (yli 10 vuotta sitten)
eläimiähän nuo ja nukkuvat päivisin. Löisin vetoa, et jos hissuksiin on, niin voi vaikka nukkua kyyn vieressä. Ei ne ihmisistä ole kiinnostuneita, mut peloissaan puolustautuvat.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) torstai, 5. elokuuta 2004 - klo 17. 31 (yli 10 vuotta sitten)
Kyllä kyy liikku päiväsaikaan, ehkä vilkkaimmin aamuauringossa lämmiteltyään. Vaihtolämpöisinä otuksina niiden pitää saada ensin verensä lämpötila nousemaan.
Poistettu nimimerkki (id: 101) torstai, 5. elokuuta 2004 - klo 23. 13 (yli 10 vuotta sitten)
Poika vaelluksellaan näki suuren kyyn tänään.
Mut pahempi oli vihanen joutsen, mistä ei millään meinannut päästä eroon!
Poistettu nimimerkki (id: 6171) maanantai, 14. kesäkuuta 2004 - klo 17. 24 (yli 10 vuotta sitten)
=X (mumimumimumi) kiva liero kuiteski...
Poistettu nimimerkki (id: 6171) maanantai, 14. kesäkuuta 2004 - klo 17. 25 (yli 10 vuotta sitten)
rohkee koira
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMyra (1512 kpl) keskiviikko, 30. kesäkuuta 2004 - klo 20. 07 (yli 10 vuotta sitten)
Ruskea kyy löytyi 27.6. vaihteeksi mustan lisäksi.
Tämä on hengissä, mutta pitäisi tehdä jotain.
Lapsenlapset tulee kyläilemään viikoksi, 3- ja 4- vuotiaat.

Ruohikosta tuli kuvankäsittelyn jälkeen jotenkin
neonvärinen tai ehkä tuo sävy jotenkin korostaa tilannetta?
Täytyy taas opiskella lisää kuvankäsittelyä.

Poistettu nimimerkki (id: 101) perjantai, 16. heinäkuuta 2004 - klo 23. 12 (yli 10 vuotta sitten)
tiikerinliljan ajatus oikea.

Tyttäremme
Poistettu nimimerkki (id: 101) lauantai, 17. heinäkuuta 2004 - klo 0. 06 (yli 10 vuotta sitten)
Siis hyötyeläimiä. Ja pelkäävät ihmisiä.
Poistettu nimimerkki (id: 101) lauantai, 17. heinäkuuta 2004 - klo 0. 06 (yli 10 vuotta sitten)
Syövät rottia...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) tiistai, 25. toukokuuta 2004 - klo 9. 10 (yli 11 vuotta sitten)
Palaanpa vielä tuohon Myran puheenvuorooon. Geeneihinhän tuo käärmepelko on hyvinkin voinut tulla esim. sitä kautta, että jossakin vaiheessa maan päällä oli mahdottomasti myrkkykäärmeitä, jotka valitsivat ihmisistä pois ne, joilla eivät osanneet pelätä. Näin lisääntymään jäivät käärmepelkoiset. Hehhee...
Edelleen olen sitä mieltä, että käärme on tullut myytteihin ominaisuuksiensa takia. Paratiisimyytti ei liene ainoa, jossa käärmeelle on annettu pahan eläimen rooli.
Poistettu nimimerkki (id: 6171) lauantai, 12. kesäkuuta 2004 - klo 15. 26 (yli 10 vuotta sitten)
no, mietitäämpä kärmeiden hyviä puolia: mitä luulette, jos ei kääärmeitä olisi esim. pelloilla ja puutarhoissa? jos käärmeitä ei olisi, jyrsiäkannat tuhoaisivat sadon. jos käärmeitä ei olisi puutarhoissa, meidän kasvihullujen kasvit saisivat kärsiä paljon! ja miksi niitä ylipäätään pitää inhota!?
Poistettu nimimerkki (id: 101) lauantai, 12. kesäkuuta 2004 - klo 23. 58 (yli 10 vuotta sitten)
Käärmeiden hyvä puoli on, et ne syö hiiriä, myyriä ja sellaisia.
Poistettu nimimerkki (id: 9032) sunnuntai, 13. kesäkuuta 2004 - klo 0. 53 (yli 10 vuotta sitten)
Silloin kun on pieniä lapsia, niin samaan pihapiiriin eivät käärmeet kuulu! Kokeilepa
ripotella "nauhaksi" kananpaskarakeita tai murskattua valkosipulia olinpaikan ympäristöön. Saattavat muuttaa majaa, toivottavasti.
Hyvää kesää toivoo Vilma Porist
Poistettu nimimerkki (id: 6171) sunnuntai, 13. kesäkuuta 2004 - klo 12. 23 (yli 10 vuotta sitten)
hö! ite olen vasta 10.v.,enkä pelkää lainkaan käärmeitä! on mulla 6v. pikkusisko ja 7v. pikkuveli!!!
Poistettu nimimerkki (id: 6139) sunnuntai, 13. kesäkuuta 2004 - klo 17. 29 (yli 10 vuotta sitten)
meidän koira, joka ei pelkää yhtään mitään oli kuolla käärmeen puremaan. Koira on heeleri, noin 6 kiloinen oli 3 päivää elämän ja kuoleman rajoilla, turvoksissa ja onneton. No, onneksi elämä voitti. Onneksi meillä oli kyypakkaus lähellä ja onneksi eläinlääkäri oli puolen tunnin matkan päässä. Olisi voinut olla kauempanakin ja varattuna. olen tapauksen jälkeen suhtautunut kyihin huomattavasti tiukemmin kuin ennen.

Viime kesänä kuoli ainakin yksi tutun tutun belgi ja toisen karhukoira kyyn puremaan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) sunnuntai, 23. toukokuuta 2004 - klo 21. 28 (yli 11 vuotta sitten)
Kaunis kuin mikä. Olisipa tuollaisia pihassa. :>(
Pitäisi vain keksiä konsti pitää ne poissa, kun tulee lapsia kylään.
Tuossa muuten näkyy kyyn kolmiomainen pää. Se tarvitsee kuulemma leveät poskensa myrkkyhampaiden säilytystä varten.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleKatariina (10040 kpl) sunnuntai, 23. toukokuuta 2004 - klo 21. 41 (yli 11 vuotta sitten)
En minäkään kyistä omalla pihalla tykkäisi, mutta eniten minua ottaa päähän, kun ihmiset eivät erota kyytä tarhakäärmeestä ja sitten tohkaavat, että kyitä täällä ja mätkivät hengiltä niitä. Yksi tarhakäärmeistä kun on epäonnekseen ihan musta.

Minäkin luulin sitä viime kesänä kyyksi, mutta kun alkoi leikkiä mulle kuollutta niin eläinkirjasta luin, että tarhakäärme käyttäytyy siten. Vai onko se virallinen nimi rantakäärme nykyisin?
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMyra (1512 kpl) sunnuntai, 23. toukokuuta 2004 - klo 21. 47 (yli 11 vuotta sitten)
Viime vuonna oli Kaisa (annoin nimen), muttei
tänä vuonna ole näkynyt. Kaisa oli varmaan rantakäärme, eikä sitä tapettu ja toisekseen
se oli älyttömän rauhallinen, lekotteli talon takana. Kaisa oli jotain 80 cm pitkä, 4-5 cm paksu, pieni ja pyöreä pää. Nahanluonnin
jälkeen pystyi laittamaan nahkanpalaset jonoon.
Toisekseen se oli täysin sametinmusta, ei sahaa selässä. Niinpä minä tänä keväänä sanoin äidille, että sitä ei litsiä, jos se vielä tulee.

Se harmittaa, ettei silloin ollut kunnon kameraa, olisi saanut hyvän kuvan.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleOzzMan (1054 kpl) maanantai, 24. toukokuuta 2004 - klo 11. 05 (yli 11 vuotta sitten)
Mahottoman kaunis eläin! Ei niitä tarvii tappaa, Ei normaalisti pistoonkaan kuole, ja Ei ne pistä jos ei niitä uhkaile. Kuten anttipa sano, voi kun noita ois omalla pihalla, mut toisaalta, kissat voi vaan mennä häiritsemään niitä, ja saada piston.
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleMyra (1512 kpl) maanantai, 24. toukokuuta 2004 - klo 19. 35 (yli 11 vuotta sitten)
Niinpä ei niitä tarviikaan tappaa, mutta milläs
äiteelle sen saat perille. Luin jostain, oliko täällä vai missä, että käärmeenpelko johtuu kristinuskosta ja geeniperimästä ...
Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleanttipa (4847 kpl) maanantai, 24. toukokuuta 2004 - klo 21. 07 (yli 11 vuotta sitten)
Eipähän sille mielestäni syytä kovin kaukaa tarvitse hakea. Kaikki olemme kuulleet, miten vaarallisia myrkkykäärmeet ovat ja miten karmeita kuristajat. Kun nämä elukat ovat lisäksi niin salakavalia, voivat iskeä kinttuun milloin vain.

Vain nimimerkin(profiilin) valinneet, rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa keskustelualueelle

Valitse nimimerkki ->>

Sisäänkirjaudu- >>

Jos sinulla ei vielä ole omaa käyttäjätunnusta niin rekisteröidy tästä.