Peruna, Solanum tuberosum

Kirjoittaja
Viesti
LawrenceLimburger
LawrenceLimburger
Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 1,3K, Käynnit: 4,1K
rastas - 9.1.2023
LawrenceLimburger - 9.1.2023
rastas - 9.1.2023
Tammikuun alussa kellarin lämpötila laski lähelle kolmea astetta. Laitoin sitten 25watin lampun lämmittämään. Ensin ajattelin, että ei tapahdu mitään, mutta nyt on lämpö palannut takaisin n. 4 asteeseen.
En viitsinyt ottaa riskiä että perunoiden maku huononee. Varsinkin kun niitä riittää alkukesään asti.

Minä olen luullut, että perunat tarvitsevat +6 asteen lämpötilan ?

Google näyttää kertovan että +3-+4 astetta. Varmaan toisenlaisiakin vastauksia löytyy. Idea on kuitenkin se että lämpö lisää itämistä ja lämmön lasku tuota perunan makeutumista. Varmaan jotka perunaa työkseen säilyttävät tietävät eri vaihtoehdoille parhaan säilytyslämpötilan. Sehän riippuu siitäkin että kuinka kauan perunan on tarkoitettu säilyvän.

mulle google sanoi
Paras säilytyslämpötila perunalle on +4–6 astetta. BigGrin
Täytyy seuraavalla kerralla katsoa mikä meidän kylmäkellarin lämpötila on...
Tosin säilytän kaupan perunat jääkaapissa ja jos siellä ei ole tilaa niin ruskeassa paperi säkissä ihan huoneen lämmössä. Säilyvät muutaman viikon ihan hyvin. Kun kevät tulee niin silloin ne on pakko pitää jääkaapissa.

Minun lähteeni on Luke (Luonnonvarakeskus) Whistling
Ehkä Luke haluaa että perunat säilyy mahdollisimman kauan. Jos lämpöisempi niin ne pitää syödä pois. Minulle kelpaa lämmöksi 3-6 astetta.
Tarkoitus olisi saada myös siemenperunat näistä. Pitää koittaa jättää sopivan kokoisia. Niille varmaan matalampi lämpö sopisi parhaiten. Myös Colomballe. On ilmeisesti herkkä itämään. Myös että siemenperunat säilyisi eikä alkaisi itää.

Vyöhyke IV          Miksi et tekisi itse
Muokattu Viime kuukausi: LawrenceLimburger
rastas
rastas
Mestaripuutarhuri (1,4K reputation)Mestaripuutarhuri (1,4K reputation)Mestaripuutarhuri (1,4K reputation)Mestaripuutarhuri (1,4K reputation)Mestaripuutarhuri (1,4K reputation)Mestaripuutarhuri (1,4K reputation)Mestaripuutarhuri (1,4K reputation)Mestaripuutarhuri (1,4K reputation)Mestaripuutarhuri (1,4K reputation)
Viestiä: 587, Käynnit: 17,0K
rastas - 9.1.2023
Tammikuun alussa kellarin lämpötila laski lähelle kolmea astetta. Laitoin sitten 25watin lampun lämmittämään. Ensin ajattelin, että ei tapahdu mitään, mutta nyt on lämpö palannut takaisin n. 4 asteeseen.
En viitsinyt ottaa riskiä että perunoiden maku huononee. Varsinkin kun niitä riittää alkukesään asti.

Google näyttää kertovan että +3-+4 astetta. Varmaan toisenlaisiakin vastauksia löytyy. Idea on kuitenkin se että lämpö lisää itämistä ja lämmön lasku tuota perunan makeutumista. Varmaan jotka perunaa työkseen säilyttävät tietävät eri vaihtoehdoille parhaan säilytyslämpötilan. Sehän riippuu siitäkin että kuinka kauan perunan on tarkoitettu säilyvän.

mulle google sanoi
Paras säilytyslämpötila perunalle on +4–6 astetta. BigGrin
Täytyy seuraavalla kerralla katsoa mikä meidän kylmäkellarin lämpötila on...
Tosin säilytän kaupan perunat jääkaapissa ja jos siellä ei ole tilaa niin ruskeassa paperi säkissä ihan huoneen lämmössä. Säilyvät muutaman viikon ihan hyvin. Kun kevät tulee niin silloin ne on pakko pitää jääkaapissa.

1B-2

LawrenceLimburger
LawrenceLimburger
Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)
rastas - 9.1.2023

rastas
rastas
Mestaripuutarhuri (1,4K reputation)Mestaripuutarhuri (1,4K reputation)Mestaripuutarhuri (1,4K reputation)Mestaripuutarhuri (1,4K reputation)Mestaripuutarhuri (1,4K reputation)Mestaripuutarhuri (1,4K reputation)Mestaripuutarhuri (1,4K reputation)Mestaripuutarhuri (1,4K reputation)Mestaripuutarhuri (1,4K reputation)
Viestiä: 587, Käynnit: 17,0K

1B-2

Nuu
Nuu
Ylipuutarhuri (38,0K reputation)Ylipuutarhuri (38,0K reputation)Ylipuutarhuri (38,0K reputation)Ylipuutarhuri (38,0K reputation)Ylipuutarhuri (38,0K reputation)Ylipuutarhuri (38,0K reputation)Ylipuutarhuri (38,0K reputation)Ylipuutarhuri (38,0K reputation)Ylipuutarhuri (38,0K reputation)
Ryhmä: Valvojat
Viestiä: 19,0K, Käynnit: 62,0K
LawrenceLimburger - 8.12.2022
Kellarin lämpötila tällä hetkellä 4 astetta.
En ole koskaan ennen pitänyt maakellarissani perunoita, joten hiukan hakusassa tuo lämpötila mitä kellarissa on talvella. Muistaakseni viime talvena mittailin lämpötilaa, en vaan muista mihin laitoin sen lukeman ylös.

Lämpötila ei mene kellarissa pakkasen puolelle, vaikka olisi kuinka kylmät ilmat, mutta pysyykö yli +2 astetta on kysymys. Jostain luin että tuo 2 astetta (?) on se raja, jonka jälkeen peruna alkaa makeutua.

Kellarin lämmittämisen kustannuksiakin laskin, ja tulin siihen tulokseen, että ei juuri kannata. Ei kannata oikein millään sähkön hinnalla. Puhumattakaan nykyisillä markkinahinnoilla.
Eräs vastaus tähän on että alkaa syömään omia perunoita jo juhannuksena, eikä vasta syksyllä. Lisäksi perunoita voisi tammikuun puolella tuoda lämpimämpiin tiloihin. Vaikka jos vasta tammikuun lopulla olisi tarvetta lämmitykselle, niin voisi jo lämmitys kannattaakin. 
Jää nähtäväksi.
Päivitys: Perunan tärkkelys muuttuu sokeriksi myös +4 asteen lämpötilassa ja kiihtyy kun lämpötila laskee alemmas. Perunan varastoitäminen samalla vähenee.

Muistan joskus n. 30 vuotta sitten kysyneeni lounasravintolasta että mitä perunoita he käyttävät kun keitetyt perunat maistui heillä tosi hyvältä.

Se ei selvinnyt koska ne tuli heille valmiiksi kuorittuina isossa pussissa. Siitä lähti mulla innostus tutustua eri perunoihin, yritin etsiä sitä The Perunaa.

Yhtä hyvää en ole löytänyt, mutta sain pentistä joskus tiedon että kylmää saaneet perunat maistuu makealta. Luulen että ne lounasravintolan perunat oli siksi niin maukkaita.

Iitti / III                       
 Asioilla on  taipumus järjestyä                                            

LawrenceLimburger
LawrenceLimburger

Päivitys 22.1. Lamppu sammui n. parin viikon palamisen jälkeen. Ei löytynyt  samaa wattimäärää (20-30w) olevaa "lämmitintä" ja saa nyt sitten olla. Ulkolämpötilalla näyttää olevan suora vaikutus kellarin lämpötilaan ja kun nyt on ollut nollan vaiheilla ulkona, niin kellarin lämpö pysynyt tuossa +4 asteen vaiheilla.

Muokattu 12 päivää sitten @ 12:29 : LawrenceLimburger
LawrenceLimburger
LawrenceLimburger
Kellarin lämpötila tällä hetkellä 4 astetta.
En ole koskaan ennen pitänyt maakellarissani perunoita, joten hiukan hakusassa tuo lämpötila mitä kellarissa on talvella. Muistaakseni viime talvena mittailin lämpötilaa, en vaan muista mihin laitoin sen lukeman ylös.

Lämpötila ei mene kellarissa pakkasen puolelle, vaikka olisi kuinka kylmät ilmat, mutta pysyykö yli +2 astetta on kysymys. Jostain luin että tuo 2 astetta (?) on se raja, jonka jälkeen peruna alkaa makeutua.

Kellarin lämmittämisen kustannuksiakin laskin, ja tulin siihen tulokseen, että ei juuri kannata. Ei kannata oikein millään sähkön hinnalla. Puhumattakaan nykyisillä markkinahinnoilla.
Eräs vastaus tähän on että alkaa syömään omia perunoita jo juhannuksena, eikä vasta syksyllä. Lisäksi perunoita voisi tammikuun puolella tuoda lämpimämpiin tiloihin. Vaikka jos vasta tammikuun lopulla olisi tarvetta lämmitykselle, niin voisi jo lämmitys kannattaakin. 
Jää nähtäväksi.
Päivitys: Perunan tärkkelys muuttuu sokeriksi myös +4 asteen lämpötilassa ja kiihtyy kun lämpötila laskee alemmas. Perunan varastoitäminen samalla vähenee.

Muokattu 2 kuukautta sitten: LawrenceLimburger
kitikat
kitikat
Kunniapuutarhuri (7,9K reputation)Kunniapuutarhuri (7,9K reputation)Kunniapuutarhuri (7,9K reputation)Kunniapuutarhuri (7,9K reputation)Kunniapuutarhuri (7,9K reputation)Kunniapuutarhuri (7,9K reputation)Kunniapuutarhuri (7,9K reputation)Kunniapuutarhuri (7,9K reputation)Kunniapuutarhuri (7,9K reputation)
Viestiä: 3,3K, Käynnit: 15,0K
Genesee - 11.10.2022
kitikat - 10.10.2022
Ania - 8.10.2022
Hei.
Mikähän tätä perunaa vaivaa? Pienessä perunamaassa kasvoi muutamia hirveän isoja peunoita.  Kaikissa keskellä tuollaisen onkalon alkua. Tämä suurin oli tosi ruman näköinen.
Jostain syystä en saa kuvaa oikeinpäin, käänsin sen työpöydällä ympärikin mutta se vaan tulee tähän ylösalaisin.

Mullakin on joskus isot perunat tuollaisia. Sitten jotkut ovat sellaisia madonsyömiä myöhään syksyllä. En tiedä mistä johtuu, pitää ottaa selvää ens vuotta varten. Oisko perunarutto?

Jos kasvukaudella kosteus vaihtelee, niin varsinkin isoiksi kasvavilla lajikkeilla tulee onttoja perunoita. Yleensä ne on vielä ne suurimmat perunat.

https://yle.fi/uutiset/3-5620362

Kiitos tiedosta, tuo onkin hyvä selitys. Ei kannata istuttaa kaikkia perunoita liian aikaisin etteivät kasva liian isoiksi. Istuttaa useammassa erässä.

Keski-Pohjanmaa IV-V vyöhyke

Genesee
Genesee
Puutarhatohtori  (3,8K reputation)Puutarhatohtori  (3,8K reputation)Puutarhatohtori  (3,8K reputation)Puutarhatohtori  (3,8K reputation)Puutarhatohtori  (3,8K reputation)Puutarhatohtori  (3,8K reputation)Puutarhatohtori  (3,8K reputation)Puutarhatohtori  (3,8K reputation)Puutarhatohtori  (3,8K reputation)
Viestiä: 2,1K, Käynnit: 23,0K
kitikat - 10.10.2022
Ania - 8.10.2022
Hei.
Mikähän tätä perunaa vaivaa? Pienessä perunamaassa kasvoi muutamia hirveän isoja peunoita.  Kaikissa keskellä tuollaisen onkalon alkua. Tämä suurin oli tosi ruman näköinen.
Jostain syystä en saa kuvaa oikeinpäin, käänsin sen työpöydällä ympärikin mutta se vaan tulee tähän ylösalaisin.

Mullakin on joskus isot perunat tuollaisia. Sitten jotkut ovat sellaisia madonsyömiä myöhään syksyllä. En tiedä mistä johtuu, pitää ottaa selvää ens vuotta varten. Oisko perunarutto?

Jos kasvukaudella kosteus vaihtelee, niin varsinkin isoiksi kasvavilla lajikkeilla tulee onttoja perunoita. Yleensä ne on vielä ne suurimmat perunat.

https://yle.fi/uutiset/3-5620362

viljelykset vyöhykkeillä III ja V

kitikat
kitikat
Kunniapuutarhuri (7,9K reputation)Kunniapuutarhuri (7,9K reputation)Kunniapuutarhuri (7,9K reputation)Kunniapuutarhuri (7,9K reputation)Kunniapuutarhuri (7,9K reputation)Kunniapuutarhuri (7,9K reputation)Kunniapuutarhuri (7,9K reputation)Kunniapuutarhuri (7,9K reputation)Kunniapuutarhuri (7,9K reputation)
Viestiä: 3,3K, Käynnit: 15,0K
Ania - 8.10.2022
Hei.

Keski-Pohjanmaa IV-V vyöhyke

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku