Weikko
|
|
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 4,1K,
Käynnit: 71
|
Eltsu, joko sun pottumaa on sula perunoille???
|
|
|
Kaisaliisa
|
|
Viestiä: 4,5K,
Käynnit: 3,0K
|
Ravinteikas maa (paljon typpeä) ja riittävästi kosteutta.
|
|
|
Unto
|
|
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 4,
Käynnit: 0
|
Mistä johtuu, että perunaan kasvaa lähes metrinen varsi? Kuvassa oikealta lukien penkit 1 ja 2 ovat Rikeaa ja 3 on Puikulaa. 
Varsi on usein ennenkin kasvanut pitkäksi, mutta viime kesä oli ennätys, vaikka vähensin lannoitusta kolmanneksen edellisvuodesta. Penkkien pituus on keskimäärin kahdeksan metriä, ja niihin kuhunkin lisättiin keväällä noin 3 dl Herkkuperunan lannoitetta, joka on alle valmistajan minimimäärän.
|
|
|
intopii
|
|
Viestiä: 1,4K,
Käynnit: 0
|
Hienoa! Kiitos kaikille, jotka vastasivat kysymykseeni. Taidanpa käydä Hyötykasviyhdistykseen ostoksille :-D
|
|
|
eltsu
|
|
Viestiä: 3,0K,
Käynnit: 3
|
Kävin eilen hakemassa Hyötykasviyhdistykseltä Timo ja Siikliä, 3 kg molempia (+ 2 sipulipussia). Blue Kongoa teki mieli ottaa, mutta perunamaa on rajallinen...
|
|
|
Fellow
|
|
Viestiä: 2,4K,
Käynnit: 1
|
Siiklit on kasvatelleet itujaan parisen viikkoa, viikon päästä istutan ne lämpimällä seinustalla oleviin laatikoihin ja kääräisen harsot päälle. Ihan ovat kaupan ruokaperunaa. Syön perunaa todella vähän, lähinnä vaan oman maan uutta perunaa. Siksi ei tarvitse miettiä säilymistä yms. Muitakin herkkuperunoita olisi mukava kokeilla, mutta kyllä toistaiseksi tuo Siikli on mulle se "ainoa oikea herkkuperuna".
|
|
|
kibu...
|
|
Viestiä: 2,7K,
Käynnit: 16
|
saatavuus onkin se ongelma, etenkin luomussa: siemenperunaa saa myyntiin pieniä määriä, ryvässipulia ei enää, valkosipulia ei kukaan viljele Suomessa istukkaiksi :/
ilman muuta jos itselle kasvattaa syömäperunat niin luomusta!
Hyötykasviyhdistyksen luomusienet ovat ulkolaista tuotantoa, usein menee sato pieleen syystä tai toisesta...
|
|
|
mai-lee
|
|
Viestiä: 5,3K,
Käynnit: 31,0K
|
kaisaliisan jutusta: "Ruokaperunoissa saattaa olla perunan tauteja" ja "siemenperunoiden mukana sen sijaan ei pitäisi tulla mitään tauteja maahan"kovin harvoin kimppatilauksessa olen hankkinut ns tarkastettua siemenperunaa ja ainakin silloin on tarkastus ollut ookoo. melkein aina (tänäkin keväänä) osa maahan piilottamistani on omia kasvatuksia ja loppu tarvitsemistani sitten ruokakaupan luomuperunaa. sitä kun on saanut/saa muualtakin kuin tuosta juuri avatusta isosta eat&joy-puodista. suomalainen ruokaperuna on nykyään vallan kelvollista laadultaan. itse luotan jatkossakin siihen. on toki eri asia, kun viljelee isoja määriä, joiden pitää säilyä hyvinä varastossa kevääseen asti (ammattiviljelijöistä puhumattakaan) tai kun viljellään sen verran, että saa käydä nostamassa uudetperunat kotipihalta perheen herkkuhetkiin. kibu... varmaan osaa sanoa, kuinka hyvin hyötykasviyhdistys pystyy täyttämään kysynnän. helmikuussa selvisi, että kotimaista valkosipulia *ei oo, ei tuu* ja ihmeekseni huomasin myös siemenluettelossa monta kohtaa *ei saatavilla* - valtsu samaa saatavuusongelmaa epäilee.
keskitien kulkija hki Ib/vantaa II
|
|
|
Kaisaliisa
|
|
Viestiä: 4,5K,
Käynnit: 3,0K
|
Kun oikein oikein oikein tarkkoja ollaan, ruokaperunoita ei pitäisi käyttää siemenperunoina (vaikka itse sitä ehdottelenkin). Ruokaperunoissa saattaa olla perunan tauteja, varsinaisten siemenperunoiden mukana sen sijaan ei pitäisi tulla mitään tauteja maahan.
Kibu on oikeassa. Tosin kaikkialla Suomessa ei ole eri lajikkeita helposti saatavilla.
|
|
|
Genesee
|
|
Viestiä: 2,2K,
Käynnit: 26,0K
|
Minä tilasin viimevuonna 6 kg Blue Kongoa Hyötykasviyhdistykseltä ja olin todella tyytyväinen siemenperunoiden laatuun. Pitääpä katsoa, jos tilaisi sieltä jotain muuta tänävuonna, sillä noita Kongoja jää hyvin siemeneksi.
viljelykset vyöhykkeillä III ja V
|
|
|