Sain naapurilta ostettua pari paalia tuoreheinää. Ajattelin laittaa perunat maan pinnalle ja peittää ne sillä heinällä. Mitäs luulette, onnistuuko?
No hyvä,että Pirjosiskolla käynyt samoin-kyllä mullakin aivan normaaleilta perunat näyttää,mutta
ajattelin keventää maata hiekalla-joku sanoi,että sato kasvaa huomattavasti.Täytyy ens kesänä kokeilla jotain muuta lajiketta myös.
Siemenperunani myyjä torilla keväällä vihjaisi, etä Timo-lajike on ns varhaista perunaa ja siitä syystä sen varret kuivuvat ja ruskettuvat aikaisin. Mahtaako olla perää, näin kuitenkin itsellenikin kävi. Vaan itse perunat ovat hiekassa aivan komeita!
Olen melkolailla varma ettei rutto ole nyt kyseessä.Varret vain kellastui ja kuihtui pois-niistä ei ole mitään enää jäljellä.
Timo lajike on ja kaupan siemenistä istutettu.
Sama täällä. Eiköhän tuo rutto ole tämän kesän vitsaus luomu ja kotiviljelijöillä. Meillä täällä ammattiviljelijöilä ei ruttoa ole näkynyt, mutta nehän ruiskuttavat peltonsa.
Pois vain ne varret perunamaalta, kyllä niitä perunoita syö ihan hienosti. Meillä ainakin perunat ovat kauniita ja erikoisen maukkaita. Ja varret on niitetty ja viety puutarhakompostiin jo kohta pari viikkoa sitten.
Minä veikkaan vanhaa vihollistani perunaruttoa. Vaihdoin Van Goghini Matildaan, kun jälkimmäisen piti olla rutonkestävä - ja viikko sitten rutto taas iski. Leikkasin varret poikki sadattelun kera.
Mistäköhän voisi johtua,että kukinnan kieppeillä meni perunanvarret keltaiseksi ja myöhemmin ne kuoli pois kokonaan?
Perunat juuressa on kuitenkin virheettömiä-joskin niitä on vähänlaisesti ja osa aika pieneksi taitaa jäädä.
Auttaisko hiekan lisääminen n.5cm kasvimaalle?-sais läpäisevämmäksi maata jos ensi kesänä sataa yhtä paljon?