Mansikka, Fragaria

Kirjoittaja
Viesti
Henni
Henni
Viherpeukalo (352 reputation)Viherpeukalo (352 reputation)Viherpeukalo (352 reputation)Viherpeukalo (352 reputation)Viherpeukalo (352 reputation)Viherpeukalo (352 reputation)Viherpeukalo (352 reputation)Viherpeukalo (352 reputation)Viherpeukalo (352 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 146, Käynnit: 577
Kiitos ohjeista! Kokeilen istuttaa uudet taimet heti, kun niissä näkyy juuria ja pahin kuumuus hellittää. Ei tarvitse sitten olla niin tarkkana sen kastelun kanssa.

II-vyöhyke
Filopator
Filopator
Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 2,2K, Käynnit: 38,0K
Minä oon antanu napanuoran olla paikoillaan jos kelit on kovin kuivat. Ei o silloin niin nuukaa kastelun kanssa. Katkonu sen rönsystä lähtevän rönsyn, niin on tullut suuri taimi, joka jaksaa tehdä satoa jo seuraavana kesänä.

Elämä on elämaa varten annettu. 
Vyöhyke V

Kurppa.
Kurppa.
Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)
Viestiä: 25,0K, Käynnit: 92,0K
Mie olen leikannut siinä vaihessa kun rönsyssä näkyy juuren alut.

Kotka, Karhula. Vyöhyke II  Otetaan mitä on.
Henni
Henni
Viherpeukalo (352 reputation)Viherpeukalo (352 reputation)Viherpeukalo (352 reputation)Viherpeukalo (352 reputation)Viherpeukalo (352 reputation)Viherpeukalo (352 reputation)Viherpeukalo (352 reputation)Viherpeukalo (352 reputation)Viherpeukalo (352 reputation)
Miten pian sen rönsyn varren voi leikata katki? Pitääkö sen ensin olla ”napanuorana” vai miten tuo juurruttaminen käytännössä tapahtuu?

II-vyöhyke
Kurppa.
Kurppa.
Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)
Henni - 28.6.2022
Onpa upea! Itsekin sain jonkun verran satoa, vaikka jänikset söivät osan taimista.Tarvitsisin muutaman lisätaimen ja mietin nyt, onnistuisiko se rönsystä ottamalla, ja jos niin miten? Olen ymmärtänyt että nuo rönsyt pitäisi poistaa, mutta en ole tehnyt sitä vielä. Muutama isompi rönsy löytyy, saisiko niistä uudet taimet vai miten kannattaisi toimia?

Rönsyistä olen joka vuosi lisännyt kymmeniä taimia ja uusinut niillä myös vanhoja taimia.
Olen yleensä ensin istuttanut rönsyt kennostoon juuriston kehittymistä varten.

Filopator
Filopator
Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)
Viestiä: 2,2K, Käynnit: 38,0K
Henni - 28.6.2022
Onpa upea! Itsekin sain jonkun verran satoa, vaikka jänikset söivät osan taimista.Tarvitsisin muutaman lisätaimen ja mietin nyt, onnistuisiko se rönsystä ottamalla, ja jos niin miten? Olen ymmärtänyt että nuo rönsyt pitäisi poistaa, mutta en ole tehnyt sitä vielä. Muutama isompi rönsy löytyy, saisiko niistä uudet taimet vai miten kannattaisi toimia?

Tökkäät sen rönsyn purkkiin ja odotat. Tai sitte kuten minä, eli unohat mansikat sen jälkeen kun sato on syöty ja sitte keväällä kiroat sitä valtavaa pehkoa jossa on sikin sokin rönsynvarsia ja juurtuneita isompia ja pienempiä taimia isojen seassa. Varsinainen harvennus kevättyönä Smile Oli tosin aukkopaikatkin ihan luonnostaan korjattu.
Siis mun marjat kasvaa pitkin korotettujen kukkapenkkien laitoja ilman kankaita ja muoveja. Osalla hamppukate.

Elämä on elämaa varten annettu. 
Vyöhyke V

Henni
Henni
Onpa upea! Itsekin sain jonkun verran satoa, vaikka jänikset söivät osan taimista.
Tarvitsisin muutaman lisätaimen ja mietin nyt, onnistuisiko se rönsystä ottamalla, ja jos niin miten?
Olen ymmärtänyt että nuo rönsyt pitäisi poistaa, mutta en ole tehnyt sitä vielä. Muutama isompi rönsy löytyy, saisiko niistä uudet taimet vai miten kannattaisi toimia?

II-vyöhyke
Kurppa.
Kurppa.
Viikko myöhemmin kun viime vuonna.

Henni
Henni
Kiitos rohkaisusta. Toivotaan, että onnistuu vielä.

II-vyöhyke
Kurppa.
Kurppa.
Henni - 11.6.2022
Hei, osaako kukaan sanoa ehtiikö mansikka vielä tehdä uudet kukat jänisten syömien tilalle? Jänikset söivät kukkavarret osasta kasveja. Oliko tämän vuoden sato näiden kasvien osalta sitten siinä?

Luulisi, että ehtii?

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku