Inki
|
|
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 4,5K,
Käynnit: 0
|
Multaavarpaissa, olisiko kuukausimansikka Rygen, saksalainen yy tuohon yyn tilalle? Mahdollisia rönsytaimia voi istutella ruukkuihin aina kesäksi...
|
|
|
Multaavarpaissa
|
|
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 17,
|
Mulla on ollu jo ainakin3 vuotta mansikkamaallani mansikkalaji jonka nimeä en tiedä. olen ne kasvattanut siemenistä.Ensimmäisenä vuonna oli pari lehteä ja satoa ei yhtää.Sit seuraavana kesänä ne kasvoivat valtavihin mittoihin ja satona tuli pieniä peukalopään kokoosia mansikoota ja tosi paljon.Mättähät on suuria ja marjoja saa poimia myöhälle syksyyn. Ovat vähä ahomansikan makuusia.Tietäiskö joku niiden nimee? Olis kiva tietää..
|
|
|
pääsky2
|
|
Viestiä: 4,
|
Rusokki, minullakin tämä mansikkalajike on eri paikassa kuin varsinainen mansikkapenkki. Laitoin tämän ihan oleskelupation viereen, etelään päin kallistuvan pihan reunaan, ja hyvin näyttää siinä toimivan. Keittiöpuutarhan laita on oikein hyvä paikka! Nyt olen laittanut heti puhdistamisen jälkeen harson mansikoiden päälle. Kahdesta syystä: ensinnäkin, että kukinta hiukan aikaistuisi. Sittenhän harso pitää poistaa, että pölytys onnistuu. Toinen syy ovat puput, jotka käyvät popsimassa kaiken vihreän, mitä maasta nousee, kun ei metsässä ole vielä mitään lehdessä. Kesällä pysyvät kyllä omilla pensasherkuillaan.
|
|
|
rusokki
|
|
Viestiä: 1,6K,
Käynnit: 544
|
Hei Pääsky2! Kiva kuulla kokemuksiasi Greenfingeristä. Kyselin siitä jo aiemmin tällä palstalla, vaan en ole vielä saanut yhtään vastausta. Makua juuri halusinkin tietää, kun sanovat, että monet kuukausimansikat eivät olisi kovin makoisia. Itselläni olisi tarkoitus istuttaa ko. mansikkaa uuden uutukaisen "keittiöpuutarhani" reunaan ihan vaan napostelumarjoikisi. Toivotaan, että saadaan suut makeiksi tänä kesänä!
|
|
|
pääsky2
|
|
Viestiä: 4,
|
Greenfinger on hyvä kuukausimansikka, kestävä jopa Napapiirillä. Minulla on ollut kolme vuotta, ja viime kesänä otin rönsyjä ja laajensin toiseen penkkiin siihen viereen. Makea ja hyvä marja, mutta minulla melko vähäsatoinen. Liekö maa vähän liian heikko... pitänee vähän lisätä kompostimultaa ja PK-lannosta tässä kesän alussa, vai mitä mieltä viisaammat ovat?
|
|
|
eltsu
|
|
Viestiä: 3,0K,
Käynnit: 3
|
Aleksandran ja Aleksein (viittaus vanhan pentin kurpitsasota-osioon...) mansikat ovat nousseet kauniisti taimelle! Vaikken heille venäjää osannut puhua, kasvu on alkanut hyvin. ehkä jo viikoloppuna pääsen koulimaan isompiin (lopullisiin?) ruukkuihin.
|
|
|
Raid
|
|
Viestiä: 55,
Käynnit: 1
|
Harmittaa, kun en omassa mansumaassani aikoinaan merkannut mikä mitäkin lajiketta on, olisi voinut tehdä maistiaisvertailuja. Solprinssiä , gydaa, jonsokkia ja kaverilta saatua jotain lajiketta; solprinssiin ja gydaan en ole mielestäni missään mansikkatorimyynnissä törmännyt, tuo solprinssi on aikainen lajike, mutten siltikään huomaa minkään tuolta maasta erikseen aikaisempaan marjovan. Mansumaa on vielä haravoimatta, ja pienoinen innostus olisi tehdä uusi maa, olisi kiva nähdä vähän kuvia mansumaistanne, jos vinkkejä ottaisi. Tuo nykyinen on suht koht pieni; neljä sänkeä ja 13 tupsua jokaisessa. Taitaa tuolla epäonnen numerolla olla vaikutusta, kun tuholainen on nyt monena vuotena ollut riesana;-)
|
|
|
puumuu
|
|
Viestiä: 63,
|
Riippuu ihan mitä painottaa. Itse en ottaisi kovin härmälle alttiita lajikkeita. Hyviä on paljon, Kaunotar, ... Viime yönä kuoli varmaan 30 mansikantainta (no, luokkaa 60 jäi silti), kun yöksi unohtui muovi pois astian päältä. Ja tietysti mielenkiintoisimmat lajikkeet kuolivat runsaimmin (mm Gigantella (yksi jäi henkiin), Moskovskii delikatess (6 jäi henkiin), Ali Baba (2 jäi henkiin)). Että jurpii. Mokomat kärtyt heti kuolemassa. Pitänee vast''edes ottaa heti itämisen jälkeen hiekasta pois eli koulia vaikka edes istutusmulta - hiekka seokseen, ettei kuivaisi niin nopeasti. Nyt oli ehkä 2 mm hiekkaa istutusmullan päällä ja se yhditelmä näkyy olevan hankalan nopea kuivamaan.
|
|
|
hapsijukka
|
|
Viestiä: 1,
Käynnit: 3
|
Mikä on teidän mielestänne paras lajike?, noita kun on vaihtoehtoja.
|
|
|
Torvikukka
|
|
Viestiä: 171,
|
Meillä mansikka on jo kovassa kasvussa etelä rinteessä.
|
|
|