Dendrobium, puikkokämmekkä

Kirjoittaja
Viesti
Tuuki
Tuuki
Multasormi (137 reputation)Multasormi (137 reputation)Multasormi (137 reputation)Multasormi (137 reputation)Multasormi (137 reputation)Multasormi (137 reputation)Multasormi (137 reputation)Multasormi (137 reputation)Multasormi (137 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 362, Käynnit: 386

Minun dendro hybridini on ollut todella helppo. Se on kukkinut hyvin ja kasvanut melkoisesti.
Mutta näissä on eroja.

Pupu
Pupu
Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 21, Käynnit: 0

Ah, Plantagenissa oli niin suloisen kauniita dendroja kukkanenettä sydäntä särki jättää ostamatta. Päätin nimittäin ensin palata kotiin Orkideaoppaan äärelle ja lukea mitä kyseinen opus kertoo dendrojen vaatimuksista. Oppaassa sanottiin ettei todellakaan ole mikään aloittelijan kasvi, hyvin vaikea kukitettava jne. Minkälaisia kokemuksia dendrojen "vaikeudesta" on? Tarviiko todella sen etelä-ikkunan ja talvella lisävaloa viihtyäkseen etc. Riittäisiko luoteis-suunnan ikkuna? Olisi niin ihanaista saada oma dendro kokoelmaanhymy

Raakki
Raakki
Multasormi (141 reputation)Multasormi (141 reputation)Multasormi (141 reputation)Multasormi (141 reputation)Multasormi (141 reputation)Multasormi (141 reputation)Multasormi (141 reputation)Multasormi (141 reputation)Multasormi (141 reputation)
Viestiä: 6,2K, Käynnit: 26

Minulla kukkii nyt ensimmäinen oikeasti itse kukitettu nobile hybridi,
vai saikohan tuo vaan tartunnan Mirjan antamasta pistokkaasta. Wink

orkidea
orkidea
Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)
Viestiä: 597, Käynnit: 11

Luovun Dendrobium nobilesta, joka on todella rehevä ja erittän hyvinvoiva todella edullisesti. Jos joku kiinnostuu laita hölöä.

hyrinä
hyrinä
Uusi jäsen (25 reputation)Uusi jäsen (25 reputation)Uusi jäsen (25 reputation)Uusi jäsen (25 reputation)Uusi jäsen (25 reputation)Uusi jäsen (25 reputation)Uusi jäsen (25 reputation)Uusi jäsen (25 reputation)Uusi jäsen (25 reputation)
Viestiä: 1,6K, Käynnit: 0

Liekö Mirjan ohjeiden mukaan reijitetty tuo kaljamukikin...silmän isku kiitos mallista, kauniisti kukkii, Raakki!

En minäkään tuota Pikku-Mallan keikiä vielä irrottaisi, vaan antaisin kasvattaa lisää juuria. Just olen tehohoitanut yhtä vähän liian varhain irrotettua phalen keikiä, pari kuukautta pidin kaapissa lisäjuuria kasvattamassa ennen kuin uskalsin ihan kunnolla istuttaa.

Olivian kanssa olen ihan samaa mieltä tuosta jakamisesta. Minustakin viehättävämpiä ovat iäkkäämmät, runsaiksi kasvaneet kasvit. Ja kai se jakaminen sitä kasvin sielunelämääkin aina hetkeksi heilauttaa...
paremmin kasvavat ja kukkivat kun ei niitä turhan takia sorki. 

Olivia
Olivia
Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)Aloittelija (56 reputation)
Viestiä: 5,1K, Käynnit: 0

Onpa raikkaan valkoinen tuo Raakin dendro!

Yleensäkin tuohon jakojuttuun: aina pitäisi kysyä, miksi? Kasvin luontainen kasvutapa tulee huomattavasti paremmin esille kun se on runsas ja sillä on jo ikää - paljon mukavampi sitä on katsella kuin purkissa jurnuttavaa yksinäistä jakopalaa. Silloin tällöin niistä voi ottaa keikin ja ilahduttaa sillä ystäviään!

Esimerkiksi noita masdevallioita en missään tapauksessa lähtisi pilkkomaan - aina löytyy laajempi astia, johon ne voi siirtää sellaisenaan, sikäli mikäli kuin ne onnellisesti voivat hyvin, ihan helppojahan ne eivät ole.

Raakki
Raakki
Multasormi (141 reputation)Multasormi (141 reputation)Multasormi (141 reputation)Multasormi (141 reputation)Multasormi (141 reputation)Multasormi (141 reputation)Multasormi (141 reputation)Multasormi (141 reputation)Multasormi (141 reputation)

Minä kyllä antaisin molempien vielä kasvattaa juuria lisää, mutta katsotaan mitä mieltä kokeneemmat ovat.

Minä sain helmikuun kokouksessa Mirjalta pari Dendron pistokasta, nyt se Nobile hybridi sitten kukkii kaljamukissa sammaleeseen istutettuna. Smile

Lähikuva kukista.

Onneksi tuo on tartuttanut kukintaominaisuuden omiinkin Dendroihini - kahdessa näkyy nyt nuppuja. Wink

Pikku-malla
Pikku-malla
Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 125, Käynnit: 11

Jokohan tuon isomman voisi irroittaa ja laittaa kasvamaan erilleen, entäpä tuo pienokainen?

Raakki
Raakki

Nyt aloittelee ensimmäistä kertaa kukintaansa meillä kukka, johon olen merkannut compactum?, eli kasvutavan ja bulbien perusteella on veikkaus nimestä tehty.

Kukka lähempää.

Raakki
Raakki

Nuo kukkavarret ovat vanhassa jo kerran kukkineessa haarassa. Otin juuri siitä kuvankin, jossa näkyy vielä vanha kuiva varsi. Viime kesänä kasvanut uusi verso ei ole vielä kukkavartta tehnyt.

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku