Jokohan tuon isomman voisi irroittaa ja laittaa kasvamaan erilleen, entäpä tuo pienokainen?
Nyt aloittelee ensimmäistä kertaa kukintaansa meillä kukka, johon olen merkannut compactum?, eli kasvutavan ja bulbien perusteella on veikkaus nimestä tehty.
Kukka lähempää.
Nuo kukkavarret ovat vanhassa jo kerran kukkineessa haarassa. Otin juuri siitä kuvankin, jossa näkyy vielä vanha kuiva varsi. Viime kesänä kasvanut uusi verso ei ole vielä kukkavartta tehnyt.
On kaunis. Tulevatko nuo molemmat kukkavanat saman verson kärjestä? Verso taitaa olla uusi vai kukkiiko se vielä vanhastakin kenties? Tosi hieno kasvi. Näyttävä.
Todella kaunis tuo Raakin dendro!
Näitäkin on niin monenlaisia, ettei niitä ilman kukkaa toisistaan erota ja nimiä harvoille löytyy.
Nyt alkaa olla tuo minun Dendroni lähes täydessä kukassa ja yritin sitä tänään kuvata.On kyllä niin tumma väri, ettei mitenkään tahdo sisällä kunnon kuvaa saada.
Raakki: Kerran kyselin että mikä dendro minulla on ja se on kyllä aivan samanlainen kuin tuo sinun violetti kukkainen. Näin kaupassa niitä samoja.
Tällaisia pikku keikejä täällä pukataan:
Dendrobium kingianum compact tekee nyt sitten keikejä sekä bulbien tyvestä, että latvasta. Jännää seurattavaa . Kukkia en tältä odota vielä pariin vuoteen, kun on vielä niin kasvi pieni ja taisi kärsiä sekä liiasta kastelusta, että liiasta kuivuudesta talven aikana. Ihanaa kuitenkin, että kasvi selvisi hengissä, vaikka kaksi bulbia menettikin. Olisiko kellään tietoa millaisilla kukilla nämä kukkivat? Netistä olen löytänyt jokusen kuvan D. kingianum - hakusanalla.
Raakin kuvassa oleva orkidea on vähän saman näköinen kuin dendrobium compactum. (tuo nimi on pomittu kuvallisesta lärpäkkeestä, joka tuli yhden orkideani mukana)