Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 1,
Käynnit: 0
|
Moi!
Sain kukkansa pudottaneen orkidean joltain, joka ei jaksanut odottaa, että se kukkii uudestaan.
Kotona huomasin, että sen lehdissä on seittiä. Pyyhin ne pois, eikä uutta ole vielä tullut tilalle. Ne eivät olleet kuitenkaan tuon näköisiä, mitä olen täällä kuvista nähnyt villakilpikirvojen tekevän. Sitä oli vähän lehtien alla ja päällä, semmoista melko yhtenäistä, mutta hyvin haperoista. Ei mitään hienoa, mitä hämähäkit kutoavat. Se ei myöskään näyttänyt vihannespunkin tekemältä seitiltä.
Sitten katsoin ruukkuun. Ensin en nähnyt mitään, vaikka tarkasti katsoin, mutta jonkun ajan päästä näin liikettä. Jonkun vaalean, ei ehkä ihan valkoisen, melkein läpinäkyvän öttiäisen. Nyt kun olen tiiraillut tuota, niin len nähnyt ainakin viisi sellaista. Yhdellä näytti olevan sarvet. Ne ovat hyvin pieniä, alle millin ja todella ohuita. Ne liikkuivat aika ripeää vauhtia. Minulla ei ole suurennuslasia, niin en osaa tarkemmin sanoa, miltä ne näyttävät, mutta lehtien päällä tai vanassa en ole nähnyt sellaista kertaakaan, vain mullassa.
Luulen, että edellinen omistaja on kastellut kasvia liikaa ja lannoite olikin ihan märkä, kun sain sen. Siinä näkyy hieman hometta ja ehkä levääkin, vaikka kasvi on tietääkseni alle kuukausi sitten ostettu.
Minulla oli aikaisemmassa asunnossa parissa kasvissa ötököitä, jotka olivat valkoisia tai vaaleita ihan pikkuriikkisiä. En ikinä löytänyt miltään foorumilta vastausta. Joku oletti, että ne ovat tuleet mullan mukana ja lisääntyneet, koska kastelin kasvia liikaa. Jostain kasvikirjasta löysin vastaavanlaisen selityksen, tosin en muista öttiäisen nimeä. Sain ne häädettyä lieottamalla kasvit ja ruukut mäntysuopalioksessa ja vaihtamalla mullat.
Mitä minun pitäisi tämän orkidean kanssa tehdä? Kyseessä on siis perhoskämmekkä. Ostanko niitä puikkoja? Vaihdan lannoitteen rahkasammaleen, kilpikaarnaan ja hiileen? Käytänkö sammalen ja hiilenkin uunissa kaarnan, ettei niiden mukana tule uusia öttiäisiä?
Kasvi on muuten hyvässä kunnossa. Lehdet ovat terhakat kuten myös kukkavana, josta tosin on kukat tippuneet. Se on kuitenkin ihan vihreä ja päädyissä näyttää olevan sellaiset nuput tai jotkut nystyrät, joisa se voisi jatkaa kasvua.
Entäs mitä teen muiden kasvien kanssa, kuinka kauas ne pitäisi siirtää öttiäisorkideasta? Pahus kun on vain yksi ikkunanlauta. Kevätkaktukseni ehti olla ihan sen vieressä yhden päivän, mitä luulette, onko sekin myrkytyksen tarpeessa?
|