Nyt löytyi Brassadasta hämähäkkikolonna. Siis okei, harmiton vaiva ihan sinällään, eikös, mutta ihan ulkomaantuontia hämähäkkejä, ja aika... paljon. Kiehtovaa. Mitähän löydän seuraavaksi?
Voi ärsytyksen ärsytys, näyttelyhankinnoista huolta jos toista.
Tarkkailin tänään suurennuslasin kanssa auringonpaisteessa noita karanteenikasveja, joista sitten liian monessa näkyi elämää. Ja minulle ihan tuntemattomia tapauksia, joten osaisko viisaammat auttaa?
Brassia Rexissä lenteli mielestäni vaalea, ison harsosääsken kokoinen öttiäinen. En osaa paremmin kuvailla, sillä rutale oli vielä nopea. Ihan tavan harsosääskiäkin kasvualusta lenteli pois kun kastelin kasvia. Hyvä että kastelin, sillä en huomannut itse tarkkailussa mitään. Elämää tuli sitten vasta veden lisäyksestä yhtälöön. Kasvi on sitten karanteenissa ainakin toisen viikon. Mikähän ötökkä voisi kyseessä olla? Kasvissa itsessään on mustia pisteitä lehdessä, muuten oikein hyvän näköinen.
Brassia Dahlenburg se sitten viattoman näköinen olikin... Vaan kaarnaseoksessa - ei siis kasvissa itsessään - näkyi suurennuslasilla jotain seitin tapaista. Harmitontako? No, kasteluveteen huuhtoutui jotain pikkumatosia, joten nyt tuo lilluu mäntysuopavedessä.
mummi, kiitos, annoit minulle toivoa. En sumuttele Phaleja..en oikeastaan muitakaan Orkideoitani. Poikkeuksen tekee Holgoglossum wangii, se saa sumutusta aamuin/illoin.
Minulla samanlainen tapaus kuin Spede-Villellä.
Tämä Phalaenopsis equestris ''alba'' tuli kesällä Botorchin kimpasta, valmiiksi kasvupiste mustana. Olen antanut sen olla ja nyt kasvattaa kukkavanaa. Toiveajattelen että tekee sitten keikin.
Ansu, näyttää kyllä sen verran pahalta, että heittäisin kasvin suosiolla pois, jotta ei tartuta muita. Jokin sieni- tai bakteeritauti tuossa kasvireppanassa jyllää, eikä siihen kyllä ole kotikonsteja. Valitettavasti!
Päätin sitten leikata lehden pois:
Leikkauskohtaan kanelia. Uusi lehti vaurioitui vähän leikkauksen yhteydessä ja siinä on myös tummempi läikkä, samanlaista kuin isossa lehdessä oli ennenkuin pehmeni:
Saa nyt nähdä toipuuko vai meneekö kauhugallerian puolelle...
Onko aavistusta mikä tekee tällaiseta, ötököitä en nähnyt voiko olla virus tms.?
Mulla yhden perhosen toiseksi uusin lehti :
Lehden toinen reuna pehmeä, kun kurkkaa alapuolelle:
Valuu kellertävää ja mädälle haisevaa nestettä, lehdessä on ihan kuin pintakalvo ja sen sisällä lehti on muuttunut mössöksi.